eitaa logo
استاد علامه محمد تقی جعفری (ره)
1.5هزار دنبال‌کننده
773 عکس
148 ویدیو
22 فایل
این کانال تنها کانال رسمی موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری (ره)، در ایتا است و تحت نظر موسسه اداره می شود. آی دی کانال : @allameh_jafari ارتباط با مدیر کانال: @MTJafari لینک صفحه اینستاگرام : https://www.instagram.com/jafari_allameh/
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ابن ابی الحدید میگوید : راویان روایت کردند که پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم به فاطمه سلام اللّه علیها فرمود : زوّجتک أقدمهم سلما و أعظمهم حلما و أعلمهم علما . ترا به ازدواج کسی در آوردم که اسلامش از همه قدیم تر و حلم ‌‌‏[شکیبائی] اش از همه با عظمت تر و در علم از همه عالم تر است ‌‌‏. 🍃 بحارالانوار، ج ۴۰، ص۸۸ 💐سالروز ازدواج مولا علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها ) مبارکباد💐 🌿 @allameh_jafari
🏴 شهادت امام محمد باقر(علیه السلام) را خدمت امام زمان عج و شیعیان و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم. @allameh_jafari
وحید قاسمی یادش بخیر عطر خوشِ باغ سیب ها یادش بخیر شهرِ رسولِ نجیب ها دلتنگِ چشمهایِ قشنگِ توأم حسین بستم دخیلِ اشک به أمن یُجیب ها کمتر کسی دلش ز غمت شور می زند در کوفه اندک اند شبیه حبیب ها فتوا به قتل و غارتِ آل نبی دهند بالای منبر پدر تو ، خطیب ها مثل علی محاسنم از خون خضاب شد در کوفه شُهره ایم به شیب الخضیب ها قتلم بهانه ای شده تا متحد شوند گودال می کَنَند برایم رقیب ها کار از هجوم نیزه و شمشیر هم گذشت با سنگ می زنند مرا نانجیب ها با کشتنم به تجربه هاشان اضافه شد برگرد سویِ مکه امام غریب ها 🏴شهادت حضرت مسلم ابن عقیل و همچنین حضرت هانی ابن عروه (علیهم السلام) را تسلیت عرض مینماییم. @allameh_jafari
محمود ژولیده گر چه من خود نسب از حضرت مولا دارم بخدا عشق به ذرّیۀ زهرا دارم من غلام حسنم خادم دربارِ حسین آبرویی اگرم هست ، از آنجا دارم سرِ سودا زده ام نذر علی اکبر اوست جان ناقابل خود ، هدیه به آقا دارم امرِ آقام حسین است سفیرش باشم من مطیعِ ولی ام ، حکمِ تولا دارم بین این قوم مُذَبذَب که به دنیا غرقند حکمِ گردآوریِ بیعتِ آنها دارم مشگلی نیست،فقط کاش خدا رحم کند ترس از غربت مولا ؛ نه ز اعدا دارم نامه دادند حسین! هجده هزار آمادند امتی گفت بیا، از تو تمنا دارم باغهامان همه آمادۀ برداشت شده کوفه میگفت تو را، شوق تماشا دارم نیم روزی همه از بیعت خود برگشتند چند روزیست که دلشورۀ ...این را دارم نامه دادم که بیا کوفه ، و امّا برگرد جان شش ماهه میا کوفه ، تقاضا دارم یا میا کوفه و یا زینب تو برگردد کوفه دشمن تر از اینهاست که افشا دارم دخترانِ حَرَمت را به مدینه برسان خوف از هرزگیِ مردمِ اینجا دارم چشمها تیزتر از نیزه و شمشیر و سنان زخمها از اثر سنگ ، سراپا دارم بر سرِ دار ، از این خنجرشان حیرانم بوسه از دور بر آن حنجر والا دارم تله کردند که من در ته گودال افتم من ز گودال برای تو سخنها دارم چکمه ها مثل سم اسب تدارک شده اند من بجای تو تن خویش مهیا دارم جان مسلم دگر انگشتری از دست درآر بسکه دلواپسی از غارت و یغما دارم زیور آلات زنان را ز حرم دور کنید خوف اوضاع پس از کشتنِ سقّا دارم دست بر معجر خود زینب کبری گیرد که غمِ تهمت ، بر دختر زهرا دارم تا نبینم سر تو بر سر دروازۀ شهر لحظۀ آخر خود دست دعا را دارم یارب این قافله را خود به سلامت برسان که من از این همه غم ، شرم ، ز طاها دارم 🏴 @allameh_jafari
💠 فرازی از نیایش امام حسین علیه السلام در صحرای عرفات 🌱 ﻭَ ﺑِﺠَﻨﺎﺑِﻚَ ﺍَﻧْﺘَﺴِﺐُ ﻓَﻠﺎ ﺗُﺒْﻌِﺪْﻧﻲ ﻭَ ﺑِﺒﺎﺑِﻚَ ﺍَﻗِﻒُ ﻓَﻠﺎ ﺗَﻄْﺮُﺩْﻧﻲ (ﺧﺪﺍﻭﻧﺪا! ﺑﻪ ﺗﻮ ﻣﻨﺴﻮﺑﻢ، ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺩﻭﺭ ﻣﮕﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺭﮔﺎﻫﺖ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﻩ ﺍﻡ، ﻃﺮﺩﻡ ﻣﻔﺮﻣﺎ). ﭘﺎﻙ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ، ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪا! ﻣﻦ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻣﻨﺴﻮﺑﻢ، ﺍﺯ ﺑﺎﺭﮔﺎﻫﺖ ﺩﻭﺭﻡ ﻣﻔﺮﻣﺎ، ﺍﮔﺮﭼﻪ ﻗﻄﺮﻩ ﭘﺸﻴﺰﻱ ﺩﺭ ﺍﻗﻴﺎﻧﻮﺱ ﺑﻴﻜﺮﺍﻥِ ﺟﻬﺎﻥ هستی میﺑﺎﺷﻢ، ﺍﻣﺎ ﺑﺎﻟﺎﺧﺮﻩ ﺁﻥ ﺫﺭﻩ بی ﻣﻘﺪﺍﺭﻡ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﻓﺮﻭﺯﺍﻥ ﻭﺟﻮﺩِ ﺗﻮ ﻣﻨﺴﻮﺑﻢ. ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻬﺖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻮﻣﻴﺪ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﮔﺸﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﻗﻄﺮﻩ ای ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﻗﻴﺎﻧﻮﺳﻢ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻭ ﺑﻪ سوی ﺗﻮ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺁﻥ ﺫﺭﻩ بی ﻣﻘﺪﺍﺭﻡ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻓﻀﺎی ﺑﻴﻜﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻫﻮﺍی ﻣِﻬﺮ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥِ ﺳﺮﻣﺪی ﺍﺕ ﺩﺭ ﺟﻨﺒﺶ ﻭ ﺣﺮﻛﺘﻢ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﺍ: 🔹ﺁﻓﺘﺎﺏ ﻣِﻬﺮﺕ ﺍَﺭ ﺑﺮ ﺫﺭﻩ ﺗﺎﺑﻴﺪﻥ ﺑﮕﻴﺮﺩ 🔹 ﺫﺭﻩ ﺑﺮ ﺭﻗﺺ ﺁﻳﺪ ﻭ ﺑﺮ ﭼﺮﺥ ﺑﺎﻟﻴﺪﻥ ﺑﮕﻴﺮﺩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭا! ﺩﺭ ﺍﻣﺘﺪﺍﺩ ﺯﻧﺪﮔﺎنی ﺑﻪ ﻃﻤﻊ ﻭﺻﻮﻝ ﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ، ﺭﺍﻩ‌ﻫﺎ ﭘﻴﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺩﺭﻫﺎ ﺯﺩﻩ ﺍﻡ، ﻭلی ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﺻﺪﺍی ﺁﺭﺍﻣﺶ بخشی ﺑﻪ ﮔﻮﺷﻢ ﻧﺮﺳﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻫﺮ ﺩﺭی ﻛﻪ میﺯﺩﻡ ﻭ ﺟﻮﺍبی نمی ﺷﻨﻴﺪﻡ، ﮔﻤﺎﻥ میﻛﺮﺩﻡ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺭِ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺑﺰﻧﻢ، ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﮕﺎﻩ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺑﺎﺭ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﻳﺎﻓﺖ، ﻭﻟﻲ ﻫﺮ ﺩﺭی ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﻳﻢ ﺑﺎﺯ ﺷﺪ، ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺧﻮﺩ ﺑﻴﺎﺑﺎﻥ ﻫﻮﻟﻨﺎﻙ ﻭ ﺟﻨﮕﻞ ﺳﺤﺮﺁﻣﻴﺰی ﺩﻳﺪﻡ. ﺗﺎ ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﺩﺭِ ﺑﺎﺭﮔﺎﻩ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺯﺩﻡ، ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺑﻪ ﺳﻮی ﺩﻳﮕﺮ ﺭﻫﺴﭙﺎﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﮔﺸﺖ، ﺍﻳﻦ ﺟﺎ ﻣﻘﺼﺪ ﻧﻬﺎیی ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺭﺍﻩ‌ﻫﺎی ﺣﻖ ﻭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﮔﺎﻩ میﭘﻴﻮﻧﺪﺩ. 🔸 ﺩﺭِ ﺩِﻳﺮ ﺑﻮﺩ ﺟﺎﻳﻢ ﺑﻪ ﺣﺮﻡ ﺭﺳﻴﺪ ﭘﺎﻳﻢ 🔸 ﺑﻪ ﻫﺰﺍﺭ ﺩﺭ ﺯﺩﻡ ﺗﺎ ﺩﺭِ ﻛﺒﺮﻳﺎ ﺯﺩﻡ من 🔹قدم ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﮔﻪ ﻗِﺪَﻡ ﻧﻬﺎﺩﻡ 🔹 ﻋَﻠَﻢ ﺷﻬﻮﺩ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﻪ ﺧﺪﺍ ﺯﺩﻡ من اﻳﻦ ﺟﺎ ﺁﺳﺘﺎﻥ ﻣﻌﺘﻜﻔﻴﻦ ﺣﺮﻡ ﺳِﺮﱢ ﻋﻔﺎﻑ ﻣﻠﻜﻮﺕ ﺍﺳﺖ، کسی ﻛﻪ ﺗﺎ ﺍﻳﻦ ﺁﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺭﺳﺎﻧﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﺮﺍی ﺍﻭ ﺭﺩّ ﻭ ﻃﺮﺩی ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ. 🍃 علامه محمدتقی جعفری، ، ص۱۴۶ ( فراز ۷۹ ) 🙏🏻 التماس دعای فرج @allameh_jafari
💐عید سعید قربان مبارکباد💐 💠 @allameh_jafari
💐ولادت امام هادی علیه السلام بر امام زمان عج و تمام شیعیان و محبان حضرتش مبارکباد💐 @allameh_jafari
پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند: ولايَةُ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ وِلايَةُ اللّه ِ و حُبُّهُ عِبادَةُ اللّه ِ وَ اتِّباعُهُ فَريضَةٌ مِنَ اللّه ِ ؛ ولايت على بن ابى طالب عليه السلام ولايت خدا و محبّت او عبادت خدا و پيروى از او فريضه اى از جانب خدا است . بشارة المصطفى ، ص ۱۶ 💐 عید سعید غدیر مبارکباد 💐 @allameh_jafari
💠 🌱 ... اَفَمَنْ يَهْدی اِلَی الْحَقِّ اَحَقُّ اَنْ يُتَّبَعَ اَمَّنْ لا يَهْدِىّ إِلاَّ انْ يُهْدی فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ ( سوره یونس آیه ۳۵ ) (... آیا کسیکه مردم را هدایت بحق میکند سزاوار پیرویست یا کسیکه هدایت به حق نمیکند ، مگر اینکه خود هدایت شود ، چه شده بر شما چگونه حکم ‌‏میکنید) مقام راهنمايى شايسته كسانى است كه مردم را به سوى حق رهبرى كنند. سراسر تاريخ پر از راهزنانى است كه با به دست آوردن اشكالى از قدرت، قيافه راهنمايان را به خود گرفته، جوامع را مانند گردنه‌هايى تلقى نموده، ميدانى براى تاخت و تاز خود قرار داده‌اند. آرى، اينان هم پيشوايانى بوده‌اند، ولى به مقصد سقوط و آتش حركت مى‌كردند و مردم جامعه را به سقوط و آتش مى‌كشاندند. كلمه مقدس راهنما و رهبر و پيشوا و قائد در همين تاريخ بشرى درباره راهزنانى مانند نرون و آتيلا و چنگيز و هيتلر به كار برده شده است. 🔹 علامه محمد تقی جعفری رحمه الله علیه، ، خطبه ۲۹ 🌿 استاد علامه محمدتقی جعفری (ره)🌿 @allameh_jafari
💐 ولادت امام موسی کاظم علیه السلام را خدمت امام زمان عج و شیعیان و دوستداران آن حضرت تبریک عرض مینماییم 💐 @allameh_jafari
💠 شناخت و ابعاد آن از دیدگاه قرآن در حدود ۷۳۰ آیه در قرآن مجید ، شناخت و انواع و ابعاد و وسایل و انگیزه‌ها و نتایج آن‌ را مطرح نموده است. این فراوانی و تأکید آیات درباره شناخت و مسائل مربوط به آن، نه برای آنست که مردم بنشینند و درباره این پدیده و مسائل مربوط به آن، بطور حرفه‌ای و تجریدی بیندیشند و انرژی‌های گرانبهای مغزی و روانی خود را در توصیف و استدلال به طرح یک عده مفاهیم انتزاعی محض و غیر قابل بهره‌برداری در حیات معقول مستهلک نمایند. بلکه فراوانی آیات و تأکید آنها در مسائل مربوط به شناخت، هیچ هدفی جز تفسیر و توجیه حیات معقول ندارد. به این معنی که هر فرد و جامعه‌ای اگر بخواهد از یک حیات معقول که در قرآن با حیات طیبه ‌‌‏(زندگی ‌‌‏پاک) برخوردار شود، حتما و بالضروره باید رابطه خود را با شناخت و انواع و ابعاد و وسائل و انگیزه‌ها و نتایج آن با منطق واقعی آن حیات ، تصفیه نماید. به عبارت دیگر شناخت از دیدگاه قرآن آن روشنائی است که حیات معقول آدمی را تفسیر می‌نماید و آنرا از زندگی معمولی نا معقول جدا می کند. بهترین دلیل برای اثبات اینکه شناخت صحیح عنصر اساسی حیات معقول است، آیه مباهله در قرآن است که به پیامبر اسلام دستور زیر داده می شود : 🍃 فَمَنْ حاجَّكَ مِنْ بَعْدِ ما جائَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ اَبْنائَنا وَ اَبْنائَكُمْ وَ نِسائَنا وَ نسائَكُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ ‌‌‏(اگر کسی پس از آنکه برای تو علم به حقیقت روی داده است، با تو به احتجاج برخیزد، بگو بیایید هر دو طرف، فرزندان و زنها و خودمان را بیاوریم، سپس مدعی و عقیده خود را با نهایت توجه و گرایش با خدا در میان بگذاریم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار ‌‌‏بدهیم) . مشاهده می شود که پیامبر اسلام علم به حقیقت را که برای او حاصل شده است، مخالفت با آنرا مستحق لعنت خداوندی دانسته است. می‌توان گفت کسانیکه به بحث و تحقیق در پیرامون شناخت و مسائل مربوط به آن می‌پردازند بدون آنکه رابطه آنها را با حیات آنچنانکه هست و آنچنانکه باید در نظر بگیرند ، در حقیقت می‌خواهند به تفسیر و توضیح زندگی جانداری بپردازند که مرده و جان خود را از دست داده و تنها اعضای بی‌جان آن را برای بررسی برنهند .دلایل این مدعا بدین قرار است : 🔹 دلیل یکم آیات فراوانی در قرآن مجید ارزش های حیاتی شناخت را بطور جدی مطرح می کند . این ارزش‌ها بقدری با اهمیت بیان شده است که می‌توان گفت : زندگی بدون شناخت و معرفت از دیدگاه قرآن ، زندگی محسوب نمی شود. 🔹 دلیل دوم دستورات اکید برای تحصیل شناخت و معرفت بوسیله بکار انداختن حواس و عقل و قلب و مفاد این دستورات الزام قطعی انسانها به کوشش و تلاش در راه بدست آوردن شناخت و معرفت برای امکان پذیر ساختن حیات معقول است، نه برای ورزش فکری و آرایش فعالیت های مغزی محض . 🔹 دلیل سوم اهمیت خاصی که آیات قرآنی برای اثبات استناد شناخت و معرفت بخدا ابراز می‌نماید ، با اینکه همه اجزاء خلقت و نمودها و روابط آنها مخلوق خداوندی بوده و مستند به مشیت الهی می‌باشند، با این‌حال تذکر خاص درباره اینکه پدیده مقدس شناخت و معرفت مستند به خدا است، کشف از اهمیت حیاتی پدیده مزبور می‌نماید. 📚 علامه محمد تقی جعفری ، ، خطبه ۲۹ 🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿 @allameh_jafari
📌 🏴 ان شاءالله از فردا سخنرانی‌های محرم ۱۳۷۷ علامه محمدتقی جعفری رحمة الله علیه در کانال اشتراک گذاری خواهد شد. 💠 موضوعات: 🔹 شب ششم محرم: تفسیر مرگ از دیدگاه امام حسین علیه السلام 🔹 شب هفتم محرم: ریشه های ترس از مرگ 🔹شب هشتم محرم: کربلا، اوج شکوفایی مشیت الهی و اختیار 🔹 شب نهم محرم: پیمان ابوالفضل علیه السلام در عاشورا 🔹 شب دهم محرم: اولین و آخرین گفتار نهضت حسینی: حرکت باید کرد 🔹 و دوشب پرسش و پاسخ @allameh_jafari
4_5900102496998657769.mp3
19.59M
🎞 🏴 تفسیر مرگ از دیدگاه امام حسین علیه السلام 👈🏻  سخنرانی علامه محمدتقی جعفری 🌱 ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب ششم محرم 🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام 💠 @allameh_jafari
🎞 🏴 تفسیر مرگ از دیدگاه امام حسین علیه السلام 👈🏻  سخنرانی علامه محمدتقی جعفری 🌱 ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب ششم محرم 🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام 🔸 https://www.youtube.com/channel/UCXu5i461QHfFhyFqQGi4uZg 🔸 https://www.aparat.com/v/u6FkD 💠 @allameh_jafari
4_5904606096626028429.mp3
23.19M
🎞 🏴 ریشه های ترس از مرگ 👈🏻  سخنرانی علامه محمدتقی جعفری 🌱 ۱۳ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب هفتم محرم 🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام 💠 @allameh_jafari
🎞 🏴 ریشه های ترس از مرگ 👈🏻  سخنرانی علامه محمدتقی جعفری 🌱 ۱۳ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب هفتم محرم 🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام 🔸 https://www.aparat.com/v/2jtcE 🔸 https://www.youtube.com/watch?v=eXW6bsLXiSg&ab_channel=OstadJafari 💠 @allameh_jafari
4_5906529799593007388.mp3
25.37M
🎞 🏴 کربلا، اوج شکوفایی مشیت الهی و اختیار 👈🏻  سخنرانی علامه محمدتقی جعفری 🌱 ۱۴ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب هشتم محرم 🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام 💠 @allameh_jafari
🎞 🏴 کربلا، اوج شکوفایی مشیت الهی و اختیار 👈🏻  سخنرانی علامه محمدتقی جعفری 🌱 ۱۴ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب هشتم محرم 🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام 🔸 https://www.aparat.com/v/u7pM9 🔸 https://www.youtube.com/watch?v=B_jRwyoRVrw 💠 @allameh_jafari
4_5911366246300913020.mp3
20.7M
🎞 🏴 پیمان ابوالفضل علیه السلام در عاشورا 👈🏻  سخنرانی علامه محمدتقی جعفری 🌱 ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب نهم محرم 🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام 💠 @allameh_jafari
🎞 🏴 پیمان ابوالفضل علیه السلام در عاشورا 👈🏻  سخنرانی علامه محمدتقی جعفری 🌱 ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب نهم محرم 🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام 🔸 https://www.youtube.com/watch?v=LfuOvfFI6N4&ab_channel=OstadJafari 🔸 https://www.aparat.com/v/AGh9i 💠 @allameh_jafari
شب دهم محرم 1377.mp3
18.71M
🎞 🏴 اولین و آخرین گفتار نهضت حسینی: حرکت باید کرد 👈🏻  سخنرانی علامه محمدتقی جعفری 🌱 ۱۶ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب دهم محرم 🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام 💠 @allameh_jafari
🎞 🏴 اولین و آخرین گفتار نهضت حسینی: حرکت باید کرد 👈🏻  سخنرانی علامه محمدتقی جعفری 🌱 ۱۶ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب دهم محرم 🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام 🔸 https://www.aparat.com/v/RPdIe 🔸 https://www.youtube.com/watch?v=hujXeno6jbE&ab_channel=OstadJafari 💠 @allameh_jafari
💠 ... فرمود: ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلى فیا سیوف خذینى اگر دین محمد (صلى‏ الله‏ علیه‏ وآله) پایدار نمى‏‌ماند، الا با کشته شدن من، پس اى شمشیرها مرا در بر گیرید. اگر بنا شود این کلمه لااله‏ الاالله که جوهر روح آدمى است، قوامش با کشته شدن من باشد: فیاسیوف خذینى،( پس اى شمشیرها مرا دربر گیرید.) من وسیله هستم. زندگانى من براى بقاى این ایده، وسیله است. من حاضر و آماده هستم. واقعا عجیب بود اگر حساسیت وسیله و هدف مختلط مى‏‌شد. حسین‏ بن على(علیه السلام) چندبار، به آن‏هایى که اطراف او بودند فرمود که شما آزاد هستید، بروید. حتى فردا شب(شب عاشورا) باز این پیشنهاد را تأکید فرمود. نماز را که خواندند، نشستند و بعد از صحبت مختصرى فرمودند که: شب تاریک است. من تعهد را از شما برداشتم، در مقابل من احساس اجبار نکنید. در این شب تاریک، هر کسى مى‏خواهد برود. از طرف من مانعى نیست. ممکن بود اگر این‏جا وسیله و هدف را درست تشخیص نداده بود، براى(تحریک احساسات‏) راه انداختن، آن‏ها را تشویق مى‏‌کرد که آقایان شما هم تشریف داشته باشید، ما فردا مى‏‌زنیم بر آن‏ها غلبه خواهیم کرد. نخیر، موسیقى نمى‏‌نوازیم، با انسان سر و کار داریم. آیا من باید وضع روحى‏‌ام را طورى کنم که شما را جلب کنم؟ آیا قیافه‏‌ام را طورى بکنم که شما را جلب کنم و بدون اختیار شما و به اجبار، حیات شما را بگیرم؟ لذا، در جنگ‏‌هاى اسلامى هرگز از این مارش‏‌زدن‏‌ها بهره‏ بردارى نشد. اگر با این مارش‏‌زدن‏‌ها، اختیار کسى گرفته شود و او جلو برود، او با اختیار در جنگ شرکت نکرده است. او خریدارى شده است و آلتى است. در دوره صدر اسلام، همیشه از سوى دشمنان پیامبر (صلى‏ الله‏ علیه‏ وآله) به وسیله کر و ناى و بکوب و تهییج و... موجب تحریک سربازانشان مى‏‌شد. مشرکین در یکى از جنگ‏‌ها مخصوصا خیلى هیجان راه انداخته بودند و مى‏‌گفتند: نحن لنا العزى و لا عزى لکم: ما بت عزى داریم، شما عزى ندارید. مشرکان مى‏‌زدند و مى‏‌کوبیدند و خیلى هیجان داشتند. عده‏‌اى از مسلمانان نزد پیغمبر(صلى‏ الله‏ علیه‏ وآله) آمدند و گفتند که: یا رسول‏ الله، این‏ها هیجان زیادى دارند و شعار مى‏‌دهند و بزن و بکوب است. پیغمبر(صلى‏ الله‏ علیه‏ وآله) فرمود: آن‏ها چه مى‏‌گویند؟ گفتند: حرفشان این است: نحن لنا العزى و لا عزى لکم. حضرت فرمود: شما هم بروید و دسته جمعى بگویید: الله مولینا و لا مولى لکم: خدا آقاى ماست، شما آقا ندارید. یک بت جامد که آقا نمى‏‌تواند بشود. الله مولانا و لا مولى لکم. به ایشان گفتند: آیا طبل بزنیم؟ حضرت فرمودند: نخیر. یعنى بگذارید انسان با اختیار خودش، هدف حیات را پیدا کند. 🏴سخنرانی 🔘 شب نهم محرم سال ۱۳۵۰ 🏴 شهادت امام حسين عليه السلام و یاران باوفایش را خدمت حسین زمان، امام مهدی (عج) و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم.🏴 🏴 @allameh_jafari
شب دوازدهم محرم محرم 1377.mp3
24.63M
🎞 🏴 پرسش و پاسخ ۱ 👈🏻  سخنرانی علامه محمدتقی جعفری 🌱 ۱۸ اردیبهشت ۱۳۷۷- شب دوازدهم محرم 🔹 تهران- مسجد علی ابن ابیطالب علیه السلام 💠 @allameh_jafari