♦️#تدریس| الموجز فی اصول الفقه
🎙استاد علی فرحانی
🌀تدریس این کتاب از بهترین و پرمحتواترین تدریسهای استاد محسوب می شود. به نحوی که بعضا برخی از طلاب درس خارج این صوت را استماع کرده و بهره برده اند.
🌀کسانی که میخواهند سیر درسی خود را با استاد علی فرحانی شروع کنند، پس از استماع مجموعه طلبه موفق، خوب است که این جلسات را کار کنند.
📝معرفی تدریس الموجز
🎙لینک دانلود صوت
📖لینک دانلود متن پیاده شده جلسات
#پای_درس_استاد #اصول
@almorsalaat
🌀#یادداشت| صدا و سیما توهین آشکار به حوزه علمیه را جبران کند.
▫️طبق قانون اگر در روند مناظرات انتخاباتی که از رسانه ملی پخش می شود هرکدام از نامزدهای ریاست جمهوری به سازمان، نهاد یا اشخاص حقیقی و حقوقی توهین، تهمت و بیانی خلاف واقع و خلاف قانون ابراز کنند باید صدا و سیما فرصت مناسب را در اختیار نهاد یا فرد مذکور قرار دهد که از خود دفاع و آن مطلب را برای افکار عمومی تکذیب و تبیین کند.
▫️در اولین مناظره که ۱۵ خرداد برگزار شد آقای مهرعلیزاده برای تخریب جناب حجه الاسلام والمسلمین رئیسی در کمال بی مسئولیتی و بی اخلاقی سیستم آموزشی متقن و پرسابقه حوزه های علمیه را زیر سوال بردند.
▫️آن هم سیستم علمی عمیق و پرمحتوای که محل سربرآوردن اندیشمندان و فلیسوفان و علامه ها و اساتید نام آوری بوده که کتب علمی آنها منشا و زیربنای رشد علمی جهان غرب در گذشته بوده است و در معاصر تولیدگر اندیشه ها و معرفت های علمی در حوزه علوم انسانی است که اندیشه های مختلف غربی در مقابل آنها زبان کندی برای هماوردی داشته اند.
▫️طوری که بسیاری از دانشمندان بزرگ غربی با صدای بلند تنها تمدن قدرتمند در مقابل خود را تمدن اسلامی به رهبری نرم افزاری حوزه های علمیه اعلام کرده اند و اندیشه های غربی را در حل نیازها و بحران های متعدد بشر رو به افول و ناکارآمد و تفکر ناب اسلامی را رقیب جدی برای این عرصه های بسیار پیچیده علمی می دانند ...
▫️بعید می دانیم جناب مهرعلیزاده این حرف را بدلیل عدم اطلاع از سیستم علمی عالم پرور حوزه زده باشند. این حرف خلاف واقع و خلاف قوانین رسمی آموزشی کشور توهینی آشکار به علم، اندیشه، و اندیشمندان بزرگ تحصیل کرده این نظام آموزشی تمدن ساز است. لذا حداقل توقع از ایشان عذرخواهی رسمی از همان تریبون و انتظار از صدا و سیما این است که طبق قانون فرصتی را در اختیار حوزه علمیه قرار دهد که در باب این مساله توضیحاتی ارائه دهد.
▫️البته در این زمینه حوزه های علمیه هم مقداری مقصر هستند که قبلا مطالباتی را مطرح کرده ایم و مجدد به این مساله خواهیم پرداخت.
✍شیخ علی امیری ۴۰۰/۳/۱۶
#حوزه_علمیه #انتخابات_۱۴۰۰
@almorsalaat
توجه توجه
✅طرح انس با قرآن کریم
✅درپایان این دوره شما ..
1️⃣معنای ۸۰درصد کلمات قرآن را میدانید.
2️⃣تجوید را میآموزید.
3️⃣قرائت و ترتیل خودرا تا حد زیادی بهبود میبخشید.
4️⃣آیات موضوعی را یاد میگیرید.
▫️محتوای این جلسات به همت سازمان تبلیغات اسلامی تهیه شده است.
▫️مدت زمان این دوره دوماه میباشد.
▫️مناسب گروه سنی ۹تا ۵۰ سال
▫️در صورتی که در زمینهی قرآن مهارت دارید ، به ما اطلاع دهید و در تشکیل این جلسات مارا یاری کنید.
▫️برای ثبت نام در این دوره به این آیدی پیام دهید👇
✅@admin224
🔴مدرسه قرآنی الاعراف👇
https://eitaa.com/joinchat/754909287C919ddc750f
📣#اطلاعیه| کانال المرسلات به مناسبت سالروز شهادت امام صادق(ع) و ارتحال امام خمینی(ره) برگزار میکند:
♦️نوآوریهای فقهی امام خمینی (ره)
🎙سخنران: استاد علی فرحانی
🕰دوشنبه ۴۰۰/۳/۱۷ ساعت۲۲
🌐پخش زنده از صفحه اینستاگرام المرسلات
👇👇
instagram.com/almorsalat
instagram.com/almorsalat
#پای_درس_استاد #فقه #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
المرسلات
🎥 فیلم کامل این جلسه را از لینک زیر در IGTV اینستاگرام مشاهده کنید
👇👇
https://www.instagram.com/tv/CP1CvWsgWkR/?utm_medium=copy_link
@almorsalaat
المرسلات
#مشارطه| موازنه ▫️و از چیزهایی که انسان را در این سلوک معاونت می کند و انسان باید مواظب آن باشد «
#مشارطه| سختی عذاب جهنم و مراتب آن
🔹تمام آتش دوزخ و عذاب قبر و قيامت و غير آنها را كه شنيدى و قياس كردى به آتش دنيا و عذاب دنيا، اشتباه فهميدى، بد قياس كردى. آتش اين عالم يك امر عرضى سردى است. عذاب اين عالم خيلى سهل و آسان است، إدراك تو در اين عالم ناقص و كوتاه است. همه آتشهاى اين عالم را جمع كنند روح انسان را نمىتواند بسوزاند، آنجا آتشش علاوه بر اينكه جسم را مىسوزاند روح را مىسوزاند، قلب را ذوب مىكند، فؤاد را محترق مىنمايد.
🔹تمام اينها را كه شنيدى و آنچه تا كنون از هر كه شنيدى جهنم اعمال تو است كه در آنجا حاضر مىبينى كه خداى تعالى مىفرمايد: وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً. يعنى «يافتند آنچه كرده بودند حاضر.» اينجا مال يتيم خوردى لذت بردى، خدا مىداند آن صورتى كه در آن عالم از آن در جهنم مىبينى و آن ذلتى كه در آنجا نصيب تو است چيست؟ اينجا بد گفتى به مردم، قلب مردم را سوزانيدى، اين سوزش قلب عباد خدا را خدا مىداند چه عذابى دارد در آن دنيا، وقتى كه ديدى مىفهمى چه عذابى خودت براى خودت تهيه كردى. وقتى غيبت كردى، صورت ملكوتى او براى تو تهيه شد، به تو ردّ مىشود، با او محشورى و خواهى عذاب آن را چشيد.
🔹اينها جهنم اعمال كه جهنم سهل و آسان و سرد و گوارا و مال كسانى است كه اهل معصيت هستند، ولى براى اشخاصى كه ملكه فاسده و رذيله باطله پيدا كردند. از قبيل ملكه طمع، حرص، جحود، جدال، شره، حب مال و جاه و دنيا و ساير ملكات پست، جهنمى است كه نمىشود تصور كرد، صورتهايى است كه در قلب من و تو خطور نمىكند كه از باطن خود نفس ظهور مىكند كه اهل آن جهنم از عذاب آنها گريزان و به وحشت هستند. در بعضى از روايات موثقه است كه در جهنم يك وادى است از براى متكبرها كه او را «سقر» مىگويند، شكايت كرد به خداى تعالى از شدت گرمى و حرارت و خواست از خداى تعالى كه اذن دهد او را نفس بكشد، پس از اذن نفسى كشيد كه جهنم محترق گرديد.
🔹گاهى اين ملكات اسباب مىشود كه انسان را مخلد در جهنم مىكند، زيرا كه ايمان را از انسان مىگيرند، مثل حسد كه در روايات صحيحه ماست كه ايمان را حسد مىخورد، همان طور كه آتش هيزم را مىخورد. و مثل حبّ دنيا و شرف و مال كه در روايات صحيحه است كه دو گرگ اگر در گله بىشبان رها شود، يكى از آنها در اوّل گله و يكى در آخرش، زودتر آنها را هلاك نمىكنند از حب شرف و حب دنيا كه دين مؤمن را از او مىگيرد. خدا نكند عاقبت معاصى منتهى بشود به ملكات و اخلاق ظلمانى زشت، و آنها منتهى شود به رفتن ايمان و مردن انسان با حال كفر، كه جهنم كافر و جهنم عقايد باطله از آن دو جهنم بمراتب سختتر و سوزانتر و ظلمانيتر است.
📚امام خمینی (ره)، چهل حدیث ص18
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
🔉آداب استماع فایل صوتی دروس
🔰استاد علی فرحانی
🌀کسانی که فایل صوتی دروس را گوش می کنند، حتما این صوت را بشنوند👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/aadabe-estemae-soate-doroos.mp3
#پای_درس_استاد
#مهارتهای_تحصیل_علم
@almorsalaat
18.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | پرواز تا بهشت
👈🏻 لحظاتی از دیدار صمیمانه رهبر انقلاب با خانواده شهدای مدافع حرم
📥 نسخه کیفیت اصلی را در آپارات ببینید:
https://www.aparat.com/v/dOHMZ
المرسلات
#مشارطه| سختی عذاب جهنم و مراتب آن 🔹تمام آتش دوزخ و عذاب قبر و قيامت و غير آنها را كه شنيدى و قياس
#مشارطه| در آیات و ادعیه مربوط به عذاب تامل کن
🔸اى عزيز، در علوم عاليه ثابت شده است كه مراتب اشتداد غير متناهى است هر چه تو تصور كنى و تمام عقول تصور كنند شدت عذاب را، از آن شديدتر هم ممكن است. اگر برهان حكما را نديدى يا كشف اهل رياضت را باور ندارى، تو كه بحمد اللّه مؤمنى، انبيا، صلوات اللّه عليهم، را صادق مىدانى، تو كه اخبار وارده در كتب معتبره ما را، كه همه علماى اماميه قبول دارند، درست مىدانى، تو كه ادعيه و مناجات وارده از ائمه معصومين، سلام اللّه عليهم، را صحيح مىدانى، تو كه مناجات مولاى متقيان، امير المؤمنين، سلام اللّه عليه، را ديدى، تو كه مناجات سيد الساجدين، عليه السلام، را در دعاى أبو حمزه ديدى، قدرى تأمل كن در مضمون آنها، قدرى تفكر نما در فقرات آنها.
🔸لازم نيست يك دعاى طولانى را يك دفعه با عجله و شتاب بخوانى و تفكر در معانيش نكنى، بنده و شما حال سيد سجّاد، عليه السلام، را نداريم كه آن دعاى مفصل را با حال بخوانيم، شبى يك ربع آن را، يك ثلث آن را، با حال بخوان و تفكر كن در فقراتش شايد صاحب حال شوى.
🔸از همه گذشته، قدرى تفكر در قرآن كن ببين چه عذابى را وعده كرده كه اهل جهنم از مالك مىخواهند كه آنها را بكشد، هيهات! كه مرگ در كار نيست. ببين خداى تعالى مىفرمايد: يا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطتُ في جَنْبِ اللّه. آيا اين چه حسرتى است؟ كه خداى تعالى با آن عظمت با اين تعبير ذكر مىفرمايد.
🔸تدبر كن در آيه شريفه قرآن، بى تأمل و تدبر از آن مگذر: يومَ تَرَونَها تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها وَ تَرَى النّاسَ سُكارى وَ ما هُمْ بِسُكارى وَ لكنَّ عَذَابَ اللّهِ شَديد. وصف روز قيامت را مىكند مىفرمايد: «روزى كه فراموش مىكند هر شير دهى از آنچه شير مىدهد، و مىاندازد هر آبستنى بچه خود را، و مىبينى مردم را مست، با اينكه آنها مست نيستند و لكن عذاب خدا سخت است.»
🔸درست تفكر كن عزيزم، قرآن نعوذ باللّه كتاب قصه نيست، شوخى با شما نمىكند، ببين چه مىفرمايد؟ اين چه عذابى است كه عزيزها را از ياد مىبرد، حامله را بىبار مىكند. آيا چه عذابى است كه خداوند تبارك و تعالى با آن عظمت او را وصفت مىكند به «شدت» و جاى ديگر به «عظمت». چيزى را كه خداى تبارك و تعالى كه عظمت او حدّ و حصر ندارد و عزت و سلطنت او منتهى ندارد توصيف به شدت و عظمت كند آيا چه خواهد بود؟ خدا مىداند عقل من و تو و فكر همه بشر از تصورش عاجز است. اگر مراجعه به اخبار و آثار اهل بيت عصمت و طهارت كنى و تأمل در آنها نمايى، مىفهمى كه قضيه عذاب آن عالم غير از اين عذابهايى است كه فكر كردى. قياس به عذاب اين عالم كردن قياس باطل غلطى است.
📚امام خمینی (ره) چهل حدیث ص22
@almorsalaat
#متن_پیاده_شده
♨️ #مجموعه_جلسات برهان و عرض ذاتی
🔰استاد علی فرحانی
💠مبحث #تمایز_علوم و ملاک آن، مسئله ای است که معمولا در ابتدای علم اصول و علم فلسفه، مطرح می شود. یکی از اقوال در بحث تمایز علوم، «#موضوع» است و غالب حکما قائل اند که ملاک تمایز علوم «موضوع» است. از آنجایی که موضوع علم را چنین تعریف کرده اند که «ما یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه» ، بحث ملاک تمایز علوم به بحث از چیستی «#عرضی_ذاتی» کشیده می شود.
💠 محققین از حکما، قائلند که قول به موضوع علم و عرض ذاتی و معنای آن، بر اساس قرارداد و تسالم نیست بلکه این مطلب حاصل دقت نظر در مسئله «#برهان» است. لذا بحث تمایز علوم به بحث «برهان» در علم منطق و «#شروط_مقدمات_برهان» می رسد. «برهان» که وسیله ای برای رسیدن به یقین بالمعنی الاخص می باشد، عصاره علم منطق است و برای فهم جایگاه آن لازم است که سازمان منطقی صحیحی در ذهن داشته باشیم.
💠 استاد علی فرحانی در ابتدای تدریس کتاب بدایه الحکمه، به مناسبت اینکه علامه در مورد موضوع فلسفه می فرمایند: «موضوعها- الذی یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه- هو الموجود بما هو موجود»، به بحث «موضوع علم» می پردازند و با توجه به توضیحی که بیان شد، برای مشخص شدن معنای «#عرض_ذاتی» و جایگاه باب «#برهان»، یک دوره سازمان کتاب «#المنطق» را مرور می کنند و خصوصا باب «برهان» این کتاب را توضیح می دهند. این بحث هم در مقدمه بدایه سال 89 و هم سال 86 بیان شده است و هر کدام در عین اینکه موضوع واحدی دارند، دارای مزایای خاصی هستند.
💠 استماع هر دو دوره برای کسانی که می خواهند #جمعبندی ای از کتاب المنطق خصوصا باب برهان داشته باشند و همچنین بحث موضوع علم و عرض ذاتی را فراگیرند، توصیه می شود.
✅ #مجموعه_جلسات برهان و عرض ذاتی،
👈مقدمه بدایه،سال86، 9جلسه
✅ #مجموعه_جلسات برهان و عرض ذاتی
👈 مقدمه بدایه، سال 89، 10جلسه
⬇️لینک دانلود 👇👇
http://soda96.ir/araz-zati/
#استاد_علی_فرحانی #موضوع_علم #عرض_ذاتی #جزوه
@almorsalaat