📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
2⃣3⃣ (قسمت سی و دوم) برنامه های حکومت امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) (خطبه۱۶)
🔻عمل اميرالمؤمنين به وعده های داده شده
🔹 می دانستند که امیرالمؤمنین میان حقّ خدا و حقّ مردم انفکاکی قائل نیست.
🔹 می دانستند که معنی ندارد کسی حق مردم را ضایع کند و دم از پاسداری حق خدا بزند.
🔹می دانستند که علی معتقد است بندگی و عبودیت پروردگار فقط به دل و فکر نیست ، به عمل نیز هست.
🔹می دانستند که امیرالمؤمنین از جملهٔ آن کسانی است که آیهٔ قرآن دربارهٔ آنان این گونه سخن می گوید : «مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَ مِنهُم مَن يَنتَظِرُ وَ ما بَدَّلوا تَبديلًا » وعدهٔ با خدا را به دروغ نبستند ، معاهدهٔ با خدا را تخلّف نکردند ؛ بعضی پیشاپیش رفتند و بعضی در انتظار سرنوشت حق این راه پیمایی الهی اند و علی از آن منتظران بود.
🔹پس معلوم بود که علی مانند رهبران دیگر تاریخ - آنها که پیش از علی بودند و آنان که پس از علی و در زمان علی بودند ـ تخلّف نمی کند ، به مردم دروغ نمی گوید ؛ با این حال ، خود او در آغاز این سخن تاریخی و عجیب ، این سخن را مؤکد می کند : « ذِمَّتِي بِمَا أَقُولُ رَهِينَةٌ وَ أَنَا بِهِ زَعِيمٌ » ؛ ذمّهٔ من ، رهين گفتهٔ من است ؛ خود من عهده دار آنچه می گویم هستم ؛ در واقع برنامهٔ حکومتش را می خواهد بیان کند.
🔹 از اینجا می فهمیم که آن « لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً » كه در جملات بعدی این خطبه است مربوط به چیست . این جمله های نهج البلاغه را وقتی انسان بی توجه به قبل و بعد نگاه می کند ، مثل هر جملهٔ دیگری درست نمی فهمد ؛ یک نظر دقیق ، یک مطالعهٔ دیگر لازم است تا بتواند روح و محتوای سخن امیرالمؤمنین را معرفی کند و بشناساند . پس دارد برنامه می دهد و عهده دار می کند ذمّهٔ خود را ؛ اما قبل از آنکه این برنامه را بیان کند ، از یک سنّت و واقعیت تکوینی تاریخ ، پرده بر می دارد.
↩️ ادامه دارد...
🦋وقتی ظرف میشویی ؛
شکر کن به خاطر اینکه ظرفهایی داری که بشویی ، یعنی غذایی در کار بوده ، یعنی کسی را سیر کردی ، یعنی با محبت ، با عشق ، از یکی دو نفر مراقبت کردی ، برایشان آشپزی کردی ، میز چیدهای ...
تصور کن چند میلیون نفر در این لحظه ، ظرفی برای شستن ندارند ! یا کسی را ندارند که برایش میز بچینند !
🦋وقتی رختخوابت را جمع میکنی،
خدا رو شکر کن، به خاطر اینکه رختخوابی گرم برای خواب داشتی، یعنی مکانی برای خواب و استراحت داشتی، خیلی ها در دنیا حتی مکانی برای خواب ندارند و یا به خاطر درد جسمی نمیتوانند بخوابند.
🦋وقتی به هم ریختگی های فرزندت را در خانه را جمع میکنی، خدا رو شکر کن، این یعنی کودکی سالم در خانه داری ، خیلی ها سالها چشم انتظار لبخند کودکشان نشسته اند.
هیچ وقت نزار یک غم،دیدن و شکرگزاری نعمت های زندگی تو ازت بگیره.
#معجزه_شکرگزاری
#اسرار_الهی_آرامش 🦋👇
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
3⃣3⃣ (قسمت سی و سوم) برنامه های حکومت امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) (خطبه۱۶)
🔻برنامهٔ حکومت علی(علیه السلام) بر روال حق
🔹 امیرالمؤمنین طرف دار حق است و حق عبارت است از آنچه مطابق تکوین و فطرت عالم است. مکرر حق را معنا کرده ام ؛ فهمیدن معنای حق به شدت مهم است. حق به آن چیزی می گویند که با فطرت و سرشت عالم و آدم هماهنگ باشد ؛ حق به آن تشریعی می گویند که با تکوین عالم سازگار باشد . آن کسانی که بر خلاف سیر طبیعی و فطری عالم و آدم سخن می گویند و قانون می دهند و تشریع می گذرانند ، نمی توانند مدّعی باشند که حق گرا و حق گزارند .
🔹چه کسی می فهمد سِیر تکوینی عالم و آدم را جز خدای عالم و آدم ؟ چه کسی می شناسد سرشت طبیعی این مخلوق را جز خالق و آفریننده اش؟ علی سخنگوی آن خالق [است]. پس چون طرف دار حق است ، برنامهٔ حکومتش هم بر روال حق است. برنامه ای هم که خود او از آن پیروی می کند برنامهٔ حقیقت است.
🔻پند گرفتن از تاریخ ؛ عامل نجات
🔹 و حقیقت یعنی آنچه با تکوین و طبیعت و سرشت عالم و آدم ممزوج و آمیخته است. لذا یکی از قانونهای طبیعی و تکوینی این عالم را مقدمتاً بیان می کند و آن قانون این است که هر آن کس به گذشتهٔ تاریخ نظر بکند و از آن پند بگیرد ، عقوبتها و مثوبتهای گذشته را تفسیر و تحلیل نماید ، وضع عقوبتها و وضع مثوبتها را بشناسد ، از آنچه موجب عقوبت است بپرهیزد و به آنچه موجب مثوبت است رو آورد ، هرگز در چاه نمی افتد ؛ این یک قانونی است که خود به معنای توجه دادن به قوانین تاریخ است .
🔹 امروز در دنیای فرهنگهای نو از سنّت های قانون فراوان اسم برده می شود ؛ باید بگویم که این کشف و طرز جدیدی نیست ؛ این همان است که ادیان عالم بر پایهٔ آن بنیانگذاری شده است. ادیان عالم بر اساس توجه به تاریخ و سنّت ها و قانونهای تاریخی که بر مسیر زندگی انسان حکومت داشته اند ، آمد و رفت کرده است ؛ اصلاً دین با تاریخ بشر و با کیفیات زندگی گذشتهٔ بشر ارتباط دارد. این قانونی که امیرالمؤمنین اینجا بیان می کند ، به قانونهای تکوینی تاریخ و سنت های اصیل آن توجه دهنده است. درست گوش کنید تا مفهوم و محتوای کلمات اميرالمؤمنین به دست بیاید. عمر دنیا می گذرد ، عمر ما در دنیا می گذرد،[ اگر ] سخن علی را نفهمیده باشیم حیف است ؛ یک قدری بیشتر روی این کلمات کار کنیم و فکر کنیم .
🔹 قانونهای تاریخ در گذشته هر جوری که عمل کردند ، در زمان امیرالمؤمنین هم همان جور عمل می کنند ؛ بعد از اميرالمؤمنين هم قانون دیانت همان جور عمل می کند.
↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم از طرف محسن
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
4⃣3⃣ (قسمت سی و چهارم) اهمیت تاریخ در نظر امیرمؤمنان
🔹مطلبی که می خواستم روی آن تکیه کنم ، توجه به تاریخ است که امیرالمؤمنین می گویند به گذشتهٔ بشریت نگاه کنید ، آنچه در گذشته دیدید تکرار نکنید. البته خطبه مقدماتی دارد که در نهج البلاغه های معمولی نیست ؛ بعضی از شارحین نهج البلاغه با زحمت گشته اند آن مقدمات را پیدا کرده اند ؛ در مقدمات آن خطبه ها امیرالمؤمنین مخصوصاً یک جمله می گوید : « وَ قَدْ قَتَلَ اَللَّهُ اَلْجَبَابِرَةَ» ؛ "خدا جبّاران عالم را نابود کرد" ، یعنی جبّاری نکنید ؛ خدا فلان کافرها را ، فلان ظالمها را نیست و نابود کرد ؛ یعنی کفر و ظلم نورزید . اینها مقدمات همین خطبه است که جملات اولش را مرحوم سید رضی ( رضوان الله علیه ) نیاورده است و بعضی از شارحین گشته اند از مدارک و مآخذ پیدا کرده اند . توجه به گذشتهٔ تاریخ خیلی مهم است و امروز برای ما جامعهٔ مسلمان همین توجه به گذشتهٔ تاریخ در نهایت اهمیت است .
🔹برادران مسلمان ، ای پیروان قرآن ! پیروان قرآن روزگاری از بهره مندی های مادی و معنوی برخوردار بودند و امروز نیستند . نه قسمت اول قضیه جای تردید است ، نه قسمت دوم قضیه جای تردید است ؛ یک روز آنها امپراطوران عالم ، قدرتهای سیاسی بزرگ دنیا بودند ؛ مال و ثروت روی زمین و زیر زمین مال آنها بود ؛ اقتصاد سالم ، تجارت صحیح ، کشاورزی خوب مال آنها بود ؛ امروز هیچ کدام نیست . اخلاق انسانی و فضایل ، گیاهی بود که فقط در سرزمین اسلامی میرویید و بس ؛ امروز همین سرزمین ، شوره زاری شده که این گیاه اصلاً در آن نمی روید ؛ اگر هم نشاء کردید ، این گیاه را سبز کردید ، داخل زمین کردید ، بعد از اندک مدتی می خشکد .
🔹 در سرزمین اسلامی همهٔ فضایل به خودی خود با سیر طبیعی رشد می کرد ؛ امروز همهٔ فضایل به خودی خود با سیر طبیعی می میرد . آن گذشتهٔ ما است ، این وضع امروز ما است ؛ از کجا شد ؟
↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اضطراب7️⃣:
📌خیلی وقتا که حالمون با هیچی خوب نمیشه،
هیچی آروممون نمیکنه،
📌هیچی آشوب درونمون رو از بین نمیبره،
و...
💥 فقط یک دلیل داره، که ذهنمون هم بهش خطور نمیکنه ❗️
#روانشناختی
استاد شجاعی
🌟بسم الله الرحمن الرحیم🌟
🌸 قالَ رسولُ اللّهِ صلىاللهعليهوآله:
🌼أكرِمُوا أولادَكُم و أحْسِنوا آدابَهُم يُغْفَرْ لَكُم
🌸پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله:
🌼به فرزندان خود احترام گذاريد و آنان را آداب نيكو بياموزيد تا آمرزيده شويد.
📚ميزان الحكمه جلد1 صفحه107
#حدیث
#پیامبر_اکرم_صلىاللهعليهوآله
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
5⃣3⃣ (قسمت سی و پنجم) سخنان انقلابی امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) (خطبه ۱۶)
🔻 « ذِمَّتِي بِمَا أَقُولُ رَهِينَةٌ وَ أَنَا بِهِ زَعِيمٌ » ؛
ذمّه ام رهین گفتن است و من خود عهده دار آن هستم .
🔻«إِنَّ مَنْ صَرَّحَتْ لَهُ الْعِبَرُ عَمَّا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْمَثُلَاتِ»؛ آن کس که عبرتها ، عقوبتها را در مقابل او روشن کرده است.
🔻« حَجَزَتْهُ التَّقْوى عَنْ تَقَحُّمِ الشُّبُهَاتِ » ؛
تقوای مسلکی ، تقوای عملی ، تقوای فکری ، تقوای روحی ، تقوای سیاسی و اجتماعی ، او را از در افتادن در مواضع و منزلگاه های شبهه ناک باز می دارد .
🔻 «أَلاَ وَ إِنَّ بَلِيَّتَكُمْ قَدْ عَادَتْ كَهَيْئَتِهَا يَوْمَ بَعَثَ اللهُ نَبِيَّهُ»(صلى الله عليه وآله وسلّم) ؛ آگاه باشید که همانا بلیه و ابتلای شما به همان صورت و هیئتی برگشته است که در روز بعثت پیغمبر دچار آن بودید ؛ [ این ] همان بلیه ، همان بیماری و همان بدبختی است ، یعنی علاجش هم همان است ؛ اینها مقدمه است و بعد ، نامهٔ حکومتی از اینجا شروع می شود :
🔻« وَ الَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ » ؛ قسم به آن کس که مبعوث کرده است پیامبر را به حق ،
🔻« لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ » ؛ آنچنان در هم ریخته می شوید ، آنچنان مبهوت می شوید ، آنچنان بالا پایین می روید ، آنچنان مانند خاکی که از غربال می گذرد غربال می شوید ، تا آن کسانی که پایینند ، بالا بیایند و آن کسانی که بالا هستند پایین بیایند .
🔹 برداشته اند برای ما مغازه درست کرده اند ؟ جنس برای ما داخل ویترین چیده اند ؟ [ آن بالا عبدالرحمن بن عوف را گذاشته اند برای خاطر ثروتش ؟ کنارش زبیر و طلحه را گذاشته اند برای خاطر داعیه هایشان ؟ کنارش قوم و خویشهای عثمان را گذاشته اند برای خاطر رفاقتشان با حاکم ؟ عمار و بلال و ابیذر را پایین ها انداخته اند ؟ گوشهٔ کوه و بیابان آنها را متواری کرده اند که ابوذر در ربذه بمیرد تا عبدالرحمن عوف با کیلوها طلایش خوش بگذراند ؟ تا طلحه و زبیر مشغول عیش و نوش باشند ؟ تا سعد بن ابی وقاص آقایی بفروشد ؟ ... عمار یاسر يا عبدالله بن مسعود از دست خلیفه کتک بخورد و استخوان پهلویش بشکند، برای خاطر اینکه مروان و ولید و دیگران و دیگران می خواهند آقا بمانند ؟ ویترین مغازه درست کرده اید ؟ بالا پایین برای ما گذاشته اید ؟ مردم را از هم جدا کرده اید که یک عده بالانشین باشند ، یک عده خاک نشین ؟ یک عده از سیری بمیرند ، یک عده از گرسنگی بمیرند ؟
🔹قاطیتان می کنیم ؛ پایینی ها را بالا می بریم به شرف و دیانت ، بالایی ها را پایین می آوریم به ذلّت فسق و نفاق ؛ این برنامهٔ امیرالمؤمنین بود. آنجا اعلام کرد ، از ساعت بعدش هم شروع کرد و تا وقتی هم که شهید شدند ، در این راه حرکت کرد .
↩️ ادامه دارد...
🌺🍃﷽🌺🍃
👌يكي از عوامل اضطراب↘️
✳️قضاوت ما در مورد دیگران است✳️
👌به قصه زیر دقیقا توجه کنید
استفان کاوی در کتاب خود(هفت عادت مردمان موثر)می نویسد:
🚌وقتی اتوبوس درون شهری در یک ایستگاه ایستاد پدری با چندین فرزند سوار بر اتوبوس شد.
بچه ها سر و صدای زیادی راه انداخته بودندو همه مسافرها عصبانی😡 بوده و حرص 😤می خوردند.
ناگهان یک مسافر به طور اتفاقی داستان را از پدر پرسید.
پدر گفت:
✴️این بچه ها یک ساعته که مادرشان را از دست داده اند و نمی دانند، من به آن ها گفتم آن ها را به پارک می برم.
✳️بعد از شنیدن این سخنان همه آرام شدند.و سعی می کردند به نوعی کودکان را شاد کنند.
💕🌿💕🌿
✅یه قصه دیگه:
فردی وارد شهری شد و برای نماز به مسجد رفت ناگهان دید که مکبر در حالت دراز کش است در بین نماز بسیار عصبانی 😡شد وقتی نماز تمام شد دید که مکبر خودش را روی زمین می کشد.
✴️آری آن مکبر فلج بود.
عزیزان من🌿🌹
👌 سریع قضاوت نکنید .
💟اگه در رانندگی کسی جلوی شما پیچید ناراحت نشوید و بگویید حتما مشکلی دارد.
💟اگر کسی با شما به تندی صحبت کرد ،حتما روز سختی را گذرانده است.
💟اگر کسی جواب سلام شما را نداد باز سلام کنیدو اگر باز هم جواب نداد ،بدانید که حتما خودش ناراحتی دارد.
✳️چه دوستی ها که بر اثر یک جواب سلام ندادن به هم خورده است.و مشکلات وتنش هایی را به وجود آورده اند.
🌟به فرموده حضرت علی علیه السلام
🌹🌿آدم ها را با نیتشان بسنج و خودت را با رفتارت بسنج🌹🌿
#استاد_حورایی
#رهایی_از_افکار_منفی_و_استرس
#اسرار_الهی_آرامش 🦋👇
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
💠 معنای زندگی:
📌شخصی گرسنه بود برایش کلم آوردند اولین بار بود که کلم میدید. با خود گفت: حتما میوهای درون این برگها است اولین برگش را کند تا به میوه برسد اما زیرش به برگ دیگری رسید. و زیر آن برگ یک برگ دیگر و... با خودش گفت: حتما میوهی ارزشمندی است که اینگونه در لفافهاش نهادند. گرسنگیاش بیشتر شد و با ولع بیشتر برگها را میکند و دور میریخت. وقتی برگها تمام شدند متوجه شد میوهای در کار نبود! آن زمان بود که دانست کلم مجموعهی همین برگهاست.
♦️ ما روزهای زندگی را تند تند ورق میزنیم و فکر میکنیم چیزی در پس روزها پنهان شده که باید هرچه زودتر به آن برسیم درحالی که همین روزها آن چیزی است که باید دریابیم و درکش کنیم!
‼️زندگی، همین روزهایی است که منتظر گذشتنش هستیم بنابراین قدر فرصتها را ثانیه به ثانیه و ذره به ذره بدانیم.
#معنای_زندگی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 #سماح (مرکز مشاوره اسلامی حوزه علمیه)
سایت | ایتا | کارگاهها | آپارات
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
6⃣3⃣ (قسمت سی و ششم) راهنمایی مردم در فتنه (خطبه ۱۶۸)
🔹این کلام شریف بنا بر آنچه از مضمون خود سخن برمی آید ، مربوط می شود به آن زمانی که آتش جنگ میان امیرالمؤمنين ( عليه الصلاة والسلام ) و سپاهیان معاویه برافروخته شده بود .
🔹 ابتدای خطبه دربارهٔ رسول خدا است ؛ برای اینکه مردم تکلیف خودشان را بدانند و در زمینهٔ پیروی از امیرمؤمنان و انجام آنچه در آن موقعیت ضروری بود ، بتوانند تصمیم بگیرند ، گویا یادآوری بعثت و نبوت پیغمبر ضروری بوده است . همان طوری که در بحثهای مربوط به نبوت ، یکی دو بار تا کنون گفته شده است ، اعتقاد به نبوت ، متضمّن و حامل یک تعهد است . وقتی انسان معتقد شد و پذیرفت و گواهی داد که پیغمبر خدا خاتم پیامبران ، برگزیدهٔ خدا و مبعوث خدا است ، در حقیقت متضمن این است که انسان یک مسؤولیتی را قبول بکند .
🔹 این مسؤولیت در دو کلمه ، عبارت است از اینکه :
✅ هدف پیغمبر را بپذیرد،
✅ در راهی که پیغمبر حرکت می کرد ، قدم بگذارد و پیش برود .
🔹امیرالمؤمنین ( صلوات الله و سلامه عليه ) بعد از آنکه در زمینهٔ نبوت در این خطبه مطلبی بیان می کند ، می پردازد به آن کسی که شایستهٔ جانشینی پیغمبر است ؛ و من هو جدير بأن يكونوا للخلافة .
↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢خدایا آمدم💢
کدام گناهه که خدا قبول نمیکنه؟!
👈یک دقیقه
#آیت_الله_جوادی
#شعبان ومناجات شعبانیه
#تصمیم
#توبه
زمانی که فرزند شما کار اشتباه انجام می دهد،
اشتباهش را به شخصیتش پیوند نزنید.
اگر از کلمات و عبارات نامناسب استفاده کرد؛
- نگویید: تو بیادبی
- بگویید: حرفِ بد زدن ممنوع
اگر بدون اجازه سرکیف کسی رفت؛
- نگویید: دزد
- بگویید: باید اجازه بگیریم. رفتن سر کیف دیگران بدون اجازه اشتباه است.
اگر خیالپردازی کرد؛
نگویید دروغگو
اگر گاز گرفت نگویید وحشی
بگوئید: گاز گرفتن ممنوع.
زیر سوال بردن شخصیت فرزندتان،
از بین رفتن اعتماد به نفس و جسارت تکرار خطا را به دنبال خواهد داشت.