eitaa logo
انوارالزهراء(س)
742 دنبال‌کننده
374 عکس
247 ویدیو
18 فایل
هیئت انوارالزهراء(سلام الله علیها) محفل معنوی اساتید، کارمندان و دانشجویان محترم دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.ما را به همکاران معرفی نمائید شماره کارت بانکی هیأت جهت کمک و پرداخت نذورات 6104338800375160 لینک کانال هیئت https://eitaa.com/alzahra_tums
مشاهده در ایتا
دانلود
🔥 عوامل ورود در جهنم (43) ⬅️ زر اندوزی 💥از تعبير «هَٰذَا مَا كَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ؛ این عذاب، همان پولهایی است که برای خود گنجینه کرده بودید» به خوبی برمی‌آید که توجه عذاب و عتاب بر آنان به خاطر این است که خود را در حوایجی که از آن بیمناک بودند بر خدا و راه او که همان حیات جامعه انسانی در دنیا و آخرت است مقدم داشتند. علاوه بر اینکه به مصالح حیات اجتماع لطمه زده‌اند، به خدا و رسول هم خیانت کرده‌اند، زیرا مال را از نظر زمامدار اجتماع پنهان نموده‌اند. در نتیجه در یک گوشه اجتماع مال فراوانی دفن و روی هم انباشته شده، در حالی که در گوشه‌های دیگر اجتماع احتیاج ضروری به پول، حیات اجتماع را تهدید می‌کند. و اگر صاحب مال، ثروت خود را از نظر حاکم و زمامدار پنهان نمی‌داشت و در دست افراد به گردش و جریان می‌انداخت در چنین موقع حساسی که یگانه راه علاج و تنها وسیله حاجت پول است زمامدار آن پول را می‌گرفت و حاجت اجتماع را برمی‌آورد، پس او با این عمل خود به خدا و رسول نیز خیانت کرده است. 👈 پس نهی آیه شریفه نهی از داشتن پول نیست، بلکه نهی از حبس آن است، چون اسلام مالکیت اشخاص را از حیث کمیت محدود نکرده و حتی اگر شخص مفروض هزارها برابر آن دفینه ثروت می‌داشت ولی آن را حبس نمی‌کرد، بلکه آن را در معرض جریان قرار می‌داد، اسلام هیچ عتابی به او نداشت، چون با جریان ثروت او، هم خود او استفاده می‌کرد و هم دیگران از آن بهره مند می‌شدند، و در عین اینکه در راه خدا انفاق نمی‌کرد خائن به خدا و رسول به شمار نمی‌رفت، زیرا ثروت خود را در مرأی و منظر همه قرار داده بود به طوری که اگر زمامدار مسلمین احتیاج ضروری پیدا می‌کرد می‌توانست به او بگوید فلان مقدار در راه خدا انفاق کن. 💢 بنابراين آیه شریفه ناظر است به آن گنجی که صاحبش را از انفاق در حقوق مالیه واجب باز بدارد. ⬅️ بعید نیست علت اینکه خداوند در اين آيه از میان همه اعضاء، پیشانی و پشت و پهلو را نام برد این باشد که اینان در برابر پول خضوع می‌نموده آن را سجده می‌کردند، و سجده با پیشانی صورت می‌گیرد، و پول را پشت و پناه و مایه دلگرمی خود می‌دانستند، و پناه بردن به چیزی با پهلو انجام می‌شود، و بر آن تکیه می‌کردند، و اتکاء با پشت صورت می‌گیرد. 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
انـكار قـلبى عَنْ أَميرِالمُؤمِنين عليه السلام: اِذا رَأى اَحـَدُكـُمْ المـُنـْـكَر وَ لَمْ يَسْتَطِعْ اَنْ يُنـْكِرَهُ بِيَدِهِ وَ لِسانِهِ وَ اَنْكَرَهُ بِقَلْبِهِ وَ عَلِمَ اللّه ُ صِدْقَ ذلِكَ مِنْهُ فـَقـَدْ أَنـْـكَـرَهُ. [غرر الحكم موضوعى، ج 2، ص520] على عليه السلام فرمودند: هرگاه يكى از شما كارزشت و ناپسندى را مشاهده كرد وتوان آنكه با دست و زبان از آن جلوگيرى كند ندارد اما با دل خود آن را انكار كند و خداوند از نيّت صادقانه او آگاه باشد، آن كار ناپسند را به حقيقت انكار كرده است. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (17) ✳️ ابوهریره 🚨تذکر: آنچه در پی می‌آید و منبع آن ذکر نشده، از شرح حال وی در جلد 67 تاریخ دمشق (https://lib.efatwa.ir/40314/67/295/%D8%A3%D8%A8%D9%88_%D9%87%D8%B1%D9%8A%D8%B1%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%88%D8%B3%D9%8A)، نقل شده است. ♨️ ابوهریره دوسی، یکی از شخصیت‌های مرموز جریان باطل پس از شهادت رسول‌ خدا (ص) است. درباره‌ شخصیت ابوهریره از دو نگاه عمده‌ سیاسی و فرهنگی می‌توان سخن گفت. با توجه به این‌که جایگاه فرهنگی ابوهریره بسیار برجسته و ویژه است، به ذکر نکاتی گذرا در این زمینه می‌پردازیم و در ضمن آن، به برخی نقش‌های سیاسی او نیز اشاره خواهیم کرد. ⬅️ یادآوری این نکته لازم است که بررسی شخصیت ابوهریره، نوشته‌ای مستقل و پژوهش‌هایی گسترده در روایات او را می‌طلبد که می‌توان گوشه‌هایی از آن را، در کتاب‌هایی که درباره‌ وی نوشته شده است – مثل کتاب «ابوهریره» تألیف مرحوم شرف‌الدین (https://lib.eshia.ir/14001/1/3) – مشاهده نمود. در هر حال، مطالب گذرایی که درباره‌ رابطه‌ ابوهریره با جریان باطل و جبهه نفوذ گردآوری شده است را در چند عنوان بیان می‌کنیم: ♨️ابوهریره را یکی از افراد قبیله‌ «دوس» یمن گفته‌اند. رسول‌ خدا (ص) چنان از این قبیله ناامید بود که به ابوهریره فرمود: «فکر نمی‌کردم در قبیله‌ دوس کسی پیدا شود که امید خیر به او برود!» ♨️ «ابوهریره» کنیه‌ اوست و نام و نسب او بسیار پیچیده و مخفی است، به‌گونه‌ای که در منابع اهل‌سنّت می‌توان انواع و اقسام اسامی را درباره‌ او و پدرش مشاهده نمود. به‌عنوان نمونه: عامر بن عمیر، عامر بن عبدشمس، سعید بن حارث، سکین بن وذمه، سکین بن مل، سکین بن صخر، سکین بن هانی، عبدالله بن عائذ، عبدالله بن عامر، عبدالله بن عبدالعزی، یزید بن عشیرفه، عبدشمس، عبدالرحمان، عبدتیم و عبد عمرو بن عبدغنم برخی از این نام‌ها هستند! در نام او اختلاف بسیار زیادی وجود دارد تا آنجا که گفته شده هیچ‌کس به اندازه‌ او در نامش، چه در دوران جاهلیت و چه در اسلام اختلاف نشده است. (عمدة القاری ج 1 ص 124 (https://lib.efatwa.ir/43240/1/124)) 👆این تنوع به‌گونه‌ای است که به‌نظر می‌رسد انواع اسامی را بر روی او امتحان کرده‌اند تا ببینند کدامشان به او می‌آید! از دیگرسو، این گمنامی! چنان شدید است که تردیدها درباره‌ نسب او را بیشتر و به یقین نزدیک‌تر می‌کند. شاید به همین خاطر بود که ابوهریره عقیده داشت: «سه چیز کفر است؛ نوحه‌خوانی بر مُرده و گریبان دریدن و ایراد گرفتن به نسب دیگران» (سير اعلام النبلاء ج 18 ص 386 (https://lib.efatwa.ir/40383/18/386/%D8%AB%D9%84%D8%A7%D8%AB_%D9%87%D9%86_%DA%A9%D9%81%D8%B1_%D8%A7%D9%84%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AD%D8%A9)) 👈 آنچه بر تردیدها درباره‌ شخصیت وی می‌افزاید، اشتهار وی به کنیه‌ای سُخره‌آمیز به‌نام «ابوهریره» [پدر گربه / همنشین گربه] است! چرا باید بزرگترین راوی روایات اهل‌سنّت، چنین کُنیه‌ پَست و سَبُکی داشته و فرهنگ دینی و حدیثی مسلمانان با چنین نامی پیوند خورده باشد؟! به‌نظر می‌رسد این نکته نیز پشت‌پرده‌ای دارد که در عنوان بعد، بیشتر به آن خواهیم پرداخت. ♨️او در کوفه پس از نماز و صحبت درباره‌ برخی خاندانش، در تعریف و تمجید خودش گفت: «اِنّ الله و ملائکته یصلّون علی أبی‌هریرة»!! و وقتی اعتراض مردم را دید گفت: «و على کلّ مُسلم ما دام فی مصلاه ما لم یحدث حدثاً بلسانه او بطنه»!! وی همچنین ادعا داشت از رسول‌ خدا (ص) خواسته بود تا محبت او و مادرش را به دل تمامی مؤمنان بیندازد، بنابراین علامت مؤمن، این خواهد بود که وقتی نام ابوهریره را بشنود او را دوست خواهد داشت! ♨️بیش از هشتصد نفر از اصحاب رسول‌ خدا (ص) و تابعین از او روایت دارند. محل سکونت او بیشتر اوقات، دارالخلافه بود. (الثقات ج 3 ص 285 (https://lib.efatwa.ir/40200/3/285/%D9%88%D9%8E%D8%A3%D9%83%D9%92%D8%AB%D8%B1_%D9%85%D9%8E%D8%A7_%D9%83%D9%8E%D8%A7%D9%86%D9%8E_%D9%8A%D9%86%D8%B2%D9%84_%D8%AF%D9%8E%D8%A7%D8%B1_%D8%A7%D9%84%D9%92%D8%AE%D9%8E%D9%84%D9%90%D9%8A%D9%81%D9%8E%D8%A9)) ♨️از نکات تأمل‌برانگیز زندگی او این‌که، هم‌پیمان [حلیف] ابوبکر بود. او بر پشت‌بام مسجد بازی چهارده‌تایی [نوعی از آلات قمار] انجام می‌داد؛ (عیون الاخبار ج 1 ص 445 (https://lib.efatwa.ir/41104/1/445/%D9%8A%D9%84%D8%B9%D8%A8_%D9%85%D8%B9_%D8%A3%D8%A8%D9%8A_%D8%A8%D8%A3%D8%B1%D8%A8%D8%B9%D8%A9_%D8%B9%D8%B4%D8%B1)) این در حالی است که سلمة بن اکوع، این بازی را حرام می‌دانست. (الطبقات الکبری ج 4 ص 307 (https://lib.efatwa.ir/40238/4/307)) 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
🔥 عوامل ورود در جهنم (44) ⬅️ زر اندوزی 💥در شرح حال ابوذر کرارا و در بسیاری از کتب این مطلب نقل شده است که او آيات فوق (توبه/ 34- 35) را در برابر معاویه در شام هر صبح و شام می‌خواند و با صدای بلند فریاد می‌زد: ▪️بشِّرْ أَهْلَ الْكُنُوزِ بِكَيٍّ فِي الْجِبَاهِ وَ كَيٍّ بِالْجُنُوبِ وَ كَيٍّ بِالظُّهُورِ أَبَداً حَتَّى يَتَرَدَّدَ الْحَرَقُ فِي أَجْوَافِهِمْ ▫️به گنج اندوزان بشارت ده که هم پیشانی آنها را با این اموال داغ می‌کنند و هم پهلوها و هم پشتهایشان را تا سوزش گرما، در درون وجود آنها به حرکت در آید 📗بحار الانوار ج 70 ص 138 💢 داستانهای ابوذر و اختلافی که وی با عثمان و معاویه داشت معروف و همه در کتب تاریخ مضبوط است، و دقت در احادیثی که از وی نقل شده و در آنچه که او به معاویه گفت، و همچنین برخوردش با عثمان و کعب، همه دلالت بر این دارد که او از آیه شریفه اين معنا را فهمیده که آیه شریفه تهدید از ترک انفاق در موارد واجب علاوه بر زکات است. 🔺تجزیه و تحلیل وضع زندگی مردم آن عصر نيز این معنا را تایید می‌کند، زیرا می‌بینیم مردم آن عصر دو طبقه بودند، یک طبقه از مردم که اکثریت اجتماع را تشکیل می‌دادند و قادر بر قوت روزانه و ستر عورت خود نبوده و در ضروری ترین حوایج زندگی کمیتشان لنگ بود. و یک طبقه دیگر که افراد کمتری بودند و از بسیاری مال و منال و گنجینه‌های متجاوز از میلیارد که یا جوایز خلیفه و یا غنائم جنگی و مال خراج بود، مست شده بودند و نمی‌فهمیدند چه کنند. ❌بعضی گفته‌اند نظریه‌ای که ابوذر به اجتهاد خود اتخاذ کرده بود این بود که هر چه زائد بر مقدار ضرورت و مخارج واجب از قبیل سد جوع و ستر عورت باشد، کنز است و باید در راه خدا انفاق شود. و بعضی دیگر چنین فهمیده‌اند که او مردم را به زهد در دنیا دعوت می‌کرده است. ولی پاره‌ای از کلمات خود او که در روایات دیده می‌شود این نسبت‌ها را تکذیب می‌کند، و در روایات هم آمده که گفته خود را به اجتهاد خود نسبت نداد، بلکه به شنیده‌های خود از رسول خدا (ص) استناد داده و گفته است: «من به ایشان نگفتم مگر آنچه را از پیغمبرشان شنیدم، و خلیل من چنین و چنان گفت» 👈و در روایات صحیح از طرق شیعه و سنی بسیار آمده که رسول خدا (ص) در حق او فرمود: «آسمان بر کسی سایه نینداخت و زمین حمل نکرد کسی را که لهجه و گفتارش راست تر از ابوذر باشد» 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
🏴 وفات حضرت ابوطالب (ع) 🔷 درباره تاریخ وفات حضرت ابوطالب نظرات مختلفی وجود دارد: 🔸یعقوبی وفات او را در ماه رمضان و سه روز پس از وفات حضرت خدیجه دانسته است به گفته او ابوطالب در هنگام مرگ ۸۶ یا ۹۰ ساله بوده است. 🔸اقوال ديگر در رحلت حضرت ابوطالب عليه السلام عبارتند است از: ٢٧ جمادى الاولى، ٢٩ رجب، ٧ و ١٨ ماه رمضان، ١۵ و ١٧ شوال، اول و دهم ذى القعده، اول ذى الحجة. 🔸 اما بنا به نقل شیخ مفید (قده) حضرت ابوطالب، عمو و یار باوفاى پیامبر (ص) در ٢۶ رجب سال دهم بعثت وفات یافت. همان مرد بزرگوارى که در تمام نشیب و فرازهاى دوران رسالت و قبل از رسالت برادرزاده عزیزش را یارى کرد و شر قریش را از او بازداشت و قلب نازنین پیامبر (ص) را در تبلیغ دين و رسالت الهى خوشحال و مسرور نمود، و با کلماتى نظیر: «اى پسر برادرم برو و هر چه دوست مى دارى بگو (با مشرکین وقریش) به خدا سوگند تو را در هیچ پیشامدى وا نمى‌گذارم» از او پشتیبانى مى‌کرد. 🔘 فرا رسیدن سالروز وفات حضرت علیه السلام را تسلیت عرض می‌کنیم نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
بهترين نيكى به مادر عَنْ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: قَيْدِّها فَاِنَّك لا تَبُرُّها بِشَى ءٍ أَفْضَلَ مِنْ أَنْ تَمْنَعَها مِن محارِمِ اللّه ِ عَزَّوَجَّلَ. [وسائل الشيعه، ج 18، ص 415] شخصى نزد پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله آمد و گفت مادرم مرتكب گناه مى شود. رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: او را ببند كه بهترين نيـكى در حـق او منـع او از گـنـاه اسـت. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (18) ✳️ ابوهریره در زندگی ابوهریره، شاهد مواردی هستیم که اصالت یهودی داشتن او را تقویت می‌کند. یکی از این قرائن، ناشناخته بودن نسب او است. یکی از شگردهای یهودیان برای نفوذ در میان مسلمانان، نسب‌سازی و پیوند دادن خود با قبایل عرب است. ♨️قرینه‌ دیگر، ارتباط شک‌برانگیز ابوهریره با یهودیان سرشناس است. او غیر از رسول‌ خدا (ص) ظاهراً تنها از تعداد محدودی از صحابه روایت دارد که مشاهده‌ نام عبدالله بن سلام و کعب‌ الاحبار در این میان قابل تأمل است. ♨️بسیار شگفت‌آور است که شخصیتی مثل ابوهریره که در طی حدود دو سال، بالاترین حجم معارف را از رسول‌ خدا (ص) فراگرفته بود، همچنان خود را نیازمند معارف یهودیانی مثل این دو نفر می‌بیند! در هر حال این ارتباط، تأثیر خود را گذاشته بود؛ به‌گونه‌ای که کعب در توصیف ابوهریره می‌گفت: «تورات نخوانده‌ای را عالم‌تر از ابوهریره به تورات ندیدم!» (سير اعلام النبلاء ج 2 ص 600 (https://lib.efatwa.ir/40384/2/600/%D8%B1%D8%A3%DB%8C%D8%AA_%D8%A3%D8%AD%D8%AF%D8%A7_%D9%84%D9%85_%DB%8C%D9%82%D8%B1%D8%A3_%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%A9_%D8%A3%D8%B9%D9%84%D9%85)) ♨️همچنین وقتی از ابوهریره خواستند رسول‌ خدا (ص) را توصیف کند، عباراتی شبیه آنچه در بشارت‌های انبیای پیشین آمده است را گفت. (تاريخ المدينة ج 2 ص 607 (https://lib.efatwa.ir/42139/2/607)) ♨️ جالب است که برخی موارد را، کعب از کتاب‌های یهودی نقل می‌کرد و همان مطلب را ابوهریره، شاگرد کعب، به رسول‌ خدا (ص) نسبت می‌داد. به‌عنوان نمونه، کعب می‌گوید: «در کتاب آمده است که قبرستانی در غرب مدینه و کنار سیلابگیر شهر است که هفتاد هزار نفر از آنجا، بدون حساب و کتاب به صحرای محشر پا می‌گذارند.» (تاريخ المدينة ج 1 ص 92 (https://lib.efatwa.ir/42139/1/92)) و ابوهریره مشابه همین متن را از رسول‌ خدا (ص) نقل کرده است. (تاريخ المدينة ج 1 ص 92 و 93 (https://lib.efatwa.ir/42139/1/92)) ♨️ بررسی سیطره‌ فرهنگ یهودی بر روایات ابوهریره، که یکی دیگر از قرائن یهودی بودن اوست، مجالی دیگر را می‌طلبد. ابن‌کثیر موارد فراوانی را در تفسیرش مشخص کرده که جزء اسرائیلیات امثال کعب است، اما در کتب حدیثی اهل‌سنّت توسط ابوهریره، به رسول‌ خدا (ص) نسبت داده شده است! از جمله در ذیل داستانی از قوم یاجوج و ماجوج می‌نویسد: «شاید ابوهریره این داستان را از کعب‌ الاحبار گرفته باشد، زیرا بسیار با او می‌نشست و برایش حدیث می‌گفت. ابوهریره از او حدیث گرفته و برخی از روات فکر کرده‌اند که آن حدیث رسول‌ خدا است.» (تفسير ابن کثير ج 5 ص 198 (https://lib.efatwa.ir/41718/5/198/)) 👆ابن‌کثیر به سند صحیح از طریق مسلم نیشابوری صاحب صحیح، و دارمی صاحب سنن نقل می‌کند که: «بسر بن سعید می‌گفت: از خدا بترسید و از حدیث محافظت کنید. به‌ خدا قسم ما با ابوهریره می‌نشستیم، او برای ما از رسول‌ خدا (ص) و همچنین از کعب‌ الاحبار حدیث نقل می‌کرد. سپس برمی‌خاست و نزد دیگران حدیث می‌گفت. قسمتی از حدیث رسول‌ خدا (ص) را به کعب، و قسمتی از حدیث کعب را به رسول‌ خدا (ص) نسبت می‌داد!! در روایت کردن، آنچه کعب گفته بود را “عن رسول‌ الله (ص)” قرار می‌داد، و آنچه رسول‌ خدا (ص) فرموده بود، “عن کعب” قرار می‌داد!! از خدا بترسید و از حدیث محافظت کنید.» (البداية و النهاية ج 8 ص 117 (https://lib.efatwa.ir/40019/8/117)) ♨️ احمد بن حنبل به سند صحیح نقل می‌کند: «قاسم بن محمد بن ابی‌بکر می‌گوید: ابوهریره و کعب با هم می‌نشستند. پس ابوهریره از نبی‌ اکرم (ص) برای کعب حدیث می‌گفت، و کعب از کتبش برای وی حدیث می‌آورد.» (مسند احمد ج 13 ص 140 (https://lib.efatwa.ir/42201/13/140)) 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
انوارالزهراء(س)
🏴 وفات حضرت ابوطالب (ع) 🔷 درباره تاریخ وفات حضرت ابوطالب نظرات مختلفی وجود دارد: 🔸یعقوبی وفات او ر
✅ ایمان حضرت ابوطالب (ع) ⬅️ ایمان ابوطالب از مسائل اختلافی بین فریقین (شیعه و سنی) است. ابوطالب، پدر حضرت علی (ع) از حامیان و یاوران پیامبر در دوران سخت مبارزه با مشرکین مکه خصوصاً در دوران سه ساله محاصره در شعب ابی‌طالب بود. برخی اهل‌سنت بر این اعتقادند که ابوطالب در حال کفر از دنیا رفته‌است. در مقابل شیعه معتقد است که ابوطالب مومن به خدا و پیامبر اکرم بوده است. ⬅️ بین فرزندان حضرت عبدالمطلب، حضرت ابوطالب ایمان خود را مخفی می‌کرد ولی برخی دیگر علناً یا ایمان خود را اظهار می کردند، (مانند: حضرت حمزه) یا کفر خود را ظاهر می‌کردند (مانند ابولهب). 👆عباس و حمزه با جناب ابوطالب خیلی فرق داشتند؛ چون جناب حمزه به قدری شجاع و جسور و قوی بود که تمام اهل مکه از او ملاحظه می‌کردند بلکه می‌ترسیدند. البته اسلام و تظاهر او به ایمان کمک شایانی برای حفظ وجود پیغمبر (ص) از شر دشمنان شد. 🔺و اما جناب عباس هم فوری اسلام خود را ظاهر نکرد؛ چنانچه ابن عبد البر در الاستیعاب نقل می‌نماید که عباس در مکه ایمان آورد ولی از مردم پنهان می داشت تا زمانی که رسول اکرم (ص) هجرت نموده، خواست با آن حضرت حرکت نماید، حضرت به او نوشت که توقف تو در مکه برای من بهتر است. فلذا خبرهای مکه را به آن حضرت می‌رسانید و در غزوه بدر کبری کفار آن جناب را با خود آوردند. بعد از شکست کفار قریش، اسیر شد و در روز فتح خیبر مقتضی موجود شد و ایمان خود را ظاهر نمود. 🔺شیخ سلیمان بلخی حنفی در ینابیع به نقلا از ذخائر العقبی امام الحرم الشریف می‌گوید: عباس از قدیم اسلام آورده بود ولی اسلامش را کتمان می نمود. او با کراهت موافقت با کفار نمود و مایل به هجرت بود؛ ولی پیغمبر (ص) به او نوشت بماند و اخبار مشرکین را به آن حضرت بدهد. روزی که ابورافع به آن حضرت خبر تظاهر به اسلام عباس را داد حضرت او را آزاد نمود. 📒ینابیع المودة ج 2 ص 217 باب 56 حديث 623 ✅ اما علت پنهان داشتن ایمان ابوطالب: جناب ابوطالب اگر ایمان خود را ظاهر می‌کرد امر یکسره می‌شد؛ یعنی در اول دعوت که هنوز رسول اکرم (ص) یاری نداشت تمام قریش و جامعه عربیت بر ضد بنی‌هاشم متحداً قیام می‌نمودند و اساس نبوت را بر هم می‌زدند. لذا جناب ابوطالب ایمان خود را به خاطر سیاست ابراز ننمود تا بتواند به عنوان هم کیشی با قریش جلوی آنها را بگیرد تا آنها هم، محض احترام جناب ابوطالب تصمیمات قوی‌تری اتخاد ننمایند و پیامبر (ص) فرصتی کامل داشته باشد تا بتواند مقصد خود را آشکار نماید. ⬅️ چنان چه همینطور هم شد. تا آن جناب زنده بود رسول اکرم (ص) با قوت قلب تمام مشغول انجام وظیفه بود همین که جناب ابوطالب در آخر سال دهم بعثت، وفات نمود جبرئیل نازل شد و عرض کرد: «اخْرُجْ عَنْ مَكَّةَ فَمَا لَكَ بِهَا نَاصِرٌ بَعْدَ أَبِي‌طَالِب‏» «از مکه خارج شو که بعد از ابی‌طالب یاوری در آنجا نداری» 📗بحار الانوار ج 35 ص 112 👈 با اینکه ابوطالب در زمان رسول خدا اسلامش را کتمان می کرد ولی اين امر بعد از وفاتش مشهور بوده و کمال شهرت را داشته و تمام امت، نام آن جناب را با عظمت یاد می‌نمودند. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
28.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ابوطالب و همسرش (شیرزن عرب؛ یعنی فاطمه بنت‌اسد؛ مادر امیرالمؤمنین) تقریباً چهل سال مثل پدر و مادر، این انسان والا (پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله) را مورد حمایت و کمک خود قرار دادند. نبی‌اکرم در چنین شرایطی دوران کودکی و نوجوانی خود را گذارند. 🔺گزیده بیانات رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه ۱۳۷۹/۰۲/۲۳ میرالمومنین_علیه‌السلام نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
🔥 عوامل ورود در جهنم (45) ⬅️ حب دنیا حب دنیا سرچشمه اصلی همه گناهان است و از عوامل مهمی است که گروه کثیری از انسانها را به دوزخ می‌کشاند: ✨ منْ كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَدْحُورًا (اسراء/18) ✨هر که خواهان دنیای زودگذر است، هر که را خواهیم نصیبی از آن دنیای نقد و نزدیک می‌دهیم، آن گاه دوزخ را، که در آن خوار و رانده داخل خواهد شد، برای او مقرر می داریم. «عاجله» به معنى شتاب و عجله کننده است، و در اينجا به زمان دنیا که مردم در محیط آن ادامه زندگى مى‌دهند، اطلاق شده است که آن در مقابل آخرت باشد، یعنى زمانى که متأخر است. 👆آیه مذکور در مقام بیان نظام خواسته انسان در دنیا و نتایج آنها است در صورتى که اراده و خواسته انسان تنها زندگى گوارا و رسیدن به آرزوهاى دامنه‌دار باشد و آن را مورد علاقه قلبى خود قرار دهد و به زندگى آخرت علاقه نداشته و توجه ننماید و زندگى در دنیا را به طور استقلال بخواهد. 💢 اما اگر دنیا را از این نظر بخواهد که وسیله نیل به سعادت اخروى است، این در حقیقت دنیاطلبى نیست، بلکه اراده آخرت و عقبى طلبى است. ⬅️ هر که را بخواهیم نصیبى از آن مى‌دهیم قابل توجه این که می‌فرماید: «عجلنا له فیها ما نشاء لمن نرید» و نمى‌گوید: هر کس به دنبال دنیا برود، به هر چه بخواهد مى‌رسد، بلکه دو قید براى آن آورده است: ➖اول اینکه تنها به بخشى از آنچه را مى‌خواهد مى‌رسد. ➖دیگر اینکه همه افراد به همین مقدار نیز نمى‌رسند، بلکه تنها گروهى از آنها به بخشى از متاع دنیا خواهند رسید، آنها که بخواهیم. ✔️ و به این ترتیب نه همه دنیاپرستان به دنیا مى‌رسند و نه آنها که مى‌رسند به همه آنچه مى‌خواهند مى‌رسند. زندگى روزمره نیز این دو محدودیت را به وضوح به ما نشان مى‌دهد، چه بسیارند کسانى که شب و روز مى‌دوند و به جایى نمى‌رسند، و چه بسیار کسانى که آرزوهاى دور و درازى در این دنیا دارند که تنها بخش کوچکى از آن را به دست مى‌آورند. 🔺این هشدارى است براى دنیاپرستان که اگر خیال کنید آخرت را به دنیا بفروشید به تمام هدفتان نائل مى‌شوید، اشتباه بزرگى کرده‌اید، بلکه گاهى هیچ و گاه به کمى دسترسى پیدا مى‌کنید. و اصولا دامنه آرزوهاى انسان آن قدر گسترده است که با محدودیت جهان ماده قابل اشباع نیست، تمام دنیا را به یک نفر بدهند، بسیار مى‌شود که اشباع نمى‌گردد. 📍اما آنها که تلاش مى‌کنند و به هیچ نمى‌رسند، ممکن است به دلائل مختلفى باشد یا به خاطر آن است که هنوز امید بیدارى و نجاتشان است، و خدا به آنها محبت مى‌کند، و یا به خاطر آن است که اگر به جایى برسند آن چنان طغیان مى کنند که عرصه را بر خلق خدا تنگ مى نمایند. 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums