✅ اطلاعیه
پیرو اطلاعیههای قبلی به اطلاع میرساند که
جلسات بحث امسال تحصیلی در ادامه روال سال قبل از روز سهشنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ (۱۰ ربیعالاول ۱۴۴۵) هر روز از ساعت ۱۱:۱۰ (یازده و ده دقیقه) صبح تا ساعت ۱۲ ظهر به شرح ذیل برگزار خواهد شد؛ و در سال جاری ان شاء الله در روز پنجشنبه هم بحث فقهی جدیدی انجام خواهد شد.
▪️شنبه تا دوشنبه: ادامه بحث فقه (رویت هلال)
▪️سهشنبه: ادامه بحث قراءات (احتمالا ورود در بحث رسم المصحف)
▪️چهارشنبه: ادامه بحث توحید صدوق
▪️پنجشنبه: فقه هوش مصنوعی
ان شاء الله جلسات همچنان به صورت مجازی (آنلاین) در نرم افزار قرار ارائه خواهد شد به آدرس
🆔https://room.gharar.ir/c1534e99-7b1e-4ba6-8222-887ea80c284c
ویا آدرس
🆔https://b2n.ir/almabahes
@almabahes
May 11
مطالب مرتبط با جلسه امروز(۴/ ٧/ ١۴٠٢)
تحریر بسیار عالی مجمع البیان در مقدمه مجمع از کلام شیخ در تبیان:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-007-00112.html
من اراد العلم فلیثور القرآن:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-006-00005.html
شرح حال مرحوم طبرسی:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/0500-0486-1107/0548-0532-1153-tabarsi-00000.html
تاریخ بیهق:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/0500-0486-1107/0565-0549-1170-ibnfondoq-bk-tarikhbeihaq-00000.html
جایگاه ریاضیات در نظام آموزشی حوزه های علمیه:
https://almabahes.bahjat.ir/%d8%ac%d8%a7%db%8c%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%b1%db%8c%d8%a7%d8%b6%db%8c%d8%a7%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d9%85-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4%db%8c-%d8%ad%d9%88%d8%b2%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c/
قرائت مکی ابن کثیر شاهد قوی بر این که قرائات پشتوانه مردمی دارد:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00145.html
رجوع قرائات جمیع قراء به امیرالمومنین علیه السلام:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00054.html
اخذ قرائت زر بن حبیش از امیرالمومنین علیه السلام
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00134.html#zer_1
قراء اصحاب معصومین علیهم السلام
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00098.html
کلمات مرحوم وحید بهبهانی در مورد قرائات
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00095.html
محمد بن الحسن الرواسی
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/0100-0098-0719/0187-0182-0803-rawaasi-00000.html
دفاع صاحب مجمع البیان از ابوعمرو بصری:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00133.html
رسم المصحف:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-002-000-000.html
و وصی بها/واوصی بها
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-002-002-132.html
بحث تفسیر، فقه و اصول
1402-07-04 تعدد قراءات-73.mp3
24.88M
سه شنبه 4 مهرماه 1402
اولین جلسه بحث #تعدد_قراءات در سال جدید
(ادامه بحث سال قبل)
مطالب مرتبط با جلسه چهارشنبه (5/ 7/ 1402) (توحید صدوق)
نگاهی به تطورات علم لغت در قرن اخیر(بررسی تفصیلی کتاب المعجم الاشتقاقی الموصل):
https://almabahes.bahjat.ir/%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d8%aa%d8%b7%d9%88%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b9%d9%84%d9%85-%d9%84%d8%ba%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d9%86-%d8%a7%d8%ae%db%8c%d8%b1/
روایت انها تعدل عندی حسنا و حسینا
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-049-006-hadith/q-tfs-049-006-hadith-id-03-harirah-00000.html
روایت اصحاب القائم- کل واحد یری نفسه فی ثلاثمائه
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-049-006-hadith/q-tfs-049-006-hadith-id-03-ashaboiqaem-00000.html
بحث تفسیر، فقه و اصول
1402-07-05 توحید صدوق-40.mp3
24.56M
چهارشنبه (۵ مهر ۱۴۰۲):
بحث #توحید_صدوق
جلسه اول سال تحصیلی جدید
ادامه بحث سال قبل بر اساس کتاب التوحید (للصدوق)، ص۷۳
🔸ادامه شرح عبارت «حَجَبَ الْعُقُولَ عَنْ أَنْ تَتَخَيَّلَ ذَاتَهُ فِي امْتِنَاعِهَا مِنَ الشَّبَهِ وَ الشَّكْلِ»
🔸شروع بحث از عبارت «بَلْ هُوَ الَّذِي لَمْ يَتَفَاوَتْ فِي ذَاتِهِ وَ لَمْ يَتَبَعَّضْ بِتَجْزِئَةِ الْعَدَدِ فِي كَمَالِه»
@almabahes
بسمه تعالی
مربوط به جلسه پنجشنبه (فقه هوش مصنوعی) (آمادگی پیش از جلسه):
۱- مثلث [متلف] [تالف] [تلافی]، تقسیمات گسترده دارد که در الگوریتم ضمان دخالت دارند.
۲- [متلف] آن است که تلف {استناد} به او دارد.
۳- [متلف] میتواند (مالک) یا (مملوک) و یا (نه مالک و نه مملوک) باشد.
۴- [متلف] میتواند با ملاحظه قصد او نسبت به (کار) و (نتیجه)، به سه قسم {عمد} و {شبه عمد} و {خطأ محض} تقسیم شود.
۵- [تالف] میتواند (نفس) یا (عضو) یا (عرض) یا (مال) باشد.
۶- [تلافی] میتواند (جریمه مالی) یا (کیفری) یا (رقبة) یا (هدر) باشد.
۷- {استناد} میتواند از نوع (مباشرت) یا (تسبیب) باشد که {اقوائیت} ملاحظه میشود.
۸- {استناد} میتواند مشتمل بر مؤلفههای متعدد باشد که به تساوی یا تفاضل بر آنها {توزیع} میشود.
۹- {استناد} میتواند طولي باشد که {قرار ضمان} بر یکی از حلقههای زنجیره است.
۱۰- {قرار ضمان} میتواند بر نزدیکترین محل [تلافی] باشد، هر چند تعاقب ایدی یا اسباب طولیة، سبب رجوع شود.
بحث تفسیر، فقه و اصول
بسمه تعالی مربوط به جلسه پنجشنبه (فقه هوش مصنوعی) (آمادگی پیش از جلسه): ۱- مثلث [متلف] [تالف] [تلافی
1402-07-06 فقه هوش مصنوعی-1.mp3
25.59M
جلسه اول #فقه_هوش_مصنوعی
پنجشنبه ۶ مهرماه ۱۴۰۲ (۱۲ ربیع الاول ۱۴۴۵)
بحث این جلسه:
تحریر محل نزاع در خصوص مساله مسئولیتپذیری هوش مصنوعی
@almabahes
بحث تفسیر، فقه و اصول
1402-07-08 رویت هلال-174.mp3
23.73M
جلسه اول بحث فقه در سال تحصیلی 1402
ادامه بحث رویت هلال از کتاب مصابیح الاحکام
(مصباح فی حکم رویه الهلال قبل الزوال)
مصباح فی حکم رویه الهلال قبل الزوال.pdf
324K
فایل بحث رویت هلال در کتاب مصابیح الاحکام که قبلا بارگذاری شده بود و استاد بر اساس صفحات این بحث را ادامه میدهند. بحث امروز(روایت اسحاق بن عمار) در ص7 بود.
مطالب مرتبط با جلسه امروز(8/ 7/ 1402)
مباحث مرتبط با رویت هلال(کلیه فایل های مرتبط با بحث رویت هلال را در این صفحه مشاهده می کنید):
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-00000.html
مصابیح الاحکام سید بحرالعلوم:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/1200-1165-1786/1212-1177-1798-bahrololum-00001.html
روایت اسحاق بن عمار- یغم علینا
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-00053.html
اسئله حول رویه الهلال مع اجوبتها
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-00054.html
«امروزه میشود کاری بکنید که برای ابناء بشر،نوع بشر واضح شود کالشمس که ماتریالیستی تمام شد، دود شد و به هوا رفت. بعداً کتابهای کلاسیک، حتی از رده ی دبستان برایشان این مطالب را بگویند و آنها به وضوح بفهمند و اتفاق کنند بر اینکه ما ثابتاتی داریم که اگر بشر نبود، بودند، و در عین حال از سنخ انرژی و ماده نیستند....
بخش هایی از مقاله «مثال دقیق، سؤال روان؛ ابزاری برای ارائه مجردات به همگان»
در این مقاله با روش تنظیم مطالب روشن از ریاضیات و هندسه برای ابطال مادی گرایی آشنا خواهید شد:
https://almabahes.bahjat.ir/%d9%85%d8%ab%d8%a7%d9%84-%d8%af%d9%82%db%8c%d9%82%d8%8c-%d8%b3%d8%a4%d8%a7%d9%84-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%9b-%d8%a7%d8%a8%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%a6/