eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی مظاهری
3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
565 ویدیو
44 فایل
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir مشاهده فیلم و کلیپ صوتی B2n.ir/g17641 ارتباط با دفتر: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
در آینۀ احکام 💠 اتراف، تبذیر و اسراف مسأله 2: 🔸 «اتراف»، یعنی فرو رفتن در مشتهیات نفس از راه حرام و «تبذیر»، یعنی به هدر دادن نعم الهى نظیر نابود كردن مال و عمر و آبرو و مانند اینها، و هر دو حرام است. و «اسراف»، به معنای فرو رفتن در مشتهیات نفس از راه حلال، گرچه حرام نیست، ولى محال است كه مسرف بتواند به كمال انسانى برسد. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
امام صادق«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: آفت دین كه به نابودى آن مى‌انجامد، حسد و عُجب و به خود نازیدن است 📚الکافی، جلد 2، صفحۀ 307. 🆔 @almazaheri
📙پرسش: ⬅️چه کنم‌ که عبادت‌هایم فقط خالصانه برای خدا باشد؟ از ترس جهنّم‌رفتن و عذاب الهی و برای پاداش نباشد و فقط برای خداوند متعال باشد؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️این کار مختص به اولیاء خداست و شما دراینباره اصلاً فکر نکنید و همین‌مقدار که این حالت را که مرتبۀ هفتم خلوص است، دوست دارید، خیلی خوب است. 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 مسأله 18: 🔹 از نظر دین اسلام همۀ اشیاء پاک و طاهر هستند، مگر یازده چیز و چیزهائی که به‌واسطۀ این یازده چیز، پاکی خود را از دست می‌دهند: 1و2. بول و غائط انسان و هر حیوان حرام‌گوشتی که پرنده نباشد و اگر رگ او را ببرند، خون از آن جستن می‌کند. 3و4و5. منی و مردار و خون انسان و هر حیوانی که اگر رگ او را ببرند، خون از آن جستن می‌کند. 6و7. سگ و خوکی که در خشکی زندگی می‌کنند. 8. کافری که اهل کتاب نباشد. 9. مایعات مست کننده نظیر شراب و آبجو. 10. حیوانی که عادت به خوردن نجاست کرده است. 11. حیوانی که انسان با او نزدیکی کرده باشد. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
🔹پيامبر اكرم«ص» فرمود: لَمُبَارَزَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ لِعَمْرِو بْنِ عَبْدَ وَدٍّ أَفْضَلُ مِنْ عَمَلِ أُمَّتِي إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. 📚مناقب آل أبی طالب«ع»، ج 3، ص 138. 🆔 @almazaheri
📝پیام مرجع عالیقدر حضرت آيت‌الله العظمى مظاهرى«مدّظلّه» به کنگرۀ شهدای روحانیّت بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ «الحمدللَّه و صلّی اللَّه علي سيّدنا محمد و آله الطاهرین» 🔹قلم‌های شکسته و بیان‌های قاصر ما از توصیف عظمت مفهوم والای شهادت و ترسیم راه شهیدان خداوند سبحان، ناتوان است؛ و چرا چنین نباشد؟! در حالی که آن وارستگان از قید و بند مادیّت و پیوستگان به ملکوت خداوند تعالی، به مقام قدس «أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم» که مقام قرب لقاءالله است راه یافته‌اند و متنعّم به نعیمِ بی‌پایانِ ارتزاقِ در ضیافت الهی گشته‌اند و این همان مقام عالیۀ «فَادْخُلی فی‏ عِبادی، وَ ادْخُلی‏ جَنَّتی» است که مصداق بارز و اتمّ و اکمل آن، سید و سالار شهیدان و سرور آزادگان حضرت اباعبدالله الحسین«علیه افضل صلوات‌المصلّین» است. 🔹از این‌رو ما بسیار کوچک‌تر از آنیم که در وصف شهادت و شهیدان که در بالاترین مقامات قدسی و درجات ربّانی، سیر و سلوک و طیّ طریق نموده‌اند سخنی بگوییم. 🔹اگر سخنی هست، گرامیداشت یاد آنان به منظور «تذکّر و توجّه خودِ ما به اهداف والای آنان» و نیز «پیگیری و تآکید بر خواسته‌های به حقّ آنان» و همچنین «تبیین وظایف ما در قبال خون‌های مطهّر آن عزیزان» است. 🔹در این میان، شهدای حوزه‌های علمیّه و روحانیّت که خیل عظیمی از قافلۀ بی‌پایان شهادت را تشکیل داده‌اند، همچون ستارگان درخشانی در آسمان نورافشانِ هدایت هستند که درس و بحثِ جهاد و شهادت را نه‌تنها با قلم و دواتِ مدرسه، بلکه با جان‌های شیفته و خون‌های پاک خود، در مقام عمل و در میدان مبارزه با اشقیاء و اعداء خداوند و دشمنان انسانیّت، ترسیم و تشریح کرده‌اند. 🔹درود و رحمت جاودان خداوند سبحان بر ارواح مطهّر همۀ شهیدان راه حق و حقیقت از آدم تا خاتم و تا دامنۀ قیامت به ویژه شهیدان عالی‌مقام روحانیّت و حوزه‌های علمیّه. 🔹از خداوند مهربان با تضرّع و ابتهال مسألت می‌کنیم که ما را درتکریم یاد و نام مبارک شهیدان و در پیمودن راه روشن آنان که راه فضیلت و اخلاق و بصیرت و معنویّت و سعادتِ دنیا و آخرت است؛ و در پاسداشت اهداف مقدّس آنان که همانا «اعتلاءِ کلمة‌الله» و «دفاع از دین» و «تعمیق ارزش‌های اخلاقی» و «حفظ کرامت و سرافرازی انسان‌ها» است، توفیق و تأیید روزافزون و فهم و درک مضاعف، عنایت فرماید؛ و خواسته‌های به حقّ آنان را به دست ما و با تلاش و مجاهدت ما محقّق سازد؛ و همۀ ما را در انجام وظایف سنگین و خطیری که در قبال آن عزیزان داریم یاری فرماید؛ و ارواح مطهّر آنان را از ما خشنود و مسرور و رضایت‌مند گرداند؛ و ما را شرمندۀ آنان و خاندان معظّمشان قرار ندهد؛ و همۀ آنان و ما را مشمول دعای مستجاب حضرت بقیة‌الله‌الأعظم«ارواحنا و ارواح‌العالمین‌لمقدمه‌الفداء» گرداند. بمنّه و کرمه. والسّلام علیهم و علیکم و رحمة‌الله و برکاته حسین‌المظاهری 16 /شوال / 1443 28 / اردیبهشت / 1401 🆔 @almazaheri
📚جلد ششم مجموعۀ «سیروسلوک» با عنوان «تحلیه» منتشر شد 🔹ششمین جلدِ دورۀ «سيروسلوک»، از تأليفات آيت‌الله العظمي مظاهري، حاوی شرح منزل تحلیه(آراستن)، از منازل سیروسلوک به چاپ رسید. 🔹پیش از این، مقدمۀ مباحث سیروسلوک در یک جلد و نيز شرح منازل یقظه، توبه، تقوا و تخلیه در چهار دفتر منتشر شده بود و اکنون دفتر تحلیه، مشتمل بر شرح منزل پنجم از منازل هفت‌گانۀ سیروسلوک، گشوده می‌شود. 🔹در این کتاب، ضمن تشریح ریشه‌ها و عوامل پدید آورندۀ فضائل اخلاقی و صفات حسنه، راهکارهای عملی و کاربردیِ برخورداری انسان از صفات نیکوی انسانی تبیین شده است. 🔹فصلی از این کتاب، به تبیین ساختار شخصیت و هویت انسان و تأثیر صفات، بر تکوین هویت او در دنیا و آخرت اختصاص یافته است. همچنین در این کتاب با تبیین «قاعدۀ زرّین اخلاق» به‌عنوان عصارۀ دستورات اخلاقی، اهتمام به پیروی از قاعدۀ زرّین اخلاق، نشانۀ حرکت در مدار منزل تحلیه قلمداد شده است. 🔹برخورداري از نثري روان و قابل فهم و عاري از اصطلاحات غامض علمی، از ویژگی‌های این کتاب نفیس است. 🔸اين اثر ارزشمند که توسط مؤسّسۀ فرهنگی مطالعاتی الزّهراء«سلام‌الله‌علیها» تنظيم شده، در چهار فصل و در 288 صفحه، در قطع رقعي عرضه می‌گردد. 🔸کتاب تحلیه همراه با سایر آثار آيت‌الله العظمي مظاهري، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، واقع در شبستان مصلی امام خمینی«قدّس‌سرّه»، راهرو 24، غرفۀ 28 ارائه می‌گردد. 🔸علاقه‌مندان مي‌توانند براي کسب اطلاعات بيشتر و تهیۀ این کتاب، با شماره تلفن 34493671 031 تماس حاصل نمايند یا به فروشگاه اینترنتی WWW.ALZAHRAbook.IR مراجعه نمایند.
📚 از نماز اوّل وقت باید کمک گرفت 🆔 @almazaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 66: آیه 60 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📚 نمایشگاه مجازی کتاب تهران به مدت 2 روز تا ساعت 24 دوم خردادماه تمدید شد 💳 10 درصد تخفیف 📫 ارسال رایگان در سراسر کشور 🔸صفحه مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهرا«س» در نمایشگاه مجازی کتاب: 🌐 b2n.ir/x73485 🆔 @alzahrabook_ir 🆔 @almazaheri
📗سؤال: ⬅️دادن ضمانت‌نامه برای قرض از طرف قرض گیرنده، آیا وجهۀ شرعی دارد؟ یا مانند شرط، قرض را دچار مشکل می‌کند؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️جایز است. آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
در آینۀ احکام 💠 احتكار مسأله 4: 🔸 احتکار به این معنا كه چیزى را كه امّت اسلامى به آن احتیاج دارند، نگاه دارد و آن را در معرض فروش قرار ندهد، حرام است. نظیر نگاهدارى چیزى براى این كه بازار سیاه درست شود و آن را به قیمت گران بفروشد، نگاهدارى براى این كه مردم یا حكومت اسلامى را در مضیقه قرار دهد و یا ضرر به اقتصاد مملكت اسلامى بزند. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: بيشترين غبطه‌ها را مردم به كسى مى‌خورند كه به سوى نیكی‌ها با سرعت مى‌شتابد 📚غررالحکم و دررالکلم،‌ صفحۀ 105. 🆔 @almazaheri
📙پرسش: ⬅️دختری هستم از خانواده‌ای معمولی که از نظر مذهبی در سطح متوسط می‌باشیم. همیشه فکر می‌کنم که چادر مخصوص زن‌هایی است که خیلی مؤمن هستند و همۀ اعمال آن‌ها شایسته است و اگر من چادر سر کنم ریا می‌شود یا همه فکر می‌کنند که مؤمن هستم و می‌ترسم با این کار به اصطلاح ظاهر و باطنم یکی نباشد. اگر ممکن است مرا راهنمایی کنید. ✍🏻پاسخ: ⬅️این فکر، فکری شیطانی است و باید نسبت به آن بی‌اعتنا باشید، وگرنه باز شیطان به شما می‌گوید: نماز و عزاداری و مجالس دینی و نظایر آن، مختص به مقدّس‌ها است؛ پس تو نباید داشته باشی. 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 مسأله 21: 🔹 خون کمتر از گودی کف دست گرچه نجس است، ولی می‌توان با آن نماز خواند. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥گسترش فرهنگ تشیع، مرهون زحمات امام صادق«سلام‌الله‌علیه» ◾️شهادت امام جعفر صادق«سلام‌الله‌علیه» تسلیت باد 🆔 @almazaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 67: آیات 60و61 سوره بقره 🆔 @almazaheri
🔻درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ فضیلت‌های فراموش شده 🔸فضیلت دوازدهم؛ خلوص، جلسۀ سوم بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹هرکسی به اندازۀ خلوصش، به خداوند تعالی تقرّب پیدا می‌کند و انسان مخلص که به خدای خویش نزدیک شده، از شرّ شیطان در امان است؛ زیرا شیطان حق ندارد به طرفش بیاید. 🔹در روایتی از پیغمبر اکرم«ص» می‌خوانیم: «إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّیاتِ وَ إِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى»؛ یعنی اعمال انسان متوقف بر خلوص و قصد قربت اوست. هرکس برای خدا کار کند، معلوم است که پاداشش خداست و هرکه برای غیر خدا کار کند، پاداشش همان غیر خداست. 🔹گناه ریا، در سرحد شرک است. علاوه بر اینکه عمل را باطل می‌کند، گناه آن در سرحد شرک است. 🔹خلوص به اقسامی ‌منقسم می‌شود. برخی از آن اقسام عبارتند از: 🔸قسم اوّل؛ خلوص در عبادت: بر اساس قسم اوّل خلوص، عبادتی که انسان انجام می‌دهد، مانند نماز، روزه، خمس، زکات، حج، جهاد و امثال اینها، باید خالصانه و فقط برای خدا باشد. 🔸 قسم دوّم؛ خلوص خانوادگی: خلوص در خانه به این معناست که خانم برای خدا شوهرداری، بچه‌داری و خانه‌داری کند؛ مرد هم در ادارۀ خانه کوشا باشد و بالاخره رفاه همسر و فرزندان را تأمین کند. به این خانواده، خانوادۀ خالص می‌گویند که در پی خلوص نشاط و شادابی هم خواهند داشت. 🔹اما اگر خلوص در روابط خانوادگی حاکم نباشد، زحمات زن و شوهر، ذره‌ای ارزش ندارد، کارهای آنها برکت ندارد و در آن خانه اختلاف زیاد می‌شود. 🔹اگر کسی اهل عفو و گذشت و صفح و غفران نباشد، زندگی را برای خودش می‌خواهد، نه برای همسر و فرزندان، و این از انسانیت به دور است. انسانیت اینست که زندگی را برای دیگری بخواهد. 🔸قسم سوّم؛ خلوص اجتماعی: معنای خلوص اجتماعی آن است که انسان برای خدا، به خلق خدا خدمت کند. 🔹یک جملۀ مهم و آموزنده در روایات آمده است که معنا و مفهوم آن در یش از صد روایت تکرار شده است. در یکی از آن روایات از زبان امیرالمؤمنین«ع» می‌خوانیم: خودت را ميزان بين خود و ديگران قرار بده؛ بنابراين آنچه براى خود دوست دارى، براى ديگران هم دوست بدار، و هرچه براى خود نمى‏خواهى براى ديگران هم نخواه. 🔹خلوص اجتماعی یعنی اینکه همه در جامعه یار و یاور یکدیگر باشند. همه باید در اجتماع امین یکدیگر باشند. 🔹وقتی خلوص و خیرخواهی در معاشرت و در معاملات نباشد، جامعه دچار ناامنی خواهد شد و هیچ کس به دیگری اطمینان ندارد، مردم همدیگر را امین نمی‌دانند، اکثر جنس‌ها نامرغوب است، غِشّ در معامله فراوان است، گران‌فروشی زیاد است و بالاخره در اداره‌ها کارشکنی می‌شود. وقتی فساد اداری و فساد اجتماعی و فساد اقتصادی در جامعه باشد، چطور می‌توانیم بگوییم افراد آن جامعه خلوص دارند؟! 🔸قسم چهارم؛ خلوص سیاسی: همه باید سیاست‌مدار باشند، فهم سیاسی داشته باشند و مواظب باشند که فریب نخورند. 🔹سیاست فعلاً به آنجا رسیده که بعضی روزنامه‌ها،‌ فحش‌نامه است؛ برخی رسانه‌ها و سایت‌ها، تهمت‌نامه است؛ جوان‌ها به بزرگ‌ترها جسارت می‌کنند و بالاخره به دیگران توهین می‌کنند. این سیاست بازی است و خلوص در این سیاست نیست. 🔹تحمیل عقیده به دیگران، آن هم به زور و با فحش و تهمت و آبروریزی، سیاست نیست. اینکه به نام سیاست آبروی دیگران را می‌برند، چه سیاستی است؟! این سیاستی است که در آن خلوص نیست. 🔸قسم پنجم؛ خلوص در کار و فعالیّت: معنای این قسم از خلوص آن است که محصول کار و فعالیّت انسان باید محکم و مستحکم و بدون سرهم‌بندی باشد. 🔹اگر کالای خریداری شده، زود خراب شود، اگر در امور ساختمانی سرهم‌بندی شود و در اثر کار معیوب در لوله‌کشی، برق ساختمان و نظایر آن خسارت حاصل شود، معلوم می‌شود افراد سازنده در کار خود خلوص ندارند. 🔹بعضی اوقات یک سرهم‌بندی موجب می‌شود که یک ساختمان به طور کلی تخریب شود و خسارت‌های جانی و مالی غیر قابل جبران بر جای بگذارد. 🔹سرهم‌بندی یعنی دزدی، سرهم‌بندی یعنی کلاه گذاشتن سر مردم، سرهم‌بندی یعنی پول گرفتن و کار نکردن، سرهم‌بندی یعنی مردم را فریب دادن؛ و این سرهم‌بندی در بعضی از اداره‌ها، بازارها و در بین بعضی از صاحبان حرف و مشاغل، به‌خصوص امور ساختمانی هست. 🔹متن کامل در: 🌐 https://b2n.ir/z12533 🆔 @almazaheri
📗سؤال: ⬅️ اگر شخصی نذری کرده که وقت آن موسع است، ولی نتوانسته به نذر خود عمل کند. آیا می‌تواند کفّارۀ آن را بدهد؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️اگر نمی‌تواند به آن نذر عمل کند، کفّاره ندارد. آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
در آینۀ احکام 💠 استهزاء مسأله 6: 🔸 استهزاء و مسخره کردن دیگران، حرام‌ است. و معنای آن این است که کاری کند که موجب تحقیر دیگران شود، حتّی اگر موجب تحقیر خود شود نیز حرام است؛ زیرا ذلّت خویش نظیر ذلّت دیگران است و حرام است. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri