eitaa logo
راوی || امین غفاری
4.1هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1هزار ویدیو
56 فایل
یک عدد پرستار علاقه مند به رسانه راوی مردم جنوب مدیر مسئول پایگاه خبری عروج؛ ORUJ.ir ارتباط با بنده: @Amin_ghafari آدرس صفحات من در: اینستا،یوتیوب،توییتر،تیک‌تاک و تلگرام @aminghafari_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ فیلم ارسالی از آبگرفتگی امروز ملاشیه 🔻هنوز برخی مناطق اهواز دچار آبگرفتگی هست و شهروندان برای بنده فیلم ارسال می‌کنند‌. 🔻یه عده دائم به ما تهمت میزنن که دنبال سیاه نمایی هستید. مخاطبین می تونن مطالب کانال رو دنبال کنن و خودشون قضاوت کنن. 🔻وقتی مردم در رنج و سختی هستن و به امید رفع مشکلشون فیلم و عکس برای ما میفرستن چکار میشه کرد؟ والا تا جایی هم که میتونیم تلاش نیروهای شهرداری، دولتی و جهادی رو پوشش میدیم‌. 🔻این نکته هم بگم که برخی مناطق حاشیه اهواز خارج از محدوده زیرساخت شهری و بدون مجوز ساخته شدن و در هر بارندگی دچار مشکل میشن که دولت و شهرداری در برخی محلات مثل سیاحی ، مندلی و ملاشیه اقداماتی در زمینه ، آب ، فاضلاب و آسفالت داشته که البته کافی نیست و کار همچنان ادامه داره. 🔴 راوی | امین‌ غفاری |عضو شوید👇 ✅️ @aminghafari_ir
⭕️ در این شب قدر به گردن هر کس حقی دارم حلال میکنم. از هر کسی که حقی گردنم داره طلب حلالیت دارم.
وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (آیه ۷۱ توبه) 🔹این کلام الهی یعنی مسئولیت و ولایت آحاد افراد جامعه نسبت به هم انکار ناشدنی است، یعنی در جامعه ی الهی به من چه؟! و به تو چه؟! نداریم. 🔸شبهای قدر از سخنران و مستمع و مردم ،اگر از اخلاق فردی بگوییم و بشنویم اما از اخلاق اجتماعی، از مسئولیت های اجتماعی، از امر اجتماعی و سیاسی گفته و شنیده نشود، منشا تحول نخواهد بود، نه برای فرد نه برای جامعه. 🔹بستر زیست و تحول و دگرگونی و تربیت افراد در جامعه است، از خانواده تا مسجد و محله و مدرسه و محل شغل و کسب و خیابان و ... 🔸در شب های قدر طلب کنیم از خداوند کجی های افراد و کجی های جامعه مان را به عدالت راست کند، و به صراط مستقیم که همان امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب است، هدایت شویم. اشک اندیشه|حسن هربان|عضو شوید👇 ✅ @ashkeandishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎶 اجرای آهنگ «وین الملایین» توسط گروه زاهرائیون ••••••••••••••◇••••••••••••••• ☑️ @resanestan_khusestan ☑️ @NehzatMedia
بزم برچسب زنی "برچسب زدن" ساده ترین راه برای تحقیر منتقد، تکفیر مخالف و گریز از شفافیت و پاسخگویی است. و البته این رذیله اخلاقی تقریبا در بین همه طیف های سیاسی و کنشگران فرهنگی و اجتماعی مشترک است! خروجی این رویکرد، شنیده نشدن حرف هاست! نگفتن پاسخ هاست! عوض نشدن رویکردهاست! زنده نشدن سنت های فراموش شده است! وقتی طرف مقابل، در ذهن و بیان شما، "خوارج" شود یعنی شما با دیندار بی عقل و متعصبی روبرویید و خودتان هم در سپاه امیرالمؤمنین هستید! پس تنها راه بین دو سوی ماجرا، جنگ نهروان معاصر است! وقتی طرف مقابل "پروژه بگیر" معرفی شود یعنی شما با ژورنالیست دنیاپرستی روبرویید که آخرتش را به دلار و سکه دنیا فروخته است پس لابد شما مظلومی هستید که باید از جنابتان دلجویی شود! یعنی شما بدهکار نیستید! طلبکارید! جالب تر آنجاست که عده ای برای این برچسب زنی، رساله توضیح المسائل هم می نویسند! یکی طلحه می شود، دیگری زبیر، آن یکی ابوذر، این یکی مالک اشتر، آن طرفی ها خوارج، این طرفی ها کوفی، آن دیگری ها شامی و ... . و آنچه در این بزم برچسب زنی، مغفول می ماند اصل بحث و موضوع است! اما راهکار چیست؟! 🔹اولا این دومینوی برچسب زنی متوقف شود. این تطبیق های تاریخی، منسوخ شود. این خفه کردن مخالف با اتیکت های ایدئولوژیک، کنار گذاشته شود. 🔹ثانیا هر گروه مطالبه گری را در ابتدا با آنچه مطالبه می کند بسنجیم و اگر در آنچه آمر است، عامل است حرفشان را بشنویم. اگر کسی عدالتخواه باشد اما در حرف و عمل، اهل عدالت نباشد، اهل انصاف نباشد، توییت و استوری و پست هایش دیگر برایمان ارزشی نداشته باشد. اگر کسی اهل مسجد و منبر و کار فرهنگی است ولی در اتهام پراکنی هایش، اخلاق را رعایت نمی کند، دل می شکند، تفرقه می اندازد، به نفع اصحاب زر و زور، حدیث می خواند، دیگر پای منبرش ننشینیم! 🔹ثالثا سنت گفتگو، شیوه خوب پرسیدن و نیکو پاسخ دادن، روش مباحثه و نه مجادله، بین اهل سیاست و فرهنگ، بیشتر شود. 🔹 رابعا اخلاق اسلامی را چه در پرسش و مطالبه گری و چه در پاسخ و شفاف سازی فراموش نکنیم. برای "له کردن" سند منتشر نکنیم. از ریختن آبروی این و آن لذت نبریم. غیر مستند حرف نزنیم. هر راستی را نگوییم. پرده دری نکنیم. از آن طرف، در پاسخگویی دروغ نگوییم. توجیه نکنیم. به شغل شریف ماله کشی مشغول نشویم. آخرتمان را خرج دنیای این و آن نکنیم. حق را با شمشیر خودی و غیر خودی، مثله نکنیم. خدا را وسط جانبداری هایمان، ذبح شرعی نکنیم! خداکشی نکنیم! شیعه علی بودن، همیشه کار سختی بوده است و این روزها، سخت تر! خیلی سخت تر! @hamedmalhani
⭕️ در رابطه با این مطلب یکی از کانال ها نقدی نوشته است که لازم دیدم نکاتی را عرض کنم. 🔻سالهاست که در رابطه با جانمایی نامناسب صنایع آب‌بر فولاد در مناطق کم‌آب اصفهان و یزد مطالبه گری می نماییم. نشست های متعددی با حضور کارشناسان محیط زیست ، انرژی و آب داشتیم در رابطه آسیب های توسعه صنایع پر مصرف آب در این مناطق کویری کشور. همچنین بررسی و اطلاع رسانی های داشته ایم در زمینه خسارات جبران ناپذیری که طرح های انتقال آب بر محیط زیست استان های خوزستان و چهارمحال بختیاری ایجاد کرده اند. 🔻در خبرها آمده بود که طرح انتقال آبی از دریای عمان به مقصد اصفهان در حال اجرا است که بخشی زیادی از آن اجرا شده. طرحی که بناست آب شور دریای عمان را جهت مصارف صنعتی به اصفهان منتقل نماید. و این موضوع موجب اعتراض بسیاری از کارشناسان این حوزه گشته. 🔻در این مطلب کوتاه هم ما اشاره ای به این طرح کارشناسی نشده داشتیم و آن را مورد اعتراض قرار دادیم که انتقاد شتابزده برخی عزیزان را در پی داشت. 🔻از دوستان دعوت میکنم ضمن دنبال کردن اشکالات کارشناسان به این طرح ضد محیط زیستی نسبت به آن واکنش نشان دهند. 🔻یک کارشناس حوزه آب در گفت‌وگو با ایلنا، درباره تبعات و تاثیر انتقال آب دریای عمان به اصفهان و حل مشکل کم‌آبی در این استان اظهار داشت: مشکل اصفهان این است که به دلیل استقرار پرتراکم صنایع آب‌بر، با افزایش محسوس بار آلودگی و در کنار آن با کاهش منابع آب روبرو شده است، یک دلیل که صنایع آب‌بر و آلاینده نتوانسته در اصفهان آنگونه که باید گسترش یابد محدودیت منابع آب بوده است. حال اگر ما بخواهیم آب را از دریای عمان به اصفهان منتقل کنیم محدودیتی که تاکنون بود از بین می‌رود، اما نتیجه اینکه اگر امسال شاخص آلودگی هوا در اصفهان به ۳۴۵ رسید که ۳۴۰ درصد هم بیشتر از حد مجاز بود، در آینده به مرزهای فاجعه خواهیم رسید و شاخص از ۶۰۰ هم بالاتر می‌رود و این خیلی خطرناک است. لینک خبر: https://www.pishkhan.com/news/305618 🔴 راوی | امین‌ غفاری |عضو شوید👇 ✅️ @aminghafari_ir
⭕️ هذیان‌های نواصولگرایانه: خوارج، عدالت‌خواه بودند! ایام شهادت علی بن ابیطالب (ع) است. ایامی که قرن‌هاست فرصت بازخوانی منشور حیات و حکومت علوی و یادآوری اصل زوال‌ناپذیرِ «عدالت» است. اساساً این ایام جز برای گفتن و شنفتن از نبوده. حالا چند سالی ‌است گروهی از نواصولگرایان، که عداوت با عدالتخواهان، کر و کورشان کرده، بر خود فرض می‌دانند در این ایام، به‌جای شرح عدل علی (ع) و تبیین حکمرانی علوی، در مذمت عدالت‌خواهی بکوشند. آن‌هم در رسانه‌هایی که نام و نانشان از حکومت اسلامی است. آنها در کینه‌ورزی‌شان چنان دچار افراط شده‌اند و عنان تعادل از کف داده‌اند که در روز روشن می‌گویند «خوارج هم عدالت‌خواه بودند»! تا مثلاً با این تطبیق ابلهانه، مردم را نسبت به تحرکات عدالت‌خواهانهٔ امروز بدبین کنند. ابلهانه است، اما اصرار دارند بر تکرار و تداوم این بلاهت. خوارج و عدالتخواهی؟! یعنی خوارج هم دنبال مبارزه با و و بودند؟ یعنی این جماعت خشک‌مغزِ متحجر، دنبال برانداختن و و بودند؟ از مردم و مستضعفان و تاریخ که خجالت نمی‌کشند، لااقل به عنوان شیعهٔ علی(ع) از نام مبارک او شرم کنند و اینقدر پریشان و هذیان نگویند. نواصولگرایان می‌توانند از هر کنش عدالت‌خواهانه‌ای منزجر باشند _حق هم دارند_ و هرکس سودای عدالت داشت، به هر انگ و برچسبی بنوازند، اما عدالت‌خواه جا زدن خوارج، خیانت به تاریخ و اسلام است. در ایام منتسب به امیرالمومنین (ع) به‌جای برانگیختنِ شوق عمومی در جهت عدالت و نزدیک شدن به شاخص‌های جامعهٔ علوی و اصلاح امور، همت گماشته‌اند برای متنفرسازی عمومی از عدالتخواهی؛ که البته آب در هاون کوبیدن است این اراده. اگر بنا بر تطبیق تاریخی هم باشد، قطعاً خوارج را باید مصداق تام و تمامِ تحجر، جمود و عدالت‌ستیزی دانست؛ یعنی دورترین جریان به عدالت‌خواهی و نزدیک‌ترین جریان به تحجر. بیراه نیست که دسته‌ای از تندترین متحجرین، شمشیر را علیه عدالت‌خواهی آخته کرده‌اند. آنها ماهیت خود را فریاد می‌زنند. بارها گفته‌ایم اصولگراها عدالت را امری فرعی می‌دانستند، اما نواصولگراها، رسماً عدالت‌ستیزند. بیانیه‌های جاهلانه و کینه‌توزانهٔ ایام شهادت مولا، گواه روشن این عداوت است. ✍ روح‌الله رشیدی 🔴 راوی | امین‌ غفاری |عضو شوید👇 ✅️ @aminghafari_ir
⭕️ امروز کاسبی با عدالتخواهی بهتر است؟ یا کاسبی با دین و انقلابی گری؟ 🔴 راوی | امین‌ غفاری |عضو شوید👇 ✅️ @aminghafari_ir
ریاست محترم دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خوزستان جناب حجت‌الاسلام والمسلمین علی نژاد سلام علیکم اخیراً یک فایل صوتی از جنابعالی به دفاع از آقای صدیقی منتشر شده است ، با استماع آن چند سؤال در اذهان عمومی ایجاد گردیده ،که به محضرتان تقدیم می کنم تا در صورت صلاحدید، پاسخ دهید: ۱_ جریان آقای صدیقی را به گونه‌ای تشبیه به شهید بهشتی نمودید! آیا جایگاه علمی ، عقلانی و مدیریتی شهید بهشتی با کسی که سابقه روشن علمی ، فقاهتی و مدیریتی ندارد و بعضاً با بیانات احساسی و نقل خواب از بزرگان و مکاشفه از امام زمان (عج)به‌دنبال اثر گذاری می باشد ، قابل مقایسه است ؟ ۲_ آنچه بیشتر انسان را با تحلیل شما مردد می کند، خاطراتی است که از قضاوت حضرتعالی و جمعی از دوستانتان در جریان مرحوم حجت الاسلام سیدمحسن شفیعی و جناب حجت‌الاسلام حاج آقای فرحانی در ذهن ها نقش بسته است . آن روز هم همراهی و حمایت همه‌جانبه تان از یک شخص، جوّ سنگینی برپا کرد ،‌ به گونه‌ای که تشخیص را برای خیلی از خواص ، سخت و دشوار کرد. اما هم اینک با گذشت دودهه و با پیام تسلیت پربار و وزین رهبری حکیم و فرزانه ، که همه چیز برای همگان روشن گشت ، جای این پرسش اساسی باقی ست که چرا پرچمدار جریان فکری شما ، در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ، نتوانست از فیلتر شورای نگهبان عبور کند و رد صلاحیت شد؟ ۳_ جنابعالی در جایگاه ریاست دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خوزستان، مفصل نسبت به امام جمعه موقت تهران ادای دِین نمودید! آیا نسبت به ائمه جمعه استان خوزستان که مستقیماً در حیطه مسئولیت تان قرار دارد هم اینگونه پاسخگو هستید ؟ آنچه تجربه برخی دوستان برای ارتباط گیری با شما درجهت طرح پیشنهادات و انتقادات بوده، خلاف این رویه بوده و هست. در پایان برایتان از درگاه خداوند متعال توفیق و سلامت را خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله ارادتمند ناصر علی‌نژاد ✅ @naser_alinejad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 توضیحات حاج آقای علی‌نژاد پیرامون ماجرای حوزه . در جمع جلسه قرآن مسجد ولایت 🔹آیا حوزه علمیه باغی را تصاحب کرده؟ ماجرای موقوفه بودن زمین حوزه. 🔹برج ۹ آیت الله صدیقی جریان را متوجه شدند و ... 🔴 راوی | امین‌ غفاری |عضو شوید👇 ✅️ @aminghafari_ir
انا لله و انا الیه راجعون رژیم صهیونیستی برای چندمین بار نیروهای ما را به شهادت رسانده و خوی تجاوز طلبی خود را نمایان کرده اینبار بطور واضح کنسولگری ایران را هدف قرار داده و از تمام خطهای قرمز رد شده است حال آیا باز عده‌ای پای اقدام را لنگ میکنند و می‌گویند کشور را وارد جنگ نکنید؟ اساس اگر تقابل مناسب خود یکی از عوامل بازدارندگی از جنگ است اگر پاسخ ندهی تجاوزات او بجایی میرسد که دیگر چاره‌ای جز جنگ نیست پس پاسخ ندادن یعنی وارد شدن در جنگ! شهادت فرماندهان مقاومت را به ملت ایران در روز شهادت امیرالمومنین تسلیت عرض میکنم ___________ 📚@reza_afshar
🔻پاسخ ندهیم، قدم بعدی تهران است. 🔴 راوی | امین‌ غفاری |عضو شوید👇 ✅️ @aminghafari_ir
⭕️ ‏بی شرفی رسانه ای به شیوه خبر فوری 🔴 راوی | امین‌ غفاری |عضو شوید👇 ✅️ @aminghafari_ir
تجمع مردمی محکومیت جنایت رژیم کودک کش صهیونیستی در حمله تروریستی امروز به ساختمان نزدیک سفارت ایران در دمشق و به شهادت رساندن سرادران رشید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اهواز ــ دوشنبه / حسینیه ثارالله ساعت ۲۳:۳۰ 🔴 راوی | امین‌ غفاری |عضو شوید👇 ✅️ @aminghafari_ir
سفارتمان را زدند! خانه سفیرمان را خراب کردند! پرچم کشورمان را خاک آلود کردند! اقتدار و حرمتمان را شکستند! مرحله دیگری از تجاوز به ایران را آنلاک کردند! آن وقت هنوز عده ای در توهم تله جنگ اسرائیلند! این خود خود جنگ است! اگر پاسخ ندهیم فردا، موشک هایشان از مرز ایران می گذرد! این جماعت سفاک، جز منطق زور نمی فهمند! قسمتان می دهیم اینقدر شعار ندهید! اینقدر بیانیه پرحرارت نخوانید! اینقدر مشت گره نکنید! عمل کنید! سفارتخانه هایشان را در کشور متحدشان با خاک یکسان کنید! همین امشب، سفارتشان را در آذربایجان، اردن یا امارات خراب کنید! قصاص کنید! که در قصاص، حیات است! @hamedmalhani
فرصتی یکتا برای شکستن حصار رسانه‌ای ایران مقاومت جانانه و شش ماهه‌ی گردان‌های شهید عزالدین قسام، پس از شبه معجزه هفت اکتبر، برای این گروه مجاهد و مقاوم چنان جایگاه و اعتباری در میان مردم منطقه و کشورهای مسلمان ایجاد کرده که به جرات می‌توان گفت هیچ جریان و گروهی در جهان اسلام در محبوبیت به گرد پایشان هم نمی‌رسد. این محبوبیت بعضا حتی از دایره جوامع مسلمین هم خارج شده و بسیاری از آزادگان غیر مسلمان جهان را علی رغم همه ضدتبلیغ‌های صورت گرفته وادار ساخته تا در برابر این مقاومت جانانه سر تعظیم فرود آوردند. حالا همین گردان‌های شهید عزالدین قسام خوش نام و نشان، در پیام تسلیتی که برای شهید زاهدی منتشر کرده‌اند عباراتی نوشته‌اند که کمتر نمونه‌ای می‌توان برایش یافت. قسام در پیامش اولا او و همرزمانش را شهدای در مسیر قدس نامید و از نقش شهید زاهدی یا همان ابومهدی در ساختن جبهه مقاومت علیه دشمن صهیونیستی در طول سالیان متمادی سخن گفته‌ و به شکل خاص به نقش بارز شهید در طوفان الاقصی اشاره داشته. در پایان هم جمله معروف ابوعبیده سخنگوی محبوب قسام را ذکر کرده‌ که "وإنه لجهاد نصر أو استشهاد" که یعنی این جهاد است؛ یا به پیروزی منتهی می‌شود و یا شهادت. این یعنی که گردان‌های قسام هرآنچه از اعتبار و عزت و جایگاه داشته‌اند را به حق، به پای این شهید والا مقام ایرانی ریخته‌اند؛ امری که چه بسیاری در جهان عرب و اسلام حسرتش را می‌خورند و بعید نیست که بخشی از اظهار نفرت‌ها و غضب‌ها از شهدای ایرانی به همین حسادت شیطانی بازگردد. اما بخش دردناک ماجرا این است که جبهه رسانه‌ای ما، از این فرصت منحصربفردی که مواضع علنی و روشن و واضح مقاومت برای‌مان فراهم آورده بهره‌ی درست را برای رفتن به جنگ روایت‌های علیه جمهوری اسلامی ایران نمی‌گیرد. رشادت‌ها و جانفشانی‌های مردان مقاومت ایرانی که شهید زاهدی و یارانش نه اولین‌شان بودند و نه آخرین‌شان، اینک بی‌لکنت و مصلحت‌سنجی، بر زبان دلاورمردان فلسطینی جاری می‌شود و این سردلبری که در حدیث دیگران آمده، می‌تواند سنگ را آب کند. هرآنچه توان رسانه‌ای داریم برای بازتاب و انتشار گسترده این مواضع و اظهارنظرات بکار گیریم که بهترین فرصت برای شکستن حصارهای رسانه‌ایست که علیه جمهوری اسلامی ایران در منطقه رقم زده‌اند. 🔻 سرباز روح‌الله | 🔻 بسم الله الرحمن الرحيم تنعى كتائب الشهيد عز الدين القسام إلى الأمة الإسلامية والعربية الشهيد القائد الكبير/ محمد رضا زاهدي (أبو مهدي) وإخوانه الذين قضوا شهداء على طريق القدس يوم أمس الاثنين 22 رمضان 1445 هـ الموافق 01/04/2024م؛ في قصف صهيوني غادر على العاصمة السورية دمشق. وإننا في كتائب القسام إذ نستنكر عملية الاغتيال الجبانة؛ فإننا نشيد بالدور الكبير للشهيد أبو مهدي في بناء جبهة المقاومة ضد الاحتلال الصهيوني على مدار سنوات طويلة؛ ودوره البارز في معركة طوفان الأقصى. وإنه لجهاد نصر أو استشهاد،،، كتائب الشهيد عز الدين القسام – فلسطين الثلاثاء 23 رمضان 1445 هـ الموافق 2024/04/02م ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ‏سبک چای خوردن در منطقه الاحساء در عربستان(منطقه ای با اکثریت شیعه در شرق عربستان). معتقدن اینجوری چای داخل استکان دیرتر خنک می شه. 🔴 راوی | امین‌ غفاری |عضو شوید👇 ✅️ @aminghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ استقبال دهیاری های خوزستان از مسافران نوروزی در طرح دهیار همیار پلیس 🔴 راوی | امین‌ غفاری |عضو شوید👇 ✅️ @aminghafari_ir
جناب مهندس فلسفی عزیز درگذشت مادر گرامیتان را خدمت شما و خانواده محترمتان تسلیت عرض می کنیم و از خداوند رحمان طلب رحمت و غفران برای ایشان و صبر و شکیبایی برای شما و خانواده محترمتان مسالت داریم.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
《موسی》 خواننده : جواد سعادت شاعر : سیدمحمدمهدی شفیعی آهنگساز : ابراهیم ناصری تنظیم : علیرضا مرادی تدوین : ایمان آقائی تهیه کننده : جواد سنگونی https://eitaa.com/joinchat/344064018Ce1550fc303
🔰 قدس و جمعه بازار! 🔸تقریبا اکثر شهرهای ایران بازار روز دارند از یکشنبه بازار رشت تا دوشنبه بازار تنکابن یا جمعه بازار آبادان، یک روز در هفته دستفروش ها و تولید کنندگان محلی با اجناسی که معمولا خودشان تولید می‌کنند با مشتری هایشان، خیابان را قُرق می کنند و فضایی سنتی از بازار را پدید می آورند. 🔹چندسالی ست، محل زندگی من به جمعه بازار نزدیک است و معمولا جمعه ها توجه ام را جلب می‌کند که چه ساز وکاری، جمعه ها این نقطه از شهر را که اتفاقا از مرکز شهر فاصله دارد، به نقطه تجمع مردم و کانونی اجتماعی بدل می کند؟! 🔸معمولا پاسخی که به آن رسیده ام این است، مردم به دنبال بهانه و بهینه هستند، یعنی چه؟ یعنی بهانه های ساده و کم دردسر که می‌تواند خودشان و خانواده هاشان را سرگرم کند، اگر با اجناس ارزان‌تر از قیمت بازارهای معمول هم همراه شود، با خود بهینگی را همراه خواهد داشت و این یعنی، جمعه بازار بهانه و بهینه ی مطلوب مردم را با خودش دارد. 🔹پیوندی که بین مردم آبادان با جمعه بازار برقرار شده وقتی معنادار تر و قابل مطالعه می شود که بدانید با وجود جابه جایی چندباره مکانِ جمعه بازار طی سالیان گذشته همچنان رونق جدی این بازار برقرار است. 🔸همانطور که پیش تر گفتم، محل زندگی ام به این بازار نزدیک است، و طی سالیان گذشته کمتر بهانه ای موفق شده جمعه بازار را خلوت کند، از بارش باران های گاه بیگاه، تا نماز جمعه، یا حتی انتخابات، کافیست جمعه ها میزان تجمع و مراجعه مردم را در این بین مقایسه کنید، بسادگی جمعه بازار پیروز به میدان آوردن مردم بوده، اما جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ یک تفاوت جدی داشت. 🔸روز قدس امسال مردم، به جز آرمان آزادی قدس و ابراز تنفر از صهیونیست های جنایتکار و حمایت از مردم مظلوم غزه، بهانه های دیگری برای کوبیدن پاهاشان بر زمین، و پرتاب مشت هایشان به آسمان داشتند، فریاد خشم مردم آبادان، دلیل دیگری هم داشت، خون هایی که از سربازان ملت بر زمین ریخته شده بود، به جمعیت راهپیمایی به شدت و به شکل قابل ملاحظه ای افزوده بود. طوری که حتی جمعه بازار هم از صبح تا ظهر خلوت ترین ساعات خود را داشت، و این یعنی آرمان قدس برای مردم بهانه و بهینه است، حتی بیشتر... اشک اندیشه|حسن هربان|عضو شوید👇 ✅ @ashkeandishe