eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی مظاهری
3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
568 ویدیو
44 فایل
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir مشاهده فیلم و کلیپ صوتی B2n.ir/g17641 ارتباط با دفتر: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙درس اخلاق با موضوع تهذیب نفس 🔸آیت‌الله العظمی مظاهری 🔹 جلسۀ دهم: تجسم اعمال 🆔 @almazaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸 جلسۀ 186: آیات 170و171 سوره بقره 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 مسأله 54: 🔹 غسل را به یکی از دو صورت زیر می‌توان انجام داد: اوّل: غسل ترتیبی و آن عبارت است از شستن سر و گردن، بعد طرف راست بدن و بعد از آن طرف چپ بدن. دوّم: غسل ارتماسی و آن عبارت است از اینکه در یک لحظه، آب تمام بدن انسان را فرا بگیرد. مثل اینکه در حوض یا استخر فرو رود. مسأله 55: 🔹 آبی که با آن غسل انجام می‌شود باید پاک و غیر مضاف بوده و غصبی نیز نباشد. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
📸 دیدار حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری با آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
📝پيام مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری به همایش بزرگداشت حکیم متألّه و فیلسوف والامقام، حضرت میرفندرسکی بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ 🔹قال الله سُبحانه و تَعالی: «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ» 🔹برگزاری همایش بزرگداشت حکیم متألّه و فرزانه جناب میر سیّد ابوالقاسم حسینی موسوی فندرسکی«اعلی‌الله‌مقامه‌الشّریف» که با حضور شما اساتید گران‌قدر و دانش‌پژوهان گرامیِ دانشگاهی و حوزوی برگزار می‌گردد، مایۀ مسرّت و موجب تحسین و قدردانی است. 🔹در این فرصت کوتاه سه نکته را به محضر شما میهمانان فرهیختۀ این همایش عرضه می‌دارم: 🔸نکتۀ نخست؛ تأکید بر ضرورت پاسداشت مقام فرزانگان و حکیمان بزرگی چون جناب میرفندرسکی«قدّس‌سرّه» است، چرا که نکوداشت و گرامیداشت یاد و نام آنان، زمینه‌سازِ تأثیرپذیری از شخصیّتِ آن بزرگان خواهد بود و خصوصاً نسل جوانِ تکامل‌خواه به این سرمشق‌گیری از فرزانگان که عمر مبارک خود را یکسره در مسیر دانش و خرد و ایمان سپری کرده‌اند، نیازمند است، به‌ویژه در دنیای معاصر که الگوهای گوناگونی در فضاهای مجازی و حقیقی به جوانان عرضه می‌شود که بسیاری از آن الگوها، نه تنها روح تکامل‌طلبی و حقیقت‌خواهی نسل جوان را ارضاء نمی‌نماید، بلکه برای آیندۀ آنان و جامعۀ انسانی، زیان‌بار و شکننده است. 🔸نکتۀ دوم؛ تأکید بیشتر بر ضرورت و نیاز به ترویج و تحکیم فلسفه‌ورزی، خصوصاً در مجامع علمیِ حوزوی و دانشگاهی است. جهانِ مدرن، علی‌رغم مزیّت‌های مادّی، کارخانۀ تولید انبوه سؤالات و شبهاتِ الهیّاتی است و تنها راه صحیح مواجهه با این پرسش‌های گریزناپذیرِ دنیای کنونی، از مسیر دانشِ فلسفه می‌گذرد و جز از راه استدلال‌های عقلانی و خردپذیر، نمی‌توان این سؤالات و شبهاتِ متکثّر و متنوّع را پاسخ گفت و نسلِ جوان حقیقت‌جو را در این عرصۀ خطیر، اقناع نمود. به تعبیر دیگر، صیانت از ایمان و معنویّت و ارتقای دین‌داری و خداباوری در جهان امروز، سخت نیازمند فلسفه و خردورزی است. برگزاری این‌گونه همایش‌ها اگر بتواند گامی در این جهت و نیز در جهت آنچه در نکتۀ نخست بیان شد، بردارد، یقیناً به هدف خود دست‌یافته است. امید که با همّت شما اساتید معزّز و پژوهشگران فرهیخته، چنین شود. 🔸و نکتۀ سوم؛ در تکریم نام و یاد حکیم فرزانۀ متألّه و فیلسوف نامدار دانشمند و عارفِ وارستۀ واصل جناب میرفندرسکی«طاب‌الله ثراه و جعل الجنّة مثواه» است که به حق از ارکان و اساطین عالی‌قدر مکتب فلسفی اصفهان و از زمرۀ مفاخر حکمت اسلامی و ایرانی است. 🔹این عالم عالی‌مقام، علاوه بر مرتبت والای علمی و حکمی و فلسفی که مایۀ تریبت اعاظمی نظیر حضرات آقا حسین خوانساری و ملّا رجبعلی تبریزی و میرزای رفیعای نایینی«قدس‌الله اسرارهم» بوده است، حائز مقام والای اخلاق و معنویّت و عرفان و سیر و سلوک بوده و وارستگی و شهرت‌گریزی و آزادمنشی و بی‌اعتنایی آن جناب به زخارف دنیوی و مطامع مادّی در همۀ نقل‌های تاریخی، مشهور و متواتر است و این، همان جهتِ اسوه بودن و قدوه بودن این شخصیّت عالی‌قدر است که سوگمندانه باید گفت: گویی زمانۀ ما از پدید آوردن چنین فرزانگان و نامورانی عقیم گشته است. «انّ الزّمان بمثله لعقیمٌ». 🔹مجامع دانشگاهی و حوزوی ما باید نهایت جدّ و جهد خود را به کار گیرند تا به امید خداوند تعالی تاریخ ایران باز هم شاهد ظهور دانشمندان بزرگ و نامداری چون جناب میرفندرسکی«رضوان‌الله‌تعالی‌علیه» باشد، حکیمی که نه‌تنها حیات و زندگی او سرشار از دانش و عقلانیّت و ایمان بوده، بلکه پس از مرگ نیز مزار و مقبرۀ او همواره از حرمت ویژه در نزد عام و خاص برخوردار بوده است. بی‌شک سرّ این احترام و آبروی کم‌نظیر در آن است که این عالِمِ عاملِ عاقل، در دریای عالَم، با کشتی عقل، که به بادبان دانش مجهّز بود، سیر آفاقی و انفسی نمود و از این‌رو در گرداب آرزوهای فناپذیر این جهان، غرقه نشد بلکه به ساحل قرب حق‌تعالی واصل گشت، چنانکه خود آن جناب در یکی از ابیات قصیدۀ نغز و طرفه‌اش می‌فرماید: عقل کشتی، آرزو گرداب و دانش بادبان حق‌تعالی ساحل و عالَم همه دریاستی همین بیت زیبا و بلند، حکایت‌گر نگاه حکیمانۀ این حکیم متألّهِ فرزانه است که رحمت و مغفرت واسعۀ حقّ متعال بر روح مطهّر وی باد. 🔹در خاتمه از حضور شما اساتید گران‌قدر و میهمانان محترم در این همایش گرامی قدردانی می‌کنم و توفیقات روزافزون همۀ شما گرامیان را در تحکیم و ترویج دانش فلسفه و خردورزی و تثبیت ایمان و معنویّت، از خداوند حکیم تعالی مسألت می‌نمایم. والسّلام‌علیکم و رحمة‌الله و برکاته. حسين المظاهرى ۱۵ / جمادی‌الاولی / ۱۴۴۵ ۸ / آذر / ۱۴۰۲ 🆔 @almazaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸 جلسۀ 187: آیات 170و171 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📚 نکوهش یأس از رحمت الهی 🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ 💠 اصل اوّل: مسأله 6: صفات جمال و صفات جلال 🔸در اصطلاح علم كلام و اعتقادات، صفات خداوند را در یك تقسیم بندى دیگر به «صفات جمال» و «جلال» یا «صفات ثبوتى» و «صفات سلبى» نیز تقسیم نموده‏اند. 🔸مراد از صفات جمال، صفاتى است كه در ذات اقدس الهى به عینیت موجود است، مانند علم، قدرت، حیات و مانند آنها. 🔸و مراد از صفات جلال، صفاتى است كه خداوند متعال داراى آن صفات نیست و اجلّ و اقدس و برتر از آن است كه متّصف به آن صفات باشد، مانند تركیب، جسمانیت، بودن در مكان و زمان و مانند آنها. 🔸البته این تقسیم بسیار نارساست، زیرا اطلاق صفت به امور عدمى صحیح نیست، یعنى امور عدمى را نمى‏توان صفت دانست، مثلاً اگر درباره كسى كه علم، قدرت و حیات دارد، بگوییم: «او شش صفت دارد: علم دارد، جهل ندارد، قدرت دارد، عجز ندارد، حیات دارد، ممات ندارد»، نه تنها عقل چنین گفتارى را قبول نمى‏كند، بلكه در محاورات و گفتگوهاى عادّىِ مردم، نیز آن را اشتباه مى‏دانند. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
📙پرسش: ⬅️ چگونه است بانویی در این مدّت اندك و با كمی عمر، به این مقامات بلند و امتیازات ویژه می‌رسند؟‌ ✍🏻پاسخ: ⬅️ این امتیازات ویژه، عطاء و عنایت خاصّ خداوند تعالی است و به تعبیر بلند استاد بزرگوار ما حضرت امام خمینی«ره»، خدای سبحان اراده فرموده كه دو تجلّی با تمام اسماء و صفات، حتّی اسماء و صفات مستأثره داشته باشد كه از یك تجلّی، قرآن كریم و از تجلّی دیگر اهل بیت عصمت و طهارت«عهم»، پدیدار شد. این امر، ارادۀ حق تعالی و عنایت ویژۀ اوست؛ چنانکه در قرآن کریم تصریح می‌فرماید: «نَحْنُ قَسَمْنا بَینَهُمْ مَعیشَتَهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِیتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِیا وَ رَحْمَتُ رَبِّكَ خَیرٌ مِمَّا یجْمَعُونَ‏» 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙درس اخلاق با موضوع تهذیب نفس 🔸آیت‌الله العظمی مظاهری 🔹 جلسۀ یازدهم: عاقبت فضائل و رذائل و تجسم اعمال 🆔 @almazaheri
امام صادق«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: هركس غضب خود را كنترل نماید، خداوند زشتى‌هاى او را پوشیده مى‌دارد 📚الکافی، جلد 2، صفحۀ 303. 🆔 @almazaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸 جلسۀ 188: آیه 172 سوره بقره 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 مسأله 93: 🔹 اگر کسی بدن مرده‌ای که سرد شده و هنوز غسلش نداده‌اند، لمس کند ـ یعنی جایی از بدن خود را به جایی از بدن میّت برساند ـ باید غسل مسّ میّت کند. مسأله 95: 🔹 اگر کسی از روی لباس یا با دستکش، مرده را لمس کند غسل بر او واجب نیست. بنابراین کسانی که میّت را با دستکش تشریح می‌کنند، لازم نیست غسل کنند. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸 جلسۀ 189: آیه 173 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📚 تخلیۀ نفس از صفات رذیله از طریق راهکار علمی و عملی 🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ 💠 اصل دوّم: مسأله 7: اثبات عدل 🔸تردیدی وجود ندارد که پروردگار متعال عادل است. چگونه می‌شود پروردگار متعال كه خود در قرآن كریم بیش از صد بار از ظلم نهى فرموده است - العیاذ باللَّه - خودش ظالم باشد؟ علاوه بر این كسى ظلم مى‏كند كه یا جاهل به قبح و زشتى ظلم باشد و یا از اجراى عدالت عاجز باشد و یا حكیم نباشد و یا سفیه، سنگدل و بى‏باك باشد و یا محتاج به ظلم باشد، در حالى كه خداوند متعال، عالم و قادر و حكیم و رحیم و غنى است. پس در ساحت مقدّس او ظلم راه ندارد. این دلیل، چون به گونه‏اى است كه در آن از راه علّت، به معلول پى مى‏بریم ـ‌‌‌ و اصطلاحاً به آن «دلیل لِمِّى» گفته مى‏شود ـ‌ از بهترین دلیل‌ها در عدالت خداوند است. 🔹در مبحث «عدل خداوند»، براهین و مباحث مفصّلی وجود دارد که در این کتاب به علّت رعایت اختصار، امکان پرداختن به آن مباحث نیست. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri