جشنواره علوم انسانی عمار
💠 حجت الاسلام محمدی تشریح کرد؛
چگونگی ورود واژه مصلحت به ادبیات حکمرانی انقلاب اسلامی
مدیر موسسه معنا چگونگی ورود واژه مصلحت به ادبیات حکمرانی انقلاب اسلامی را تشریح کرد.
به گزارش دبیرخانه جشنواره علوم انسانی عمار، حجت الاسلام علی محمدی در دومین نشست از سلسله نشستهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی که در سالن علامه طباطبایی مرکز همایشهای غدیر برگزار شد، اظهار کرد: بدون فهم مسئله مصلحت امکان خوانش دهه نخست انقلاب اسلامی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از اتفاقات این دهه در مسیر مصلحت اندیشی است، مطرح کرد: چالش مصلحت را باید در فضای انقلاب اسلامی جستوجو کنیم.
مدیر موسسه معنا با بیان اصل 112 قانون اساسی، عنوان کرد: این اصل در بازنگری قانون اساسی در سال 1368 اضافه شد که علت اضافه شدن واژه مصلحت به ادبیات حکمرانی انقلاب اسلامی تشریح میکند.
وی با اشاره به اینکه تفکر مردم پیش از ورود این واژه این بودکه تمام مصلحتهای مردم در شریعت آمده است، خاطرنشان کرد: عدم اعتبار قوانین مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان ازجمله دلایل ورود این ادبیات به حکمرانی انقلاب اسلامی است.
محمدی با بیان اینکه سال 65 و 66 شاهد اتفاقات بزرگی در انقلاب اسلامی هستیم، تصریح کرد: برای تصویب قانون کار اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان به وجود میآید.
وی افزود: شورای نگهبان در این قانون اعتقاد داشت که دو نفر درحال توافقی هستند که دولت نمیتواند در آن دخالتی داشته باشد.
مدیر موسسه معنا با اشاره به اینکه در این شرایط وزیر کار طی نامهای از امام خمینی(ره) استفتاء کرد، یادآور شد: در هر شرایطی دولت میتواند به این موضوع ورود کند.
وی با بیان اینکه پس از این اتفاق و چندین اتفاق دیگر آیت الله صافی گلپایگانی از شورای نگهبان استعفاء دادند و کناره گیری کردند، ابراز کرد: در این دوران جریان مصلحت به جایی رسیده است که اسلام آمریکایی با اسلام چپ در تقابل صددرصد قرار دارند.
حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در ماجرای مصلحت دو لایه را از هم مجزا کرده است، بیان کرد: امام در لایه احکام فرعیه تطبیق عناوین ثانویه را از اختیارات عموم مردم میداند.
وی افزود: در لایه بعدی حضرت امام خمینی(ره) شکلگیری جهتگیریها تمامی احکام را مقید به آن میداند و این موضوع مبنای جریان ولایت است.
🔰جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔️ @ammar_ensani
💠 حجت الاسلام موسوی:
آشنایی با پاسخ اسلام به عدالت طلبی بشریت
رئیس پژوهشگاه باقرالعلوم گفت: تنها امام با اعطای مالکیت به آحاد مردم میتواند مقابل نظام سرمایهداری ایستادگی کند.
به گزارش دبیرخانه جشنواره علوم انسانی عمار، حجت الاسلام سیدعلی موسوی در دومین نشست از سلسله نشستهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی که در سالن علامه طباطبایی مرکز همایشهای غدیر برگزار شد، اظهار کرد: تحقق عدالت مهمترین سوال تاریخ بشریت است.
وی با اشاره به اینکه یکی از پاسخها به این سوال مالکیت دولتی است، مطرح کرد: در این شرایط تمام مردم کارگر دولت خواهند شد و دولت نیز به شکل یکسانی دستمزدها را تقسیم میکند.
رئیس پژوهشگاه باقرالعلوم با بیان اینکه در این مرحله سوال دیگری مبنی بر تضمین توزیع عادلانه عدالت مطرح شد، عنوان کرد: در این شرایط مقرر شد گروهی از همین کارگرها برای نظارت بر عملکرد دولتها وارد حکمرانی شوند.
وی افزود: مشکل از زمانی آغاز شد که این قشر کارگر نیز کاخ نشین شدند و از وظایف عدالتخواهی خود دور شدند.
🔰جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔️ @ammar_ensani
💠حجت الاسلام موسوی با اشاره به اینکه نگاه مقابل این نگاه نیز مبنی بر ارتقای رفاه بجای توزیع فقر بود، خاطرنشان کرد: این نگاه نیز پاسخ مناسب برای این سوال را نتوانست مطرح کند.
وی با بیان اینکه امروز شاهد رسوایی نظام سرمایهداری نیز هستیم، تصریح کرد: در جامعه امروز 2 درصد مردم صاحب 90 درصد سرمایه دنیا هستند ولی نتوانستهاند توزیع عادلانه در جامعه را محقق کنند.
رئیس پژوهشگاه باقرالعلوم با اشاره به پاسخ اسلام به این سوال، یادآور شد: ازجمله مثالهایی که در این راستا میتوان استفاده کرد، موضوع اصلاحات ارضی است.
وی با بیان اینکه مسئله اصلی در اصلاح اراضی جلوگیری از ویژهخواری عدهای بوده است، ابراز کرد: با این اتفاق از بردهداری جلوگیری و کمر این سنت شکسته شد.
موسوی با اشاره به اینکه دولت و ساختار توانایی مقابله با نظام سرمایهداری را ندارد، بیان کرد: تنها امام با اعطای مالکیت به آحاد مردم میتواند مقابل این نظام ایستادگی کند.
وی با بیان اینکه باید مردم پای کار پروژه ولی خدا باشند، اظهار داشت: یکی از کارکردهای نماینده ولی خدا تحقق عدالتخواهی مردم است.
رئیس پژوهشگاه باقرالعلوم با اشاره به اینکه نظام اسلامی برای مقابله با نظام سرمایهداری پدید آمده است، مطرح کرد: این موضوع زمانی محقق میشود که بتوانیم ساختاری در راستای آن ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه برای ایجاد ساختار نهایی اسلامی باید از ایدههای ناب و عمیق اسلامی استفاده کنیم، عنوان کرد: امام خمینی(ره) نیز به دنبال استفاده از این ایدهها بوده است.
🔰جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔️ @ammar_ensani
6.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مروری بر كتاب اول جشنواره علوم انساني عمار
🔷️ کتاب اول جشنواره علوم انسانی عمار در یازده فصل و ۴۵۰ صفحه به توضیح و گزارش فعالیتهای اولین جشنواره علوم انسانی عمار آثار، ایدهها، گفتارها، رویدادها و نقدهایی که پیرامون این جشنواره صورت گرفته پرداخته است.
💠 *سرفصلهای کتاب اول:*
🔹️فراخوان جشنواره علوم انسانی عمار
🔹️دغدغه علوم انسانی عمار از کجا شکل گرفت؟
🔹️مصاحبه با شورای علمی جشنواره علوم انسانی عمار
🔹️یادداشتها و نظرات
🔹️شرح و بسط ایده
🔹️شب اندیشه
🔹️دورههای آموزشی
🔹️برنامه تلویزیونی مسئله
🔹️معرفی هیئت داوران جشنواره علوم انسانی عمار
🔹️چکیده مقالات راهیافته به مرحله داوری
🔹️آثار برگزیده اولین جشنواره علوم انسانی عمار
🔶️علاقه مندان برای تهیه کتاب میتوانند از دو طریق ثبت سفارش انجام دهند:
🔹️ از طریق انتشارات راهیار به نشانی raheyarpub.ir
🔹️ و یا از طریق ارتباط با شناسه @book_a در ایتا و بله
🔰 جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔️ @ammar_ensani
جشنواره علوم انسانی عمار
💠 حجت الاسلام تاکی:
لزوم تدریس قانون بجای فقیه در حوزههای علمیه
استاد حوزه علمیه گفت: میان فقه و قانون فاصلههایی است که برای نزدیک شدن به اندیشههای امام خمینی(ره) باید در حوزههای علمیه بجای فقه، قانون تدریس شود.
به گزارش دبیرخانه جشنواره علوم انسانی عمار ، حجت الاسلام محمدجواد تاکی در دومین نشست از سلسله نشستهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی که در سالن علامه طباطبایی مرکز همایشهای غدیر برگزار شد، اظهار کرد: در دوران مشروطه شاهد دعوای فقهی علمای قم و نجف بودیم.
وی ادامه داد: این دعوا در دهه 50 و 60 در عرصه انقلاب اسلامی بروز کرد.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در دوران مشروطه این بحث مطرح بود که قانون اساسی بدعت در دین است، مطرح کرد: امام خمینی(ره) معتقد بودند که من تمدن اسلامی را در فقه میبینیم.
وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) بدون حکم حکومتی مباحث را در دهه 60 پیش بردند، عنوان کرد: تمام موضوعات ازجمله قانون کار، اصلاح اراضی و ... را با استفاده از فقه جلو بردند.
تاکی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) امام قانون بود و فقهای امروز فقهای فقه هستند، خاطرنشان کرد: میان فقه و قانون فاصلههایی است که برای نزدیک شدن به اندیشههای امام خمینی(ره) باید در حوزههای علمیه بجای فقه، قانون تدریس شود.
وی با بیان اینکه تمرکز اصلی بسیاری مسائل در مرحله قانون است، تصریح کرد: فقیه در مرحله نخست کشف انجام میدهد، سپس عنصر کشف شده را در قالب متناسب با زمان و مکان تبدیل به مدل قابل ارائه میکند که نیازمند استنباط است.
استاد حوزه علمیه افزود: فقیه در مرحله ساخت باید مصلحت اندیشی داشته باشد و امام خمینی(ره) در دهه 60 در این مرحله قرار داشتند.
وی با اشاره به اینکه در فقه استنباط حکم را آموزش میبینیم، یادآور شد: امام خمینی(ره) بجای استنباط حکم، استنباط موضوع را داشتند.
تاکی با بیان اینکه امام خمینی(ره) در ادبیات فقهی انقلاب اسلامی را پیش بردند، ابراز کرد: این ادبیات بر مبنای استنباط موضوع است که تمام نکات ازجمله مصلحت، بررسی زمان و مکان و ... را در خود دارد.
وی با اشاره به اینکه برای شناسایی امام باید جامعهسازی ایشان در دهه 60 را بشناسیم، بیان کرد: باتوجه به اینکه حوزه در این عرصه ضعف دارد، هنوز نتوانستیم امام را بشناسیم.
🔰 جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔️ @ammar_ensani
جشنواره علوم انسانی عمار
💠 حجت الاسلام اسدپور:
فقه نهضت امام خمینی(ره) بیشترین الگوگیری را از عاشورا دارد
مسئول اندیشکده ضحی گفت: در طول سالیان تاریخ شیعه غیر از امام خمینی(ره) احدی از فقها نسبت به عاشورا فتوا ندادند.
به گزارش دبیرخانه جشنواره علوم انسانی عمار، حجت الاسلام امین اسدپور در دومین نشست از سلسله نشستهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی که در سالن علامه طباطبایی مرکز همایشهای غدیر برگزار شد، اظهار کرد: امام خمینی(ره) از ابتدای هجرت به قم در مسائل فلسفی و عرفانی ورود کردند.
وی با اشاره به اینکه در سالهای 1327 و 1329 شاهد شکلگیری فقه نهضت هستیم، مطرح کرد: در این سالها نخستین کتابهای امام خمینی(ره) نگارش شد.
مسئول اندیشکده ضحی با بیان اینکه نگاه ولایت فقیه و ولایت مطلقه امام خمینی(ره) به طور کامل در رسالههای ایشان در سالهای 1327 و 1329 وجود دارد، عنوان کرد: در این زمانها اگرچه امام اختلافات دیدگاهی با آیت الله بروجردی داشتند ولی باتوجه به اینکه ایشان را اعلمتر از خود میدانستند تا زمان حیات ایشان به طور کامل از او تابعیت میکردند.
وی با اشاره به اینکه پس از فوت آیت الله بروجردی شاهد آغاز فتواهای اجتماعی امام خمینی(ره) هستیم، خاطرنشان کرد: امسال همزمان با شصتمین سالگرد آغاز نهضت اجتماعی امام خمینی(ره) بهترین فرصت برای شناسایی اندیشههای امام فراهم شده است.
اسدپور با بیان اینکه فقه نهضت امام بیشترین الگوگیری را از عاشورا دارد، تصریح کرد: در طول سالیان تاریخ شیعه غیر از امام خمینی(ره) عهدی از فقها نسبت به عاشورا فتوا ندادند.
وی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فقه نهضت به فقه حکمرانی تغییر پیدا کرد، یادآور شد: اوج فقه امام خمینی(ره) در دوران فقه حکمرانی ایشان است.
🔰 جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔️ @ammar_ensani
-1225253117_1014122077 (1).mp3
19.83M
💠 سلسله همایشهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
📌همایش دوم
🔸️حجت الاسلام والمسلمین قنبریان
🔹️عنوان بحث:نمایی از فقه اقتصادی امام خمینی(ره)
-پنجشنبه ۴ خردادماه
🔰 جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔️ @ammar_ensani
632233731_1941880835.mp3
16.15M
💠 سلسله همایشهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
📌همایش دوم
🔸️حجت الاسلام علی فرحانی
🔹️عنوان بحث:نظریه اسلام وحدانی و تاثیر آن بر اسلامی سازی علوم انسانی
-پنجشنبه ۴ خردادماه
🔰 جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔️ @ammar_ensani
-1286725888_808306671.mp3
11.68M
💠 سلسله همایشهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
📌همایش دوم
🔸️حجت الاسلام مهدی امامی
🔹️عنوان بحث:رابطه عقل و عمل در فاعل بالتجلی در سنت فکری امام خمینی(ره)
-پنجشنبه ۴ خردادماه
🔰 جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔️ @ammar_ensani
-1367990528_611979947.mp3
14.04M
💠 سلسله همایشهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
📌همایش دوم
🔸️حجت الاسلام علی محمدی
🔹️عنوان بحث:شریعتگرایی و مصلحتگرایی در مکتب امام خمینی(ره)
-پنجشنبه ۴ خردادماه
🔰 جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔️ @ammar_ensani