eitaa logo
انوارالزهراء(س)
733 دنبال‌کننده
405 عکس
268 ویدیو
19 فایل
هیئت انوارالزهراء(سلام الله علیها) محفل معنوی اساتید، کارمندان و دانشجویان محترم دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.ما را به همکاران معرفی نمائید شماره کارت بانکی هیأت جهت کمک و پرداخت نذورات 6104338800375160 لینک کانال هیئت https://eitaa.com/alzahra_tums
مشاهده در ایتا
دانلود
💐یاجواداݪائمہ این‌جوان‌ڪیست‌ڪه‌سیمآےپیمبر‌دارد بنویسید‌رضاهم‌علےاڪبردارد… ♥️¦⇠ ♥️¦⇠ ♥️¦⇠ نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
بهـترين كار مــردم عَنْ أَميرِالمُؤمِنين عليه السلام: اَلاَْمْـرُ بِـالْمَعْـرُوفِ اَفْضَلُ اَعْمالِ الْخَلْقِ [غرر الحكم موضوعى، ج 2، ص 100] على عليه السلام فرمودند: بهترين كار مردم امر به معروف مى باشد. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (3) ✳️ کعب‌ الاحبار فعالیت فرهنگی _ سیاسی کعب‌ الاحبار در چند زمینه نمود چشمگیرتری دارد: ♦️الف) نفوذ به سازمان حکومت کعب‌ الاحبار بلافاصله پس از ابراز اسلام، تلاش کرد به سازمان حکومت نفوذ کند. او نفوذ فراوانی بر سران حکومت داشت. برخی از سران حکومت، چنان به گفته‌های کعب اعتماد داشتند، که حتی خلیفه دوم حقیقت حکمرانی خود را و این‌ که «خلیفه است یا پادشاه؟!» در اسرائیلیات او جستجو می‌کرد! (کنزالعمال، ج 12 ص 574 (https://lib.efatwa.ir/43321/12/574/%D8%A3%D8%AA%D8%AC%D8%AF%D9%86%D9%8A_%D8%AE%D9%84%D9%8A%D9%81%D8%A9_%D8%A3%D9%85_%D9%85%D9%84%D9%83%D8%A7%D8%9F)) حتی مهندسی سفر این افراد برای فتح بیت‌المقدس، در دستان کعب‌الاحبار یهودی بود. ♨️ در جمادی‌ الاولی سال هفدهم هجری، خلیفه دوم تصمیم به گشت و گذار در سرزمین‌های اسلامی گرفت و در این زمینه از مسلمانان مشورت خواست. این در حالی بود که کعب‌ الاحبار در همان سال مسلمان شده بود! کعب در این سفر، جای صخره را به خلیفه نشان داد و تلاش داشت مسجد مسلمانان را پشت صخره بنا کند تا صخره نیز عملاً در قبله‌ مسلمانان آن منطقه قرار گیرد! ولی وی این پیشنهاد را نپذیرفت و مسجد را جلوی صخره بنا کرد. همچنین وقتی در راه بازگشت، اهل عراق از خلیفه خواستند به سرزمین آنها نیز برود، کعب به این بهانه که این سرزمین پناهگاه جنّیان یاغی است و نُه بخش از ده قسمت شرّ در این منطقه است و …، رأی او را زد و او را از سفر به عراق منصرف ساخت. (تاریخ مدینة دمشق ج 2 ص 171 (https://lib.efatwa.ir/40314/2/171)) ♨️ کعب‌ الاحبار شاگردان فراوانی در میان مسلمانان تربیت نمود، نظیر ابوموسی اشعری، ابوهریره، عبدالله بن عمر، عبدالله بن زبیر و … برخی از سران صحابه نیز برای وجاهت کعب تلاش می‌کردند. و برخی از صحابه در مسائل فقهی خود، از او استفتا می‌کردند! به‌عنوان نمونه: در حالی‌ که ابوذر (غریبانه) در گوشه‌ای از جلسه دربار آنان نشسته بود، خلیفه سوم از کعب پرسید: «ابا اسحاق! اگر زکات مال داده شود، بدهی دیگری در آن وجود دارد؟» کعب گفت: «خیر.» ابوذر برخاست و با عصایش به صورت کعب کوفت و گفت: «یهودی‌زاده! تو چنین گمان می‌کنی که غیر از زکات، حق دیگری در اموال مردم نیست؟! مگر خداوند نمی‌گوید: “آنها دیگران را بر خود مقدم می‌دارند، حتی اگر خودشان محتاج باشند”؟ مگر خداوند نمی‌گوید: “آنها به‌خاطر محبت خداوند، غذای خود را به مسکین و یتیم و اسیر می‌دهند”؟ مگر خداوند نمی‌گوید: “بخشی از اموال آنها حق گدایان و محرومان است”؟…» (شعب الإیمان ج 5 ص 19 (https://lib.efatwa.ir/42170/5/19/)) ♨️ پیشگویی‌ها و حکمت‌های! کعب‌ الاحبار در میان افراد سرشناس نیز بسیار طالب داشت! مثلا عبدالله بن زبیر ادعا داشت: «هر آنچه را در حکومتش به آن رسیده، قبلاً از زبان کعب شنیده بود.» حجاج بن یوسف پس از کشتن عبدالله بن زبیر، در خزانه‌ی او نامه‌ای از پیشگویی‌های کعب پیدا کرد. (تاريخ دمشق ج 50 ص 168 (https://lib.efatwa.ir/40314/50/168)) 👆همین تسخیر قلوب سران صحابه و سرشناسان جامعه به‌وسیله‌ کعب‌ الاحبار باعث شده بود تا نگاهی سرشار از عظمت به او را در میان افراد جریان باطل شاهد باشیم. معاویه درباره‌ کعب عقیده داشت: «ابودرداء و عمروعاص، هردو از حکیمان هستند و کعب، یکی از عالمان است. پیشِ او دانشی همانند میوه [پر خاصیت و مفید] است، هرچند ما درباره‌ او زیاده‌روی کردیم!» (تاريخ دمشق ج 50 ص 169 (https://lib.efatwa.ir/40314/50/169)) ابودرداء هم درباره‌ وی معتقد بود: «پیش کعب، علم فراوانی وجود دارد.» (تاريخ دمشق ج 50 ص 154 (https://lib.efatwa.ir/40314/50/154)) 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
🕌 اعتکاف و احکام آن (4) 💢 زمان اعتکاف اعتکاف از نظر زمان محدود به وقت خاص نیست، تنها از آن رو که لازمه اعتکاف، روزه گرفتن است، باید در زمانی اعتکاف شود که شرعا بتوان روزه گرفت. پس هر گاه روزه گرفتن صحیح باشد، اعتکاف نیز صحیح است، ولی بهترین زمان برای اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان، و ایام البیض ماه رجب است. اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان، با آماده سازی انسان برای درک لیلة القدر و بهره برداری از فیض این شب گران قدر، بی ارتباط نیست. 🍀 در کشور ما اکنون اعتکاف در سه روز از ماه رجب بیش از اعتکاف در دهه پایانی ماه رمضان رواج دارد. و این سه روز از چند نظر حائز اهمیت است: 👈 اول آن که ماه رجب، ماه حرام است و از روایات استفاده می شود که اعتکاف در ماه های حرام، نسبت به دیگر ماه ها از ضیلت بیشتری برخوردار است. 👈 ثانیا: روزه در ماه رجب دارای فضیلتی خاص است، زیرا ماه رجب ماه بزرگی است که مردم حتی در جاهلیت نیز حرمت آن را پاس می داشتند. اسلام نیز بر احترام و منزلت آن افزود. ظاهرا چنین رفتار و باوری نسبت به ماه رجب از دیگر ادیان الهی در میان مردم به جای مانده بود. 🔺 مالک بن انس (پیشوای مذهب مالکی) گفته است: سوگند به خدا چشمانم تاکنون کسی را که از نظر وارستگی، فضیلت و عبادت و پرهیزگاری برتر از امام صادق (ع) باشد، ندیده است. من به حضور ایشان می آمدم و او مرا مورد توجه قرار می داد و احترام می نمود. روزی به ایشان عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! پاداش کسی که یک روز از ماه رجب را با ایمان و اخلاص روزه بگیرد، چیست؟ امام صادق (ع) فرمود: پدرم از پدرش و او از جدش از رسول خدا (ص) برایم روایت کرد که هر کس یک روز از ماه رجب را از سر ایمان و اخلاص روزه بگیرد، گناهانش آمرزیده می شود. 📓 فضائل الاشهر الثلاثة (شيخ صدوق) ص 38 🔺بر پایه حدیثی دیگر از پیامبر اکرم (ص) هر کس سه روز از ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند میان او و آتش جهنم به اندازه هفتاد سال راه فاصله می اندازد. پروردگار مهربان به کسی که سه روز از ماه رجب را روزه گرفته، خطاب می کند که حق تو بر من واجب شد و دوستی و ولایتم برایت حتمی شد. ای فرشتگان! در حضور شما شهادت می دهم که گناهان بنده ام را آمرزیده ام. 📙 فضائل الاشهر الثلاثة (شيخ صدوق) ص 25، بخشی از روایت 12 علاوه بر روایاتی که به طور عام نسبت به فضیلت روزه ماه رجب تاکید می نماید، درباره روزه گرفتن در روزهای 13، 14 و 15 و انجام عمل «ام داود» نیز تاکید شده است. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
✡️ عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستان‌های قرآن از بنی‌اسرائیل (56) ♦️ویژگی‌های دو افساد بزرگ بنی‌اسرائیل جزئیات این داستان نيز همانند بیشتر داستان‌های تاریخی قرآن مورد اختلاف مفسران و شارحان واقع شده است، ولی نظر معروف این است که در حدود شش قرن قبل از میلاد، پس از آن‌که بنی‌اسرائیل قدرتی به هم زدند و سلاطینی مثل حضرت داوود و سلیمان پیدا کردند، خیلی به قدرت خودشان می‌بالیدند. خداوند امتیازاتی برای آنها قائل شده بود، انبیای زیادی برای آنها مبعوث کرده، کمک‌های زیادی به آنها شده بود. این بود که مغرور شدند و تصور کردند که دیگر خداوند نسبت به آنها سخت‌گیری نمی‌‌کند. حتی می‌گفتند: ☀️لن تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَیَّاماً مَّعْدُودَةً (بقره/۸۰) خدا ما را عذاب نمی‌کند؛ حتی اگر خیلی کار بدی هم بکنیم، یک چند روزی عذاب اندکی می‌شویم ولی اصلاً آتش به بدن ما نمی‌رسد؛ ما امت برگزیده و نورچشمی خدا هستیم! 🔺این غرور باعث شد که به اقوام مجاورشان حمله کرده و همان کاری که سلاطین و زورمداران عالم می‌کنند با همسایگان و مجاوران‌شان کردند و هر ظلمی از دست‌شان برمی‌آمد نسبت به آنها روا داشتند. 💢 در آن زمان در بابِل پادشاهی به نام «نبوکدنصر» حکومت می‌کرد. او همان کسی است که در ادبیات و تاریخ ما به «بخت نصر» یا «بخت النصر» معروف است. نبوکدنصر پادشاه مقتدری بود و به مقابله با بنی‌اسرائیل پرداخت و انتقام سختی از آنها گرفت؛ مردهای آنها را کشت و خانه‌ها و حتی مسجدالاقصی را خراب کرد. این وعده‌ اولی بود: ☀️فإِذَا جَاء وَعْدُ أُولاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْكُمْ عِبَادًا لَّنَا أُوْلِی بَأْسٍ شَدِیدٍ خداوند می‌گوید بندگان بسیار نیرومند را فرستادیم و شما را تار و مار کردیم. ❇️ بعضی از مفسّران اشکال کرده‌اند که لشکریان نبوکدنصر بت‌پرست بودند و این با فرمایش خداوند نمی‌سازد که آن‌ها را عباد خود می‌نامد، ولی این اشکال این‌گونه پاسخ داده شده است که خداوند حتی درباره‌ بت‌ها و معبودهای باطل نیز تعبیر «عباد امثالکم» را به‌کار می‌برد و استفاده از تعبیر عباد درباره‌ این لشکر مسأله‌ عجیبی نیست. 💢 بنی‌اسرائیل در اثر این شکست مدت‌ها با ذلّت و بدبختی روزگار می‌گذراندند تا این‌ که کمی از گذشته‌ خود پشیمان شدند و توبه کردند و کم‌‌کم‌ خداوند به آنها عزّتی دوباره داد. اما این‌ها باز نافرمانی کردند و دین خدا و احکام الهی را زیر پا گذاشتند. از این‌ رو قوم دیگری به جنگ آنها آمدند و آنها را شکست فاحشی دادند. ❇️ برخی از مورّخان و مفسّران می‌گویند: این قوم مربوط به یکی از قیصرهای روم به‌نام اسپیانوس بود که به آنجا لشگر کشید و برای بار دوم بنی‌اسرائیل را تار و مار کرد. البته بعضی‌ دیگر از مورّخان گفته‌اند: وعده‌ دوم هنوز نیامده است و یک پیشگویی است که در آینده به وقوع خواهد پیوست. 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
7.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنرانی کوتاه ] ❇️ خوش اخلاقی با همسر 🎙حاج آقا دانشمند ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎ نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
بهـترين مــردم عَنْ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: ...آمُرُهُمْ بِالمَعْرُوفِ وَ أَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَتـْقـاهـُـمْ لِلّهِ. [مجمع البيان، ج 1، ص 484؛ ذيل آيه 104 آل عمران.] مردى خدمت پيامبراكرم صلي الله عليه و آله آمد: در حالى كه حضرت بر فراز منبر بود ـ آمد و پرسيد مَنْ خَيرُالنّاسِ بهترين مردم كيست؟ پيامبر صلي الله عليه و آله فرمودند: آن كس كه از همه بيشتر امر به معروف و نهى از منـكر كند و آن كس كه از همه پرهيزگارتر باشد. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (4) ✳️ کعب‌ الاحبار فعالیت فرهنگی _ سیاسی کعب‌ الاحبار در چند زمینه نمود چشمگیرتری دارد: ♦️الف) .... ♦️ب) پایبندی ویژه به یهودیت کعب‌الاحبار عموماً کارهای خود را مستند به کتاب‌های بنی‌اسرائیل می‌کرد. این مطلب از مطالعه‌ سیره‌ کعب، کاملاً آشکار است. رأس‌الجالوت به مسلمانان می‌گفت: «هر آنچه کعب برایتان به‌عنوان پیشگویی از تورات نقل می‌کند، دروغ است. اینها همه کلماتی است که از پیامبران بنی‌اسرائیل و حواریان آن‌ها به او رسیده است، همانند روایاتی که از پیامبرتان و اصحابش به شما رسیده است.» (تاريخ دمشق ج 50 ص 171 (https://lib.efatwa.ir/40314/50/171)) ♨️ طبق گزارشی، کعب‌ الاحبار هنگام مرگش، تورات تغییر نیافته‌ای را که پیش خود داشت فرستاد تا در میان دریا بیندازند! (تاریخ الاسلام ج 5 ص 288 (https://lib.efatwa.ir/40071/5/288)) ♨️ کعب، ذوقربات را که از یهودیان ساکن یمن بود، به‌عنوان «اعلم الناس» به معاویه معرفی کرد و وقتی ذوقربات به دمشق آمد، به رسم یهودیان به یکدیگر احترام گذاشتند! کعب برای توجیه کار خود به آیه‌ «وَ إِذَا حُییتُمْ بِتَحِیةٍ فَحَیوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا… هرگاه به شما تحیّت گویند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهید، یا (لااقل) به همان‌گونه پاسخ گویید!» استناد کرد! (تاريخ دمشق ج 50 ص 171 (https://lib.efatwa.ir/40314/17/367)) ♨️ کعب حتی در تلاوت قرآن، ابتدا تورات را می‌خواند به این استناد که خداوند تورات را پیش از قرآن نازل کرد! (تاريخ دمشق ج 50 ص 171 (https://lib.efatwa.ir/40314/17/367)) ♨️ کعب یک‌بار که به ایلیاء آمده بود، ده یا دوازده دینار به یکی از بزرگان یهود رشوه داد تا صخره سلیمان را به او نشان دهد. سپس گفت: «سلیمان بر این صخره سه دعا کرد که دو تای آن‌ها مستجاب شد و امیدوارم سومی آن‌ها در قیامت مستجاب شود … و سومین خواسته‌ او این بود که هر کس به نیّت نماز به این مسجد بیاید، تمامی گناهانش آمرزیده شود.» (تاريخ دمشق ج 59 ص 250 (https://lib.efatwa.ir/40314/59/250)) 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
✡️ عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستان‌های قرآن از بنی‌اسرائیل (57) ♦️خداوند با کسی خویشاوندی ندارد! آدمی‌زاد هم تحت تأثیر وسوسه‌های نفسانی است و هم تحت تأثیر وسوسه‌های شیطانی. شیطان گرایش‌های فسادی را که در ما وجود دارد تقویت می‌کند و کمک می‌کند که زودتر آلوده شویم. کار شیطان همین است. البته در مقابل، اراده و فضل خدا، دعاهای انبیاء و اولیای خدا و فرشتگانی که کمک‌کار مؤمنان هستند تعادل را حفظ می‌کنند. همیشه زمینه برای امتحان وجود دارد. ما انسان‌ها با اوهام خودمان در بسیاری از جاها بهانه‌هایی درست می‌کنیم‌ و چیزهایی را باور می‌کنیم که اگر خودمان دقت کنیم، می‌بینیم واقعیتی ندارد. بنی‌اسرائیل گفتند: ما کسانی هستیم که خدا ما را انتخاب کرده است و نورچشمی‌های خدا هستیم،‌ بنابراین هیچ‌گاه خداوند به ما ضرری نمی‌زند و عذابی بر ما نازل نمی‌کند. خداوند می‌فرماید: ☀️قلْ هَاتُواْ بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِینَ (بقره/۱۱۱) چه زمانی خداوند به شما چنین وعده‌ای داده است؟ ☀️قلْ أَ تُعَلِّمُونَ اللَّهَ بِدِینِكُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الْأَرْضِ (حجرات/۱۶) شما دارید به خدا چیزهایی را یاد می‌دهید که خدا خودش نمی‌داند! ما کی چنین چیزهایی را گفتیم؟! کی گفتیم اهل کتاب را عذاب نمی‌کنیم؟! 💢این‌که می‌بینیم بنی‌اسرائیل در اطاعت از دستورات خداوند به دنبال بهانه‌گیری و فرار از زیر بار تکلیف بودند، ریشه در همین تفکّر دارد. ما خیال نکنیم که اگر آنها شَعب مختار نیستند، ما شعب مختاریم. نگوییم چون خداوند بهترین پیغمبر خود را برای ما فرستاد، پس ما نورچشمی‌ او هستیم و درباره‌ ما سخت‌گیری نمی‌کند. همه‌ بندگان، نزد خدا مساوی هستند و او سنّت‌های حکیمانه‌ خودش را نسبت به همه اجرا می‌کند. اگر معتقد به شفاعت هستیم -که امری حق و بهترین چیزی است که به آن امید داریم- بدانیم که آن هم از سنّت‌های الهی است و اختصاص به ما ندارد. اقوام گذشته نیز با مراتبی شفاعت‌هایی داشته‌اند. شکل کامل نعمت‌های خدا برای امت اسلامی بیشتر و بهتر بوده است؛ هدایت‌ها و شریعتشان نیز کامل‌تر بوده است، پس به‌دنبال آن شفاعت‌شان هم شکل کامل‌تری دارد. اما به‌گونه‌ای نیست که قانون‌شکنی و ساختارشکنی شود. مگر می‌شود که خداوند قوانینی را وضع کند و بعد پنهانی به عده‌ای بگوید شما خیال‌تان راحت باشد، هرکاری می‌خواهید، بکنید! خداوند سریع‌ُ الحساب است. حساب او خیلی دقیق است و چیزی را فروگذار نمی‌کند. اگر چیزی را نیز ببخشد، آن هم روی حسابی است، هرچند ما حساب آن را ندانیم. 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums