#یادداشت_کوتاه
نظر داوود مرادیان درباره مجله دانشمند ایران
گفتنیست چند نخبه در اصفهان هم برای شروع یک پروژه رسانه ای به صورت جدی مشغول تحلیل این مجله هستند.
امیدواریم این کار خوب ژورنالیستی در ژورنالیسم تلویزیونی ایران هم اثر گذار باشد.
شما عزیزان هم اگر این مجله را خوانده اید نظرتان را برای ما ارسال کنید.
دیدهبان
برای فرهنگ و هنر
👈 مردم به گونه ای نمی اندیشند که خودشان فکر می کنند. بلکه به گونه ای می اندیشند که دیگران برای آن برنامه ریزی کرده اند.
#نهمین_قرار_تماشا
🔻داستان این هفته قرار تماشا، تحلیل رسانه هایی است که حقوق مردم را به نفع حزب خودشان ضایع می کنند و بعد از خودشان قهرمان و مظلوم می سازند.
و این می شود که این سوالات پدید می آید:
⏺چه می شود که مردم، معترضِ مسائلی هستند که خود طرفدار آن هستند؟
⏺چه می شود که مردم نتوانند تشخیص دهند چه چیز برایشان مفید و چه چیز مضر است؟
⏺علت بی اعتمادی مردم به سیاست چیست؟ چرا مردم دیگر به سیاسیون اعتماد ندارند؟
⏺رسانه های وابسته به احزاب چقدر آزادی خواهانه رفتار می کنند؟ آیا این رسانه ها نقاط قوت حزب های دیگر را هم می گویند؟
⏺وقتی رسانه ای گفتمانی در کشور ایجاد می کند، چگونه می توان در خارج از این گفتمان او را نقد کرد؟
🔸مثلا مردمی که فکر می کنند کشور به چین و روسیه فروخته شده، اگر از پیشرفت ایران در گرو این رابطه صحبت کنید، آیا از شما قبول خواهند کرد؟ چگونه می توان این گفتمان در اذهان مردم را تغییر داد و به آن ها شاخص و معیار داد؟
◀️این هفته در قرار تماشا به کاوش درباره سوالات بالا می پردازیم.
👈چهارشنبه ۱۱ مردادماه از ساعت ۱۶
خیابان استانداری، گذر سعدی ، عمارت تاریخی سعدی، حوزه هنری انقلاب اسلامی استان اصفهان
#قرار_تماشا
#معرفی_فیلم
یک گزارش خواندنی
خبرنگار فرهنگی تسنیم گزارش خوبی از وضعیت نشر تهیه کرده است.
متن کامل گزارش:
https://tn.ai/2934459
دیدهبان
برای فرهنگ و هنر
#اطلاعیه
فرهیختگان گرامی
باسلام
فصل اول قرار تماشا به پایان رسید. به زودی آغاز فصل دوم را به اطلاع شما عزیزان خواهیم رساند.
تیم قرار تماشا بین دو فصل مباحث فصل اول قرار تماشا را جمع بندی و برای انتشار آن تلاش خواهد کرد.
عزیزانی که قصد همکاری دارند می توانند با ما در ارتباط باشند.
راه ارتباطی:
09132014723
@omidvaram
می دانید یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است؟
شیعه یک جمع متفرّقى بود؛ یک جامعهاى بود که در یک جا و در یک مکان زندگى نمیکرد؛ در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند -اطراف و اکناف بلاد- امّا یک روح در این کالبدِ متفرّق و در این اجزای متشتّت در جریان است؛ مثل دانههاى تسبیح، یک رشته و یک نخ، همهى اینها را به هم وصل میکرد. آن رشته چه بود؟ رشتهى اطاعت و فرمانبَرى از مرکزیّت تشیّع، از رهبرى عالى تشیّع یعنى امام؛ همهى این رشتهها به آنجا متّصل میشد؛ قلبى بود که به همهى اعضا فرمان میداد؛ و به این ترتیب، تشیّع یک سازمان و یک تشکیلات بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند، امّا بودند کسانى که از حال همه باخبر بودند. اطاعت و فرمانبَرى آنها بهحساب، فریاد زدنشان از روى دستور، سکوتشان برطبق نقشه، همه چیزشان با حساب. فقط یک عیبى کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند. اهل یک شهر و شیعیان یک منطقه، البتّه یکدیگر را میدیدند، امّا یک کنگرهى جهانى لازم بود براى شیعیانِ روزگار ائمّه (علیهمالسّلام). این کنگرهى جهانى را معیّن کردند، وقتش را هم معیّن کردند؛ گفتند در این موعدِ معیّن، در آن کنگره هرکس بتواند شرکت کند. آن موعد، روز اربعین است؛ و جاى شرکت، سرزمین کربلا است؛چون روح شیعه روح کربلائى است، روح عاشورائى است.
سید علی خامنه ای ۲۴/۱۲/۱۳۵۲
#اربعین
#خواندنی
هدایت شده از دیدهبان فرهنگ و هنر اصفهان
#اندیشکده_تبیین
برای آنکه بتوانیم در جهاد تبیین موفق باشیم باید به خوبی پیرامون چیستی و چگونگی تبیین تفکر کنیم.
تبیین چیست؟
تبیین درست و صحیح چگونه ممکن است؟
اندیشکده مردم نهاد تبیین در اصفهان تاسیس شد.
به زودی خبر های بیشتری درباره اندیشکده تبیین منتشر خواهد شد.
#اندیشکده_مردم_نهاد_تبیین
🔸 چرا بعضی ها، اربعینی ها را تمسخر می کنند ➕ پاسخ حضرت علی (ع)
👈 شاید برای عده ای سوال شود که چرا باید به زیارت اربعین در چنین هوای گرم و در چنین سرزمینی که هیچ جاذبه اقلیمی ندارد برویم؟
شاید بسیاری تمسخر کنند که این همه جای خوش آب و هوا در کره زمین. شما دیوانه ها چرا به اربعین چسبیدید؟
شاید عده ای فکر کنند که اربعینی ها آدم های کم ذوق و بی سلیقه و دنیا ندیده ای هستند که بی چاره ها به خاطر پایین بودن سطح علم و فرهنگ شان دل به چهار تا موکب و ضریح خوش کرده اند!!
حضرت علی (ع) در روایتی فلسفه حج را بیان می دارند که می توان با تفکر در آن به فلسفه اربعین نیز پی برد.
امیرالمومنین علی (ع) از قول خداوند متعال می فرماید: و (خداوند) فرمود آن كس كه توان رفتن به خانه خدا را دارد حج بر او واجب است و آن كس كه انكار كند خداوند از همه جهانیان بی نیاز است.
👈 همچنین آن حضرت در رابطه با فلسفه حج می فرمایند:
« آیا مشاهده نمی كنید كه همانا خداوند سبحان انسان های پشین از آدم (ع ) تا آیندگان این جهان را با سنگ هایی در مكه آزمایش كرد كه نه زیان می رسانند و نه نفعی دارند نه می بینند و نه می شنوند. خداوند این سنگ ها را خانه محترم خود قرار داده و آن را عامل پایداری مردم گردانید. سپس كعبه را در سنگلاخ ترین مكان ها بی گیاه ترین زمین ها و كمترین دره ها در میان كوه های خشن سنگ ریزه های فراوان و چشمه های كم آب و آبادی های از هم دور قرار داد كه نه شتر، اسب و گاو و گوسفند هیچ كدام در آن سرزمین رفاه ندارند.
👈سپس آدم (ع ) و فرزندانش را فرمان داد كه به سوی كعبه باز گردند. تا مردم با عشق قلب ها به سرعت از میان فلات و دشت های دور و از درون شهرها، روستاها، دره های عمیق و جزایر از هم پراكنده دریاها به مكه روی می آورند، شانه های خود را بجنبانند، گرداگرد كعبه لااله الاالله بر زبان جاری می سازند و اطراف خانه طواف كنند و با موهای آشفته، بدن های پرگرد و غبار در حركت باشند لباس های خود را كه نشانه شخصیت هر فرد است درآورند و با اصلاح كردن موهای سر، قیافه خود را تغییر دهند كه آزمونی بزرگ و امتحانی سخت و آزمایشی آشكار است برای پاكسازی و خالص شدن كه خداوند آن را سبب رحمت و رسیدن به بهشت قرار داد.
👈 اگر خداوند خانه محترمش و مكان های انجام مراسم حج را در میان باغ ها و نهرها و سرزمین های سبز و هموار و پردرخت و میوه مناطقی آباد و دارای خانه ها و كاخ های بسیار و آبادی های به هم پیوسته در میان گندمزارها و باغ های خرم و پرگل و گیاه دارای منازلی زیبا و پرآب در وسط باغستانی شادی آفرین و جاده های آباد قرار می داد به همان اندازه كه آزمایشی ساده بود پاداش نیز سبك تر می شد، اگر پایه های و بنیان كعبه و سنگ هایی كه در ساختمان آن به كار رفته از زمرد سبز و یا یاقوت سرخ و دارای نور و روشنایی بود، دل ها دیرتر به شك و تردید می افتادند و تلاش شیطان بر قلب ها كمتر اثر می گذاشت و وسوسه های پنهانی او در مردم كارگر نبود.
در صورتی كه خداوند بندگان خود را با انواع سختی ها می آزماید و با مشكلات زیاد به عبادت می خواند و به اقسام گرفتاری ها مبتلا می سازد تا كبر و خودپسندی را از دل هایشان خارج كند و به جای آن فروتنی آورد و درهای فضل و رحمتش را به رویشان بگشاید و مسایل عفو و بخشش را به آسانی در اختیارشان گذارد.»
👈با تأمل در سخنان بالا می توان درک کرد که سنت خداوند هیچ گاه ایجاد جاذبه های معمولی برای دیندار کردن مردم نبوده.
خداوند میخواهد مردم به خاطر مفاهیم عمیق تر و مهم تر دل هایشان به دین متوجه شود.
لذا در دستگاه خداوند پروپاگاندا و تهییج معنایی ندارد. آن چه هست تبلیغ و رساندن معنا به مردم است. چرا که اگر لوازم درست رسیدن معنا به مردم رعایت شود، خود معنا بالاترین جذابیت را دارد.
پس وظیفه ما در راستای اربعین آن است که فلسفه اربعین را برای مردم تبیین کنیم. فلسفه ای که اگر آن را نگوییم و اگر خدای نکرده مردم حق اربعین را به جای نیاورند خداوند امتحان سختی خواهد گرفت.
🔸 امیرالمومنین علی (ع): خدا را! خدا را! درباره خانه خدا تا هستيد آن را خالي مگذاريد زيرا اگر كعبه خلوت شود مهلت داده نمي شويد.
#اربعین
#خواندنی
#دیده_بان
https://eitaa.com/ammaresf
رصد سرخطهای حوزه فرهنگ و هنر در صفحه اول روزنامههای کشور
اصفهان زیبا امروز نوشت:
هتلهای اصفهان اصفهانی نیستند
یادداشتی مهم درباره نسبت هتلهای اصفهان با امتداد هویتی شهر
#رصد
#تیتر_فرهنگ
#تیتر_هنر
دیدهبان
برای فرهنگ و هنر
رصد سرخطهای حوزه فرهنگ و هنر در صفحه اول روزنامههای کشور
اصفهان امروز :
دانشگاهها پل دیپلماسی علمی ایران با دیگر کشورها
روزنامه اصفهان امروز به یکی از مهم ترین عنصر های دیپلماسی پرداخته است. حوزه ای که اگر جمهوری اسلامی ایران در آن فعالیت کند زمینه های مهمی برای تشکیل تمدن اسلامی فراهم خواهد شد.
#رصد
#تیتر_فرهنگ
#تیتر_هنر
دیدهبان
برای فرهنگ و هنر
و اما تبیین چیست؟
آیا ما میتوانیم بدون شناخت چیستی تبیین، تبیین کنیم؟
آیا میتوان بدون شناخت یک فعل آن فعل را انجام دهیم؟
مگر تبیین چیست که میتواند وسوسه شیاطین را بی اثر کند؟
#اندیشکده_تبیین
تلاش می کنیم امر ولی امر را بهتر درک کنیم تا بتوانیم اطاعت امر کنیم.
🔰قویتر شدیم
📍برشهایی از مصاحبه با مسعود نجابتی در شماره چهارم «سوره»
💠بلوای ۱۴۰۱ و «هنر هجو»
🔖هم سال ۸۸ و هم سال ۱۴۰۱، شاهد پوستاندازی گرافیک انقلاب بودیم. افراد تازهای را شناختیم و با آنها ارتباط گرفتیم و اجتماع هنرمندان انقلابی گستردهتر و قویتر شد. همانطور که انقلاب ما در جهان قویتر میشود، گرافیک انقلاب هم در حال قدرتمندتر شدن است.
🔖سال ۸۸ با شروع فتنه بچهها احساس کردند باید کاری انجام دهند. شرایط جامعه ملتهب بود. آن طرف هم کار میکردند و به هر حال یک فضای زدوخورد بود. بعد از آن بود که بچهها هم را پیدا کردند و فهمیدند یکی دو نفر نیستند. تا زمانی که احساس میکنید تنها هستید، خیلی جرئتی پیدا نمیکنید کاری کنید. در فضاهای انقلابی هم همینطور است؛ وقتی [مشابه خودتان را پیدا میکنید]، احساس قدرت و قوت قلب میکنید. جمع شدن بچهها در این دوره کنار هم برکات زیادی داشت
🔖غبار فتنه که فروکش کرد یکدیگر را پیدا کردیم. آقای میری در مشهد با جمعی از طراحان مشهدی در همین شرایط، نهضتی به راه انداخته بودند تحت عنوان پوستر انقلاب. آقای مجلسی هم با دوستانش در اصفهان مجمع طراحان انقلاب را بنا گذاشتند. جناب آقای حیاتی هم که علاوه بر هیئت هنر آتلیۀ سهدرچهار را با جمعی کاربلد تأسیس کرده بود. کانون هنر شیعی هم که پیش از این با همکاری سیدمهدی حسینی و مرحوم سیدمحمد ساجدی در قم تشکیل شده بود.
🔖گرافیک واکنش سریع، ضربالعجلی و خلق الساعه غالباً به سمت فتومونتاژ میرود. فتومونتاژ یکی از مهمترین اتفاقات گرافیک آن دوره است؛ کاری که خیلی راحت انجام میشد و از طرفی برای مخاطب هم جذابیت داشت. میتوان گفت فتومونتاژ شاخصۀ مهم گرافیک این دوره [سال ۸۸] است.
🔖در بلوای سال ۱۴۰۱ ما به این رسیدیم که کاریکاتور و کارتون در این فضا مهم است. فضای هجو، هجو دشمن، بسیار مهم است. هجو دشمن اینجا مهم است. هم سند تاریخی و هم سند روایی داریم. پیامبر هم در جنگ در برخی مواقع میگوید هجو کنید. در یک فضایی هستیم که منطق جواب نمیدهد. الان بیایید توضیح دهید و منطق و استدلال بیاورید، طرف مقابل مسخره میکند، خب شما هم بیا و هجو کن.
#مسعود_نجابتی #هنر #گرافیک #خط #بلوای_۱۴۰۱ #فتومونتاژ
🚩برای دریافت و خرید شماره چهارم ماهنامه سوره میتوانید به صفحات ماهنامه سوره در اینستاگرام و پیامرسانهای بله، ایتا، تلگرام و روبیکا پیام دهید.
👉 @sourehmagazine
#اندیشکده_تبیین