eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
117 عکس
15 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
جهاد تبیین در آیه مباهله.mp3
4.83M
🎙 🔸جهاد تبیین در آیه مباهله 📌جهاد تبیین در عرصه معارف دینی ، نخستین گام مبارزه 🔹تفاوت لعن عالمانه و لعن جاهلانه در قرآن 🔰استاد موالی زاده تبیین می کنند. @almohkamat
مقدمه واجب11.mp3
10.47M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه یازدهم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
مقدمه واجب12.mp3
7.6M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه دوازدهم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
مقدمه واجب13.mp3
11.71M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه سیزدهم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
مقدمه واجب14.mp3
7.92M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه چهاردهم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
🖊سرزمین کربلا در ملکوت ✍به قلم 🔹حکایت مُلکی «وادی طُوی» : « فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِيَ مِنْ شَاطِئِ الْوَادِي الْأَيْمَنِ فِي الْبُقْعَةِ الْمُبَارَكَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَنْ يَا مُوسَى إِنِّي أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ»(قصص / 30) 📌 آن هنگام که حضرت موسی به همراه همسرش از مدین به سوی مصر در حرکت بود ، در میان راه ، آتشی از دور در آن سوی کوه طور مشاهده کرد «آنَسَ مِنْ جَانِبِ الطُّورِ نَاراً» (قصص / 29) و پس از آن ، روانه آن کوه شد « فَلَمَّا أَتَاهَا» و هنگامی که به نزدیکی کوه طور در دشتی به نام «طُوَی» رسید «إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى» ، و مامور به خلع نعلین شد «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ» ، وحی الهی از میان درختی بر موسی نازل گردید . 🔸با آنکه «بقعه مبارکه» در آیه شریفه ، در کنار کوه طور در سرزمین مصر یا اردن می باشد ، اما ابن قولویه در کامل الزیارات روایتی از امام صادق علیه السلام به روایت خاندان مهزیار اهوازی نقل می کند که آن بقعه مبارکه یعنی محل بعثت موسی به پیامبری را «کربلا» معرفی می کند : قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ :‏« شَاطِئُ الْوَادِي‏ الْأَيْمَنِ الَّذِي ذَكَرُهُ تَعَالَى فِي كِتَابِهِ‏ هُوَ الْفُرَاتُ ، وَ الْبُقْعَةُ الْمُبَارَكَةُ هِيَ كَرْبَلَاءُ ، وَ الشَّجَرَةُ هِيَ مُحَمَّدٌ» ❓با توجه به ارزش سندی روایات کامل الزیارات ، توضیح این روایت چه خواهد بود ؟ 🖇حکایت ملکوتی «وادی طُوی» : به استناد آموزه های قرآنی ، هر شئ مادی در جهان طبیعت ، تجلی یافته حقیقتی برتر و مجرد در عالم ملکوت می باشد «وَ إِنْ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِلاَّ عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَ مَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» (حجر /21) و شهود ملکوت اشیاء تنها برای همانند حضرت ابراهیم رخ می دهد «وَ كَذٰلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ» (انعام/75) 💠بر این اساس ، امام صادق نیز درصدد تفسیر ملکوتی و باطنی آیه شریفه می باشد . قرینه بر این مدعا ، تفسیر «شجره» در روایت به حضرت محمد است که قطعا ناظر به وجود مُلکی و طبیعی شجره نمی باشد بلکه نشان از ملکوت و باطن وحی نازل شده بر حضرت موسی است که به ظاهر از پس پرده و حجاب «شجره» آمده است . 🔺بنابراین امام در صدد این نیست که سرزمین کربلا در عراق را به عنوان محل بعثت موسی به پیامبری معرفی کند بلکه امام می خواهد به ما بگوید «وادی طوی» نیز با آنکه در دنیا ، قطعه زمینی مقدس در سرزمین مصر در کنار کوه است اما ملکوتی دارد . حال ملکوت آن چیست ؟ امام در پاسخ می فرماید ، ملکوت آن «کربلا» است . لذا تقدس دارد «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ» . ✔️حال با توجه به این روایت ارزشمند و مجموع روایات برتری سرزمین کربلا بر سائر بقاع متبرکه مانند کعبه ، می توان گفت : در ملکوت ، حقیقتی است به نام کربلا که رقیقه و تجلی آن در جهان مادی ، همه مکان های مقدس را در طول تاریخ در بر گرفته است . و هر مکانی که بخواهیم آن را مقدس و نورانی کنیم باید به نام نهضت امام حسین مزین گردد تا به حقیقت ملکوتی کربلا التفات یابد و مقدس شود و باطنی نورانی پیدا کند که تنها اهل شهود و ملائکه آن را می بینند . لذا ملائکه خود را به مکان برگزاری عزای امام حسین متبرک می کنند . @almohkamat
مقدمه واجب15.mp3
6.99M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه پانزدهم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
مقدمه واجب16.mp3
8.35M
🎙 🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول 📌مبحث مقدمه واجب جلسه شانزدهم 🔰استاد موالی زاده @almohkamat
🖊تحلیل جامعه شناختی کوفه 🖊 استحاله فرهنگی کوفه 🖊 سیاست استخفاف فکری فرعون ✍به قلم @almohkamat
المحکمات
🖊تحلیل جامعه شناختی کوفه 🖊 استحاله فرهنگی کوفه 🖊 سیاست استخفاف فکری فرعون ✍به قلم #استاد_موالی_زاد
🖊تحلیل جامعه شناختی کوفه ✍به قلم 🔹سید بن طاوس در کتاب مقتل اللهوف از نحوه برخورد عبید اله بن زیاد با مردم کوفه تحلیلی جامعه شناسانه ارائه میدهد . ایشان در کتاب خود از فراخوان ابن زیاد برای جنگ با امام حسین علیه السلام اینگونه گزارش می دهد : «ابن زیاد یاران خود را (امویان کوفه) برای جنگ با امام حسین فرا خواند و آنها هم بی درنگ از او پیروی کردند.» در ادامه در تحلیل این اطاعت پذیری بی چون و چرا و با کمال میل و رغبت مردم کوفه از ابن زیاد برای جنگ با جگر گوشه پیامبرشان ، این آیه شریفه را ذکر می کند : « فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ‏ » (زخرف/54) . 🔸ابن زیاد چه سیاستی در کوفه پیاده ساخت که در نتیجه آن به اقلیت امویان آن شهر روحیه بخشید و بر باطل متحد کرد و قشر خاکستری کوفه با آنها همراه شد و در مقابل ، علویان را به انزوا کشاند یا به رفتاری بی تفاوتانه قانع کرد ؟؟؟ 🔰پاسخ سید بن طاوس با استناد به این آیه شریفه که روش برخورد فرعون با ملت خویش را بیان می کند ، بهترین پاسخ بشمار می رود . 🖊 سیاست استخفاف فکری فرعون : ❓فرعون چه سیاستی را در برخورد با مردم خود پیش گرفته بود که اطاعت بی چون و چرا آنها از فرعون را با وجود ستمگری و فساد ، بدنبال داشت ؟ ➖قرآن در تشریح سیاست فریبکارانه فرعون ، ابتدا از روش تبلیغاتی او گزارش می دهد : « وَ نَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَ لَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَ هٰذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي أَ فَلاَ تُبْصِرُونَ»(زخرف/52) 📌فرعون توانست با تبلیغات فرهنگی فراوان (متناسب با آن زمان) در باره شخصیت خود و جاه و جلال ظاهری و پیشرفت های شگفت آور مصر در عرصه معماری ، صنعت ، کشاورزی ، هنر و سائر عرصه های تمدنی ، فکر مردم مصر را تسخیر کند و عقل و اراده آنها را برباید و بدانها بقبولاند که مقام خدایی دارد : « َقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى» . قرآن از این روش فرعون به «سیاست استخفاف فکری» تعبیر می کند که نتیجه آن فرمانبرداری و پیروی کورکورانه و گوسفند وار مردم از فرعون بود :« فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ‏ » (زخرف/54) این روش مختص فرعون نیست بلکه سیره حاکمان جور در طول تاریخ بشریت در مواجهه با ملت ها می باشد ، در واقع با استحاله فرهنگی و فکری آن جامعه ، زمینه استخفاف آنها را فراهم می سازند . 🖊 استحاله فرهنگی کوفه : 🔹در کوفه نیز ابن زیاد با روش های سه گانه زر و زور و تزویر و تبلیغات دروغین به بزرگنمایی قدرت دستگاه پوشالی یزید پرداخت و موفق شد مردم کوفه را به این باور برساند و همه را به اطاعت یزید وادار سازد . امام حسین در روز عاشورا ، خیانت مردم کوفه را اینچنین توصیف می کند : «اسْتَصْرَخْتُمُونَا وَالِهِينَ فَأَصْرَخْنَاكُمْ مُوجِفِينَ سَلَلْتُمْ عَلَيْنَا سَيْفاً لَنَا فِي أَيْمَانِكُمْ» یعنی : «ما را بدادرسى خويش خوانديد همين كه ما شتابان براى دادرسى شما آمديم شمشيرى كه مى‏بايست طبق سوگندهايتان براى يارى ما بكشيد بروى ما كشيديد» 🖇شایعه حرکت لشکر بزرگ و جرار یزید از شام به سوی کوفه برای سرکوب مردم ، پول پاشی میان جوانان قبائل ، ترساندن بزرگان قبائل ، همراه کردن خواص جامعه با خود مانند قاضی شریح و راه اندازی دستگاه جاسوسی نمونه کارهایی است که ابن زیاد انجام داد تا با سیاست استخفاف ، کوفه را به یزید برگرداند .           @almohkamat
🖊«عقل فقهی» در سیره امام حسین ✍به قلم : ✔️نگاه به فقه و احکام شرعی و قوانین اسلامی به ویژه تکالیف اجتماعی ، بر دو گونه می باشد : نگاه سطحی و نگاه متعالی . ✔️تفاوت این دو گونه نگاه در موضوع بسیار ارزشمند «تزاحم» میان تکالیف شرعی و پدید آمدن «عذرهای شرعی» ، هویدا می گردد . راهکار دانشمندان فقه در این موضوع ، عمل به اهم است که تشخیص اهم از مهم و ارزش گذاری عذر را به عقل سپرده اند . اما پرسش بنیادین در اینجا ، این است : کدام عقل ؟؟؟ ❓عقل ظاهر بین و منفعت طلب و عافیت طلب و محافظه کار یا عقل آرمان گرا و عاشق و جهادگر و پیشرو ؟ «عقل فقهی» کدام است ؟   ✔️در مقام پاسخ سزاوار است به تحلیل سیره امام حسین علیه السلام در قیام کربلا بپردازیم تا بتوان پاسخ را یافت . امام در نهضت خود در عاشورا ، با تزاحم ها و عذرهای شرعی فراوانی روبرو گردید که هر یک می توانست هر انسان ظاهر بینی را از ادامه راه منصرف کند . برخی از اشخاص سرشناس هم در طول حرکت امام ، بارها نسبت به آن عذرهای به ظاهر موجه مانند همراهی نکردن مردم ، به امام تذکر می دادند و تلاش می کردند ، امام را به بیعت با یزید قانع سازند . 📎در صحرای کربلا نیز عذرهای به ظاهر موجهی در برابر قیام امام حسین پدید آمد که هر یک به تنهایی ، می توانست تکلیف را بردارد . امام می توانست بگوید زن و بچه ها در این صحرای سوزان با وجود تشنگی طاقت ندارند ، لذا باید تسلیم شد ، یا در روز عاشورا پس از شهادت اصحاب که عرصه بیشتر تنگ شده بود ، به جهت عذر کمبود امکانات ، امام می توانست دست از راه خود بردارد . یا هنگامی که امام تنها ماند و می دانست پس از شهادت ، اهل بیت توسط مردان بی سر و پایی به اسارت برده می شوند (مساله ناموس مطرح بود) ، در آن موقعیت ، می توانست تکلیف را ساقط بداند و عقب نشیند . اما پای امام حسین هرگز نلرزید و بی توجه به این عذرها ، به مسیر خود ادامه داد . اما چرا ؟؟؟ ✔️امام حسین در بُعد نظری به آرمان های مقدس در جهان بینی توحیدی توجه داشت و تکلیفی به نام حفظ اسلام و مبارزه با دستگاه ظلم و فساد در رساله عملیه اش نمایان گشت که اهم از هر واجب دیگری مانند حفظ جان و آبرو و مال بود . لذا «عقل فقهی» امام ، آرمان گرا بود نه ظاهر بین ✔️امام حسین در بُعد عملی نیز تنها «توحید» را می دید که از راه مبارزه با دستگاه ظلم و ایجاد عدالت بدست می آید و در این راه تسلیم هیچ عذری حتی شکست ظاهری نشد . بنابراین ، «عقل فقهی» امام عاشق توحید و جهاد گر در عرصه عدالت بود نه عافیت طلب و منفعت طلب .    @almohkamat
🖊امام سجاد(ع) مي‌فرمايند: «رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّةِ كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَة» 🖇 خداوند عمويم ابالفضل را رحمت کند که او چنين بود که ايثار کرد و خود را فداي اباعبدالله(ع) کرد و امتحان داد تا دو دستش قطع شد و خداوند متعال در برابر دو دستي که حضرت داد دو بال در بهشت به او داد. با اين دو بال در بهشت با فرشتگان پرواز مي‌کند همانطوريکه خداوند به جعفر بن ابيطالب دو بال داد. 🏴تاسوعای حسینی تسلیت باد. @almohkamat