فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه حسن زاده آملی!
کسی که در روزگار کنونی از باب های مختلف عقل ونقل به حد کمال رسید وآثار گهرباری را از خود به یادگار گذاشت!
#رویای_صادقه
#علم_بی_کران
#علم_نافع
#عارف_کامل
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّكُمْ فَآمِنُوا خَيْرًا لَكُمْ ۚ وَإِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا»
(نسا۱۷۰)
ترجمه:
ای مردم! پیامبر (ی که انتظارش را میکشیدید،) حق را از جانب پروردگارتان آورد؛ به او ایمان بیاورید که برای شما بهتر است! و اگر کافر شوید، (به خدا زیانی نمی رسد، زیرا) آنچه در آسمانها و زمین است از آن خداست، و خداوند، دانا و حکیم است.
تفسیرروایی:
علی بن ابراهیم:منظور از الحَقُّ، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. دلیل بر این مطلب آیه: قَدْ جاءَکُمُ الرَّسُولُ بِالحَقِّ مِنْ رَبِّکُمْ که یعنی [آن حق] ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) [است] و شبیه این آیات زیاد است. و دلیل بر اینکه الحَقُّ، رسول خدا و امیرالمؤمنین (علیها السلام) است این کلام خداست که میفرماید: «اگر رسول خدا و امیرالمؤمنین (علیها السلام) تابع قریش شوند آسمانها و زمین و هرچه در آنها است تباه میشود. تباهشدن آسمان به باران نباریدن است و فساد زمین به گیاه نروییدن و مردم بر اثر این اتّفاقها فاسد و نابود میشوند».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۵۳۲
#آیات_پیامکی
#حق
#امیرالمومنین
#ولایت
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
بسمه تعالی
الحکم لله،،،،إنا لله وإنا الیه راجعون،،،
اللهم اغفر المومنین والمومنات،،،
با دلی اندوهناک وضمیری سرشار از درد و غم. فقدان عضو دیگری از خاندان بزرگ خزاعی را به سوگ نشسته ایم،،،
ازهمه شما عزیزان دلم که این پست را مشاهده
می کنید تقاضامندم برای شادی آن مرحوم وهمینطور مرحومه مادرم وشادی همه اسیران خاک سوره فاتحة الکتاب را بهمراه سوره اخلاص قرائت فرمائید.
باتشکر مدیریت کانال فرهنگی هنری صدرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَ قَالَ عَلَيهِ السِّلَامُ
الصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ، وَ أَعْمَالُ الْعِبَادِ فِي عَاجِلِهِمْ، نُصْبُ أَعْيُنِهِمْ فِي آجَالِهِمْ.
امام (عليه السلام) فرمود:
صدقه (کمک به نيازمندان) داروى شفابخشى است، و اعمال بندگان در اين جهانِ زودگذر در برابر چشمان آن ها در آن جهان (پايدار) است
نهجالبلاغه ،حکمت ۷
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
«اعوذبالله من الشیطان الرجیم»
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَبِصَدِّهِمْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ كَثِيرًا»
(نسا۱۶۰)
ترجمه:
بخاطر ظلمی که از یهود صادر شد، و (نیز) بخاطر جلوگیری بسیار آنها از راه خدا، بخشی از چیزهای پاکیزه را که بر آنها حلال بود، حرام کردیم.
تفسیر روایی:
«امام صادق (علیه السلام)- کسی که در زمینی گندمی بکارد و گندم در زمینش رشد نکند و محصولش پر از جو [و علف هرز] باشد، به خاطر ستم است که وی در تصاحب منافع زمین داشته یا ستمی است که به کشاورز کرده و او با اکراه کار کرده؛ چرا که خداوند میفرماید: فَبِظُلْمٍ مِّنَ الَّذِینَ هَادُواْ حَرَّمْنَا علَیْهِمْ طَیِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَ بِصَدِّهِمْ عن سَبِیلِ اللهِ کَثِیرًا و منظور، گوشت شتر و گاو و گوسفند است. حضرت یعقوب (علیه السلام) وقتی گوشت شتر میخورد، دچار درد پهلو میشد و ازاینرو گوشت شتر را بر خود حرام نمود و این پیش از نزول تورات بود و وقتی که تورات نازل شد، گوشت شتر را حرام نکرد امّا آن را نمیخورد.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۵۱۴
#آیات_پیامکی
#بنی_اسرائیل
#یهود_لجوج
#ظلم
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
حکمت 10 نهج البلاغه: روش معاشرت با مردم
وَ قَالَ (علیه السلام): خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ، وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ.
روش زندگى با مردم (اخلاقى، اجتماعى):
و درود خدا بر او، فرمود: با مردم آنگونه معاشرت كنيد، كه اگر مرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد، با اشتياق سوى شما آيند.
تفسیر;
اشاره به این که پیوند محبت و دوستى را از طریق برخورد خوب و نیکى و خدمت کردن به مردم آنچنان محکم کنید که شما را به منزله نزدیک ترین عزیزان خود بدانند; هرگاه از دست بروید جاى شما در میان آنها خالى باشد; ولى در دل همواره از شما یاد کنند و بر عواطف و محبت هایى که نسبت به آنها داشتید اشک بریزند و در حال حیات پروانه وار گرد شما بگردند و از معاشرت با شما لذت ببرند.
#حکمت_نهج_البلاغه
#معاشرت_بامردم
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
«اعوذبالله من الشیطان الرجیم»
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا»«أُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا ۚ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا»
(نسا۱۵۰و۱۵۱)
«کسانی که خدا و پیامبرانِ او را انکار میکنند، و میخواهند میان خدا و پیامبرانش تبعیض قائل شوند، و میگویند: «به بعضی ایمان میآوریم، و بعضی را انکار می کنیم» و میخواهند در میان این دو، راهی برای خود انتخاب کنند.»«:آنها کافران حقیقیاند؛ و برای کافران، مجازات خوارکنندهای فراهم ساختهایم.»
تفسیر روایی:علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِاللهِ وَ رُسُلِهِ وَ یُرِیدُونَ أَنْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللهِ وَ رُسُلِهِ وَ یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ؛ ایشان کسانیاند که به پیامبر (صلی الله علیه و آله) ایمان آوردند، ولی امیرالمؤمنین (علیه السلام) را انکار کردند. وَ یُرِیدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ سَبِیلًا أُولئِکَ هُمُ الْکافِرُونَ حَقًّا.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۴۹۰
#آیات_پیامکی
#منافقان
#کفارحقیقی
#ولایت
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa456sa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨اِعْجَبُوا لِهَذَا اَلْإِنْسَانِ یَنْظُرُ بِشَحْمٍ وَ یَتَکَلَّمُ بِلَحْمٍ وَ یَسْمَعُ بِعَظْمٍ وَ یَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْمٍ.
«در مورد این انسان در شگفت باشید که به وسیله پیهی [چشم] میبیند و با گوشتی [زبان] سخن میگوید و به وسیله استخوانی [گوش] میشنود و از شکافی [بینی] نفس میکشد» .
امام (علیه السلام) به ظرافت آفرینش انسان، نسبت به برخی از رازهای حکمت خدا درباره آن توجه داده است و هدف نهایی آن حضرت استدلال بر حکمت آفریدگار و هستیبخش انسان بوده است و چهار مورد از موارد توجه و بیداری را یادآوری کرده است که عبارتند از: ابزار دیدن، سخن گفتن، شنیدن و نفس کشیدن و این موارد را به خصوص یادآوری کرده است، از آنرو که اینها با همه ناچیزیشان در هستی انسان با تمام بزرگی و مقام بلندی که در میان مخلوقات دارد، ضرورت دارند و هستی انسان وابسته به آنهاست، تا این که جای تعجب و هوشیاری نسبت به آفریدگار دانا باشد.
در تمام این موارد و نظایر اینها چه در بدن انسان و چه در سایر حیوانات، عبرتی است برای کسی که در صدد عبرت گرفتن است و کمال گواهی به وجود آفریدگار حکیم آنهاست. هر کسی که در اجزای بدن انسان دقت کند، دلایلی از حکمت خداوندی را مشاهده میکند که اندیشه انسان مات و مبهوت و عقل حیران و سرگردان میشود .
نهج البلاغه ،حکمت ۸
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
آیه ۱۴۰ سوره نسا؛
«اعوذبالله من الشیطان الرجیم»
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ إِنَّكُمْ إِذًا مِثْلُهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا»
ترجمه:
و خداوند (این حکم را) در قرآن بر شما نازل کرده که هرگاه بشنوید افرادی آیات خدا را انکار و استهزا میکنند، با آنها ننشینید تا به سخن دیگری بپردازند! وگرنه، شما هم مثل آنان خواهید بود. خداوند، منافقان و کافران را همگی در دوزخ جمع میکند.»
تفسیر روایی:
امام صادق (علیه السلام)- بر گوش واجب است که از شنیدن آنچه خدا حرام کرده است پاکی جوید و از آنچه حلال نیست یعنی چیزهایی که خدا از آن نهی نموده، رویگردان باشد و از گوشسپردن به آنچه خشم خدای را برانگیزد اعراض کند که حق تعالی دراینباره فرموده است: وَ قَدْ نَزَّلَ علَیْکُمْ فِی الْکِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعتُمْ آیَاتِ اللهِ یُکَفَرُ بِهَا وَیُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلاَ تَقْعدُواْ مَعهُمْ حَتَّی یَخُوضُواْ فِی حَدِیثٍ غَیْرِهِ إِنَّکُمْ إِذًا مِّثْلُهُمْ إِنَّ اللهَ جَامِع المُنَافِقِینَ وَالْکَافِرِینَ فِی جَهَنَّمَ جَمِیعا البتّه بعد از آن، موردی را که بر اثر فراموشی [و خطا] گوش آلوده به گناهی شود را استثناء کرده است.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۴۷۰
#آیات_پیامکی
#آیات_الاحکام
#استهزاء
#حلال
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
004129.mp3
157.8K
آیه ۱۲۹سوره نسا:
«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ ۖ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ ۚ وَإِنْ تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا»
ترجمه؛
شما هرگز نتوانید میان زنان به عدالت رفتار کنید هر چند راغب و حریص (بر عدل و درستی) باشید، پس به تمام میل خود یکی را بهرهمند و آن دیگر را محروم نکنید تا او را معلّق و بلا تکلیف گذارید. و اگر سازش کنید و پرهیزکار باشید همانا خدا بخشنده و مهربان است.»
#آیات_پیامکی
#تقسیم_محبت_بین_همسران
#چندهمسری
#تعددزوجات
#عدالت
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
004119.mp3
198.8K
آیه۱۱۹سوره مبارکه نسا:
«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ ۚ وَمَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِينًا»
ترجمه:
«و آنها را گمراه میکنم! و به آرزوها سرگرم میسازم! و به آنان دستور میدهم که (اعمال خرافی انجام دهند، و) گوش چهارپایان را بشکافند، و آفرینشِ پاک خدایی را تغییر دهند! (و فطرت توحید را به شرک بیالایند!)» و هر کس، شیطان را به جای خدا ولّیِ خود برگزیند، زیانِ آشکاری کرده است.»
تفسیر روایی:
امام صادق (علیه السلام)- هرکس قرآن بخواند و نسبت به خدا خاضع نباشد و قلبش رقّت پیدا نکند و در سرّ ضمیر گرفتار اندوه و بیم نشود، عظمت شأن خدای متعال را سبک شمرده است زیان آشکاری کرده است.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۴۴۲
#آیات_پیامکی
#راههای_نفوذشیطان
#شیطان
#دشمن_انسان
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خامنه ای:امام خمینی روح انقلاب است!
سالروز رحلت جانگداز بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را خدمت همه عزیزان ایران دوست تسلیت عرض می کنیم!
#انقلاب_اسلامی
#امام_امت
#سالروزارتحال_امام_خمینی
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه مهم رهبر معظم انقلاب در سالروز رحلت امام خمینی؛
هرکس ایران را دوست دارد
هرکس منافع ملی ایران برایش مهم است
هرکس نگران معیشت مردم و وضع اقتصاد است
و،،،،
باید تلاش کنیم در کشور ایمان وامید زنده بماند
#جهادتبیین
#امید
#ایمان
#انقلاب_اسلامی
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
004110.mp3
88.2K
آیه ۱۱۰نسا:
«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«وَمَنْ يَعْمَلْ سُوءًا أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَحِيمًا»
ترجمه:
«کسی که کار بدی انجام دهد یا به خود ستم کند، سپس از خداوند طلب آمرزش نماید، خدا را آمرزنده و مهربان خواهد یافت.»
تفسیر روایی:
«امام صادق (علیه السلام)- خداوند بندهای را که قبل از مرگش توبه کند، رحمت کند. توبه، انسان را از آلودگی خطاها پاک میکند و از پرتگاههای هلاکت نجات میدهد. خداوند پذیرش توبه از صالحان را بر خود واجب دانسته است و فرموده است: خدا بر خویش مقرّر کرده که شما را رحمت کند، زیرا هرکس از شما که از روی نادانی کاری بد کند، آنگاه توبه کند و نیکوکار شود، بداند که خدا آمرزنده و مهربان است. (انعام/۵۴) وَ مَنْ یَعْمَلْ سُوءاً أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللهَ یَجِدِ اللهَ غَفُوراً رَحِیماً.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۴۳۰
#آیات_پیامکی
#توبه
#استغفار
#رحیم
#تواب
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨وَقَالَ امیرالمومنین علی علیه السلام
: «إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَى [قَوْمٍ أَعَارَتْهُمْ مَحَاسِنَ غَيْرِهِمْ وَإِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُمْ سَلَبَتْهُمْ مَحَاسِنَ أَنْفُسِهِمْ] أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَإِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِه».
موضوعی که در حکمت نهم به آن اشارهشده، هشدار نسبت به واقعیتهای غلط جامعه است. امیرمؤمنان دراینباره به جامعه انسانی برای وجود برخی از روشها، رفتارها و سنتهای غلط هشدار میدهد.
حضرت میفرماید: «چون دنيا به كسى روى آورد، نيكىهاى ديگران را به او عاريت دهد و چون از او روى برگرداند خوبىهاى او را نيز بِرُبايد».
هرگاه شما دیدید، دنیا روی خوش به کسانی نشان داد و خودنمایی کرد، منتظر این باشید که خوبیهای دیگران را به آنها نسبت دهند؛ زیرا دنیا به آنها رو کرده است.
آنها در جایگاهی از موقعیت مالی، سیاسی، اجتماعی، علمی و حتی موقعیت دینی و مذهبی قرارگرفتهاند که مصداق موقعیت دنیایی است؛ ازاینرو منتظر یک نتیجه خواهیم بود و آن این که انسان، قوم یا حزبی که دنیا به آنها رو کرده است، عاریه دار محاسن و خوبیهای دیگران میشوند، بهگونهای که هرچه انسانهای خوب در عالم خدمت میکنند به آنها عاریه میدهند؛ یعنی اگر دیگران صادق، خوب و شجاع هستند، بیدرنگ آنها را نیز انسانهای صادق، خوب و شجاع معرفی میکنند و از آنها تعریف مینمایند.
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
004100.mp3
209K
آیه ۱۰۰سوره نسا:
«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً ۚ وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا»
ترجمه:
کسی که در راه خدا هجرت کند، جاهای امنِ فراوان و گستردهای در زمین مییابد. و هر کس بعنوان مهاجرت به سوی خدا و پیامبر او، از خانه خود بیرون رود، سپس مرگش فرا رسد، پاداش او بر خداست؛ و خداوند، آمرزنده و مهربان است.
تفسیر روایی:
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- هرکس به خاطر دینش از جایی به جایی بگریزد، هرچند که یک وجب زمین باشد، بهشت بر او واجب میشود، و همراه پدرش ابراهیم (علیه السلام) و پیامبرش محمّد (صلی الله علیه و آله) میباشد.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۴۰۶
#آیات_پیامکی
#مهاجرت
#هجرت_علمی
#هجرت_ایمانی
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
004090.mp3
286.8K
آیه۹۰سوره نسا:
«اعوذبالله من الشیطان الرجیم»
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«إِلَّا الَّذِينَ يَصِلُونَ إِلَىٰ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ مِيثَاقٌ أَوْ جَاءُوكُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَنْ يُقَاتِلُوكُمْ أَوْ يُقَاتِلُوا قَوْمَهُمْ ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَسَلَّطَهُمْ عَلَيْكُمْ فَلَقَاتَلُوكُمْ ۚ فَإِنِ اعْتَزَلُوكُمْ فَلَمْ يُقَاتِلُوكُمْ وَأَلْقَوْا إِلَيْكُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ سَبِيلًا»
ترجمه:
مگر آنها که با همپیمانان شما، پیمان بستهاند؛ یا آنها که به سوی شما میآیند، و از پیکار با شما، یا پیکار با قوم خود ناتوان شدهاند؛ (نه سر جنگ با شما دارند، و نه توانایی مبارزه با قوم خود.) و اگر خداوند بخواهد، آنان را بر شما مسلطّ میکند تا با شما پیکار کنند. پس اگر از شما کنارهگیری کرده و با شما پیکار ننمودند، (بلکه) پیشنهاد صلح کردند، خداوند به شما اجازه نمیدهد که متعرّض آنان شوید.»
تفسیر روایی:
امام باقر (علیه السلام)- منظور از کلام خداوند: قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَهُم مِّیثَاقٌ، هلالبنعویم سُلَمی است که از سوی قومش با رسول خدا (صلی الله علیه و آله) پیمان بست و در پیمان صلح با او گفت: «ای محمّد! با این شرط که هرکس به نزد ما آمد، او را نترسانی و هرکس به نزد تو آمد، ما او را نترسانیم». و خداوند از اینکه به فردی از ایشان طبق عهد، آسیبی برسد، نهی کرد».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۶۲
#آیات_پیامکی
#جهادباکفار
#صلح
#وفای_به_عهد
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
004080.mp3
82K
آیه۸۰سوره نسا:
«مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَنْ تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا»
ترجمه:
«کسی که از پیامبر اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده؛ و کسی که سرباز زند، تو را نگهبان (و مراقب) او نفرستادیم (و در برابر او، مسؤول نیستی).
تفسیر روایی:
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- پیامبر (صلی الله علیه و آله) در آغاز وصیّتش به علی (علیه السلام) فرمود: «ای علی (علیه السلام) هرکس از زنان و اصحابم که با تو به ستیز و دشمنی برخیزد از امر من سرپیچیده و هرکس از امر من سرپیچی کند خدا را معصیت کرده است.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۳۰
#آیات_پیامکی
#نبوت
#اطاعت_ازرسول_الله
#ولایت
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
حکمت 11 نهج البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَيْهِ.
ترجمه:
«اگر بر دشمنت دست يافتى، بخشيدن او را شكرانه پيروزى قرار ده.»
تفسیر:
شکر در برابر نعمت، یک واجب عقلی است؛ ازاینرو میگویند: شکر در برابر خدای متعال، دلیل شرعی نمیخواهد؛ یعنی اگر خود خدا هم نگوید، انسان با عقل خودش این مطلب را میفهمد که باید شکر نعمتهای الهی را بهجای آورد، چراکه شکر منعم، یک واجب عمومی است؛ بهگونهای که اگر حتی دشمن هم در حق انسان خوبی کرد باید از او تشکر نمود.
نشانهی شکر، باید عفو و گذشت باشد. بجا آوردن سجده شکر برای قدرت یافتن، کار بدی نیست؛ اما امام× عفو و گذشت را نشانهی شکر میداند.
عفو و گذشت، بحثی اخلاقی و یکی از ابزارهای مدیریت اجتماعی است.
#پیروزی
#سپاسگذاری
#حکمت_یازدهم_نهج_البلاغه
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر رفیعی:نگرانی های امام صادق از دوران غیبت
#معارف_اسلامی
#معرفت
#دکتر_رفیعی
#آخرالزمان
#دوران_غیبت
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
004072.mp3
114.8K
آیه۷۲سوره نسا:
«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»
«بسم الله الرحمن الرحیم»
وَإِنَّ مِنْكُمْ لَمَنْ لَيُبَطِّئَنَّ فَإِنْ أَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ إِذْ لَمْ أَكُنْ مَعَهُمْ شَهِيدًا
ترجمه:
«در میان شما، افرادی (منافق) هستند، که (هم خودشان سست میباشند، و هم) دیگران را به سستی میکشانند؛ اگر مصیبتی به شما برسد، میگویند: «خدا به ما نعمت داد که با مجاهدان نبودیم، تا شاهد (آن مصیبت) باشیم!»
تفسیر روایی:
هنگامی که علی (علیه السلام) از بصره آمد، و آن سالی بود که من به حدّ بلوغ رسیده بودم، با او به بصره آمدم. در برابرش مردانی بودند که توبیخشان میفرمود و به آنان میگفت: چه چیز شما را که اشراف قوم خود هستید بر آن داشت که از یاری به من طفره زنید»؟... امام علی (علیه السلام) به پدرم نگاهی کرد و فرمود: «[گرچه مردم عهد میشکنند و به امر من عمل نمیکنند] امّا [تو] مخنفبنمسلم و قومش خلف وعده نمیکنند و مَثل آنان مثل آن قومی نیست که خدا دربارهاش فرموده است: وَ إِنَّ مِنْکُمْ لَمَنْ....
#آیات_پیامکی
#منافقان
#ایمان_سست
#هرروزیک_آیه
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
004060.mp3
272.5K
آیه ۶۰ نسا:
«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا»
ترجمه:
آیا ندیدی کسانی را که گمان میکنند به آنچه (از کتابهای آسمانی که) بر تو و بر پیشینیان نازل شده، ایمان آوردهاند، ولی میخواهند برای داوری نزد طاغوت و حکّام باطل بروند؟! با اینکه به آنها دستور داده شده که به طاغوت کافر شوند. امّا شیطان میخواهد آنان را گمراه کند، و به بیراهههای دور دستی بیفکند.
#آیات_پیامکی
#آیات_الاحکام
#نفی_سبیل
#مومنان
#کفار
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
004048.mp3
133.2K
آیه ۴۸سوره نسا:
موضوع:گناهی که خداوند هرگز نمی بخشد
«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَىٰ إِثْمًا عَظِيمًا»
ترجمه:
خداوند (هرگز) شرک را نمیبخشد! و پایینتر از آن را برای هر کس (بخواهد و شایسته بداند) میبخشد. و آن کسی که برای خدا، شریکی قرار دهد، گناه بزرگی مرتکب شده است.»
تفسیر روایی:
امام علی (علیه السلام)- بدانید که ظلم و ستم، سهگونه است: «ستم نابخشودنی و ستم قابل پیگیری، و ستم آمرزیده و بیپیگیری، امّا ظلم نیامرزیدنی؛ شرک به خداست، خداوند سبحان فرموده است: إِنَّ اللهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ؛ امّا ستمی که آمرزیده میشود، ظلم بر خود در برخی پیشامدها است. و امّا ستمی که پیگیری میشود؛ ستم مردم به یکدیگر است، بازخواست در آنجا سخت است، زخم با کارد و تازیانهزدن نیست ولی چنان است که اینها در برابرش کوچک است».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۰۸
#آیات_پیامکی
#گناه_نابخشودنی
#شرک_به_خدا
#گناه
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa