eitaa logo
شهید صدر و ایده علم دینی
176 دنبال‌کننده
52 عکس
2 ویدیو
6 فایل
این کانال بازتاب مطالعات ما در اثار شهید سیدمحمدباقر صدر، در عرصه تولید علم دینی است. ارتباط با ما @amfard
مشاهده در ایتا
دانلود
تقدیم به شهید فخری زاده..pdf
185.2K
🔴 تقدیم به شهید فخری زاده، که همچون شهیدصدر، مظلومانه قربانی دشمنان اسلام و علم شد. 🔴 پس از سال‌های آغازین انقلاب، نام شهدایی چون «صیاد شیرازی»، «علیمحمدی»، «شهریاری» و دیگر شهدای هسته‌ای، «سردار سلیمانی»، و امروز، «فخری زاده» در لیست ترور مشاهده می‌شود. تمام این شهدای گرانقدر، از سبقه نظامی، یا سبقه علمی مرتبط با امور استراتژیک (دانش‌های تجربی هسته‌ای) داشتند. 🔴 حال، پرسش این است که چرا نوک پیکان ترورها از افراد علمی، فرهنگی و سیاسی، به افراد نظامی و دانشمندان علوم تجربی مرتبط با این عرصه چرخید؟ https://eitaa.com/allamehsadr
1020632 (1).pdf
311.3K
💠 راه ورود علوم انسانی به مشکلات کشور، حکمت عملی است 🔵 گفت و گو با دکتر هادی موسوی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه https://eitaa.com/allamehsadr
◀ علامه شهید، سیدمحمدباقر صدر (ره): برخی کشورهای عرب، برای تأمین بومی بودن نظام اجتماعی، به جای تفکر اسلامی به سراغ قبیلهگرایی و قومگرایی رفتند. اما باید توجه داشت که قوم و قبیله، مبتنی بر یک نظام فلسفی و فکری نیست، تا پشتوانه تشکیل نظام اجتماعی باشد. ... بنابراین، راه حل اصلی، همان روی آوردن به نظام اسلامی است (بارقه ها: 115). 🔶 ایده حکمت عملی در علوم انسانی، در پی تأمین نظام فلسفی و فکری دینی، برای ورود به تولید علوم انسانی است. 🔷 در این زمینه، می توان به آثار زیر مراجعه کرد: ـ قانون اخلاق، استاد علی عابدی شاهرودی؛ ـ جایگاه شناسی حکمت عملی، سیدحمیدرضا حسنی و هادی موسوی. https://eitaa.com/allamehsadr
💠 قواعد تنظیم حیات اجتماعی انسان، از دیدگاه شهیدصدر: 🔶 دین، میان «حب ذات» که یک امر فطری در انسان است، و تأمین «عدالت، رفاه و سعادت» که مصلحت زندگی اجتماعی او و واقع زندگی اوست، جمع می‌‌کند. از سویی، حب ذات را تعطیل نمی‌‌کند، و از سویی قائل به عدالت اجتماعی است؛ بنابراین میان ارزش‌‌های فردی و اجتماعی جمع می‌‌کند. 🔶 دین از دو طریق، این جمع را انجام می‌‌دهد: الف) باور به توحید، موجب می‌‌شود تا انسان در عین حب ذات، در جهت تأمین رضایت الاهی، به فکر مصالح اجتماعی هم باشد. در صورتی که فهم مادی از حیات، عنصر اجتماع را به مخاطره می‌‌اندازد و صرفا مصالح شخصی را پر رنگ می‌‌کند.‌‌ ب) باور به توحید، موجب می‌‌شود که اسلام از میان دو سنخ میل‌‌های طبیعی انسان (میل به مادیات و میل به معنویات، عواطف و احساسات) نگذارد انسان به خود واگذار شود تا میل به مادیات غلبه کند؛ بلکه او را تربیت می‌کند تا میل به معنویات در او رشد کند و بر میل به مادیات غلبه کند. این با حب ذات هم سازگار است؛ زیرا انسان با رشد معنویت در او، این میل را برای خودش دوست دارد و به جهت حب ذات، آن را پرورش می‌‌دهد و شخصا از آن لذت می‌‌برد. 🔶 طریق اول، «فهم معنوی از زندگی» و طریق دوم «حس اخلاقی به زندگی» نام می‌‌گیرند. که هردوی اینها با محوریت رضای الاهی است که جامعه بشری را در مسیر عدالت قرار می‌‌دهد. این باور، فرد و جامعه را با هم در نظر می‌‌گیرد و حیات فردی و اجتماعی را به‌‌صورت متوازن تأمین می‌‌کند. نه فرد محوریت در تشریع و حکم دارد و نه مصالح اجتماعی صرف (المدرسة الاسلامیة: ص 76-80). https://eitaa.com/allamehsadr
🌑 وفات عالم ربانی و نظریه پرداز علوم اسلامی، آیت الله مصباح یزدی را به جامعه علمی تسلیت میگوییم. روحش شاد و راهش پررهرو باد!
💠 تحلیل شهیدصدر درباره شیوه شکل گیری جامعه مدرن غربی: تجربه‌‌های علمی مانند، فیزیک، شیمی، روانشاسی و... که بر طبیعت انسان انجام می‌‌شود و بر پایه مشاهده و تجره عینی است، اساس شکل‌‌گیری نظام اجتماعی اروپای جدید نیست. بنابراین، اینکه برخی اساس شکل‌‌گیری نظام اجتماعی جدید اروپا را در سطح سیاست، اجتماع و اقتصاد، مطالعات علمی در علوم طبیعی می‌‌دانند درست نیست، بلکه مباحثی چون حق آزادی، عدالت اجتماعی و ...، همه اموری نظری هستند که مشاهده‌‌پذیر نبوده، حاصل تجربه اجتماعی بشر در طولانی مدت هستند. این تجربه‌‌ها، گرچه در حد فردی (مثلا پی بردن به نیازهای فرد و برطرف کردن آن با مطالعات علوم طبیعی) قابل مشاهده و تجربه هستند، اما در سطح اجتماعی، نیازمند تجربه‌‌های اجتماعی بلندمدت هستند و قابل مطالعه با علوم طبیعی نیستند. غرب نیز، با تکیه بر این تجربه‌‌های اجتماعی خود، نظام اجتماعی فعلی را نظام اصلح می‌‌داند، نه با تکیه بر مطالعه علوم طبیعی. این نظریات، همان مذاهب فکری مختلف هستند. (المدرسة الاسلامیة: 29-32) https://eitaa.com/allamehsadr
💠 نقص پیریزی نظام اجتماعی مدرن غرب از دیدگاه شهیدصدر: جامعه‌‌انسانی‌‌ای که با تجربه‌‌های بشری شکل می‌‌گیرد، بازتاب اراده و هوای نفس آن جامعه است؛ بنابراین: 👈 این جامعه نمی‌‌تواند انسانی را تربیت کند که اراده‌‌ای فراتر از اراده شکل‌‌دهنده آن جامعه داشته باشد؛ 👈 و نیز نمی‌‌تواند انسانی تربیت کند که بر هوای نفس خود در راستای تعالی انسانی غلبه کند. (المدرسة الاسلامیة: 27-28) https://eitaa.com/allamehsadr
🔵 عوامل پیروزی انقلاب ایران از دیدگاه شهیدصدر ره: «انقلاب ایران، به دلیل اینکه بیشترین پیوند را با مرجعیت و بنیانهای دینی و مذهبی داشت، و با توجه به رهبری حکیمانه یک مرجع و نیز، پایداری شجاعانه و رسیدن به اوج آگاهی دینی و بینش سیاسی، توانست بر استعمارگران غلبه کند» (اسلام، راهبر زندگی: 28). 🔴 در تحلیل این بیان علامه صدر می توان 5 عامل را موجب پیروزی انقلاب اسلامی ایران دانست: 1ـ پیوند جامعه با دین و مذهب (که با مؤلفه «پیوند با مرجعیت و بنیان های دینی» به آن اشاره شده است)؛ 2ـ برخورداری از یک رهبر دینی حکیم (که در امام خمینی ره متجلی بود)؛ 3ـ مردمی بودن؛ 4ـ برخورداری مردم ایران از روحیه مقاومت و شجاعت؛ 5ـ برخورداری مردم ایران از بصیرت دینی و سیاسی (که به زمان شناسی ایشان بازمی گردد). https://eitaa.com/allamehsadr
شهید صدر و ایده علم دینی
◀ علامه شهید، سیدمحمدباقر صدر (ره): برخی کشورهای عرب، برای تأمین بومی بودن نظام اجتماعی، به جای تفکر
پیشتر دو کتاب در عرصه نقش حکمت عملی در علوم انسانی معرفی شد: «قانون اخلاق» و «جایگاه شناسی حکمت عملی». کتاب نخست برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی در سال گذشته بود و کتاب دوم، امسال برگزیده کتاب سال حوزه علمیه شد. این امر، اهمیت این دو کتاب را در این عرصه نشان می دهد. به این مناسبت، بار دیگر پژوهشگران علوم انسانی اسلامی را به مطالعه این دو کتاب دعوت میکنیم.
🔸«ارتباط دین و حکومت» از دیدگاه شهیدصدر🔸 💫 حکومتها به صورت غالبی، به سه دسته تقسیم می شوند: اول) اقلیمی (بازتاب وحدت اقلیمی در وحدت سیاسی)؛ دوم) قومی (بازتاب وحدت قومی در وحدت سیاسی)؛ سوم) فکری (بازتاب وحدت فکری در وحدت سیاسی). 💫 قسم اول و دوم، بر پایه وحدت عاطفی است و قسم سوم، بر پایه وحدت فکری است و تنها همین قسم است که به دلیل داشتن جهانبینی، صلاحیت دارد بر اساس آن حکومت شکل گیرد و وحدت سیاسی مردم حول آن تحقق یابد. 🔸 حکومت در نظام اسلامی، از قسم سوم است. اسلام یک دین عمومی و برای همه بشر است، و محدود به قوم، ملیت، نژاد و زبان خاص نیست. (برگرفته از: بارقه ها، ص 284-285) https://eitaa.com/allamehsadr
▫«علوم انسانی و طبیعی در قرآن»؛ در قرآن‌کریم گزارههایی درباره علوم طبیعی و علوم‌انسانی یافت می‎شود. با این وجود، آن هنگام که سخن از اکتشاف نظریه علمی قرآن می‎شود، این پرسش مطرح می‌شود که آیا سهم علوم‌انسانی و طبیعی در مراجعه به قرآن یکسان است؟ ▫ شهیدصدر با تبیین هدف قرآن که هدایت انسان است، و وظیفه قرآن در راستای این هدف، که عملیات تغییر انسان است، توضیح می‎دهد که موضوعات علوم‌انسانی چون «قوانین تاریخ»، هم‎راستا با هدف و وظیفه قرآن هستند؛ به خلاف علوم طبیعی، که به‌صورت جانبی و استطرادی در قرآن مطرح می‎شوند (السنن التأریخیة فی القرآن: 47-49). 🔻 در این‌صورت میتوان تضمین کرد که قرآن به‌دلیل اینکه هدفش هدایت، و وظیفه اش تحقق راهبری عملیات تغییر بشری است، حتما درباره هر موضوعی در اینباره سخن دارد؛ گرچه در سطح نظریه های پایه. البته، ایشان استخراج نظریه قرآنی درباره موضوعات علوم طبیعی را نفی نمیکند، ولی از دیدگاه ایشان برمی آید که به‌دلیل همراستا نبودن هدف علوم طبیعی با هدف قرآن، تضمینی در اینباره نیست که قرآن حتما درباره این قسم موضوعات، نظریه به ما ارائه دهد. https://eitaa.com/allamehsadr
🔸 «مسیر تحقق اقتصاد اسلامی»🔸 🔻 از دیدگاه شهیدصدر، تنها راه ممکن که می‌توان از آن طریق به اقتصاد اسلامی دست یافت عبارت است از «کشف رویکرد (مذهب) اقتصادی از راه عملیات اجتهاد در فهم متون، و ایجاد هماهنگی و یکپارچگی میان مدلولات آن متون در فرایندی واحد». (اقتصادنا: 460) 🔻 با این وصف نکات اصلی شهید صدر در شکل گیری اقتصاد اسلامی این امور خواهند بود: - در اقتصاد اسلامی لازم است "مذهب (رویکرد) اقتصادی" اسلام کشف شود؛ - "اکتشاف" در رسیدن به این رویکرد، شرط است (نه تولید یا بازسازی و...)؛ - این اکتشاف از راه "عملیات اجتهادی" میسر است؛ - عملیات اجتهادی بر پایه "متون دینی" (قرآن و سنت معصومان علیهم السلام) باید باشد؛ - "نظامی بنیادین" لازم است که بتواند میان مدلولات برآمده از اجتهاد از متون ایجاد "هماهنگی و یکپارچگی" نماید؛ - کل این فرایند، "به هم پیوسته و واحد" باشد. https://eitaa.com/allamehsadr
🔘 برشی از کتاب «درآمدی به مطالعات قرآن و نظریه پردازی در علوم انسانی (در جستجوی تفسیر موضوعی)» (محمدی فرد و موسوی؛ در آستانه نشر): 🔹 ... محقق قرآنی نباید تصور کند که ميتواند صرفاً با تکيه بر روشهاي تحقيق متني اجتهادي، نظريه علوم انساني قرآني را به چنگ آورد، همچنانکه او نمی‌تواند بدون ملاک از روش‌هاي تحلیل متن علوم انساني بهره برد و برداشتش دستخوش تحميل بر قرآن نگردد؛ زیرا روش با مسئله همراستا و هم‌سنخ است. بنابراين، روشي که از ابتدا براي فروگشايي متن حاصل آمده، تنها منتهي به کشف معناي الفاظ ميشود، و روشي که از ابتدا براي کشف قوانين اجتماعي و شناسايي واقعيات انساني ابداع شده، منتهي به استخراج نظريه هاي علوم انساني خواهد شد. از اينرو، صرف به‌کارگيري روش‌هاي متني که بخشی از روش اجتهادي هستند، و بدون داشتن يک روش شناسي اجتهادي از سنخ علوم انساني، محقق را به نظريه قرآني نخواهد رساند. 🔸 شهيد صدر به خوبي به اين مطلب اشاره دارد و تفسير کاملا متني قرآن را، منتهي به نظريههاي اساسی قرآن نميداند؛ بلکه دستيابي به نظريات قرآن را، نیازمند بهره گیری از يک سير فرايندي از واقع زندگي به‌سوي قرآن می داند، که روش خاص خود را نيز ميطلبد (السنن التأریخیة فی القرآن:‌ 24-25). https://eitaa.com/allamehsadr
♦ «دیدگاه قرآن درباره جبهه مقابل انبیاء، در حرکت اجتماعی بشری» ◾ از دیدگاه قرآن، به لحاظ تاریخی، یک ارتباط سلبی میان جایگاه اجتماعی «نبوت» در زندگی بشری و جایگاه اجتماعی «مترفین و مسرفین» وجود دارد؛ این ارتباط سلبی، حاکی از نقیض طبیعی بودن این دو جایگاه در اجتماع است. این ارتباط، به نقش نبی در جامعه و نقش مترفین و مسرفین در جامعه باز میگردد (السنن التأریخیة فی القرآن: 63-64) ◾ از اینرو، یکی از سنن تاریخ که قرآن مطرح کرده، مقابله دائمی انبیا با مترفین است. زیرا قطب مقابل انبیا در جامعه، مترفین هستند ... (همان: 148-149). https://eitaa.com/allamehsadr
◾ در سالگرد شهادت اندیشمند بزرگ اسلامی، علامه شهید سیدمحمدباقر صدر، برشی از کتاب در دست چاپ با عنوان «درآمدی بر مطالعات قرآن و نظریه پردازی در علوم انسانی» به فرهیختگان تقدیم می‌شود. در فصلی از این کتاب، دیدگاه تفسیری شهیدصدر تبیین روش‌شناختی می‌شود.👇
🔸 «تفسیر موضوعی، نظریه قرآنی، رویکرد علم دینی» (1)🔸 این مسئله که داور نهایی در تعیین و ارزیابی نظریه علمی کدام منبع معرفتی است، از مسائل مهم فلسفه علم است. در هر رویکرد علمی، تعیین می‎شود که اگر قرار است یک نظریه علمی داشته باشیم، ملاک و منبع معرفتی مرجع در این امر کدام است. 🔹 در همین راستا، شهیدصدر باوجود تأکید بر استفاده تفسیرموضوعی از تجربیات بشری، و به‌رغم پررنگ بودن نقش تجربه در شناسایی موضوع، ملاک سنجش اعتبار علمی بودن نظریه را تجربه نمی‎داند، بلکه قرآن را بهعنوان منبع معرفتی مرجع تعیین می‎کند و نقش مفسر موضوعی را، کشف‎کننده این نظریه قرآنی می‎داند (المدرسة القرآنیة: 35-36). از دیدگاه وی، قرآن تنها کتاب جامع است که تمام پدیدهها را که با واقعیت اجتماعی یا تاریخی بشر مرتبط هستند، از بدو وجود و خلقت تا پایان جهان، تفسیر میکند (بارقه‌‌‌‌ها: 235-236). https://eitaa.com/allamehsadr
🔸 «تفسیر موضوعی، نظریه قرآنی، رویکرد علم دینی» (2)🔸 🔹 این در حالی است که در رویکردهای علمی مختلف، داور نهایی از حیث منبع معرفتی مرجع در ارائه نظریه، متفاوت است. بهعنوان نمونه، در رویکرد علمی پوزیتیویستی، داور نهایی، تجربه در قالب داده‌های کمّی است؛ به‌این‌معنا که تنها زمانی نظریه علمی شکل می‌‌گیرد که تجربه‌های کمّی آن را ثابت کرده باشد. همچنین، در رویکرد علمی تفسیری، داور نهایی دانش عامه است، و واقعیت اجتماعی چیزی جز علم بینالاذهانی اجتماع انسانی نیست. در این رویکرد نیز تجربه کیفی ملاک ارزیابی دانش به‌دست آمده است. 🔹 بنابراین، تأکید شهیدصدر بر اکتشاف نظریه از قرآن و یافتن پاسخ پرسش‌‌های برآمده از زندگی بشری از قرآن، این نشان‌‌دهنده مرجعیت این منبع معرفتی در نظام فکری ایشان است. ▫ این تغایر منبع معرفتی مرجع با رویکردهای علمی رقیب، و بهتبع آن، تغایر روش اجتهادی با روش‌‌های رقیب، حاکی از تفاوت نظام تولید علم در دیدگاه ایشان، براساس ‌یک رویکرد علمی خاص است. https://eitaa.com/allamehsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان شهیدصدر خطاب به مردم عراق، ساعاتی پیش از شهادت او علوی زیست، و همچون مولای خود، مظلومانه به شهادت رسید https://eitaa.com/allamehsadr
🔻 «تفسیر موضوعی، به مثابه تفسیر ناظر به واقع زندگی انسانی»🔻 ⬅ از دیدگاه شهیدصدر «تفسیر موضوعی»، برخلاف «تفسیر ترتیبی» که مسئله اش صرفاً رفع ابهام از الفاظ آیات و کلمات قرآن است، مسئله خود را از واقع زندگی بشری، در دو بعد انسانی و طبیعی، می گیرد (المدرسة القرآنیة: 29-31). بنابراین، قید «موضوعی» در این ترکیب، از حیث مسئله‌شناسی، به معنای «آبجکتیو، عینی و واقعی» است؛ زیرا تفسیر‌ موضوعی‌‌، مسئله تحقیق در آیات قرآن را از زندگی واقعی انسان اخذ می‌کند. ⬅ همچنین قید «موضوعی»، از حیث روش تحلیل متن، به‌این‌ معناست که برخلاف تفسیر ترتیبی، که مفسّر طبق ترتیب مصحفی آیات، قرآن را تفسیر میکند، در تفسیر‌ موضوعی‌‌ محور بحث یک موضوع مشخّص است و تمام آیات قرآن برای دستیابی به آن موضوع، گردآوری و بررسی می‌شوند (همان: 35-36). ⏪ بر این اساس، در این دیدگاه، قید «موضوعی» تنها به‌معنای ارائه یک «موضوع» به قرآن نیست. بلکه، به‌معنای «عینی» بوده، مسئله‌ای است که از عینیت برخوردار باشد و از واقع زندگی اخذ شده باشد. در این معنا، درون قرآنی و برون قرآنی بودن موضوع محوریت ندارد، بلکه آنچه مهم است، «عینی» بودن و مرتبط بودن با زندگی واقع انسانی است. ⛔ این تصویر از دیدگاه شهیدصدر درباره چیستی تفسیر موضوعی، با دیدگاهی که «موضوع» را به درون قرآنی و برون قرآنی تقسیم کرده، متفاوت است. در آن دیدگاه، عبارت شهیدصدر چنین تفسیر میشود که تنها با عرضه موضوعات برون قرآنی به قرآن، میتوان نظریه قرآن را اکتشاف کرد. https://eitaa.com/allamehsadr
👈 با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان خدمت همه سروران؛ به این مناسبت، فایل صوتی تدریس کتاب ارزشمند «السنن التأریخیة فی القرآن» (قوانین تاریخی در قرآن)، اثر علامه سیدمحمدباقر صدر، هر روز بارگذاری مجدد میشود. قابل توجه است که این تدریس توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدی فرد صورت گرفته است. 🔸 این کتاب، به‌رغم حجم مختصرش، از هنگامی که به چاپ رسید، ایده «نظریه پردازی قرآنی» را وارد ادبیات مطالعات قرآنی کرد و توسط اندیشمندان جهان اسلام، مورد استقبال قرار گرفت. 🔸 توجه به این کتاب، از کلیدهای ورود به تولید «علوم انسانی دینی» است و شیفتگان قرآن و مباحث علم دینی، قطعا بی نیاز از آن نیستند.
المدرسة، جلسه 1.mp3
3.47M
سنتهای تاریخی در قرآن، اثر شهیدصدر، ج 1 تدریس: حجت الاسلام دکتر محمدی فرد https://eitaa.com/allamehsadr