eitaa logo
انوارالزهراء(س)
739 دنبال‌کننده
385 عکس
255 ویدیو
18 فایل
هیئت انوارالزهراء(سلام الله علیها) محفل معنوی اساتید، کارمندان و دانشجویان محترم دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.ما را به همکاران معرفی نمائید شماره کارت بانکی هیأت جهت کمک و پرداخت نذورات 6104338800375160 لینک کانال هیئت https://eitaa.com/alzahra_tums
مشاهده در ایتا
دانلود
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (14) ✳️ عبدالله بن سلام عبدالله بن سلام در غزوه بنی‌نضیر شرکت داشت. پیامبر اکرم (ص) دستور داد تا نخل‌های خرما را قطع کنند و بسوزانند، ابولیلی مازنی و عبدالله بن سلام، مأمور این کار شدند. ابولیلی بهترین نوع درختان خرما را (درختان عجوه) قطع می‌کرد؛ ولی عبدالله بن سلام از سر تعصّب به قومش، درخت‌های نر و کم بار را می‌بُرید. (المغازی ج 1 ص 372 (https://lib.eshia.ir/86590/1/372)) ♨️ در برخی منابع تفسیری، نزول آیاتی را در شأن عبدالله بن سلام دانسته‌اند؛ مانند آیه‌: ✨قلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ كَانَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ كَفَرْتُمْ بِهِ وَ شَهِدَ شَاهِدٌ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَىٰ مِثْلِهِ فَآمَنَ وَ اسْتَكْبَرْتُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (احقاف/10) ✨بگو به من خبر دهید اگر این قرآن از سوی خدا باشد و شما به آن کافر شوید، در حالی‌ که شاهدی از بنی‌اسرائیل بر آن شهادت دهد، و او ایمان آورد و شما استکبار کنید (چه کسی گمراه‌تر از شما خواهد بود)؟! خداوند گروه ستمگر را هدایت نمی‌کند!». ☝️ادعا شده این آیه‌ شریفه در شأن عبدالله بن سلام نازل شده است. (أنوار التنزيل و أسرار التأويل ج 5 ص 112 (https://lib.efatwa.ir/46990/5/112)) ❌ اما این شأن نزول، دارای اشکالاتی است: ✖️اول: این‌ که آیه‌ مزبور در شأن عبدالله بن سلام نازل شده باشد را همه‌ مفسّران (از شیعه و اهل تسنن) نپذیرفته‌اند. پس همین اختلاف نظر، موجب سست شدن این شأن نزول می‌شود. ✖️دوم: برخی از مفسران گفته‌اند چون این آیه مکّی است و عبدالله در مدینه ایمان آورده، مراد از آیه نمی‌تواند عبدالله باشد. (جامع البيان ج 22 ص 103 (https://lib.efatwa.ir/46983/22/103/%D8%B4%D9%8E%D9%87%D9%90%D8%AF%D9%8E_%D8%B4%D9%8E%D8%A7%D9%87%D9%90%D8%AF%D9%8C_%D9%85%D9%90%D9%86%D9%92_%D8%A8%D9%8E%D9%86%D9%90%D9%8A_%D8%A5%D9%90%D8%B3%D9%92%D8%B1%D9%8E%D8%A7%D8%A6%D9%90%D9%8A%D9%84%D9%8E)) ✖️سوم: همچنین گفته شده که مقصود از شاهد، حضرت موسی (ع) است؛ زیرا در کتاب تورات، آمدن پیامبری را ثابت نموده است و بر تورات که از سوی خدا و در معنا (توحید، نبوت و معاد) مانند قرآن بود، ایمان آورد. (تفسير القرطبی ج 16 ص 188 (https://lib.efatwa.ir/41749/16/188/%D9%85%D8%B3%D8%B1%D9%88%D9%82%3A_%D9%87%D9%88_%D9%85%D9%88%D8%B3%D9%89_%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%A9)) ✖️چهارم: ابن‌حجر عسقلانی در «شرح صحیح بخاری» می‌گوید: «ظاهر سیاق حدیث این است که نبی اکرم (ص) آیه‌ مذکور را در مقام رد عقیده و نظریه‌ یهودیان درباره‌ جبرائیل قرائت کرد، و این مطلب مستلزم نزول آیه‌ مذکور -همزمان با طرح سؤال از سوی عبدالله بن سلام و پاسخ آن حضرت- نمی‌باشد.» آن‌گاه ابن حجر می‌گوید: «این رأی را باید همان نظریه‌ قابل اعتماد برشمرد که چنین تعبیری نمی‌تواند بیانگر سبب نزول باشد. و در نتیجه می‌توان گفت که باید برای این آیه، سبب نزولی دیگر غیر از قضیه‌ عبدالله بن سلام و گفتگوی او با نبی اکرم (ص) جستجو کرد.» ♨️ طبق نقل محدثان غیرشیعه، عبدالله بن سلام از پیامبر (ص) اجازه خواست یک شب قرآن بخواند و یک شب تورات، و پیامبر (ص) هم به او اجازه داد! (تاريخ دمشق ج 29 ص 131 (https://lib.efatwa.ir/40314/29/131)) و نیز نقل می‌کنند که او از پیامبر (ص) اجازه خواست که روز شنبه را که روز مقدس یهودیان بود، گرامی بدارد و در نماز به‌جای قرآن تورات بخواند، ولی پیامبر (ص) اجازه نداد. (السیرة الحلبیة ج 1 ص 330 (https://lib.efatwa.ir/46553/1/330/)) 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
🔥 عوامل ورود در جهنم (41) ⬅️ قتل عمد مومن 💥آیا قتل نفس موجب مجازات جاودانی است؟ «خلود» یعنی مجازات جاودانی مخصوص کسانی است که بی ایمان از دنیا بروند در حالی که قاتل عمدی ممکن است ایمان داشته باشد و حتی پشیمان گردد و از گناه بزرگی که انجام داده جدا توبه کند و گذشته را تا آنجا که قدرت دارد جبران نماید، پس چرا بايد برای هميشه در جهنم بماند؟ ✅ در پاسخ این سؤال می‌توان گفت: منظور از قتل مؤمن در آیه این است که انسانی را به خاطر ایمان داشتن به قتل برساند و یا کشتن او را مباح بشمرد. روشن است که چنین قتل نشانه کفر قاتل است و لازمه آن خلود در عذاب می‌باشد. حدیثی از امام صادق (ع) نیز به این مضمون نقل شده است. 📙کافی ج ۷ ص ۲۷۶ – ۲۷۵ (https://lib.eshia.ir/11005/7/275/%D8%AA%D9%88%D8%A8%D8%A9)📘تفسیر عیاشی ج ۱ ص۲۶۷ (https://lib.eshia.ir/12013/1/267/%D9%88%D9%85%D9%86) 👈 این احتمال نیز وجود دارد که منظور از خلود، در این آیه عذاب بسیار طولانی باشد، نه عذاب جاویدان. 💥سؤال دیگری نیز در اینجا مطرح می‌شود که اصولا قتل عمد، آیا قابل توبه می‌باشد؟! ❎ جمعی از مفسران، صریحا پاسخ منفی به این سؤال می‌دهند و می‌گویند: قتل نفس طبق آیه فوق اصلا قابل توبه نیست. ✅ ولی آنچه از روح تعلیمات اسلام و روایات پیشوایان بزرگ دینی و فلسفه توبه که پایه تربیت و حفظ از گناه در آینده زندگی است استفاده می‌شود این است که هیچ گناهی نیست که قابل توبه نباشد، اگر چه توبه پاره‌ای از گناهان، بسیار سخت و شرائط سنگین دارد. قرآن مجید می‌فرماید: ✨إنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ (نساء/ 48) ✨خداوند تنها گناه شرک را نمی‌بخشد اما غیر آن را برای هر کس بخواهد [و صلاح ببیند] خواهد بخشید ⬅️ حتی می‌توان گفت که این آیه درباره آمرزش گناهان از طریق شفاعت و مانند آن سخن می‌گوید و الا گناه شرک نیز با توبه کردن و بازگشت به سوی توحید و اسلام قابل بخشش است، همانطور که بیشتر مسلمانان صدر اسلام، در آغاز مشرک بودند و سپس توبه کردند، و خداوند گناه آنها را بخشید. ✔️ بنابراین شرک تنها گناهی است که بدون توبه بخشیده نمی شود و اما با توبه کردن همه گناهان حتی شرک قابل بخشش است. 👆از این گذشته اگر کسی که قتل عمدی از او سرزده به کلی از آمرزش خداوند مایوس گردد و برای همیشه (حتی پس از توبه موکد و جبران عمل زشت خود با اعمال نیک فراوان) در لعن و عذاب جاویدان بماند هیچگونه دلیلی ندارد که در باقیمانده عمر، اطاعت خدا کند و دست از اعمال خلاف و حتی قتل نفسهای مکرر بر دارد و این با روح تعلیمات انبیاء که برای تربیت بشر در هر مرحله آمده اند چگونه سازگار است؟! 🔺در تاریخ اسلام نیز می‌بینیم که پیغمبر اکرم (ص) از گنهکاران خطرناکی همچون "وحشی" قاتل حمزة بن عبدالمطلب گذشت نمود و توبه او را پذیرفت و نمی‌توان گفت که قتل نفس در حال شرک و ایمان آن قدر تفاوت دارد که در یک حال بخشوده شود و در حال دیگر به هیچوجه قابل بخشش نباشد. 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
انسـان وارونـه عَنْ أَميرِالمُؤمِنين عليه السلام: مَنْ لَمْ يَعْرِفْ بِقَلْبِهِ مَعْروُفاً وَ لَمْ يُنْكِرْ مُنْكَراً قـُلِبَ فَجـُعِلَ اَعْـلاهُ اَسْفـَلَهُ. [وسائل الشيعه، ج 11، ص 406.] حضرت على عليه السلام فرمودند: كسى كه قلباً موافق كار نيك نباشد و از كار بد منضجر نباشد انسان وارونه اى است كه بجاى آنكه عقل بر او حاكم باشد هوى وهوس بر او حاكم است. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (15) ✳️ عبدالله بن سلام عبدالله بن سلام رفته رفته با ادعاهای خود، مقام و جایگاهی میان مسلمانان دست و پا کرد! وی ادعا می‌کرد: در زمان رسول‌ خدا (ص) خواب دیدم گویا در باغی سرسبز هستم که میانه‌ آن عمودی آهنین نصب بود که در بالای آن دستگیره‌ای بود. به من گفته شد: از این عمود بالا برو. من هم بالا رفتم تا دستم را به دستگیره رساندم. به من گفته شد: دستگیره را بگیر. من هم دستگیره را گرفتم و از خواب بیدار شدم. ماجرا را که برای رسول‌ خدا (ص) تعریف کردم فرمود: آن باغ، باغ اسلام و آن عمود، عمود اسلام هستند. آن دستگیره هم همان دستگیره‌ محکمی است (که در قرآن به آن اشاره شده است). تو تا پایان عمر بر دین اسلام خواهی بود. (صحيح البخاری ج 9 ص 37 (https://lib.efatwa.ir/42174/9/37/%D8%B9%D9%85%D9%88%D8%AF_%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85)) ♨️ او همچنین ادعا داشت چند آیه‌ قرآن درباره‌ وی نازل شده است! مثل «وَ شَهِدَ شَاهِدٌ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَىٰ مِثْلِهِ» و «قُلْ كَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ». جالب آن‌که عبدالله این ادعا را در جمع محاصره‌کنندگان عثمان داشت. (سنن ترمذی ج 6 ص 147 (https://lib.efatwa.ir/42159/6/147/%DA%A9%D9%81%D9%8A_%D8%A8%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%B4%D9%87%D9%8A%D8%AF%D8%A7)) 👆همچنین سعد بن ابی‌وقاص، که او نیز از متهمان به یهودیت است، تصریح داشت: «نشنیدم رسول‌ خدا (ص) کسی را اهل بهشت خطاب کند، غیر از عبدالله بن سلام که آیه‌ «وَ شَهِدَ شَاهِدٌ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ» درباره‌ او نازل شد.» (صحيح البخاری ج 5 ص 37 (https://lib.efatwa.ir/42174/5/37/%D8%B4%D9%87%D8%AF_%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%AF_%D9%85%D9%86_%D8%A8%D9%86%D9%8A_%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%8A%D9%84)) ♨️ در دوران خلیفه اول، اقدام مؤثری از عبدالله بن سلام در منابع یاد نشده است، اما در روزگار خلیفه دوم در فتح بیت‌المقدس و جابیه شرکت داشت. (الاعلام (زرکلی) ج 4 ص 90 (https://lib.efatwa.ir/40175/4/90/%D8%B9%D9%85%D8%B1_%D9%81%D8%AA%D8%AD_%D8%A8%D9%8A%D8%AA_%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3_%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AC%D8%A7%D8%A8%D9%8A%D8%A9)) ابن‌ سلام برای خوشایند خلیفه دوم به او گفت: «یا امیرالمؤمنین! پدرم از پدرانش از موسی بن عمران نقل کرده‌اند که جبرئیل گفت: در امت محمد مردی خواهد بود که او بهترین مردم از نظر دین و یقین است، تا وقتی که او در میان آن‌هاست کار دین بالا می‌گیرد و منتشر می‌شود و به درهای جهنم قفل زده می‌شود.» (کنز العمال ج 12 ص 585 (https://lib.efatwa.ir/43321/12/585/%D9%8A%D9%83%D9%88%D9%86_%D9%81%D9%8A_%D8%A3%D9%85%D8%A9_%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF)) ♨️ عبدالله بن سلام که در نماز میت بر خلیفه دوم شرکت نداشت، گفت: «درست است به نماز او نرسیدم، ولی در ستایش او بر من پیشی نخواهید گرفت!» سپس به تعریف و تمجید از او پرداخت. 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
🔥 عوامل ورود در جهنم (42) ⬅️ زر اندوزی 💥اگرچه زر اندوزی یکی از مظاهر دنیا پرستی است، ولی روی این موضوع بالخصوص در قرآن مجید به عنوان یکی از اسباب گرفتاری در آتش دوزخ تکیه شده، آنجا که می‌فرماید: ✨والَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ * يَوْمَ يُحْمَىٰ عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَىٰ بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ ۖ هَٰذَا مَا كَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ فَذُوقُوا مَا كُنْتُمْ تَكْنِزُونَ (توبه/ 34- 35) ✨و کسانی که طلا و نقره را گنجینه و ذخیره می‌کنند و در راه خدا انفاق نمی‌کنند آنها را به عذابی دردناک بشارت ده * روزی که آن طلا و نقره ذخائرشان در آتش دوزخ گداخته شود و پیشانی و پشت و پهلوی آنها را به آن داغ کنند (و فرشتگان عذاب به آنها گویند) این است نتیجه آنچه بر خود ذخیره کردید، اکنون بچشید (آتش حسرت و عذاب) همان سیم و زری که اندوخته می‌کردید. ♦️«یکنزون» از ماده «کنز» بر وزن و به معنی «گنج» است که در اصل به معنی جمع و جور کردن اجزاء چیزی گفته می‌شود. سپس به جمع‌آوری و نگهداری و پنهان نمودن اموال و یا اشیاء گران قیمت اطلاق گردیده است. بنابراین در مفهوم آن جمع آوری و نگاهداری و گاهی پنهان کردن نیز افتاده است. ✳️ از آن روز که جوامع انسانی شکل گرفت مسئله مبادله فرآورده‌های مختلف در میان انسانها رواج داشت. هر کس مازاد احتیاجات خود را از فراورده‌های کشاورزی و دامی و غیر آن در معرض فروش قرار می‌داد، ولی در آغاز مبادله‌ها همواره به صورت مبادله جنس به جنس بود، زیرا پول اختراع نشده بود، و از آنجا که مبادله جنس به جنس مشکلات فراوانی ایجاد می‌کرد، زیرا چه بسا افراد مازاد نیاز خود را می‌خواستند بفروشند ولی چیز دیگری در آن حال مورد نیازشان نبود که با آن بخرند اما مایل بودند آن را به چیزی تبدیل کنند که هرگاه بخواهند بتوانند با آن اجناس مورد نظر خویش را فراهم سازند. از اینجا مسئله اختراع "پول" مطرح شد. پیدایش "نقره" و از آن مهمتر "طلا" به این فکر تحقق بخشید و این دو فلز به ترتیب پول ارزان قیمت و گران قیمت را تشکیل دادند و به وسیله آنها گردش معاملات رونق بیشتر و چشمگیرتری پیدا کرد. 👈 بنابراین فلسفه اصلی پول همان گردش کاملتر و سریعتر چرخ‌های مبادلات اقتصادی است، و آنها که پول را به صورت "گنجینه" پنهان می‌کنند نه تنها موجب رکود اقتصادی و زیان به منافع جامعه می‌شوند بلکه عمل آنها درست بر ضد فلسفه پیدایش پول است. 🔺آیه فوق صریحا ثروت اندوزی و گنجینه سازی اموال را تحریم کرده و به مسلمانان دستور می‌دهد که اموال خویش را در راه خدا، و در طریق بهره‌گیری بندگان خدا به کار اندازند، و از اندوختن و ذخیره کردن و خارج ساختن آنها از گردش معاملات به شدت بپرهیزند، در غیر این صورت باید منتظر عذاب دردناکی باشند. 🔸این عذاب دردناک تنها کیفر شدید روز رستاخیز نیست، بلکه مجازاتهای سخت این دنیا را که بر اثر به هم خوردن موازنه اقتصادی و پیدایش اختلافات طبقاتی دامان فقیر و غنی را می‌گیرد نیز شامل می‌شود. 💢 اگر در گذشته مردم دنیا به اهمیت این دستور اسلامی درست آشنا نبودند اما امروز ما به خوبی می‌توانیم به آن پی ببریم، زیرا نابسامانیهایی که دامن بشر را، بر اثر ثروت اندوزی گروهی خودخواه و بی خبر، گرفته و به شکل آشوبها و جنگها و خونریزیها ظاهر می‌شود بر هیچکس پوشیده نیست. 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
7.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖منبر کوتاه 🔖 🎥 🔅معامله کردن با خدا 👈 چیز کم به خدا بفروش، بهشت ابدی از خدا بخر... 🔰 نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
پذيراى معروف باشيد عَنْ أَميرِالمُؤمِنين عليه السلام: اِئْـتَمِرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ أْمـُرُوا بِهِ وَ تَناهَوْا عَنْ المُنْكَرِ وَ انْهَوْا عَنْهُ. [غرر الحكم موضوعى، ج 1، ص 99.] على عليه السلام فرمودند: پذيراى معـروف باشيد و به آن نـيز دسـتور بدهيد و بپذيريد نهى از منكر را و خود نيز از آن نهى كنيد. نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
👥 عوامل نفوذی یهود در صدر اسلام (16) ✳️ عبدالله بن سلام عبدالله بن سلام در محاصره خلیفه سوم نیز، داخل خانه بود. وی به درخواست عثمان، با مردم سخن گفت و از مردم خواست از کشتن او منصرف شوند وگرنه تا روز قیامت، شمشیر از میان آنها رخت برنخواهد بست! (تاريخ المدينة ج 4 ص 1175 (https://lib.efatwa.ir/42139/4/1175)) وی میان موعظه‌های خود گفت: «در کتاب آسمانی نوشته شده است هر گروهی که خلیفه‌شان را بکشند، سی‌وپنج هزار نفرشان در عوض این کار کشته خواهند شد! اگر خلیفه کشته شود، خلافت دیگر به حجاز برنخواهد گشت.» (تاريخ المدينة ج 4 ص 1177 (https://lib.efatwa.ir/42139/4/1177)) ♨️ طبق گزارش دیگری، او از کشته شدن چهل هزار نفر، سخن به میان آورد! (تاريخ المدينة ج 4 ص 1176 (https://lib.efatwa.ir/42139/4/1176)) او این سخنان را در مسجدالنبی برای مردم گفت. ♨️عبدالله، روز مرگ خلیفه سوم می‌گفت: «به جان خودم سوگند، اگر او در زمان مرگش مردم را نفرین می‌کرد که دچار پراکندگی شوند، نفرینش می‌گرفت.» (تاريخ المدينة ج 4 ص 1186 (https://lib.efatwa.ir/42139/4/1186)) ♨️در جناح‌بندی‌های سیاسی پس از عثمان، عبدالله بن سلام همواره به دشمنان امام علی (ع) گرایش داشت. از این‌رو، هنگامی که مردم با امیرالمؤمنین (ع) بیعت کردند، او از جمله کسانی بود که با آن حضرت بیعت نکرد. (البداية و النهاية ج 7 ص 226 (https://lib.efatwa.ir/40020/7/226)) ♨️ عبدالله بن سلام در روزگار خلافت معاویه، در سال 43 هجری درگذشت. 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
❓سوال: آیا می‌توانیم خودمان ذکر و دعایی را ساخته و به وسیله آن، با خداوند ارتباط داشته باشیم؟ ✅ پاسخ: آنچه در منابع دینی بیشتر بر آن تأکید شده، این است که انسان باید در همه‌ حالات به یاد خدا باشد، اگرچه این به‌ یاد خدا بودن حتی ممکن است بدون بر زبان‌آوردن ذکر و یا دعایی باشد، اما توصیه شده است که انسان بخشی از زندگی خود را به مناجات زبانی با پروردگار خود بپردازد که چنین مناجاتی با دو روش امکان‌پذیر است. ✅ استفاده از ذکرهای مأثوره دعاها و اذکاری که از حضرات معصومين عليهم السلام به دست ما رسیده، توقیفی است؛ به این معنا که مقدار و کیفیت آن باید با اذن شارع باشد و خروج از این قاعده، مصداق بدعت و تشریع محرّم است. مانند نماز. از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که فرمود: «إِنَّ هَذِهِ الصَّلَاةَ لَا يَصْلُحُ فِيهَا شَيْ‏ءٌ مِنْ كَلَامِ النَّاس‏» «صحیح نیست که انسان در نمازش چیزى از کلام خود به آن اضافه نماید». 📔نهج الحقّ و کشف الصدق ص 425 👈 یک ذکر مأثور یا باید برگرفته از قرآن کریم باشد و یا با منبعی قابل پذیرش که به یکی از معصومين عليهم السلام مستند شود. البته منبعی که قابل دسترسی برای همگان باشد؛ لذا ذکرهای برگرفته از کشف و شهود و یا ذکرهای انشاء شده توسط افراد را نمی‌توان در دایره‌ اذکار و ادعیه مأثور گنجاند. ⭕️ استفاده از ذکرهای جدید و اختراعی ذکرها و دعاها و حتی شعرها و نثرهایی که به ذهن انسان می‌رسد، هم اگر همخوان با آموزه‌های دینی باشد، ارزش و اعتبار فراوانی دارد، و اگر بنده‌ای خالصانه با چنین عباراتی به مناجات با خدا برخیزد، و به صورت عملی نیز تلاش در اجرای دستورات اسلام نماید، امید فراوان وجود خواهد داشت که مورد عنایت الهی قرار بگیرد. 🔺در همین راستا زراره از امام صادق‌ عليه السلام خواست تا به وی دعایى بیاموزد. آن‌ حضرت در پاسخ فرمود: «إِنَّ أَفْضَلَ الدُّعَاءِ مَا جَرَى عَلَى لِسَانِك»‏ «بهترین دعا همان چیزی است که بر زبانت جارى گردد» 📘الأمان من أخطار الأسفار و الأزمان ص 19 ❌ البته نباید این دعاها و ذکرهای اختراعی را به پیامبر و ائمه عليهم السلام نسبت داد. 🔷 با این وجود بهتر است در زمینه‌هایی که دعای مأثور وجود دارد (و یا امکان دسترسی به امام برای دریافت بهترین دستور العمل وجود دارد)،‌ انسان از ساختن دعای جدید خودداری نموده و با استفاده از همان دعاهای مأثوری که محتوای آن بهتر و کامل‌تر است به مناجات با پروردگار برخیزد. 👈 در روایتی در همین زمینه، عبدالرحیم قصیر خدمت امام صادق (ع) رسید و گفت: فدایتان گردم، من دعایى از خود ساختم! آن‌حضرت فرمود: «نیازی نیست دعای اختراع‌ شده از سوی خودت را برایم بخوانی، بلکه هرگاه دچار مشکل شدی به پیامبر پناه ببر و ... ». 📓کافی ج 3 ص 476 نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums
🔥 عوامل ورود در جهنم (43) ⬅️ زر اندوزی 💥از تعبير «هَٰذَا مَا كَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ؛ این عذاب، همان پولهایی است که برای خود گنجینه کرده بودید» به خوبی برمی‌آید که توجه عذاب و عتاب بر آنان به خاطر این است که خود را در حوایجی که از آن بیمناک بودند بر خدا و راه او که همان حیات جامعه انسانی در دنیا و آخرت است مقدم داشتند. علاوه بر اینکه به مصالح حیات اجتماع لطمه زده‌اند، به خدا و رسول هم خیانت کرده‌اند، زیرا مال را از نظر زمامدار اجتماع پنهان نموده‌اند. در نتیجه در یک گوشه اجتماع مال فراوانی دفن و روی هم انباشته شده، در حالی که در گوشه‌های دیگر اجتماع احتیاج ضروری به پول، حیات اجتماع را تهدید می‌کند. و اگر صاحب مال، ثروت خود را از نظر حاکم و زمامدار پنهان نمی‌داشت و در دست افراد به گردش و جریان می‌انداخت در چنین موقع حساسی که یگانه راه علاج و تنها وسیله حاجت پول است زمامدار آن پول را می‌گرفت و حاجت اجتماع را برمی‌آورد، پس او با این عمل خود به خدا و رسول نیز خیانت کرده است. 👈 پس نهی آیه شریفه نهی از داشتن پول نیست، بلکه نهی از حبس آن است، چون اسلام مالکیت اشخاص را از حیث کمیت محدود نکرده و حتی اگر شخص مفروض هزارها برابر آن دفینه ثروت می‌داشت ولی آن را حبس نمی‌کرد، بلکه آن را در معرض جریان قرار می‌داد، اسلام هیچ عتابی به او نداشت، چون با جریان ثروت او، هم خود او استفاده می‌کرد و هم دیگران از آن بهره مند می‌شدند، و در عین اینکه در راه خدا انفاق نمی‌کرد خائن به خدا و رسول به شمار نمی‌رفت، زیرا ثروت خود را در مرأی و منظر همه قرار داده بود به طوری که اگر زمامدار مسلمین احتیاج ضروری پیدا می‌کرد می‌توانست به او بگوید فلان مقدار در راه خدا انفاق کن. 💢 بنابراين آیه شریفه ناظر است به آن گنجی که صاحبش را از انفاق در حقوق مالیه واجب باز بدارد. ⬅️ بعید نیست علت اینکه خداوند در اين آيه از میان همه اعضاء، پیشانی و پشت و پهلو را نام برد این باشد که اینان در برابر پول خضوع می‌نموده آن را سجده می‌کردند، و سجده با پیشانی صورت می‌گیرد، و پول را پشت و پناه و مایه دلگرمی خود می‌دانستند، و پناه بردن به چیزی با پهلو انجام می‌شود، و بر آن تکیه می‌کردند، و اتکاء با پشت صورت می‌گیرد. 💤 ادامه دارد .... نشانی ما در پیام رسانها👇 https://ble.ir/alzahra_tums https://eitaa.com/alzahra_tums