مطالب مرتبط با جلسه فقه رؤیت هلال 276 (24/ 9/ 1403)
روایت عمر بن یزید-إن أهل بطن نخلة حيث رأوا الهلال قالوا قد دخل الشهر الحرام
توضیح دفتر آیت الله سیستانی راجع به رؤیت هلال با تلسکوپ
بررسی توضیحات دفتر معظّم له در جلسات سال تحصیلی 1400-1401:
جلسه 41
جلسه 42
درس فقه(١٧٨)- تهافت سهل التناول بودن میقاتیت با لزوم استفاده از ابزار دقیقة برای کشف امکانیت رؤیت در بلاد قریبه در فتوای آیتالله سیستانی
مواقیت-میقات بودن هلال
روایات لو رآه واحد لرآه الف
مقاله گردآوری«ارتکاز متشرعه»
مقاله گردآوری«ارتکاز؛ تدوین»-مشتمل بر عبارت ابن سینا در مورد مشهورات
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔 دروس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در روز یکشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۳ قم تعطیل شد
◻️ معاونت آموزش حوزه علمیه قم اعلام کرد: نظر به ابلاغیه استانداری قم در خصوص کاهش دما و به منظور کاهش مصرف انرژی به ویژه گاز و ضرورت همکاری همه دستگاههای ذیربط و اتخاذ تمهیدات لازم به اطلاع می رساند "مدیریت حوزه علمیه قم" و "دروس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم" فردا یکشنبه ۲۵ آذرماه تعطیل میباشد.
◻️تصمیمگیری در خصوص فعالیت واحدهای آموزشی حوزه علمیه قم که طلاب در محل برگزاری دروس اسکان دارند، با توجه به شرایط و اقتضائات بر عهده مدیران واحدهای آموزشی خواهد بود.
◻️ حسب اعلام استانداری و موافقت مدیر حوزه های علمیه کشور کلیه واحد های ستادی قم هم در روز یکشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۳ تعطیل می باشند.
@HawzahNews | خبرگزاری حوزه
هدایت شده از سطوح عالی حوزه علميه قم
🛑 تعطیلی دوشنبه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۳
نظر به ابلاغیه استانداری محترم قم در خصوص استمرار برودت هوا و به منظور کاهش مصرف انرژی به ویژه گاز و ضرورت همکاری همه دستگاههای ذیربط و اتخاذ تمهیدات لازم به اطلاع میرساند؛ حوزه علمیه قم نیز به منظور کمک به حل مشکل مردم در بهرهمندی از نعمت گاز "مدیریت حوزه علمیه قم" و "دروس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم" را فردا دوشنبه ۲۶ آذرماه #تعطیل اعلام میکند.
ضمناً تصمیمگیری در خصوص فعالیت واحدهای آموزشی حوزه علمیه قم که طلاب در محل برگزاری دروس اسکان دارند، با توجه به شرایط و اقتضائات، بر عهده مدیران محترم واحدهای آموزشی خواهد بود.
*مدیریت حوزه علمیه قم*
@sotohaali
✅ اطلاعیه
با توجه به اینکه مرکز مدیریت جوزه علمیه قم در اطلاعیه خود اعلام داشته است که «مدرسهایی که با تحفظ جدی بر کاهش مصرف گاز امکان برگزاری دروس را دارند مجاز به برگزاری دروس میباشند» و تشخیص آن برعهده خود اساتید گذاشته است به اطلاع میرساند فردا (سهشنبه) جلسه بحث تعدد قراءات برگزار خواهد شد؛ ان شاء الله
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تعدد قراءات (به علت قطع برق و خاموش شدن مودم، پخش زنده تا اواسط جلسه انجام شد)
مطالب مرتبط با جلسه تعدد قرائات مفتاح الکرامة 107(27/ 9/ 1403)
سبعة أحرف به معنای انواع ممکن در اختلاف قرائت-مشتمل بر کلام ابوالفضل رازی و ابن قتیبه
زبانشناسی صورت گرا-لسانیات شکلیة-Formal linguistics
زبانشناسی نقشگرا-لسانیات وظیفیة-Functional linguistics
تدوین به وزان تکوین است، و تکوین اجراء جمیع اشیاء بر سبعة است، پس نزول قران هم بر سبعة است، علی سبعة ابواب، علی سبعة أحرف
روایت زندیق اموی
مصحف حضرت فاطمه سلام الله علیها
قرآن کریم با ریشه کلمات و لینک آنها از سایت اوپن برهان
القرائة-اهدنا الصراط المستقیم
یک سؤال و چند جواب-تواتر به معنای قرائت مشهور در عصر معصومین علیهم السلام
کلمات الشیخ الانصاری ره درباره قرائات
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توحید صدوق
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مطالب مرتبط با جلسه توحید صدوق 73 (28/ 9/ 1403)
روایت «الحمدلله الذی لا یحس و لا یجس و لا یمس»
کلام قاضی سعید قمی در شرح روایت
مقاله گردآوری«خروج البصر من العین؛ شرح کلام سیدالشهداء در تبیین «رؤیت»»
الاشتقاق الکبیر
السین؛ اعدل الحروف
ثبتت المعرفة و انسوا الموقف
💥مصحف کتابت شده به دست ابوالبرکات الحسینی از شاگردان شیخ صدوق رهما
«با توجه به رواج نداشتن کتابت قرآن بر اساس قرائت عاصم به روایت حفص در قرون نخست باید توجه داشت که قرآن ابوالبرکات نیز مانند اغلب نسخه های قرآنی ایرانی در فاصله قرون چهارم تا ششم مطابق با یکی از اختیارهای قرائتی (ابو عبید، ابوحاتم، ابن محیصن و ...) کتابت و اعراب گذاری شده است. در این اختیارها رنگ و بوی قرائت ابو عمرو (از قراء سبعه) و یعقوب (از قراء عشره) از سایر قراء بیشتر دیده میشود. با این همه مواردی را نیز می توان یافت که منحصراً با یکی دیگر از قراء سبعه مطابق باشد اما هیچگاه قرائت مطابق با منفردات حفص از عاصم را در آن نمی توان یافت. در مجموع باید گفت قرائت این نسخه به قرائت قراء بصره (ابو عمرو و يعقوب ) بسیار نزدیک تر است و در مواردی مثلاً در مؤمنون: آیات ۸۷ و ۸۹ و زمر:۳۸ تنها ازمنفردات ابو عمرو و یعقوب تبعیت میکند.»
📚 مقاله «نسخه شناسی مصاحف قرآنی(۹)»-دکتر مرتضی کریمی نیا
🖊پ.ن: ابوالبركات على بن الحسين الحسینی از عالمان و ادیبان مهم شیعه در قرن چهار و ربع اول قرن پنجم هجری در خراسان بوده است. ایشان که از شاگردان شیخ صدوق ره است، به دستان خود قرآنی سی پاره کتابت نموده و آن را در ماه رمضان ۴۲۱ هجری بر حرم مطهر رضوی وقف می نماید که بخش قابل توجهی از آن در کتابخانه آستان باقی مانده است.
پ.ن ۲: تصویر، مربوط به آیات ۸۷ و ۸۹ سوره مبارکه مؤمنون است که در نسخه بر طبق قرائت ابوعمرو و یعقوب و برخلاف سایر قرائات (از جمله روایت حفص از عاصم) سیقولون الله کتابت شده است.
#تعدد_قرائات
#قرائات_سبع
#نسخه_شناسی_مصاحف
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه (هوش مصنوعی)
مطالب مرتبط با جلسه فقه هوش مصنوعی ۳۷(۲۹/ ۹/ ۱۴۰۳)
پروژه نجف-ناصر جامع فقیه
فقه و هوش مصنوعی-مرقومه ای در زمینه راهبرد کاربست هوش مصنوعی در علوم اسلامی
شرح حال شیخ مرتضی انصاری ره-مشتمل بر ماجرای انت المجتهد
ملاک ضمان؛ استناد یا تقصیر؟-مرقومه یکی از دوستان در این زمینه که در جلسه مطرح شد
قرار ضمان و تعاقب ایدی
مسئولیت مطلق-Absolute liability
هدر
استناد
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه (رویت هلال)
مطالب مرتبط با جلسه فقه رؤیت هلال 277(1/ 10/ 1403)
مباحث مربوط به لیلة القدر-مشتمل بر روایات مربوط به لیلة القدر
جلسه 276 فقه رؤیت هلال-تعلیقه دوستان
علامة لیلة القدر-ان تطیب ریحها
تعیین لیلة القدر عند العامة
نصف النهار مکه
نصف النهار مبدأ
🌷ضمن عرض تبریک و تهنیت میلاد با سعادت صدیقه کبری سلام الله علیها خدمت فضلای گرامی🌷
به اطلاع می رساند طبق روال سال های گذشته جلسه بحث در روز یکشنبه تعطیل است