eitaa logo
آموزش قرآن
296 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
542 ویدیو
107 فایل
آموزش قرآن و تفسیر لینک کانال https://eitaa.com/Amozeshequran ارتباط از طریق @fzgh800
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸مسابقه تدبر در زیارت اربعین🔸 🎓 با ارائه استاد الهی‌زاده 📹 تعداد ویدئوهای آموزشی: 3 کلیپ(43دقیقه) 🎁 اهدای جوایز نقدی: ✅نفر اول 10,000,000 ریال ✅نفر دوم 5,000,000 ریال ✅نفر سوم 3,000,000 ریال ✅ و 14 جایزه 1,000,000 ریالی 📱💻 کتاب الکترونیک رایگان 📜 اعطای گواهینامه رسمی (هزینه جزئی دارد) 🕰 تاریخ آزمون: جمعه 1403/06/10 ( 9 صبح الی 23 شب) ⌛️ قرعه کشی و اهدای جوایز: شنبه 1403/06/11 🔰 کانال مسابقه👇 🆔https://eitaa.com/mtghvs 🔵مؤسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره ایتا | بله | روبیکا | آپارات | سایت | تلگرام | اینستاگرام
«آنجلیکا نویورت» و یک عمر تلاش خستگی‌ناپذیر در حوزه مطالعات قرآنی 🔹 آنجلیکا نویورت، قرآن‌پژوه برجسته آلمانی، بیش از شش دهه از عمر خود راصرف مطالعات قرآنی و اسلامی کرده است. وی آثار ارزشمندی در این زمینه تألیف کرده که از منابع معتبر مطالعات قرآنی به شمار می‌رود. iqna.ir/00HkSf @iqnanews http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 112 تا 117 📄
205.mp3
1.11M
تلاوت صفحه ۲۰۵
/ آیه ۳۶ 🔹وَماَعِندَٱللّٰهِ خَیْرٌ وَ أبْقَیٰ لِلَّذِینَ ءَامَنُوا 🔸و آنچه نزد خداست،برای کسانی که ایمان آورده اند،بهتر و پایدارتر است. 💎کانال آموزش قرآن http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
نکاتی از آموزه های سورۀ نصر 1. گرچه ظاهر کلام در آیۀ آخر سورۀ نصر امر و دستور است (فسبّح بحمد ربّک واستغفره)، ولی منظور این است که پیامبر اکرم، خدا را تسبیح می‏ کرده است و تسبیح می‏کند و تسبیح خواهد کرد و به مدد الهی، اهل استغفار و برنامه‎ریزی بوده است و خواهد بود و هیچ‏گاه در برابر خداوند مستکبر نبوده و نخواهد بود و برای رسیدن نصر و فتح الهی تعجیل نکرده و نخواهد نمود: «فسبّح بحمد ربّک و کن من الساجدين . و اعبد ربک حتی يأتيک اليقين (حجر، 98-99)؛ «اتی امر الله فلا تستعجلوه (نحل، 1). دلیل انتخاب اسلوب امر و نهی در قرآن کریم برای بیان سیرۀ پیامبر اکرم، آن است که جایگاه مولی و عبد حفظ و رعایت شود، و عبد بودن رسول خدا - که در تشهّد نماز نیز همواره بر آن تأکید می ‏شود: «اشهد انّ محمداً عبده و رسوله» - در همۀ قرآن متجلّی باشد. 2. سورۀ نصر بیش از اینکه سورۀ وداع و خداحافظی باشد، سورۀ آغاز و شروع است؛ سورۀ استقامت و امیدواری است؛ سورۀ صبر و تلاش است. پیامبر اکرم در پرتو این سوره، هریک از مسلمانان انگشت‌شمار آغاز ظهور اسلام را به‌سان یک امّت می‌دید که فوج فوج داخل دین اسلام می‌شوند و بدین‌سان در این مسیر پرخطر هرگونه سستی و ناامیدی از وجود ایشان رخت بر می‌بست و یکایک مسلمانان نیز، به پایمردی آیات و سوره‌هایی از این قبیل، زیر شکنجه‌های مشرکان تاب می‌آوردند درحالی‌که چشم به آیندۀ چشم‌نواز و دلگشای اسلام و گسترۀ بسیار گستردۀ مسلمین دوخته بودند.
3. در نظریۀ مدنی ‏بودن سورۀ نصر، ما با یک سورۀ ایستا که حال و هوای رحلت و وداع و خداحافظی دارد، روبرو هستیم؛ و این سوره هیچ نقشی در حرکت و مبارزۀ مسلمانان ندارد و نهایت خواستۀ این سوره از پیامبر اکرم و مسلمانان این است که در اواخر دوران رسالت بعد از اینکه گسترش اسلام و استقبال مردم از دین اسلام را دیدند به تسبیح خدا مشغول شوند. کما اینکه معروف است پیامبر اکرم پس از نزول این سوره فراوان ذکر تسبیح و استغفار می‌گفتند و رحلت خود را نزدیک می‌دیدند. 4. اما در نظریۀ مکّی ‏بودن این سوره، ما با یک سورۀ پویا و نقش‌آفرین روبرو هستیم که نه پیام‌رسان اتمام وقت و رحلت، بلکه نویدبخش حیات و حرّیت است و نه حاکی از تودیع و بدرقه، بلکه گویای حرکت و شروع و استقبال و استمرار است. 5. در نظریۀ مشهور، تسبیح و استغفار بعد از دیدن نصرت و فتح الهی است. امّا در نگاه دوم، بدون تسبیح و استغفار نمی‌توان به نصرت و پیروزی الهی دست یافت. 6. حرف «فاء» در کلمۀ «فسبّح» حاکی از همین حقیقت است و گویای سیرۀ سراسر تسبیح و تحمید پیامبر اکرم در طول رسالت الهی‌شان می‌باشد. آن حضرت از آنجا که چشم به فتح و نصرت الهی داشتند و آیندۀ درخشان اسلام را همواره پیش‌ روی نهاده بودند. به حکم این دستور الهی (فسبّح ...) دائماً در حال تسبیح پروردگار خود بودند. 7. کلمۀ «فسبّح» فقط امر به تسبیح گفتن نیست، بلکه امر به تسبیح کردن نیز هست. تسبیح کردن بنابر ریشه و مفهوم لغوی و نیز کاربرد قرآنی آن، به معنای سیر و حرکت و تلاش و کوشش به سمت و سوی پروردگار می‌باشد و صرفاً به معنای «سبحان الله» گفتن نیست. 8. کلمۀ «فاستغفره» همچون «فسبّح» فقط امر به گفتن نیست، بلکه درخواست یک فعل نیز هست. در جایی از قرآن «مغفرت» در برابر «فقر» قرار گرفته است: «الشیطان یعدکم الفقر ... و الله یعدکم مغفرة و فضلا» (بقره،268). بر این اساس «فاستغفره» یعنی ناامید نشوید؛ دچار ترس و لرز نشوید؛ احساس ضعف و کمبود و فقر و ناتوانی نکنید، از خداوند جبران همۀ این ضعف‌ها و کمبودها را بخواهید؛ خداوند دست شما را خواهد گرفت. سستی و بی‌حالی و بی‌حرکتی را به کناری وانهید و با تمام توان به سمت و سوی نصرت و فتح الهی پیش روید که «اَلا انّ نصر اللّه قریب» (بقره،214).
هدایت شده از کارگروه فناوری، هنر و رسانه دانش و رسانه دانش آموختگان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸/۲۴:سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ ۚ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ [و به آنان گویند:] سلام بر شما به پاس استقامت و صبرتان [در برابر عبادت، معصیت و مصیبت] پس نیکوست فرجام این سرای. 💎کارگروه فناوری، هنر و رسانه دانش آموختگان علوم قرآن و حدیث https://eitaa.com/joinchat/1298269055C69f379f8de
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 112 تا 117 📄
205.mp3
1.11M
تلاوت صفحه ۲۰۵
/ آیه ۵۶ 🔹فَإِنَّ حِزْبَ ٱللّٰهِ هُمُ ٱلْغَالِبُونَ 🔸مسلّماً حزب خدا فقط پیروزند. 💎کانال آموزش قرآن http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
109. سورۀ کافرون بسم الله الرحمن الرحیم . قل یا ایها الکافرون . لا اعبد ما تعبدون . و لا انتم عابدون ما اعبد . و لا انا عابد ما عبدتّم . و لا انتم عابدون ما اعبد . لکم دینکم و لی دین سورۀ کافرون با شش آیه، ششمین سوره در ترتیب آموزشی - پژوهشی قرآن مجید و یکصدونهمین سوره در ترتیب مصحف شریف (ترتیب تلاوت) است که در مکّۀ معظّمه نازل شده است. نام سوره مانند نام بسیاری دیگر از سوره‏ های قرآن، برگرفته از کلمه‏ ای در آیۀ نخست سوره است، یعنی ابتدا این سوره را با آیۀ اوّل آن «قل یا ایّها الکافرون» می ‏شناختند که به ‏تدریج به سورۀ «کافرون» خلاصه شد. سورۀ کافرون را همراه‌ با سورۀ اخلاص،‌ «مُقَشقِشَتَین»‌ (= پیرایندگان‌) خوانده‌اند؛ زیرا هر دو، شعار جاودانۀ توحید و فراخوان‌ نبرد بى ‏امان‌ موحّدان‌ با مشرکان‌ و کافران برای زدودن هر نوع شرک و کفر از بینش و منش مسلمانان در همۀ عرصه‏ های زندگی است‌. از این‌ رو، پیامبر اکرم‌ قرائت‌ این‌ دو سوره‌ را در رکعت ‏های اول‌ و دوم‌ به‌ ویژه‌ در برخى‌ نمازها مانند نافلۀ فجر مؤکداً توصیه‌ فرموده ‏اند‌ تا انسان مسلمان از آغاز روز و شروع فعالیّت ‏های خود همواره خدا را بندگی کند و طبق آیین و روش و شیوه ‏ای زندگی کند که خداوند آن را تعیین کرده و ‏پسندیده‏ است؛ یعنی سبک زندگی فردی و اجتماعی جامعۀ اسلامی، سبک بندگی خدا با تأسّی به سیرۀ مرضیّۀ رسول خدا باشد و از همۀ مظاهر کفر و شرک و نفاق بدور باشد و هرگز مطابق معیارها، ملاک‏ها، باورها، خلق و خوی و سبک زندگی کافران نباشد. از همین رو، این سوره به «سورة العبادة» نیز نامگذاری شده است.
نکاتی از آموزه ‏های سورۀ کافرون 1. سورۀ کافرون در بیان تفاسیر معمولاً در برابر آیات جنگ و قتال با مشرکان و کافران معرّفی شده‌است. با این توضیح که در صدر اسلام از آنجا که مسلمانان اندک بودند و از نیروی کافی برای مقابله با دشمنان برخوردار نبودند، این سوره مسلمانان را از مقابله و مبارزۀ نظامی با آنان بر حذر می‌دارد. در این نگاه سورۀ کافرون پس از پیشرفت اسلام و زیاد شدن تعداد مسلمانان و قدرت یافتن آنان نسخ شده و کارایی خود را از دست داده و جای خود را به آیات جنگ و جهاد و مبارزه داده است؟!! 2. امّا سورۀ کافرون بیش از اینکه سورۀ سازش و مدارا باشد سورۀ جهاد و مبارزه فرهنگی و اجتماعی است و از پیامبر اکرم و مسلمانان می‌خواهد که تحت تأثیر روش و منش، هیمنه و زرق و برق پوشالی زندگی کافران قرار نگیرند و فرق‌های اساسی میان معبودهایشان را بشناسند و از پیروی و اطاعت از خلق و خوی کافران و اعتقادات نادرست آنان برحذر باشند. 3. کافران و مسلمانان هر دو دارای دین و اهل عبادت می‌باشند، فرق این دو گروه تنها در نوع معبود و روش زندگی آنان است؛ معبود انسان اگر خدای احدِ صمدِ ربِّ‏ الفلقِ ربِّ ‏الناسِ ملک ‏الناسِ الهِ ‏الناس، و روش زندگی او برگرفته از سیره نبوی باشد، مسلمان و مؤمن؛ و اگر هرچیزی غیر از این دو باشد، کافر خواهد بود. بنابراین باید در عبادتمان بنگریم که چه چیزی را عبادت می‌کنیم تا ببینیم بر چه دینی قرار داریم. دقّت کنیم کافران چون روش و شیوۀ پیامبر اکرم در زندگی فردی و اجتماعی، و در عرصه های نظامی و اقتصادی و ... را قبول نداشتند و ندارند، کافر خطاب شده اند: « و لا انتم عابدون ما اعبد » یکی از کاربردهای عبد در این اصطلاح است: الطريق المُعَبَّد، و هو المسلوك المذلَّل: مسیر هموار، جاده ای که سنگلاخ نیست، چاله و دست انداز نداره (معجم مقاييس اللغة، ‏4/ 206) و اشتقاق العبد من الطريق المعبّد، و هو المذلّل الموطوء (راهی که بر اثر پاخوردن زیاد صاف و هموار شده است) (التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ‏8 / 12)
✨ { الْحَمْدُ لِلَّهِ الْأَوَّلِ بِلَا أَوَّلٍ كَانَ قَبْلَهُ ، وَ الآْخِرِ بِلَا آخِرٍ يَكُونُ بَعْدَهُ } ✳️ همۀ ستایش‌ها مخصوص خداست🤍 آن وجود مبارکی که اوّل است، بی‌آنکه اوّلی پیش از او بوده باشد؛ و آخر است، بی‌آنکه آخری پس از او باشد. 💎کانال آموزش قرآن http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹من پاسپورت و کاغذ ویزا ندارم 🌹اصلا دگر کاری به این دنیا ندارم 🌹حرفم فقط با توست اقای عزیزم 🌹 من اربعین در کربلایت جای ندارم؟! 💎کانال آموزش قرآن http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
هدایت شده از کارگروه فناوری، هنر و رسانه دانش و رسانه دانش آموختگان
🔸کتاب سبک زندگی قرآنی، حمید خسروی خواجه ها 💎کارگروه فناوری، هنر و رسانه دانش آموختگان علوم قرآن و حدیث https://eitaa.com/joinchat/1298269055C69f379f8de 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
هدایت شده از کارگروه فناوری، هنر و رسانه دانش و رسانه دانش آموختگان
سبک زندگی قرآنی.pdf
682.1K
🔸کتاب سبک زندگی قرآنی، حمید خسروی خواجه ها 💎کارگروه فناوری، هنر و رسانه دانش آموختگان علوم قرآن و حدیث https://eitaa.com/joinchat/1298269055C69f379f8de
بامیدخدا 245مین سمینار علمی با موضوع «چیستی موضوع قرآن» با ارائۀ جناب آقای دکتر سیّدجواد نعمتی از ساعت 5 تا 6 عصر سه‌شنبه 30 مردادماه 1403 در محل ساختمان کرامت تشکیل خواهد شد. بلطف خدا امکان شرکت در سمینار بصورت حضوری همچنین از طریق لینک https://quranlsn.ir فراهم است. «کانون زبان قرآن»