eitaa logo
علامه کرباسچیان
221 دنبال‌کننده
296 عکس
197 ویدیو
0 فایل
در زیر آسمان هیچ کاری به عظمت انسان‌سازی نیست بازخورد و ارتباط: https://eitaa.com/Allameh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📍آغاز با هرکه نَفَس برآرم اینجا روزى‌ش فروگذارم اینجا درهاى همه ز عهد خالى‌ست‌ الّا درِ تو که لایزالى است‌ هر عهد که هست در حیات است‌ عهد از پس مرگ، بى‌ثبات است‌ چون عهد تو هست جاودانى‌ یعنى که به مرگ و زندگانى چندان‌‌‌‌‌‌‌‌که قرار عهد یابم‌ از عهد تو روى برنتابم‌
📍درباره استاد 🔹هشتم مرداد ماه هزار و سیصد هشتاد و دو خورشیدی، علامه علی‌اصغر کرباسچیان به قول خودش راهیِ یک سفر الهیِ عالی و شیرین شد و تن رنجورش در خاک قم آرام گرفت. تنی که بار یک زندگی پر فراز و نشیب را به دوش کشیده بود و حامل روح مردی بزرگ بود. 🔹از منبر رفتن در تهران تا تحصیل و تدریس در قم، از ساده­‌سازی احکام و تالیف رساله توضیح‌المسائل تا به ضرورت تربیت «رساله‌خوان» و «مسلمان با سواد» راهی تهران شدن و بنای مدرسه‌ای را گذاشتن که امسال شصت و پنجمین دوره شاگردانش را خواهد دید، از شاگردی آیت الله بروجردی و شیخ آقا بزرگ ساوجی و علامه طباطبایی و شعرانی تا تربیت نسلی از متخصصان و صاحب‌نظران و مربیان ایران زمین، بخشی از زندگی علامه کرباسچیان، موسس مدرسه علوی و بانی شیوه­‌ای کارآمد در پیوند علم و دین بود. 🔹هرچند هیچ انسانی از نقد و اصلاح بری نیست و علامه هم یک انسان است، اما آنچه ما را گرد آثار او جمع کرده، آتشی است که او از آن گداخته بود و برای ما افروخته است. آتش عشق به خدا و ایمان به راه و عمل به وظیفه. 💠 مؤسسۀ فرهنگی علامه کرباسچیان 💠 🔗www.allameh.ir @allameh_karbaschian ▫️
📍 درباره موسسه با درگذشت علامه کرباسچیان (مردادماه ۱۳۸۲)، اهمیت گردآوری، تنظیم و نشر آثار به‌جای‌مانده از ایشان احساس می‌شد. بنا به وصیت علامه این کار برعهدۀ فرزند و وصیّ فرهنگی ایشان (جناب محمدحسن کرباسچیان) قرار گرفت. برای این مهم، مجموعه‌ای با عنوان مرکز تدوین و نشر آثار علامه کرباسچیان تاسیس شد. این موسسه از سال ۱۳۸۲ با انتشار بیش از سی جلد کتاب، برگزاری ده همایش موضوعی و جلسات متعدد حول آموزه‌های استاد فقید، برای معلمان، والدین و نیز دانشجویان و پژوهشگران، به بسط اندیشه‌ها و اهداف علامه پرداخت. با تغییر زمانه و شناسایی نیازهای جدید و فرصت‌های تازه، به منظور بازطراحی مجموعه، جمعی از علاقه‌مندان به مکتب تربیتی علامه، با پیشینه‌ها و تخصص‌های گوناگون گرد هم آمدند و از سال ۱۳۹۷ مؤسسۀ فرهنگی علامه کرباسچیان فعالیت‌های خود را آغاز کرد. امید است با عنایت خداوند متعال بتوانیم این آموزه‌های اخلاقی و تربیتی را به‌نحو شایسته در اختیار نسل جدید قرار دهیم. از شما دلسوزان فرهیخته و صاحب‌نظران دغدغه‌مند، متواضعانه تقاضا داریم که در این مسیر ما را یاری کنید. 💠 مؤسسۀ فرهنگی علامه کرباسچیان 💠 🔗@allameh_karbaschian ▫️
شهادت علیه‌السلام🏴 📍 خودپسندی 🔹زمینه‌ بروز خودپسندی به‌خصوص در کار حسّاس مدرسه زیاد است. ممکن است این خودخواهی در اعماق روح پنهان باشد و سر بزنگاه سر برآورد؛ مثلا بگویید: سی سال زحمت کشیدیم و خون دل خوردیم تا مدرسـه را به این جا رساندیـم؛ حـالا به حـرف این معلّمِ تازه‌کار یا به حـرف فلان پدرِ بازاری گوش کنیـم؟! 🔸این خودپرستـی اسـت و تا باشـد، کار نتیجه نمی‌دهد.🔸 📌 امام جواد علیه‌السلام فرمودند: « الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفیقٍ مِنَ الله عَزَّ وَ جَلَّ، وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ، وَ قَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ‏» مؤمن باید سه امتیاز داشته باشد: ۱- توفیق الهی ۲- واعظ درونی ۳- پندپذیری از کسی که او را نصیحت می‌کند. (مستدرک‌الوسائل ۳۲۹:۸) بزرگان اخلاق كه به مراتب و درجات بالا رسيدند، براى اين‏كه دچار خودبينى نشوند و كبر و غرور را از خود دور كنند، گاه‏گاهى در جمعِ مردم كوچه و بازار خود را می‌شكستند؛ ... مرحوم آقاى با مستخدم‏‌هاى مدرسه غذا می‌خوردند. 📖 توصیه‌های استاد/صفحه ۶۷ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍ترس و حزن 🔸 معنی این دو کلمه را همه می دانند. ترس یعنی چه؟ وحشت از پیشامد ناملایمات. حزن که همان اندوه است، یک ریشه روانی دارد و تصور نشود که لازمه‌ زندگی این است که انسان غصه داشته باشد. حزن و اندوه یک مرض روحی است که عارض انسان می‌شود. این دو عارضه‌ روحی که یکی ترس است و یکی غصه، ریشه وجودی تمام ما را قطع کرده است. 🔹 الان چرا شما اعصاب سالم نمی‌بینید؟ مزاج سالم نمی‌بینید؟ قدرت روحی در کسی نیست؟ توانایی کار نیست؟ علت تمامش همین دو چیز است. انسان عاقل کسی است که مواظب است که به واسطه این دو مرض قوا و استعدادهایش از بین نرود. 🔅 فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ 🔅 «اگر وسیله هدایتی از طرف من برای شما آمد، آن طایفه‌ای که پیرو وسیله‌ هدایت‌ (کتاب) هستند نه ترس دارند و نه غصه.» حالا ممکن است کسی بپرسد چه‌طور ماها که پیرو قرآنیم، نماز می‌خوانیم، روزه می‌گیریم، خمس می‌دهیم، مکه می‌رویم، پس چرا هم ترس داریم و هم غصه؟ جوابش معلوم است. نگفته کسی که نماز بخواند و روزه بگیرد. می‌گوید فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ یعنی کسی که این مجموعه قانون را همه‌اش را متابعت و پیروی کند؛ نگفته فَمَنْ تَبِعَ بعض هُدَايَ نمی‌گه کسی که قرآن را با قرائت بخواند ترس و اندوه ندارد، می‌گوید: فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ 📌[سوره بقره/ آیه ۳۸] ▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 ازدواج یا معامله! 📍انتشار به مناسبت هفته ازدواج سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا _سلام الله علیهما_
📍مذهب زنده‌دلان انسانى که در هر لحظه فکرش متوجه یک موضوع ناقابل مادى است و با یک غوره سردى‌اش می‌شود و با یک مویز گرمى‌اش مى‌کند و هرکس و ناکس درروح او اثر مى‌گذارند و دائم در حال اضطراب و پریشانى است آیا مى‌تواند محل انعکاس انوار الهی شود؟! 🔸آیا دوربین عکاسى در حال اضطراب و حرکت، مى‌تواند عکس واضح بردارد؟ مسلماً جواب منفى است. 🔹تنها انسان‌هاى مستقل و آرام که خود را به کسى و چیزى نفروخته‌اند مى‌توانند محل تجلى انوار الهی باشند و درنتیجه عده‌اى را نجات دهند. 📃 مى‌گوید: زندگى در صدفِ خویش گُهرساختن است در دلِ شعله فرورفتن و نگداختن است مذهب زنده‌دلان خواب پریشانى نیست از همین خاک، جهان دگرى ساختن است 🔹آرى، از همین خاک و عالم ماده، عالم دیگرى مى‌سازند و انسان‌هایى را از منجلاب عالم ماده و ناراحتى‌هاى آن نجات مى‌دهند. این‌ها چه مردمى‌اند؟ کسانى‌اند که توانسته‌اند پا بر سر عادات اجتماعى بگذارند و از آن‌ها آزاد شوند. تا وقتى که عادات جامعه و افکار پَست مادى بر ما حکومت مى‌کند و اسیر موهومات هستیم، امکان ندارد روزنه‌اى از آن عالم بر ما گشوده شود. 📖 رسائل استاد۱ / نامه۱۹ ▫️