#اعتکاف
✅ حج و اعتكاف
💠 اعتکاف با حج شباهت های زیادی دارد بعضي ازکارهایی که در حج ممنوع است در اعتكاف نیز بایستی ترک شود؛ مانند ترك نگاه به آينه، و عطر زدن و مجادله و... كه تمرين دوري از محرمات است و بخشش گناهان را در پي دارد.
💠 اعتكاف شباهت زيادي به وقوف در عرفات و مشعر دارد. يعني همان طور كه در عرفات و مشعر وقوف و ماندن عبادت شمرده ميشود، در اعتكاف نيز وقوف در #مسجد يا #مسجد_جامع خود عبادت محسوب ميشود و همان طور كه حاجي در آنجا در حال احرام است و از بسياري از لذايذ زندگي محروم ميشود در اينجا نيز هر چند مثل آنجا احرامي نبسته است ولي طبيعتا وقتي شخص معتكف ميشود همانند شخص محرم از بسياري از چيزها كه بعدا بر ميشماريم، محروم خواهد شد و همان طور كه در آنجا بيشترين توجه و مواظبت و مراقبت را داشته، در اينجا نيز در لغت اعتكاف، توجه و مواظبت و مراقبت لحاظ شده است.
💠 شباهت ديگر اينكه فلسفهي بزرگ حج همانا پيوند و اتحاد مسلمين و نزديكي قلوب آنان است كه اعتكاف نيز در سطحي كوچكتر داراي اين خصيصه است. در اعتكاف درويش و توانا، پير و جوان، استاد و شاگرد و… در كنار هم با صميميت و محبت به سكوت الي الله و صفاي باطن ميپردازند.
💠 در قرآن نيز معتكفان در كنار طواف كنندگان قرار داده شده اند: «وعهدنا الي ابراهيم و اسماعيل ان طهرا بيتي للطائفين و العاكفين و الركع السجود»
💠 نتيجه حج و اعتكاف بخشش گناهان است و در روايت داريم: «من اعتكف ايمانا و احتسابا غفرله ما تقدم من ذنبه» (هر كس براي خدا و با ايمان كامل معتكف شود، گناهان گذشته او بخشيده ميشود)
💠 براي هر دو (حاجی و معتکف) محرمات مشترك هست از قبيل هر نوع بهره برداري شهواني، بوييدن عطر و بوي خوش و گياهان معطر به قصد لذت بردن. علاوه برآن برخي از فقها فرمودهاند: مستحب است معتكف از محرمات احرام يعني آنچه كه حاجي بايد در حال احرام از آن اجتناب كند، خودداري نمايد.
محرمات احرام بيست و چهار نوع است كه در كتابهاي مناسك حج بيان شده است. اين دستور در حقيقت براي تكميل مراقبه معتكف است. و طبق روايت امام صادق علیه السلام: «ينبغي للمعتكف اذا اعتكف ان يشترط كما يشترط الذي يحرم» سزاوار است معتكف قبل از اعتكاف شرط كند كه اگر مشكلي برايش پيش آمد از اعتكاف خارج شود همان طور كه سزاوار است حاجي قبل از احرام بستن اين شرط را انجام دهد.
ادامه دارد....
🆔 @almasjed
#اعتکاف
✅ تفاوت هاي حج و اعتكاف:
💠 در آداب و احكام، اعتكاف محدوديتهاي عبادي خاصي را براي معتكفان به وجود آورده است مانند اینکه:
❇️ خريد و فروش در حالت احرام اشكال ندارد ولي در اعتكاف مشكل است.
❇️ در اعتكاف خروج از #مسجد اعتكاف را باطل ميكند ولي در حج خروج از محيط احرام حج را باطل نميكند
❇️ در خروج ضروري معتكف بايد كوتاهترين مسير را انتخاب كند اما در احرام اينگونه نيست.
❇️ در خارج از #مسجد معتكف نبايد بنشيند به خلاف احرام كه ميتواند استراحت كند و بنشيند
❇️ معتكف نبايد زير سايه برود بخلاف محرم كه رفتن او زير سايه امثال بازار و تونل اشكال ندارد.
❇️ اگر زني دراحرام حائض شد احرامش باطل نميشود ولي معتكف با حيض اعتكافش باطل ميشود
❇️ در بين دو حج يك سال فاصله ميشود و بين دو عمره علماء ميفرمايند حداقل ماه فاصله شود اما در اعتكاف چنان چيزي نيست.
❇️ حج مستحبي يا عمره قضا ندارد و هميشه ادا است ولي در اعتكاف سفارش به قضا شده. كفاره اعتكاف نه جزء بردار است نه اختياري ولي كفاره حج اينگونه نيست.
❇️ اعتكاف مستحبي به سبب نذر و عهد و قسم واجب ميشود و حج هم بر غير مستطيع به واسطه اين اسباب واجب ميشود.
❇️ در هر دو نيابت صحيح است.
❇️ خروج حاجي از احرام، حرام است و خروج معتكف نيز در روز سوم از اعتكاف حرام است.
❇️ در حج حق اولويت هنگام طواف با حاجي است و در #مسجد هنگام نماز اوليت با معتكف است و هدف اصلي اين دو عمل عبادي انقطاع الي الله است.
❇️ در حديثي از امام صادق علیه السلام از قول پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله در مورد ثواب اعتكاف آمده «اعتكاف العشر الاخر من شهر رمضان يعدل حجتين و عمرتين» فضيلت اعتكاف مطابق دوحج و دو عمره است.
❇️ از جمله برتريهاي اعتكاف وسعت آن است كه در هر #مسجد جامعي و در هر زماني به غير عيد فطر و قربان امكان پذير است ولي حج محدود به شهر مكه و در زمان خاصي است.
❇️ وقوف در حج كمتر از وقوف اعتكاف است و زمان احرام كمتر از اعتكاف است.
🔆 در بررسي احكام اعتكاف و حج به اين نتيجه ميرسيم كه شارع مقدس نگاه ويژهاي به اعتكاف داشته و دارد.
ادامه دارد....
🆔 @almasjed
#زن_و_مسجد
#تلنگر
✅ زنان را از حضور در مسجد، محروم نکنیم.
💠 روايات و آيات زيادي در مورد اهميت حضور، تاريخچه حضور و آداب و شرايط حضور زنان در مسجد وجود دارد که جواز حضور زنان در مسجد را ثابت ميکند
👌 اگر اين آيات و روايات، بر وجوب يا استحبابِ حضور زنان، دلالت نداشته باشد حداقل بر جواز حضور آنان، دلالت دارد.
✔️ اگر «مسجد المرأه بيتها»صحيح باشد، زنان بايد بتوانند در خانه، عمل عبادي اعتكاف را انجام دهند در حالیکه هیچ یک از مراجع عظام تقلید قائل به این سخن نشده اند.
🆔 @almasjed
#اعتکاف
#زن_و_مسجد
#حضور_زنان_در_مسجد
💠 يكي از احكام و آداب اعتكاف ممنوع بودن هر نوع لذت جنسي ميباشد اگر مرد در #مسجد تنهاست و زن حق ندارد وارد #مسجد شود، (يا مردها از مسجد خارج شوند اين هم در ايام اعتكاف خروج از #مسجد حرام است). پس به چه دليل خداوند اين حكم را بيان فرموده لذا از اين آيه نتيجه ميگيريم زنان دوشادوش مردان ميتوانند معتكف ميشوند.
ادامه دارد....
🆔 @almasjed
#آسیب_شناسی_اعتکاف
🔆 آسيبشناسي اعتكاف
در اين چند ساله كه به لطف الهي اعتكاف در ايران رشد قابل توجهي داشته همراه آن بعضي بدعتها هم رواج پيدا كرده كه بر ما لازم است جهت حفظ اين عمل عبادي اول اين نارساييها و بدعتها را شناخته و براي رفع آنها اقدام كنيم.
✅ با توجه به اينكه اعتكاف براي تقويت ارتباط خصوصي افراد با ذات اقدس حق است تلاش در حفظ آرامش محيط و حاكم كردن جو تفكر و سكوت در فضاي اعتكاف از اهيمت ويژهاي برخوردار است.
💠 « عن ابي سعيد، قال: اعتكف رسول الله (صلياللهعليهوآله) في المسجد فسمعهم يجهرون بالقراءة، فكشف الستر و قال: ألا إن كلّكم مناج ربه فلايؤذين بعضكم بعضاً ولا يرفع بعضكم علي بعض في القراءة أو قال: فيالصلاة » سنن ابن ماجة، ج2، ص 811
رسول خدا (صلياللهعليهوآله) در مسجد معتكف بود كه شنيد مردم با صداي بلند (قرآن را) تلاوت ميكنند. پرده را كنار زد و فرمود: توجه داشته باشيد همهي شما با پروردگار مناجات ميكنيد. بنا براين بعضي از شماها موجب آزار و اذيت ديگري نشويد و هنگام قرائت قرآن و خواندن نماز صدايتان را نسبت به ديگري بلند نكنيد.
✳️ تحريفي كه در معناي اعتكاف در حال رواج و گسترش است تبديل اين عمل عبادي به مراسمي ديني و مذهبي بعضي از دستاندركاران اعتكاف گمان ميكنند بايد تمام اوقات معتكفين را با برنامههاي مختلف پر كنند برنامههايي مثل: سخنرانيهاي فشرده، دعاهاي طولاني، شبي باقرآن، تواشيح، ختم صلوات، قطعنامه، مداحي و… كه به صورت عمومي از پشت ميكروفن پخش ميشود. ما در سال گذشته در اعتكافي چهارده برنامه منبر در یک روز داشتيم و در اعتكافي ديگر هر شب دعاي ابوحمزه ثمالي و دعاي كميل خوانده ميشد. اين نوع برنامهريزي گستردهي مسئولان اعتكاف با روح عمل عبادي اعتكاف مخالف است و باعث دلزدگي جوانان ميشود.
التبه انجام اين برنامهها به صورت محدود و كنترل شده ميتواند مثمرثمر باشد و لازم نيست كه در تمام مراسمها به صورت عمومي و با استفاده از ميكروفن مسجد انجام شود اگر عدهاي دوست دارند دعائی را بخوانند بروند گوشهاي از مسجد را انتخاب كنند و معمولا در مساجدي كه قسمتها و شبستانهاي جدا از هم دارند ميتوانند مراسم را در يكي از اين مكانها برگزار كنند و يا حداقل دعاي عمومي را به صورت دستهجمعي بخوانند مثل دعاي عهد و زيارت عاشورا و يا مداحي مختصر در اوايل شب و روزي يك منبر با دعوت از علماي اخلاقي شهر. در شام شهادت حضرت زينب كه در ايام اعتكاف است از اوايل شب تا ساعت سه صبح مراسم عزاداري و سينه زني برگزار شد.
👆 معتكفان بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه اگر خداي نكرده، اعمال و رفتارشان موجب اذيت و رنجش ديگر معتكفان شود، نه تنها به ثوابي دست نيافته، بلكه مرتكب گناهي بزرگ شده است. هركاري كه مزاحم عبادت و حتي خواب ديگران شود باشد نه تنها ناشايست و چه بسا در مواردي حرام است.
❇️ تحريف ديگر: در اعتكافي به معتكفان گفته شده بود خوابيدن اعتكاف را باطل ميكند و جائی ديگر گفته بودند سكوت اعتكاف را باطل ميكند و باید دائم الذكر باشيد و در جاي ديگر معتكفان را مجبور به خواندن نماز شب كردهاند.
❇️ از تحريفات ديگر، توجه زياد به عمل ام داوود است دعاي ام داوود جزء اعتكاف نيست ولي متأسفانه اعتكاف با دعاي ام داوود معرفی شده؛ سختي اعمال ام داوود مخصوصا در قسمت قرائت سورههايي كه خوانده می شود؛ باعث اضطراب و دلهره معتكفين شده و مرتب به يكديگر ميگويند خدا كند بتوانيم همه اعمال را انجام دهيم و معمولا در مراسم عمومي مسجد هم نميتوانند تمام آيات را بخوانند و بهترين و شيرينترين لحظات اعتكاف يعني نزديك غروب روز آخر را از معتكفين ميگيرند. هیچ گاه عمل مستحب نباید الزامی باشد. لا تُكَرِّهوا إلى أنفُسِكُمُ العِبادَةَ. عبادت را به خودتان تحمیل نكنید.
ادامه دارد ...
🆔 @almasjed
#اعتکاف
#نکات_و_توصیه_ها
#آسیب_شناسی_اعتکاف
✳️ رادیو موج اعتکاف گذاشته شود
✳️ اعتکاف قشری و صنفی خلاف شئون #مسجد است
✳️ تاثیر معاشرت با روحانی و امام جماعت از سخنرانی و مراسم دعا بیشتر است.
✳️ معتکفین نباید مزاحم واردین باشند بلکه خادم واردین باید باشند
✳️ دعوت مردم از معتكف براي افطار روز سوم در خانههايشان برنامه زيبايي بود.
✳️ اعتکاف در ماه رجب فضیلت ویژه ای ندارد؛ همه ماه ها در اعتکاف یکسان است
✳️ اعتکاف هیچ عمل خاصی ندارد و عمل ام داود جزء اعمال ماه رجب است و ربطی به اعتکاف ندارد.
✳️ اعتکاف اعمال خاصی ندارد جز حضور در #مسجد و اگر تصمیم به کاری دارد اولویت با تعمیر #مسجد و خدمت به زوّار آن است.
✳️ تمام اوقات اعتكاف را با خواندن دعا پر نكنيد كه بهترين عبادت تفكر آنهم در مسجد.
✳️ خوابیدن و استراحت کردن معتکفین اشکال ندارد
✳️ مردم در خدمت معتکفین و معتکفین در خدمت #مسجد. لذا بهترین کار در ایام اعتکاف تعمیر و تجهیز #مسجد است
✳️ اعتکاف برای خدمت به #مسجد است نه بهره مندی و سوء استفاده از #مسجد
✳️ اعتکاف برای #مسجد شناسی و آشنایی با فضائل #مسجد است که متاسفانه در کتب اعتکاف به آن توجهی نمی شود
✳️ اعتکاف برای رونق #مسجد است نه برای رونق مراسم
✳️ اعتکاف برای جذب و حضور مستمر در #مسجد است نه فراری دادن مردم از #مسجد.
✳️ اعتکاف برای تمرین حضور مستمر در #مسجد است نه سه روزآمدن و تا سال بعد نیامدن
✳️ اعتکاف برای نزدیک شدن به بنا و مبنای #مسجد است نه به اغراض سیاسی
✳️ اعتکاف برای آن است که #مسجد هر شب خالی نباشد و همیشه عابد و عاکف داشته باشد لذا بهتر است همیشه مسجد معتکف داشته باشد.
✳️ هدف از اعتکاف تمیز و منظم نگه داشتن #مسجد است نه کثیف کردن و آلوده کردن آن.
✳️ هدف از اعتکاف آشنایی و انس با #مسجد است نه اینکه با برگزاری مراسم تکراری و سنگین باعث دلزده شدن و خسته کردن مردم شویم.
✳️ هدف از اعتکاف جدا شدن از دنیا و ملازم شدن با #مسجد است نه فقط جدا شدن از دنیا و مادیات.
✳️ از پیامهای اعتکاف حضور در #مسجد برای غیر نماز و غیر وقت نماز است.
✳️ پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله با اشتغالات سياسي و نظامي و ... كه داشتند هيچ سالي اعتكاف را ترك نكردند.
✳️ در اعتکاف خالی نبودن معبد از عابد شرط است نه برگزاری مراسمات دسته جمعی و برگزاری در ایام خاص
✳️ بستن #مسجد به روی زائران و غیر معتکفان در ایام اعتکاف، ممنوع است (و من اظلم ممن منع مساجد الله)
✳️ هر شبی باید گروه خاصی معتکف شوند تا تمام سال #مسجد معتکف داشته باشد مثلا 120 نفر یا گروه هر کدام سه روز. در این صورت تمام سال #مسجد خالی از عابد نیست. خالی بودن معبد از عابد در همه ادیان ناپسند است و #مسجد همیشه باید با حضور مردم معمور باشد مثل #مسجدالحرام که هیچ گاه بسته نیست. بنابراین اعتکاف برای آن است که #مسجد هر شب خالی نباشد و همیشه عابد و عاکف داشته باشد لذا بهتر است همیشه #مسجد معتکف داشته باشد.
ادامه دارد ...
🆔 @almasjed
#اعتکاف
آيا ميدانيد كه…⁉️
🔆 كسي كه زندگي خودرا با سه روز ماندن در #مسجد شروع كرد، اميرالمؤمنين (علیه السلام) است؟
💠 امیر المومنین علیه السلام و #مسجد
✅ ولادت در #مسجد
✅ پرورش در #مسجد
✅ ازدواج در #مسجد
✅ زندگی در #مسجد
✅ زندگی در جوار #مسجد
✅ حکومت در #مسجد
✅ شهادت در #مسجد
و ...
🆔 @almasjed
شیعیانِ امیرالمومنین با #مسجد چه رابطه ای دارند؟
ادامه دارد....
🆔 @almasjed
اراک - مسجد آقا ضیاء.mp3
10.69M
💠 تولد امیرالمومنین علیه السلام در ماه رجب، در خانه خدا ( #مسجد ) و حضور چند روزه ایشان در داخل #کعبه و همچنان شهادت ایشان در ماه مبارک رمضان در خانه خدا ( #مسجد ) ارزش ها و پیام های ویژه ای دارد.
🔆 از جمله این پیامها، حضور مداوم و مستمر و انس با #مسجد است.
❇️ امیر المومنین علیه السلام با اینکه می دانست در سحرگاه 19 رمضان، ضربت خواهد خورد اما رفتن به #مسجد را ترک نکردند.
🆔 @almasjed
✅ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
💠 امیر المومنین و #مسجد
✅ ولادت در #مسجد
✅ پرورش در #مسجد
✅ ازدواج در #مسجد
✅ زندگی در #مسجد
✅ زندگی در جوار #مسجد
✅ حکومت در #مسجد
✅ شهادت در #مسجد
و ...
⁉️ شیعیانِ امیرالمومنین علیه السلام با #مسجد چه رابطه ای دارند؟؟؟
✅ جواب را خودتان بدهید...
🆔 @almasjed
📢 قابل توجه شیعیان و پیروان امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام:
🔆 بخشی از فرمایشات گهربار حضرت علی علیه السلام پیرامون فضائل و آداب #مسجد:
✳️ امام علی - علیه السلام - فرمود: هر كس می خواهد به #مسجد داخل گردد، با آرامش و طمأنینه وارد شود، چون #مساجد خانه های خدا و محبوب ترین محل ها در نظر اوست. «من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 170»
✳️ امام علی - علیه السلام - (در جواب عده ای كه به حضرت گفتند: عده ای از همسایگان #مسجد در نماز جماعت حاضر نمی شوند)، فرمود: باید در نماز جماعت ما حضور یابند، یا این كه از ما دوری گزینند و همسایه ما نشوند و ما هم همسایه آن ها نباشیم. «وسائل الشیعه، ج 3، ص 479»
✳️ امام علی - علیه السلام - فرمود: حریم #مسجد، چهل ذرع و همسایه آن، چهل خانه از چهار طرف است. «وسائل الشیعه، ج 3، ص 484»
✳️ امام علی - علیه السلام - فرمود: هر كس حرمت #مسجد را حفظ كند، خدا را در روز قیامت با چهره ای خندان و شادمان ملاقات می كند و نامه اش را به دست راستش می دهد. «بحار الانوار، ج 84، ص 16»
🆔 @almasjed
✳️ امام على علیه السلام :هر گاه خداوند ـ تبارک و تعالى ـ بخواهد که زمینیان را عذاب کند ، مى فرماید : «اگر نبودند کسانى که به پاس بزرگى و عظمت من ، یکدیگر را دوست مى دارند و #مسجدهایم را آباد مى کنند و سحرگاهان آمرزش مى طلبند ، بى تردید ، عذابم را فرو مى فرستادم . ( بحار الانوار ، ج 69، ص 392 )
✳️ امام علی - علیه السلام - فرمود: پیامبر - صلی الله علیه و آله - به من تعلیم داد كه هنگام پوشیدن لباس نو بگویم: اَلْحَمْدُ لِله الَّذی كَسَانِی مِنَ اللِّبَاسِ مَا أَتَجَمَّلُ بِهِ فِی النَّاسِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهَا ثِیَابَ بَرَكَةٍ أَسْعَى فِیهَا لِمَرْضَاتِكَ وَ أَعْمُرُ فِیهَا #مساجدک.
سپاس خدای را سزاست که از لباس آن چه در میان مردم زیبا جلوه کنم را بر من پوشانید، خدایا آن را لباس با برکت قرار ده که درآن برای خشنودی ات تلاش کرده و #مساجدت را آباد کنم. پیامبر فرمود : علی جان ! هر که این دعا را بخواند هیچ گاه آن را نپوشد مگر آنکه مورد بخشش و مغفرت الهی شود. الكافي (ط - دارالحديث)، ج13، ص: 59
✳️ امام على علیه السلام : #مسجد ، از ویرانى خود نزد پروردگارش زبان به شکایت مى گشاید و از دیدن آباد کننده اش که مدّتى از او دور بوده و اکنون باز گشته ، شاد مى شود ، همان گونه که هر یک از شما از رسیدن کسى که از او دور بوده ، شادمان مى گردد. (بحار الأنوار (ط - بيروت) ج80 ، 380
✳️ امام على علیه السلام : نشستن در #مسجد ، پس از سپیده دم تا برآمدن آفتاب براى پرداختن به یاد خداى سبحان ، بیش از جستجوى روزى در همه سوى زمین ، مایه گشایش روزى است . بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج82، ص: 318
✳️ امام على علیه السلام : هرگز کسى که #مساجد را آباد مى سازد و در آنها با رکوع و سجود ، شب را به سر مى آورد ، با کسى که به گونه اى ستیزه جویانه باز مى گردد و خود را از گَرد و غبار #مسجد ، دور نگه مى دارد ، برابر نیست . ( بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج9 ، 238
✳️ امام على علیه السلام :پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود : «هر گاه امّت من به پانزده ویژگى عمل کند ، بلا بر او فرود مى آید» . گفته شد : اى پیامبر خدا! آنها چیست ؟ فرمود : «هنگامى که . . . صداها در #مساجد ، بلند شوند» . بحارالأنوار ج6 ص304
✳️ امام علی علیه السلام: کسی که به #مسجد رفت وآمد می کند، یکی از منافع هشت گانه نصیب او می شود: برادری مفید و باارزش در راه خدا، یا علم و دانش نو، یا دلیل و برهان محکم، یا کلماتی که موجب هدایت شود [می شنود]، یا رحمت مورد انتظاری [شامل حال او می شود]، یا مواعظی که او را از فساد و گناه بازدارد، [می شنود،] یا به خاطر ترس یا حیا و آبروی خود گناهی را ترک می کند. وسائل الشیعه، ج٣ ص ۴۸۰
✳️ امیر المومنین علی علیه السلام فرمود: آخرین لحظه ای که از محبوب دلم، حضرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) جدا شدم، به من فرمود: یا علی! به هنگام نماز جماعت ، حال ضعیف ترین كسی را كه به تو اقتدا كرده است، رعایت كن. تهذيب الأحكام ج 2 ص 283
🆔 @almasjed
🕋 روایت تولد امیر المومنین علیه السلام در خانه خدا:
💠 يزيد بن قعنب روايت كرده: كُنْتُ جَالِساً مَعَ الْعَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ فَرِيقٍ مِنْ بَنِي عَبْدِ الْعُزَّى بِإِزَاءِ بَيْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ (من با عباس بن عبد المطلب و گروهى از قبيلهى عبد العزى در مقابل خانه ى خدا نشسته بوديم ) إِذْ أَقْبَلَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ أَسَدٍ أُمُّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ كَانَتْ حَامِلًا بِهِ تِسْعَةَ أَشْهُر (ناگاه ديديم فاطمهى بنت اسد مادر امير المؤمنين روى بخانه آورد در حالتى كه نه ماهه حامله بود )ٍ فَأَخَذَهَا الطَّلْقُ (آثار وضع حمل در او پيدا شد، ) فَقَالَتْ يَا رَبِّ إِنِّي مُؤْمِنَةٌ بِكَ وَ بِمَا جَاءَ مِنْ عِنْدِكَ مِنْ رُسُلٍ وَ كُتُبٍ (سپس عرض كرد پروردگارا من بتو و پيامبران و كتابهاى آسمانى تو ايمان دارم )
وَ إِنِّي مُصَدِّقَةٌ بِكَلَامِ جَدِّي إِبْرَاهِيمَ الْخَلِيلِ ع (و سخن جدّم ابراهيم خليل را مىپذيرم ) وَ إِنَّهُ بَنَى الْبَيْتَ الْعَتِيقَ (همانا او بود كه اين خانهى قديمى را بنا كرد ) فَبِحَقِّ الَّذِي بَنَى هَذَا الْبَيْتَ (ترا سوگند ميدهم به آبروى آن كس كه اين خانه را بنا كرد ) وَ بِحَقِّ الْمَوْلُودِ الَّذِي فِي بَطْنِي (و به آبروى همين فرزندى كه در كانون رحم من است ) إِلَّا مَا يَسَّرْتَ عَلَيَّ وِلَادَتِي (وضع حمل مرا آسان كنى. )
قَالَ يَزِيدُ بْنُ قَعْنَبٍ فَرَأَيْتُ الْبَيْتَ قَدِ انْشَقَّ مِنْ ظَهْرِهِ (يزيد بن قعنب ميگويد: ناگاه ديدم كه خانه ى خدا از طرف پشت شكافته شد ) وَ دَخَلَتْ فَاطِمَةُ وَ غَابَتْ عَنْ أَبْصَارِنَا ( و فاطمه ى بنت اسد وارد خانه و از ديدگان ما ناپديد شد ) وَ عَادَ إِلَى حَالِهِ (سپس شكافت خانه مانند اول بسته شد ) فَرُمْنَا أَنْ يَنْفَتِحَ لَنَا قُفْلُ الْبَابِ فَلَمْ يَنْفَتِحْ (از جاى بلند شديم كه قفل در را باز كنيم متأسفانه هر چه كرديم باز نشد ) فَعَلِمْنَا أَنَّ ذَلِكَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ تَعَالَى (دانستيم كه مطلب غير عادى است كه اين امر امر خداست ) ثُمَّ خَرَجَتْ فِي الْيَوْمِ الرَّابِعِ وَ عَلَى يَدِهَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (بعد از چهار روز فاطمه از خانه خدا بيرون آمد قنداقه ى على بن ابى طالب عليه السّلام در دستش بود ) ثُمَّ قَالَتْ إِنِّي فُضِّلْتُ عَلَى مَنْ تَقَدَّمَنِي مِنَ النِّسَاءِ (سپس فرمود: من از تمام زنان گذشته برتر و بالاترم ) لِأَنَّ آسِيَةَ بِنْتَ مُزَاحِمٍ عَبَدَتِ اللَّهَ سِرّاً فِي مَوْضِعٍ لَا يُحِبُّ اللَّهُ أَنْ يُعْبَدَ فِيهِ إِلَّا اضْطِرَاراً (زيرا كه آسيه دختر مزاحم خدا را در جايى كه خداپرستى ممنوع بود پنهانى پرستش كرد ) وَ أَنَّ مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ هَزَّتِ النَّخْلَةَ الْيَابِسَةَ بِيَدِهَا حَتَّى أَكَلَتْ مِنْهَا رُطَباً جَنِيًّا (مريم دختر عمران نخله خشكيده را حركت داد تا از آن خرماى تازه بخورد ) وَ أَنِّي دَخَلْتُ بَيْتَ اللَّهِ الْحَرَامَ وَ أَكَلْتُ مِنْ ثِمَارِ الْجَنَّةِ وَ أَرْزَاقِهَا (ولى من آشكارا وارد خانه ى خدا شدم و از ميوه ها و خوراك هاى بهشتى خوردم ) فَلَمَّا أَرَدْتُ أَنْ أَخْرُجَ هَتَفَ بِي هَاتِفٌ (هنگامى كه خواستم از خانه ى خدا بيرون بيايم گوينده ى غيبى فرياد زد ) يَا فَاطِمَةُ سَمِّيهِ عَلِيّاً فَهُوَ عَلِيٌّ وَ اللَّهُ الْعَلِيُّ الْأَعْلَى (اى فاطمه نام نوزاد را على بگذار زيرا كه صاحب خانه على اعلى است ) يَقُولُ شَقَقْتُ اسْمَهُ مِنِ اسْمِي (ميفرمايد كه نام او را از نام خودم جدا كردم ) وَ أَدَّبْتُهُ بِأَدَبِي (و او را تربيتش نمودم ) وَ أَوْقَفْتُهُ عَلَى غَامِضِ عِلْمِي (و بر مشكلات علمى خود آگاه كردم ) وَ هُوَ الَّذِي يَكْسِرُ الْأَصْنَامَ فِي بَيْتِي وَ يُؤَذِّنُ فَوْقَ ظَهْرِ بَيْتِي (و او همانست كه در خانه ى من بتها را درهم شكند و بر فراز خانه ى من اذان بگويد ) وَ يُقَدِّسُنِي وَ يُمَجِّدُنِي (و مرا بزرگ شمارد و بياد من باشدو حمد و ثنا کند ) فَطُوبَى لِمَنْ أَحَبَّهُ وَ أَطَاعَهُ وَ وَيْلٌ لِمَنْ أَبْغَضَهُ وَ عَصَاه (خوشا بحال آن كس كه على را دوست داشته باشد و از او پيروى كند و وای بر حال کسی که او را دشمن بدارد و از او نافرمانی کند .)
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج35، ص: 8
🆔 @almasjed
✅ به مناسبت آغاز سال جدید شمسی
👕 لباس نو و جدید برای زیارت #مسجد
#آداب_حضور_در_مسجد
✅ پوشیدن لباس نو برای #مسجد است:
🔱 قال الامام علی - علیه السلام - : عَلَّمَنی رَسُولُ الله - صلی الله علیه و آله - اِذا لَبِسْتُ ثَوْباً جَدِیداً اَنْ اَقُولَ: اَلْحَمْدُ لِله الَّذی كَسَانِی مِنَ اللِّبَاسِ مَا أَتَجَمَّلُ بِهِ فِی النَّاسِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهَا ثِیَابَ بَرَكَةٍ أَسْعَى فِیهَا لِمَرْضَاتِكَ وَ أَعْمُرُ فِیهَا #مساجدک «وسائلالشیعه، ج3، ص373»
⚜ امام علی - علیه السلام - فرمود: پیامبر - صلی الله علیه و آله - به من تعلیم داد كه هنگام پوشیدن لباس نو بگویم: سپاس خدای را سزاست که از لباس آن چه در میان مردم زیبا جلوه کنم را بر من پوشانید، خدایا آن را لباس با برکت قرار ده که درآن برای خشنودی ات تلاش کرده و #مساجدت را آباد کنم.
پیامبر فرمود : علی جان ! هر که این دعا را بخواند هیچ گاه آن را نپوشد مگر آنکه مورد بخشش و مغفرت الهی شود.
🆔 @almasjed
💠 آغاز سال نو در #مسجد و خانه خدا:
✅ سال جدید را با حضور در #مسجد و زیارت خداوند آغاز کرده و با استمرار این عمل در طول سال، از برکات و فضائل #مسجد و خانه خدا بهرمند شویم.
هیچ نیازی هم به سخنرانی و جلسات خاص نیست، حضور در #مسجد و خواندن نماز تحیت #مسجد و تفکر بهتر از برگزاری مجالس طولانی و تکراری و ملال انگیز است.
🔷 وقتی به استخر و داخل سونا می روید، نیاز نیست که دستورالعمل و اعمال خاصی انجام دهید، بلکه صرف حضور و نشستن شما در سونا ملاک است.
💠 صرف نشستن و نفس کشیدن در #مسجد، دارای تاثیر و ارزش است
✅ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: یا اباذر: ان الله تعالی یعطیک ما دمت جالساً فی #المسجد بکل نفس تنفست فیه درجة فی الجنة و تصلی علیک الملائکة و تکتب لک بکل نفس تنفست فیه عشر حسنات و تمحی عنک عشر سیئات.
ای ابوذر: خدای تبارک و تعالی تا تو در #مسجد هستی به تو به شماره نفس هایت درجه در بهشت عطا خواهد فرمود و فرشتگان بر تو صلوات می فرستند و به هر نفس تو در #مسجد ده حسنه برایت نوشته می شود و ده سیئه از تو محو می گردد.
✅ #مسجد کارکردهای متنوع و فراوانی دارد و نباید تصور شود که خود #مسجد، دارای کارایی و تاثیری نیست و یک ابزار است.
#مسجد یک موجود دارای شعور بوده که خداوند به او وحی می کند و از شاکیان و شفاعت کنندگان در روز قیامت می باشد.
🆔 @almasjed
💠 امام باقر عليه السلام: اللّهُمَّ اجعَلني مِن زُوّارِ بَيتِكَ ، و عُمّارِ #مساجدک
« خداوندا! مرا از زيارت كنندگان خانه ات و آبادگران #مساجدت قرار ده ».
▫️ الكافي: ج ۳ ص ۴۴۵ ح ۱۲
✅ در سال جدید از خداوند متعال خواهانیم که توفیق خدمت به خانه خودش را به ما عطا کرده و ما را جزء خادمان خانه خودش مقرر فرماید.
💠 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: انّ الله اذا احبَّ عبداً جَعلَهُ قیّمَ #مسجدا
خداوند هر کس را دوست بدارد خدمتگذار #مسجد قرار می دهد.
▫️کنز العمال ج7 ص653
🆔 @almasjed