eitaa logo
آموزش تخصصی پرورش صدا ، فن بیان ، تنفس ، تکلم ، اصلاح سبک زندگی ، تغذیه و مداحی فکور
3هزار دنبال‌کننده
771 عکس
396 ویدیو
51 فایل
آموزش تخصصی پرورش صدا ، فن بیان ، تنفس ، تکلم اصلاح سبک زندگی ، تغذیه و اصول و فنون مداحی "جواهری فکور" مدرس ، نویسنده و پژوهشگر «صدا و بیان خوب یعنی یه حس عالی» https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم با توجه به اینکه قراره ان شاالله بصورت پایه ای بحث مقتل و مرثیه خوانی رو دنبال کنیم موضوعات مربوط به دوران کودکی ابی عبدالله الحسین علیه السلام رو مطرح می کنیم و همونطور که تو کلاس ها عرض کردم عزیزان هنرجو بایستی این موارد رو طبق مفاد دروس تدریس شده و در قالب ردیف های آوازی و بر اساس اصول صحیح خوانی ان شاالله در جلسات ارائه بدن. عزیزانی هم که قادر نیستن به هر دلیلی در کلاس های حضوری شرکت کنن، در حد توان بصورت غیر حضوری در خدمتشون هستم. التماس دعا جواهری فکور
▫️ ▫️ علیه السلام دوران کودکی و نوجوانی امام حسین علیه السلام مشحون از آموزه های اخلاقی، تربیتی و فضیلتهای انسانی هستش. خوندن، شنیدن و مطالعۀ نحوۀ ارتباط و رفتار رسول خدا "ص" با ایشون در اون دوران، بسیار شنیدنی و اثرگذاره، و ما از همین مطالب می تونیم بعنوان روضه های اخلاقی استفاده کنیم که چند نمونه رو تقدیم حضورتون می کنم. ▫️ رسول خدا "ص" رسول اکرم "ص" نه تنها به وجود امام حسین علیه السلام به شدّت عشق می ورزید؛ بلکه به کودکانی هم که با آن حضرت بازی می کردند و مهر و علاقه به امام حسین علیه السلام نشان می دادند، محبّت می کرد و آنها را نیز گرامی می داشت. آن حضرت، روزی با گروهی از یاران خود از مسیری عبور می کردند، عده ای از در آن مسیر با همدیگر مشغول بازی بودند. رسول خدا "ص" نزدِ یکی از آنان رفت و او را نوازش کرد و پیشانی اش را بوسید، را در بغل گرفت و بسیار با وی مهربانی کرد. از رسول خدا "ص" سؤال شد: «ای رسول خدا! چرا این قدر به این کودک در میان سایر کودکان علاقه نشان می دهید؟» پیامبر فرمود: «این کودک با حسین من هم بازی است. روزی دیدم با حسین بازی می کند و خاک قدم حسین را توتیای چشمش می کند. من او را به علت دوست داشتن حسین، دوست می دارم. جبرئیل به من خبر داد که در واقعه کربلا این کودک، یکی از یاران وفادار حسینم خواهد بود.» بحار الانوار، علامه مجلسی، نشر الوفاء، بیروت، ١٠۴٠ ق، ج ۴۴، ص ٢۴٢. آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️ ▫️امام حسین علیه السلام در روزی رسول خدا "صلی الله علیه و آله" همراه جمعی از یاران خود به امام حسن و حسین علیه السلام آمدند که شده بودند. رسول خدا "ص" به علی علیه السلام فرمود: «خوب است برای فرزندانت کنی.» این پیشنهاد با استقبال خاندان علی علیه السلام روبه رو شد. حضرت علی و فاطمه "ع" و فضّه خادمه نذر کردند که اگر آن دو بزرگوار از بیماری شفا یابند، سه روز، بگیرند. سپس آن، دو بزرگوار شفا یافتند. روزی که روزه گرفته بودند، در خانۀ ایشان طعام مناسبی یافت نشد. به دلیل همین، علی علیه السلام، سه صاع جو قرض کرد، حضرت فاطمه سلام الله علیها جوها را آرد کرد و از آن آرد، پنج قرص نان برای خود، حضرت علی علیه السلام، بچه ها و فضه پخت. هنگام ، همگی خواستند افطار کنند که در این هنگام، بر در خانه آمد و گفت: «درود بر شما ای خاندان محمد! من از مسکینان مسلمانانم. غذایی به من بدهید. خدای تعالی از غذاهای بهشتی به شما ارزانی بدارد.» آن پنج تن، شخص مسکین را بر خود مقدم داشتند و نان خودشان را به او دادند و آن شب را با آب، افطار کردند. روز بعد نیز روزه گرفتند. چون هنگام افطار شد، مانند روز گذشته، غذا حاضر کردند که افطار کنند. بر در خانه آمد. آنها آن یتیم را بر خود مقدم داشتند و غذای خود را به او دادند و به همین ترتیب، روز سوم هم، آمد. آن پنج تن، دوباره مانند دو روز گذشته، غذای خود را به اسیر دادند. روز بعد، حضرت علی علیه السلام دست حسن و حسین را گرفت و نزد رسول خدا "ص" آورد. همین که چشم رسول خدا "ص" به آن دو افتاد، مشاهده کرد آن دو کودک از شدت می لرزند. سپس فرمود: «چقدر این منظره و این حالتی که در شما دیدم بر من ناگوار است.» آن گاه پیامبر برخاست و همراه ایشان به خانه علی علیه السلام آمد و فاطمه سلام الله علیها را دید که در محراب به عبادت ایستاده و از گرسنگی لاغر شده و دیدگانش به کاسه سر فرو رفته است. مشاهده آن وضع، پیامبر را ناراحت کرد. در همین لحظه که عترت پیامبر "ص" از سخت ترین و زیباترین امتحان الهی سربلند بیرون آمده بودند، حضرت جبرئیل نازل شد و این آیات را برای آن حضرت تلاوت فرمود: یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَیَخَافُونَ یَوْماً کَانَ شَرُّهُ مَسْتَطِیراً * وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْکِیناً وَیَتِیماً وَاَسِیراً * اِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللهِ لَا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُوراً ؛ «آنان به نذر خود وفا می کنند و از روزی که شرّ و عذابش گسترده است، می ترسند و غذای خود را با اینکه به آن علاقه و نیاز دارند به مسکین و یتیم و اسیر می دهند و می گویند ما شما را به خاطر خدا طعام می دهیم و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمی خواهیم.» جبرئیل بعد از تلاوت این آیات از سورۀ «انسان» به حضرت محمد "ص" گفت: «خُذْهَا یَا مُحَمَّدُ هَنَّاکَ اللهُ فِی اَهْلِ بَيْتِکَ؛ ای محمد! این آیات را تحویل بگیر و داشتن این خاندان ایثارگر و باعظمت بر تو مبارک باد. »  آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️ ▫️خاطره ای از روزی ابو الحوراء سعدی از امام حسین علیه السلام خواست تا خاطره ای را از دوران کودکی خود، در محضر پیامبر "ص" بیان کند. آن حضرت فرمود که روزی در حضور جدّ بزرگوارم بودم. برای آن حضرت مقداری آوردند. من که کودک بودم دست دراز کردم تا یکی از آنان را بردارم و میل کنم؛ اما پیامبر "ص" آن را به سرعت از دست من گرفت و به جای خود نهاد و به من فرمود: «عزیزم! بر خاندان محمد حلال نیست!» موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام، گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام، نشر معروف، قم، ١۴١٦ ق،‌ ص ۵٨٨. آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️ ▫️ بر سید الشهدا علیه السلام چون خدای تعالی خواست که توبه آدم را قبول کند جبرئیل را به نزد او فرستاد، تا به او تعلیم دهد که بگوید: یا حمید بحق محمد ، یا عالی بحق علی ، یا فاطر بحق فاطمه ، یا محسن بحق الحسن ، یا قدیم الاحسان بحق الحسین و منک الاحسان. چون کلام به نام امام حسین علیه السلام رسید از شنیدن آن دلش شکست و اشکش جاری گردید ، سبب آن را از جبرئیل پرسید، جبرئیل پاسخ داد: یا آدم ولدک هذا یصاب بمصیبت تصغر عندها المصائب. یعنی: ای آدم این فرزند تو به مصیبتی گرفتار می شود که همه در برابرش کوچک می گردد. آدم علیه السلام پرسید: آن مصیبت چیست؟ جبرئیل فرمود: ای آدم یُقتَلُ عَطشاناً ، غَریباً ، وَحیداً ، فَریداً ، لَیسَ لَهُ ناصِرٌ وَ لا مُعینٌ، وَ لَو تَراهُ یا آدَم وَ هُوَ یَقُولُ : واعَطَشاهُ وا قِلَّةَ ناصِراهُ ، حَتّی یَحوُلُ العَطَشُ بَینَهُ وَ بَینَ السَّماءِ کَالدُّخانِ ، فَلَم یَجِبهُ اَحَدٌ الاّ بِالسًّیُوفِ وَ شُربِ الحُتُوفِ ، فَیَذبَحُ ذِبحَ الشّاةِ مِن قَفا ، وَ یَنهَبُ رَحلَهُ وَ تَشهَرُ رُئوُسَهُم فِی البُلدانِ وَ مَعَهُم النِّسوانِ، کَذلِکَ سَبَقَ فِی عِلمِ المَنّان. یعنی: ای آدم کشته می شود در حالیکه است، از وطن دور مانده، و تنها ست، کمک و یاری کننده ای برای او نیست، و اگر او را ببینی در حالیکه عطش بین او و بین آسمان مانند دود فاصله شده در حالیکه می گوید: وای از تشنگی، وای از کمی یاور، پس کسی جواب او را نمی دهد مگر با و نوشاندن مرگ ها، پس می شود مانند قوچ (اما) از قفا، و خیمه اش غارت می گردد، و سرها شان در شهر ها گردانده می شود و حال آنکه زنها با آنهایند؛ اینچنین در علم(خداوند) منّان از پیش قرار گرفته است. پس حضرت آدم و جبرئیل علیهما السلام هر دو مانند مادر جوان از دست داده گریه کردند. و این واقعه در صحرای اتفاق افتاد و ملائکی که در آنجا بودند همگی گریه کردند و این گریه آدم بود که سبب آمرزش او گردید و چون در آن روز او قبول شد آن روز را عرفه و آن مکان را عرفات نامیدند. ▫️منبع: ⇐بحار الانوار ج ۴۴ ص ٢۴۵ چاب بیروت ⇐عوالم العلوم ج ١٧ ص ١٠۴ ⇐ریاض الابرار فی مناقب ائمة الاطهار ج ١ ص ١٧۴ ⇐العوالم الامام حسین(شیخ عبد الله بحرانی) ص ١٠۴ ⇐موسوعه شهادت معسومین(جنه الحدیث فی معهد باقر العلوم) ج٢ ص ٣۴ ⇐الامام حسین فی احادیث فریقین (سید علی ابطحی) ج ٢ ص ٣١٣ ⇐المجالس العاشوریه فی الماتم الحسینیه ع (شیخ عبدالله بن حسن آل درویش) ص٢٢ ⇐الامامه الالهیه (تقریر بحث شیخ محمد السند لسید بحر العلوم) ج ۴ ص ٢١١ ⇐البکاء علی الحسین (حامد فدوی اردستانی) ص ١۵۴ آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️ ▫️ بر سیدالشهدا علیه السلام حضرت آدم علیه السلام زمانی که به زمین کرد حوا را ندید پس شروع کرد که در زمین به  دنبال او بگردد پس به زمین کربلا رسید غمگین گردید و اعتاق سینه اش بدون سبب تنگ شد ، و پای مبارکش در موضعی که سیدالشهداء علیه السلام در آن موضع شهید شد به چیزی بر خورد کرد و از دو پای مبارکش جاری گشت پس سرش را به سوی آسمان بلند کرد و عرض نمود : آیا گناه دیگری از من سر زده که به این شکل مجازات شدم ؟  در حالی که تمام زمین را گشتم گرفتاری مثل این گرفتاری که اکنون به من روی آورده برایم پیش نیامده بود. خداوند تعالی به او وحی فرمود: یا آدم ما حدث منک ذنب ولکن یقتل فی هذه الارض من ولدک الحسین علیه السلام ظلما فسأل دمک موافقة لدمه. یعنی: ای آدم از تو گناه جدیدی سر نزده ولکن در این زمین از فرزندان تو حسین علیه السلام مظلومانه کشته می شود و خون تو بخاطر موافقت با خون او جاری گردید. آدم پرسید : آیا حسین علیه السلام پیامبر است ؟ خداوند فرمود: نه ولی او نوه پیامبر محمد صلی الله علیه و اله و سلم است. خداوند فرمود: قاتل او یزید لعین اهل السماوات و الارض یعنی قاتل او یزید است که شده اهل آسمان و زمین است. آنگاه آدم از جبرئیل پرسید: چه کار انجام بدهم ای جبرئیل؟ جبرئیل گفت: او را لعنت نما و آدم چهار مرتبه یزید را لعنت کرد ، پس بعد از آن آدم رفت تا به کوه عرفات رسید و را در آنجا پیدا کرد. ▫️منبع: ⇐موقد الامام حسین "ع" (سید تحسین الشبیب) ص۵٣ ⇐بحار الانوار (علامه مجلسی ) ج  ۴۴ ⇐العوالم الامام حسین علیه السلام (شیخ عبدالله بحرانی) ص ١٠١ ⇐در الاخبار من بحار الانوار (سید مهدی حجازی) ص ٣١٠ ⇐تفسیر الصراط المستقیم (سید حسین بروجردی) ج ۵ ص ٣۴٧ ⇐الامه الاهیه (تقدیر بحث الشیخ محمد السید بحر العلوم) ج ۴ ص ٢١١ ⇐موسوعة شهادت المعصومین (لجنة الحدیث فی معهد باقر العلوم علیه السلام ج٢ ص ٣١ ⇐المجالس العاشوریه فی الماتم الحسینیه (شیخ عبدالله ابن الدرویش ) ص٢٢۵ آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️ ▫️ بر سیدالشهدا علیه السلام طبق فرمایش امام رضا علیه السلام در آن هنگام که حضرت ابراهیم علیه السلام قصد ذبح کردن فرزندش حضرت اسماعیل "ع " را نمود خداوند گوسفندی را فرستاد تا او بجای فرزندش نماید، حضرت ابراهیم "ع " دلگیر شد زیرا دوست داشت تا آن هدیه خداوندی نمی‌آمد و او پسرش را ذبح کرده و دلشکسته می‌شد و به درجه رفیع و رضا نایل می‌گشت، دراین هنگام از سوی پروردگار وحی می‌آید:  ای ابراهیم "ع" محبوب ترین مخلوقات من در نزد تو چه کسی است؟ حضرت ابراهیم "ع" عرض کرد: حبیب تو حضرت محمد "ص". وحی آمد که: آیا فرزند او را بیشتر دوست داری یا فرزند خودت را؟ حضرت ابراهیم ("ع" عرض کرد: فرزند حبیب تو را بیشتر دوست می‌دارم.  وحی آمد که: آیا ذبح شدن فرزند او به دست دشمنان بیشتر دل تو را به درد و رنج می آورد یا ذبح کردن پسر خود در طاعت من؟ حضرت ابراهیم "ع" عرض کرد: ذبح فرزند او بدست دشمنان بیشتر دلم را می‌سوزاند .  پس خداوند می‌فرماید: ای ابراهیم "ع"، عده ای که گمان می‌کنند از امت رسول خاتم "ص" هستند او را با شقاوت وبی رحمی و بسان گوسفند ذبح می‌کنند و با انجام این عمل مستحق عذاب دردناک و خشم من می‌شوند . ای ابراهیم "ع" من بخاطر حزن واندوه تو و دل شکستگی تو برحسین ، مرتبه‌ات را بالا برده و تو را به درجه رفیع صبر کنندگان درمصائب می‌رسانم .  و این جریان تفسیر آیه ( و فدیناه بذبح عظیم ) بزرگی را فدای او کردیم، میباشد.  ▫️منبع: بحارالانوار جلد ۴۴، ٣٦ و ١٣ آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️ ▫️ علیه السلام و وادی کربلا  هنگامیکه حضرت نوح علیه السلام با کشتی خود بر روی آب بود ، به مکانی رسیدند که هوا طوفانی شد و به تلاطم افتاد ، همه ترسیدند که مبادا غرق شوند. حضرت نوح "ع" با خدا مناجات کرد و عرضه داشت : خداوندا این چه سرزمینی است ؟ من تمام زمین را گشتم و چنین حالتی به من دست نداد .  دراین هنگام جبرئیل نازل می‌شود و نام این سرزمین و نحوه شهادت حضرت سید الشهدا اباعبدالله الحسین "ع" را برای ایشان نقل می‌کند و حضرت "ع " و افراد کشتی‌اش برای مصائب وارده بر ایشان گریه می‌کنند .  ▫️منبع: بحارالانوار جلد ۴۴، ٣٦ و ١٣ آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️ ▫️ "ع" و خضر "ع" بر مصيبت ابا عبدالله الحسین علیه السلام حضرت موسی علیه السلام درملاقاتی که باحضرت "ع" داشت برای او از آل حضرت محمد "ص" و قضیه امام حسین "ع" می‌فرماید و هردو برای مصائب علیه السلام گریه می‌کنند .  ▫️منبع: بحارالانوار جلد ۴۴، ٣٦ و ١٣ آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️ ▫️ علیه السلام هنگامیکه حضرت سلیمان نبی علیه السلام به همراه حشم و خدم از روی هوا گذر می‌کرد به سرزمین رسید، باد او را سه دور به دور خود چرخانید و به سوی زمین آورد نبی "ع " نیز از باد خواست که بگوید چرا این عمل را مرتکب شده است؟ باد در پاسخ او گفت: ای نبی خدا اینجا سرزمین به شهادت رسیدن حضرت امام حسین "ع" است و روضه احوالات حضرت سید الشهدا "ع" را برای او نقل کرد. ▫️منبع: بحارالانوار جلد ۴۴، ٣٦ و ١٣ آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️ ▫️ مسیح "ع" و روضه خوانی او در کربلا هنگامیکه حضرت عیسی "ع" به همراه خود از سرزمین عبور می‌کردند حزن و اندوه بیشماری آنان را فرا می‌گیرد که آنان ازخدا درخواست می‌کنند و سبب پیدایش چنین حالتی در وجودشان را جویا می‌شوند .  بدستور خداوند حیوانات وحشی "آهوان" برای آنان واقعه و جریان کربلا و مصائب حضرت سیدالشهدا "ع" را بازگو می‌کنند و "ع" و حواریون برای آن همه مصائب و مظلومیت حسین علیه السلام گریه می‌کنند. ▫️منبع: بحارالانوار جلد ۴۴، ٣٦ و ١٣ آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️ ▫️ "ص" هنگام ولادت امام حسین "ع"   حافظ احمد بن حسین بیهقى به نقل از على بن حسین علیه السلام و آن حضرت از اسما بنت عمیس روایت مي‌کند که گفت:  «من در حسن "ع" و حسین"ع" قابله جده ات فاطمه "س" بودم. وقتى حسین علیه السلام به دنیا آمد، رسول خدا فرمود: اى فرزندم را بیاور. حسین را در پارچه سفیدى کرده به دست آن حضرت دادم. در گوش راست اذان و در گوش چپ ایشان اقامه گفتند، آنگاه او را در دامن خود گذاشته و گریستند! عرض کردم پدر و مادرم فدایت، چرا گریه مي‌کنید؟  فرمود: بر این پسرم! گفتم: او که هم اکنون متولد شده است. فرمود: اى اسما! پسرم را گروه ستمگران خواهند کشت، خداوند شفاعتم را به ایشان نرساند!  ▫️منبع: بحارالانوار جلد ۴۴، ٣٦ و ١٣ آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
سلام علیکم مطالب فوق بخشی از مراثی مربوط به قبل و بعد از تولد امام حسین علیه السلام و قبل از واقعه کربلا و عاشورا میباشد که ان شاالله فعلاً روی این روضه ها کار خواهیم کرد و بعد از اون به امید خدا وارد روضه های دهه محرم و وقایع بعد از عاشورا خواهیم شد. کما اینکه آموزش مرثیه های مربوط به ائمه اطهار علیهماسلام هم بعد از محرم امسال مورد توجه خواهد بود. ⇐توصیه می کنم دوستانی که فرصت دارند در کلاس های حضوری شرکت کنند و عزیزانی که نمی تونن در جلسات حضوری شرکت کنن از مطالب کانال استفاده بکنن.
▫️، ذخیره روز مبادا ▫️"قسمت اول" سبک سنتی اقبال به این مراسم‌ها را کم کرده، درحالی‌که عده‌ زیادی به خصوص نسل جوان از اهمیت این مراسم‌های ساده ولی با اخلاص مطلع نیستند. کلمه همان کلمه است اما وقتی در قالب روضه می‌نشیند انگار جان دارد. انگار قرار است بیاید دست بکشد روی سرخانه، روی تک‌تک دیوارها و وسایل، بنشیند در جان آن‌ها که سر به زیر برده‌اند و ریزریز شانه‌هایشان تکان می‌خورد. خانه همان خانه است اما وقتی دیوارهایش می‌شوند انگار این دیوارها هستند که تکیه می‌کنند به پرچم و پارچه نوشته‌های سیاه. مردم همان مردم‌اند؛ اما نمی‌آیند به ‌رسم دید و بازدید یا هر نیت معمول دیگر. درِ خانه از قبل برایشان باز است. تعارف نمی‌شوند به بهترین جای خانه. همان‌جا دم ‌در، یا در دنج‌ترین کنج، خودشان را جا می‌دهند تا سریع‌تر در کلمات روضه جذب بشوند. خانه‌های امروز زیاد بزرگ نیستند. دست بالا سی نفر می‌آیند اما چای روضه برای پنج یا حتی وقتی با صاحب‌خانه بشوند دو نفر هم به راه است.  قرار است دست نامرئی کلمات روضه بیاید و دست بکشد روی سرخانه و عزاداران. حالا چه فرقی می‌کند چند نفر بیایند، چه کسی باشد و سخنران کدام شخصیت. ساده‌ترین، کم‌خرج‌ترین و شاید با اخلاص‌ترین محفل‌ها همین «روضه‌های خانگی» هستند. روضه‌هایی که باید بگذاریم دوباره مثل قدیم‌ترها دستمان را بگیرند تا در محرم حسین علیه السلام فکرمان لابه‌لای هیئت‌های بزرگ، مداح‌های مشهور و سخنران‌های پرآوازه گم نشود. تاریخچه مشخصی برای شروع روضه‌های خانگی وجود ندارد اما در بخشی از تاریخ آمده است که زمانی که رضاشاه برگزاری مجالس عزاداری در مساجد و تکایا را ممنوع کرد مردم رو به روضه‌های خانگی آوردند. بار معنوی این مجالس آن ‌قدر زیاد بود که تا این دوره نیز موجودیت خودش را حفظ کرده است. شکل برگزاری روضه‌های خانگی معمولاً هفتگی است. اگرچه الزامی برای آن وجود ندارد. معمولاً بانی، خانه‌اش را در یک تاریخ مشخص هفتگی یا ماهیانه وقف روضه اباعبدالله علیه السلام می‌کند. همسایگان و آشنایان هم از این تاریخ مطلع‌اند و خود را به مراسم می‌رسانند. قدیم‌ترها که این شکل روضه خانگی بیشتر رواج داشته شخصی که هم سخنرانی می‌دانسته، هم روضه‌خوانی و احیاناً مسئله‌گویی شرعی، سر ساعات مشخص‌شده خودش را به خانه‌های افراد صاحب روضه می‌رسانده است. حجت‌الاسلام از مرحوم آیت‌الله شیخ محمد غروی اصفهانی نقل می‌کنند که ایشان پنج‌شنبه‌ها در خانه‌شان روضه می‌گرفتند. در این مراسم‌ها خودشان کفش‌های مهمانان را جفت می‌کردند، می‌ریختند و پذیرایی می‌کردند. وقتی هم به ایشان می‌گفتند که شما درس و بحث دارید، یا حال مناسبی ندارید، بگذارید فرد دیگری این کارها را انجام بدهد می‌گفتند: «چون مجلس امام حسین علیه‌السلام است، می‌خواهم اسم من هم به‌عنوان نوکر امام حسین علیه‌السلام ثبت شود. شاید و درس و بحث‌هایم برایم کارساز نشود ولی می‌دانم این مجلس به‌جای محکمی بند است» ادامه دارد... آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️، ذخیره روز مبادا ▫️"قسمت دوم" اولین خانه‌ای که در آن خوانده شد و به برکت آن این خانه در آسمان‌ها مطرح و آیات قرآن در شان آن خانه نازل شد؛ خانه علی علیه السلام و فاطمه "س" بود. حجت‌الاسلام ادیب یزدی درباره اهمیت روضه‌های خانگی می‌گویند: «دیده‌اید یک‌زمانی از خرجی خانه کم می‌آورید؛ آن پولی را که پس‌انداز کرده‌اید برای روز مبادا می‌آورید برای خرج کردن. روضه خانگی ذخیره روز مبادای ماست؛ که وقتی دشمن آمده و به طرق مختلف می‌خواهد جوانان را فریب دهد، خوبان را به تردید بیاندازد، ما را به لرزه دربیاورد با روضه خانگی می‌شود این دشمن را بیچاره کرد.» «اصلاً اساس و مبنای اسلام بر دعوت خانه و خانواده است. خانواده در اسلام حرف اول را می‌زند. قرآن هم همین را می‌گوید. می‌گوید اول خودت و خانواده‌ات را به دین‌داری هدایت کن. پیامبر "ص" تلاش اصلی‌شان در تربیت خانواده بود و ما نتیجه این تربیت را در حادثه عظیم می‌بینیم. سیدالشهدا هم ‌قدم به قدم همراه او آمدند. خانواده ایشان همراهش بودند که کار جلو رفت. خانواده‌های ما هم نیازمند این ارتباط و نیازمند به این هستند. باید در وجود فرزندان و حتی شیرخواران ما عشق به ولایت اباعبدالله "ع" به وجود بیاید و راهش اقامه روضه‌های خانگی است.» ادامه دارد... آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️، ذخیره روز مبادا ▫️"قسمت سوم" دادن برای امام حسین علیه السلام به‌خصوص در ایام محرم از کارهای پسندیده و توصیه‌شده است؛ اما برخلاف مراسم‌های هیئت‌های بزرگ که ممکن است برای از عزاداران نیاز به هزینه کردن مبالغ بالایی داشته باشند، درنهایت سادگی و کم‌خرجی برگزار می‌شوند. پای ثابت این مراسم‌ها پذیرایی با چای است که به «چای روضه» معروف است. میزبان در صورت تمایل از نذری‌های دیگری هم برای مهمانانش استفاده می‌کند اما قانون نانوشته‌ی روضه‌های خانگی می‌گوید که همین چای پربرکت هم برای پذیرایی کفایت می‌کند. از آن‌طرف اغلب یک نفر مسئولیت قسمت‌های مختلف برگزاری مراسم مثل ، روضه و مداحی را به عهده می‌گیرد و چون این کار را به ‌صورت متناوب برای بانی انجام می‌دهد، روضه‌خوان یا مبلغ زیادی دریافت نمی‌کند یا اصلاً مبلغی دریافت نمی‌کند. در واقع این مجالس و نیت خیر بانی که خانه‌اش را وقف روضه اباعبدالله الحسین "ع" کرده آن‌قدر زیاد است که روضه‌خوان هم توقع زیادی بابت هزینه ندارد. مرحوم آقا سید مرتضی سبزواری می‌گویند که من بیست‌ و پنج سال به خانهٔ کسی می‌رفتم و روضه می‌خواندم اما او هیچ پولی به من نمی‌داد. آن‌قدر رفتم تا صاحب‌خانه از دنیا رفت. حضور در روضه‌های خانگی سختی چندانی ندارد. اغلب نیازی به داشتن وسیله نقلیه یا طی کردن مسیری طولانی نیست چون روضه‌ها معمولاً برای ساکنین یک محل و برگزار می‌شود. روضه‌های خانگی در حد ادای مطلب و کوتاه هستند و بعد از آن عزاداران می‌توانند به باقی کارهای روزمره خود برسند. ادامه دارد... آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️، ذخیره روز مبادا ▫️"قسمت چهارم" شاید از مهم‌ترین دلایل سفارش به حفظ ، پیچیدن و تکرار نوای روضه اباعبدالله "ع" در خانه و تأثیر وضعی نفَس حق روضه‌خوان روی خانه و افراد صاحب‌خانه و مهمانان باشد. در روایات آمده است در هر خانه‌ای که خوانده شود یا خدا یاد شود، نوری از آن خانه به سمت آسمان تلالو می‌کند که آن را می‌بینند و آن خانه برای آن‌ها می‌درخشد. حتی گفته‌شده خوب است غذایی که در خانه پخته می‌شود به نیت و به نذر یکی از اهل‌بیت "ع" باشد تا هم‌ غذا برکت بگیرد، هم فضای خانه نورانی بشود و هم اهل خانه غذای پاک و پر برکت نذری میل کنند. علاوه بر این، روضه‌های خانگی در میان اهل محل و هم مؤثر است. اغلب در این مجالس هم اتفاق می‌افتد. بی‌تکلّفی و این مراسم‌ها باعث حضور هر قشر و هر طبقه‌ای می‌شود که در نزدیک شدن قلب‌ها به هم مؤثر است. ادامه دارد... آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️، ذخیره روز مبادا ▫️"قسمت پنجم" در سال‌های گذشته اصناف و نهادهای مختلف هیئت‌هایی تشکیل دادند که به‌تدریج بزرگ و اسم رسم دار شدند. کم‌کم این هیئت‌ها محل حضور سخنران و مداح‌هایی شدند که بعد از مدتی به نماد آن و جوان‌ترها به پامنبری آن‌ها تبدیل شدند. از آن‌طرف هیئت‌های خانگی به سبک خود ادامه دادند و به خاطر در چشم نبودن سطح روضه‌خوان‌ها افت کرد. افت کردن سطح سواد روضه‌خوان‌ها را دچار مشکلاتی مثل سطحی‌نگری در بیان مسائل دینی، و مباحث بی‌سند کرد. به همین خاطر اغلب جوان‌ترها از دوروبر روضه‌های خانگی پراکنده شدند و این میراث بزرگ لابه‌لای هیاهوی هیئت‌های بزرگ کمرنگ و کمرنگ‌تر شد. این روزها اکثر آن‌هایی که به «بچه هیئتی» بودن آن‌ها را می‌شناسیم، از منابع مختلف دنبال برنامه هیئت‌های یا حضور فلان مداح بزرگ در مراسم‌های سطح شهر هستند. روضه‌خوان‌های بزرگ هم گویا هیئت‌های خانگی را فراموش کرده‌اند و یادشان رفته که این صدای چقدر برای چاردیواری‌های خانه‌ای که قرار است نسل بعدی را بدهد لازم است؛ برای مادرانی که قرار است عشق حسین علیه السلام را با شیر به فرزند خود بدهند و برای کوچه ‌پس‌کوچه‌های شهر که از پنجره هر خانه‌اش صدای محزون «بابی انت و امی» بپیچد توی آسمان. آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
سلام علیکم لطفاً مطالب بالا رو که در مورد اهمیت برپایی هستش با دقت مطالعه بفرمایید. ان شاالله کم کم به مباحث فنی مرثیه خوانی خواهیم پرداخت. شوکت و شهرت و دولت به کسان ارزانی از عناوین جهان مرثیه خوان ما را بس التماس دعا جواهری فکور
قابل توجه علاقمندان به فراگیری اصولی دوره جدید بصورت کارگاهی و با روشی منحصر به فرد آغاز شد. پایگاه اطلاع رسانی و ثبت نام ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴ آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
جلسه دوم استاد محمد حسین چهارشنبه ١٣٩٨/٠٣/٠١ آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor