eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی مظاهری
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
617 ویدیو
45 فایل
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir مشاهده فیلم و کلیپ صوتی B2n.ir/g17641 ارتباط با دفتر: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
243 BAGHAREH-Ayeh 215.mp3
3.66M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 243: آیه 215 سوره بقره 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 مسأله 519: 🔹 واقف، قبل یا در حین وقف می‌تواند شرایطی وضع کند و نیز می‌تواند متولّی و ناظر برای وقف قرار دهد. ولی اگر وقف کرد، کلیۀ آن امور مربوط به حاکم شرع است. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
💠 نشست نکوداشت علّامۀمجلسی«قدّس‌سرّه‌الشّریف» احیاگر حدیث شیعه و میراث اهل‌بیت«علیهم‌السلام»
📝پيام مرجع عالیقدر حضرت آيت‌الله العظمى مظاهرى«مدّظلّه‌العالی» به نشست نکوداشت علّامۀ مجلسی«قدّس‌سرّه‌الشّریف» احیاگر حدیث شیعه و میراث اهل‌بیت«علیهم‌السلام» 🔸در بخشی از این پیام آمده است: 🔹بی‌تردید، جناب علّامۀ مجلسی«قدّس‌سرّه‌الشّریف» یکی از برجسته‌ترین عالمان نامبردار مکتب تشیّع است که نقشی اساسی در تاریخ این مکتبِ معرفت‌گرا و حفظ و تعمیق و گسترش معارفِ والای این مکتب داشته است. 🔹در عرصۀ علمی و معارفی، جایگاه بی‌نظیر علّامۀ مجلسی«قدّس‌سرّه» حقّاً اعجاب‌انگیز است. 🔹خدمات علّامۀ مجلسی«قدّس‌سرّه» به عرصۀ علمی، منحصر نیست. 🔹به طور خلاصه باید گفت علّامۀ مجلسی«قدّس‌سرّه‌الشّریف» مصداق بارز «عالمِ عاملِ عاقل» است. 🔹با همۀ این توصیفات، امّا مجلسیِ بزرگ«رضوان‌الله‌علیه»، همچنان مظلوم است. 🔹امید است این نشست، مقدمه و نقطۀ آغازی برای یک حرکت شایسته دربارۀ علّامۀ مجلسی باشد و دست کم همایش بین‌المللی در آیندۀ نزدیک به همّت حوزۀ علمیّۀ اصفهان برای ایشان برگزار گردد. 🔹 متن پیام: 🌐 B2n.ir/d90173 🆔 eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85
244 BAGHAREH-Ayeh 215.mp3
3.41M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 244: آیه 215 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📙پرسش: ⬅️ حقیقت معنی «ثار الله» كه در زیارت امام حسین«ع» آمده چیست؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ یعنی خون حضرت سیدالشّهداء«ع»، از خداوند تعالی است و حضرت حق متعال، ولی آن دم (خون) مطهّر است، چنان‌كه خدای سبحان، این مقام ولایتِ دم و طلب ثار را به حضرت بقیة الله«عج» هم عطا فرموده است. 📚 برگرفته از کتاب فضائل و قیام امام حسین«ع» اثر آیت‌الله العظمی مظاهری، ص 220. 🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ 💠 اصل پنجم: مسأله 30: قیامت 🔸منزل دوّم بعد از مرگ، «عالم قیامت» است که خود دارای منازلی است: منزل نفخ صور، منزل اجتماع تمام انسان‌ها، منزل حسابرسى به اعمال انسان‌ها، منزل تحویل دادن نامۀ اعمال خوبان و بدكاران، منزل شفاعت، منزل عبور انسان‌ها از روى صراط و سپس جاى گرفتن در منزلگاه ابدى (بهشت براى نیكوكاران و جهنّم براى بدكاران). 🔸در قرآن شریف دربارۀ هر یك از این منازل، آیات فراوانى وجود دارد که در این مجال امکان‌بازگوئی آن آیات نیست. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
▪️امام حسن مجتبی«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: پسرم با هیچ کس پیمان دوستی مبند مگر این که بدانی از کجا می‌آید و به کجا می‌رود؛(یعنی خصوصیات اخلاقی و خانوادگی‌اش را به‌دست‌آور) و چون دقیق بررسی کردی و او را انسانی شایسته یافتی، بر پایۀ گذشت و اغماض و برادری در سختی‌ها و لغزش‌ها با او رفتار کن و دوستی‌ات را استمرار بخش. 📚 تحف العقول عن آل الرسول، ص۲۳۳. 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن 🔸 جلسۀ یازدهم: هدف از خلقت انسان(5) بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹خداوند به انسان خطاب کرده است: یک قدم بیا، من ده قدم می‌آیم. یک قدم بیا، هزارها قدم می‌آیم. تو مرا دوست داشته باش، من عاشق تو می‌شوم، من عاشق تو هستم. 🔹در سورۀ فجر می‌خوانیم: «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعي‏ إِلى‏ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً، فَادْخُلي‏ في‏ عِبادي، وَ ادْخُلي‏ جَنَّتي‏»؛ ای بنده‌ای که «نفس مطمئنه» هستی! ‌بیا بیا، به سوی خودم بیا. 🔹انسان می‌تواند به آنجا برسد كه از خدا راضی باشد و خدا هم از او راضی باشد: «راضِيَةً مَرْضِيَّةً». آن وقت به مقامی می‌رسد که قرآن فرموده است: «فَادْخُلي‏ في‏ عِبادي». معنای این جمله چیست؟ یک معنایش اینست که در قیامت نزد چهارده معصوم«ع» است، وقتی هم به بهشت می‌رود، در خدمت ایشان است. 🔹معنای دیگرش هم اینست که در همین دنیا در حضور پیغمبر اکرم«ص» و اهل بیت ایشان است، در حضور امیرالمومنین«ع» و در حضور امام عصر«ارواحنافداه» است. 🔹باید توجه شود که ما در سلام نماز در حضور اهل‌بیت«ع» هستیم. سلام نماز، خطاب است و برای خطاب حضور لازم است و باید مواجهه باشد. 🔹ما خلق شده‌ایم برای اینکه خطاب کنیم: «السّلام علیكَ ایّها النّبیّ» و پیغمبر«ص» را ببینیم و پاسخ سلامشان را بشنویم. 🔹رسیدن به این مقامات، الزاماً سواد و تحصیلات نمی‌خواهد، دل می‌خواهد، رابطه با خدا می‌خواهد. چه بسیار از باسوادها که در این‌گونه مسائل راه به جایی نمی‌برند. 🔹باید توجه شود که در تحصیل مقامات معنوی، همه در یک صف قرار نمی‌گیرند، برخی تندتر و گروهی کندتر حرکت می‌کنند، تا اینکه همه برسند به آنجا که از خدا باشند، یعنی همۀ ما از خدا بشویم و صددرصد عبد خدا باشیم. خداوند هم خدای ما بشود و این افتخار بزرگی است. 🔹یافتن این حقایق خیلی لذّت دارد. لذّت حقیقی و لذّت انسانی، این لذّت است، نه لذّت خوردن و خوابیدن. 🔹انسان سه نوع لذت دارد؛ یک نوع لذت، لذت حیوانی است که بین انسان و حیوانات مشترک است، یعنی می‌خورد، می‌آشامد و استراحت می‌کند. حیوان‌ها هم چنین لذّاتی دارند و خیلی راحت‌تر از انسان، از لذّات مادّی بهره می‌برند. نوع دوّم لذّت انسان، لذّت تخیّلی و عاطفی است؛ مثل اینکه از ریاست‌ لذّت می‌برد یا محبّت به اولاد برایش دوست‌داشتنی است. این لذّت هم بین انسان و حیوان‌ مشترک است. امتیاز انسان امّا، در برخورداری از نوع سوّم لذّت است که لذّت معنوی نام دارد. مثال این نوع لذّت، لذّت عبادت یا لذّت گره‌گشایی و خدمت به خلق خداست. 🔹این قبیل لذّت‌ها، مادّی نیست، معنوی است و نمی‌شود بفهمیم چقدر شیرین است، یعنی قابل وصف نیست و تنها کسی که از آن برخوردار شده، مزۀ آن را درک می‌کند. 🔹ما خلق شده‌ایم که این لذّت‌ها را بچشیم، وگرنه اگر خلقت ما برای خورد و خوراک و پوشاک و نظایر آن باشد، هفتاد هشتاد سال زندگی در دنیا چه فایده‌ای دارد؟ 🔹متن کامل در: 🌐 B2n.ir/q45357 🆔 @almazaheri
245 BAGHAREH-Ayeh 216.mp3
2.66M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 245: آیه 216 سوره بقره 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 مسأله 525: 🔹 وصیّت باید از روی عقل و با قصد و اختیار باشد. بنابراین اگر کسی را ولو با رودربایستی وادار به وصیّت کنند یا در حال هذیان گفتن وصیّت کند، وصیّت او الزام آور نیست. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
📝پيام تسليت حضرت آیت‌الله العظمى مظاهرى خطاب به حضرت آیت‌الله العظمى شبيرى زنجانى بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ حضور مبارك حضرت آيت‌الله آقاى شبيرى زنجانى«دامت‌بركاته‌الشريف» با اهداء سلام و تحيت؛ مصيبت درگذشت سركار مخدّرۀ علويّه، متعلّقۀ مكرّمۀ حضرتعالى را به حضور آن‌جناب و همۀ اصحاب مصيبت، خصوصاً آقازادگان معزّز، تسليت عرض مى‌كنم. اميد است خداوند تعالى، تسلّا و آرامش بر قلب شريف جنابعالى نازل فرموده و آن علويّۀ فقيده را در كنف رحمت واسعۀ خود، با جدّۀ مطهره‌اش، حضرت صديقۀ طاهره«سلام‌الله‌عليها» محشور و همنشين فرمايد. از خداوند سبحان طول عمر قرين به عافيت و دوام بركات وجود مبارك حضرتعالى و صبر جميل و اجر جزيل خاندان مصاب را مسألت مى‌كنم. والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته حسين المظاهرى ۹ / صفر الخير / ۱۴۴۶ ۲۴ / مرداد / ۱۴۰۳ 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85
📸 ديدار آيت‌الله طباطبايى مدير محترم حوزۀ علميۀ اصفهان و معاونين مركز مديريت حوزه با حضرت آيت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
246 BAGHAREH-Ayeh 216.mp3
3.86M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 246: آیه 216 سوره بقره 🆔 @almazaheri
▪️اگر انسان در وجود خود صفت رذیله داشته باشد، حتّى به اینجا مى‌رسد كه جاذبۀ امام حسین«ع» نیز نمى‌تواند او را جذب كند. امام حسین«ع» خیلى جاذبه و محبّت دارند، به حدّى كه در روز عاشورا هم دلشان براى لشكر دشمن مى‌تپید. على‌اكبر«ع» را كشتند، حضرت ابوالفضل«ع» را شهید كردند، امّا باز هم دلشان براى مردم مى‌تپید كه چگونه مى‌خواهند جهنّمى شوند. امام«ع» به فكر هدایت ایشان بودند، ولى آنان در اندیشۀ كار خود و كشتن امام! وقتى صفات رذیله بر دل كسانى حكم‌فرما باشد، مسلّماً چنین است. 📚 برگرفته از کتاب معرفت نفس(جلد دوم) اثر آیت‌الله العظمی مظاهری، ص 196. جلد دوم 🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ 💠 اصل پنجم: مسأله 31: شفاعت 🔸شفاعت به اعتقاد شیعه، یک امر ضروری است؛‌ به این معنى كه افرادى مانند پیامبر گرامى اسلام«ص» و اهل‌بیت آن حضرت«ع»، از خداوند متعال، آمرزش بعضى از گناه‌كاران را مى‏طلبند و خداى متعال دعوت ایشان را اجابت مى‏كند و آن گنهكاران را مورد آمرزش و رحمت خود قرار مى‏دهد. در خصوص شفاعت، علاوه بر وجود روایات متواتر و فراوان، آیات متعدّدى در قرآن شریف وجود دارد. 🔸نکتۀ قابل توجّه اینکه شفاعت باید به اذن خدای متعال باشد و معنای شفاعت نیز این نیست که کسی به ناحق، بهشتی یا جهنّمی شود، یا در روز رستاخیز با فریب، پارتی، رشوه و زور، کسی به‌جای دیگری عذاب شود یا ظالمی از آتش نجات یابد. همچنین شفاعت نیاز جدّی به لیاقت و زمینه‌سازی دارد‌ و افرادی نظیر ستمگران و بی‌نمازان، لیاقتِ شفاعت را ندارند. از این‌رو قرآن‌کریم در آیاتی، شفاعت برای نالایقان را رد می‌کند: 🔸«فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعینَ» یعنی شفاعت در روز قیامت هست؛ امّا نه برای نااهلان. و باید توجّه داشت که این‌گونه آیات، در مقام نفی اصلِ شفاعت نیست. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri