eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی مظاهری
3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
565 ویدیو
44 فایل
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir مشاهده فیلم و کلیپ صوتی B2n.ir/g17641 ارتباط با دفتر: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📝پيام مرجع عالیقدر حضرت آيت‌الله العظمى مظاهرى به کنگرۀ بزرگداشت مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، «حوزۀ علمیّۀ اراک» 🔹 متن پیام: 🌐 B2n.ir/e06910 🆔 @almazaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸 جلسۀ 175: آیات 161و162 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📚 فرزندان شایسته، حاصل صفات نیکوی پدر و مادر 🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ 💠 اصل اوّل: مسأله 1: اثبات وجود خداوند و وحدانیت او 🔸با دلایل فراوانی، می‌توان وجود خداوند و یگانگی او را اثبات کرد که در اینجا به دو برهان برای اثبات وجود خداوند و اثبات توحید اشاره می‌گردد. 🔸الف) برهان فطرت: روح خداجویی و خدایابی در عمق جان انسان حاکم است و در بن بست‌ها یعنی وقتی که دست آدمی از همۀ اسباب ظاهری کوتاه می‌شود، نمایان می‌شود. 🔸هنگامی که‌ حجاب‌های مادّی از میان برداشته شود و غفلت‌ها زایل گردد و توجّه حاصل شود، انسان می‌تواند خدای سبحان را با چشم فطرت ببیند، مانند تشنه‌ای که پس از نوشیدن آب، رفع عطش را با علم حضوری می‌یابد. همۀ انبیاء الهی‌ آمده‌اند تا این حالتِ توجّه را دائمی کنند. همچنین وقتی انسان به مدد فطرت خود، اصل وجود خداوند را در می‌یابد، وحدت مطلق آن ذات مقدّس را نیز درک می‌کند. چنانچه تا کنون کسی در حال اضطرار، به دو مبدأ فیض دهنده پناه نبرده است، بلکه همه در این حالت، به‌طور فطری یک خدا را خوانده‌اند. 🔸ب) برهان نظم: هیچ عاقلی تردید ندارد که نظمی دقیق بر جهان هستی حکمفرماست. و نیز هیچ عاقلی وجود نظم را زاییدۀ تصادف و اتّفاق نمی‌داند. بنابراین عقل از روی ضرورت حکم می‌کند که عالم وجود، مدبّری حکیم دارد. 🔸همچنین نظم حاکم بر جهان هستی حاکی از وحدانیت نظم دهندۀ آن است؛ زیرا اگر دو خدا وجود داشته باشد، باید هر یک مستقلاً در جهان تأثیر گذارد و نظم واحدی که در عالم وجود حکمفرماست، وجود دو ناظم مستقل را رد می‌کند. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
📙پرسش: ⬅️ از محضرتان تقاضا دارم برای توجه بیشتر به وجود حق تعالی، یک آیه و روایت بیان بفرمائید. ✍🏻پاسخ: ⬅️ قرآن کریم می‌فرماید: «أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى»، یعنی: آیا نمی‌دانی که خدا حتماً تو را می‌بیند و در روایت داریم که: «أخلِصِ العَمَلَ فَإِنَّ الناقِدَ بَصيرٌ»، یعنی: عمل خود را برای خدا خالص کن که صراف روز قیامت بیناست و به اصطلاح، مو را از ماست می‌کشد. 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙درس اخلاق با موضوع تهذیب نفس 🔸آیت‌الله العظمی مظاهری 🔹جلسۀ پنجم: تأثیر فضائل و رذائل اخلاقی بر اعمال انسان 🆔 @almazaheri
🔹امام حسن عسکری«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند: تقوای الهی را پیشه كنید و برای ما اهل‌بیت«ع» زینت باشید و ننگ برای ما نباشید. مودّت و محبّت مردم را به سوی ما جلب كنید و قبح و زشتی را از ما دفع نمایید. 📚تحف العقول ص 488. 💠ولادت امام حسن عسکری«سلام‌الله‌علیه» مبارک باد 🆔 @almazaheri
🔻آرشیو صوت درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری با موضوع شرح اخلاقی چهل حدیث: 🔹حدیث بیست و سوم: کاربرد رسوخ ایمان، در عقل و قلب انسان ▶️ شنیدن صوت ⬅️ «إِنَّ النَّاسَ‏ عَبِیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ یحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیانُونَ» ⬅️ به درستی که مردم بندۀ دنیا هستند و دین برای آنها لقلقۀ زبان است و مادام که برای معیشت آنها مفید باشد، پیرامون آن هستند و وقتی به بلا آزموده شوند، دین‌داران اندک‌اند. 📚 تحف العقول، ص 245. 🆔 @almazaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸 جلسۀ 176: آیه 163 سوره بقره 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 مسأله 19: 🔹 اگر چیز پاکی به چیز نجسی برسد و یکی از آنها یا هر دو خیس باشند، آن چیز پاک نجس می‌شود و به آن متنجّس می‌گویند. و متنجّس و واسطه‌های بعدی هر تعدادی که باشند، همچنان نجس‌‌‌‌کننده‌ هستند. ولی اگر یکی از چیزهایی که با هم برخورد می‌کنند یا هر دو به اندازه‌ای نم‌ باشند که رطوبت آن قابل سرایت نباشد، آن چیز پاک نجس نمی‌شود. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شأن و مقام حضرت فاطمۀ معصومه«سلام‌الله‌علیها» ◾️وفات حضرت فاطمۀ معصومه«سلام‌الله‌علیها» تسلیت باد 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن 🔸 جلسۀ هفتم: هدف از خلقت انسان(1) بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹بحث‌ این جلسه راجع به «هدف از خلقت انسان» است. در واقع می‌خواهیم بدانیم که چرا پروردگار عالم انسان را خلق كرده است؟ معمولاً افرادی كه در مشكل واقع می‌شوند یا در محرومیّت زندگی می‌كنند، این سوال را از خود یا از دیگران می‌‌پرسند. قبل از هر چیز لازم است بدانیم که از منظر قرآن کریم عالم وجود برای انسان خلق شده است. 🔹قرآن می‌فرماید: «أَ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً». ای انسان! هدف از عالم وجود تو هستی! اگر عالم ناسوت را، یعنی عالم ماده و این دنیا را، عالم طبیعت را از اتم تا كهكشان‌ها خلق كردم، برای توست. اگر عالم ملک را، عالم ملكوت را، عالم جبروت را خلق كردم، برای توست. 🔹ای انسان! آیا فكر نمی‌كنی، آیا نمی‌بینی همۀ جهان را برای تو خلق كردم و همۀ جهان مسخّر توست؟ تو آن كسی هستی كه می‌توانی بر عالم ماده و ملک تسلط پیدا كنی. می‌توانی بر عالم ملكوت تسلط پیدا كنی و بالاخره می‌توانی بر عالم جبروت تسلط پیدا كنی! 🔹پس چرا احترام برای خودت قائل نیستی؟ ای انسان! عزیز هستی، اما چرا خود را ذلیل می‌كنی؟ 🔹اگر ‌امتیازی برای انسان جز همین‌ امتیاز نداشتیم، بس بود برای اینكه انسان به خود ببالد. 🔹قضیۀ معراج به ما می‌فهماند که انسان خلق شده است برای اینكه از آسمان اول به دوم، دوم به سوم، تا آسمان هفتم بالا برود، مثل پیامبر اكرم«ص» که به معراج رفتند. 🔹«آصف ‌بن‌برخیا» در زمان یک چشم بر هم زدن، بلقیس را با تختش در مقابل حضرت سلیمان حاضر ساخت. 🔹 هر بنده‌ای که قطره‌ای از دریای علم قرآن را داشته باشد، قدرت تسخیر عالم وجود را پیدا می‌کند و می‌تواند بر جهان مسلّط گردد، نه فقط بر كهكشان‌ها، بلکه می‌تواند بر عالم ملكوت، بر عالم جبروت و بالاخره بر ما سوی‌الله تسلّط پیدا کند. 🔹این قدرت، مربوط به بندگان عادی است، وگرنه انبیاء و اوصیای ایشان و نیز اولیای الهی از مراتب والاتری از قدرت تسخیر عالم برخوردارند، چراکه مراتب بیشتری از علم کتاب نزد آنهاست. 🔹 امام صادق«ع» دربارۀ این آيۀ شريفه می‌فرمایند: به خدا قسم كه همۀ علم كتاب نزد ماست. 🔹اگر آصف‌ بن‌برخیا با برخورداری از یک قطره‌ از علم کتاب توانست چنین تسلّطی بر یمن بیابد و این چنین تخت بلقیس را از یمن به شام بیاورد، آیا حضرت ولیّ‌عصر«ارواحنافداه» که تمام علم کتاب نزدشان است، تمی‌توانند به یک چشم بر هم زدن، بر جهان مسلّط شوند؟ آری می‌توانند. در زمان ظهور، یاران امام زمان«ارواحنافداه» نیز مانند آصف‌ بن‌برخیا و برتر از او قدرت تسخیر دارند. 🔹خداوند متعال قدرت تسخیر عالم را به بندگان داده و جهان هستی را مسخّر آنها فرموده است، مشروط بر آنکه بندگان استعداد و توانایی خود را دریابند و به‌مقامی که حق تعالی برای آنها مقدّر فرموده، دست یابند. 🔹متن کامل در: 🌐 B2n.ir/n18401 🆔 @almazaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸 جلسۀ 177: آیه 163 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📚 اهانت به منزلۀ جنگ با خدا 🆔 @almazaheri
📝پیام تسلیت مرجع عالیقدر حضرت آيت‌الله العظمى مظاهرى در پی درگذشت فرزند مکرّم حضرت آیت‌الله استادی بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ حضرت آیت‌الله آقای استادی«دامت‌برکاته» با اهداء سلام و اظهار تأسّف؛ درگذشت آقازادۀ محترم را به جنابعالی و بیت مکرّم و همۀ بازماندگان محترم تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند تعالی برای آن فقید سعید، رحمت و رضوان الهی و برای خاندان مصاب و خصوصاً جنابعالی صبر و تسلّا و اجر صابران و طول عمر قرین به عافیت، مسألت می‌کنم. والسّلام‌علیکم و رحمة‌الله و برکاته. حسين المظاهرى 11 / ربیع‌الثانی / ۱۴۴۵ 5 / آبان / ۱۴۰۲ 🆔 @almazaheri
📝پیام تسلیت مرجع عالیقدر حضرت آيت‌الله العظمى مظاهرى در پی رحلت عالم متّقی مرحوم آیت‌الله آقای حاج سیّد محمّد موسوی درچه‌ای بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» 🔳رحلت عالم متّقی مرحوم آیت‌الله آقای حاج سیّد محمّد موسوی درچه‌ای«رضوان‌الله‌تعالی‌علیه»، که از اساتید مبرّز و برجستۀ حوزۀ علمیّۀ اصفهان بودند، موجب تأسّف و تأثّر گردید. 🔳ضمن عرض تسلیت به بیت محترم و فرزندان مکرّم ایشان و نیز به بیت مرحوم آیت‌الله مشکوة«قدّس‌سرّه» و همۀ شاگردان این عالم ربّانی و مردم متدیّن خمینی‌شهر، از خداوند تعالی، رحمت و مغفرت و علوّ درجات ایشان را مسألت کرده و صبر و اجر همۀ بازماندگان محترم و خاندان مُصاب را خواستارم. والسّلام‌علیه و علیهم و رحمة‌الله و برکاته. حسين المظاهرى ۱۲ / ربیع‌الثانی / ۱۴۴۵ ۶ / آبان / ۱۴۰۲ 🆔 @almazaheri
شرعی 💠 مسئله 1153 🔹از وقتى كه خورشيد يا ماه شروع به گرفتن مى‏كند انسان بايد نماز آيات را بخواند و تا وقت باز شدن تمام آن بايد نيّت ادا كند، ولى بعد از باز شدن بايد نيّت قضا نمايد. مسئله 1155 🔹اگر بعد از باز شدن آفتاب يا ماه بفهمد كه تمام آن گرفته بوده، بايد قضاى نماز آيات را بخواند، ولى اگر بفهمد مقدارى از آن گرفته بوده، قضا بر او واجب نيست. آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
شرعی 💠کیفیت مسئله 1159 🔹نماز آيات دو ركعت است و در هر ركعت پنج ركوع دارد و دستور آن اين است كه انسان بعد از نيّت، تكبير بگويد و يك حمد و يك سورۀ تمام بخواند و به ركوع رود و سر از ركوع بردارد، دوباره يك حمد و يك سوره بخواند، باز به ركوع رود تا پنج مرتبه و بعد از بلند شدن از ركوع پنجم، دو سجده نمايد و برخيزد و ركعت دوّم نماز را هم مثل ركعت اوّل به‌جا آورد و تشهّد بخواند و سلام دهد. مسئله 1160 🔹در نماز آيات، انسان مى‏‌تواند بعد از نيّت و تكبير و خواندن حمد، آيه‌‏هاى يك سوره را پنج قسمت كند و يك آيه يا بيشتر از آن را بخواند و به ركوع رود و سر بردارد و بدون اينكه حمد بخواند، قسمت دوّم از همان سوره را بخواند و به ركوع رود و همينطور تا پيش از ركوع پنجم سوره را تمام نمايد، مثلاً به قصد سورۀ توحيد بگويد: «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ». و به ركوع رود، بعد بايستد و بگويد: «قُلْ هُوَ اللهُ احَدٌ»؛ و دوباره به ركوع رود و بعد از ركوع بايستد و بگويد: «اللهُ الصَّمَدُ»؛ باز به ركوع رود و بايستد و بگويد: «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ»؛ و برود به ركوع و سر بردارد و بگويد: «وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً احَدٌ» و بعد از آن به ركوع پنجم رود و بعد از سر برداشتن، دو سجده كند و ركعت دوّم را هم مثل ركعت اوّل به‌جا آورد و بعد از سجدۀ دوّم، تشهّد بخواند و نماز را سلام دهد. آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ 💠 اصل اوّل: مسأله 2: اقسام توحید 🔸الف) توحید ذاتی: ذات خداوند متعال بی همتاست و خدایی جز او نیست. 🔸ب) توحید صفاتی: هیچ ترکیبی در ذات وجود حق‌تعالی راه ندارد و صفات خداوندمتعال عین‌ ذات اوست. صفات موجودات دیگر نظیر علم و قدرت انسان، به ذات آن موجودات اضافه شده است، ولی ذات خداوند همۀ کمالات و صفات را در خود دارد و اگر کسی وجود خداوند را مرکب از ذات و صفات بداند، او را محتاج فرض کرده است که چنین فرضی با اصل خدا بودن او مغایرت دارد. 🔸ج) توحید عبادی: عبادت‌ و پرستش مخصوص خداوند متعال است و هیچ معبودی جز ذات پاک او وجود ندارد. 🔸د) توحید افعالی: مؤثّری جز خداوند متعال در جهان هستی وجود ندارد و هر فعل و هر اثری که در عالم وجود پدیدار می‌شود، از ارادۀ حق تعالی سر چشمه گرفته است. البته این بدان معنا نیست که «واسطۀ فیضی» در جهان وجود ندارد، بلکه موجودات در یکدیگر تأثیر دارند؛ امّا تأثیرشان در یکدیگر از ناحیۀ خداوند متعال است. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
📸 دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین میرمحمدی رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیۀ کشور و معاونین آن مرکز با آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri