eitaa logo
انوارالزهراء(س)
742 دنبال‌کننده
374 عکس
247 ویدیو
18 فایل
هیئت انوارالزهراء(سلام الله علیها) محفل معنوی اساتید، کارمندان و دانشجویان محترم دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.ما را به همکاران معرفی نمائید شماره کارت بانکی هیأت جهت کمک و پرداخت نذورات 6104338800375160 لینک کانال هیئت https://eitaa.com/alzahra_tums
مشاهده در ایتا
دانلود
انوارالزهراء(س)
💢 7 عامل بزرگی و سروری در بيان امير بيان (ع) 2️⃣ ♻️ امام علی علیه‌السلام: 🔅و بِالنَّصَفَةِ يَكْثُ
💢 7 عامل بزرگی و سروری در بيان امير بيان (ع) 3⃣ ♻️ امام علی علیه‌السلام: 🔅و بِالْإِفْضَالِ تَعْظُمُ الْأَقْدَارُ 🌺 و با بذل و بخشش قدر انسان‌ها بالا مى‌رود 🗯 بذل و بخشش منحصر به بذل مال نیست، بلکه همان گونه که مرحوم مغنیه در شرح نهج البلاغه خود آورده است هر کمکى که آلام و اندوه‌ها را کم کند و بارهاى سنگین را از دوش مردم بردارد مصداق آن است. در خطبه معروف امیرمؤمنان (ع) که به خطبه «وسیله» مشهور شده است مى‌خوانیم: ▪️أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ مَنْ قَلَّ ذَلَّ وَ مَنْ جَادَ سَادَ ▫️کسى که در احسان کوتاهى کند ذلیل مى‌شود و کسى که جود و بخشش پیشه کند بزرگ مى‌شود ♨️شکى نیست که هرقدر انسان، به دیگران بیشتر بذل و بخشش کند دل‌ها مجذوب او مى‌شوند و سیل محبت مردم به سوى او سرازیر مى‌گردد و همین امر باعث عظمت و شخصیت انسان مى‌شود. 👆همچنين در حدیثى در غرر الحکم آمده است: ▪️بِالاْفْضالِ تَسْتَرِقُّ الاْعْناقُ ▫️به وسیله بذل و بخشش مردم تسلیم انسان مى‌شوند 📕غرر الحکم و درر الکلم ص 298 ⬅️ حتى اگر چنین شخصى داراى عیوبى باشد، احسان و بخشش مى‌تواند پرده بر عیب او بیفکند، چنان که فرمود: ▪️بِالسَّخَاء تَسْتُرُ الْعُیُوبُ ▫️با بخشش و سخاوت عيب‌ها پوشانده مى‌شوند 📗غرر الحکم و درر الکلم ص 302 نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
✡️ عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستان‌های قرآن از بنی‌اسرائیل (50) ♦️قاعده‌ الهی در تکوین عالم داستان طالوت و جالوت در قرآن با کشته شدن جالوت به دست حضرت داوود به پایان می‌رسد، اما خداوند در ادامه یک قاعده‌ کلی را بیان می‌کند که خود باب بزرگی از معارف قرآنی را باز می‌کند، و جا دارد بحث‌های طولانی درباره‌ آن بشود. می‌فرماید: ☀️و لَوْلاَ دَفْعُ اللّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الأَرْضُ وَ لَكِنَّ اللّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِینَ (بقره/۲۵۱) اگر خداوند جلوی بعضی از انسان‌ها را به‌وسیله‌ بعضی دیگر نمی‌گرفت، اگر بعضی‌ها را به‌وسیله‌ بعضی دیگر سرکوب نمی‌کرد و مانع پیشرفت‌شان نمی‌شد، فساد دنیا را می‌گرفت. 🔸حکمت الهی اقتضا می‌کند که همه‌ قدرت‌ها در یک‌جا متمرکز نشود. این اختلافاتی که حتی بین ظالمان اتفاق می‌افتد و در بسیاری از مواقع حتی بعد از این‌که زحمات زیادی می‌کشند تا ائتلاف کنند و اتحادیه تشکیل دهند، بین خودشان اختلاف می‌شود و گاهی به جنگ داخلی میان آنها کشیده می‌شود، نشان از این قاعده‌ تکوینی الهی در تدبیر عالم دارد. خداوند زندگی انسان‌ها را طوری تنظیم می‌کند که همیشه عده‌ای ظالم بر همه‌ مردم مسلّط نشوند. باید در مقابل‌شان کسانی باشند که کمابیش بتوانند مزاحم آنها شوند و محدودیت‌هایی برایشان ایجاد کنند. 🔺این قاعده جنبه‌ای تشریعی نیز دارد و اصل تشریع دفاع و جهاد برای رسیدن به این مقصود است، یعنی اگر انسان‌ها به یکدیگر ظلم نمی‌کردند، خدا جهاد را تشریع نمی‌کرد. اما از آنجا که در بین انسان‌ها کسانی هستند که هم ظلم مادی می‌کنند و هم ظلم معنوی و جلوی هدایت‌ انسان‌ها را می‌گیرند، خداوند اجازه می‌دهد که آنهایی که مورد ظلم قرار می‌گیرند، از خودشان دفاع کنند: ☀️أذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا (حج/۳۹) همچنین در تفصیل این حکم می‌فرماید: ☀️و لَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَوَاتٌ وَ مَسَاجِدُ یُذْكَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِیرًا در اینجا بیشتر روی فسادهای معنوی تکیه می‌کند و می‌فرماید: اگر اجازه‌ دفاع داده نمی‌شد، مساجد و پرستش‌گاه‌های خدا، حتی پرستش‌گاه‌های یهود و نصاری هم ویران می‌شد، یعنی ظالم به هیچ حدّی قانع نیست و وقتی بر گروهی مسلط می‌شود، همه‌چیزشان حتی مساجد و پرستش‌گاه‌هایشان را از بین می‌برد. 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
13.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓اگه از تذکر دادن می‌ترسیم چیکار کنیم؟ میشه تذکر ندیم؟ ☑️ پاسخ از استاد تقوی نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
22.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️یه حرفی از یکی شنیدی، ناراحت شدی، برای آخرتت خوبه! مَرَارَةُ الدُّنْيَا، حَلَاوَةُ الْآخِرَةِ حاج اسماعیل دولابی نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
🌹امیرالمومنین علی «علیه السلام » روز انتقام مظلوم از ظالم، شدیدتر از روز ستم کردن ظالم بر مظلوم است. 📘 نهج‌البلاغه ،حکمت ۲۴۱ نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
✡️ عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستان‌های قرآن از بنی‌اسرائیل (51) ♦️مدنیت از ویژگی‌های زندگی انسان داستان طالوت و جالوت نکته‌های بسیار آموزنده‌ای دارد. 🔺اولین نکته این‌که مدنیّت و تمدن انسانی از ویژگی‌های زندگی انسان است. این مسأله به‌قدری مهم است که بزرگان در هنگام تعریف انسان می‌گویند انسان مدنی بالطبع است؛ یعنی انسان برای این‌کار انگیزه‌ ذاتی دارد و خدا به‌گونه‌ای او را خلق کرده است که می‌خواهد هرچه بیشتر با دیگران و در جمعیت بیشتری با هویّت اجتماعی قوی‌تری زندگی کند. 👈 سرّ آن هم این است که همیشه کمالاتی که خدا برای انسان مقدّر کرده است، به کمک انسان‌های دیگر حاصل می‌شود. اگر انسان به‌تنهایی در کوه یا جنگلی زندگی کند، این علوم از کجا پیدا شود؟ حتی معنویات و راه‌های تقرّب به خدا و معرفت و محبت او چگونه پیدا می‌شود؟ 💢 البته ممکن است استثنائا کسی مثل حضرت ابراهیم پیدا شود که خدا از همان نوجوانی به او الهام کرده باشد و انگیزه‌ پرستش خدا در او به فعلیّت رسیده باشد، اما باز هم تنها زندگی کردن برای رشد کامل ابراهیم کافی نبود و باید برای رسیدن به آن به جامعه بیاید. ✳️ وجود قدرت مدیریت متمرکز؛ لازمه‌ مدنیّت بنی‌اسرائیل از ابتدا دوازده طایفه شده بودند و باهم نمی‌ساختند. این حالت مانع رشدشان بود و اگر همین‌طور باقی می‌ماندند حداکثر با یک زندگی قبیله‌ای توأم با جنگ، درگیری و دشمنی روزگار را می‌گذراندند. تدبیر الهی اقتضا می‌کرد که آنها به وحدت، ائتلاف و انسجام احساس نیاز کنند. 💢در روایات -و در تواریخ خود بنی‌اسرائیل- این‌گونه آمده است که بعضی از آنها بعد از وفات حضرت موسی بت‌پرست شدند و زندگی فاسدی داشتند. در این شرایط با این‌که پیامبرانی به‌عنوان کدخدا و قاضی در میان‌شان بود، رشدی نمی‌کردند. خداوند این زمینه را فراهم کرد که تحت لوایی واحد متحد شوند و کسی را داشته باشند که حرف آخر را بزند. 👈 لازمه‌ مدنیّت که عامل رشد مادی و معنوی انسان‌هاست، وجود قدرت متمرکز و مدیریت متمرکز است. ⬅️ هر چه کشورها وسیع‌تر، جمعیت افزون‌تر، و قدرت علمی و تکنولوژی‌ و ثروت‌شان بیشتر شود، نیازشان به دولت متمرکز بیشتر می‌شود. بنی‌اسرائیل این نیاز را احساس کرده بودند. این است ‌که نزد پیامبر خود آمدند و گفتند فرماندهی برای ما تعیین کن که حرف آخر را بزند و او دستور بدهد و ما عمل کنیم. اگرچه تا آن زمان چنین تجربه‌ای نداشتند و آن‌قدر همّت نداشتند که در زندگی‌شان به آن عمل کنند، اما این نیاز را درک کردند. خداوند نیز جریان را به‌گونه‌ای پیش برد که در میان خود این‌ها حکومت متمرکزی پیدا شود و داوود که خود پیغمبر بود، سلطان و سرسلسله‌ ملوک بنی‌اسرائیل شود. 🔘 بنابراین اصلِ نیاز به حکومت متمرکز، نیاز واقعی جامعه است و هرچه جامعه گسترده‌تر شود، نیاز به تمرکز بیشتر می‌شود. این واقعیتی است که هم عقل و هم تجربه تاریخی انسان‌ها آن را اثبات می‌کند. 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
انوارالزهراء(س)
💢 7 عامل بزرگی و سروری در بيان امير بيان (ع) 3⃣ ♻️ امام علی علیه‌السلام: 🔅و بِالْإِفْضَالِ تَعْظُ
💢 7 عامل بزرگی و سروری در بيان امير بيان (ع) 4⃣ ♻️ امام علی علیه‌السلام: 🔅و بِالتَّوَاضُعِ تَتِمُّ النِّعْمَةُ 🌺 و با تواضع نعمت (الهى) كامل مى‌گردد 🗯 رابطه تواضع با اتمام نعمت از اینجاست که هم خداى متعال کسانى را که از نعمت‌هایش برخوردار مى‌شوند و گرفتار کبر و غرور نمى‌گردند، بلکه در برابر خلایق تواضع بیشترى مى‌کنند مشمول لطف و رحمت خاصش مى‌گرداند و بر نعمتش مى‌افزاید و هم بندگان خدا وقتى چنین حالتى را در او ببینند که کثرت نعمت باعث فزونى تواضع او شده او را لایق سربلندى و سرپرستى و پیشوایى جامعه مى‌بینند و عظمت او در چشم مردم بیشتر مى‌شود. 👆امام صادق (ع) فرموده است: «خداوند متعال به موسى (ع) خطاب کرد: اى موسى! آیا مى‌دانى چرا تو را مخاطب خود ساختم و با تو تکلم کردم و دیگران را چنین افتخارى ندادم؟ موسى عرض کرد: پروردگارا براى چه بود؟ خداى متعال وحى فرستاد که اى موسى! من تمام بندگانم را بررسى کردم احدى را از تو متواضع‌تر نیافتم. تو هنگامى که نماز مى‌خوانى صورت خود را بر خاک مى‌نهى 📔کافى ج 2 ص 123 🔺از این حدیث شریف روشن مى‌شود که در نمازهاى قبل از اسلام به هنگام نماز و عبادت صورت بر خاک نمى‌گذاشتند، اما موسى بن عمران براى ابراز نهایت تواضع این کار را انجام مى‌داد. 👈 در حدیثى از رسول خدا (ص) مى‌خوانیم: ▪️إنَّ أفْضَلَ النّاسِ عَبْداً مَنْ تَواضَعَ عَنْ رِفْعَة ▫️برترین بندگان خدا کسى است که در عین بزرگى و عظمت تواضع کند 📓بحار الانوار ج 74 ص 179 امام امیرمؤمنان نيز فرموده است: ▪️التَّواضُعُ زَکاةُ الشَّرَفِ ▫️زکات شرافت، تواضع است 📒غرر الحکم و درر الکلم ص 52 💯 اصولا یکى از فلسفه هاى عبادات اسلامى مخصوصاً نماز و زیارت خانه خدا پرورش روح تواضع در انسان است. رسول خدا (ص) روزى به یارانش فرمود: چرا شیرینى عبادت را در شما نمى‌بینم؟ عرض کردند: شیرینى عبادت چیست؟ فرمود: تواضع است 📘المحجة البیضاء ج 6 ص 222 ✳️ در روایات، نشانه‌هایى براى تواضع ذکر شده است، از جمله در حدیثى از امام باقر (ع) آمده است: ▪️التَّواضُعُ الرِّضا بِالْمَجْلِسِ دُونَ شَرَفِهِ وَ أنْ تُسَلِّمَ عَلى مَنْ لَقیتَ وَ أنْ تَتْرُکَ الْمِراءَ وَ إنْ کُنْتَ مُحِقّاً ▫️تواضع آن است که به کمتر از جایگاه شایسته خود در مجلس قانع باشى و هر کس را ملاقات کردى به او سلام کنى و مشاجره را با دیگران رها سازى، هر چند حق با تو باشد 📗بحار الانوار ج 75 ص 176 ✅ این سخن را با حدیثى از رسول خدا پایان مى‌بریم که فرمود: ▪️إنَّ أحَبَّکُمْ إلَىَّ وَ أَقْرَبَکُمْ مِنّی یَوْمَ الْقِیامَةِ مَجْلِساً أَحْسَنُکُمْ خُلُقاً وَ أشَدُّکُمْ تَواضُعاً وَ إنّ أبْعَدَکُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ مِنّی الثَّرْثارُونَ وَ هُمُ الْمُسْتَکْبِرُونَ ▫️محبوب ترین شما نزد من و نزدیک ترین شما به من در روز قیامت کسى است که از همه اخلاقش بهتر و از همه متواضع تر باشد و دورترین شما از من روز قیامت مستکبرانند 📕بحار الانوار ج 68 ص 385 نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
💠 ساعتی که روز جمعه، دعا در آن مستجاب می شود. 🌺 حضرت فاطمه زهرا(س) می فرماید: از پیامبر(ص) شنیدم که فرمود: در روز جمعه ساعتى است که هیچ مسلمانى مراقب آن نبوده که حاجت خیرى از خداى عزوجل بخواهد مگر آنکه حاجت او را برآورده سازد. 🌸 فاطمه (س) می‌گوید: عرض کردم یا رسول‌اللَّه! آن چه ساعتى است؟ فرمود: آن هنگامى است که نصف قرص خورشید در موقع غروب پنهان شود. 🌹 پس از آن فاطمه (س) به غلام خود فرمود: بر فراز بام برو و وقتی دیدى نصف قرص خورشید در هنگام غروب پنهان شد، به من خبر بده تادعا کنم. 🌷متن روایت: فَاطِمَةَ بِنْتِ النَّبِیِّ (س) قَالَتْ سَمِعْتُ النَّبِیَّ (ص) إِنَّ فِی الْجُمُعَةِ لَسَاعَةً لَا یُرَاقِبُهَا رَجُلٌ مُسْلِمٌ یَسْأَلُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهَا خَیْراً إِلَّا أَعْطَاهُ إِیَّاهُ قَالَتْ فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَیُّ سَاعَةٍ هِیَ قَالَ إِذَا تَدَلَّى نِصْفُ عَیْنِ الشَّمْسِ لِلْغُرُوبِ قَالَ وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ (س) تَقُولُ لِغُلَامِهَا اصْعَدْ عَلَى الضراب [الظِّرَابِ] فَإِذَا رَأَیْتَ نِصْفَ عَیْنِ الشَّمْسِ قَدْ تَدَلَّى لِلْغُرُوبِ فَأَعْلِمْنِی حَتَّى أَدْعُو. 📚 دلائل الإمامة، ص 71، / معانى الأخبار، ص 399، ضمن ح 9. مسند فاطمه الزهراء (س)، ص 227. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
✡️ عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستان‌های قرآن از بنی‌اسرائیل (52) ♦️ضرورت قدرت مادی و مدیریت برای جلوگیری از فساد نکته دوم که از اين ماجرا استفاده می‌شود این‌ است که تاریخ و تعالیم همه‌ ادیان نشان می‌دهد که تاکنون روزی نیامده است که همه‌ انسان‌ها صالح، پاک، عادل و به حق خود راضی باشند، حتی قبل از خلقت‌ انسان نیز ملائکه می‌دانستند که انسان این‌گونه نیست. از این‌رو به خدا عرض کردند که: ☀️أتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَ يَسْفِكُ الدِّمَاءَ؟! (بقره/۳۰) آيا كسى را مى‌آفرينى كه در آنجا فساد كند و خونها بريزد؟! خداوند نیز سخن آنها را رد نکرد، بلکه فرمود: چیزی هست که شما نمی‌دانید. ♨️تا آدمیزاد روی زمین است صلح کلی و این‌که انسان‌ها خودبه‌خود تابع مسیر حق باشند تحقق پیدا نمی‌کند. بنابراین باید در میان انسان‌ها گروهی باشند که دارای قدرت مدیریت و مادی باشند و بتوانند جلوی ظلم‌ها را بگیرند. نصحیت و موعظه به تنهایی موجب حل این مسایل نمی‌شود: ☀️لوْلاَ دَفْعُ اللّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الأَرْضُ باید یک قوه‌ دفاعی وجود داشته باشد و جلوی ظالمان و گسترش ظلم را بگیرد. ♦️پول‌پرستی بنی‌اسرائیل نکته سوم این‌که اکثریت قریب‌به‌اتفاق بنی‌اسرائیل -همان‌طور که داستان‌های دیگرشان نشان می‌دهد- مردمی حس‌گرا، مادی و راحت‌طلب هستند. همیشه به‌دنبال این هستند که با کمترین زحمت بیشترین سود را ببرند و اصلاً به عادلانه یا ناعادلانه بودن آن توجهی ندارند. همیشه به فکر این هستند که هرچه می‌شود از راه کلک، حقّه‌بازی و تزویر کمتر مایه بگذارند و بیشتر مزد بگیرند. تاریخ آنها در طول زندگی‌شان این مسأله را اثبات می‌کند. ⬅️ امروز نیز اغلب جنگ‌ها و فسادهای دنیا زیر سر این‌هاست. عده‌ قلیلی هستند که جمعیت‌شان نسبت به رقبایشان بسیار کمتر است، اما سعی کرده‌اند که ثروت همه‌ کشورها در اختیار داشته باشند و با کمترین هزینه بیشترین سود را ببرند و بیشترین ثروت دیگران را غصب کنند. این‌ها خودشان را قوم برتر می‌دانند و می‌خواهند بدون هزینه‌ زیادی همه را بدوشند. 👆داستان طالوت نیز این مسأله را اثبات می‌کند؛ فهمیده‌اند که باید بجنگند و حق‌شان را از دشمنان‌شان بگیرند، اما وقتی به آنها گفته شد: بروید بجنگید! گفتند: چرا به فرماندهی طالوت بجنگیم؟! طالوت چه کاره است؟! این‌که پولدار نیست!! اصلاً غیر از پول چیزی را نمی‌شناسند. نزد آنها قدرت، شرف، عقل و فکر، همه وسیله‌ا برای به دست‌آوردن پول است، و ملاک برتری نیز پولداری است. 📍البته برای این‌کار استدلال‌هایی نیز دارند؛ می‌گویند: وقتی بخواهید به مقامی برسید باید پول داشته باشید؛ برای پیروزی در انتخابات هم باید پول خرج کرد؛ پس انسان باید از چند سال قبل سعی کند پول‌هایی از داخل و خارج فراهم کند تا روزی بتواند از آن استفاده کند. قهرمان این فکر یهودی‌ها هستند و درس و فلسفه‌اش ‌را در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هایشان به دیگران نیز القا می‌کنند. 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
انوارالزهراء(س)
💢 7 عامل بزرگی و سروری در بيان امير بيان (ع) 4⃣ ♻️ امام علی علیه‌السلام: 🔅و بِالتَّوَاضُعِ تَتِمّ
💢 7 عامل بزرگی و سروری در بيان امير بيان (ع) 5⃣ ♻️ امام علی علیه‌السلام: 🔅و بِاحْتِمَالِ الْمُؤَنِ يَجِبُ السُّؤْدُدُ 🌺 و با پذيرش هزينه‌ها (و رنج‌ها و مشكلات) عظمت و سرورى حاصل مى‌گردد، 🗯 زندگى دنیا آمیخته با انواع مشکلات است مخصوصاً براى رسیدن به مقامات والا مشکلات بیشترى را باید تحمل کرد و نازپروردگان متنعم به جایى نمى‌رسند. 🔺نازپرورده تنعّم نبرد راه به دوست 🔻عاشقى شیوه رندان بلاکَش باشد 🔹مرحوم مغنیه در شرح این جمله مى‌فرمايد: کسى که بارهاى سنگین مردم را بر دوش کشد مردم او را بر سر خود مى‌نشانند و او را اهل رهبرى و ریاست مى‌بینند، دین و رنگ و نَسَبش هر چه باشد، ولى کسانى که مردم از آنها بهره مند نمى‌شوند به آنها همانند موجودى نگاه مى‌کنند که هیچ ثمره‌اى ندارد، هر چند دنیا را از علم و دانش خود پر کند. 📓شرح نهج البلاغه (مغنیه) ج 4 ص 351 💢 در حدیثى از امام صادق (ع) آمده است: 🔹ثَلاثٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ کانَ سَیِّداً کَظْمُ الْغَیْظِ وَ الْعَفْوُ عَنِ الْمُسیءِ وَ الصِّلَةُ بِالنَّفْسِ وَ الْمالِ 🔸سه چیز است در هر کس باشد ریاست و سرورى پیدا مى‌کند: فرو بردن خشم و عفو خطاکاران و خدمات و جانى و مالى به دیگران 📒بحار الانوار ج 75 ص 230 🔺در بخشى از حدیث مشروحى که امام کاظم (ع) خطاب به «هشام بن حَکَم» مسائل مهمى را بیان فرموده، آمده است: ▪️یَا هِشَامُ، إِنَّ الْعَاقِلَ نَظَرَ إِلَى الدُّنْیَا وَ إِلَى أَهْلِهَا فَعَلِمَ أَنَّهَا لاَ تُنَالُ إِلاَّ بِالْمَشَقَّةِ وَ نَظَرَ إِلَى الاْخِرَةِ فَعَلِمَ أَنَّهَا لاَ تُنَالُ إِلاَّ بِالْمَشَقَّةِ فَطَلَبَ بِالْمَشَقَّةِ أَبْقَاهُمَا ▫️اى هشام! عاقل نظرى به دنیا و اهلش افکنْد و دانست که آن را جز با مشقت نمى‌توان به دست آورد و نگاهى به آخرت کرد و دانست آن نیز جز با مشقت به دست نمى‌آید از این رو با تحمل مشقت، بنابراين از بين اين دو، آن را که بقاى بیشترى داشت (آخرت) طلب نمود 📘کافى ج 1 ص 18 💠 در حدیثى از امیرمؤمنان على (ع) آمده است: 🔅أرْبَعُ خِصال یَسُودُ بِهَا الْمَرْءُ: الْعِفَّةُ وَ الاْدَبُ وَ الْجُودُ وَ الْعَقْلُ 🔅چهار خصلت است که انسان به وسیله آن به سرورى و بزرگى مى‌رسد: خویشتن دارى در برابر گناه و ادب و بخشش و عقل 📗بحار الانوار ج 1 ص 94 نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums