eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
516 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 🎙استاد علی فرحانی 📚فیضیه. مدرس آیت الله حائری. 📚شنبه. 15/7/1402. ساعت 11 صبح 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| مروری بر منهج رایج اصولیین در مساله عرض ذاتی / بررسی اصطلاح عرض ذاتی از نگاه منطقیین بر اساس قاعده علیت/ رابطه بین عرض ذاتی و موضوع علم در نگاه منطقیین/ توضیح معنای دقیق «خادم العلوم» بودن منطق/ اشاره به عبارات علامه طباطبایی در حاشیه اسفار و بوعلی در شفاء و نیز عبارات شهید مطهری و نکاتی در مورد عبارات مرحوم مظفر در المنطق از این منظر 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. شنبه. 15/7/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📢 هم‌اکنون؛ KHAMENEI.IR تأکید رهبر انقلاب بر ریشه‌کن شدن سرطان رژیم صهیونیستی به دست مقاومت و مردم فلسطین 👊🏻 رژیم غاصب، رفتنی است ✊🏻 امروز جوانان و نهضت فلسطینی از همیشه سرحال‌تر و آماده‌تر هستند 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 | رهبر معظم انقلاب: دولتهایی که به سراغ قمار عادی‌سازی رفته‌اند بدانند که به قول اروپایی‌ها دارند روی اسب بازنده شرط‌بندی میکنند. 💻 Farsi.Khamenei.ir
💢 یکی از مخاطبین ارجمند( آقای دانیال بهرامی @db1875) تقریر خود از درس خارج فقه استاد را برای ما ارسال کردند. حتما بخوانید. 📌شما هم با المرسلات در ارتباط باشید @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| ادامه مبحث عرض ذاتی و موضوع علم از نگاه منطقیین/ توضیح عبارت مرحوم آخوند در کفایه موافق با نگاه منطقیین/ اشکال مرحوم آخوند به ثمره این ملاک از جهت اثباتی/ اشاره به عبارت مرحوم آیت الله مصباح(شرح نهایه الحکمه) از این منظر/ ملاک مرحوم آخوند بر اساس «غرض تدوین» و تفاوت آن با «غرض» در باب اعتباریات/ تفکیک بین علوم اعتباری و علوم حقیقی در عبارت علامه طباطبایی از این منظر 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یکشنبه. 16/7/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔻سه شنبه در مدرسه فیضیه برگزار می شود: ✊ اجتماع عظیم حوزه و حوزویان در حمایت از جبهه مقاومت و فلسطین ◻️ اجتماع عظیم حوزه و حوزویان در حمایت از جبهه مقاومت و فلسطین، روز سه شنبه ۱۴۰۲/۷/۱۸ ساعت ۱۰ صبح در مدرسه مبارکه فیضیه از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه و با حضور، علما،اعضای جامعه مدرسین، اعضای شورای عالی، مدیران مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه اساتید، طلاب برادر و خواهر و با سخنرانی یکی از اعضای جامعه مدرسین برگزار خواهد شد. @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
💢سید بن طاووس و تحصیل مقام مراقبه 🎙آیت الله شیخ محمد بهاری(ره) ❇️...المراقبة بمعنى أن لا يغفل ءآنًا من الآنات عمّن كان فى مقدّس حضوره دائمًا جلّ‌ جلاله، و يكون ملازمًا به و مشغولاً إيّاه، فَإنَّكَ‌ لَولَمْ‌ تَكُنْ‌ تَراهُ‌ و هو جلّت عظمته يَرَاكَ‌؛ ❇️فينبغى أن تُراجع فى تحصيل هذا المقام الأتمّ‌ و السّنامِ‌ الأعظمِ‌ الذّى يُرفع مَن سَلَكَ‌ هذا المسلك إلى المراتب العالية و المقامات الرَّفيعة إلى كلمات سيّد المراقبين و تاج العارفين الموحِّدين سَيِّدنا و مولانا عَلِىِّ‌ بنِ‌ طاوُوس - رضوان الله عليه - فإنَّه بعدَ الأئمّة الطّاهرين سلام الله عليهم مؤسِّسُ‌ هذا البنيان و مشُيِّدُ هذه الأركان، جزاه الله تعالى عن الإسلام و المسلمين خيرًا. 📚مطلع انوار (علامه طهرانی). جلد سوم. ص 60 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| مروری بر مطالب گذشته و مساله عنوان ماء مضاف و ماء مطلق در عبارات فقهاء/ ضابطه استفاده از عناوین مستنبطه در مقام استنباط/ اشاره به قاعده «ما یضمن» از این منظر/ عبارت قاضی ابن براج در الجواهر فی الفقه/اشاره به محدوده حجیت شهرت تا زمان محقق حلی/ قاعده اولیه باب «الماء طاهر و مطهر»/ بررسی عنوان ماء و ثمره آن در مسائل مستحدثه/ علت مساوات بین ماء مطهر حدث و ماء مطهر خبث و اشکالی به استدلال بعض از فقهاء از این منظر /تبیین نظام فقه ماء 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. دوشنبه. 17/7/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠 امامت و رهبری در باطن اعمال 🔰 علامه طباطبایی 💢 امام چنانكه نسبت به ظاهر اعمال مردم پيشوا و راهنماست همچنان در باطن نيز سمت پيشوايى و رهبرى دارد و اوست قافله سالار كاروان انسانيت كه از راه باطن به سوى خدا سير مى كند. 💢 براى روشن شدن اين حقيقت به دو مقدمه زيرين بايد عطف توجه نمود: 1⃣ اول: جاى ترديد نيست كه به نظر اسلام و ساير اديان آسمانى يگانه وسيله سعادت و شقاوت (خوشبختى و بدبختى) واقعى و ابدى انسان، همانا اعمال نيك و بد اوست كه دين آسمانى تعليمش مى كند و هم از راه فطرت و نهاد خدادادى نيكى و بدى آنها را درك مى نمايد. 🔅 و خداى متعال از راه وحى و نبوت اين اعمال را مناسب طرز تفكر ما گروه بشر با زبان اجتماعى خودمان، در صورت امر و نهى و تحسين و تقبيح بيان فرموده و در مقابل طاعت و تمرد آنها، براى نيكوكاران و فرمانبرداران، زندگى جاويد شيرينى كه مشتمل بر همه خواستهاى كمالى انسان مى باشد، نويد داده و براى بدكاران و ستمگران زندگى جاويد تلخى كه متضمن هرگونه بدبختى و ناكامى مى باشد خبر داده است. 🔅و جاى شك و ترديد نيست كه خداى آفرينش كه از هر جهت بالاتر از تصور ماست، مانند ما تفكر اجتماعى ندارد و اين سازمان قراردادى آقايى و بندگى و فرمانروايى و فرمانبرى و امر و نهى و مزد و پاداش در بيرون از زندگى اجتماعى ما وجود ندارد و دستگاه خدايى همانا دستگاه آفرينش است كه در آن هستى و پيدايش هر چيز به آفرينش خدا طبق روابط واقعى بستگى دارد و بس. 🔅و چنانكه در قرآن كريم و بيانات پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله اشاره شده، دين مشتمل به حقايق و معارفى است بالاتر از فهم عادى ما كه خداى متعال آنها را با بيانى كه با سطح فكر ما مناسب و با زبانى كه نسبت به ما قابل فهم است، براى ما نازل فرموده است. 🔅از اين بيان بايد نتيجه گرفت كه ميان اعمال نيك و بد و ميان آنچه در جهان ابديت از زندگى و خصوصيات زندگى هست، رابطه واقعى برقرار است كه خوشى و ناخوشى زندگى آينده به خواست خدا مولود آن است. 🔅و به عبارت ساده تر در هر يك از اعمال نيك و بد، در درون انسان واقعيتى به وجود مى آيد كه چگونگى زندگى آينده او مرهون آن است. 🔅انسان بفهمد يا نفهمد، درست مانند كودكى است كه تحت تربيت قرار مى گيرد، وى جز دستورهايى كه از مربى با لفظ «بكن و نكن» مى شنود و پيكر كارهايى كه انجام مى دهد، چيزى نمى فهمد ولى پس از بزرگ شدن و گذرانيدن ايام تربيت به واسطه ملكات روحى ارزنده اى كه در باطن خود مهيا كرده، در اجتماع به زندگى سعادتمندى نائل خواهد شد و اگر از انجام دستورهاى مربى نيكخواه خود سر باز زده باشد جز بدبختى بهره اى نخواهد داشت. 🔅يا مانند كسى كه طبق دستور پزشك به دوا و غذا و ورزش مخصوصى مداومت مى نمايد وى جز گرفتن و به كار بستن دستور پزشك با چيزى سر و كار ندارد ولى با انجام دستور، نظم و حالت خاصى در ساختمان داخلى خود پيدا مى كند كه مبدأ تندرستى و هرگونه خوشى و كاميابى است. 🔅خلاصه، انسان در باطن اين حيات ظاهرى حيات ديگر باطنى (حيات معنوى) دارد كه از اعمال وى سرچشمه مى گيرد و رشد مى كند و خوشبختى و بدبختى وى در زندگى آن سرا، بستگى كامل به آن دارد. 🔅قرآن كريم نيز اين بيان عقلى را تأييد مى كند و در آيات بسيارى براى نيكوكاران و اهل ايمان حيات ديگر و روح ديگرى بالاتر از اين حيات و روشنتر از اين روح اثبات مى نمايد و نتايج باطنى اعمال را پيوسته همراه انسان مى داند و در بيانات نبوى نيز به همين معنا بسيار اشاره شده است. 2⃣ دوم: اينكه بسيار اتفاق مى افتد كه يكى از ما كسى را به امرى نيك بايد راهنمايى كند در حالى كه خودش به گفته خود عامل نباشد ولى هرگز در پيغمبران و امامان كه هدايت و رهبريشان به امر خداست، اين حال تحقق پيدا نمى كند. 🔅ايشان به دينى كه هدايت مى كنند و رهبرى آنرا به عهده گرفته اند، خودشان نيز عاملند و به سوى حيات معنوى كه مردم را سوق مى دهند، خودشان نيز داراى همان حيات معنوى مى باشند، زيرا خدا تا كسى را خود هدايت نكند هدايت ديگران را به دستش نمى سپارد و هدايت خاص خدايى هرگز تخلف بردار نيست. 💢و از اين بيان مى توان نتايج زير را به دست آورد: 🔸1. در هر امتى، پيغمبر و امام آن امت در كمال حيات معنوى دينى كه به سوى آن دعوت و هدايت مى كنند، مقام اول را حائز مى باشند، زيرا چنانكه شايد و بايد به دعوت خودشان عامل بوده و حيات معنوى آنرا واجدند. 🔸2. چون اولند و پيشرو و راهبر همه هستند از همه افضلند. 🔸3. كسى كه رهبرى امتى را به امر خدا به عهده دارد چنانكه در مرحله اعمال ظاهرى رهبر و راهنماست در مرحله حيات معنوى نيز رهبر و حقايق اعمال با رهبرى او سير مى كند. 📚 شیعه در اسلام 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌 🎙استاد علی فرحانی 📚فیضیه. مدرس آیت الله حائری. 📚ساعت 11 صبح 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b