eitaa logo
کانال احکام استاد صالحی
2.7هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
333 ویدیو
21 فایل
مدیر کانال @SALEHIAMIR ارتباط با مدیر تبادلات @iahossein128 🌹کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی🌹 ⚘کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ⚘کارشناس احکام صدا و سیمای اصفهان زی لینک🔗: https://zil.ink/amirsalehi110
مشاهده در ایتا
دانلود
‏عکس از امیر صالحی
🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
❓ چه نیازی به امامت و رهبری دینی وجود دارد که از سوی خداوند منصوب شود یا مردم او را برگزینند؟ 🔰 اگر جامعه دارای پیشوا و رهبر نباشد، دچار هرج و مرج و نابودی خواهد شد و به همین دلیل سیرۂ عقلا در طول تاریخ بشر همواره بر این بوده است که جامعه دارای حاکم و رهبر باشد. 💢 بنابراین جامعه از دو حال خارج نیست: ✅ یا دارای امام هست و یا نیست. ⭕️ فرض دوم به زوال و نابودی اجتماع منتهی می شود و تنها فرض اول صحیح است. 👈 حال که جامعه لزوما رهبر می خواهد از دو حال خارج نیست: 1⃣ یا این رهبر می تواند عالم، عادل، متقی، دل سوز، مردمی، صالح و شایسته باشد. 2⃣ یا نا آگاه، ستمگر، فاسد، تبه کار، خودخواه و خلاصه ناصالح و غیر شایسته. ✳️ بدیهی است که عقل و وجدان، فرض اول را بر می گزیند؛ اما گاهی ممکن است امر، دایر بين صالح و ناصالح و واجد تمام شرایط مذکور و غیر واجد نباشد بلکه امر بين صالح و اصلح باشد؛ یعنی مسئله افضلیت مطرح باشد. ♻️ در اینجا بین اهل سنت و شیعه اختلاف است، اکثر اهل سنت بر این باورند که با وجود افضل و اصلح، امامت فاضل و صالح اشکال ندارد. 🔶 و این نیز خلاف عقل و منطق است؛ زیرا از نظر عقل ترجیح بدون مرجح جایز نیست؛ تا چه رسد به ترجیح مرجوح بر راجح؛ بنابراین، از نظر عقل تنها یک راه باقی می ماند آن هم امامت شخصی که از لحاظ همه فضایل افضل بر تمام انسان های زمان خود باشد و بر این امامت از نظر شیعه چیزی جز حکم عقل و منطق و فطرت انسان نیست. در این بینش، نه محدودیت آزادی مطرح است و نه استبداد و نه چیزی که خلاف عقل و فطرت باشد بلکه چون تنها خداوند می تواند صلاح فرد و اجتماع را تأمین کند و این کار را هم به حکم عقل انجام می دهد، فرض های دیگر را مردود اعلام می دارد. 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @javadheidari110
🏴🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃🏴 ❇️☄ منابع تاریخی زمان شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها☄❇️ ⚫️نقل های 75 روز 🔸1. کافی (دو روایت صحیح) مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ فَاطِمَةَ ع مَكَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْماً وَ كَانَ دَخَلَهَا حُزْنٌ شَدِيدٌ عَلَى أَبِيهَا وَ كَانَ يَأْتِيهَا جَبْرَئِيلُ ع فَيُحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَى أَبِيهَا وَ يُطَيِّبُ نَفْسَهَا وَ يُخْبِرُهَا عَنْ أَبِيهَا وَ مَكَانِهِ وَ يُخْبِرُهَا بِمَا يَكُونُ بَعْدَهَا فِي ذُرِّيَّتِهَا وَ كَانَ عَلِيٌّ ع يَكْتُبُ ذَلِكَ.( الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص458) عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ‏ عَاشَتْ فَاطِمَةُ س بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْماً لَمْ تُرَ كَاشِرَةً وَ لَا ضَاحِكَةً . الكافي (ط-الإسلامية) ؛ ج‏4 ؛ ص561 🔸2. الامامه و السیاسه ( ابن قتیبه) ج1، ص14 🔸3. الخرائج و الجرائح (قطب الدین راوندی)، ج2، ص524 🔸4. مناقب (ابن شهر آشوب)، ج3، ص337 🔸5. عیون المعجزات(سید مرتضی) 🔸6. مجمع البحرین (طریحی)، ج6، ص131 🔸7. تاریخ اهل البیت (ابن ابی ثلج بغدادی)ج1، ص71 🔸8. بصائر الدرجات (صفار)، ج1، ص154 🔸9. عمدة عيون صحاح الأخبار في مناقب إمام الأبرار (یحیی بن حسن - ابن بطریق) 🔸10. الهدایه الکبری (خصیبی متوفای 334)، ج1، ص176 🔸11. مجموعة نفيسة في تاريخ الأئمة عليهم السلام‏،ج1، ص12 🔸12. روضه الواعظین (فتال نیشابوری) - (72 روز) 🔸13. قصص الانبیاء (صدوق) - (72 روز) ⚫️نقل های 95 روز 🔸1. دلائل الامامه (طبری)، ص 79 روایت ابوبصیر - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عَلِيٍّ مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ، قَالَ: رَوَى أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْبَرْقِيُّ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى الْأَشْعَرِيِّ الْقُمِّيِّ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي نَجْرَانَ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ، عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ، عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِمَا السَّلَامُ) قَالَ: وَلَدَتْ فَاطِمَةُ (عَلَيْهَا السَّلَامُ) فِي جُمَادَى الْآخِرَةِ يَوْمَ الْعِشْرِينَ مِنْهُ، سَنَةَ خَمْسٍ وَ أَرْبَعِينَ مِنْ مَوْلِدِ النَّبِيِّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)، فَأَقَامَتْ بِمَكَّةَ ثَمَانَ سِنِينَ، وَ بِالْمَدِينَةِ عَشْرَ سِنِينَ، وَ بَعْدَ وَفَاةِ أَبِيهَا خَمْسَةً وَ تِسْعِينَ يَوْماً، وَ قُبِضَتْ فِي جُمَادَى الْآخِرَةِ يَوْمَ الثَّلَاثَاءِ لِثَلَاثٍ خَلَوْنَ مِنْهُ، سَنَةَ إِحْدَى عَشْرَةَ مِنَ الْهِجْرَة تنها موردی که تصریح شده به سوم جمادی الثانیه این روایت است 🔸2. مصباح (کفعمی)، ص 511 🔸3. اقبال الاعمال (سید بن طاوس)، ج2، ص623 🔸4. اعلام الوری (طبرسی)، ص152 🔸5. مصباح المتهجد (شیخ طوسی)،ج2، ص793 🔸6. عوالم، (محدث بحرانی) ج1 ص798 🔸7. المقاتل الطالبین (3ماه) ⚫️ نقل های هر دو تاریخ 🔸1. کشف الغمه، (علی بن عیسی اربلی) ج1، ص449 🔸2. تاج الموالید، (طبرسی) ج1، ص80 🔸3. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏43 ؛ ص 9 و 215 @m_faghihi @amirsalehi110
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا سرمایه کسب و کار خمس دارد؟ ✍️پاسخ: ✅طبق نظر آیت الله خامنه ای و آیت الله مکارم شیرازی: 👈اگر سرمایه به مقداری باشد که با دادن خمس آن نمی تواند با باقی مانده سرمایه مطابق شأن خود کار کند و کارکردن با بقیه، هزینه زندگی او را تأمین نمی کند، سرمایه خمس ندارد؛ اما اگر سرمایه به مقداری باشد که با دادن خمس با باقی مانده آن می تواند هزینه زندگی را تأمین کند بر سرمایه خمس تعلق می گیرد و باید خمس سرمایه را بدهد. ولی اگر با دست‌گردان کردن می تواند پرداخت کند، باید پرداخت نمایید. ✅به نظر آیت الله شبیری زنجانی: 👈سرمایه ای که مورد نیاز انسان است و با کمتر از آن زندگی او در حد آبرو و شئونش اداره نمی شود، خمس ندارد. ✅به نظر آیت الله سیستانی: 👈سرمایه خمس دارد اما اگر سرمایه کم باشد و با دادن خمس با باقی مانده آن نمی تواند زندگی را اداره کند، در این صورت باید با مرجع تقلید یا نماینده مرجع تقلید خود دست‌گردان کند و خمس آن را کم کم و به تدریج پرداخت کند. ✅به نظر آیت الله وحید خراسانی: 👈به سرمایه خمس تعلق می گیرد: اگر سرمایه به مقدار وافی برای کارکردن باشد به فتوی خمس دارد و اگر به مقداری باشد که با دادن خمس، کارکردن با باقی مانده آن کفایت امور زندگی را نکند به احتیاط واجب باید خمس سرمایه پرداخت شود. (در احتیاط واجب می توان به مرجع دیگری که بعد از مرجع تقلید اعلم باشد و فتوی بر عدم وجوب خمس داشته باشد رجوع نمود.) 📚منابع: استفتائات مراجع عظام در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
- 👌 آیا برای انجام سجده سهو وضو لازم است ؟ -احتیاط مستحب است با طهارت باشد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی: و نیز مواردی كه در لباس نمازگزار شرط می‌باشد، در لباس او شرط نیست لکن احتیاط مستحب است.) -بنابر احتیاط واجب با حالت وضو و طهارت باشد. (آیت الله مکارم ) 👌 آیا در انجام سجده سهو رعایت قبله لازم است؟ -بنابر احتیاط مستحب رو به قبله باشد. (حضرت امام، امام خامنه ای ، آیت الله سیستانی) -بنابر احتیاط واجب رو به قبله باشد. (آیت الله مکارم ) 👌 آیا در انجام سجده سهو، رعایت پوشش واجب است؟ -بنابر احتیاط واجب لازم است. (حضرت امام، امام خامنه ای ، آیت الله مکارم) -بنابر احتیاط مستحب لازم است. (آیت الله سیستانی) 👌 آیا در سجده اعضای سجده روی زمین قرار گیرد؟ -احتیاط (مستحب) آن است که تمام‏‎ ‎‏آنچه در سجدۀ نماز واجب است، خصوصاً قرار دادن هفت موضعِ سجده بر زمین، در‏‎ ‎‏سجدۀ سهو مراعات شود، هرچند واجب نبودن چیزی که صدق مسمّای سجده بر آن‏‎ ‎‏توقف ندارد، خالی از قوّت نیست. (حضرت امام) -پیشانی را بنابر احتیاط لازم، بر شیئی كه سجده بر آن صحیح است بگذارد و بنابر احتیاط مستحب، سایر مواضع سجده را به دستوری كه در سجده نماز ذکر شد، بر زمین بگذارد. (آیت الله سیستانی) -گذاردن مواضع سجده بر زمین واجب است. (آیت الله مکارم) 👌 آیا در سجده سهو واجب است پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است قرار دهد؟ -پیشانی را بنابر احتیاط لازم، بر شیئی كه سجده بر آن صحیح است بگذارد. (حضرت امام، آیت الله سیستانی) -باید پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد. (آیت الله مکارم) 👌 آیا گفتن ذکر در سجده سهو واجب است؟ -گفتن ذكر در سجده سهو واجب نیست؛ هرچند احتیاط مستحب است كه در آن ذكر بگوید. (حضرت امام، آیه الله سیستانی) -بنابر احتیاط واجب باید ذکر «بِسْمِ اللّهِ وَ بِاللّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ ايُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ» در سجده سهو گفته شود.(آیه الله مکارم) آدرس: العروة الوثقی مع التعلیقات فصل غایات الوضوء، و کتاب الصلاه، فصل فی القبله، فصل فی ما یستقبل له، و فصل فی الصلوه، فصل فی الستر و الساتر، م9؛ و کتاب الصلاه، سجود السهو، م7، توضیح المسائل مراجع، ج1، م780؛ و م790؛ حضرت امام، تحریرالوسیله، ج1. م5، و مقدمۀ سوم: ستر و ساتر (پوشش و لباس نمازگزار)، م1، امام خامنه ای، اختلاف فتاوی ارسالی سال 99، ، استفتای خصوصی، سایت، شمارۀ ۸۸۵۵۶۱، تاریخ استفتا: ۳۱خرداد۱۳۹۷.آیه الله سیستانی، توضیح المسائل جامع م1524و1525.توضيح المسائل آقای مکارم مساله1106؛ و سایت آیت الله مکارم: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45603&mid=258370 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
وظیفه ما نسبت به رهبری 🔻 حضرت آیت الله مصباح یزدی: 🔹 اولین ما نسبت به نعمت رهبری ای این است که خاضعانه از درگاه الهی طول عمر و سلامتی و توفیقات و تایید بیشتر امام خامنه ای را درخواست کنیم؛ - درخلوت، در جلوت، در مواقع عبادت، در مواقع تشرف [به اماکن مقدسه] - این را از بزرگ‌ترین وظایف خودمان و بهترین آرزو‌های خودمان بدانیم که برکتش شامل لااقل ۸۰ میلیون مردم کشور خودمان و صد‌ها میلیون مسلمان دیگر می‌شود. 🔸 دومین وظیفه ما نسبت به امام خامنه ای این است که سعی کنیم واقعا بفهمیم منویات ایشان و خواسته‌های ایشان از نیرو‌های مختلف دقیقا چیست؟ 🔹 گاهی منافع شخصی مانع می‌شود از این که آدمی درست دقت کند که ببیند آقا از من چه می‌خواهد و تفسیر می‌کند به آن چیزی که دلخواه خودش است. این‌ها از وساوس شیطانی است و مانع می‌شود از این که این برکات عمومیت پیدا کند و نتایجش نصیب شود.۹۸/۷/۱۵ @m_faghihi
🔴یکی از جنایات بزرگ رژیم طاغوت، همین مسئله‌ی هفده دی هست. ♦️امام خامنه ای(مد ظله): کشف حجاب، از بین بردن آن حائل و فاصله‌ای که در اسلام میان دو جنس قرار داده شده است - که این برای سلامت زن و سلامت مرد است؛ برای سلامت جامعه است - تا همان بلائی که بر سر زن در جوامع غربی آمد، بر سر زن مسلمان ایرانی بیاورند. این اقدام را رضاخان با چماق انجام داد. ♦️زن غربی با ورود در منجلاب فساد، دستاوردش نابودی خانواده بود. این‌جور نبود که زن با برداشتن حجاب در میدان علم یا در میدان سیاست یا در میدان فعالیت‌های اجتماعی پیشرفت کند؛ همه‌ی اینها با حفظ حجاب و عفت ممکن بود و ما در نظام اسلامی این را تجربه کردیم. ♦️ برداشتن حجاب، مقدمه‌ای برای برداشتن عفت بود؛ برای برداشتن حیا در جامعه‌ی اسلامی بود؛ برای سرگرم کردن مردم به عامل بسیار قوی و نیرومند جنسی بود؛ برای اینکه از همه‌ کارهای دیگر بمانند و یک مدتی هم موفق شدند، اما ایمان عمیق ملت ایران نگذاشت زن‌های مسلمان ما با وجود سختگیری‌ها در طول زمان، در مقابل این فشار سرکوبگر مقاومت کردند. 🌍 @ebratha_ir @m_faghihi
📚 دریافت مبلغ تخفیف توسط مسئول خرید 🆔 @leader_ahkam @amirsalehi110
🌷 بررسی فقهی آلودگی هوا 🔹حجت‌ الاسلام و المسلمین امیر صالحی، کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تبیین کرد؛ 📝 مرسلات: dte.bz/95mo 📝 خبرگزاری مهر: dte.bz/95me 📝 خبرگزاری رسا: dte.bz/95rs 📝 خبرگزاری شبستان: dte.bz/95sh 📝 خبرگزاری ایکنا: dte.bz/95iq 📝 خبرگزاری برنا: dte.bz/95bo 📝 صاحب نیوز: dte.bz/95sb 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
چرا برای اموات سوره حمد میخوانیم؟ *چرا هفت حرف در سوره ی حــمــد نیست؟* « ث ، ج ، خ ، ز ، ش ، ظ ، ف » قیصر روم برای یکی از خلفای بنی عباس ، در ضمن نامه ای نوشت: ما در کتاب انجیل دیده ایم که هرکس از روی حقیقت، سوره ای بخواند که خالی از هفت حرف باشد، خداوند جسدش را بر آتش دوزخ حرام میکند ، و آن *هفت حرف عبارتند از:* « ث ، ج ، خ ، ز ، ش ، ظ ، ف » ما هر چه بررسی کردیم ، چنین سوره ای را در کتاب های تورات و زبور و انجیل نیافتیم ، آیا شما در کتاب آسمانی خود ، چنین سوره ای را دیده اید? *خلیفه عباسی دانشمندان را جمع کرد ، و این مسئله را با آنها در میان گذاشت ، آنها از جواب آن درماندند، سر انجام این سوال را از امام هادی علیه السلام پرسیدند.* *آن حضرت در پاسخ فرمودند:* آن سوره ، سوره « حــمد » است، که این حروف هفتگانه در آن نیست... پرسیدند: فلسفه ی نبودن این هفت حرف، در این سوره چیست ؟ *حضرت فرمود:* ۱*-حرف « ث » اشاره به « ثبور »هلاکت است. ۲-حرف « ج » اشاره به « جحیم » نام یکی از درکات دوزخ است . ۳-حرف « خ » اشاره به « خبیث » ناپاک است. ۴-حرف « ز » اشاره به « زقوم » غذای بسیار تلخ دوزخ است. ۵-حرف « ش » اشاره به « شقاوت » بدبختی است. ۶-حرف « ظ » اشاره به « ظلمت » تاریکی است. ۷-حرف « ف » اشاره به « آفت » است. ️خلیفه،این پاسخ را برای قیصر روم نوشت قیصر پس از دریافت نامه ، بسیار خوشحال شد ، و به اسلام گروید ، و در حالی که مسلمان بود از دنیا رفت. *شرح شافیه ابی فراس ، مطابق نقل منتخب التواریخ ، ص ۷۹۵*... برای سلامتی امام زمان صلوات 🌴اللهم عجل لولیک الفرج🌴 @m_faghihi
🌷موضوع:خمس اموال ميّت 🌹سؤال :شخصى داراى سال خمسى است، اگر در اثناى سال فوت كند، آيا ورثه او مى توانند قبل از پرداخت خمس او از تركه او در تجهيز و تكفين و ساير مخارج ميت مصرف كنند؟ 🌺جواب: همه مراجع:آنچه از درآمد سال فوت، صرف مؤونه نشده، بايد خمس آن پرداخت شود و از مال خمس داده شده به مصرف تجهيز و تكفين ميت برسانند و حتى كفنى را كه خود ميت از درآمد سال فوت خريده بايد خمس آن را بپردازند. ⚘آیت الله شبیری زنجانی:  البته مخارج ضروري كفن و دفن و مراسم ترحيم  به مقداری كه اگر از مال ميّت صرف آنها نشود آبروي ميّت در خطر است، از مخارج ميّت به شمار مي آيد و خمس به آنها تعلّق نمي گيرد. 🔎پی نوشت: رساله مراجع معظم مسئله۱۷۶۷ 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☎️شماره تلفن دفاتر مراجع عظام تقلید دفتر آیةالله خامنه‌ای در قم. ☎️ 02537746666 دفتر آیةالله سیستانی در قم. ☎️ 02537741415 دفتر آیةالله مکارم شیرازی در قم. ☎️ 02537473 دفتر آیةالله نوری همدانی در قم. ☎️ 02537741850 دفتر آیةالله صافی گلپایگانی در قم. ☎️ 02537479 دفتر آیةالله شبیری زنجانی در قم. ☎️ 02537740321 دفتر آیةالله تبریزی در قم. ☎️ 02537744286 دفتر آیةالله فاضل لنکرانی در قم. ☎️ 02537706040 دفتر آیةالله بهجت در قم. ☎️ 02537732740 دفتر آیةالله سبحانی در قم. ☎️ 02537743151 دفتر آیةالله وحید خراسانی در قم. ☎️ 02537740611 دفتر آیةالله مظاهری در اصفهان. ☎️ 03134494691 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110