eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
110 عکس
14 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
المحکمات
📚«تورم علم اصول» از دیدگاه امام خمینی ✍️ به قلم استاد موالی زاده 📙بخش2️⃣ از مقاله (مکتب اصولی ام
📚«تورم علم اصول» از دیدگاه امام خمینی ✍️ به قلم استاد موالی زاده 📙بخش2️⃣ از مقاله (مکتب اصولی امام خمینی) 🔷یکی از نقدهای بنیادین امام خمینی به علم اصول رایج که برآمده از نگرانی و دغدغه مندی ایشان نسبت به کارآمدی آن علم می باشد ، دور شدن اصولیون در برخی از مباحث از غرض و غایت علم اصول یعنی استنباط احکام شرعی ، می باشد . 🔹گاهی مباحثی در علم اصول مطرح می گردد ، گویی مقدمیت این علم از برای فقه فراموش شده و غرض استنباط احکام شرعی نقشی نمادین یافته ، و همین عامل گستردگی و «تورم» بی منطق علم اصول گشته تا آنجا که کارآمدی علم اصول به چالش کشیده شده است . 🔶امام خمینی یکی از عوامل «تورم» علم اصول را طرح مباحث علمی و مناقشات کم فائده در ذیل مسائل اصولی توسط اصولیون می داند . 🔸طلبه در مواجه با علم اصول ، با مسائلی روبرو می گردد که با آنکه نیازمند صرف زمان و انرژی فکری فراوان بوده اما تاثیر بسزائی در فرآیند استنباط فقهی ندارد و فاقد کارآمدی مورد انتظار می باشد . از این رو ، امام خمینی در یکی از سفارش های خود به طلاب علوم دینی طالب اجتهاد می گوید : «فطالب العلم والسعادة لابد وأن يشتغل بعلم الاصول بمقدار محتاج إليه- وهو ما يتوقف عليه الاستنباط-، ويترك فضول مباحثه أو يقلله، وصرف الهم والوقت في مباحث الفقه» 💠بنابراین ، از نگاه امام خمینی اگر بحثی و مساله ای را در علم اصول باشد که در شناخت و استنباط دین نقشی بس اندک داشته باشد ، بی ارزش تلقی می شود و سزاوار نیست طلبه وقت خود را صرف یادگیری آن کند ؛ زیرا مباحث علم اصول از سنخ ادراکات اعتباری و قرار داد عقلایی است که ارزش آنها تابع غرض داشتن آنهاست تا دچار لغویت نگردند . 🔷امام خمینی گرفتار شدن علم اصول به چنین مباحث کم بهره را ناشی از روش اصولیان متاخر می داند که با تفنن های علمی خود به بهانه تقویت ذهن طلاب یا ثمره علمی صرف ، ناخواسته به تورم و گسترش بی منطق علم اصول دامن زده اند . 🔹ایشان در کتاب مناهج می گوید : « و قد أدرج المتأخرون‏ بعض المسائل التي لا ابتلاء بها رأسا أو قليلة الفائدة جدا في فنهم لأدنى مناسبة، إما تشييدا لأذهان المشتغلين، أو لثمرة علمية، أو لدخالة بعيدة في الاستنباط.» 🔶یکی دیگر از عوامل «تورم» علم اصول در نگاه امام خمینی ، طرح مسائل مربوط به علوم دیگر است که اصولیون به جهت ناخرسندی از کیفیت پرداخت دانشمندان آن علوم ، اقدام به طرح مجدد آن در علم اصول کرده اند . 🔸با گشتی در علم اصول شاهد مباحثی از علوم مختلف همانند ادبیات ، لغت ، منطق ، کلام و فلسفه و حتی فقه و قواعد فقهیه هستیم که گاهی بیش از علم مربوط ، بدان پرداخته می شود . 🔸البته می توان با استناد به مساله «تداخل علوم» بر اساس دیدگاه «مرکب اعتباری» یا دیدگاه «تعدد غرض در یک مساله» به واسطه نگاه عقلایی به مساله «تمایز علوم» ، بر بقاء این مسائل در علم اصول پافشاری کرد اما سزاوار است در فضای آموزشی با تکرار آموزش یک مساله در علوم مختلف ، اسباب خستگی و بیزاری علمی به جهت طولانی شدن دوره تحصیل فراهم نگردد و دیر رسیدن به فقه به عنوان ذی المقدمه طالب علم را دچار «افسردگی علمی» نکند . ⭕️و این نکته بسیار ارزشمندی است که باید در فراگیری علم اصول بدان توجه کرد . @almohkamat
🌹زیباتر از زیبایی 🖊امام هادی علیه السلام: 🌱خَیرٌ مِنْ الخیر فاعِلُهُ، و اَجْمَلُ من الجمیل قائِلُهُ، و اَرْجَحُ من العلم حامِلُهُ، وَ شَرٌّ مِنَ الشَرِّ جالِبُه، وَ اَهُوَلَ مِنَ الهَوْلِ راکِبُهُ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۰) 🌱بهتر از نیکی، نیکوکاری است، و زیباتر از زیبایی، گوینده آن است، و برتر از علم، حامل آن است، و بدتر از بدی، عامل آن است، و وحشتناک‌تر از وحشت، آورنده آن است. علیه السلام مبارک باد. @almohkamat
مقدمه واجب07.mp3
7.43M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه هفتم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
مقدمه واجب08.mp3
9.17M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه هشتم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
🌹عید غدیر عید امامت و ولایت مبارک باد. 🔹نگاه تمدنی به واقعه غدیر  🔹غدیر و تمدن اسلامی 🔹 تجلی غدیر در ولایت فقیه ✍به قلم @almohkamat
المحکمات
🌹عید غدیر عید امامت و ولایت مبارک باد. 🔹نگاه تمدنی به واقعه غدیر  🔹غدیر و تمدن اسلامی 🔹 تجلی غدیر
🖊نگاه تمدنی به واقعه غدیر    ✍به قلم : در طول تاریخ بشریت ، تمدن ها بر دو پایه شکل می گرفتند : 1⃣ منظومه فکری ، 2⃣ نظام سیاسی . 📌 در پی این دو عامل ، پیشرفت در سائر حوزه ها نیز بدست می آمد . یهود با آنکه اندیشه تورات را داشت اما به سبب ترس از مبارزه ، سیاست و حکومت را رها کرد و به اقتصاد ربوی چسبید و ناتوان از برپایی تمدن گشت با آنکه پیامبرانشان بر حکومت تاکید می کردند . 🔰لذا در اسلام ، ارائه کامل منظومه معرفتی توسط پیامبر در طول 23 سال تبلیغ دین ، مانع از نزول آیه مبارکه «بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» نگردید و تا پیامبر اعظم ، نصب امام علی به ولایت را به سرانجام نرساند و ضرورت استمرار نظام حکومت دینی را ابلاغ نکرد ، آیه شریفه : «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ ... وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلاَمَ دِيناً» نازل نشد . بدین گونه زمینه ایجاد تمدن اسلامی در بستر نظام سیاسی دینی فراهم گردید .   💠غدیر و تمدن اسلامی : اگر چه بیعت غدیر شکسته شد اما تصور کنید واقعه غدیر اگر رخ نمی داد و مساله ضرورت و ارزش تشکیل نظام سیاسی دینی به مسلمانان ابلاغ نمی شد ، پس از پیامبر ، چه خطری در انتظار امت اسلامی به کمین نشسته بود؟ ، دو سناریو قابل پیش بینی است : 1⃣سناریوی اول : به جهت آنکه عموم مسلمانان نه تنها درک درستی از حکومت دینی نداشتند بلکه به واسطه محیط قبیلگی دوره جاهلیت ، با اصل نظام سیاسی منسجم هم مانوس نبودند ، در نتیجه موفق به تشکیل حکومت دینی نمی شدند و سرنوشتی همانند جنگ احد پیدا می کردند که شایعه کشته شدن پیامبر ، سبب رویگردانی از اسلام گردید. «أفان ماتَ أو قُتِل انقَلَبتُم عَلی اعقابِکُم»آل عمران/144 2⃣سناریوی دوم : قریش با توجه به جایگاه برجسته اش در دوره جاهلیت در میان مردم ، به آرزوی دیرینه اش یعنی سلطنت بر عرب جامه عمل می پوشاند و دستگاه پادشاهی همانند ایران و روم یا یمن به راه می انداخت . یعنی سلطنتی که معاویه در سال 41 ه.ق به پا کرد ، بلا فاصله پس از رحلت پیامبر رخ می داد و موجب نابودی اسلام می شد . 🖇بنابراین ، غدیر نه تنها کشتی نجات امت اسلام از فروپاشی گردید بلکه پایه تمدن اسلامی شد . 🏷 تجلی غدیر در ولایت فقیه : در عصر حاضر هم ، امام خمینی با نگاه تمدنی به واقعه غدیر ، مساله نظام سیاسی دینی را در قالب گفتمان «ولایت فقیه» سرلوحه حرکت انقلابی خود قرار داد و با آنکه فضای فکری آن دوره (به واسطه درگیری مکاتب اقتصادی سوسیالیسم و کاپیتالیسم با هم) در موضوع اقتصاد داغ بود اما امام خمینی نوشتن کتاب «اقتصادنا» را به شاگردان فکریش سپرد و خود به تبیین «سیاستنا» در کتاب «ولایت فقیه» و درس خارج فقه پرداخت. @almohkamat
عید غدیر از نگاه امام خمینی .mp3
5.26M
🎙 ⁉️ برای آگاهی از نگاه متعالی امام خمینی به غدیر ، به کدام منبع مراجعه کنیم ؟ 💠تحلیل غدیر در منظومه فکری امام خمینی از بعد فقهی ، اخلاقی و حکمی 🔰 تبیین میکنند. @almohkamat
🔹تفَقَّهوا فی دینِ الله فإنَّ الفقه مفتاحُ البَصیرة، وتَمامُ العِبادة و السّببُ إلی المنازل الرفیعة و الرُّتبِ الجَلیلة فی الدین و الدنیا، و فَضلُ الفَقیه علی العابد کَفَضلِ الشمسِ علی الکواکب و مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینهِ لَم یَرضَ اللهُ لهُ عملاً 📌در دین خدا، دنبال فهم عمیق باشید؛ زیرا فهم عمیق در دین، کلید بصیرت و کمال عبادت و سبب تحصیل مقام‌های والا و مراتب شکوهمند در امور دین و دنیاست؛ و برتری فقیه بر عابد، مانند آفتاب است بر کواکب، و کسی که در دینش فهم ِعمیق نجوید، خداوند هیچ عملی را از او نپسندد. 📚تحف العقول، ص ۴۱۰ 🌹ولادت با سعادت امام موسی بن جعفر علیه السلام مبارک باد. @almohkamat
📚تخلیه و تحلیه علم اصول ✍به قلم استاد موالی زاده 📙بخش1⃣ از مقاله(مکتب اصولی امام خمینی) 🔷(تخلیه از فضای خلط حقیقت و اعتبار ، و تحلیه به فضای تقنین عقلایی) @almohkamat
المحکمات
📚تخلیه و تحلیه علم اصول ✍به قلم استاد موالی زاده 📙بخش1⃣ از مقاله(مکتب اصولی امام خمینی) 🔷(تخلیه
📚تخلیه و تحلیه علم اصول ✍به قلم 📙بخش1⃣ از مقاله(مکتب اصولی امام خمینی) 🔷اگر بخواهیم دیدگاه امام خمینی نسبت به کلان علم اصول فقه را بررسی کنیم ، باید گفت علم اصول به جهت محتوایی نیازمند یک تخلیه و پیراستگی و در پی آن یک تحلیه و آراستگی می باشد . 🔹از سویی علم اصول از سوی اصولیون متاخر دچار آسیبی جدی شده است که باید آن را زدود . و از سوی دیگر ، علم اصول دارای استعدادی است که در صورت شکوفا شدن و به فعلیت رسیدن ، می تواند به اوج خود در انجام وظیفه استباط در فقه و کارآمدتر کردن فقه برسد . (تخلیه از فضای خلط حقیقت و اعتبار ، و تحلیه به فضای تقنین عقلایی)    💠از نگاه امام خمینی خلط حقیقت و اعتبار آسیب اصلی علم اصول با توجه به جنس مسائل آن است که به واسطه بکارگیری نادرست قواعد فلسفی در مباحث اصولی توسط اصولیون رخ داده است . جنس مسائل اصولی با توجه به غرض آن ، از ادراکات اعتباری و قراردادی می باشد که تابع نگاه عرفی و عقلایی است و راه را بر قواعد فلسفی و تکوینی و اظهار نظر عقل نظری می بندد . 🔸از این رو ، استناد به 1⃣ محذورهای فلسفی مانند استحاله اجتماع نقیضین ، دور و تسلسل 2⃣ جریان قواعد فلسفی ابواب فلسفه مانند باب علیت ، حرکت، علم و احکام ماهیت و نفس 3⃣ بیان مسائل فلسفی مانند اصالت وجود ، تشکیک و تطابق عوالم ، در ذیل مباحث اصولی از نمونه های آشکار این خلط می باشد . 🔸امام خمینی تلاش فراوان کرد تا مرز میان ادراکات حقیقی و اعتباری را نشان دهد تا اصول را به فضای عرفی و عقلایی متناسب با ادراکات اعتباری بازگرداند . 💠اما مزیت اصلی علم اصول در نگاه امام خمینی که باید بدان تحلیه و آراسته گردد ، فضای تقنینی حاکم بر غرض علم اصول است . 🔶امام خمینی به معرفی دو فضای گفتگوی بشری پرداختند که یکی محیط ارتباطات متداول روزمره در میان مردم است و دیگری محیط قانونی است که بر اساس روابط مدیریتی شکل می گیرد . 🔸اصولیون در پی قواعد استنباط قانون می باشند . علم اصول تنها با نگاه به محیط تقنین و تشریع ، مسائل خود را می چیند و کاری به محیط گفتگوهای روزمره ندارد . علم اصول وظیفه ی بیان روش قانون گذاری و ابلاغ و اجراء آن در نزد عقلا را بر عهده دارد تا فقیه با به کارگیری آن ، قوانین شرعی را استنباط کند . اگر در علم اصول به ظواهر الفاظ می پردازند ، از باب بیان قواعد ظواهر الفاظ در محیط تقنینی می باشد نه مطلق ظواهر الفاظ . حق اینست که پرداختن به قواعد ظهور الفاظ محیط محاورات روزمره بر عهده علم نحو و معانی بیان باشد . 🔸توجه به فضای قانونی و اقتضائات آن به نظام مند شدن استنباط فقهی کمک شایانی می کند به گونه ای که می توان فقه را از روند مساله محور به برنامه محور ارتقاء داد تا کارآمدی آن بیش از پیش شود . @almohkamat
مقدمه واجب10.mp3
10.01M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه دهم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
جهاد تبیین در آیه مباهله.mp3
4.83M
🎙 🔸جهاد تبیین در آیه مباهله 📌جهاد تبیین در عرصه معارف دینی ، نخستین گام مبارزه 🔹تفاوت لعن عالمانه و لعن جاهلانه در قرآن 🔰استاد موالی زاده تبیین می کنند. @almohkamat