eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی مظاهری
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
601 ویدیو
45 فایل
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir مشاهده فیلم و کلیپ صوتی B2n.ir/g17641 ارتباط با دفتر: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ امام علی«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: به خدا قسم! اگر هفت اقلیم را با آنچه زیر آسمان‏هاست به من دهند تا خدا را نافرمانى کنم و یک پوست جو را به ناحق از مورچه‏اى بگیرم، چنین نخواهم کرد. 📘 نهج‌البلاغه، خطبۀ 224. 🆔 @almazaheri
239 BAGHAREH-Ayeh 213.mp3
3.14M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 239: آیه 213 سوره بقره 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 و و مسأله 511: 🔹 نذر و عهد و قسم، لازم نیست به عربی باشد، یا با بیان جملۀ خاصی همراه شود و همین مقدار که عباراتی نظیر «والله» اگر سیگار کشیدم یا نماز شب نخواندم، هزار تومان می‌دهم را بگوید، نذر و عهد و قسم منعقد می‌شود. و همچنین اگر بگوید «خدایا من نذر می‌کنم» یا «خدایا من با تو عهد می‌کنم» که نماز شب بخوانم یا سیگار نکشم یا بد زبانی نکنم، نذر و عهد او منعقد می‌شود، یا بگوید «والله» همیشه نماز اوّل وقت می‌خوانم یا «والله» سیگار نمی‌کشم، قسم او متحقّق می‌شود. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
240 BAGHAREH-Ayeh 213.mp3
3.37M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 240: آیه 213 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📙پرسش: ⬅️ منظور از این حدیث شریف كه نبى اكرم«ص» فرمودند: «حُسینٌ مِنِّى وَ أنا مِنْ حُسین» چیست‌؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ تفسیر حدیث شریف نبوى آن است كه شخص امام حسین«ع» از پیامبر گرامى«ص» است، زیرا آن بزرگوار سبط نبى مكرم«ص» بوده‌اند و شخصیت پیامبر گرامى«ص» هم از حسین بن على«ع» است، چرا كه اگر آن بزرگوار نبود، اسلام نبود و به بیان دیگر اسلام عزیز كه شخصیت رسول گرامى«ص» است، متوقّف بر حسین بن على«ع» است. 📚 برگرفته از کتاب فضائل و قیام امام حسین«ع» اثر آیت‌الله العظمی مظاهری، ص 18. 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن 🔸 جلسۀ دهم: هدف از خلقت انسان(4) بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹بحث جلسات اخلاق پیرامون این بود که انسان برای چه خلق شده است؟ بحث به اینجا رسید که عالم تشریع و عالم تکوین، همه و همه، برای انسان خلق شده است. 🔹اگر عالم ملک و ملکوت و جبروت است، همه برای خاطر انسان است و اگر هم عالم تشریع داریم و صد و بیست و چهار هزار پیامبر نازل شده، برای انسان است. 🔹صد و بیست و چهار هزار پیامبر، علاوه بر اینکه برای تبلیغ و هدایت فرستاده شده‌اند، به آنها سفارش شده که تبلیغ و هدایتشان با تلطف و مهربانی باشد. 🔹وقتی که حضرت موسیمبعوث به رسالت شد، خداوند به او خطاب فرمود: تو و برادرت، به‌سوی فرعون، آن قلدر زمان بروید و موعظه‌اش کنید؛ خدا دوست دارد متنبّه ‌شود، خدا دوست دارد دست از کارهای زشتش بردارد. بعد سفارش می‌کند با فرعون، با تلطف و مهربانی برخورد کنند. 🔹صبوری پیامبران و آزار و اذیتی که دیدند، در احدی از بندگان خدا سابقه نداشته و ندارد. 🔹پیامبر خاتم«ص» می‌فرمایند: هیچ پیغمبری به اندازۀ من اذیت نشد. 🔹در میان جنگ احد، پس از آنکه دسته‌ای از یاران پیامبر گرامی«ص» شهید و گروهی نیز مجروح شده بودند، برخی از اصحاب از ایشان خواستند که مشرکان را نفرین کنند. پیامبر رحمت«ص» در حالی که سختترینِ اوضاع را سپری می‌کردند، در پاسخ به این درخواست فرمودند: من برای لعن و نفرین مبعوث نشده‌ام، بلکه مبعوث شده‌ام تا بشریّت را به‌سوی «حق» دعوت کنم، وسیله «هدایت» آنان و مایۀ «رحمت» مخلوقات خداوند باشم. 🔹سپس از سر خیرخواهی و مهربانی، بهجای نفرین، دشمنان سرسخت خود را دعا کردند و به درگاه احدیّت عرضه داشتند: خدایا! این افراد نمی‌فهمند چه می‌کنند، اگر می‌خواهی دل من خوش شود توفیق هدایت به آنان عطا فرما. 🔹عالم وجود برای انسان خلق شده است. پس خلقت انسان برای چیست؟ قرآن کریم می‌فرماید: انسان برای خداوند آفریده شده است. به حضرت موسی«ع» خطاب شد: تو را برای خودم خلق کردم. 🔹اگر چیزی برای امتیاز انسان نداشتیم جز همین آیۀ کوچک، اما رسا، بس بود که بگوییم انسان خیلی بافضیلت است. 🔹قرآن کریم خطاب به آدمیان می‌فرماید: منتهای سیر تو خداست، خلق شده‌ای برای اینکه به خدا برسی. در آیۀ دیگر می‌خوانیم: برگشت تو از این دنیا، خداوند است. 🔹آیه‌ای پرمحتوا در قرآن است که هم راه را نشان می‌دهد و هم انتهای حرکت را نشان می‌دهد. می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقيهِ»؛ ای انسان تو در حرکتی، در راهی، امّا یک راه پر رنج؛ یعنی در این دنیا آمده‌ای، دنیایی که پر از مشکل و سراسر رنج است. 🔹اگر در راه بیفتی و حرکت کنی، در سیر خود خلیفۀ خدا می‌شوی، در این مسیر به جایگاهی می‌رسی که هیچ چیزی، هیچ كسی در دل تو نیست، جز خدا؛ به عبارت دیگر خدا را می‌یابی، در همین دنیا خدا را می‌یابی. 🔹قرآن کریم در آیه‌ای می‌فرماید: در روز قیامت دسته‌ای از بندگان قبل از رفتن به بهشت، خیلی شاد، خیلی باطراوت و با نشاط هستند. کارشان چیست؟ آنها در صف محشر به خداوند می‌نگرند. 🔹با چشم سر نه، اما با آن چشمی كه خدا برای انسان خلق كرده، یعنی با دل، یعنی با فطرت، یعنی انسان با عمق جان خدا را می‌بیند. 🔹در سورۀ فجر یک آیه هست كه می‌گویند شأن نزولش امام حسین«ع» است. می‌فرماید: «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعي‏ إِلى‏ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً، فَادْخُلي‏ في‏ عِبادي، وَ ادْخُلي‏ جَنَّتي‏». ای كسی كه به مقام نفس مطمئنّه رسیده‌ای! پرده‌ها را پاره كرده و امتحان‌ها را پشت سر گذاشته‌ای، این راه پررنج را رفته‌ای و تكالیفی كه بر عهدۀ تو بود را ادا كرده‌ای. ای بنده‌ای که «نفس مطمئنه» هستی! 🔹متن کامل در: 🌐 B2n.ir/u86863 🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ 💠 اصل پنجم: مسأله 28: برزخ 🔸واژۀ «برزخ» در لغت به معنی چیزی است که میان دو شیء قرار می‌گیرد. «عالم برزخ» یا «عالم قبر» یا «عالم ارواح» به عالمی گفته می‌شود که میان دنیا و آخرت واقع شده است. این عالم دارای سه منزل است که عبارتند از منزلی در وقت مرگ، منزلی در قبر و منزلی تا روز قیامت. 🔸روشن‌ترین تصویری که از زندگی در عالم برزخ وجود دارد این است که روح انسان، پس از پایان زندگی دنیوی و ویرانی جسم فعلی، در اجساد لطیفی قرار می‌گیرد که شبیه و مثل جسم دنیوی است، ولی از عوارض و خصوصیات‌ آن برکنار است. 🔸در برخی از روایات عالم برزخ به حالت رؤیا و خواب تشبیه شده است. و بر اساس آیاتی از قرآن کریم، نیکوکاران در برزخ، متنعّم و بدکاران در آن عالم، معذّب خواهند بود. 🔸از این آیات و روایات روشن می‌شود که بهشت و نعمت‌های آن و نیز جهنّم و عذاب‌های آن در عالم برزخ هم وجود دارد. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
📙پرسش: ⬅️ درگیر عشق مجازی شده‌ام و با اینکه خدا را خیلی دوست دارم، ولی او را هم کمتر از خدا دوست ندارم. گاه، به‌خود می‌گویم می‌توانم از طریق عشق به او به خدای مهربانم برسم. آیا این امر، امکان دارد؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ در روایات آمده است: چون به‌ عشق مجازی اهمیّت می‌دهید، خدا محبّتش را از دل شما می‌برد. 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
034 Tahzibe Nafs.mp3
9.8M
🎙درس اخلاق با موضوع تهذیب نفس 🔸آیت‌الله العظمی مظاهری 🔹جلسۀ سی‌وچهارم: کار شایسته در کنار خودسازی 🆔 @almazaheri
✳️ امام صادق«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: دعا نافذتر از نیزۀ آهنین است 📘 الکافی، جلد 2، صفحۀ 469. 🆔 @almazaheri
241 BAGHAREH-Ayeh 214.mp3
2.71M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 241: آیه 214 سوره بقره 🆔 @almazaheri
▪️امام سجاد«علیه السلام» فرمودند: هر که از ریختن آبروی مسلمانان خودداری کند، خدای تعالی روز قیامت از لغزشش بگذرد. 📚بحارالأنوار، ج ۷۲، ص ۲۵۶. 🆔 @almazaheri
📝 پيام تسليت مرجع عالیقدر حضرت آيت‌الله العظمى مظاهرى«مدّظلّه» در پی شهادت جناب آقای اسماعيل هنيّه«رحمة‌الله‌علیه» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» ▪️حادثۀ هولناك تروريستى در تهران كه منجر به شهادت ميهمان جمهورى اسلامى ايران، رهبر مجاهد و خستگى‌ناپذير فلسطينى جناب آقای اسماعيل هنيّه گرديد، بار ديگر چهرۀ زشت و دست پلید و ماهيت خبيث رژيم خونريز صهيونيستى را در مقابل جهانيان آشكارتر ساخت. ▪️ضمن عرض تسليت به جبهۀ مقاومت و ملّت مظلوم فلسطين، براى اين مجاهد شجاع و همۀ شهيدان فلسطين و غزّه، رحمت و غفران الهى را مسألت كرده و اميد است خون شهداى بى‌شمار مقاومت، بشارت دهندۀ فتح و نصرت و رهايى فلسطين و غزّۀ مظلوم از ظلم عظیم رژيم جنایتکار صهيونيستى باشد. مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ‌. حسين المظاهرى ۲۶ / محرم الحرام / ۱۴۴۶ ۱۱ / مرداد / ۱۴۰۳ 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85
242 BAGHAREH-Ayeh 214.mp3
3.48M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 242: آیه 214 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📙پرسش: ⬅️ چرا امام عصر«عج» به (طلب‌كنندۀ خون امام حسین«ع») ملقّب شده‌اند؟ آیا امام عصر«عج» طالب خون سایر ائمّۀ هدى«ع» نمى‌باشند؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ كار امام حسین«ع» در میان همۀ حضرات ائمّه«ع»، داراى ویژگى‌ها و نیز داراى امتیازات خاص است و از جمله این امتیازها، آن است كه خداى‌تعالى مقرّر فرموده است فرزند ایشان، یعنى حضرت مهدى«عج»، ولىّ خون مطهّر ایشان باشند؛ چنان‌كه گفته شده خود خداى متعال، ولىّ خون مطهّر سیدالشّهداء«ع» است. 📚 برگرفته از کتاب فضائل و قیام امام حسین«ع» اثر آیت‌الله العظمی مظاهری، ص 103. 🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ 💠 اصل پنجم: مسأله 29: ابطال تناسخ 🔸برخی از فرقه‌ها معتقدند که روح انسان بعد از مرگ، به بدن دیگری در این دنیا باز می‌گردد و زندگی مجددی را آغاز می‌نماید. اگر متوفّی جزء صالحان باشد، روح او در یک شخص متنعّم و آسوده و اگر جزء ناپاکان باشد، روح او در یک شخص بلاکش و ناآرام حلول می‌کند. 🔸این عقیده هم از نظر عقلی و هم از نظر شرعی باطل است و وجود عالم برزخ و تصریح قرآن کریم به وجود چنین عالمی، مهم‌ترین دلیل بر ردِّ این اعتقاد است. 🔹«قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلّى اَعْمَلُ صالِحاً فیما تَرَكْتُ كَلّا اِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ اِلى یومِ یبْعَثُونَ» 🔸دلایل علمی و عقلی دیگری نیز جهت ردِّ این اعتقاد وجود دارد که در این نوشتار فرصت بازگوئی آن دلایل نیست و در کتب اعتقادی آمده است. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
📗سؤال: ⬅️ اگر فردی وسیله‌ای را پیدا کند و آن را بردارد، سپس با کمی فکر متوجّه شود که نمی‌تواند صاحب آن را بیابد، آیا می‌تواند آن را سرجایش بگذارد و رد شود یا نسبت به آن وظیفه‌ای دارد؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ اگر برداشت، وظیفه دارد. آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
035 Tahzibe Nafs.mp3
9.5M
🎙درس اخلاق با موضوع تهذیب نفس 🔸آیت‌الله العظمی مظاهری 🔹جلسۀ سی‌وپنجم: تلاش و کوشش و عبادت 🆔 @almazaheri