✅ حاج علی اکبری: بخشی از مصلاهای نمازجمعه ، تبدیل به #مسجد می شود
قم- ایرنا- رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: هر مصلای نماز جمعه ای که از نظر جنبه های وقفی، قانونی و محلی ظرفیت داشته باشد، بخشی از آنها به #مسجد_جامع یا #مسجد_جمعه تبدیل شود تا امکان برگزاری مراسم اعتکاف در آن ها باشد و مردم از برکت های بی شمار نماز جماعت بهره مند شوند.
💠 به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری روز پنجشنبه در همایش منادیان آدینه و برگزاری نخستین آیین نامگذاری #مسجد_جمعه کشور، افزود: در منابع اولیه تاریخی چیزی با عنوان مصلای نماز جمعه نداریم و باید در این مساله به حقیقت شرعیه برگردیم و چیزی که خداوند قرار داده #مسجد بوده است.
وی خاطرنشان کرد: #مساجد احکام ظاهری و اسرار باطنی فراوانی دارد که در آنجا نماز آثار و برکات ویژهای دارد و به همین دلیل ائمه اطهار(ع) بر اقامه نماز جماعت در #مساجد تأکید ویژهای داشتند.
وی با بیان این که قم نقطه آغاز تمام کارهای خوب در عالم اسلام است، ادامه داد: با توجه به این که همه کارهای خوب باید از قم شروع شود تا هم قابل تعمیم باشد و هم مورد استقبال قرار گیرد، با همت ستاد نماز جمعه این شهر برای نخستین بار بخشی از مصلای قدس این شهر به #مسجد تبدیل می شود.
حاج علی اکبری اضافه کرد: با مطالعه صورت گرفته و بررسی وقفیات و سوابق مصلای قدس، قسمتی از این مکان را به عنوان #مسجد قرار می دهیم و این اقدام در شهرهای دیگر نیز با همین دقت و بررسی های دقیق انجام خواهد شد
🆔 @almasjed
💠 برخی افراد که اهل نماز جماعت هستند و به این واسطه به #مسجد میآیند، اگر زمانی نماز جماعت تمام شده باشد و نتوانسته باشند در جماعت شرکت کنند، دیگر به #مسجد نمیآیند که نماز را به صورت فرادی در #مسجد اقامه کنند و چه بسا فکر میکنند که چون دیگر نماز جماعت تمام شده، دیگر فایدهای برای #مسجد رفتن نیست؛ در حالیکه نفس حضور در #مسجد و اقامه نماز فرادا در آن، خودش موضوعیت دارد و نباید از آن غافل شد!
🆔 @almasjed
📚 کتاب « اذان؛ نوای مطهر موسیقی اسلامی: آثار، آداب و تحریفها»
برگرفته از مقاله «اسرافیل» بوده که توسط مؤسسه آموزشی و پژوهشی مسجد نوشته شده است.
💠 این پژوهش توسط حجت الاسلام والمسلمین سید محسن طباطبائیفر و حسن دلاکه به صورت کتاب تدوین شده است و هدف از تالیف این کتاب، نشر فرهنگ اذان همراه با آسیبشناسی میباشد.
✳️ این کتاب در شش فصل شامل عناوین: فلسفه اذان و اقامه، فضائل و آثار اذان و اقامه، آداب اذان و اقامه، احکام اذان و اقامه، مؤذن، آسیبشناسی اذان و اقامه می باشد که وجه تمایز این کتاب با سایر کتابها در این زمینه، بحث آسیبشناسی اذان و اقامه میباشد که کمتر مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است.
🆔 @almasjed
4_5976758484887142899.pdf
1.37M
دانلود کتاب « اذان؛ نوای مطهر موسیقی اسلامی: آثار، آداب و تحریفها »
🆔 @almasjed
💠 ما انقلاب کردیم #مسجد درست کنیم.
ما باید همه مان فدایش بشویم. پیغمبر هم فداى اسلام شد. سیدالشهدا هم فداى اسلام شد. اسلام بزرگترین چیزى است که ودیعه خداست در بشر. ما باید عزممان را مصمم کنیم که در این راه شهید بشویم و علما بیشتر... این #مسجدها را سنگر قرار بدهید براى اسلام. در صدر اسلام، از این #مسجدها همهچیز بیرون مىرفت؛ #مسجد محل قضاوت بود، #مسجد محل چه بود، #مسجد محل بسیج بود. بسیج سپاه بود، این #مسجدها را باید شما محکم نگهدارید. نگویند به شما که دیگر #مسجد مى خواهیم چه کنیم؛ ما انقلاب کردیم؛ ما انقلاب کردیم #مسجد درست کنیم. ما براى خدا انقلاب کردیم. شما، ملت ما انقلاب کرده است و از زبان ملت است که «جمهورى اسلامى». جمهورى اسلامى باید همهچیزش اسلامى باشد. این #مساجد سنگرهاى اسلام است. محراب محل حرب است. اینها سنگرند براى اسلام. حفظ کنید اینها را.
صحیفه امام، ج15، ص:15
🆔 @almasjed
#کارکرد_سیاسی_مسجد
💠به بهانه سالگرد پیروزی انقلاب
کارکرد سیاسی مسجد:
همانگونه که #مسجد در عصر پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امیر المومنین (علیه السلام) مرکز اداره حکومت بود، محل قیام و حکومت امام زمان علیه السلام، نیز #مسجد خواهد بود.
منتظران امام عصر علیه السلام با حضور در #مساجد و بهره برداری از برکات و فضائل خانه خدا با صفوف بهم پیوسته (و الصافات صفا) ضمن لبیک به دستور اهل بیت مبنی بر لزوم حضور در #مساجد (علیکم بإتیان #المساجد) حضور در حکومت امام زمان علیه السلام را تجربه می کنند.
لازم است که مدعیان سربازی و منتظران ظهور ایشان، هر صبح و شام در مقر فرماندهی #مسجد حضور به هم رسانند.
🔹🔷🔹
وقتی كه حضرت مهدی ـ علیه السلام ـ ظهور می كند وارد #مسجدالحرام می شود و به #كعبه تكیه می زند و ندا می دهد:
آگاه باشید ای اهل عالم من دوازدهمین امام هستم
آگاه باشیدای اهل عالم که منم شمشیر انتقام گیرنده
آگاه باشید ای اهل عالم که جدمن حسین را تشنه کام کشتند
آگاه باشید ای اهل عالم که جد من حسین را عریان روی خاک افکندند
اگاه باشید ای جهانیان که جد من حسین را ازروی کینه توزی پایمال کردند.
إلزام الناصب في إثبات الحجة ج2، ص: 233
🆔 @almasjed
#ایده
چون علت محدثه ی انقلاب شكوهمند اسلامي ايران، #مساجد بوده، علت مُبقیه ی این حرکت عظیم تاریخی نیز بی تردید ادامه ي همان مهم خواهد بود؛
علاوه، #مسجد باید در تمام امور محور بوده (نه ابزار) و تمام فعالیت ها بر اساس آداب و احکام #مسجد باشد.
#پیشنهاد
چه خوب است که در این لحظه در #مساجد حضور پیدا کرده و از آثار و برکات خانه خدا بهرمند شویم.
🆔 @almasjed
بسمه تعالی
🔲 انا لله و انا الیه راجعون
💠 حضور محترم حجج اسلام:
حاج محسن قرائتی، حاج تقی قرائتی، حاج اصغر قرائتی
☑️ درگذشت برادرتان (مرحوم حاج محمد قرائتی) را به شما و خانواده آن مرحوم تسلیت عرض نموده؛ از درگاه خداوند رحمان برای آن مرحوم غفران و رحمت الهی و برای حضرتعالی و دیگر سوگواران صبر و شکیبایی مسئلت می نماییم.
موسسه آموزشی و پژوهشی مسجد
🆔 @almasjed
#زن_و_مسجد
✅ #مساجد خانههای خدا بر روی زمین اند و مؤمنان همواره برای حضور در این سنگر مقدس دعوت شدهاند تا این مکان معنوی را محل اجتماع و وحدت خود قرار دهند و ارزشهای دینی را به یکدیگر منتقل سازند و از آثار و برکات آن بهره مند شوند.
💠 اما باید توجه داشت که این دعوت مؤمنان به حضور در #مسجد مخصوص مردان نبوده ،بلکه زنان هم در کنار مردان به #مسجد دعوت شده و حق حضور و بهرمندی از فضایل آن را دارند
🆔 @almasjed
#زن_و_مسجد
#قسمت_اول_قبل_از_اسلام
📆 تاريخچه حضور زنان در #مسجد
❇️ الف - قبل از اسلام
💠 با مطالعه در ادیان الهی گذشته میبینیم که حضور زنان در #مسجد همزمان با حضور مردان امری مشروع بوده است و زنان از جهت حضور منعی نداشتهاند. داستان حضرت مریم (علیها السلام) در قرآن کریم، دلیلی بر این مدعاست.
✅ در آیین یهود، خدمتکاران #مسجد همگی از نوزادان پسر انتخاب میشدند و مادر حضرت مریم علیها سلام نیز، چون بر طبق بشارت خداوند به همسرش عمران، گمان میکرد فرزندش پسر است او را نذر #مسجد کرده بود؛ اما زمانی که مریم متولد شد و مادرش او را دختر یافت، نگران شد که شاید نتواند نذرش را ادا نماید (فلما وضعتها قالت رب انی وضعتها انثی) چرا که شاید در آن زمان تصور میشده دختر مثل پسر نمیتواند خادم #مسجد شود؛ اما خداوند با این طرز فکر مخالفت میکند و میفرماید: (فتقبلها ربها بقول حسن ) و خداوند مریم را به قبول حسن پذیرفت و علاوه بر آن به حضرت مریم رشد و تکامل معنوی هم داد: (و انبتها نباتا حسنا ) و یک پیامبر الهی را کفیل او قرار داد: (وکفلها زکریا ) و از غذای بهشتی روزی او نمود تا جایی که حضرت زکریا را به حیرت واداشت.
بنابر روایات حضرت مریم علیها السلام در معبد محراب اختصاصی هم داشت که در آن عبادت میکرد ( كلما دخل عليها زكريا المحراب وجد عندها رزقا) «ال عمران 37»
پس خداوند حضور مریم (علیهاالسلام) را در معبد به زیبایی ترسیم میکند و با وجود آنکه در آن زمان جز حضرت مریم (علیهاالسلام) زن دیگری عنوان خدمتکار معبد را نداشته، خداوند به وی دستور میدهد تا در نماز جماعت مردان شرکت نماید (يَا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّکِ وَ اسْجُدِي وَ ارْکَعِي مَعَ الرَّاکِعِينَ ﴿آل عمران، 43﴾ و در آخر نیز او را به عنوان یک الگو برای تاريخ و زنان عالم معرفی مینماید و مشکل زنانگی (حیض) که سبب عدم ماندن در #مسجد است را برطرف نمود (ان الله اصطفاک و طهرک و اصطفاک علی نساء العالمین )
علاوه اینکه زنان دیگری نیز غیر از حضرت مریم (علیها السلام) در خدمت #مسجد بوده اند، از جمله:
✅ حضرت حوا عليهاالسلام در #مسجدالحرام به نيايش ايستاد و مراسم حج و نماز را از جبرئيل آموخت.
✅ حضرت هاجر عليهاالسلام همسر خليل خدا عليهالسلام، با فرزند خويش اسماعيل براي اقامه نماز، تنها در #مسجدالحرام سكني گزيد.
ادامه دارد ...
🆔 @almasjed
#زن_و_مسجد
#قسمت_دوم_زمان_پیامبر
📆 در زمان پيامبر صلی الله علیه و آله
❇️ در تاریخ اسلام هنگامی که بحث از اولین اسلام آورندگان میشود، نام حضرت خدیجه کبری علیهاالسلام به عنوان اولین زن مسلمان قابل توجه است و میبینم بر خلاف ذهنیت و روش مشرکین اول اقتدا کننده به نماز رسول خداوند متعال نه در خانه و نه در منظر عمومی بلکه در مکان مقدسی مثل مسجد الحرام این سد بزرگ را می شکنند و حاضر نشدند کم کم و بعد از گسترش اسلام با این پدیده مبارزه کنند چنانکه در اکثر مسائل تدریجا بیان می کردند مثل تشکیل حکومت و تحریم شراب ایشان از همان آغاز به همراه پیامبر صلی الله علیه و آله و امام علی علیه السلام در مسجدالحرام، به جماعت نماز میخواندند و شاید حرکت ایشان، خود پایهگذار این مطلب بود که به زنان جرأت دهد تا در عبادات جمعی شرکت کرده و به ولی امر مسلمین اقتدا نمایند.
با گسترش روز افزون اسلام و اقبال مردم به دین آسمانی، مساجد مسلمین روز به روز رونق بیشتری میگرفت و در این میان تعداد زنان مسلمان هم افزایش مییافت و این باعث شده بود که مسجدالنبی مملو از نمازگزاران مرد و زن شود.
پس از ظهور اسلام، زنان جايگاه ممتازي در جامعه پيدا كردند. اسلام بسياري از آداب و رسوم و باورهاي غلط دربارهي زنان را رد كرد. بسياري از آيات قرآن دربارهي زنان نمونه است و يك سوره قرآن به نام زنان است.
درزمان حضرت رسول صلی الله علیه و آله نيز به مواردي برميخوريم كه نه تنها نشان دهنده جواز حضور زنان در مسجد بلكه بيانگر اهميت حضور آنان و اهتمام و رغبت حضرت به اين امر است. برخي موارد به شرح ذيل است:
1⃣ برپايي اولين نماز جماعت در مسجدالحرام با حضور زن (حضرت خديجه سلام الله عليه) كه به پيامبر صلی الله علیه و آلهاقتدا كرد. «احكام المساجد ج2 ص 87»
2⃣ بيعت زنان با پيامبر صلی الله علیه و آله در مسجد.(بیعت عقبه)
3⃣ پيامبر صلی الله علیه و آله نماز صبح را زودتر ميخواندند كه تا هوا تاريك است زنان به خانه ها برسند.
(ان رسول الله صلی الله علیه و آله كان يصلي بغلس فيصرفن نساء المؤمنين ان لا يعرفن من الغلس (تاريكي) اولا يعرفن بعضهن بعضا) «احكام المساجد ج2 ص93»
4⃣ حضور زنان در مسجد ذوقبلتين خصوصاً در حادثه تغيير قبله.
(قال رسول الله صلی الله علیه و آله: قام الرجال مقام النساء و النساء مقام الرجال) تفسير الميزان
5⃣ در زمان پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله يكي از درب¬هاي مسجدالنبي مخصوص تردد زنان بود؛ كه نشانگر شمار فراوان زنان نمازگزار در مسجد و رغبت پيامبر اسلام به حضور زنان در مسجد است، قال رسول الله صلی الله علیه و آله لوتركنا هذا لباب للنساء
6⃣زنان شبها با آوردن سنگ، در ساخت مسجدالنبي شركت ميكردند.
7⃣ اعتكاف همه ساله پيامبرصلی الله علیه و آله با همسران خود در مسجد و جواز اعتكاف زنان در مسجد.
(لا تباشروهن و انتم عاكفون في المساجد) «بقره 187»
این آيه دليل جواز اعتكاف زنان در مسجد و آداب اعتكاف را بيان مي كند چون روشن است معتكف نمي تواند براي زناشويي خارج شود و زن هم عادتا براي اين كار به مسجد نمي رود پس لازمه آن حضور زن در اعتكاف همراه شوهران و مردان است و سنت رسول خدا هم اعتكاف با همسرانش بوده است.
8⃣ نبود حايل بين زنان و مردان در مسجدالنبي.
حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: (كن نؤمرن النساء في زمن رسول الله صلی الله علیه و آله ان لا يرفعن رؤوسهن الا بعد الرجال لقصر ازارهن)
و قال علي علیه السلام ( كن النساء يصلين مع النبي و كن يؤمرن ان لا يرفعن رؤوسهن قبل الرجال لضيق الازار) «مستدرك ج6 ص511»
9⃣عدم منع زنان از حضور در مسجد با وجود كمبود جا و مکان در مسجدالنبي. (و اذا قيل لكم تفسحوا في المجالس(اي المساجد) فافسحوا) «11 مجادله»
🔟 احترام كردن پيامبرصلی الله علیه و آله از زن خادمه مسجدی كه مرحوم شده بود و به ايشان خبر نداده بودند كه حضرت بعد وقتي متوجه شدند كنار قبر وي رفتند ونماز خواندند.
1⃣1⃣ بخشيدن امام جماعت بخاطر عمل همسرش (امام جماعتي كه خلط سينه در محرابش وجود داشت بوسيله حضرت عزل شد ولي چون همسر امام جماعت فوراً آن را پاك كرد حضرت رسول فرمودند: تو را بخاطر همسرت بخشيدم.)
(عن النبي صلی الله علیه و آله: راي نخامه في قبله المسجد فلعن صاحبها و كان غائبا فبلغ ذلك امرأته فحكت النخامه و جعلت مكانا خلوتا فاثني رسول الله صلی الله علیه و آله عليها لما حفظت من امر زوجها) «مستدرك ج3 ص376»
2⃣1⃣در مسجد النبي زنان تا محراب پيامبر ميآمدند و سؤال ميكردند.
3⃣1⃣ سركشي پيامبر صلی الله علیه و آله از زنان در مسجد.
(ان النبي صلی الله علیه و آله انصرف من صلوه الصبح فاتي النساء في المسجد فوقف عليهن فقال يامعشر النساء تصدقن...)
4⃣1⃣ ارتباط مستقيم زنان با رسول خدا صلی الله علیه و آله در مسجد مثل
✅ گرفتن قباي رسول خدا توسط زن محتاج
✅ گدايي زن در مسجد
✅ اظهار بي شوهري وي خدمت رسول خدا
✅ بول كردن نوزاد در دامن رسول خدا.
5⃣1⃣ سرعت نماز رسول خدا بخاطر گريه نوزاد كه معلوم ميشود آمدن زن و بچه به مسجد نه اينكه پيامبر را ناراحت نكرده، بلكه بخاطر ترحم به مادر، جماعت را كوتاه كرده است.
(قال النبي صلی الله علیه و آله اني لأقوم في الصلوه اطول فيها فاسمع بكاء الصبي فاتجوز في صلوتي كراهيه ان اشق علي امـه) «احكام المساجد ج2 ص93»
(قال رسول الله صلی الله علیه و آله اني لأقوم في الصلوه و انا اريد اطالتها فاسمع بكاء الصبي فاتجوز في صلوتي مما اعلم من شده وجد امه من بكائه) «صحيح بخاري ج 2 ص 202- فتح الباري ج 1 ص 341»
6⃣1⃣ حضور مادر حضرت علي علیه السلام در مسجدالحرام هنگام وضع حمل، او كه زني پارسا بود به مسجد آمده بود، در صورتي كه اگر منع بود نميآمد. و در اين مورد كسي ايشان را سرزنش نكرد بلكه سند افتخار هم شد.
7⃣1⃣ معاف نشدن زني كه لباسش سوراخ سوراخ بود و بدنش پيدا بوداز مسجد آمدن و به دستور حضرت رسول مأمور شد شبها بيايد.
8⃣1⃣ معاف نشدن دو زني كه يك لباس داشتند و مأمور شدند شيفتي به مسجد بيايند.
9⃣1⃣ استدلال همسر عمر به حديث پيامبر در مورد جواز حضور زن در مسجد.
(عن ابن عمر قال: كانت امرأه لعمر تشهد صلاه الصبح و العشاء في الجماعه في المسجد، فقيل لها: لم تخرجين و قد تعلمين أن عمر يكره ذلك و يغار قالت: و ما يمنعه أن ينهاني؟ قال: يمنعه قول رسولالله صلی الله علیه و آله ‹‹ لاتمنعوا اماءالله مساجدالله›› متفق عليه) «احكام المساجد ج2 ص92» (بدعتهاي عمر)
0⃣2⃣ مداواي مجروحان جنگي در مسجد توسط زني بنام رفيده در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله.
(انه كانت توجد بالمسجد خيمه لامرئه يقال لها رفيده و كانت توادي الجرحي) «البدايه و النهايه ج4 ص121»
1⃣2⃣ در داستان تركوك قائما (سوره جمعه) همه از صف جماعت پراكنده شدند و چند نفر ماندند كه در بعضي كتب آمدهاست: دوازده نفر ماندند كه عدهاي از آنان زنان بودند. و اين خود دليل بر حضور زنان در نماز جمعه هم هست. (تفسير نمونه، مجمع البيان)
2⃣2⃣ خواستگاري در مسجد، وقتي اسراي ايران را به مسجدالنبي آوردند چشم زنان و مردان به شهربانو افتاد... . (بحار ج46 ، ص249)
3⃣2⃣ زنان براي ملاقات با پيامبر وقت خصوصي خواستند.
(لقد غلبنا عليك الرجال فاجعل لنا يوماً و قدفعل رسول الله ذلك) «فتح الباري ج1 ص195»
5⃣2⃣ ام فضل: شنيدم كه پسرم سوره مرسلات را خواند گفتم مرا بياد رسول خدا انداختي كه آخرين سوره كه از رسول خدا شنيدم اين سوره بود در نماز مغرب مسجد. «حدائق الناضره ج11 ص192»
ادامه دارد ...
🆔 @almasjed
#زن_و_مسجد
#استفتاء
❓پرسش: آیا زنها بهتر است نماز را در مسجد بخوانند یا در خانه؟
🔹پاسخ: فضیلت خواندن نماز در مسجد مختص مردان نیست.
مسئله ۳۹۱ اجوبةالاستفتائات
🆔 @almasjed
#زن_و_مسجد
💠 تأثیر حضور زنان در مسجد
✅ اسلام از همان آغاز دینی بود که بر مرد و زن یکسان عرضه شد و ملاک برتری انسانها بر هم را تقوا دانست نه جنسیت (ان اکرمکم عندالله اتقکم ) و زنان را در آمدن به عالی ترین و معنویترین جایگاههای زمین یعنی مساجد آزاد گذاشت.
✅ ثواب نماز جماعت برای مرد و زن مطلق است و جایگاه اصلی نماز جماعت هم مسجد میباشد.
✅ از نبی اکرم روایت شده است که به مردان امر میکنند که به زنانشان اجازه رفتن به مسجد را بدهند. (لا تمنعوا اماء الله مساجد الله) یا (اذا استأذنکم ساءکم بالیل الی المسجد فأذنوالهن ) گویی حضرت میخواهند به مردان جامعهی ان روز بفهمانند حال که مسجد بهترین مکان برای پر کردن خلاء معنوی است، زنان هم باید بتوانند از این نعمت استفاده کنند همان طور که زنان در نماز جماعت پیامبر شرکت میکردند
❇️ شاید یکی از مهمترین تأثیران حضور زنان در مسجد بالارفتن شعور سیاسی آنهاست که در کنار تربیت معنوی و مقید شدن به احکام اسلامی میتوان آینده ساز جامعهای با درک سیاسی بالا باشد و به این جهت در عصر رسول خدا برای زنانی که شوق حضور در مسجد را داشتند امکانات فراهم میشده است.
🆔 @almasjed
#زن_و_مسجد
#تلنگر
✅ زنان را از حضور در مسجد، محروم نکنیم.
💠 روايات و آيات زيادي در مورد اهميت حضور، تاريخچه حضور و آداب و شرايط حضور زنان در مسجد وجود دارد که جواز حضور زنان در مسجد را ثابت ميکند
👌 اگر اين آيات و روايات، بر وجوب يا استحبابِ حضور زنان، دلالت نداشته باشد حداقل بر جواز حضور آنان، دلالت دارد.
✔️ اگر «مسجد المرأه بيتها»صحيح باشد، زنان بايد بتوانند در خانه، عمل عبادي اعتكاف را انجام دهند در حالیکه هیچ یک از مراجع عظام تقلید قائل به این سخن نشده اند.
🆔 @almasjed
#زن_و_مسجد
#حدیث_مسجد
#آداب_ورود_به_مسجد
💠 فاطمة عليهاالسلام :
كانَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إذا دَخَلَ المَسجِدَ يَقولُ : «بِسمِ اللّهِ وَالسَّلامُ عَلى رَسولِ اللّهِ ، اللّهُمَّ اغفِرلي ذُنوبي وَافتَح لي أبوابَ رَحمَتِكَ» ، وإذا خَرَجَ قالَ : «بِسمِ اللّهِ ، وَالسَّلامُ عَلى رَسولِ اللّهِ ، اللّهُمَّ اغفِرلي ذُنوبي وَافتَح لي أبوابَ فَضلِكَ» .
💠 حضرت زهرا سلام الله علیها می فرماید:
پيامبر خدا ، هرگاه وارد مسجد می شد ، می گفت: «به نام خدا و سلام بر پيامبر خدا . خداوندا! گناهانم را ببخشا و درهاى رحمتت را به رويم بگشا» ، و هنگامى كه خارج میشد ، می گفت : «خداوندا! گناهانم را ببخشا و درهاى فضلت را به رويم باز كن» .
------------------------------
سنن ابن ماجة: ج 1 ص 253 ح 771 ، سنن الترمذى: ج 2 ص 128 ح 314 ، مسند ابن حنبل: ج 10 ص 159 ح 26479 ، كنز العمّال: ج 7 ص 61 ح 17962 ؛ الأمالي للطوسى: ص 401 ح 894 ، دلائل الإمامة: ص 75 ح 14 ، بحار الأنوار: ج 84 ص 23 ح 14 .
🆔 @almasjed
#زن_و_مسجد
#حدیث_مسجد
#آداب_ورود_به_مسجد
✅ تهذيب الأحكام عن سَماعة :
قالَت فاطمة سلام اللّه عليها : إذا دَخَلتَ المَسجِدَ فَقُل : «بِسمِ اللّهِ وَالسَّلامُ عَلى رَسولِ اللّهِ ، إنَّ اللّهَ ومَلائِكَتَهُ يُصَلّونَ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ ، وَالسَّلامُ عَلَيهِم ورَحمَةُ اللّهِ وبَرَكاتُهُ ، رَبِّ اغفِرلي ذُنوبي وَافتَح لي أبوابَ فَضلِكَ» ، وإذا خَرَجتَ فَقُل مِثلَ ذلِكَ .
✅ تهذيب الأحكام ـ به نقل از سَماعه ـ :
فاطمه سلام اللّه عليها فرمود : «هر گاه وارد مسجد شدى ، بگو : " به نام خدا . و سلام بر پيامبر خدا باد! همانا خدا و فرشتگانش بر محمّد و خاندان محمّد ، درود مىفرستند . سلام و رحمت خداوند و بركتهاى او بر آنان باد ! پروردگارا! گناهانم را ببخش و درهاى فضلت را به رويم بگشا " . هنگام خارج شدن نيز همين را بگو » .
-----------------------------
تهذيب الأحكام: ج 3 ص 263 ح 744 ، الأمالي للطوسى: ص 401 ح 894 ، دلائل الإمامة: ص 75 ح 14 ، كشف الغمّة: ج 2 ص 207 كلّها عن فاطمة الزهراء عليهاالسلام ، وكلّها نحوه ، بحار الأنوار: ج 84 ص 21 ح 8 .
🆔 @almasjed
#زن_و_مسجد
✳️ وظایف مسئولان مسجد در مقابل بانوان:
✅ امور رفاهی:
1.میزان امکانات و تجهیزات قسمت زنان مثل فضا، فرش و نور کمتر و سطح آن پایینتر از قسمت مردان نباشد.
2. دسترسی زنان به قسمت زنانة مسجد آسان و آب و سرویس بهداشتی نیز به آنان نزدیک باشد.
3. به جای درب فرعی ، یکی از درهای اصلی مسجد به ورود و خروج زنان اختصاص یابد.
4. جایگاهشان در مسجد ترسناک، فرعی و مخفی نباشد.
5. از زنان بهتر و زودتر پذیرایی کنند.
✅ امور فرهنگی
1. به نقش حضور زنان در مسجد توجه کنیم.
2. در سخنرانیها و برنامههای مسجد، به اهمیت نقش زنان توجه داشته باشیم و آنان را نیز مورد خطاب قرار دهیم..
3. زمینهها و شرایط خدمت زنان به مسجد را فراهم کنیم و آنان را در خدمت به مسجد سهیم و علاوه برآن تشویق کنیم و خدمات آنان را پاس بداریم و از آنان تشکر و قدردانی کنیم.
4. به سختیهای حضور آنان نظیر به همراه داشتن کودکان و یا حامله بودن آنان توجه داشته باشیم و میزان و نوع توقّعات خود از آنان را بر این اساس تنظیم کنیم.
5. بین زنان و مردان پردهای قرار ندهیم؛ همان گونه که در زمان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله حایلی وجود نداشت و این پیامهای فراوانی به همراه دارد. (1)
6. قسمت زنانه را در سمت چپ یا راست مردان قرار دهیم تا هنگام برپایی نماز جماعت در اتصال صفوف مشکلی پیش نیاید گر چه بهتر است مسجد طوری طراحی و ساخته شود که زنان پشت سر مردان قرار گیرند.
7. مسجد بگونه¬ای باشد که آنها امام یا خطیب و منبری را مستقیم ببینند نه با دوربین.
8. به حضور آنان توجه داشته باشیم و در مثالها و تمثیلات آنها را شریک کنیم.
—----------------------
1. شایان ذکر است زمانی که زنها همیشه و همهجا پشت پرده و در خانه بودندو در بازار، دانشگاه و کارخانه حضور نداشتند و در همه جا جدا بوردند پیامبر (صلی الله علیه و آله) اجازه نداد بین زنان و مردان پرده و مانعی باشد ولی متأسفانه امروزه فقط زنان در مسجد پشت پردهاند و در جاهای دیگر حائل و پردهای نیست.
🆔 @almasjed
#زن_و_مسجد
هرچند در تمام ثمرات حضور در #مسجد زنان و مردان مشترک اند و تبعیض بین آنها به چشم نمی خورد، اما نکته ای وجود دارد که اطلاع از آن، موجب درک مطلوب بودن حضور بانوان است . حقیقت این است که بانوان فرصت بیشتری در اختیار دارند بر خلاف مردان که اغلب عمر آنان را موضوع تامین معاش اشغال می کند . همچنین، همبستگی و دلبستگی بین زنان بیشتر از مردان است و آنان قدرت انتقال و سرعت انتقال بیشتری نسبت به مردان دارند و در تبادل اطلاعات دینی، سیاسی، اخلاقی و اجتماعی موفقتر هستند . و نیز به دلیل لطافت روحی و صافی قلب و عاطفه مادری و همسری توان تاثیرگذاری بیشتری در خانواده دارند . از این جهت است که حضور آنان در #مسجد می تواند کل فضای خانواده و به دنبال آن جامعه را دگرگون کند . از سوی دیگر، ویژگیهای اخلاقی و سلیقه ای بانوان به گونه ای است که آنان می توانند خدمات بیشتر و بهتری برای #مسجد ارائه کنند .
🆔 @almasjed
هر کسی توفیق رفتن به #مسجد را ندارد:
💠 إِذَا بَلَغْتَ بَابَ #المسجد فَاعْلَمْ أَنَّكَ قَصَدْتَ بَابَ بَيْتِ مَلِكٍ عَظِيمٍ لَا يَطَأُ بِسَاطَهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ وَ لَا يُؤْذَنُ بِمُجَالَسَةِ مَجْلِسِهِ إِلَّا الصِّدِّيقُونَ
✅ امام صادق علیه السلام می فرمایند: « هر گاه به در #مسجد رسیدی ، بدان که به آستان خانه سلطانی بزرگ و پر شکوه آمده ای , که جز پاکان بر بساط او قدم نگذارند و اجازه نشستن در #مسجد وی جز به صدّیقان داده نشود.»
💠 از خداوند می خواهیم توفیق حضور در خانه اش را نصیب ما بفرماید.
🆔 @almasjed
💐 به مناسبت میلاد پر برکت حضرت زهرا سلام الله علیها
#زن_و_مسجد
#حدیث_مسجد
#آداب_ورود_به_مسجد
💠 فاطمة عليهاالسلام :
كانَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إذا دَخَلَ #المسجد يَقولُ : «بِسمِ اللّهِ وَالسَّلامُ عَلى رَسولِ اللّهِ ، اللّهُمَّ اغفِرلي ذُنوبي وَافتَح لي أبوابَ رَحمَتِكَ» ، وإذا خَرَجَ قالَ : «بِسمِ اللّهِ ، وَالسَّلامُ عَلى رَسولِ اللّهِ ، اللّهُمَّ اغفِرلي ذُنوبي وَافتَح لي أبوابَ فَضلِكَ» .
💠 حضرت زهرا سلام الله علیها می فرماید:
پيامبر خدا ، هرگاه وارد #مسجد می شد ، می گفت: «به نام خدا و سلام بر پيامبر خدا . خداوندا! گناهانم را ببخشا و درهاى رحمتت را به رويم بگشا» ، و هنگامى كه خارج میشد ، می گفت : «خداوندا! گناهانم را ببخشا و درهاى فضلت را به رويم باز كن» .
------------------------------
سنن ابن ماجة: ج 1 ص 253 ح 771 ، سنن الترمذى: ج 2 ص 128 ح 314 ، كنز العمّال: ج 7 ص 61 ح 17962 ؛ الأمالي للطوسى: ص 401 ح 894 بحار الأنوار: ج 84 ص 23 ح 14 .
نکته: این حدیث بیانگر حضور حضرت زهرا سلام الله علیها در #مسجد نیز می باشد.
🆔 @almasjed
💠 آداب ورود به مسجد در کلام حضرت فاطمه سلام الله علیها:
✅ تهذيب الأحكام عن سَماعة :
قالَت فاطمة سلام اللّه عليها : إذا دَخَلتَ #المسجد فَقُل : «بِسمِ اللّهِ وَالسَّلامُ عَلى رَسولِ اللّهِ ، إنَّ اللّهَ ومَلائِكَتَهُ يُصَلّونَ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ ، وَالسَّلامُ عَلَيهِم ورَحمَةُ اللّهِ وبَرَكاتُهُ ، رَبِّ اغفِرلي ذُنوبي وَافتَح لي أبوابَ فَضلِكَ» ، وإذا خَرَجتَ فَقُل مِثلَ ذلِكَ .
✅ تهذيب الأحكام ـ به نقل از سَماعه ـ :
فاطمه سلام اللّه عليها فرمود : «هر گاه وارد #مسجد شدى ، بگو : " به نام خدا . و سلام بر پيامبر خدا باد! همانا خدا و فرشتگانش بر محمّد و خاندان محمّد ، درود مىفرستند . سلام و رحمت خداوند و بركتهاى او بر آنان باد ! پروردگارا! گناهانم را ببخش و درهاى فضلت را به رويم بگشا " . هنگام خارج شدن نيز همين را بگو » .
-----------------------------
تهذيب الأحكام: ج 3 ص 263 ح 744 ، الأمالي للطوسى: ص 401 ح 894 ، بحار الأنوار: ج 84 ص 21 ح 8 .
🆔 @almasjed