eitaa logo
انوارالزهراء(س)
741 دنبال‌کننده
376 عکس
248 ویدیو
18 فایل
هیئت انوارالزهراء(سلام الله علیها) محفل معنوی اساتید، کارمندان و دانشجویان محترم دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.ما را به همکاران معرفی نمائید شماره کارت بانکی هیأت جهت کمک و پرداخت نذورات 6104338800375160 لینک کانال هیئت https://eitaa.com/alzahra_tums
مشاهده در ایتا
دانلود
همراهان گرامی کانال انوارالزهرا(س) طبق درخواستهای شما بزرگواران مبنی بر انتشار احادیث بصورت موضوعی از امروز قصد داریم تا روزی که اهل بیت(س) اجازه دهند احدایث منتشره در کانال به همین منوال باشد. ازهمراهی شما متشکریم بخش اول: اهميت امر به معروف و نهى از منكر جانشين خدا و رسول عَنْ رَسُولِ اللّه صلي الله عليه و آله: مَنْ اَمَرَ بَالْمَعْرُوفِ وَ نَهى عَنْ المُنْكَرِ فَهُو خَليفَةُ اللّه ِ فى أَرْضِهِ و خَليفَةُ رَسُولِ اللّه. [تفسير مجمع البيان، ج 1، ص 484؛ ذيل آيه 104 آل عمران] رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: كسى كه امر به معروف و نهى از منكر كند جانشين خدا و پيامبر در روى زمين است. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (1) ✳️ مقدمه: ♦️شهادت رسول خدا (ص)، زمان به بار نشستن تمامی زمینه‌چینی‌های جریان نفوذ بود. این همان فرصت طلایی بود که آن‌ها از مدت‌ها پیش، برای رسیدنش لحظه‌شماری می‌کردند و حتی با نقشه‌کشی‌های پی‌در‌پی برای از میان برداشتن آن حضرت، تلاش برای به پیش انداختن آن داشتند. ♦️سرانجام رسول الله (ص) با هر نیرنگ و ترفندی که بود به شهادت رسید و جریان نفوذ، فضا را برای تاخت و تاز خود مناسب دیدند. طبیعی است کسانی که در برابر جریان حق صف کشیده بودند، برای پیش‌برد اهداف خویش، می‌بایست توان خود را در چند میدان به کار می‌گرفتند تا بتوانند دست‌یابی حداکثری به اغراض و خواسته‌های پلید خود داشته باشند. مهم‌ترین این میدان‌ها را، چهار میدان مذهبی-فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تشکیل می‌داد که جریان باطل، به اجرایی کردن برنامه‌های خود در این چهار میدان مشغول شدند. 👈 در روزهای‌ آينده برخی از مهم‌ترین شخصیت‌های نفوذی یهود در عرصه‌ فرهنگی و عرصه‌ سیاست‌گذاری جریان باطل را برمی‌شماریم. 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
🕌 اعتکاف و احکام آن (2) 💢 هدف از اعتکاف را باید از دو منظور جستجو نمود. 👈 هدف از چیست؟ 👈 هدف از اعتکاف چیست؟ 🔷قرآن رمز و راز ایمان، تزکیه نفس و عبادت را این گونه معرفی می نماید: 🔹"وَ اتّقُو اللهَ لَعَلّکُم تُفلِحون"؛ تقوا پیشه کنید، به این امید که رستگار شوید (آل عمران: 130). 🔹در جای دیگر می فرماید: "قَد اَفلَحَ مَن زَکیها"؛ کسی رستگار شد که نفس را تزکیه کرد (شمس:9). 🔹"قَد اَفلَحَ المؤمنون"؛ به راستی که مؤمنان رستگاران اند (مؤمنون :1)." 🔹"وَ اذکُروُا اللهَ کَثیراً لَعَلَکُّم تُفلِحون"؛ خدا را بسیار یاد کنید شاید رستگار شوید (جمعه:10). 🔹"قَد اَفلَحَ مَن تَزّکی"؛ به راستی که رستگار کسی است که تزکیه نفس کرده باشد (اعلی :14). 🔹و "وَ افعَلوا الخَیر لَعَلَکُّم تُفلِحون" (یونس:52). ✅ بنابراین قرآن فلاح و رستگاری را به عنوان هدف ایمان، تزکیه نفس و عبادت ذکر می کند. ✔️ همه عبادات در یک هدف کلی مشترک اند اما برای هر یک از آنها اهداف جداگانه ای نیز وجود دارد؛ و گرنه دلیلی نداشت تا به صورتهای گوناگونی در آیند. 👈 عبادتی چون باعث آرامش انسان می شود زیرا قرآن می گوید: "اَلا بِذِکرِ اللهَ تَطمَئِنُّ القُلوب"؛ 👈 عبادتی چون انسان را صابر بار می آورد و حتی قرآن از روزه به کلمه صبر تعبیر می نماید "استَعینُوا بِالصَبرِ وَ الصَّلاة" از روزه و نماز کمک بگیرید.انسان صابر در برابر مشکلات بردبار است و سختی عبادت را تحمل می نماید و تحت فشار معصیت سر خم نمی کند. 👈👈 اما اعتکاف چه هدفی را دنبال می کند؟ اعتکاف عملی است مرکب از چند عبادت، پس در یک نگاه اهداف این عبادات در اعتکاف هم منظور گردیده؛ پس در اعتکاف اهدافی چون رسیدن به آرامش روحی، دستیابی به صبر، حضور در ، دعا و توبه و استغفار همه و همه در این عمل، مورد توجه قرار گرفته است. می توان از مجموعه این عبادات، هدفی دیگر ورای اهداف تک تک آنها، برای عبادت اعتکاف در نظر گرفت و آن 👈تمرین انقطاع از غیر👉 است. معتکف در طول مدت از همه تعلقات دنیایی بریده و تمام وقت، به حالت عبادت در آمده، از مسجد که خانه خداست به خانه خود و دیگران نمی رود. کلامی غیر از قرآن و دعا و نماز که کلام خداست بر زبان جاری نمی کند. معتکف اراده خود را در مسیر اراده خدا قرار داده در طول روز به خاطر او، دست از خوردن و آشامیدن کشیده و به روزه داری قیام می کند و ... پس هدف از عبادت اعتکاف، همان است که ائمه معصومین در دعای "مناجات شعبانیه" از خداوند خواسته اند 👈"اِلهی هَب لِی کَمالَ الاِنقِطاعَ اِلَیکَ؛👉 👈خدایا به من نهایت بریدگی وابستگی از غیر خودت را هدیه نما.👉 سبب دوستی و آشناشدن مومنان، جدا گشتن از گناهان و گناهکاران و در نهایت سبب نزدیکی به خداوند است که همه این امور باعث نورانیت دل می گردد و به انسان فرصت حضوری عاشقانه و عارفانه را در محضر خداوند را می دهد، و به عمر برکت، به فکر نفوذ و تعمق و به زندگی معنا و سازندگی می بخشد. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
✡️ عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستان‌های قرآن از بنی‌اسرائیل (54) ♦️فراز و نشیب‌های بنی‌اسرائیل یکی از نام‌های سوره اسراء، بنی‌اسرائیل است. این سوره بعد از ذکر داستان معراج که در آیه‌ اول آن آمده است، به بیان سنّت خداوند درباره‌ هدایت انسان‌ها می‌پردازد و اشاره می‌کند که روح این هدایت آن است که توجه انسان‌ها به خدا باشد و کارشان را فقط به او واگذار کنند. 👈سپس از دو کتاب نام می‌برد: 🔹ابتدا کتاب تورات که به‌وسیله‌ حضرت موسی برای بنی‌اسرائیل فرستاده شد و در ضمن به بخشی از آن کتاب که یک پیشگویی درباره‌ بنی‌اسرائیل است، می‌پردازد. 🔹پس از تمام شدن این بخش به بیان ویژگی‌های قرآن می‌پردازد. این فراز از آیات با آیه‌ دوم از این سوره که می‌فرماید: وَ آتَیْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَ جَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِی إِسْرَائِیلَ آغاز و با آیه‌ نهم تکمیل می‌شود: إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ. در بین این دو آیه، به داستانی از بنی‌اسرائیل اشاره می‌فرماید که فقط همین یک بار در قرآن آمده است. می‌فرماید: ☀️و قَضَیْنَا إِلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الأَرْضِ مَرَّتَیْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِیرًا؛ به بنی‌اسرائیل اعلام کردیم که این قضای حتمی است و شما در آینده دو کار بزرگ مفسده‌آمیز انجام خواهید داد. ⬅️ در آیات بسیاری اشاره شده که بنی‌اسرائیل در طول حیات اجتماعی‌شان غالباً به انحرافات شدیدی مبتلا بودند؛ انحرافاتی مثل قتل انبیاء، کشتار مردم، آواره‌کردن مردم و تحریف کتب آسمانی. در این آیه می‌فرماید: پیش‌تر به آنها گفتیم که شما به دو فساد بزرگ مبتلا خواهید شد. وقتی فساد اول را مرتکب می‌شوید، از شما انتقام خواهیم گرفت و کسانی را خواهیم فرستاد که سرزمین‌تان را ویران کنند و شما را تار و مار سازند: ☀️فإِذَا جَاء وَعْدُ أُولاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْكُمْ عِبَادًا لَّنَا أُوْلِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُواْ خِلاَلَ الدِّیَارِ وَ كَانَ وَعْدًا مَّفْعُولاً بندگان نیرومندی را می‌فرستیم و آنها وارد شهرهای شما می‌شوند و خانه به خانه شما را تعقیب می‌کنند و به فضاحت و رسوایی می‌کشانند. ⬅️ در ادامه به بیان فساد دوم می‌پردازد و می‌فرماید: ☀️ثمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَیْهِمْ وَ أَمْدَدْنَاكُم بِأَمْوَالٍ وَ بَنِینَ وَ جَعَلْنَاكُمْ أَكْثَرَ نَفِیراً پس از آن‌که تار و مار شدید، از بین رفتید و مردان‌تان را کشتند و اموال‌تان را غارت کردند، دوباره به شما مهلت می‌دهیم و از نو اموالی به‌دست می‌آورید و دوباره جمعیت‌تان زیاد می‌شود. ♨️سپس در یک جمله معترضه می‌فرماید: ☀️إنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا این مطلب را فراموش نکنید که شما در این عالم هر کاری انجام بدهید، چه خوب و چه بد، فقط خودتان مسئول آن خواهید بود. خیال نکنید اگر شما شکست خوردید، خدا، پیغمبر و دین شکست خورده است. هم‌چنین اگر پیروز شوید خیال نکنید منّتی بر خداوند دارید که خدا را کمک کرده یا دین خدا را تبلیغ کرده‌اید. ☀️فإِذَا جَاء وَعْدُ الآخِرَةِ لِیَسُوؤُواْ وُجُوهَكُمْ وَ لِیَدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِیُتَبِّرُواْ مَا عَلَوْاْ تَتْبِیرًا عَسَى رَبُّكُمْ أَن یَرْحَمَكُمْ وَ إِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَ جَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِینَ حَصِیراً بعد از این‌که تار و مار شدید، دوباره قدرت و جمعیتی پیدا می‌کنید و شهرهایتان آباد می‌شود. ولی باز همان آش است و همان کاسه و به فساد برمی‌گردید. این را بدانید که ما برای بار دوم نیز آماده‌ایم؛ اگر توبه کردید و از گناهانتان دست برداشتید، به شما رحم می‌کنیم، ولی اگر به نافرمانی خود ادامه دهید، ما هم به سنّت خودمان ادامه خواهیم داد. 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
بـرتـر از جـهاد عَنْ أَميرِالمُؤمِنين عليه السلام: وَمَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَالْجِهَادُ فِيسَبِيلِ اللّه ِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ، إِلاَّ كَنـَفْثَةٍ فِي بَحْـرٍ لُـجِّيٍّ. [نهج البلاغه، كلمات قصار، 374.] على عليه السلام فرمودند: تمام كارهاى نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون آب دهان است در برابر درياى پهناور. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
🕌 اعتکاف و احکام آن (3) 💢 پیشینه اعتکاف اعتکاف مخصوص دین اسلام نیست بلکه در ادیان الهی دیگر نیز وجود داشته و در اسلام استمرار یافته است، اگرچه ممکن است در شرع مقدس اسلام پاره ای از خصوصیات و احکام و شرایط آن تغییر یافته باشد. ▪️درباره حدود و شرایط این عبادت در دیگر ادیان، اطلاعات قابل توجهی در اختیار ما نیست. مرحوم علامه مجلسی در «بحارالانوار» به نقل از طبرسی آورده است که: «حضرت سلیمان (ع) در مسجد بیت المقدس به مدت یک سال و دو سال، یک ماه و دو ماه وکمتر و بیشتر اعتکاف می کرد و آب و غذا برای آن حضرت فراهم می شد و او در همان جا به عبادت می پرداخت.» 📗بحار الانوار ج 14 ص 141 ▪️برخی از آیات قرآن دال بر این است که اعتکاف در ادیان الهی گذشته وجود داشته است. خداوند متعال می فرماید: ✨... و عهدنا الی ابراهیم و اسماعیل ان طهرا بیتی للطائفین والعاکفین والرکع السجود ✨به حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) سفارش نمودیم تا خانه ام را برای طواف کنندگان، معتکفان و نمازگزاران تطهیر کنند. 🔺از این آیه استفاده می شود که در زمان حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) عبادتی به نام اعتکاف وجود داشته و پیروان دین حنیف گرداگرد کعبه معتکف می شده اند. ▪️حضرت مریم (س) آن گاه که به افتخار ملاقات با فرشته الهی نایل آمد، از مردم فاصله گرفت و در خلوت به سر برد تا در مکانی خالی و فارغ از هر گونه دغدغه به راز و نیاز با خدای خود بپردازد و چیزی او را از یاد محبوب غافل نکند. ☝️به همین جهت طرف شرق بیت المقدس را که شاید محلی آرام تر و یا از نظر تابش آفتاب پاک تر و مناسب تر بود برگزید. ▪️مرحوم علامه طباطبائی (ره) در المیزان می نویسد: هدف حضرت مریم (س) از دوری نمودن از مردم، بریدن از آنان و روی آوردن به سنت اعتکاف بوده است. 📕المیزان ج 14 ص 34 ▫️برخی از روایات اهل سنت هم نشان می دهد که در دوران جاهلیت هم عملی عبادی به عنوان اعتکاف در میان مردم رایج بوده است. 📘به نقل از مرحوم سید مرتضی در المسائل الناصریات ص 119 ▫️علامه حلی در کتاب «تذکرة الفقهاء» به مشروعیت اعتکاف در ادیان پیشین تصریح نموده است. ♦️ از زمانی که پیامبر اسلام (ص) اعتکاف را به مسلمانان آموزش داد، این سنت اسلامی در میان مسلمانان رواج پیدا کرد. 🔺در حال حاضر مراسم اعتکاف در دهه پایانی ماه مبارک رمضان در بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله عربستان (مکه) با شکوه خاصی برگزار می شود. همه ساله خیل عظیم مسلمانان، که بخش قابل توجهی از آنان را جوانان تشکیل می دهند، از سراسر جهان به سوی مسجدالحرام می شتابند و در کنار خانه خدا معتکف می شوند و حتی بسیاری از زائران خانه خدا به منظور دست یابی به فضیلت اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان، این ایام پربرکت را برای انجام عمره مفرده برمی گزینند. 💢 شبیه این مراسم در مسجدالنبی و در کنار مرقد مطهر پیامبر (ص) برگزار می شود. مسجد کوفه در عراق نیز سال های متمادی، محل برپایی مراسم اعتکاف در دهه آخر ماه مبارک رمضان بوده است. انبوه شیعیان و پیروان مکتب اهل بیت (ع) در این مسجد مقدس معتکف می شده اند و بسیاری از عالمان بزرگ شیعه نیز همراه با مردم در این مراسم شرکت می کرده اند. 🔸اعتکاف در کشور ایران تاریخچه ای پرفراز و نشیب دارد در هر عصری که عالمان برجسته دینی به اعتکاف اهتمام ورزیده اند، مردم مسلمان نیز از آنان پیروی کرده و به اعتکاف بها داده اند. 💢 در عصر صفوی، در سایه تلاش های دو عالم بزرگ آن زمان مرحوم شیخ بهایی (1030- 952 ه.ق) و شیخ لطف الله میسی عاملی اصفهانی (متوفای 1032 یا 1034 ه.ق)، اعتکاف در شهرهای ایران، به ویژه قزوین و اصفهان، رونق خاصی یافته است. ⬅️ خوشبختانه اکنون در بسیاری از شهرهای کشورمان مراسم اعتکاف در روزهای 13، 14 و 15 ماه رجب (ایام البیض) برگزار می شود. این سنت حسنه ابتدا در شهر مقدس قم، توسط عالم ربانی میرزا مهدی بروجردی صورت گرفت و رفته رفته در شهرهای دیگر رواج یافت. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (2) ✳️ کعب‌ الاحبار ابواسحاق، کعب بن ماتع حمیری یمنی، معروف به «کعب‌الاحبار»، از بزرگترین دانشمندان یهودی به‌شمار می‌آمده است. «حَبر» یا «حِبر» در اصطلاح مردم به‌معنای عالم یهودی بود که بعدها به هر عالمی (مسلمان، مسیحی یا یهودی) نیز اطلاق می‌شد. او در زمان جاهلیت از بزرگان علمای یهود در یمن بود. کعب در حالی‌ که زمان رسول‌ خدا (ص) نیز زنده بود، در زمان خلیفه اول یا خلیفه دوم مسلمان شد! 🔸خود او درباره‌ مسلمان شدنش می‌گوید: پدرم از داناترین مردم به تورات بود. روزی مرا طلبید و اعلام داشت که در دو ورقه کاغذ، مطالبی را نگاشته و در گوشه‌ای از خانه پنهان کرده و تا زنده است راضی نیست کعب، آنها را مطالعه کند. کعب لحظه‌شماری می‌کرد تا بالاخره پدرش مُرد و آن کاغذها را مطالعه کرد. آن دو ورقه، شامل اوصاف رسول‌ خدا (ص) و امت وی بود: 👇 🔺محمد (ص) که پس از او پیامبری نیست، در مکه زاده می‌شود و به مدینه هجرت می‌کند. اخلاقی معتدل دارد و در بازارها فحاشی نمی‌کند و اهل گذشت است؛ پیروانش همیشه خدا را سپاس می‌گذارند و عورت خود را می‌شویند و لنگ به کمر می‌بندند و انجیلشان در سینه‌هایشان است و به یکدیگر بسیار مهربانند …. ⬅️ کعب، با وجود مطالعه‌ این دو ورقه، هرگز به رسول‌ خدا (ص) ایمان نیاورد و به‌ گفته‌ خودش، هر علامتی را که می‌دید منتظر دیدن علامت بعدی برای اطمینان‌ خاطر بیشتر بود!! تا این‌ که بعد از رسول‌ خدا (ص) در سفری که خلیفه‌ وقت به یمن داشت، کعب پیش وی رفته اظهار اسلام کرد! چرا که شب قبل از آن، صدای مسلمانی را شنیده بود که این آیه را تلاوت می‌کرد: ⚡️ یا أَیهَا الَّذِینَ أُوتُوا الْکتَابَ آمِنُوا بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقًا لِمَا مَعَکمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّهَا عَلَى أَدْبَارِهَا أَوْ نَلْعَنَهُمْ کمَا لَعَنَّا أَصْحَابَ السَّبْتِ … ⚡️ای کسانی که کتاب به شما داده شده! به آنچه (بر پیامبر خود) نازل کردیم -و هماهنگ با نشانه‌هایی است که با شماست- ایمان بیاورید، پیش از آن‌که صورت‌هایی را محو کنیم، سپس به پشت سر بازگردانیم، یا آنها را از رحمت خود دور سازیم، همان‌گونه که «اصحاب سبت» [= گروهی از تبهکاران بنی‌اسرائیل‌] را دور ساختیم»!! ♨️ بنا بر گفته طبری و ابن‌ اثیر، کعب‌ الاحبار در سال ۱۷ ق (حدود هشتاد سالگی) در زمان خلافت خلیفه دوم، در شهر مدینه، اسلام را پذیرفت. اما ابن‌ اعثم، اسلام او را در سفر خلیفه به بیت‌المقدس دانسته نه در آمدن او به مدینه. ✳️ پذیرش اسلام از سوی وی، هم‌زمان با آغاز امارت و فرمانروایی معاویه در شام بود. برخی محققان (=نجاح طائی) از دیدار کعب‌ الاحبار از شام و هم‌زمانی نصب معاویه به‌ عنوان والی آن سرزمین و پذیرش اسلام از سوی کعب، سخن گفته و خاطرنشان کرده‌اند که میان این‌ دو، توافقی صورت گرفته است تا بدین‌وسیله، اهداف خویش را دنبال کنند. (نظریات الخلیفتین، ج۲، ص۲۹۱–۲۹۳) 💢 کعب‌ الاحبار پس از اسلام آوردن به خلیفه دوم می‌گفت: «در تورات این‌گونه آمده که سرزمین‌هایی که سکنای بنی‌اسرائیل بوده است، به‌دست مردی از صالحان که بر مؤمنان رحمت و بر کافران شدّت دارد و حرف و عملش یکی است و اطرافیانش هم راهبان شب و شیران روز هستند، آزاد می‌شود» و خلیفه دوم هم سپاس خدا را به‌جا آورد. (تاریخ دمشق، ج۵۰، ص۱۶۱و۱۶۲ (https://lib.eshia.ir/40314/50/161)) ➖کعب در پایان عمرش آرزو می‌کرد: «کاش گوسفند خانواده‌ام بودم و آنها مرا سر بریده و می‌پخته و می‌خوردند!» (تاریخ دمشق، ج۵۰، ص۱۷۲ (https://lib.eshia.ir/40314/50/172)) 🔺این آرزو از آن جهت جالب است که مشابه آن، از برخی سران صحابه و صاحبان قدرت نیز در پایان عمرشان نقل شده است. (تاریخ مدینة دمشق، ج۲۵، ص۴۸۲ (https://lib.eshia.ir/40314/25/482)؛ کنزالعمال، ج۱۲، ص۵۲۹ (https://lib.efatwa.ir/43321/12/529) و ج۱۲، ص۶۱۹ (https://lib.efatwa.ir/43321/12/619)) 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
✡️ عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستان‌های قرآن از بنی‌اسرائیل (55) ♦️ذلّت، نتیجه‌ تکیه به غیرخدا آیات بالا به بیان یکی از سنّت‌های کلّی خداوند درباره‌ هدایت انسان می‌پردازد؛ کیفیت تدبیر الهی با انسان‌هایی که گاهی کار خوب و گاهی کار بد و نافرمانی خدا می‌کنند و حتی با انبیاء مبارزه می‌کنند، که مصداق روشن آن بنی‌اسرائیل هستند. هرگاه از خط قرمزها عبور کردند، خداوند به صورت‌های مختلفی بر آنها بلا نازل می‌کند، و اگر باز توبه کردند و بازگشتند، خداوند بلا را از آنها رفع می‌کند و دوباره عزّت پیدا می‌کنند. تا این عالم اختیار هست، این سنّت الهی همچنان برقرار است و این‌گونه نیست که وقتی عده‌ای با خداوند مخالفت کرده، به گناه و فساد مبتلا شدند، خداوند تا ابد با آنها قهر کند و آنها را کنار بگذارد. این‌که ما از چه نژادی هستیم یا این‌که زمانی خداوند به ما خیلی احترام کرده و نعمت داده‌ است، ملاک رفتار خداوند نخواهد بود. ملاک این است که رفتارمان صلاح، سداد و مطابق اطاعت خداست، یا عصیان، تمرّد، سرکشی و مخالفت با خدا. 🔺روح این سنّت یک کلمه است: ☀️و آتَیْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَ جَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِی إِسْرَائِیلَ أَلاَّ تَتَّخِذُواْ مِن دُونِی وَكِیلاً؛ ما برای بنی‌اسرائیل کتاب فرستادیم که غیر از خدا را حامی خودتان قرار ندهید، و به کس دیگری دل نبندید. اگر چنین شدید، همیشه مواظب خواهید بود که از خدا اطاعت کنید. در این‌صورت خداوند هم به شما لطف خواهد کرد، نعمت‌های شما را اضافه خواهد کرد و به شما عزّت خواهد داد. اما اگر خدا را فراموش کردید و سراغ دشمنان خدا رفتید، خداوند شما را به ذلّت، مسکنت و بدبختی مبتلا خواهد کرد، همان‌طور که بنی‌اسرائیل این‌گونه شدند: ☀️و ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ بَآؤُوْاْ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ (بقره/۶۱) با این‌که اینها فرزندان پیامبران بزرگ خدا بودند و خداوند نعمت‌های بسیار بزرگی به آنها داده بود: ☀️إذْ جَعَلَ فِیكُمْ أَنبِیَاء وَ جَعَلَكُم مُّلُوكًا وَ آتَاكُم مَّا لَمْ یُؤْتِ أَحَدًا مِّن الْعَالَمِینَ (مائده/۲۰) ولی هیچ‌کدام از این‌ها باعث نمی‌شود که خدا همیشه با آنها مهربان باشد. کار خدا روی حساب است؛ اگر رفتارتان صحیح بود، خدا از رفتار خوب‌تان قدردانی می‌کند و نعمت را می‌افزاید، ولی اگر بنا بر نافرمانی گذاشتید و خدا را فراموش کردید؛ اگر برای خودتان پناهی غیر از خدا انتخاب کردید، بدانید خداوند ابتدا شما را به همو وامی‌گذارد، و سپس شما را به ذلّت مبتلا می‌سازد، و بخشی از عقوبت فسادهایتان را در همین‌جا به شما می‌چشاند. ⬅️ این سنّت اختصاص به بنی‌اسرائیل ندارد، ولی از آنجا که آنها برجسته‌تر بودند و داستان‌شان به داستان‌های امت اسلامی نزدیک‌تر بود، قرآن بیشتر روی آنها تکیه می‌کند. 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‍سخنرانی کوتاه گرفتاریم چه کنیم؟ آیت الله مجتهدی ‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ امام جواد عليه السلام و موضوع کم‌سن بودن 💢 امام جواد علیه السلام با خیل مردمی که به دلیل سن کم او به حیرت افتاده بودند، رو به رو می‌شد که البتّه او نیز با روش های مختلف به پاسخگویی و زدودن شبهات و ذهنیات می پرداخت که ما به طور خلاصه به برخی موارد اشاره می کنیم: 1️⃣ تنها وارث: محمّد بن عیسی می گوید: نزد ابی جعفر ثانی (امام جواد) رفتم، در برخی امور با من مناظره کرد و دست آخر فرمود: یا ابا علی ارتفع الشک، ما لأبی غیری ای ابا علی، شک خود را برطرف کن، برای پدرم غیر از من نیست (من تنها وارث و طبعا امام بعدی هستم). 📕کافی ج 1 ص 320 2️⃣ کرامت: امام از این طریق نیز برتری و فضیلت خود را می نمایاند که برای اهل علم و بزرگان دلیل دیگر بر امامتش بود. 🔺محمّد بن سنان می‌گوید: از درد چشم به امام رضا علیه السلام شکایت کردم. کاغذی خواست و به ابی جعفر علیه السلام نامه‌ای نوشت. آن را به خادم داد و از من خواست با او بروم و مطلب را کتمان کنم. وقتی رسیدیم خادم نوشته را باز کرد و رو به روی ابا جعفر قرار داد. او به کتاب نگاه کرد. آن گاه سر به آسمان برداشت و مطلبی فرمود: چند بار این کار را کرد و هر دردی در چشمم بود از بین رفت ... . 📙رجال کشی ص 487 3️⃣ علم خدایی: بعد از شهادت امام رضا علیه السلام عده ای از شیعیان از شهرهای دیگر برای شناختن امام بعد به مدینه آمدند. آنها را به صریا، قریه ای که امام کاظم علیه السلام در نزدیکی مدینه تأسیس کرده بود، راهنمایی کردند. آنجا عبدالله بن موسی فرزند امام کاظم علیه السلام خودنمایی می‌کرد ولی از پاسخ دادن به سؤالات مردم ناتوان بود. زمانی که عبدالله پاسخ‌های غلط داد. ابوجعفر (یعنی، امام جواد) علیه السلام وارد شد در حالی که هشت ساله شده بود. همه به سوی او رفتند و او به مردم سلام داد. عبدالله بن موسی هم از جای خود برخاست و ابوجعفر به این ترتیب در صدر مجلس جای گرفت. آن گاه فرمود: بپرسید، خدا رحمت تان کند. آن گاه سؤالاتی پرسیدند از جمله کسی پرسید: اگر مردی زنش را به عدد ستارگان آسمان طلاق داد چه کند؟ امام فرمود: آیا قرآن خوانده ای؟ گفت: بله، فرمود: سوره طلاق را بخوان تا قول خداوند که فرمود: «واقیموا الشهادة لِلّه». ای مرد! طلاق صورت نمی‌گیرد مگر به پنج چیز: شهادت دو شاهد عادل، وقوع طلاق در حالت پاکی از عادت ماهیانه، عدم آمیزش در آن پاکی، وقوع طلاق به قصد جدی. ای مرد! آیا در قرآن عدد نجوم سماء می بینی؟ گفت نه. 📔مناقب ابن شهرآشوب ج 2 ص 429 4️⃣ استدلال قرآنی: علی بن اسباط می‌گوید: امام جواد علیه السلام به طرف من آمد. من سراپای او را نگاه می‌کردم که وقتی برگشتم برای دوستان اندام و وضع او را توصیف کنم. من در همین افکار بودم که امام نشست و فرمود: ای علی! همانا خداوند درباره امامت حجت آورده همان طور که درباره نبوّت حجت آورده و فرموده: و آتیناه الحکم صبیّا؛ در کودکی به او حکمت دادیم. و فرموده: و لمّا بلغ اشدّه؛ چون به حد توان رسید، و فرموده: و بلغ اربعین سنه؛ چون به چهل سالگی رسید، پس رواست در کودکی حکم امامت داده شود. همان طور که رواست در چهل سالگی به او حکم داده شود. 📘کافی ج 1 ص 315 و 413 5️⃣ تفاوت دو مقوله امامت و کودکی: دایه ابی جعفر روزی به او گفت: «تو را در فکر می بینم، گویا پیرمردی شده ای؟ فرمود: عیسی بن مریم در کودکی مریض شد. به مادرش آن چیزهایی را که موجب معالجه می شد، توضیح داد، او تهیه کرد. ولی موقع خوردن، عیسی گریه کرد. مادرش گفت: من با آنچه تو یاد دادی معالجه ات می کنم، آن وقت گریه می کنی؟ فرمود: الحکم حکم النبوّة و الخلقة خلقةُ الصبیان؛ حکم، حکم نبوّت است امّا بدن و خلقت من خلقت کودکان است.» (یعنی، اين دو از هم جداست.) 📓اثبات الوصیة ص 212 و بدین گونه حضرت به استبعاد امامت در کودکی پاسخ گفت. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums