eitaa logo
آموزش تخصصی پرورش صدا ، فن بیان ، تنفس ، تکلم ، اصلاح سبک زندگی ، تغذیه و مداحی فکور
3هزار دنبال‌کننده
771 عکس
396 ویدیو
51 فایل
آموزش تخصصی پرورش صدا ، فن بیان ، تنفس ، تکلم اصلاح سبک زندگی ، تغذیه و اصول و فنون مداحی "جواهری فکور" مدرس ، نویسنده و پژوهشگر «صدا و بیان خوب یعنی یه حس عالی» https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️ ▫️ "ع" و خضر "ع" بر مصيبت ابا عبدالله الحسین علیه السلام حضرت موسی علیه السلام درملاقاتی که باحضرت "ع" داشت برای او از آل حضرت محمد "ص" و قضیه امام حسین "ع" می‌فرماید و هردو برای مصائب علیه السلام گریه می‌کنند .  ▫️منبع: بحارالانوار جلد ۴۴، ٣٦ و ١٣ آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️ ▫️ علیه السلام هنگامیکه حضرت سلیمان نبی علیه السلام به همراه حشم و خدم از روی هوا گذر می‌کرد به سرزمین رسید، باد او را سه دور به دور خود چرخانید و به سوی زمین آورد نبی "ع " نیز از باد خواست که بگوید چرا این عمل را مرتکب شده است؟ باد در پاسخ او گفت: ای نبی خدا اینجا سرزمین به شهادت رسیدن حضرت امام حسین "ع" است و روضه احوالات حضرت سید الشهدا "ع" را برای او نقل کرد. ▫️منبع: بحارالانوار جلد ۴۴، ٣٦ و ١٣ آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️ ▫️ مسیح "ع" و روضه خوانی او در کربلا هنگامیکه حضرت عیسی "ع" به همراه خود از سرزمین عبور می‌کردند حزن و اندوه بیشماری آنان را فرا می‌گیرد که آنان ازخدا درخواست می‌کنند و سبب پیدایش چنین حالتی در وجودشان را جویا می‌شوند .  بدستور خداوند حیوانات وحشی "آهوان" برای آنان واقعه و جریان کربلا و مصائب حضرت سیدالشهدا "ع" را بازگو می‌کنند و "ع" و حواریون برای آن همه مصائب و مظلومیت حسین علیه السلام گریه می‌کنند. ▫️منبع: بحارالانوار جلد ۴۴، ٣٦ و ١٣ آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️ ▫️ "ص" هنگام ولادت امام حسین "ع"   حافظ احمد بن حسین بیهقى به نقل از على بن حسین علیه السلام و آن حضرت از اسما بنت عمیس روایت مي‌کند که گفت:  «من در حسن "ع" و حسین"ع" قابله جده ات فاطمه "س" بودم. وقتى حسین علیه السلام به دنیا آمد، رسول خدا فرمود: اى فرزندم را بیاور. حسین را در پارچه سفیدى کرده به دست آن حضرت دادم. در گوش راست اذان و در گوش چپ ایشان اقامه گفتند، آنگاه او را در دامن خود گذاشته و گریستند! عرض کردم پدر و مادرم فدایت، چرا گریه مي‌کنید؟  فرمود: بر این پسرم! گفتم: او که هم اکنون متولد شده است. فرمود: اى اسما! پسرم را گروه ستمگران خواهند کشت، خداوند شفاعتم را به ایشان نرساند!  ▫️منبع: بحارالانوار جلد ۴۴، ٣٦ و ١٣ آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
سلام علیکم مطالب فوق بخشی از مراثی مربوط به قبل و بعد از تولد امام حسین علیه السلام و قبل از واقعه کربلا و عاشورا میباشد که ان شاالله فعلاً روی این روضه ها کار خواهیم کرد و بعد از اون به امید خدا وارد روضه های دهه محرم و وقایع بعد از عاشورا خواهیم شد. کما اینکه آموزش مرثیه های مربوط به ائمه اطهار علیهماسلام هم بعد از محرم امسال مورد توجه خواهد بود. ⇐توصیه می کنم دوستانی که فرصت دارند در کلاس های حضوری شرکت کنند و عزیزانی که نمی تونن در جلسات حضوری شرکت کنن از مطالب کانال استفاده بکنن.
▫️، ذخیره روز مبادا ▫️"قسمت اول" سبک سنتی اقبال به این مراسم‌ها را کم کرده، درحالی‌که عده‌ زیادی به خصوص نسل جوان از اهمیت این مراسم‌های ساده ولی با اخلاص مطلع نیستند. کلمه همان کلمه است اما وقتی در قالب روضه می‌نشیند انگار جان دارد. انگار قرار است بیاید دست بکشد روی سرخانه، روی تک‌تک دیوارها و وسایل، بنشیند در جان آن‌ها که سر به زیر برده‌اند و ریزریز شانه‌هایشان تکان می‌خورد. خانه همان خانه است اما وقتی دیوارهایش می‌شوند انگار این دیوارها هستند که تکیه می‌کنند به پرچم و پارچه نوشته‌های سیاه. مردم همان مردم‌اند؛ اما نمی‌آیند به ‌رسم دید و بازدید یا هر نیت معمول دیگر. درِ خانه از قبل برایشان باز است. تعارف نمی‌شوند به بهترین جای خانه. همان‌جا دم ‌در، یا در دنج‌ترین کنج، خودشان را جا می‌دهند تا سریع‌تر در کلمات روضه جذب بشوند. خانه‌های امروز زیاد بزرگ نیستند. دست بالا سی نفر می‌آیند اما چای روضه برای پنج یا حتی وقتی با صاحب‌خانه بشوند دو نفر هم به راه است.  قرار است دست نامرئی کلمات روضه بیاید و دست بکشد روی سرخانه و عزاداران. حالا چه فرقی می‌کند چند نفر بیایند، چه کسی باشد و سخنران کدام شخصیت. ساده‌ترین، کم‌خرج‌ترین و شاید با اخلاص‌ترین محفل‌ها همین «روضه‌های خانگی» هستند. روضه‌هایی که باید بگذاریم دوباره مثل قدیم‌ترها دستمان را بگیرند تا در محرم حسین علیه السلام فکرمان لابه‌لای هیئت‌های بزرگ، مداح‌های مشهور و سخنران‌های پرآوازه گم نشود. تاریخچه مشخصی برای شروع روضه‌های خانگی وجود ندارد اما در بخشی از تاریخ آمده است که زمانی که رضاشاه برگزاری مجالس عزاداری در مساجد و تکایا را ممنوع کرد مردم رو به روضه‌های خانگی آوردند. بار معنوی این مجالس آن ‌قدر زیاد بود که تا این دوره نیز موجودیت خودش را حفظ کرده است. شکل برگزاری روضه‌های خانگی معمولاً هفتگی است. اگرچه الزامی برای آن وجود ندارد. معمولاً بانی، خانه‌اش را در یک تاریخ مشخص هفتگی یا ماهیانه وقف روضه اباعبدالله علیه السلام می‌کند. همسایگان و آشنایان هم از این تاریخ مطلع‌اند و خود را به مراسم می‌رسانند. قدیم‌ترها که این شکل روضه خانگی بیشتر رواج داشته شخصی که هم سخنرانی می‌دانسته، هم روضه‌خوانی و احیاناً مسئله‌گویی شرعی، سر ساعات مشخص‌شده خودش را به خانه‌های افراد صاحب روضه می‌رسانده است. حجت‌الاسلام از مرحوم آیت‌الله شیخ محمد غروی اصفهانی نقل می‌کنند که ایشان پنج‌شنبه‌ها در خانه‌شان روضه می‌گرفتند. در این مراسم‌ها خودشان کفش‌های مهمانان را جفت می‌کردند، می‌ریختند و پذیرایی می‌کردند. وقتی هم به ایشان می‌گفتند که شما درس و بحث دارید، یا حال مناسبی ندارید، بگذارید فرد دیگری این کارها را انجام بدهد می‌گفتند: «چون مجلس امام حسین علیه‌السلام است، می‌خواهم اسم من هم به‌عنوان نوکر امام حسین علیه‌السلام ثبت شود. شاید و درس و بحث‌هایم برایم کارساز نشود ولی می‌دانم این مجلس به‌جای محکمی بند است» ادامه دارد... آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️، ذخیره روز مبادا ▫️"قسمت دوم" اولین خانه‌ای که در آن خوانده شد و به برکت آن این خانه در آسمان‌ها مطرح و آیات قرآن در شان آن خانه نازل شد؛ خانه علی علیه السلام و فاطمه "س" بود. حجت‌الاسلام ادیب یزدی درباره اهمیت روضه‌های خانگی می‌گویند: «دیده‌اید یک‌زمانی از خرجی خانه کم می‌آورید؛ آن پولی را که پس‌انداز کرده‌اید برای روز مبادا می‌آورید برای خرج کردن. روضه خانگی ذخیره روز مبادای ماست؛ که وقتی دشمن آمده و به طرق مختلف می‌خواهد جوانان را فریب دهد، خوبان را به تردید بیاندازد، ما را به لرزه دربیاورد با روضه خانگی می‌شود این دشمن را بیچاره کرد.» «اصلاً اساس و مبنای اسلام بر دعوت خانه و خانواده است. خانواده در اسلام حرف اول را می‌زند. قرآن هم همین را می‌گوید. می‌گوید اول خودت و خانواده‌ات را به دین‌داری هدایت کن. پیامبر "ص" تلاش اصلی‌شان در تربیت خانواده بود و ما نتیجه این تربیت را در حادثه عظیم می‌بینیم. سیدالشهدا هم ‌قدم به قدم همراه او آمدند. خانواده ایشان همراهش بودند که کار جلو رفت. خانواده‌های ما هم نیازمند این ارتباط و نیازمند به این هستند. باید در وجود فرزندان و حتی شیرخواران ما عشق به ولایت اباعبدالله "ع" به وجود بیاید و راهش اقامه روضه‌های خانگی است.» ادامه دارد... آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️، ذخیره روز مبادا ▫️"قسمت سوم" دادن برای امام حسین علیه السلام به‌خصوص در ایام محرم از کارهای پسندیده و توصیه‌شده است؛ اما برخلاف مراسم‌های هیئت‌های بزرگ که ممکن است برای از عزاداران نیاز به هزینه کردن مبالغ بالایی داشته باشند، درنهایت سادگی و کم‌خرجی برگزار می‌شوند. پای ثابت این مراسم‌ها پذیرایی با چای است که به «چای روضه» معروف است. میزبان در صورت تمایل از نذری‌های دیگری هم برای مهمانانش استفاده می‌کند اما قانون نانوشته‌ی روضه‌های خانگی می‌گوید که همین چای پربرکت هم برای پذیرایی کفایت می‌کند. از آن‌طرف اغلب یک نفر مسئولیت قسمت‌های مختلف برگزاری مراسم مثل ، روضه و مداحی را به عهده می‌گیرد و چون این کار را به ‌صورت متناوب برای بانی انجام می‌دهد، روضه‌خوان یا مبلغ زیادی دریافت نمی‌کند یا اصلاً مبلغی دریافت نمی‌کند. در واقع این مجالس و نیت خیر بانی که خانه‌اش را وقف روضه اباعبدالله الحسین "ع" کرده آن‌قدر زیاد است که روضه‌خوان هم توقع زیادی بابت هزینه ندارد. مرحوم آقا سید مرتضی سبزواری می‌گویند که من بیست‌ و پنج سال به خانهٔ کسی می‌رفتم و روضه می‌خواندم اما او هیچ پولی به من نمی‌داد. آن‌قدر رفتم تا صاحب‌خانه از دنیا رفت. حضور در روضه‌های خانگی سختی چندانی ندارد. اغلب نیازی به داشتن وسیله نقلیه یا طی کردن مسیری طولانی نیست چون روضه‌ها معمولاً برای ساکنین یک محل و برگزار می‌شود. روضه‌های خانگی در حد ادای مطلب و کوتاه هستند و بعد از آن عزاداران می‌توانند به باقی کارهای روزمره خود برسند. ادامه دارد... آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️، ذخیره روز مبادا ▫️"قسمت چهارم" شاید از مهم‌ترین دلایل سفارش به حفظ ، پیچیدن و تکرار نوای روضه اباعبدالله "ع" در خانه و تأثیر وضعی نفَس حق روضه‌خوان روی خانه و افراد صاحب‌خانه و مهمانان باشد. در روایات آمده است در هر خانه‌ای که خوانده شود یا خدا یاد شود، نوری از آن خانه به سمت آسمان تلالو می‌کند که آن را می‌بینند و آن خانه برای آن‌ها می‌درخشد. حتی گفته‌شده خوب است غذایی که در خانه پخته می‌شود به نیت و به نذر یکی از اهل‌بیت "ع" باشد تا هم‌ غذا برکت بگیرد، هم فضای خانه نورانی بشود و هم اهل خانه غذای پاک و پر برکت نذری میل کنند. علاوه بر این، روضه‌های خانگی در میان اهل محل و هم مؤثر است. اغلب در این مجالس هم اتفاق می‌افتد. بی‌تکلّفی و این مراسم‌ها باعث حضور هر قشر و هر طبقه‌ای می‌شود که در نزدیک شدن قلب‌ها به هم مؤثر است. ادامه دارد... آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️، ذخیره روز مبادا ▫️"قسمت پنجم" در سال‌های گذشته اصناف و نهادهای مختلف هیئت‌هایی تشکیل دادند که به‌تدریج بزرگ و اسم رسم دار شدند. کم‌کم این هیئت‌ها محل حضور سخنران و مداح‌هایی شدند که بعد از مدتی به نماد آن و جوان‌ترها به پامنبری آن‌ها تبدیل شدند. از آن‌طرف هیئت‌های خانگی به سبک خود ادامه دادند و به خاطر در چشم نبودن سطح روضه‌خوان‌ها افت کرد. افت کردن سطح سواد روضه‌خوان‌ها را دچار مشکلاتی مثل سطحی‌نگری در بیان مسائل دینی، و مباحث بی‌سند کرد. به همین خاطر اغلب جوان‌ترها از دوروبر روضه‌های خانگی پراکنده شدند و این میراث بزرگ لابه‌لای هیاهوی هیئت‌های بزرگ کمرنگ و کمرنگ‌تر شد. این روزها اکثر آن‌هایی که به «بچه هیئتی» بودن آن‌ها را می‌شناسیم، از منابع مختلف دنبال برنامه هیئت‌های یا حضور فلان مداح بزرگ در مراسم‌های سطح شهر هستند. روضه‌خوان‌های بزرگ هم گویا هیئت‌های خانگی را فراموش کرده‌اند و یادشان رفته که این صدای چقدر برای چاردیواری‌های خانه‌ای که قرار است نسل بعدی را بدهد لازم است؛ برای مادرانی که قرار است عشق حسین علیه السلام را با شیر به فرزند خود بدهند و برای کوچه ‌پس‌کوچه‌های شهر که از پنجره هر خانه‌اش صدای محزون «بابی انت و امی» بپیچد توی آسمان. آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
سلام علیکم لطفاً مطالب بالا رو که در مورد اهمیت برپایی هستش با دقت مطالعه بفرمایید. ان شاالله کم کم به مباحث فنی مرثیه خوانی خواهیم پرداخت. شوکت و شهرت و دولت به کسان ارزانی از عناوین جهان مرثیه خوان ما را بس التماس دعا جواهری فکور
قابل توجه علاقمندان به فراگیری اصولی دوره جدید بصورت کارگاهی و با روشی منحصر به فرد آغاز شد. پایگاه اطلاع رسانی و ثبت نام ٠٩١٩٨١٨۴٦٩۴ آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
جلسه دوم استاد محمد حسین چهارشنبه ١٣٩٨/٠٣/٠١ آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آموزش تخصصی بر اساس چارچوب و الگوی علمی و عملی بسیار عالی و شیوه ای منحصر به فرد برای مبتدی و تازه کار آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
سلام علیکم، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات ذاکرین عزیز، ان شاالله بعد از عید سعید فطر با آموزش تخصصی و منحصر به فرد در خدمت اعضای محترم کانال خواهم بود. لطفاً اطلاع رسانی بفرمایید. ارادتمند جواهری فکور آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
آموزش تخصصی #مرثیه_خوانی بر اساس چارچوب و الگوی علمی و عملی بسیار عالی و #کاربردی شیوه ای منحصر به فرد برای ذاکرین مبتدی و تازه کار آموزش تخصصی اصول و فنون مداحی سخنوری و فن بیان فکور ٠٩١٩١٠۵٣٩٦٦ https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
لب خشک و نفس خسته «مدد یا الله» نامه ام را بده در دست «اباعبدالله» «روزِ پایانی ماه رمضان» لطفی کن «اربعین» پای پیاده «حرم ثار الله» https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor
▫️وداع با ماه مبارک رمضان... چه زود از دست ما ماه خدا رفت مه تسبيح و تهليل و دعا رفت مه احيا مه شب زنده داري مه روزه مه صدق و صفا رفت مهي که بود از فيض و سعادت نفس، تسبيح و خوابِ آن عبادت * مه يا نور و يا قدوس و يارب شبش از روز و روزش بهتر از شب خوشا آن روزه داران را که دانم محبت بود در دل، ذکر، بر لب به خلوتگاه شب اختر فشاندند کميل و افتتاح و ندبه خواندند * سحر بود و مناجات و دعايش دعاهاي لطيف و دلربايش خوش آنکو داشت خلوت با خداوند دريغ از لحظه هاي با صفايش کجا رفتند شب هاي منيرش چه شد بوحمزه و جوشن کبيرش * چه ماهي ماه حي ذو المنن بود چه ماهي ذکر حق نقل دهن بود چه ماهي ماه غفران ماه رحمت چه ماهي ماه ميلاد حسن بود چه ماهي دل ز ايمان منجلي بود علي بود و علي بود و علي بود * مه احيا مه مولا علي بود علي شمع دل و دل با علي بود تو گويي با علي بوديم تا صبح چه مي گويم نفس ها يا علي بود چه شد آواي يارب الکريمش دعاي يا عليُّ يا عظيمش * وفا و عشق و ايمان بود اين ماه مگو، شيرين تر از جان بود اين ماه بهشت سبز انس عبد و معبود بهار ختم قرآن بود اين ماه فروغ روح از بدرش گرفتيم شرف از ليله القدرش گرفتيم * الا اي دوستان عيد صيام است چه بنشستيد اين عيد قيام است طلوع صبحدم را اين روايت هلالِ ماه، نور اين پيام است خوشا حال تمام روزه داران که حسرت شد نصيب روزه خواران * ره صدق و صفا پوييد امشب جمال يار را جوييد امشب وضو گيريد با عطر بهشتي به مهدي تهنيت گوييد امشب خوش آن عيدي که با دلدار باشيم همه با هم کنار يار باشيم * اگر چه عيد فيض و عيد نور است اگر چه عيد شوق و عيد شور است اگر چه عيد مجد است و سعادت تمام عيدها روز ظهور است بدون يار، گل خار است خار است گل نرگس اگر آيد بهار است * الا اي شمع بزم آشنايي ندارد بي تو چشمم روشنايي دلم خون شد دلم خون از جدايي گلم، باغم، بهارم کي مي آيي الهي عيدِ بي تو باز گردد بيا تا عيد ما آغاز گردد با حذف برخی از بندها... "استاد سازگار" https://eitaa.com/amoozeshe_maddahi_fakoor