بسم الله الرحمن الرحیم
این #عقل_بی_آرام را می بر که نیکو میبری
وین جان خون آشام را می کش که زیبا می کشی
تو جان جان ماستی مغز همه جان هاستی
از عین جان برخاستی ما را سوی ما می کشی
ماییم چون لا سرنگون و ز لا تومان آری برون
تا صدر الا کش کشان لا را به الا می کشی...
(کلیات شمس؛ ترجیع بند بیست و هشتم بند دوم)
نامه رئیس جمهور به مجلس، نشان از عزم دولت بر فرافکنی و فرار از پاسخگویی دارد.
متن نامه ایشان به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر لاریجانی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
احتراماً؛ درست در سالروز تحلیف رئیسجمهوری دوره دوازدهم، سؤال تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی واصل گردید. بیتردید سؤال از رئیسجمهور کشور با مراعات حداقل دو نکته میتواند مبارک باشد؛ اولاً در چارچوب قانون اساسی باشد، ثانیاً در زمان و شرایط مناسب کشور اقدام شده باشد، که متاسفانه هیچکدام از این دو حاصل نشده است.
اما برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورایاسلامی انشاء الله در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد و به سوالات پاسخ خواهم داد. البته این امر میتواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم که آنها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آراء آنها است.
حسن روحانی
رئیس جمهوری اسلامی ایران
در ارتباط با نامه ایشان توجه به چند نکته دارای اهمیت است:
۱. پاسخگویی رئیس دولت، به مردم و نمایندگان آنها در صحن مجلس، تکلیف شرعی و وظیفه قانونی است. ازاین رو این همه منت گذاشتن و از موضع بالا نگریستن توجیهی ندارد.
۲. دولت و شخص رئیس جمهور اعلام وصول سوال نمایندگان مجلس را مغایر با قانون دانسته اند. درحالی که ناظر بر قانونی بودن و مطابق با آیین نامه بودن این گونه امور هیأت رئیسه مجلس است. که از قضا همسو و همفکر با دولت عمل می کند و بارها ابعاد نظارتی مجلس بر دولت را از دستور جلسه خارج نموده و مورد اعتراض نمایندگان مجلس نیز واقع شده است.
هیأت رئیسه قانونی بودن سوال از رئیس جمهور را تایید کرده است و میبایست از شأن مجلس در مقابل این اتهام دفاع نماید.
۳. رئیس جمهور و برخی از معاونان ایشان، اقدام مجلس را به سیاسی کاری متهم نموده اند و مصادف بودن زمان اعلام وصول سوال با سالروز تحلیف را أماره ای بر آن دانسته اند.
این انگیزه خوانی دولت درحالی انجام می شود که، وضعیت نابسامان اقتصادی کشور و عدم مدیریت آن توسط دستگاه های اجرایی کشور، همه دلسوزان نظام و انقلاب را از هر خط و جناحی نگران کرده است.
تا حدی که می توان گفت این دولت است که حتی از این وضعیت نیز می خواهد ماهی سیاسی کارانه خود را صید کند.
به واقع چرا دولت و رئیس جمهور به این اقدام نمایندگان مجلس خیرخواهانه و همدلانه نظر نمی کنند؟ پاسخگویی رئیس جمهور به سوالات و در میان گذاشتن مشکلات با نمایندگان در قانونگذاری و ریل گذاری اجرایی کشور نمی تواند کمک حال دولت باشد؟ و هم زمان بودن سوال نمایندگان با سالروز تحلیف را نمی توان اقدام به موقعی از مجلس دانست که فرصت سه ساله باقیمانده دولت را احیاء نموده و دولت را از مسیرهای اشتباه احتمالی بازگرداند؟
۴. دولت و رئیس جمهور زمان سوال را مورد نقد قرار داده اند و آن را در شرایط نابسامان فعلی مناسب نمی دانند.
در اینجا این سوال مطرح است که تشخیص زمان مناسب سوال، بر عهده نهادی است که از حق سوال برخوردار است و مجلس این زمان را مناسب تشخیص داده است.
از این مهمتر اساسا در شرایط به سامان و فاقد مشکلات، موضوع سوال و اعتراض نمایندگان منتفی است و احاله سوال و اعتراض به زمانی پس از حل مشکلات، نوشدارو پس از مرگ سهراب خواهد بود.
۵. رئیس جمهور در پایان ضمن وعده پاسخگویی تهدید می کنند که حقایق پنهانی را برای مردم بیان خواهند کرد.
همین تهدید نشان از آن دارد که عزم دولت بر فرافکنی و فرار از پاسخگویی است و نمی خواهد زیر بار پذیرش مسئولیت مشکلات کشور برود.
غافل از اینکه این حقیقت دیگر حقیقت پنهانی نیست و رویه همیشگی دولت در پنج سال گذشته بوده است.
مضاف بر اینکه این رویه در شرایط کنونی می تواند در راستای تکمیل پازل دشمن، جهت یاس مردم از نظام و ایجاد اعتقاد عمومی به ناکارآمدی نظام، ارزیابی شود.
دولت باید بداند مردم هوشمند ایران اسلامی، به خوبی بین نظام مقدس جمهوری اسلامی و دیوان سالاری معیوب دستگاه های اجرایی تفاوت می گذارند و ناکارآمدی را متوجه به اسلام ناب، ولایت فقیه و سیاست های کلی نظام نمی دانند چرا که کارآمدی را در این بخش ها بارها و بارها تجربه کرده است.
مردم به خوبی می دانند که منشأ ناکارآمدی کجاست.
چه خوب است رئیس جمهور (که مطابق قانون اساسی مشروعیتش از آراء مردم است مشروط به تنفیذ ولی فقیه) هم راستا و هم زبان با مردم منشأ این ناکارآمدی ها را در این فرصت با مردم در میان بگذارند.
ادامه در پست بعدی
عقل بی آرام (تاملات پراکنده امین اسدپور)
https://eitaa.com/amin_asadpour
با مردم در مورد حقائق جاری در دیوان سالاری کشور صحبت کند.
بر ملاکند که چه اشخاصی با استفاده از رانت های دولتی، این وضعیت نابسامان را رقم زدند.
برملا سازد که چه جریانات و اشخاصی در دولت علی رغم شرایط رهبر معظم انقلاب در تایید مشروط برجام، تمام تعهدات، بلکه بیش از تعهدات برجام را یک طرفه (و حتی بدون تضمین حقوقی از طرف مقابل) اجرا نمودند.
بیان کند چه مذاکرات و یا تعهداتی در برجام اروپایی (پس از خروج آمریکا) در جریان است و چه میزان به شرایط رهبری معظم (که سیاست های کلی نظام در این مورد است) اعتنا می شود.
بیان کند در عرصه ناکارآمدی برنامه های اقتصادی چه میزان از این ناکارآمدی متوجه ضعف تیم اقتصادی کابینه است؟ (که همگی تجربه های طولانی مدت مدیریتی کلان را داشته اند و کوله باری از تجربه را در دوران بازنشستگی به همراه دارند!!! و این امر تأسف دلسوزان نظام و انقلاب را مضاعف می کند.)
بیان کند چه میزان از این ناکارآمدی متوجه شخص رئیس جمهور و سیاست گذاری او در گره زدن همه چیز حتی آب آشامیدنی مردم به برجام و چشم داشت به کدخدا است؟ و اگر چنین است جرأت عذرخواهی از مردم را خواهد داشت؟ چه برنامه و سیاستی برای تدارک و جبران در پیش خواهد گرفت.
بیان کند دولت در مسأله مبارزه با مفاسد اقتصادی و اشرافیت ستیزی چه گام های عملیاتی را برداشته است؟ آیا به وعده خود در رابطه با شفافیت عمل کرده است؟ و در این صورت چرا این همه قردادهای مهم دولتی در داخل و خارج از کشور همچنان به صورت محرمانه حتی بدون اطلاع نمایندگان مجلس به امضا رسیده و حتی به اجرا در آمده است. نمونه آن اجرای مخفیانه سند ۲۰۳۰ حتی پس از مخالفت رهبر معظم.
بیان کند که دولت تا به حال چگونه ابعاد نظارتی مجلس را دور زده است و برای ناکارآمدترین وزرا از صحن مجلس دوباره رای اعتماد گرفته اند؟ (البته این مجلس در سه سال گذشته روی مجلس های دوران طاغوت را هم سفید کرده است که فعلا موضوع بحث ما نیست.) شاید بیان میزان قیر و آسفالت دریافتی برخی از نمایندگان طی لابی با وزرا، نشانگر خوبی برای این ماجرا باشد.
و حقایق بسیار دیگر از این دست.
در پایان ضمن حمایت قاطع از نمایندگان امضا کننده سوال از رئیس جمهور از تمام نخبگان علمی و فرهنگی کشور تقاضا دارم در حمایت از مطالبات حقه رهبر معظم انقلاب و مراجع بزرگوار و علما و عامه مردم به ویژه اقشار مستضعف جامعه، از هر سه قوه پی گیری جدی نمایند و بدون محافظه کاری، روحیه انقلابی خود را به منصه ظهور گذارند.
۱۳۹۷/۵/۱۵
عقل بی آرام (تاملات پراکنده امین اسدپور)
https://eitaa.com/amin_asadpour
فی رثاء الامام أبی جعفر الجواد (علیه السلام)
توسن طبعم که داشت سبق بیوم الطراد
کنون چنان مانده شد که قیل یکبو الجواد...
تا که به چوگان عزم گوی سعادت برم
روی ارادت برم به سوی باب المراد
روح نبی و ولی لطف خفی و جلی
محمد بن علی هو التقی الجواد
آینۀ ذات حق گنج کمالات حق
مصحف آیات حق ز مبتدا تا معاد
صورت و معنای حق دیدۀ بینای حق
حجت کبرای حق علی جمیع العباد
دفتر آداب عشق فاتح ابواب عشق
قائد ارباب عشق إلی سبیل الرشاد
نیر تابنده اوست شمع فروزنده اوست
خدای را بنده اوست و للوری خیر هاد
هادی راه نجات در همه مشکلات
ذاک شفیع العصاة یوم یناد المناد
عروۀ دین منقصم از ستم معتصم
عاقر قوم ثمود ثانی شداد عاد
ریخت بکامش زقهر شربت سوزنده زهر
که تلخ شد کام دهر و حلوه لایعاد
ز زهر جانسوز تر ز تیر دلدوز تر
همدمی ام فضل طعنۀ بنت الفساد
بغربت ار در گذشت من نکنم سر گذشت
که آبش از سر گذشت ز ظلم اهل عناد
شاهد بزم شهود شمع صفت رخ نمود
جلوه او دل ربود و فاز بالاتحاد
ز خرمن حسن خویش داد به او خوشه ای
تا شودش توشه ای و إنه خیر زاد
مرحوم آیت الله #شیخ_محمد_حسین_غروی_اصفهانی
#إن_من_الشعر_لحکمة
https://eitaa.com/amin_asadpour
به مناسبت سالروز شهادت امام جواد (علیه الصلوة و السلام) روایتی در باب معارف از ایشان تقدیم می گردد.
مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ رَفَعَهُ إِلَى أَبِی هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ
قَالَ كُنْتُ عِنْدَ أَبِی جَعْفَرٍ الثَّانِی (علیه السلام) فَسَأَلَهُ رَجُلٌ.
فَقَالَ أَخْبِرْنِی عَنِ الرَّبِّ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَهُ أَسْمَاءٌ وَ صِفَاتٌ فِی كِتَابِهِ وَ أَسْمَاؤُهُ وَ صِفَاتُهُ هِيَ هُوَ؟
فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام):
إِنَّ لِهَذَا الْكَلَامِ وَجْهَيْنِ إِنْ كُنْتَ تَقُولُ هِيَ هُوَ أَيْ إِنَّهُ ذُو عَدَدٍ وَ كَثْرَةٍ فَتَعَالَى اللَّهُ عَنْ ذَلِكَ
وَ إِنْ كُنْتَ تَقُولُ هَذِهِ الصِّفَاتُ وَ الْأَسْمَاءُ لَمْ تَزَلْ فَإِنَّ لَمْ تَزَلْ مُحْتَمِلٌ مَعْنَيَيْنِ
فَإِنْ قُلْتَ لَمْ تَزَلْ عِنْدَهُ فِی عِلْمِهِ وَ هُوَ مُسْتَحِقُّهَا فَنَعَمْ
وَ إِنْ كُنْتَ تَقُولُ لَمْ يَزَلْ تَصْوِیرُهَا وَ هِجَاؤُهَا وَ تَقْطِیعُ حُرُوفِهَا فَمَعَاذَ اللَّهِ أَنْ يَكُونَ مَعَهُ شَيْءٌ غَيْرُهُ بَلْ كَانَ اللَّهُ وَ لَا خَلْقَ ثُمَّ خَلَقَهَا وَسِیلَةً بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ يَتَضَرَّعُونَ بِهَا إِلَيْهِ وَ يَعْبُدُونَهُ وَ هِيَ ذِكْرُهُ وَ كَانَ اللَّهُ وَ لَا ذِكْرَ وَ الْمَذْكُورُ بِالذِّكْرِ هُوَ اللَّهُ الْقَدِیمُ الَّذِی لَمْ يَزَلْ وَ الْأَسْمَاءُ وَ الصِّفَاتُ مَخْلُوقَاتٌ وَ الْمَعَانِی وَ الْمَعْنِيُّ بِهَا هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا يَلِیقُ بِهِ الِاخْتِلَافُ وَ لَا الِائْتِلَافُ وَ إِنَّمَا يَخْتَلِفُ وَ يَأْتَلِفُ الْمُتَجَزِّئُ
فَلَا يُقَالُ اللَّهُ مُؤْتَلِفٌ وَ لَا اللَّهُ قَلِیلٌ وَ لَا كَثِیرٌ وَ لَكِنَّهُ الْقَدِیمُ فِی ذَاتِهِ لِأَنَّ مَا سِوَى الْوَاحِدِ مُتَجَزِّئٌ وَ اللَّهُ وَاحِدٌ لَا مُتَجَزِّئٌ وَ لَا مُتَوَهَّمٌ بِالْقِلَّةِ وَ الْكَثْرَةِ وَ كُلُّ مُتَجَزِّئٍ أَوْ مُتَوَهَّمٍ بِالْقِلَّةِ وَ الْكَثْرَةِ فَهُوَ مَخْلُوقٌ دَالُّ عَلَى خَالِقٍ لَهُ
فَقَوْلُكَ إِنَّ اللَّهَ قَدِیرٌ خَبَّرْتَ أَنَّهُ لَا يُعْجِزُهُ شَيْءٌ فَنَفَيْتَ بِالْكَلِمَةِ الْعَجْزَ وَ جَعَلْتَ الْعَجْزَ سِوَاهُ وَ كَذَلِكَ قَوْلُكَ عَالِمٌ إِنَّمَا نَفَيْتَ بِالْكَلِمَةِ الْجَهْلَ وَ جَعَلْتَ الْجَهْلَ سِوَاهُ وَ إِذَا أَفْنَى اللَّهُ الْأَشْيَاءَ أَفْنَى الصُّورَةَ وَ الْهِجَاءَ وَ التَّقْطِیعَ وَ لَا يَزَالُ مَنْ لَمْ يَزَلْ عَالِماً فَقَالَ الرَّجُلُ فَكَيْفَ سَمَّيْنَا رَبَّنَا سَمِیعاً فَقَالَ لِأَنَّهُ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ مَا يُدْرَكُ بِالْأَسْمَاعِ وَ لَمْ نَصِفْهُ بِالسَّمْعِ الْمَعْقُولِ فِی الرَّأْسِ وَ كَذَلِكَ سَمَّيْنَاهُ بَصِیراً لِأَنَّهُ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ مَا يُدْرَكُ بِالْأَبْصَارِ مِنْ لَوْنٍ أَوْ شَخْصٍ أَوْ غَيْرِ ذَلِكَ وَ لَمْ نَصِفْهُ بِبَصَرِ لَحْظَةِ الْعَيْنِ وَ كَذَلِكَ سَمَّيْنَاهُ لَطِیفاً لِعِلْمِهِ بِالشَّيْءِ اللَّطِیفِ مِثْلِ الْبَعُوضَةِ وَ أَخْفَى مِنْ ذَلِكَ وَ مَوْضِعِ النُّشُوءِ مِنْهَا وَ الْعَقْلِ وَ الشَّهْوَةِ لِلسَّفَادِ وَ الْحَدَبِ عَلَى نَسْلِهَا وَ إِقَامِ بَعْضِهَا عَلَى بَعْضٍ وَ نَقْلِهَا الطَّعَامَ وَ الشَّرَابَ إِلَى أَوْلَادِهَا فِی الْجِبَالِ وَ الْمَفَاوِزِ وَ الْأَوْدِيَةِ وَ الْقِفَارِ فَعَلِمْنَا أَنَّ خَالِقَهَا لَطِیفٌ بِلَا كَيْفٍ وَ إِنَّمَا الْكَيْفِيَّةُ لِلْمَخْلُوقِ الْمُكَيَّفِ وَ كَذَلِكَ سَمَّيْنَا رَبَّنَا قَوِيّاً لَا بِقُوَّةِ الْبَطْشِ الْمَعْرُوفِ مِنَ الْمَخْلُوقِ وَ لَوْ كَانَتْ قُوَّتُهُ قُوَّةَ الْبَطْشِ الْمَعْرُوفِ مِنَ الْمَخْلُوقِ لَوَقَعَ التَّشْبِیهُ وَ لَاحْتَمَلَ الزِّيَادَةَ وَ مَا احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ احْتَمَلَ النُّقْصَانَ وَ مَا كَانَ نَاقِصاً كَانَ غَيْرَ قَدِیمٍ وَ مَا كَانَ غَيْرَ قَدِیمٍ كَانَ عَاجِزاً
فَرَبُّنَا تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا شِبْهَ لَهُ وَ لَا ضِدَّ وَ لَا نِدَّ وَ لَا كَيْفَ وَ لَا نِهَايَةَ وَ لَا تَبْصَارَ بَصَرٍ وَ مُحَرَّمٌ عَلَى الْقُلُوبِ أَنْ تُمَثِّلَهُ وَ عَلَى الْأَوْهَامِ أَنْ تَحُدَّهُ وَ عَلَى الضَّمَائِرِ أَنْ تُكَوِّنَهُ جَلَّ وَ عَزَّ عَنْ أَدَاةِ خَلْقِهِ وَ سِمَاتِ بَرِيَّتِهِ وَ تَعَالَى عَنْ ذَلِكَ عُلُوّاً كَبِیراً.
الکافی، کتاب التوحید، باب معانی الأسماء و اشتقاقها، الروایة السابعة
امام خمینی (قدس سره) در ارتباط با معارف بلند روایات ائمه معصومین پیرامون اسماء و صفات الهی با اشاره به فقره ای از دعای سی و دوم صحیفه سجادیه می نویسند:
و هذا غایة بحث أصحاب الحکمة و نهایة شهود أرباب المعرفة.
و فی کلماتهم (علیهم السلام) إشارات و رموزات لایبلغ إلی عشر من أعشارها دقائق الحکم، و لا یصل إلی خردلة منها مشاهدة ارباب الهمم.
ایشان در فقره ای دیگر در مورد فهم و به کارگیری الفاظ
و عبارات متعارف در این معارف بلند می نویسند:
وإیاک أیها الأخ الروحانی، و أن تفهم من تلک العبارات معانیها العرفیة و مصطلحاتها الرسمیة، فتقع فی الکفر بأسماء الله و البعد عن ساحة قدسه و مقام أنسه.
فإن الالفاظ و العبارات حجب الحقائق و المعانی، و العارف الربانی لابد و أن یخرقها و یلقیها و ینظر بنور القلب إلی الحقائق الغیبیة، و إن کانت فی بدو الامر للجمهور محتاجا الیها، کما أن الحواس الظاهرة مرقاة للمعانی العقلیة و الحقائق الکلیة النوریة، حتی صح من أصحاب الحکمة: إن من فقد حسا فقد فقد علما.
(مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة)
#معارف_بلند_اهل_بیت
#عرفان_ناب_اسلامی
#حکمت_اسلامی
#انسان_شناسی
#امام_خمینی
#فقه_اکبر
https://eitaa.com/amin_asadpour
به مناسبت #سالروز_ازدواج_امیرالمومنین_و_حضرت_فاطمه (علیهما السلام) روایتی تقدیم می گردد.
عن سعید الحفاظ الدیلمی بإسناده عن أنس قال:
قال رسول الله (ص) :
بینما أهل الجنة فی الجنة یتنعمون و أهل النار فی النار یعذبون اذا لأهل الجنة نور ساطع، فیقول بعضهم لبعض: ما هذا النور؟ لعل رب العزة اطلع فنظر إلینا.
فیقول لهم رضوان:
لا و لکن #علی_(علیه_السلام) مازح #فاطمة(سلام_الله_علیها) فتبسمت فأضاء ذلک النور من ثنایاها.
هنگامی که اهل بهشت از نعمات بهشتی لذت می برند و دوزخیان از عذاب آتش در رنجند، یکباره نوری خیره کننده بهشتیان را فرا میگیرد.
بهشتیان از هم می پرسند: این نور چیست؟ شاید پروردگار بر ما نظر افکنده است.
رضوان به آنها می گوید:
نه، علی با فاطمه شوخ طبعی کرد پس فاطمه لبخند زد و آن نور از دندانهای فاطمه درخشید.
#بحار_الانوار ج ۴۳ ص ۷۵
#حیات_طیبه
#سیره_رفتاری_ائمه
#سبک_زندگی_اسلامی
https://eitaa.com/amin_asadpour
پیش از این در یادداشت هایم این مضمون را آورده بودم که آحاد جامعه به ویژه #نخبگان این حق را دارند که در رابطه با دین و #نهاد_متکفل_شناخت_و_تبلیغ آن (#روحانیت_و_حوزه_های_علمیه) سؤال و انتقاد داشته باشند. حوزه و روحانیون به دور از هیاهو و توجیه موظف به پاسخگویی هستند.
امید است نوبت چهارم #شوکران زمینه این امر را ایجاد کند.
پ.ن: به کارگیری تعبیر #فقیه_نواندیش (اگر عنوان یک جریان فکری باشد) برای #استاد_علیدوست صحیح نیست.
محتوای کتب ایشان بیشتر به جریان سنتی فقه نزدیک است.
#شوکران
#گفت_و_گو
#تحول_حوزه_علمیه
#صدا_و_سیمای_کارآمد
https://eitaa.com/amin_asadpour