📌دوازدهم بهمن، روز شروع قدرت اسلام
🎙مقام معظم رهبری
◽️روز دوازدهم به یک معنا، روز شروع قدرت اسلام است. اگرچه در دوازدهم بهمنِ سال ۵۷، هنوز ظاهراً نظام طاغوت سرِ کار بود؛ اما در واقع نبود. در واقع با ورود امام بزرگوار، این نظام پوسیدهی فاسد و اصل نظام پادشاهی - که یک رژیم ارتجاعی و غلط و غیر انسانی و غیر قابل قبول بود - پوچ و نابود و دود شد و از بین رفت. تلاش بیهودهای میکردند بلکه بتوانند آن را نجات بخشند و تا چند روز ادامه دهند، که نمیشد و نشد.
◽️ورود قدرتمندانهی امام بزرگوار، همه چیز را معنا کرد. امام وارد شد؛ شهر تهران، بلکه ایران از آن بزرگوار استقبال کردند. یعنی در شهرهای دیگر هم مردم شاهد این حادثه و گوش به زنگ این قضیه بودند. بعضی حرکت کردند و به تهران آمدند؛ بعضی هم در همان شهرهای خودشان کاری را کردند که اگر تهران هم بودند، انجام میدادند.
◽️در واقع «فاذا دخلتموه فانّکم غالبون» با ورود امام همان مطلبی که خدای متعال به اصحاب موسی فرمود، در مورد اصحاب امام بزرگوار ما تحقّق پیدا کرد. وقتی وارد شد، خدای متعال غلبه را ثبت کرد و تمام شد.روز مهمّی است. شاید بشود گفت از همین روز دوازدهم هم، توطئهی دشمن شروع شده است.
📚 بیانات ۱۳۷۵/۱۱/۱۲
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
شهید محمد الضیف.mp3
6.65M
🎙#شهداء| بیانات استاد در درس خارج فقه امروز به مناسبت شهادت «شهید محمد الضیف» / تطابق سیره شهدا و فقها نظیر علامه حلی / دانش و اخلاص بالا در سیره شهدا و فقهاء
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس خارج فقه. 13/11/1403
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0116-KharejOsul-14031113.MP3
34.52M
🔊#درس_خارج_اصول| امتداد مباحث گذشته در حیطه علوم انسانی و فقه بالمعنی الاعم/ بایدهای حیطه علوم انسانی از منظر ضرورت بالقیاس/ جایگاه بایدهای ارزشی و توضیحات مهمی در این رابطه
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول. شنبه 13/11/1403
#درس_خارج #جلسه_صد_و_شانزدهم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0107-KharejFeq-14031113.MP3
30.63M
🔊#درس_خارج_فقه| یادآوری فرع آخر مساله یازدهم/ کلام حضرت امام در مورد اتصال و امتزاج در سه فرع محل بحث/ بحث در مورد نجاست ماء قلیل به مجرد ملاقات/ ادله این فرع/ تعبیر «یهریقهما و یتیمم» در روایات/ قول مقابل در این فرع و بررسی مفصل آن
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج فقه. شنبه. 7/11/1403
#درس_خارج #جلسه_صد_و_هفتم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#میلاد #سیدالشهداء
◽️حاجت مجنون فقط دنبال لیلا رفتن است
◽️گوشه صحن ات ببند بند من دیوانه را
📌میلاد باسعادت ارباب دو عالم، سیدالشهداء را محضر بی بی فاطمه زهراء علیها السلام و امام عصر (عج) تبریک عرض مینماییم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#میلاد #سیدالشهداء
❇️قَالَ سَمِعْتُ اَلصَّادِقَ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ اَلْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لَمَّا وُلِدَ أَمَرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ جَبْرَئِيلَ أَنْ يَهْبِطَ فِي أَلْفٍ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ فَيُهَنِّيَ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنَ اَللَّهِ وَ مِنْ جَبْرَئِيلَ قَالَ فَهَبَطَ جَبْرَئِيلُ فَمَرَّ عَلَى جَزِيرَةٍ فِي اَلْبَحْرِ فِيهَا مَلَكٌ يُقَالُ لَهُ فُطْرُسُ كَانَ مِنَ اَلْحَمَلَةِ بَعَثَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي شَيْءٍ فَأَبْطَأَ عَلَيْهِ فَكَسَرَ جَنَاحَهُ وَ أَلْقَاهُ فِي تِلْكَ اَلْجَزِيرَةِ
❇️فَعَبَدَ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِيهَا سَبْعَمِائَةِ عَامٍ حَتَّى وُلِدَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ اَلْمَلَكُ لِجَبْرَئِيلَ يَا جَبْرَئِيلُ أَيْنَ تُرِيدُ قَالَ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْعَمَ عَلَى مُحَمَّدٍ بِنِعْمَةٍ فَبُعِثْتُ أُهَنِّئُهُ مِنَ اَللَّهِ وَ مِنِّي فَقَالَ يَا جَبْرَئِيلُ اِحْمِلْنِي مَعَكَ لَعَلَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَدْعُو لِي
❇️قَالَ فَحَمَلَهُ قَالَ فَلَمَّا دَخَلَ جَبْرَئِيلُ عَلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ هَنَّأَهُ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مِنْهُ وَ أَخْبَرَهُ بِحَالِ فُطْرُسَ فَقَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قُلْ لَهُ تَمَسَّحْ بِهَذَا اَلْمَوْلُودِ وَ عُدْ إِلَى مَكَانِكَ قَالَ فَتَمَسَّحَ فُطْرُسُ بِالْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ اِرْتَفَعَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَمَا إِنَّ أُمَّتَكَ سَتَقْتُلُهُ وَ لَهُ عَلَيَّ مُكَافَاةٌ أَلاَّ يَزُورَهُ زَائِرٌ إِلاَّ أَبْلَغْتُهُ عَنْهُ وَ لاَ يُسَلِّمَ عَلَيْهِ مُسَلِّمٌ إِلاَّ أَبْلَغْتُهُ سَلاَمَهُ وَ لاَ يُصَلِّيَ عَلَيْهِ مُصَلٍّ إِلاَّ أَبْلَغْتُهُ صَلاَتَهُ ثُمَّ اِرْتَفَعَ .
💢ترجمه:
◽️شعيب ميثمى مىگويد:امام صادق عليه السّلام فرمود:
◽️آنگاه كه حسين بن على عليه السّلام به دنيا آمد،خداوند جبرئيل را با هزار فرشته فرمان فرود داد تا پيامبر خدا را از جانب او تبريك بگويند.آنگاه كه جبرئيل بر زمين رسيد،از جزيرهاى در دريا عبور كرد كه فرشتهاى به نام «فطرس»از حاملان عرش در آنجا بود.خداوند پر او را شكسته بود و بدان جزيره انداخته بود.فطرس هفتصد سال مشغول عبادت خدا بود تا اينكه حسين عليه السّلام چشم به جهان گشود.فطرس به جبرئيل گفت:قصد كجا دارى؟جبرئيل گفت:خداوند به محمد صلّى اللّه عليه و آله نعمتى داده است.اكنون از طرف او مأموريت دارم كه به پيامبر شادباش بگويم. فطرس گفت:مرا هم با خود ببر.شايد محمد صلّى اللّه عليه و آله براى من نيايش كند.
◽️جبرئيل او را همراه خويش نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آورد.آنگاه كه تبريك خداوند را رسانيد،از وضع فطرس بازگفت.پيامبر رو به آن فرشته فرمود:خويشتن را به اين مولود بمال و آنگاه به جايگاه خويش بازگرد.
◽️فطرس چنين كرد و بالا رفت،درحالىكه مىگفت:اى پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله،بىگمان امت تو حسين عليه السّلام را به قتل خواهند رساند.اما او بر گردنم حقى دارد.هركس او را زيارت كند و بر او سلام كند و درخواست رحمت براى او كند،به حسين عليه السّلام گزارش خواهم داد.آنگاه از نظر محو شد.
📚امالی شیخ صدوق. جلد اول. ص 137
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♦️درس خارجی که سالها منتظرش بودم...(۴)
یادداشت اول
یادداشت دوم
یادداشت سوم
خلط دو معنا از وجوب (باید) و لازمه آن در جبرگرایی اسپینوزا
🔰سید مجتبی امین جواهری
امروز در درس خارج اصول #استادفرحانی مطلب بسیار مهمی در تمایز دو معنا از باید و وجوب ارائه شد (رک:جلسه ۱۱۶ ) که بسیاری از مناقشات امروز رو تصحیح و تدقیق می کند. این مطلب ذیل بحث جایگاه دلالت تصوری در استنباط و زبانشناسی فقه معاصر و در بحث دلالت تابع اراده متکلم طرح شد.
نکته استاد مرا یاد مغالطه عمیق اسپینوزا در اثبات جبر از ضرورت هستی شناختی انداخت. در متن زیر این مطلب را بصورت کوتاه تقریر کردم:
وجوب یا #بایدها را می توان در دو حوزه معنا کرد:
۱. «باید» در حوزه هستیشناسی یا حکمت نظری
در مباحث فلسفی، «باید» به عنوان بیانگر ضرورتهای هستیشناختی مطرح میشود. این مفهوم به رابطهای ضروری بین پدیدهها اشاره دارد که از طریق روابط علیتی قابل استنتاج است. این نوع «باید» بیانگر یک ضرورت منطقی و وجودی است که در فلسفه به آن «ضرورت بالقیاس الی الغیر» می گویند، یعنی ضرورتهایی که از روابط علی معلولی بین پدیدهها ناشی میشوند. در منطق ذیل بحث از کیفیت نسب قضایا و موجهات از آن سخن میگویند.
۲. «باید» در حوزه اعتباری یا حکمت عملی
در مقابل، در حوزه حکمت عملی و اخلاقی، «باید» به عنوان یک گزاره اعتباری به کار میرود. این نوع «باید» به مجموعهای از الزامات ارزشی اشاره دارد که افراد برای تحقق معیارهای حقوقی و عملی از آن تبعیت میکنند. در این زمینه، اختلاف نظرهایی میان متفکرین وجود دارد. برخی مانند مرحوم آیتالله مصباح یزدی معتقدند که این «بایدها» حقیقی هستند، در حالی که برخی دیگر مانند آیتالله جوادی آملی آنها را اعتباری میدانند. این تمایز برای تحلیل دقیق مباحث فلسفی و دینی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
۳. اهمیت تمایز و جلوگیری از مغالطات
تمایز دقیق بین این دو نوع «باید» از بروز مغالطات فلسفی جلوگیری میکند. به عنوان مثال، #اسپینوزا در نظام فلسفی خود با ادغام نادرست بین ضرورتهای هستیشناسی و الزامات اعتباری، به جبرگرایی مطلق رسید. اسپینوزا در تفکر خود، با یکپارچگی هستی و وحدت مطلق آن، به تفسیری یگانه از خدا و وجود دست یافت. او تمامی پدیدهها، از جمله طبیعت و بدن انسان، را به عنوان امتداد هستی خدا تلقی کرد و بر وجود اتحاد میان خدا و مخلوقات تأکید نمود. این رویکرد منجر به نتیجهای مبنی بر جبرگرایی مطلق در افعال انسانی شد؛ به گونهای که تنها تفاوت بین فرد مجبور و مختار در آگاهی و تسلیم فرد است. در این چارچوب، افعال انسانی به عنوان پدیدههایی تبیین میشوند که ناشی از یک ضرورت علیتی در حوزه هستیشناسی هستند و لذا آزادی واقعی در تصمیمگیری و عمل به چنان سطحی محدود میشود که تنها در سطح آگاهی فردی میتوان تفاوت قائل شد. به همین دلیل اسپینوزا تمایلات رواقی گری و عرفانی دارد.
این نتیجهگیری با مخالفتهای شدیدی از سوی پیروان یهودی و مسیحی در عصر روشنگری، مواجه گردید؛ چرا که بر اساس باورهای دینی، مفاهیمی همچون بهشت، جهنم، هدایت و شریعت، مستلزم آزادی اراده و استقلال فردی هستند. از این رو می توان گفت جبرگرایی مطلق اسپینوزا که از ادغام نادرست بین ضرورتهای هستیشناسی و الزامهای اعتباری ناشی میشود، زائیده یک مغالطه بنیادین است.
۴. نتیجهگیری
تحلیل دقیق دو معنای «باید» نه تنها تفاوتهای اساسی بین ضرورتهای وجودی و الزامات ارزشی را روشن میسازد، بلکه زمینهای برای دقت در طرح بحث علوم انسانی اسلامی فراهم میآورد. تبیین صحیح این دو معنا میتواند از اشتباهات معرفتی و روشی ناظر بر تولید علم جلوگیری کرده و به توسعه نظریات نوین در حوزههای علوم انسانی و اسلامی کمک نماید.
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
امام حسین و دستگیری.mp3
1.13M
🎙#سیدالشهداء| امام حسین (ع)، واقعا عجیب است!
🎙استاد علی فرحانی
#میلاد_سیدالشهداء
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b