eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی مظاهری
3.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
654 ویدیو
46 فایل
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir مشاهده فیلم و کلیپ صوتی B2n.ir/g17641 ارتباط با دفتر: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
شرعی 🔰 مسأله 519: 🔹 واقف، قبل یا در حین وقف می‌تواند شرایطی وضع کند و نیز می‌تواند متولّی و ناظر برای وقف قرار دهد. ولی اگر وقف کرد، کلیۀ آن امور مربوط به حاکم شرع است. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
💠 نشست نکوداشت علّامۀمجلسی«قدّس‌سرّه‌الشّریف» احیاگر حدیث شیعه و میراث اهل‌بیت«علیهم‌السلام»
📝پيام مرجع عالیقدر حضرت آيت‌الله العظمى مظاهرى«مدّظلّه‌العالی» به نشست نکوداشت علّامۀ مجلسی«قدّس‌سرّه‌الشّریف» احیاگر حدیث شیعه و میراث اهل‌بیت«علیهم‌السلام» 🔸در بخشی از این پیام آمده است: 🔹بی‌تردید، جناب علّامۀ مجلسی«قدّس‌سرّه‌الشّریف» یکی از برجسته‌ترین عالمان نامبردار مکتب تشیّع است که نقشی اساسی در تاریخ این مکتبِ معرفت‌گرا و حفظ و تعمیق و گسترش معارفِ والای این مکتب داشته است. 🔹در عرصۀ علمی و معارفی، جایگاه بی‌نظیر علّامۀ مجلسی«قدّس‌سرّه» حقّاً اعجاب‌انگیز است. 🔹خدمات علّامۀ مجلسی«قدّس‌سرّه» به عرصۀ علمی، منحصر نیست. 🔹به طور خلاصه باید گفت علّامۀ مجلسی«قدّس‌سرّه‌الشّریف» مصداق بارز «عالمِ عاملِ عاقل» است. 🔹با همۀ این توصیفات، امّا مجلسیِ بزرگ«رضوان‌الله‌علیه»، همچنان مظلوم است. 🔹امید است این نشست، مقدمه و نقطۀ آغازی برای یک حرکت شایسته دربارۀ علّامۀ مجلسی باشد و دست کم همایش بین‌المللی در آیندۀ نزدیک به همّت حوزۀ علمیّۀ اصفهان برای ایشان برگزار گردد. 🔹 متن پیام: 🌐 B2n.ir/d90173 🆔 eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85
244 BAGHAREH-Ayeh 215.mp3
3.41M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 244: آیه 215 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📙پرسش: ⬅️ حقیقت معنی «ثار الله» كه در زیارت امام حسین«ع» آمده چیست؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ یعنی خون حضرت سیدالشّهداء«ع»، از خداوند تعالی است و حضرت حق متعال، ولی آن دم (خون) مطهّر است، چنان‌كه خدای سبحان، این مقام ولایتِ دم و طلب ثار را به حضرت بقیة الله«عج» هم عطا فرموده است. 📚 برگرفته از کتاب فضائل و قیام امام حسین«ع» اثر آیت‌الله العظمی مظاهری، ص 220. 🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ 💠 اصل پنجم: مسأله 30: قیامت 🔸منزل دوّم بعد از مرگ، «عالم قیامت» است که خود دارای منازلی است: منزل نفخ صور، منزل اجتماع تمام انسان‌ها، منزل حسابرسى به اعمال انسان‌ها، منزل تحویل دادن نامۀ اعمال خوبان و بدكاران، منزل شفاعت، منزل عبور انسان‌ها از روى صراط و سپس جاى گرفتن در منزلگاه ابدى (بهشت براى نیكوكاران و جهنّم براى بدكاران). 🔸در قرآن شریف دربارۀ هر یك از این منازل، آیات فراوانى وجود دارد که در این مجال امکان‌بازگوئی آن آیات نیست. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
▪️امام حسن مجتبی«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: پسرم با هیچ کس پیمان دوستی مبند مگر این که بدانی از کجا می‌آید و به کجا می‌رود؛(یعنی خصوصیات اخلاقی و خانوادگی‌اش را به‌دست‌آور) و چون دقیق بررسی کردی و او را انسانی شایسته یافتی، بر پایۀ گذشت و اغماض و برادری در سختی‌ها و لغزش‌ها با او رفتار کن و دوستی‌ات را استمرار بخش. 📚 تحف العقول عن آل الرسول، ص۲۳۳. 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن 🔸 جلسۀ یازدهم: هدف از خلقت انسان(5) بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹خداوند به انسان خطاب کرده است: یک قدم بیا، من ده قدم می‌آیم. یک قدم بیا، هزارها قدم می‌آیم. تو مرا دوست داشته باش، من عاشق تو می‌شوم، من عاشق تو هستم. 🔹در سورۀ فجر می‌خوانیم: «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعي‏ إِلى‏ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً، فَادْخُلي‏ في‏ عِبادي، وَ ادْخُلي‏ جَنَّتي‏»؛ ای بنده‌ای که «نفس مطمئنه» هستی! ‌بیا بیا، به سوی خودم بیا. 🔹انسان می‌تواند به آنجا برسد كه از خدا راضی باشد و خدا هم از او راضی باشد: «راضِيَةً مَرْضِيَّةً». آن وقت به مقامی می‌رسد که قرآن فرموده است: «فَادْخُلي‏ في‏ عِبادي». معنای این جمله چیست؟ یک معنایش اینست که در قیامت نزد چهارده معصوم«ع» است، وقتی هم به بهشت می‌رود، در خدمت ایشان است. 🔹معنای دیگرش هم اینست که در همین دنیا در حضور پیغمبر اکرم«ص» و اهل بیت ایشان است، در حضور امیرالمومنین«ع» و در حضور امام عصر«ارواحنافداه» است. 🔹باید توجه شود که ما در سلام نماز در حضور اهل‌بیت«ع» هستیم. سلام نماز، خطاب است و برای خطاب حضور لازم است و باید مواجهه باشد. 🔹ما خلق شده‌ایم برای اینکه خطاب کنیم: «السّلام علیكَ ایّها النّبیّ» و پیغمبر«ص» را ببینیم و پاسخ سلامشان را بشنویم. 🔹رسیدن به این مقامات، الزاماً سواد و تحصیلات نمی‌خواهد، دل می‌خواهد، رابطه با خدا می‌خواهد. چه بسیار از باسوادها که در این‌گونه مسائل راه به جایی نمی‌برند. 🔹باید توجه شود که در تحصیل مقامات معنوی، همه در یک صف قرار نمی‌گیرند، برخی تندتر و گروهی کندتر حرکت می‌کنند، تا اینکه همه برسند به آنجا که از خدا باشند، یعنی همۀ ما از خدا بشویم و صددرصد عبد خدا باشیم. خداوند هم خدای ما بشود و این افتخار بزرگی است. 🔹یافتن این حقایق خیلی لذّت دارد. لذّت حقیقی و لذّت انسانی، این لذّت است، نه لذّت خوردن و خوابیدن. 🔹انسان سه نوع لذت دارد؛ یک نوع لذت، لذت حیوانی است که بین انسان و حیوانات مشترک است، یعنی می‌خورد، می‌آشامد و استراحت می‌کند. حیوان‌ها هم چنین لذّاتی دارند و خیلی راحت‌تر از انسان، از لذّات مادّی بهره می‌برند. نوع دوّم لذّت انسان، لذّت تخیّلی و عاطفی است؛ مثل اینکه از ریاست‌ لذّت می‌برد یا محبّت به اولاد برایش دوست‌داشتنی است. این لذّت هم بین انسان و حیوان‌ مشترک است. امتیاز انسان امّا، در برخورداری از نوع سوّم لذّت است که لذّت معنوی نام دارد. مثال این نوع لذّت، لذّت عبادت یا لذّت گره‌گشایی و خدمت به خلق خداست. 🔹این قبیل لذّت‌ها، مادّی نیست، معنوی است و نمی‌شود بفهمیم چقدر شیرین است، یعنی قابل وصف نیست و تنها کسی که از آن برخوردار شده، مزۀ آن را درک می‌کند. 🔹ما خلق شده‌ایم که این لذّت‌ها را بچشیم، وگرنه اگر خلقت ما برای خورد و خوراک و پوشاک و نظایر آن باشد، هفتاد هشتاد سال زندگی در دنیا چه فایده‌ای دارد؟ 🔹متن کامل در: 🌐 B2n.ir/q45357 🆔 @almazaheri