❓آیا دموکراسی مورد تایید اسلام است؟
تفاوتش با مردم سالاری دینی چیست؟
(قسمت دوم)
🔹دانستیم که دموکراسی، بر انسان محوری استوار است که اجازه نمی دهد غیر انسان ـ حتی خدا ـ بر انسان حق حاکمیت داشته باشد. فقط خواست انسان است که باید محقق شود. بنابراین، دموکراسی به لحاظ ارزشی، مردود است؛
🔸اما توجه به خواست مردم، اگر در چارچوب احکام الهی باشد، قابل قبول است.
🔹مردم سالاری دینی به معنای سالار بودن مردم در مسئلۀ حاکمیت بر مبنای دین و خدا محوری است.
🔸بر مبنای مردم سالاری دینی، چون حاکمیت روی زمین با خداوند متعال است، مردم نمی توانند سرخود، کسی را به عنوان حاکم تعیین کنند، بلکه باید به کسی مراجعه کنند که خداوند حق حکومت را به او داده است. البته حاکم هم نمی تواند به زور اسلحه، بر مردم حکومت کند؛ چنانکه امام علی (ع)، به همین دلیل، 25 سال از حکومت دور ماند.
🔹بر مبنای این آموزه، حاکم حتی اگر پیامبر باشد، باید در امور حکمرانی با مردم مشورت کند(آل عمران، 59) چنانکه امروزه، ولی فقیه نیز ملزم به مشورت با متخصصان است.
🔸بر مبنای مردم سالاری دینی، مردم حق انتقاد ـ به قصد خیرخواهی ـ از حاکمان را دارند(نهج البلاغه، خطبه 34)
🔹بر مبنای این آموزه، رأی مردم حق الناس است. (آیت الله خامنه ای، 96/2/10) هرچند مردم شرعاً حق ندارند، نمایندۀ غیر اصلح را انتخاب کنند، اما ولی فقیه رأی خود را بر مردم تحمیل نمی کند.
🔸بر مبنای این آموزه، هرچند حاکم باید احکام دین را اجرا کند، و هیچگاه نمی تواند حکم خدا را تغییر دهد، ولی گاهی به دلیل مصلحت عمومی جامعه، می تواند به طور موقت اجرای برخی احکام دین را تعطیل کند؛ چنانکه در کرونا، نمازجمعه، مساجد و حرمها را تعطیل کرد و پس از بازگشت به شرایط عادی، اجرای آنها را از سر بگیرد.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
امام کاظم ع_۲۰۲۴_۰۲_۰۶_۱۰_۵۰_۰۳_۶۵۱_۲۰۲۴_۰۲_۰۶_۱۰_۵۳_۱۵_۹۴۶.mp3
2.83M
🌱 شبکه جهاد تبیین
#شهادت_امام_کاظم (ع)
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🔹ضرورت حکومت اسلامی در عصر غیبت
امام خمینی (ره) درباره تکلیف مسلمانان در عصر غیبت و چگونگی اداره امور مسلمین در این دوره، در کتاب ولایت فقیه می نویسد: اکنون که شخص معینی از طرف خدای تبارک وتعالی برای احراز امر حکومت در دوره غیبت تعیین نشده است، تکلیف چیست؟ آیا باید اسلام را رها کنید؟ دیگر اسلام نمی خواهیم؟ اسلام فقط برای دویست سال بود؟ یا این که اسلام تکلیف را معین کرده است، ولی تکلیف حکومتی نداریم؟ معنای نداشتن حکومت این است که تمام حدود و ثغور مسلمین از دست برود؛ و ما با بی حالی دست روی دست بگذاریم که هر کاری می خواهند بکنند. و ما اگر کارهای آن ها را امضا نکنیم، رد نمی کنیم. آیا باید این طور باشد؟ یا این که حکومت لازم است؛ و اگر خدا شخص معینی را برای حکومت در دوره غیبت تعیین نکرده است، لکن آن خاصیت حکومتی را که از صدر اسلام تا زمان حضرت صاحب (ع) موجود بود، برای بعد از غیبت هم قرار داده است. این خاصیت که عبارت از علم به قانون و عدالت باشد، در عده بی شماری از فقهای عصر ما موجود است. اگر با هم اجتماع کنند، می توانند حکومت عدل عمومی در عالم تشکیل دهند...
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
39.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓ آیا علم خدا به خاطر تغییرات موجودات، دائما در حال تغییر است؟
#موشن_گرافیک
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
سبیلالرشاد_۲۰۲۴_۰۲_۰۷_۰۹_۵۴_۱۹_۵۰۲.mp3
2.76M
🌱 ملاک تشخیص راه رشد ...
📚 جلسات #بیان_موضوعی_قرآن
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓فرق برزخ و قیامت چیست؟
#برزخ فاصله بین مرگ تا #قیامت است.
تمام افرادی که تا این زمان فوت شده اند همینک در عالم برزخ هستند و تا زمان قیامت مقداری از ثواب یا عقاب اعمال خود را میبینند .
🔹یکی از ثمرات ارتباط ارواح با عالم دنیوی، امکان تغییر شرایط وی در عالم برزخ و گاه تغییر سرنوشت وی است؛ لذا ممکن است بر اثر پارهای عوامل و شرایط، نعمت بعضی افراد متنعم در عالم برزخ افزایش یابد یا به مقام بالاتری نائل گردند و همچنین عذاب بعضی از افراد معذب در برزخ تخفیف یابد یا آنکه از بین برود و یا بالعکس، کیفرشان شدیدتر و بر عذابشان افزوده شود؛ ازاینروست که خیرات و مبرات آشنایان میت و نیز سنتهای حسنه یا سیئه باقیمانده از وی در دنیا باعث تغییرات احوال وی در عالم برزخ میشود.
🔸یکی دیگر از تفاوتها این است که روح انسان پس از ارتحال از این دنیا در عالم برزخ با جسد برزخی و مثالی به حیات خود ادامه میدهد؛ امّا در قیامت روح به همان بدن اصلی دنیوی خود تعلّق میگیرد و معاد جسمانی خواهد بود، آیات زیادی که هر یک به نوعی چگونگی و حالات قیامت را بیان میکند بر این مسأله دلالت دارد.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🍃 ﷽ 🍃
«وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ»
و کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند و به آنچه بر محمد (ص) نازل شده - و همه حقّ است و از سوی پروردگارشان - نیز ایمان آوردند، خداوند گناهانشان را میبخشد و کارشان را اصلاح میکند!
📗 سوره محمد(ص)، آیه ٢
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
ایام الله_۲۰۲۴_۰۲_۱۰_۱۳_۰۱_۵۵_۵۱۵.mp3
2.85M
🌱 ایام الله را یادآوری کنید ...
📚 جلسات #بیان_موضوعی_قرآن
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🔹دلیل قرآنی راهپیمایی...
📖«ولايَطؤون مَوطئاً يَغيظُ الكفّار... الاّ كُتب لهم به عَملٌ صالح»
(سوره توبه، آيه ۱۲۰)
هيچ حركت دسته جمعى كه كفّار را عصبانى كند، صورت نمیگيرد مگر اين كه براى آن، پاداش عمل صالح ثبت میشود.
✅ آرى، راهپيمايى هايى كه دشمنان اسلام و مسلمين را عصبانى كند، عمل صالح است
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
امام حسین ع_۲۰۲۴_۰۲_۱۳_۱۱_۳۵_۳۲_۰۵۲.mp3
3.6M
🌱 قرآن، مبنای رفتار و گفتار ...
#میلاد_امام_حسین (ع)
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓مگر شیطان به دلیل اینکه به انسان سجده نکرد از بهشت طرد نشد؟
پس چطور در بهشت آدم را فریب داد؟
🔹بر اساس آیه 13 سوره مبارکه اعراف «قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا یَکُونُ لَکَ أَن تَتَکَبَّرَ فِیهَا فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرِینَ» خداوند متعال به شیطان فرمود: از این جایگاه فرود آى! تو نمیتوانی در آن جایگاه تکبّر کنى، پس بیرون شو که قطعاً تو از خوار شدگانى. بنابراین شیطان بعد از جریان تکبر و سجده نکردن بر آدم گرفتار لعن ابدی شد و از درگاه خداوند رانده شد.
🔸شیطان قبلا در بهشت نبود بلکه در درگاه الهی و در جمع مقربان درگاه خداوند بود، چون بهشت جایگاه مؤمنان و بندگان مطیع خداوند در آخرت است و دو ویژگی دارد: ۱- ابدی است ۲- در آن تکلیف نیست. پس اخراج از آن ممکن نیست. لذا اخراج شیطان از بهشت به معنای تنزل از مقام و مرتبهای بود که در نزد خداوند داشت.
مرحوم علامه در تفسیر آیه 13 سوره اعراف میفرماید: جمله «فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرِینَ» تاکیدی برای جمله «فَاهْبِطْ مِنْها» است چرا که «هبوط» همان خروج است اما با یک تفاوت: هبوط، خروج از مقام و نزول به درجهای پایینتر است، و همین معنا خود دلیل بر این است که مقصود از هبوط فرود آمدن از مکان بلند نیست، بلکه مراد فرود آمدن از مقام و مرتبه بلند است.
🔹برخی تصور کردهاند که مراد از جنت آدم و حوا همان بهشت موعود آخرتی است، در صورتی که طبق احادیث و دلیلی که بیان شد، باغی از باغهای دنیا بوده است.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
ادب دعا_۲۰۲۴_۰۲_۱۵_۱۴_۳۸_۴۷_۹۷۷.mp3
3.17M
🌱 ادب دعا در صحیفه سجادیه
#میلاد_امام_سجاد (ع)
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓این که گفته میشود بعضی چیزها تکوینی و بعضی چیزها تشریعی است به چه معناست؟
🔹اگر رابطهی عِلّی و معلولی بین دو چیز باشد به آن رابطهی تکوینی میگویند؛ مثلا رابطه بین حرارت و آتش اثر تکوینیِ آتش است یا مثلاً اثر دارو بر بیماری فرد؛
🔸اما گاهی این رابطه قراردادی است؛ مثلاً گفتهاند که هرکس از سرعت فلان بیشتر برود جریمهاش میکنیم، این تشریع است.
در خارج اتفاقی نیفتاده که بگوییم مثلا رابطهی علی و سببی است بین تند رفتن و آن جریمه! بلکه قرارداد کردند.
در نتیجه به آن که اعتباری است، میگویند تشریع و آن که حقیقی است، تکوین میباشد.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
سخن لغو_۲۰۲۴_۰۲_۱۷_۱۹_۱۷_۲۰_۷۶۳.mp3
2.5M
🌱 از سخن بیهوده دوری کنید ...
📚 جلسات #بیان_موضوعی_قرآن
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓آیا خدا فرزندان را به خاطر گناه والدین مجازات میکند؟
🔹هیچ کس بار گناه دیگرى را بر دوش نمیگیرد و براى انسان بهره اى جز سعى و تلاش او نیست.
« سوره نجم آیات ۳۸ و ۳۹ »
🔸گناه والدین ممکن است راه سعادت فرزندان را ناهموار کند،اما اختیارشان را سلب نمیکند.
✍پس اگر در انجام وظیفه کوتاهی نکنند نه تنها مجازاتی ندارند، بلکه مشکلاتی که بخاطر والدین متحمل شده اند نیز جبران خواهد شد. « بحار/ج52/ص313 »
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
مخالفت ثروتمندان_۲۰۲۴_۰۲_۱۹_۰۹_۰۲_۲۰_۶۴۹.mp3
2.16M
🌱 ثروتمندان ، مخالفان پیامبران
📚 جلسات #بیان_موضوعی_قرآن
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓️آیا ایمان آوردن مشرکان با توجه به آیه ۴۸ سوره نساء سودی دارد؟
🔹اسلام آوردن مشرک در حقیقت توبه او از شرک است. آیات توبه، گناه شرک را هم در بر مىگیرد. عدم عفو مشرک ، نپذیرفتن توبه وى نیست، بلکه مقصود آن است که برخى از گناهان بر اثر رحمت خدا و انجام اعمال صالح بخشیده مىشوند ، ولى شرک فقط با توبه بخشیده میشود . در صدر اسلام کسانى که به اسلام ایمان می آوردند و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، اسلام آنان را مى پذیرفت، مشرک بودند و در واقع اسلام آوردن آنان پس از توبه، همه گناهان شان حتى شرک را از بین می برد.
🔸امام صادق (علیه السلام) : مقصود از قابل آمرزش بودن همه گناهان بجز شرک بخشش بدون توبه است ؛ زیرا مشرک هم اگر از شرک توبه کند، بخشیده مىشود.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
صله رحم_۲۰۲۴_۰۲_۲۰_۱۳_۵۳_۴۹_۷۵۱.mp3
2.25M
🌱 آنان مورد لعنت خدا هستند...
📚 جلسات #بیان_موضوعی_قرآن
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈