eitaa logo
شهید صدر و ایده علم دینی
177 دنبال‌کننده
52 عکس
2 ویدیو
6 فایل
این کانال بازتاب مطالعات ما در اثار شهید سیدمحمدباقر صدر، در عرصه تولید علم دینی است. ارتباط با ما @amfard
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 «تفاوت مکتب اقتصادی اسلام با سرمایه داری، در مبحث تولید»🔸 🔺 اقتصاد اسلامی در زمینه ضرورت اهتمام به تولید و به‌‌‌کار بردن تمامی شیوه‌‌‌های ممکن در راستای افزایش و به‌‌‌سازی آن و توانمند ساختن انسان، که جانشین خدا بر روی زمین است، بر تسخیر نعمت‌‌‌ها و بهره‌‌‌های زمینی بیشتر، با تمامی مکاتب اجتماعی دیگر هماهنگ است. با این تفاوت که اسلام افزایش تولید را به‌‌‌عنوان یکی از ضروریات اجتماعی، بر اساس چارچوب تمدن انسانی اسلام و مطابق اهداف عمومی خلافت انسان بر روی زمین، مطرح می‌‌‌کند. 🔺به همین جهت بین مکتب اسلام و مکاتب اجتماعی مادی، از نظر ارزیابی و روش، اختلاف شگرفی پیدا می‌‌‌شود؛ زیرا نظام سرمایه‌‌‌داری، به‌‌‌عنوان مثال، رشد و توسعه تولید را ذاتا هدف می‌‌‌داند. در حالی که اسلام انباشتن ثروت را ذاتا هدف نمی‌‌‌داند، بلکه آن را وسیله‌‌‌ای برای ایجاد آسایش و رفاه و برپایی کامل عدالت در زندگی اجتماعی مردم و شرطی از شروط برپایی خلافت صالحه انسان بر روی زمین و تحقق اهداف بلند آن در راستای برپایی جامعه توحیدی قلمداد می‌‌‌کند . 🔺... [بنابراین] تولید در جامعه اسلامی بر این اساس پایه ریزی می شود که لوازم و وسایلی که برای یک زندگی سالم و به دور از اسراف لازم است تأمین و از تولید وسایلی که نمودهای هوس رانی واسراف کاری در جامعه است جلوگیری شود. اما در جوامع سرمایه داری، تولید مطابق شرایط تقاضا و قدرت خرید متقاضیان حرکت می کند و این موجب می شود که تولید به سمت تهیه کالاهای تن آسایی و وسایل سرگرمی و تزیین و آرایش برود؛ زیرا پایه چنین تقاضاهایی، قدرت خرید اشراف و ثروتمندان و کنار کشیدن تولید از فراهم سازی کالاهای ضروری به اندازه کافی و لازم است (اسلام راهبر زندگی: ص 105-106). https://eitaa.com/allamehsadr
🔸آزادی حقیقی، در پرتو دین توحیدی🔸 ⭕ ایده آزادی در جامعه اسلامی، به پشتوانه «باور به توحید» و «تنها منشأ قدرت دانستن خداوند» است؛ زیرا از آنجا که تنها خدا حق سلطه بر انسان را دارد، هیچ انسانی حق بهره کشی و سلطه بر دیگر انسان ها را ندارد (علامه شهید سیدمحمدباقر صدر، اسلام راهبر زندگی: ص 30-31).⭕ https://eitaa.com/allamehsadr
هدایت شده از محمدی فرد
👆 تأییدیه اجتهاد علامه شهید سیدمحمد باقر صدر، از جانب آیت الله العظمی خویی ره. ◀ نکته قابل توجه در این تأییدیه، به کار برد وصف «علامه» و عبارت «فلکم أن تتحدثوا عن رأیه» است. https://eitaa.com/allamehsadr
گردی از غوغای ما بر خاطراو نگذرد! (2).pdf
218.5K
💠 آنچه ما انسان‌ها از نظریه‌ها و تفسیر تاریخ و معادلات میان خود می‌گوییم در بهترین حالت، تنها در قالب وضعیت‌های بشری جاری است، و نمی‌تواند این واقعیت‌های الهی را به زیر چتر نظری خود بکشد. دیدگاه‌هایی که تلاش دارند دنیا را با عینک لیبرالیست‌ها و مارکسیست‌ها ببینند و جهان را با آن تفسیر کنند، توان درک و تبیین امام و جایگاه او در نظام آفرینش را ندارند. ... 💠 مطلبی که در ادامه تقدیم می‌شود، تحلیلی است روش‌شناختی از دکتر هادی موسوی، بر تفاسیر مبتنی بر نظریه‌های اجتماعی از سیره اهل بیت ع؛ به‌ویژه نوشته‌ای که اخیرا توسط برخی پژوهشگران اجتماعی از قیام عاشورا ارائه شده است. 🔵 این تحلیل، مبتنی بر دیدگاه‌های علم‌شناختی شهیدصدر است. https://eitaa.com/allamehsadr
♦ جایگاه مباحث قرآنی در شکل گیری تمدن اسلامی از دیدگاه علامه شهید، سیدمحمدباقر صدر👇 https://b2n.ir/682061 https://eitaa.com/allamehsadr
تقدیم به شهید فخری زاده..pdf
185.2K
🔴 تقدیم به شهید فخری زاده، که همچون شهیدصدر، مظلومانه قربانی دشمنان اسلام و علم شد. 🔴 پس از سال‌های آغازین انقلاب، نام شهدایی چون «صیاد شیرازی»، «علیمحمدی»، «شهریاری» و دیگر شهدای هسته‌ای، «سردار سلیمانی»، و امروز، «فخری زاده» در لیست ترور مشاهده می‌شود. تمام این شهدای گرانقدر، از سبقه نظامی، یا سبقه علمی مرتبط با امور استراتژیک (دانش‌های تجربی هسته‌ای) داشتند. 🔴 حال، پرسش این است که چرا نوک پیکان ترورها از افراد علمی، فرهنگی و سیاسی، به افراد نظامی و دانشمندان علوم تجربی مرتبط با این عرصه چرخید؟ https://eitaa.com/allamehsadr
1020632 (1).pdf
311.3K
💠 راه ورود علوم انسانی به مشکلات کشور، حکمت عملی است 🔵 گفت و گو با دکتر هادی موسوی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه https://eitaa.com/allamehsadr
◀ علامه شهید، سیدمحمدباقر صدر (ره): برخی کشورهای عرب، برای تأمین بومی بودن نظام اجتماعی، به جای تفکر اسلامی به سراغ قبیلهگرایی و قومگرایی رفتند. اما باید توجه داشت که قوم و قبیله، مبتنی بر یک نظام فلسفی و فکری نیست، تا پشتوانه تشکیل نظام اجتماعی باشد. ... بنابراین، راه حل اصلی، همان روی آوردن به نظام اسلامی است (بارقه ها: 115). 🔶 ایده حکمت عملی در علوم انسانی، در پی تأمین نظام فلسفی و فکری دینی، برای ورود به تولید علوم انسانی است. 🔷 در این زمینه، می توان به آثار زیر مراجعه کرد: ـ قانون اخلاق، استاد علی عابدی شاهرودی؛ ـ جایگاه شناسی حکمت عملی، سیدحمیدرضا حسنی و هادی موسوی. https://eitaa.com/allamehsadr
💠 قواعد تنظیم حیات اجتماعی انسان، از دیدگاه شهیدصدر: 🔶 دین، میان «حب ذات» که یک امر فطری در انسان است، و تأمین «عدالت، رفاه و سعادت» که مصلحت زندگی اجتماعی او و واقع زندگی اوست، جمع می‌‌کند. از سویی، حب ذات را تعطیل نمی‌‌کند، و از سویی قائل به عدالت اجتماعی است؛ بنابراین میان ارزش‌‌های فردی و اجتماعی جمع می‌‌کند. 🔶 دین از دو طریق، این جمع را انجام می‌‌دهد: الف) باور به توحید، موجب می‌‌شود تا انسان در عین حب ذات، در جهت تأمین رضایت الاهی، به فکر مصالح اجتماعی هم باشد. در صورتی که فهم مادی از حیات، عنصر اجتماع را به مخاطره می‌‌اندازد و صرفا مصالح شخصی را پر رنگ می‌‌کند.‌‌ ب) باور به توحید، موجب می‌‌شود که اسلام از میان دو سنخ میل‌‌های طبیعی انسان (میل به مادیات و میل به معنویات، عواطف و احساسات) نگذارد انسان به خود واگذار شود تا میل به مادیات غلبه کند؛ بلکه او را تربیت می‌کند تا میل به معنویات در او رشد کند و بر میل به مادیات غلبه کند. این با حب ذات هم سازگار است؛ زیرا انسان با رشد معنویت در او، این میل را برای خودش دوست دارد و به جهت حب ذات، آن را پرورش می‌‌دهد و شخصا از آن لذت می‌‌برد. 🔶 طریق اول، «فهم معنوی از زندگی» و طریق دوم «حس اخلاقی به زندگی» نام می‌‌گیرند. که هردوی اینها با محوریت رضای الاهی است که جامعه بشری را در مسیر عدالت قرار می‌‌دهد. این باور، فرد و جامعه را با هم در نظر می‌‌گیرد و حیات فردی و اجتماعی را به‌‌صورت متوازن تأمین می‌‌کند. نه فرد محوریت در تشریع و حکم دارد و نه مصالح اجتماعی صرف (المدرسة الاسلامیة: ص 76-80). https://eitaa.com/allamehsadr
🌑 وفات عالم ربانی و نظریه پرداز علوم اسلامی، آیت الله مصباح یزدی را به جامعه علمی تسلیت میگوییم. روحش شاد و راهش پررهرو باد!
💠 تحلیل شهیدصدر درباره شیوه شکل گیری جامعه مدرن غربی: تجربه‌‌های علمی مانند، فیزیک، شیمی، روانشاسی و... که بر طبیعت انسان انجام می‌‌شود و بر پایه مشاهده و تجره عینی است، اساس شکل‌‌گیری نظام اجتماعی اروپای جدید نیست. بنابراین، اینکه برخی اساس شکل‌‌گیری نظام اجتماعی جدید اروپا را در سطح سیاست، اجتماع و اقتصاد، مطالعات علمی در علوم طبیعی می‌‌دانند درست نیست، بلکه مباحثی چون حق آزادی، عدالت اجتماعی و ...، همه اموری نظری هستند که مشاهده‌‌پذیر نبوده، حاصل تجربه اجتماعی بشر در طولانی مدت هستند. این تجربه‌‌ها، گرچه در حد فردی (مثلا پی بردن به نیازهای فرد و برطرف کردن آن با مطالعات علوم طبیعی) قابل مشاهده و تجربه هستند، اما در سطح اجتماعی، نیازمند تجربه‌‌های اجتماعی بلندمدت هستند و قابل مطالعه با علوم طبیعی نیستند. غرب نیز، با تکیه بر این تجربه‌‌های اجتماعی خود، نظام اجتماعی فعلی را نظام اصلح می‌‌داند، نه با تکیه بر مطالعه علوم طبیعی. این نظریات، همان مذاهب فکری مختلف هستند. (المدرسة الاسلامیة: 29-32) https://eitaa.com/allamehsadr
💠 نقص پیریزی نظام اجتماعی مدرن غرب از دیدگاه شهیدصدر: جامعه‌‌انسانی‌‌ای که با تجربه‌‌های بشری شکل می‌‌گیرد، بازتاب اراده و هوای نفس آن جامعه است؛ بنابراین: 👈 این جامعه نمی‌‌تواند انسانی را تربیت کند که اراده‌‌ای فراتر از اراده شکل‌‌دهنده آن جامعه داشته باشد؛ 👈 و نیز نمی‌‌تواند انسانی تربیت کند که بر هوای نفس خود در راستای تعالی انسانی غلبه کند. (المدرسة الاسلامیة: 27-28) https://eitaa.com/allamehsadr
🔵 عوامل پیروزی انقلاب ایران از دیدگاه شهیدصدر ره: «انقلاب ایران، به دلیل اینکه بیشترین پیوند را با مرجعیت و بنیانهای دینی و مذهبی داشت، و با توجه به رهبری حکیمانه یک مرجع و نیز، پایداری شجاعانه و رسیدن به اوج آگاهی دینی و بینش سیاسی، توانست بر استعمارگران غلبه کند» (اسلام، راهبر زندگی: 28). 🔴 در تحلیل این بیان علامه صدر می توان 5 عامل را موجب پیروزی انقلاب اسلامی ایران دانست: 1ـ پیوند جامعه با دین و مذهب (که با مؤلفه «پیوند با مرجعیت و بنیان های دینی» به آن اشاره شده است)؛ 2ـ برخورداری از یک رهبر دینی حکیم (که در امام خمینی ره متجلی بود)؛ 3ـ مردمی بودن؛ 4ـ برخورداری مردم ایران از روحیه مقاومت و شجاعت؛ 5ـ برخورداری مردم ایران از بصیرت دینی و سیاسی (که به زمان شناسی ایشان بازمی گردد). https://eitaa.com/allamehsadr
شهید صدر و ایده علم دینی
◀ علامه شهید، سیدمحمدباقر صدر (ره): برخی کشورهای عرب، برای تأمین بومی بودن نظام اجتماعی، به جای تفکر
پیشتر دو کتاب در عرصه نقش حکمت عملی در علوم انسانی معرفی شد: «قانون اخلاق» و «جایگاه شناسی حکمت عملی». کتاب نخست برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی در سال گذشته بود و کتاب دوم، امسال برگزیده کتاب سال حوزه علمیه شد. این امر، اهمیت این دو کتاب را در این عرصه نشان می دهد. به این مناسبت، بار دیگر پژوهشگران علوم انسانی اسلامی را به مطالعه این دو کتاب دعوت میکنیم.
🔸«ارتباط دین و حکومت» از دیدگاه شهیدصدر🔸 💫 حکومتها به صورت غالبی، به سه دسته تقسیم می شوند: اول) اقلیمی (بازتاب وحدت اقلیمی در وحدت سیاسی)؛ دوم) قومی (بازتاب وحدت قومی در وحدت سیاسی)؛ سوم) فکری (بازتاب وحدت فکری در وحدت سیاسی). 💫 قسم اول و دوم، بر پایه وحدت عاطفی است و قسم سوم، بر پایه وحدت فکری است و تنها همین قسم است که به دلیل داشتن جهانبینی، صلاحیت دارد بر اساس آن حکومت شکل گیرد و وحدت سیاسی مردم حول آن تحقق یابد. 🔸 حکومت در نظام اسلامی، از قسم سوم است. اسلام یک دین عمومی و برای همه بشر است، و محدود به قوم، ملیت، نژاد و زبان خاص نیست. (برگرفته از: بارقه ها، ص 284-285) https://eitaa.com/allamehsadr
▫«علوم انسانی و طبیعی در قرآن»؛ در قرآن‌کریم گزارههایی درباره علوم طبیعی و علوم‌انسانی یافت می‎شود. با این وجود، آن هنگام که سخن از اکتشاف نظریه علمی قرآن می‎شود، این پرسش مطرح می‌شود که آیا سهم علوم‌انسانی و طبیعی در مراجعه به قرآن یکسان است؟ ▫ شهیدصدر با تبیین هدف قرآن که هدایت انسان است، و وظیفه قرآن در راستای این هدف، که عملیات تغییر انسان است، توضیح می‎دهد که موضوعات علوم‌انسانی چون «قوانین تاریخ»، هم‎راستا با هدف و وظیفه قرآن هستند؛ به خلاف علوم طبیعی، که به‌صورت جانبی و استطرادی در قرآن مطرح می‎شوند (السنن التأریخیة فی القرآن: 47-49). 🔻 در این‌صورت میتوان تضمین کرد که قرآن به‌دلیل اینکه هدفش هدایت، و وظیفه اش تحقق راهبری عملیات تغییر بشری است، حتما درباره هر موضوعی در اینباره سخن دارد؛ گرچه در سطح نظریه های پایه. البته، ایشان استخراج نظریه قرآنی درباره موضوعات علوم طبیعی را نفی نمیکند، ولی از دیدگاه ایشان برمی آید که به‌دلیل همراستا نبودن هدف علوم طبیعی با هدف قرآن، تضمینی در اینباره نیست که قرآن حتما درباره این قسم موضوعات، نظریه به ما ارائه دهد. https://eitaa.com/allamehsadr
🔸 «مسیر تحقق اقتصاد اسلامی»🔸 🔻 از دیدگاه شهیدصدر، تنها راه ممکن که می‌توان از آن طریق به اقتصاد اسلامی دست یافت عبارت است از «کشف رویکرد (مذهب) اقتصادی از راه عملیات اجتهاد در فهم متون، و ایجاد هماهنگی و یکپارچگی میان مدلولات آن متون در فرایندی واحد». (اقتصادنا: 460) 🔻 با این وصف نکات اصلی شهید صدر در شکل گیری اقتصاد اسلامی این امور خواهند بود: - در اقتصاد اسلامی لازم است "مذهب (رویکرد) اقتصادی" اسلام کشف شود؛ - "اکتشاف" در رسیدن به این رویکرد، شرط است (نه تولید یا بازسازی و...)؛ - این اکتشاف از راه "عملیات اجتهادی" میسر است؛ - عملیات اجتهادی بر پایه "متون دینی" (قرآن و سنت معصومان علیهم السلام) باید باشد؛ - "نظامی بنیادین" لازم است که بتواند میان مدلولات برآمده از اجتهاد از متون ایجاد "هماهنگی و یکپارچگی" نماید؛ - کل این فرایند، "به هم پیوسته و واحد" باشد. https://eitaa.com/allamehsadr
🔘 برشی از کتاب «درآمدی به مطالعات قرآن و نظریه پردازی در علوم انسانی (در جستجوی تفسیر موضوعی)» (محمدی فرد و موسوی؛ در آستانه نشر): 🔹 ... محقق قرآنی نباید تصور کند که ميتواند صرفاً با تکيه بر روشهاي تحقيق متني اجتهادي، نظريه علوم انساني قرآني را به چنگ آورد، همچنانکه او نمی‌تواند بدون ملاک از روش‌هاي تحلیل متن علوم انساني بهره برد و برداشتش دستخوش تحميل بر قرآن نگردد؛ زیرا روش با مسئله همراستا و هم‌سنخ است. بنابراين، روشي که از ابتدا براي فروگشايي متن حاصل آمده، تنها منتهي به کشف معناي الفاظ ميشود، و روشي که از ابتدا براي کشف قوانين اجتماعي و شناسايي واقعيات انساني ابداع شده، منتهي به استخراج نظريه هاي علوم انساني خواهد شد. از اينرو، صرف به‌کارگيري روش‌هاي متني که بخشی از روش اجتهادي هستند، و بدون داشتن يک روش شناسي اجتهادي از سنخ علوم انساني، محقق را به نظريه قرآني نخواهد رساند. 🔸 شهيد صدر به خوبي به اين مطلب اشاره دارد و تفسير کاملا متني قرآن را، منتهي به نظريههاي اساسی قرآن نميداند؛ بلکه دستيابي به نظريات قرآن را، نیازمند بهره گیری از يک سير فرايندي از واقع زندگي به‌سوي قرآن می داند، که روش خاص خود را نيز ميطلبد (السنن التأریخیة فی القرآن:‌ 24-25). https://eitaa.com/allamehsadr
♦ «دیدگاه قرآن درباره جبهه مقابل انبیاء، در حرکت اجتماعی بشری» ◾ از دیدگاه قرآن، به لحاظ تاریخی، یک ارتباط سلبی میان جایگاه اجتماعی «نبوت» در زندگی بشری و جایگاه اجتماعی «مترفین و مسرفین» وجود دارد؛ این ارتباط سلبی، حاکی از نقیض طبیعی بودن این دو جایگاه در اجتماع است. این ارتباط، به نقش نبی در جامعه و نقش مترفین و مسرفین در جامعه باز میگردد (السنن التأریخیة فی القرآن: 63-64) ◾ از اینرو، یکی از سنن تاریخ که قرآن مطرح کرده، مقابله دائمی انبیا با مترفین است. زیرا قطب مقابل انبیا در جامعه، مترفین هستند ... (همان: 148-149). https://eitaa.com/allamehsadr