eitaa logo
موسسه دین پژوهی التوحید
532 دنبال‌کننده
495 عکس
150 ویدیو
68 فایل
التوحید با مشارکت فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی در راستای تقویت بنیادی ترین باورِ انسان؛ #توحید با استفاده از شواهد وجدانی و فطری و آموزه های عقلی و نقلی گام برمی دارد. 🌐 لینک دعوت @altawhid 🆔 ارتباط با ما: @altawhidadmin @HosseiniAlemi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از صلوات
به شبهات فاطمیه : درب خانه حضرت زهرا (س) چوبی ، حصیری یا پرده ای ؟؟؟ ✍پژوهشگر : حجت الاسلام سید محمد فاضلیان وهابیت شناسی موسسه کلامی احیا همدان
هدایت شده از صلوات
هدایت شده از صلوات
هدایت شده از صلوات
هدایت شده از صلوات
هدایت شده از صلوات
هدایت شده از صلوات
❇️ واقع‌گراییِ نظریات فیزیک بنیادین 🔹 پژوهشکده‌ی فلسفه‌ی تحلیلی نشستی برگزار کرده با عنوان «نظریات فیزیکی توصیه هستند، نه توصیف». ارائه‌ی این بحث برعهده‌ی آقای شاهین کاوه است که تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه پیتزبورگ آمریکا گذرانده است. 🔺 من تصور میکنم اگر همین موضوع را یک دانشجوی دکتری فلسفه‌علم از یکی از دانشگاه‌های ایران میخواست ارائه دهد، احتمالاً به سادگی مورد پذیرش جامعۀ علمی (بخصوص یک پژوهشکده‌ی معتبر در این سطح) قرار نمیگرفت! چون موضوع این بحث کاملاً برخلاف ذائقه‌ی جریان علمی و فلسفه‌علمیِ حاکم بر ایران است. جامعه‌ی علمی (ساینتیست) ایران تا آنجا که من میدانم از انتشار چنین دیدگاهی (که ازقضا کاملاً واقع‌بینانه هم هست) چندان خوشحال نمیشود! 🔹 اصلاً خود این ایده که «نظریات فیزیکی توصیه هستند، نه توصیف» (شرح در تصویر)، یک فهمِ انقلابی نسبت به فضای پوزیتیوِ حاکم بر ساینسِ ایران است. ✔️ اگر قرار باشد در حوزه‌ی فیزیک بنیادین حرف تازه‌ای بزنیم (که امروز دانش فیزیک تشنه‌ی یک نظریه‌ی جدید در این عرصه است) گام اوّل، فهمِ این واقعیّت است که نظریات فیزیکی «وحیِ‌ مُنزَل» نیستند که دیگر قابل تغییر نباشند. این نشستی که برگزار شده و دیگر موضوعاتی از این‌دست میتوانند قدمِ مهمّی در این عرصه باشد. ✍ علیرضا ملااحمدی پ.ن: ان‌شاءالله در صورت دسترسی به صوت جلسه، آن را به اشتراک می‌گذارم. ◀️ کانال مکتبخانه ( ) @altawhid
40.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎 انتقادات شرودینگر (از برجسته‌ترین فیزیک‌دانان کوانتوم و برنده نوبل فیزیک) به طبیعت‌گرایی و غلبه علم‌گرایی 📗 از کتاب: Erwin Schrödinger, 'Nature and the Greeks' and 'Science and Humanism' , 2014, Cambridge University Press. 👤 دکتر @altawhid
📒 خدای دین و خدای فلسفه؛ مغایرت یا این‌همانی؟! ❓ برخی از فیلسوفان خداناباور غربی همچون جان‌هاسپرز و متألهان مسیحی مانند جان هیک اعتقاد دارند خدایی که در براهین فلسفی به عنوان واجب الوجود، علت نخستین، طراح کیهانی و... اثبات می‌شود، مغایر با خدایی است که دین توصیفش می‌کند و فیلسوفان خداباور مجوزی برای یکی انگاشتن این دو ندارند. ❓برخی دیگر معتقدند خدای دین شایسته محبت و پرسش است و انسان باید در مواجهه با وی کرنش و خضوع نماید، در حالی که خدای فلاسفه، تنها یک واجب الوجود است که شوری در دل‌ها نمی‌افکند؛ خدای فلسفه یک امر خشک و انتزاعی است که متعلق مجادلات علمی و مناقشات ذهنی است. 🧩 در مقام بررسی این ادعا نخست باید توجه داشت که ادیان گوناگون حتی ادیان الهی تصویر واحدی از مسئله خدا به دست نمیدهند، مسیحیت رایج مدعی تثلیث است، حال آن که شعار اسلام در توحید تجلی یافته است، از سوی دیگر، مکاتب و نظامات فلسفی نیز نگرش واحدی به خداوند ندارند. بر این اساس، مدعای تغایر خدای فلسفه با خدای دین را نمیتوان در قالبی کلی بررسی کرد، بلکه باید مقضود خود از دین و فلسفه را مشخص کنیم. ما این مدعا را از منظر قرآن کریم به مثابه کتاب مقدس دین اسلام و فلسفه اسلامی بررسی میکنیم، خدای قرآن با اسم علم «الله» شناخته میشود و رایج‌ترین تعبیر برای خدا در فلسفه اسلامی عنوان «واجب الوجود بالذات» است. 🔸 مدعای دوگانگی خدای دین با خدای فلسفه از منظر قرآن و فلسفه اسلامی پذیرفتنی نیست؛ زیرا بر طبق قرآن، یکی از اوصاف منحصر در فرد الله تعالی، «شیء غیرمخلوق» است؛ در نگرش قرآنی، همه موجودات مخلوق الله هستند و او تنها موجودی است که وصف «شیء غیرمخلوق» را دارد. در جانب فلسفی نیز، واجب الوجود که با براهینی ابتدا وجودش و سپس وحدتش اثبات میشود، تنها موجود بدون علت است. پس «شیء غیرمخلوق» وصف انحصاری الله قرآن و واجب فلسفه است. بنابراین، مصداق الله و واجب الوجود یکی است. 🔸 اما مدعای دوم مبنی بر تفاوت نسبت انسانی با خدای فلسفه و خدای دین نیز با تمرکز بر صفات ذاتی و فعلی خداوند قابل بررسی است. در فلسفه الهی، تنها به اثبات وجود خدا بسنده نمی‌شود، بلکه پس از مرحله اثبات ذات، به سراغ اثبات و بررسی اقسام گوناگون اوصاف الهی می‌روند. اوصاف فعلی خداوند بیان‌گر روابط گوناگون خداوند با مخلوقات از جمله انسان‌اند، اما صفات ذاتی چگونگی ذات الهی و کمالات او را توصیف میکنند. 🔻 در سطح عامه مردم، توجه به اوصاف فعلی خداوند و نقش او در هستی و زندگی انسان، شایستگی او برای محبت‌ورزی و پرستش را نشان می‌دهد و عموم مردم با ادراک این اوصاف و مناسبات متعدد میان خود و پروردگارشان، به او محبت پیدا کرده، در مواجهه با سر تعظیم فرود می آورند. اما فیلسوفان فراتر از این معرفت عمومی، خداوند را به اوصاف کمالش می‌شناسند و این معرفت به کمال بی‌پایان و زبیایی کران‌ناپیدای خداوند عشقی عقلانی در دل ایشان می‌افکند که فراتر و والاتر از محبت برآمده از اوصاف فعلی حق است؛ والذین آمنوا أشد حباً لله. ✏️ استاد @altawhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ جایگاه در غرب!!! 😔😔 شاید بگوئید این کلیپ ساختگی است! ◀️ با اینحال بیایید یک لحظه تصور کنیم که اگر در یکی از کشورهای اسلامی چنین صحنه ای رخ می دهد! منادیان چه بلوایی درست می کردند! بالاتر! ❓اصلا خودِ من و شما با آن افرادی که از زن مسلمان، یک حیوان ساخته بودند، چه می کردیم؟❓🤔 نهایت از نظر غرب همین است! @altawhid
⭕️عقلانیت در معنویت سکولار ✍️مقصود از عقلانیت در ، عقلانیتی است کاملاً همسو و منطبق با مؤلفه‌های . این عقلانیت بر این باور است که هیچ معیار ثابتی برای بشر امروز باقی نمانده و جهان بیرون از انسان پیوسته زیر سؤال می‌رود. در چنین وادی تحیری، انسان مدرن، خود سراغ تجربه می‌رود و به شناخت شخصی خویش تکیه می‌کند. بر اساس این دیدگاه، هر آنچه از فیلتر عقل سکولار عبور کرده و مورد تأیید قرار نگیرد، پذیرفته نیست حتی ارزش‌های دینی. چنین عقلانیتی خاطر نشان می‌کند اگر دین، کارکردی این‌جهانی نداشته باشد یا اینکه عقل سکولار آن را درنیابد، جایی در صحنه زندگی انسان نخواهداشت. به دیگر سخن، یا نقشی در سعادت این‌جهانی ندارد یا در فرض نقش داشتن، صرفا دینی با کارکردی دنیوی است. بر اساس خودبسندگی عقلانیت سکولار، سعادت انسان از طریق نگرش این‌جهانی بدون توجه به حقایق جهان دیگر رقم می‌خورد و از این منظر، ابزارهای نیل به سعادت نیز نه فرامادی بلکه کاملا مادی و دنیوی است. 📕منبع: کتاب «عقلانیت در معنویت دینی و معنویت سکولار»، نوشته علی قربانی‌کلکناری @altawhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠تنظیم دقیق کیهانی 🔹از جمله معماهایی که علم بدان می‌پردازد، می‌توان به تنظیم دقیق جهان اشاره کرد. دانشمندان بسیاری شیفته‌ی این موضوع شدند که شرایط در ابتدای عالم چه‌گونه باید «کاملا درست و مناسب» بوده باشد تا بتواند به شکل‌گیری حیات هوشمند انسان منجر شود. برای وجود چنین شرایطی نسبت قدرت‌های نیروهای جهان و سایر قوانین فیزیکی باید به خوبی نتظیم شده باشد. این مقادیر حتی اگر ذره‌ای متفاوت بودند، حیات، و به مراتب کم‌تر حیات هوشمند، هرگز شکل نمی‌گرفت. 🔸بسیاری از فیلسوفان دین تلاش کرده‌اند از این طریق تقریری نوین از برهان نظم ارائه نمایند. از جمله آلوین پلانتینگا در کتاب «تعارض واقعی کجاست؟» تنظیم دقیق را دلیلی بر وجود خدا مطرح می‌کند. 🔹راجر پنروز، در گفت‌وگو با رابرت لارنس کوهن، مجری برنامه‌ی تلویزیونی «نزدیک‌تر به حقیقت» تلاش دارد به مسئله‌ی تنظیم دقیق و استدلال اصل انسان‌گر (آنتروپیک) بپردازد. 🔸سر راجر پنروز فیزیک‌دان و ریاضی‌دان برجسته‌ی انگلیسی است. وی اکنون استاد دانشگاه آکسفورد و استاد افتخاری کالج سنت جان در کمبریج است. پنروز تلاش‌های قابل توجهی در زمینه‌ی «نسبیت عام» و «کیهان‌شناسی» دارد. وی برنده‌ی جوایز متعددی از جمله جایزه‌ی ولف در سال ۱۹۸۸ در رشته‌ی فیزیک است. او این جایزه را به همراه استیون هاوکینگ، به خاطر «قضایای تکینگی پنروز-هاوکینگ» دریافت کرد. ___________________ ___________________ 📤کانال فلسفه دین اسلامی 🆔 @altawhid
نشست علمی مقایسه معنویت عصر انقلاب اسلامی با معنویت عصر جدید با نگاه به آینده نظم جدید جهانی.mp3
41.87M
نشست علمی مقایسه معنویت عصر انقلاب اسلامی با معنویت عصر جدید با نگاه به آینده نظم جدید جهانی ◾️ ذیل همایش بین المللی هندسه نظم جدید جهان 👤سخنرانان: 1️⃣دکتر احمد شاکرنژاد ◾️رئیس پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 2️⃣حجه الاسلام دکتر حبیب الله بابایی ◾️مدیر میز مسائل اجتماعی و سیاسی ایران (عدالت) 🔹مرکز مطالعات راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی 3️⃣حجه الاسلام دکتر احمد کوهی ◾️ آینده پژوه و پژوهشگر حوزه دین 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/RnkIo 📒رئیس نشست : دکتر علیرضا پیروزمند ◾️استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی ✍️دبیر نشست :یاسین پورعلی 🔊رسانه علوم انسانی اسلامی 🆔 @altawhid
🔸نشست علمی- ترویجی بازشناسی ظرفیت های حکمت متعالیه در چالش با الحاد جدید 🔰 با همکاری گروه منطق فهم دین و کلام پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می شود: 🎙 با حضور: ⏰ چهارشنبه 14دیماه، ساعت 14 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd ( ) 🆔 @altawhid
Shakerin-13971220-Pasokh-Gouei-Be-Shobahat-01-Thaqalain_IR.mp3
22.78M
✅ کارگاه شیوه های پاسخگویی به شبهات 🎙 استاد حمیدرضا شاکرین (از کارشناسان سلسله کتب پرسش ها و پاسخهای دانشجویی) 🔹 جلسه اول @daneshnameh1399 🔊رسانه علوم انسانی اسلامی ( ) 🆔 @altawhid
Shakerin-13971220-Pasokh-Gouei-Be-Shobahat-02-Thaqalain_IR.mp3
21.38M
✅ کارگاه شیوه های پاسخگویی به شبهات 🎙 استاد حمیدرضا شاکرین (از کارشناسان سلسله کتب پرسش ها و پاسخهای دانشجویی) 🔹 جلسه دوم 🔊رسانه علوم انسانی اسلامی ( ) 🆔 @altawhid
👆👆👆👆👆👆 ◀️ برگزاری کلاس آموزشی (۳۱) با حضور 📆 دوشنبه ۱۲ دی ماه ساعت ۸ تا ۱۰ ( ) 🆔 @altawhid
👆👆👆👆👆👆 ◀️ برگزاری کلاس آموزشی ویژه علمای کشور (۱) با حضور 📆 دوشنبه ۱۲ دی ماه ساعت ۱۲ تا ۱۴ ( ) 🆔 @altawhid