eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
578 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌عرض ذاتی و موضوع علم در نگاه علامه طباطبایی ◽️استاد معظم در جلسات تدریس سال 1396، به مناسبت بعض عبارات علامه طباطبایی، وارد در بحث عرض ذاتی و مساله ملاک تبویب و‌ تمایز علوم شده و به تبیین مفصل این مطلب میپردازند. ◽️ایشان ضمن اشاره به نگاه حکماء و منطقیین و اصولیین در مورد ملاک برهانی عرض ذاتی برای تمایز و تبویب علوم، با قرائت کلمات علامه در نگاه ایشان را نسبت به این ملاک برهانی تبیین میکنند. ◽️استاد معظم در ادامه، ضمن توضیح مفصل ، نشان میدهند که علامه مبتنی بر تحقیق موضوع فلسفه، عرض ذاتی را به نحوی که در سائر علوم است در خصوص فلسفه جاری نمی دانند کما اینکه علامه سنخ براهین فلسفه را غیر از براهین متعارف منطقی (برهان إن ‌‌و لم) می دانند. ◽️ایشان در انتهاء با تبیین معنای دقیق عرض ذاتی و تجمیع شواهد متعددی از عبارات علامه، توضیح میدهند که اساسا در نگاه علامه طباطبایی، ملازمه ای بین عرض ذاتی و تمایز-تبویب نیست بلکه با نگاه صحیح به مرکب علم، باید گفت که چینش مباحث علم و تمایز آن از سائر علوم و تغییر و تحول در آن، لزوما تابع برهان نمیباشد بلکه اساسا ملاک در تبویب و تمایز علوم، است نه عرض ذاتی. ❇️ برای استماع این جلسات تدریس استاد (عرض ذاتی در نگاه علامه) به لینک زیر مراجعه کنید. حتما .👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Falsafe/araz-zati-nehaye ✍️احسان چینی پرداز (@Ehsan1244) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فقه را مساله محور نخوانید_01.mp3
412.3K
🔊| فقه را استفتائی نخوانید؛ هندسه محور بخوانید. 🎙استاد علی فرحانی 📚مکاسب. جلد سوم. موسسه دارالهدی. سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢مجاهدة فی الله و مجاهدة فی سبیل الله 🎙علامه طباطبایی ❇️...و إلى هذا الاختلاف يشير قوله تعالى: «وَ الَّذِينَ‌ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ‌ سُبُلَنا وَ إِنَّ‌ اللّهَ‌ لَمَعَ‌ الْمُحْسِنِينَ‌» : العنكبوت-٦٩. ❇️إذ فرق بين أن يجاهد العبد في سبيل الله، و بين أن يجاهد في الله، فالمجاهد في الأول يريد سلامة السبيل و دفع العوائق عنه بخلاف المجاهد في الثاني فإنه إنما يريد وجه الله فيمده الله سبحانه بالهداية إلى سبيل دون سبيل بحسب استعداده الخاص به، و كذا يمده الله تعالى بالهداية إلى السبيل بعد السبيل حتى يختصه بنفسه جلت عظمته. 📚المیزان. جلد اول. ص 35 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
شخصیت حقوقی در فقه شیعه_01_01.mp3
8.47M
🎙| تعریف شیخ اعظم از معاوضه مبتنی بر شخصیت حقوقی/ توضیح شیخ اعظم از فرع «من باع لنفسه و أجازه المالک لنفسه» در بیع فضولی بر اساس شخصیت حقوقی/ مساله شخصیت حقوقی و استصحاب کلی قسم ثالث/ در میان معاصرین حضرت آیت الله مؤمن، شخصیت حقوقی را در فقه قبول ندارند اما آیت الله سبحانی و آیت الله سید کاظم حائری قبول دارند 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مکاسب. مبحث بیع فضولی. سال 98 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📣 ❇️ نهمین جلسه از سلسله جلسات 🌀«مصباح اندیشه»🌀 🎙با حضور: استاد علی فرحانی 🔵 با موضوع: سید الشهداء علیه السلام و سلوک معنوی ⏰زمان لایو: سه شنبه ( 31/5/1402) ساعت 18 عصر 📌سوالات و دغدغه های خود را در مورد موضوع جلسه برای ما ارسال کنید 👇 @admin_morsalat 📱 از کانال المرسلات در 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b @almorsalaat
♨️با این کار عملی میشود 🔰 مقام معظم رهبری 💠در زمینه‌های گوناگون، امروز نیاز وجود دارد؛ هم برای نظام اسلامی، هم در سطح کشور، هم در سطح جهان. تبیین معرفت‌شناسی اسلام، تفکر اقتصادی و سیاسی اسلام، مفاهیم فقهی و حقوقی ای که پایه‌های آن تفکر اقتصادی و سیاسی را تشکیل میدهد، نظام تعلیم و تربیت، مفاهیم اخلاقی و معنوی، غیره، غیره، همه‌ی اینها باید دقیق، علمی، قانع کننده و ناظر به اندیشه‌های رائج جهان آماده و فراهم شود؛ 💠این کار حوزه‌هاست. با ، این کار عملی است. اگر ما این کار را نکنیم، به دست خودمان کمک کرده‌ایم به حذف دین از صحنه‌ی زندگی بشر؛ به دست خودمان کمک کرده‌ایم به انزوای روحانیت. این، معنی تحول است. این حرکت نوبه‌نوی اجتهادی، اساس است. 📚بیانات ۸۹/۷/۲۹ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
شیخ و صاحب جواهر_01_01.mp3
2.85M
🔊| ارتباط علمی شیخ اعظم و صاحب جواهر همچون ارتباط حضرت امام و آیت الله بروجردی 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مکاسب. مبحث بیع فضولی. سال 98 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
📣 #اطلاعیه_جلسه_نهم #گفتگوی_مجازی #اربعین_حسینی ❇️ نهمین جلسه از سلسله جلسات #گفتگو_محور🌀«مصباح ان
. 📌به اطلاع مخاطبین ارجمند می رساند: 💢انشاءالله جلسه امروز از سلسله جلسات مصباح اندیشه با موضوع «سیدالشهداء و سلوک معنوی»؛ ساعت 18 برگزار میگردد 💢با المرسلات در ارتباط باشید👇 @admin_morsalat @almorsalaat
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 9 (سید الشهداء و سلوک معنوی)_02.MP3
23.08M
🎙| سید الشهداء (ع) و سلوک معنوی 🎙استاد علی فرحانی 📚گفتگوی علمی (جلسه نهم). 31/5/1402 (ع) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎙#مصباح_اندیشه| سید الشهداء (ع) و سلوک معنوی 🎙استاد علی فرحانی 📚گفتگوی علمی (جلسه نهم). 31/5/1402
. 📌یکی از مخاطبین عزیز با ایدی (@PURAHMADI_s) برای ما فرستادند👇 💢سلام علیکم خداقوت ضمن تشکر بابت پخش زنده. خودم وپسرم که اخيرا طلبه و سرباز امام عصر ارواحنافداه شده تا پایان گوش کردیم .از ته قلب هم برای جناب استاد فرحانی حفظه الله دعا میکنیم. 📌شما هم با المرسلات در ارتباط باشید👇 @admin_morsalat @almorsalaat
📌عبادت از روی حب و عبادت از روی شکر 🎙علامه طباطبایی(ره) ❇️- و في نهج البلاغة،: إن قوما عبدوا الله رغبة، فتلك عبادة التجار، و إن قوما عبدوا الله رهبة فتلك عبادة العبيد، و إن قوما عبدوا الله شكرا فتلك عبادة الأحرار. ❇️- و في العلل، و المجالس، و الخصال، عن الصادق (ع): إن الناس يعبدون الله على ثلاثة أوجه: فطبقة يعبدونه رغبة في ثوابه - فتلك عبادة الحرصاء و هو الطمع، و آخرون يعبدونه خوفا من النار فتلك عبادة العبيد، و هي رهبة، و لكني أعبده حبا له عز و جل فتلك عبادة الكرام، لقوله عز و جل: «وَ هُمْ‌ مِنْ‌ فَزَعٍ‌ يَوْمَئِذٍ آمِنُونَ‌» . ❇️و لقوله عز و جل- «قُلْ‌ إِنْ‌ كُنْتُمْ‌ تُحِبُّونَ‌ اللّهَ‌ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ‌ اللّهُ‌» ، فمن أحب الله عز و جل أحبه، و من أحبه الله كان من الآمنين، و هذا مقام مكنون لا يمسه إلا المطهرون. ❇️أقول: و قد تبين معنى الروايات مما مر من البيان، و توصيفهم (ع) عبادة الأحرار تارة بالشكر و تارة بالحب، لكون مرجعهما واحدا، فإن الشكر وضع الشيء المنعم به في محله، و العبادة شكرها أن تكون لله الذي يستحقها لذاته، فيعبد الله لأنه الله، أي لأنه مستجمع لجميع صفات الجمال و الجلال بذاته، فهو الجميل بذاته المحبوب لذاته، فليس الحب إلا الميل إلى الجمال و الانجذاب نحوه، فقولنا فيه تعالى هو معبود لأنه هو، و هو معبود لأنه جميل محبوب، و هو معبود لأنه منعم مشكور بالعبادة يرجع جميعها إلى معنى واحد. 📚المیزان. جلد اول. ص 37-38 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b