مطالب مرتبط با جلسه امروز(۶/ ١٠/ ١۴٠٢)
التأویل
تأویلات قرآنی
حدیث جاثلیق
النمل الصغار تتوهم ان لله زبانیتین
صفحه اخلاق در سایت فدکیه-مشتمل بر روایت جعل الحمد مفتاحاً لذکره
مأخذ داستان موسی و شبان
عرض سلام و ادب خدمت فضلای گرامی
نظر به اعلام رسمی مرکز مدیریت حوزههای علمیه مبنی بر تجمع روز ۹ دی ساعت ۱۰ صبح در مدرسه فیضیه، جلسه درس امروز برقرار نمی باشد.
مطالب مرتبط با جلسه فقه هوش مصنوعی ١١ (٧/ ١٠/ ١۴٠٢)
مقاله «فرضیه نفس مندی هوش مصنوعی»-برایان کاتر
مقاله «بررسی فلسفی امکان تحقق هوش مصنوعی قوی با توجه به دیدگاه های مختلف در مسئله ذهن و بدن»
دوئالیسم
حدیث النفس جناب کمیل بن زیاد
هوش مصنوعی و حکمت متعالیه-مشتمل بر بحث اسفار از مثل افلاطونیه
بی نهایت
بی نهایت ناشمارا
جلسه سوم تاریخ مباحث ریاضیات-مشتمل بر بحث بی نهایت ها و اقسام آن
بررسی عوالم در تفسیر سوره مبارکه ق
جایگاه تموج پایه در شکل گیری عوالم
جسم شریف امام معصوم
رساله سبیل الرشاد فی اثبات المعاد-آقا علی مدرس ره
مطالب مرتبط با جلسه امروز(١٠/ ١٠/ ١۴٠٢)
روایت داود رقی
قرائت بالغٌدوة در سوره انعام و کهف
برخی از مطالب مرتبط با جلسه امروز(١٢/ ١٠/ ١۴٠٢)
آیا عثمان در مصحف خود یک قرائت را اراده کرده است؟
قرائت سوره شمس در نماز عید در فتاوای اهل سنت
نقل قرائت فلا یخاف عقباها از امام صادق علیه السلام
قرائت و اجعل لنا من المتقین اماماً
تعیین مهر-لقنها الجائز من القرائات
اختلاف روش مدنیین و عراقیین در برخورد با قرائات مأثوره
قرائت سلام علی آل یاسین
قرائت اهل البیت-یوم یحشر المتقون
مصادیق تعدد قرائات در کافی شریف و جمع آن با روایت حرف واحد
قراءه النبی و اهل البیت
قرائت رسول الله در کتاب حفص دوری
آشنایی با کتب طبقات القراء
استانداردهای دوگانه اهل سنت در برخورد با روایات موهم تحریف
حقیقت قرآن کریم: کتاب احکمت آیاته ثم فصلت
ضمن عرض تبریک و تهنیت میلاد با سعادت صدیقه کبری سلام الله علیها خدمت فضلای گرامی
به اطلاع می رساند طبق روال سال های گذشته درس امروز تعطیل است
مطالب مرتبط با جلسه فقه هوش مصنوعی ١٢ (١۴/ ١٠/ ١۴٠٢)
جایگاه تموج پایه در شکل گیری عوالم
بررسی عوالم در تفسیر سوره مبارکه ق
مقاله نکته ای در نقطه
بی نهایت ناشمارا
بحثی راجع به فیزیک
کلاستروم-پدیده خودآگاهی در مغز
حدیث عرفان المرء نفسه
خروج البصر من العین؛ شرح کلام سیدالشهداء علیه السلام در تببین رؤیت
تأملاتی پیرامون منطق جدید
مطالب مرتبط با جلسه امروز(١۶/ ١٠/ ١۴٠٢)
روایت داوود رقی
بررسی لغت «غدوة» در روایت داود رقی
کلام فاضل خواجوئی در مورد روایت داود رقی
قول اهل تنجیم-معرفت اول ماه به وسیله هلال صبحگاهی
مطالب مرتبط با جلسه امروز( ١٨/ ١٠/ ١۴٠٢)
ابواب الزیادات
کلام سید مرتضی در ارتباط با مضمون روایت داود رقّی
المجسطی
مرسله شیخ صدوق در مصابیح
مطالب مرتبط با جلسه امروز(19/ 10/ 1402)
کلام دانی در مورد اختلاف مصاحف امصار
متن حرز الامانی- الشاطبیه
متن عقیله اتراب القصائد
الله الذی خلقکم من ضعف بفتح الضاد و ضمها
روش کتابت مسلمین در صدر اسلام
مقاله خط قرآن در روزگار پیامبر اسلام-عبدالصبور شاهین
و وصی بها ابراهیم بنیه-و اوصی
ضبط المصحف
احراق مصحف حفصه در زمان مروان
مصحف عثمان در کتاب سلیم-کله قرآن
مصحف امیرالمومنین علیه السلام
قصه آتش زدن مصحف ابن مسعود در سال 398 در بغداد
مصحف ابن مسعود و رواج آن در کوفه به نقل اعمش
موضع امیرالمومنین علیه السلام نسبت به احراق مصاحف
قواعد رسم المصحف
حارث بن سوید و آخرین مصحف دفن شده
تعاضد الرسم و القرائات
شرح حال ابوفاخته
قول ابوفاخته در تفسیر محکمات و ام الکتاب و فواتح سور
بحث تفسیر، فقه و اصول
#توحید_صدوق جلسه ۵۰ فرازهایی که این جلسه بحث شد: إِنْ قِيلَ كَانَ فَعَلَى تَأْوِيلِ أَزَلِيَّةِ ال
1402-10-20 توحید صدوق-51.mp3
29.1M
#توحید_صدوق
جلسه ۵۱
فرازی که این جلسه بحث شد (ص73)
وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ شَهَادَتَانِ تَرْفَعَانِ الْقَوْلَ وَ تُضَاعِفَانِ الْعَمَلَ
بحثی درباره ماده «ضعف» (بیان دو قاعده زبانشناسی)
کلمات عربی احتمالا در اصل دو حرفی بوده و بعدا ثلاثی و رباعی شده اند (زلزل در اصل زلّ زلّ بوده است؛ دحرج در اصل دحّ رجّ بوده است و ...)
درباره اینکه ثلاثیها چگونه از ثناییها پدید آمدهاند
یک قاعده قبلا مطرح شده بود که یک احتمال این است که حرف دوم مشترک بین کلمه اول و کلمه دوم بوده است (مثلا کفر در اصل کفّ فرّ بوده باشد)
امروز قاعده دیگری را مطرح شد که یک احتمال این است که حرفهای اول جدا شده و حرف دوم در آخر آمده (مثلا کفر در اصل کرّ فرّ بوده باشد)
بر این اساس شاید ماده «ضعف» که اغلب برایش دو اصل متباین «ضَعف» و «ضِعف» قائلند با سابقه متفاوت و دو تا ترکیب متفاوت بوده باشد
«ضَعف» ترکیبی از ضعّ و عفّ (عف در معنای سلبی اش که کاستن است)
و «ضِعف» ترکیبی از ضفّ و عف (عف در معنای زیادتیاش مانند یسئلونک ماذا ینفقون قل العفو)
و شاید این یکی از راه حل توجیه کلماتی باشد که بر معانی ضد هم دلالت دارند
مطالب مرتبط با جلسه فقه هوش مصنوعی ١٣(٢١/ ١٠/ ١۴٠٢)
مراتب پایه و مراتب آگاهی
افلاطون گرایی
مناظره فرگه و هوسرل
سخن گودل در افلاطون گرایی
«علوم شناختی» و جایگاه آن در مطالعات حوزوی
خروج البصر من العین؛ شرح کلام سید الشهداء علیه السلام در تبیین رؤیت
اتحاد عاقل و معقول/الفناء فی القدسی
اندیشه: مقاله مهم و تأثیرگذار فرگه
مباحث جسم در حکمت متعالیه
دریفوس و هوش مصنوعی
برهان انسان معلق/ هواء طلق ابن سینا
حدیث «لیتک تعلمت الفلسفة»- شارک بها السبع الشداد