#امامزادگان
🟢امامزاده سیده زینب خاتون سلام اللّٰه علیها که با چهار پشت به موسیابن جعفر علیه السّلام میرسند.
واقع در استان قم _ شهر کهک
@alzekr_alhakim
#امامزادگان
امامزاده زینب خاتون سلام اللّٰه علیها از نوادگان امام موسی کاظم علیه السّلام است حرم مطهر ایشان در شهر کهک در 25کیلومتری قم قرار دارد.
🟢نسب شریف امامزاده زینب خاتون، با چهار واسطه به امام موسی کاظم(ع) میرسد
که به قرار:
سیده زینب خاتون بنت
محسن ابی طالب
بن ابراهیم العسکری
بن موسی ابی سبحه
بن ابراهیم المرتضی
بن الامام موسی الکاظم علیه السّلام است.
🟢امامزاده زینب خاتون معروف به معصومه خاتون و سیّدهای جلیل القدر و عظیم الشان بود؛ نخستین بار نام شریف او را علّامه نسّابه ابواسماعیل بن ابراهیم طباطبا در کتاب انساب خود ذکر مینماید.
🟢حسن بن محمّد بن حسن قمّی درباره مهاجرت عمویش سیّد ابوعبدالله اسحاق مینویسد، «او به قم آمد و قصد داشت که به خراسان و طبرستان رود، امّا علی بن عبدالله جبله اشعری و دیگر بزرگان عرب قم از او خواهش کردند که در این شهر اقامت کند و او را بسیار اکرام و احترام کردند؛ او در این شهر ماند و ازدواج کرد و صاحب فرزندانی من جمله سه پسر و یک دختر شد».
پدر بزرگوارش سیّد محسن ابوطالب از مدینه به شیراز مهاجرت کرد، پس از وفات او به سال 330 هـ.ق دختر گرانقدرش به قم مهاجرت کرد و با یکی از سادات حسینی که معروف به سیّد هاشم است ازدواج نمود و در منطقه کهک سکنی گزید.
🟢جمع کثیری از سادات موسوی و از نسل ابراهیم العسکری در قم و ساوه صاحب گنبد و بارگاه میباشند که من جمله آنها، ابوعبدالله اسحاق بن ابراهیم العسکری (عموی سیّده زینب)
در ساوه، سیّد ابراهیم بن محمّد بن محسن (برادرزاده سیّده زینب خاتون)
در خیابان شاه ابراهیم قم، ابوجعفر محمّد الفقیه بن ابی احمد موسی بن اسحاق
(در گلزار شهدا) کنار قبر علی بن جعفر که نوة عموی سیّده زینب است
و احمد بن اسحاق و حسین بن احمد و حمزة بن حسین که جملگی از عموزادگان سیّده زینباند و در خیابان آذر قم مدفونند.
اکثر عموها و عموزادگان، برادران و برادرزادگان سیّده زینب خاتون، از بزرگان سادات موسوی قم، آبه، ساوه و خورزن بودند و برخی از آنان منصب نقابت سادات علوی را عهدهدار شدند؛ این خاندان به زهد و تقوی آراسته و قبور آنان از مشاهیر مزارات مناطق فوق الذکر است؛ وفات زینب خاتون به احتمال قوی در ثلث آخر قرن چهارم هجری اتفاق افتاده است.
🟢حرم مطهر ایشان در شهر کهک و به فاصله 25 کیلومتری قم و در دامنه کوهى در شمال غربى شهر کهک قرار دارد.
@alzekr_alhakim
#آیات_قرآن
هرکس در این تاریکی راه را پیدا کرد، خودش را به نور رساند و توانست جزء آنهایی باشد که «یُخرِجُونَهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ » باشند، این شخص خیلی ارزش دارد که در تاریکی راه را پیدا کرده است.
شما یک وقت در بیابان هستید و چراغ هم ندارید راه را پیدا کنید، اگر راه را
پیدا کردید، معلوم است خیلی در راه پیدا کردن در بیابان تاریک استادید.
اما اگر در وسط بیابان شما راه را پیدا نکردید، معلوم است که زیاد آگاهی از راه ندارید.
در زمان غیبت کبری اگر کسی صراط مستقیم را خوب بپیماید و راه راست را بلد شود و از انحرافات محفوظ بماند، این خیلی نزد خدا و حقیقت و حقانیت و حق ارزش دارد.
اما اگر گم شد؛ راه را نتوانست پیدا کند، که ميلياردها بشر امروز به این وضع مبتلا هستند که در تاریکی راه را پیدا نمی کنند، یک عدّه مسیحی شدند، یک عده یهودی شدند،
یک عده زردشتی شدند، یک عده وهابی شدند، یک عده سنی شدند و متمسک به حبل الله و آن صراط مستقیم و آن نور عظیم که حضرت بقیةاللّٰه علیه السّلام باشد فقط یک عده شیعیان هستند، آن هم نه همهٔ شیعیان آنهایی که این نور در قلبشان تابیده و محبت حضرت بقیةاللّٰه علیه السّلام جلوه کرده و این نور در قلبشان هست. و الا زمان تاریکی است شب است.
اما اگر در این شب در این تاریکی، نمی دانم برایتان پیش آمده یا نه در بیابان گم شده باشید و تاریک هم باشد، یک دفعه میبینید در افق یک روشنایی بیرون زد، خوشحال میشوید که بالأخره نزدیک است صبح شود، راه را پیدا میکنید زمان ما این زمان است.
انشاءالله به عنوان هدیه امشب میگویم اگر دقت کنید زمان ما زمانی است که از افق آن نور، بیرون زده است.
ولو این که ما برایمان فرقی نمی کند یک آدم گمشده و سرگرم دنیا برایش فرقی نمیکند در تاریکی باشد یا روشنایی، روز باشد یا شب. کسی که سرگرم دنیاست برای او فرقی نمیکند. این تاریکی زمان غیبت را حتی برای همهٔ افراد نمیشود توضیح داد.
از فرمایشات حضرت آیت اللّٰه سیّد حسن ابطحی
کتاب پاسخ به سؤالات امامت/ س ۳۱۹/ ص ۶۱۸-۶۱۹
@alzekr_alhakim
#استقامت
هرکس در استقامت کار کرد و قوی شد به جائی رسید...
قاطعیت داشتن مهمّ است!
ارزش انسان به قاطعیت و استقامتش و صبرش در مقابل نوائب و فشارهای روزگار است؛ وگرنه اگر قرار باشد هر روز انسان بوسیلهی هر بادی بلغزد انسان نیست.
قاطعیّت داشته باشید یعنی فکر و تصمیمتان را قطعی کنید.
این یکی از مسائل بسیار مهمّ سیر الیاللّٰه است اگر کسی بخواهد سالک الیاللّٰه باشد و قاطعیت نداشته باشد به هیچ جائی نمیرسد.
از شرایط زندگی سعادتمندانه انسان قاطعیّت، تصمیم، استقامت است این بوجود نمیآید مگر بوسیلهی بندگی خدا و عبودیت.
بندهی خدا قاطعیت دارد، کسی که قاطع نبود و ارادهی قوی نداشت
یعنی: هر روز سر یک بام و یک شاخه نشست و با هر بادی حرکت کرد ایمانش کامل نیست و بندهی خدا هم نیست!
حضرت آیت اللّٰه سیّد حسن ابطحی
کتاب سیر الی اللّٰه ۲ / بخش سوم: استقامت / سؤال بیست و نهم
@alzekr_alhakim
سه چیز باید وجود داشته باشد تا به انسان بگویند؛ «ولیُّ اللّٰه»
اوّل: محبت خالص به خدا
دوّم: اطاعت صد درصد پروردگار
سوّم: محبت به خدا، یعنی این اطاعت در اثر محبّت باشد نه در اثر ترس یا طمع یا امثال اینها به این شخص میگویند «ولیُّ اللّٰه»
از فرمایشات حضرت آیت اللّٰه سیّد حسن ابطحی
سخنرانی در تاریخ: ۱۴۲۵٫۶٫۲۶
@alzekr_alhakim
#آیات_قرآن #استقامت
توضیح آیه: والعصر، برتری مذهب تشیع
خدای تعالی در این سوره مبارکه میفرماید: «وَالْعَصْرِ» قسم به عصر، یک عصری داریم و یک صبحی داریم زمانهایی که فشار زیاد است، اسم آن را خدای تعالی عصر گذاشته است.
یکی عصر ظهور رسول اکرم صلّیاللّٰهعلیهوآله و یکی هم عصر غیبت امام زمان ارواحنافداه و یا اول ظهور حجّت ابن الحسن هست.
خود کلمه عصر در معنای لغت به معنای فشارهست؛ عصر هم که به آن میگویند عصر به خاطر اینکه انسان بالاخره صبح تا غروب زحمت کشیده و خسته شده و هرکسی یک خستگی یک فشاری هست.
زمانی را که به آن عصر میگویند زمانی است که فشار دارد، اما چه فشاری؟
فشاری که اگر آن فشار نباشد و تحمل آن فشارها نباشد حیات نیست، زندگی نیست، آینده نیست، هیچی نیست!
صبح تا غروب رفتید کار کردید پول بدست آوردید درست است خسته شدید درست است ناراحت هستید، درست است در فشار هستید اما جیبتان پُرپول شده، درعوض زن و بچهتان راحت شدهاند.
در عصر ظهور رسول اکرم صلّیاللّٰهعلیهوآله فشار عجیبی بر مسلمانها بود در شعب ابیطالب اینها را ریخته بودند، نه نانشان میدادند و نه آب!
آنچنان مسلمانها در فشار بودند که حساب نداشت! خود پیغمبر اکرم صلّیاللّٰهعلیهوآله را مجبور کردند که حضرت از مکه به مدینه هجرت کند.
اگر آن فشارها نبود امروز ما مسلمان نبودیم، اگر آن زحمات نبود ما امروز اینجا به نام شیعه به نام تشیُّع نبودیم...
از فرمایشات حضرت آیت اللّٰه سیّد حسن ابطحی
موضوع: درک کلام اهلبیت _ آمادگی برای ظهور
سخنرانی در تاریخ: ۱۴۱۴٫۴٫۱۳ _ ۱۳۷۲٫۷٫۸
@alzekr_alhakim
انتظار ظهور، معرفت با نورانیت، سلمان
حالا شما میگویید: پس منتظر ظهور امام زمان ارواحنافداه باشیم، اگر در جمع خود زیاد مخلوط نمیداشتید میگفتم: نه، قبل از ظهور هم به آن نورانیت میرسید ولی میترسم بعضی رفقا این طوری هستند که تازه از راه رسیدند میگویند پس آقا چه موقع؟ ما چرا نمیرسیم؟ چرا به آن نورانیت نرسیدیم که. میدانید سلمان چند سال عمر کرد؟ چند ساله بود وقتی که آمد خدمت علی بن ابیطالب علیهالسلام و حضرت این مطالب را برای او فرمود که من و امثال من و بالأخره ماها نمیفهمیم حتی همان کلمات علی بن ابیطالب علیهالسلام را؟ چهارصدساله بود، چهارصد سال زحمت کشید. استادهای او مرده بودند، قبل از پیغمبر اکرم مسیحیها بودند، دین رسمی مسیحیت بود، از آن کشیش رفت پیش این کشیش، از پیش این کشیش رفت. کتاب آلاء الرحمان مرحوم حاجی نوری را اگر مطالعه کنید میبینید، مدام کشیش عوض کرد، آخرین نفر گفت که من به تو بشارت میدهم، دیگر تو به آن محبوب خود، به آن کسی که باید برسی میرسی، به مدینه برو، خدمت پیغمبر اسلام برو تا رشد بکنی و رسید خدمت پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و مدتها خدمت پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله بود و بعد از رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله تازه آمده است معرفت علی بن ابیطالب علیهالسلام را یاد بگیرد.
از فرمایشات حضرت آیت اللّٰه سیّد حسن ابطحی
موضوع: شناخت خدا بوسیلهی خلقت
سخنرانی در تاریخ: ۱۴۱۴٫۶٫۱۳ _ ۱۳۷۲٫۹٫۷
@alzekr_alhakim
#امام_زمان
امروز روز جمعه است ومتعلّق به حضرت بقیة الله ارواحنا فداه ،ما مهمان آن وجود مقدّس هستیم
@alzekr_alhakim
#آیات_قرآن #امام_زمان
🔹یک کسی میگفت: مرحوم مجلسی روایاتی جمع کرده که ما نمیفهمیم.
تو چه را میفهمی که روایت را بفهمی؟
روایات خاندان عصمت علیهمالسلام نور هست، کور هم نور را نمیبیند. «کَلَامُکُمْ نُورٌ» سخنان شما ای خاندان عصمت نور هست.
«وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ» اوامر شما مایه ترقی و تعالی است، بنابراین همه اینها مطالب را گفتهاند ولی ما نمیفهمیم؛ باید یک آقایی یک معلمی، کتاب درسی هست، بچهها از امروز رفتن مدرسه مخصوصاً کلاس اوّل، کتاب هم دستشان گرفتند امروز هر چه نگاه میکنند هیچی نمیفهمند.
اما آخر سال همهاش را میفهمند. چرا؟ به جهت اینکه معلم داشتند!
دبستانش همین طوراست، دبیرستانش همین طوراست، دانشگاهش همین طور است، مرجعیتش، مرجع تقلیدش همین طور است و ما هم همین طور هستیم. ما الان هنوز به مدرسهای که استادش حضرت بقیة اللّٰه ارواحنافداه است پا نگذاشتیم وهیچی نمیدانیم.
🔹خدایا به آبروی خودش قسمت میدهیم ما را آماده برای نشستن در مکتب آن حضرت و تعلیماتی که باید ما از آن آقا بگیریم بفرما.
بنابراین تا آقا حجت ابن الحسن ارواحنافداه تشریف نیاورند ما بیسواد هستیم!
مدرسه نرفتیم اینها چیزی نیست، این مدرسهها این دانشگاهها این حوزهها اینها هیچ است و سر به سر قیل است و قال! جهلش بیشتر از علمش هست! سر به سر، فکر نکن حالا لیسانست را گرفتی، دکترایت را گرفتی مدرک اجتهادت را گرفتی حالا یک کسی شدی، نه؟!
آن علمی که باید خدای تعالی در دلت بتاباند آن چیز دیگری است.
«وَمَنْ یؤْتَ الْحِکمَةَ فَقَدْ أُوتِی خَیراً کثِیراً» (سوره بقره، آیه 269).
از فرمایشات حضرت آیت اللّٰه سیّد حسن ابطحی
موضوع: درک کلام اهلبیت _ آمادگی برای ظهور
سخنرانی در تاریخ: ۱۴۱۴٫۴٫۱۳ _ ۱۳۷۲٫۷٫۸
@alzekr_alhakim
#امامزادگان
حسینیه پهنه کلا که محل دفن جمعی از سادات است که برای یاری امام رضا علیه السّلام به این مکان آمدهاند.
واقع در استان مازندران _ شهر ساری
@alzekr_alhakim
#امامزادگان
تکیه پهنهکلاساری یا حسینیه پهنهکلاساری (به مازندرانی پهنهکِلا تَکیه)
🟢حسینیهای واقع در حومه جنوبی شهر ساری، استان مازندران و در روستای پهنه کلا شمالی است که تا مرکز شهرستان ساری حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارد.
🟢آستانه مبارکه تکیه پهنهکلا ساری یکی از قدیمیترین اماکن مذهبی استان مازندران بهشمار میرود
@alzekr_alhakim