🔥 عوامل ورود در جهنم (42)
⬅️ زر اندوزی
💥اگرچه زر اندوزی یکی از مظاهر دنیا پرستی است، ولی روی این موضوع بالخصوص در قرآن مجید به عنوان یکی از اسباب گرفتاری در آتش دوزخ تکیه شده، آنجا که میفرماید:
✨والَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ * يَوْمَ يُحْمَىٰ عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَىٰ بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ ۖ هَٰذَا مَا كَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ فَذُوقُوا مَا كُنْتُمْ تَكْنِزُونَ (توبه/ 34- 35)
✨و کسانی که طلا و نقره را گنجینه و ذخیره میکنند و در راه خدا انفاق نمیکنند آنها را به عذابی دردناک بشارت ده * روزی که آن طلا و نقره ذخائرشان در آتش دوزخ گداخته شود و پیشانی و پشت و پهلوی آنها را به آن داغ کنند (و فرشتگان عذاب به آنها گویند) این است نتیجه آنچه بر خود ذخیره کردید، اکنون بچشید (آتش حسرت و عذاب) همان سیم و زری که اندوخته میکردید.
♦️«یکنزون» از ماده «کنز» بر وزن و به معنی «گنج» است که در اصل به معنی جمع و جور کردن اجزاء چیزی گفته میشود. سپس به جمعآوری و نگهداری و پنهان نمودن اموال و یا اشیاء گران قیمت اطلاق گردیده است.
بنابراین در مفهوم آن جمع آوری و نگاهداری و گاهی پنهان کردن نیز افتاده است.
✳️ از آن روز که جوامع انسانی شکل گرفت مسئله مبادله فرآوردههای مختلف در میان انسانها رواج داشت. هر کس مازاد احتیاجات خود را از فراوردههای کشاورزی و دامی و غیر آن در معرض فروش قرار میداد، ولی در آغاز مبادلهها همواره به صورت مبادله جنس به جنس بود، زیرا پول اختراع نشده بود، و از آنجا که مبادله جنس به جنس مشکلات فراوانی ایجاد میکرد، زیرا چه بسا افراد مازاد نیاز خود را میخواستند بفروشند ولی چیز دیگری در آن حال مورد نیازشان نبود که با آن بخرند اما مایل بودند آن را به چیزی تبدیل کنند که هرگاه بخواهند بتوانند با آن اجناس مورد نظر خویش را فراهم سازند.
از اینجا مسئله اختراع "پول" مطرح شد.
پیدایش "نقره" و از آن مهمتر "طلا" به این فکر تحقق بخشید و این دو فلز به ترتیب پول ارزان قیمت و گران قیمت را تشکیل دادند و به وسیله آنها گردش معاملات رونق بیشتر و چشمگیرتری پیدا کرد.
👈 بنابراین فلسفه اصلی پول همان گردش کاملتر و سریعتر چرخهای مبادلات اقتصادی است، و آنها که پول را به صورت "گنجینه" پنهان میکنند نه تنها موجب رکود اقتصادی و زیان به منافع جامعه میشوند بلکه عمل آنها درست بر ضد فلسفه پیدایش پول است.
🔺آیه فوق صریحا ثروت اندوزی و گنجینه سازی اموال را تحریم کرده و به مسلمانان دستور میدهد که اموال خویش را در راه خدا، و در طریق بهرهگیری بندگان خدا به کار اندازند، و از اندوختن و ذخیره کردن و خارج ساختن آنها از گردش معاملات به شدت بپرهیزند، در غیر این صورت باید منتظر عذاب دردناکی باشند.
🔸این عذاب دردناک تنها کیفر شدید روز رستاخیز نیست، بلکه مجازاتهای سخت این دنیا را که بر اثر به هم خوردن موازنه اقتصادی و پیدایش اختلافات طبقاتی دامان فقیر و غنی را میگیرد نیز شامل میشود.
💢 اگر در گذشته مردم دنیا به اهمیت این دستور اسلامی درست آشنا نبودند اما امروز ما به خوبی میتوانیم به آن پی ببریم، زیرا نابسامانیهایی که دامن بشر را، بر اثر ثروت اندوزی گروهی خودخواه و بی خبر، گرفته و به شکل آشوبها و جنگها و خونریزیها ظاهر میشود بر هیچکس پوشیده نیست.
💤 ادامه دارد ....
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
7.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖منبر کوتاه 🔖
🎥#تصویری
🔅معامله کردن با خدا
👈 چیز کم به خدا بفروش، بهشت ابدی از خدا بخر...
🔰#استاد_انصاریان
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
پذيراى معروف باشيد
عَنْ أَميرِالمُؤمِنين عليه السلام: اِئْـتَمِرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ أْمـُرُوا بِهِ وَ تَناهَوْا عَنْ المُنْكَرِ وَ انْهَوْا عَنْهُ.
[غرر الحكم موضوعى، ج 1، ص 99.]
على عليه السلام فرمودند: پذيراى معـروف باشيد و به آن نـيز دسـتور بدهيد و بپذيريد نهى از منكر را و خود نيز از آن نهى كنيد.
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (16)
✳️ عبدالله بن سلام
عبدالله بن سلام در محاصره خلیفه سوم نیز، داخل خانه بود. وی به درخواست عثمان، با مردم سخن گفت و از مردم خواست از کشتن او منصرف شوند وگرنه تا روز قیامت، شمشیر از میان آنها رخت برنخواهد بست! (تاريخ المدينة ج 4 ص 1175 (https://lib.efatwa.ir/42139/4/1175))
وی میان موعظههای خود گفت:
«در کتاب آسمانی نوشته شده است هر گروهی که خلیفهشان را بکشند، سیوپنج هزار نفرشان در عوض این کار کشته خواهند شد! اگر خلیفه کشته شود، خلافت دیگر به حجاز برنخواهد گشت.» (تاريخ المدينة ج 4 ص 1177 (https://lib.efatwa.ir/42139/4/1177))
♨️ طبق گزارش دیگری، او از کشته شدن چهل هزار نفر، سخن به میان آورد! (تاريخ المدينة ج 4 ص 1176 (https://lib.efatwa.ir/42139/4/1176))
او این سخنان را در مسجدالنبی برای مردم گفت.
♨️عبدالله، روز مرگ خلیفه سوم میگفت:
«به جان خودم سوگند، اگر او در زمان مرگش مردم را نفرین میکرد که دچار پراکندگی شوند، نفرینش میگرفت.» (تاريخ المدينة ج 4 ص 1186 (https://lib.efatwa.ir/42139/4/1186))
♨️در جناحبندیهای سیاسی پس از عثمان، عبدالله بن سلام همواره به دشمنان امام علی (ع) گرایش داشت. از اینرو، هنگامی که مردم با امیرالمؤمنین (ع) بیعت کردند، او از جمله کسانی بود که با آن حضرت بیعت نکرد. (البداية و النهاية ج 7 ص 226 (https://lib.efatwa.ir/40020/7/226))
♨️ عبدالله بن سلام در روزگار خلافت معاویه، در سال 43 هجری درگذشت.
💤 ادامه دارد ....
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
❓سوال:
آیا میتوانیم خودمان ذکر و دعایی را ساخته و به وسیله آن، با خداوند ارتباط داشته باشیم؟
✅ پاسخ:
آنچه در منابع دینی بیشتر بر آن تأکید شده، این است که انسان باید در همه حالات به یاد خدا باشد، اگرچه این به یاد خدا بودن حتی ممکن است بدون بر زبانآوردن ذکر و یا دعایی باشد، اما توصیه شده است که انسان بخشی از زندگی خود را به مناجات زبانی با پروردگار خود بپردازد که چنین مناجاتی با دو روش امکانپذیر است.
✅ استفاده از ذکرهای مأثوره
دعاها و اذکاری که از حضرات معصومين عليهم السلام به دست ما رسیده، توقیفی است؛ به این معنا که مقدار و کیفیت آن باید با اذن شارع باشد و خروج از این قاعده، مصداق بدعت و تشریع محرّم است. مانند نماز. از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که فرمود:
«إِنَّ هَذِهِ الصَّلَاةَ لَا يَصْلُحُ فِيهَا شَيْءٌ مِنْ كَلَامِ النَّاس»
«صحیح نیست که انسان در نمازش چیزى از کلام خود به آن اضافه نماید».
📔نهج الحقّ و کشف الصدق ص 425
👈 یک ذکر مأثور یا باید برگرفته از قرآن کریم باشد و یا با منبعی قابل پذیرش که به یکی از معصومين عليهم السلام مستند شود. البته منبعی که قابل دسترسی برای همگان باشد؛ لذا ذکرهای برگرفته از کشف و شهود و یا ذکرهای انشاء شده توسط افراد را نمیتوان در دایره اذکار و ادعیه مأثور گنجاند.
⭕️ استفاده از ذکرهای جدید و اختراعی
ذکرها و دعاها و حتی شعرها و نثرهایی که به ذهن انسان میرسد، هم اگر همخوان با آموزههای دینی باشد، ارزش و اعتبار فراوانی دارد، و اگر بندهای خالصانه با چنین عباراتی به مناجات با خدا برخیزد، و به صورت عملی نیز تلاش در اجرای دستورات اسلام نماید، امید فراوان وجود خواهد داشت که مورد عنایت الهی قرار بگیرد.
🔺در همین راستا زراره از امام صادق عليه السلام خواست تا به وی دعایى بیاموزد. آن حضرت در پاسخ فرمود:
«إِنَّ أَفْضَلَ الدُّعَاءِ مَا جَرَى عَلَى لِسَانِك»
«بهترین دعا همان چیزی است که بر زبانت جارى گردد»
📘الأمان من أخطار الأسفار و الأزمان ص 19
❌ البته نباید این دعاها و ذکرهای اختراعی را به پیامبر و ائمه عليهم السلام نسبت داد.
🔷 با این وجود بهتر است در زمینههایی که دعای مأثور وجود دارد (و یا امکان دسترسی به امام برای دریافت بهترین دستور العمل وجود دارد)، انسان از ساختن دعای جدید خودداری نموده و با استفاده از همان دعاهای مأثوری که محتوای آن بهتر و کاملتر است به مناجات با پروردگار برخیزد.
👈 در روایتی در همین زمینه، عبدالرحیم قصیر خدمت امام صادق (ع) رسید و گفت: فدایتان گردم، من دعایى از خود ساختم!
آنحضرت فرمود: «نیازی نیست دعای اختراع شده از سوی خودت را برایم بخوانی، بلکه هرگاه دچار مشکل شدی به پیامبر پناه ببر و ... ».
📓کافی ج 3 ص 476
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
🔥 عوامل ورود در جهنم (43)
⬅️ زر اندوزی
💥از تعبير «هَٰذَا مَا كَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ؛ این عذاب، همان پولهایی است که برای خود گنجینه کرده بودید» به خوبی برمیآید که توجه عذاب و عتاب بر آنان به خاطر این است که خود را در حوایجی که از آن بیمناک بودند بر خدا و راه او که همان حیات جامعه انسانی در دنیا و آخرت است مقدم داشتند.
علاوه بر اینکه به مصالح حیات اجتماع لطمه زدهاند، به خدا و رسول هم خیانت کردهاند، زیرا مال را از نظر زمامدار اجتماع پنهان نمودهاند. در نتیجه در یک گوشه اجتماع مال فراوانی دفن و روی هم انباشته شده، در حالی که در گوشههای دیگر اجتماع احتیاج ضروری به پول، حیات اجتماع را تهدید میکند. و اگر صاحب مال، ثروت خود را از نظر حاکم و زمامدار پنهان نمیداشت و در دست افراد به گردش و جریان میانداخت در چنین موقع حساسی که یگانه راه علاج و تنها وسیله حاجت پول است زمامدار آن پول را میگرفت و حاجت اجتماع را برمیآورد، پس او با این عمل خود به خدا و رسول نیز خیانت کرده است.
👈 پس نهی آیه شریفه نهی از داشتن پول نیست، بلکه نهی از حبس آن است، چون اسلام مالکیت اشخاص را از حیث کمیت محدود نکرده و حتی اگر شخص مفروض هزارها برابر آن دفینه ثروت میداشت ولی آن را حبس نمیکرد، بلکه آن را در معرض جریان قرار میداد، اسلام هیچ عتابی به او نداشت، چون با جریان ثروت او، هم خود او استفاده میکرد و هم دیگران از آن بهره مند میشدند، و در عین اینکه در راه خدا انفاق نمیکرد خائن به خدا و رسول به شمار نمیرفت، زیرا ثروت خود را در مرأی و منظر همه قرار داده بود به طوری که اگر زمامدار مسلمین احتیاج ضروری پیدا میکرد میتوانست به او بگوید فلان مقدار در راه خدا انفاق کن.
💢 بنابراين آیه شریفه ناظر است به آن گنجی که صاحبش را از انفاق در حقوق مالیه واجب باز بدارد.
⬅️ بعید نیست علت اینکه خداوند در اين آيه از میان همه اعضاء، پیشانی و پشت و پهلو را نام برد این باشد که اینان در برابر پول خضوع مینموده آن را سجده میکردند، و سجده با پیشانی صورت میگیرد، و پول را پشت و پناه و مایه دلگرمی خود میدانستند، و پناه بردن به چیزی با پهلو انجام میشود، و بر آن تکیه میکردند، و اتکاء با پشت صورت میگیرد.
💤 ادامه دارد ....
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪐 آثار ذکر شریف یامُسَبِّب
#استادشجاعی
#اللّهمَّغَیِّرْسُوءَحالِنابِحُسْنِحالِک
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
انـكار قـلبى
عَنْ أَميرِالمُؤمِنين عليه السلام: اِذا رَأى اَحـَدُكـُمْ المـُنـْـكَر وَ لَمْ يَسْتَطِعْ اَنْ يُنـْكِرَهُ بِيَدِهِ وَ لِسانِهِ وَ اَنْكَرَهُ بِقَلْبِهِ وَ عَلِمَ اللّه ُ صِدْقَ ذلِكَ مِنْهُ فـَقـَدْ أَنـْـكَـرَهُ.
[غرر الحكم موضوعى، ج 2، ص520]
على عليه السلام فرمودند: هرگاه يكى از شما كارزشت و ناپسندى را مشاهده كرد وتوان آنكه با دست و زبان از آن جلوگيرى كند ندارد اما با دل خود آن را انكار كند و خداوند از نيّت صادقانه او آگاه باشد، آن كار ناپسند را به حقيقت انكار كرده است.
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (17)
✳️ ابوهریره
🚨تذکر:
آنچه در پی میآید و منبع آن ذکر نشده، از شرح حال وی در جلد 67 تاریخ دمشق (https://lib.efatwa.ir/40314/67/295/%D8%A3%D8%A8%D9%88_%D9%87%D8%B1%D9%8A%D8%B1%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%88%D8%B3%D9%8A)، نقل شده است.
♨️ ابوهریره دوسی، یکی از شخصیتهای مرموز جریان باطل پس از شهادت رسول خدا (ص) است.
درباره شخصیت ابوهریره از دو نگاه عمده سیاسی و فرهنگی میتوان سخن گفت. با توجه به اینکه جایگاه فرهنگی ابوهریره بسیار برجسته و ویژه است، به ذکر نکاتی گذرا در این زمینه میپردازیم و در ضمن آن، به برخی نقشهای سیاسی او نیز اشاره خواهیم کرد.
⬅️ یادآوری این نکته لازم است که بررسی شخصیت ابوهریره، نوشتهای مستقل و پژوهشهایی گسترده در روایات او را میطلبد که میتوان گوشههایی از آن را، در کتابهایی که درباره وی نوشته شده است – مثل کتاب «ابوهریره» تألیف مرحوم شرفالدین (https://lib.eshia.ir/14001/1/3) – مشاهده نمود.
در هر حال، مطالب گذرایی که درباره رابطه ابوهریره با جریان باطل و جبهه نفوذ گردآوری شده است را در چند عنوان بیان میکنیم:
♨️ابوهریره را یکی از افراد قبیله «دوس» یمن گفتهاند. رسول خدا (ص) چنان از این قبیله ناامید بود که به ابوهریره فرمود: «فکر نمیکردم در قبیله دوس کسی پیدا شود که امید خیر به او برود!»
♨️ «ابوهریره» کنیه اوست و نام و نسب او بسیار پیچیده و مخفی است، بهگونهای که در منابع اهلسنّت میتوان انواع و اقسام اسامی را درباره او و پدرش مشاهده نمود. بهعنوان نمونه: عامر بن عمیر، عامر بن عبدشمس، سعید بن حارث، سکین بن وذمه، سکین بن مل، سکین بن صخر، سکین بن هانی، عبدالله بن عائذ، عبدالله بن عامر، عبدالله بن عبدالعزی، یزید بن عشیرفه، عبدشمس، عبدالرحمان، عبدتیم و عبد عمرو بن عبدغنم برخی از این نامها هستند!
در نام او اختلاف بسیار زیادی وجود دارد تا آنجا که گفته شده هیچکس به اندازه او در نامش، چه در دوران جاهلیت و چه در اسلام اختلاف نشده است. (عمدة القاری ج 1 ص 124 (https://lib.efatwa.ir/43240/1/124))
👆این تنوع بهگونهای است که بهنظر میرسد انواع اسامی را بر روی او امتحان کردهاند تا ببینند کدامشان به او میآید!
از دیگرسو، این گمنامی! چنان شدید است که تردیدها درباره نسب او را بیشتر و به یقین نزدیکتر میکند. شاید به همین خاطر بود که ابوهریره عقیده داشت:
«سه چیز کفر است؛ نوحهخوانی بر مُرده و گریبان دریدن و ایراد گرفتن به نسب دیگران» (سير اعلام النبلاء ج 18 ص 386 (https://lib.efatwa.ir/40383/18/386/%D8%AB%D9%84%D8%A7%D8%AB_%D9%87%D9%86_%DA%A9%D9%81%D8%B1_%D8%A7%D9%84%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AD%D8%A9))
👈 آنچه بر تردیدها درباره شخصیت وی میافزاید، اشتهار وی به کنیهای سُخرهآمیز بهنام «ابوهریره» [پدر گربه / همنشین گربه] است! چرا باید بزرگترین راوی روایات اهلسنّت، چنین کُنیه پَست و سَبُکی داشته و فرهنگ دینی و حدیثی مسلمانان با چنین نامی پیوند خورده باشد؟!
بهنظر میرسد این نکته نیز پشتپردهای دارد که در عنوان بعد، بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
♨️او در کوفه پس از نماز و صحبت درباره برخی خاندانش، در تعریف و تمجید خودش گفت: «اِنّ الله و ملائکته یصلّون علی أبیهریرة»!!
و وقتی اعتراض مردم را دید گفت: «و على کلّ مُسلم ما دام فی مصلاه ما لم یحدث حدثاً بلسانه او بطنه»!!
وی همچنین ادعا داشت از رسول خدا (ص) خواسته بود تا محبت او و مادرش را به دل تمامی مؤمنان بیندازد، بنابراین علامت مؤمن، این خواهد بود که وقتی نام ابوهریره را بشنود او را دوست خواهد داشت!
♨️بیش از هشتصد نفر از اصحاب رسول خدا (ص) و تابعین از او روایت دارند. محل سکونت او بیشتر اوقات، دارالخلافه بود. (الثقات ج 3 ص 285 (https://lib.efatwa.ir/40200/3/285/%D9%88%D9%8E%D8%A3%D9%83%D9%92%D8%AB%D8%B1_%D9%85%D9%8E%D8%A7_%D9%83%D9%8E%D8%A7%D9%86%D9%8E_%D9%8A%D9%86%D8%B2%D9%84_%D8%AF%D9%8E%D8%A7%D8%B1_%D8%A7%D9%84%D9%92%D8%AE%D9%8E%D9%84%D9%90%D9%8A%D9%81%D9%8E%D8%A9))
♨️از نکات تأملبرانگیز زندگی او اینکه، همپیمان [حلیف] ابوبکر بود. او بر پشتبام مسجد بازی چهاردهتایی [نوعی از آلات قمار] انجام میداد؛ (عیون الاخبار ج 1 ص 445 (https://lib.efatwa.ir/41104/1/445/%D9%8A%D9%84%D8%B9%D8%A8_%D9%85%D8%B9_%D8%A3%D8%A8%D9%8A_%D8%A8%D8%A3%D8%B1%D8%A8%D8%B9%D8%A9_%D8%B9%D8%B4%D8%B1)) این در حالی است که سلمة بن اکوع، این بازی را حرام میدانست. (الطبقات الکبری ج 4 ص 307 (https://lib.efatwa.ir/40238/4/307))
💤 ادامه دارد ....
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
🔥 عوامل ورود در جهنم (44)
⬅️ زر اندوزی
💥در شرح حال ابوذر کرارا و در بسیاری از کتب این مطلب نقل شده است که او آيات فوق (توبه/ 34- 35) را در برابر معاویه در شام هر صبح و شام میخواند و با صدای بلند فریاد میزد:
▪️بشِّرْ أَهْلَ الْكُنُوزِ بِكَيٍّ فِي الْجِبَاهِ وَ كَيٍّ بِالْجُنُوبِ وَ كَيٍّ بِالظُّهُورِ أَبَداً حَتَّى يَتَرَدَّدَ الْحَرَقُ فِي أَجْوَافِهِمْ
▫️به گنج اندوزان بشارت ده که هم پیشانی آنها را با این اموال داغ میکنند و هم پهلوها و هم پشتهایشان را تا سوزش گرما، در درون وجود آنها به حرکت در آید
📗بحار الانوار ج 70 ص 138
💢 داستانهای ابوذر و اختلافی که وی با عثمان و معاویه داشت معروف و همه در کتب تاریخ مضبوط است، و دقت در احادیثی که از وی نقل شده و در آنچه که او به معاویه گفت، و همچنین برخوردش با عثمان و کعب، همه دلالت بر این دارد که او از آیه شریفه اين معنا را فهمیده که آیه شریفه تهدید از ترک انفاق در موارد واجب علاوه بر زکات است.
🔺تجزیه و تحلیل وضع زندگی مردم آن عصر نيز این معنا را تایید میکند، زیرا میبینیم مردم آن عصر دو طبقه بودند، یک طبقه از مردم که اکثریت اجتماع را تشکیل میدادند و قادر بر قوت روزانه و ستر عورت خود نبوده و در ضروری ترین حوایج زندگی کمیتشان لنگ بود. و یک طبقه دیگر که افراد کمتری بودند و از بسیاری مال و منال و گنجینههای متجاوز از میلیارد که یا جوایز خلیفه و یا غنائم جنگی و مال خراج بود، مست شده بودند و نمیفهمیدند چه کنند.
❌بعضی گفتهاند نظریهای که ابوذر به اجتهاد خود اتخاذ کرده بود این بود که هر چه زائد بر مقدار ضرورت و مخارج واجب از قبیل سد جوع و ستر عورت باشد، کنز است و باید در راه خدا انفاق شود. و بعضی دیگر چنین فهمیدهاند که او مردم را به زهد در دنیا دعوت میکرده است.
ولی پارهای از کلمات خود او که در روایات دیده میشود این نسبتها را تکذیب میکند، و در روایات هم آمده که گفته خود را به اجتهاد خود نسبت نداد، بلکه به شنیدههای خود از رسول خدا (ص) استناد داده و گفته است: «من به ایشان نگفتم مگر آنچه را از پیغمبرشان شنیدم، و خلیل من چنین و چنان گفت»
👈و در روایات صحیح از طرق شیعه و سنی بسیار آمده که رسول خدا (ص) در حق او فرمود: «آسمان بر کسی سایه نینداخت و زمین حمل نکرد کسی را که لهجه و گفتارش راست تر از ابوذر باشد»
💤 ادامه دارد ....
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪐امام باقر علیه السلام فرمود :
قبل از آمدن مهدی ما یک نهضت زمینه ساز در ایران زمینه سازی میکنه و...
#لَـیِّنقَـلبیلِوَلِیِّاَمرِک
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums
🏴 وفات حضرت ابوطالب (ع)
🔷 درباره تاریخ وفات حضرت ابوطالب نظرات مختلفی وجود دارد:
🔸یعقوبی وفات او را در ماه رمضان و سه روز پس از وفات حضرت خدیجه دانسته است به گفته او ابوطالب در هنگام مرگ ۸۶ یا ۹۰ ساله بوده است.
🔸اقوال ديگر در رحلت حضرت ابوطالب عليه السلام عبارتند است از:
٢٧ جمادى الاولى، ٢٩ رجب، ٧ و ١٨ ماه رمضان، ١۵ و ١٧ شوال، اول و دهم ذى القعده، اول ذى الحجة.
🔸 اما بنا به نقل شیخ مفید (قده) حضرت ابوطالب، عمو و یار باوفاى پیامبر (ص) در ٢۶ رجب سال دهم بعثت وفات یافت.
همان مرد بزرگوارى که در تمام نشیب و فرازهاى دوران رسالت و قبل از رسالت برادرزاده عزیزش را یارى کرد و شر قریش را از او بازداشت و قلب نازنین پیامبر (ص) را در تبلیغ دين و رسالت الهى خوشحال و مسرور نمود، و با کلماتى نظیر: «اى پسر برادرم برو و هر چه دوست مى دارى بگو (با مشرکین وقریش) به خدا سوگند تو را در هیچ پیشامدى وا نمىگذارم» از او پشتیبانى مىکرد.
🔘 فرا رسیدن سالروز وفات حضرت #ابوطالب علیه السلام را تسلیت عرض میکنیم
#لطفا_رسانه_باشیم
#انتشار_حداکثری_معارف_دین
#هیئت_انوار_الزهرا_سلام_الله_علیها
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
نشانی ما در پیام رسانها👇
https://ble.ir/alzahra_tums
https://eitaa.com/alzahra_tums