بامیدخدا 256مین سمینار علمی با موضوع «قرآن در لسان ادعیه» با ارائۀ دکتر حسین مرادی از ساعت 10 تا 11 صبح پنجشنبه 4 بهمنماه 1403 در محل ساختمان کرامت تشکیل خواهد شد. بلطف خدا امکان شرکت در سمینار بصورت حضوری همچنین از طریق لینک https://quranlsn.ir فراهم است.
«کانون زبان قرآن»
🌺 اقسام عفت در قرآن
🔹عفت جنسی
کنترل نفس اماره به جهت عدم سقوط در وادی انحرافات جنسی از مهمترین اقسام عفت معرفی شده است.
🌸وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ...
📖 سوره نور۳۲
🌸يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ ..📖 سوره احزاب۳۲
🌸فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ..
📖 سوره قصص۲۵
🔹 عفت پوششی
پوشاندن اعضا بدن از دید نامحرمان از واجبات دینی و از دستورات قرآنی است که به وسیله آن احترام و شخصیت انسان حفظ شده و از اذیت و آزار دیگران در امان خواهد ماند.
🌸يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ...
📖سوره احزاب ۵۹
🌸قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ .. وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ...
📖سوره نور ۳۰
🌸وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ ..وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَاوَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ...
📖 سوره نور ۳۱
🔹 عفت اقتصادی
عدم کسب حرام، حفظ مناعت طبع و قناعت
🌸لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ... (بقره۲۷۳)
🔹عفت گفتاری
🔸 زیبا سخن گفتن با دیگران:
🌸وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ ... وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا..
📖سوره بقره۸۳
🌸وَهُدُوا إِلَى الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَهُدُوا إِلَىٰ صِرَاطِ الْحَمِيدِ
📖 سوره حج۲۴
🔸 محکم و مطابق با واقع سخن گفتن:
🌸يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا
📖حزاب70
🔸 و توهین و ناسزا نگفتن:
🌸وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ...📖 سوره انعام ۱٠۸
🔹 عفت چشمی
پوشاندن نگاه از دیدن مناظر حرام :
🌸قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ ... (نور ۳۰)
🌸وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ ... (نور ۳۱)
🆔 @Javadpanahi 🌺
#بقره/ آیه ۲۴۹
🔹كَم مِّن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِیرَةَۢ بِإِذْنِ ٱللّٰهِ
🔸چه بسا گروه اندکی که به خواست خدا بر گروهی بسیار پیروز شدند
💎کانال آموزش قرآن
http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
تفسیر آیه 106 یوسف
🌕 نشانههاى مؤمن مخلص:
1. در انفاق:
«لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً»
از كسى توقع پاداش و تشكر ندارد.
2. در عبادت:
«وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً»
جز خداوند كسى را بندگى نمىكند.
3. در تبليغ:
«إِنْ أَجرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ»
به غير خداوند از كسى پاداش نمىخواهد.
4. در ازدواج:
«إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ»
از فقر نمىهراسد و با توكل به وعده خدا ازدواج مىكند.
5. در برخورد با مردم:
«قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ»
جز رضاى او همه چيز را كنار مىگذارد.
6. در جنگ وبرخورد با دشمن:
«وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ»
از كسى به جز خداوند نمىهراسد.
7. در مهرورزى و محبّت:
«وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ»
هيچ كس را به اندازه خداوند دوست نمىدارد.
8. در تجارت وكسب وكار:
«رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ»
از ياد خداوند غافل نمىشود
https://eitaa.com/Amozeshequran
13.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸پیشرفت معنوی در تحمل سختی های زندگی
♻️اجر صبر بر #بداخلاقی همسر
💎کانال آموزش قرآن
http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
ترجمۀ صحیح دو آیۀ پایانی سورۀ اخلاص:
1️⃣ همه می دانیم آنچه در ترجمۀ دو آیه آخر این سوره مشهور و معروف است، این است که خداوند نه زاده است و نه زاده شده است و نه کسی همتای اوست. البته برخی هم ترجیح داده اند که جهت رعایت ادب، کلمۀ زادن یا زاییدن را به کار نبرند و مثلا بگویند: او نه فرزند دارد و نه خود فرزند کسی است؛ این مفهوم گرچه درست است و در آیاتی مانند: «بدیع السماوات و الارض اَنّىٰ یکون له ولدٌ و لم تکن له صاحبة» (انعام،101) بیان شده، ولی ترجمۀ دو آیۀ پایانی سورۀ اخلاص نیست. توضیح آنکه تعبیر «له کفواً احد» فقط به «لم یکن» برنمیگردد، بلکه «لم یلد» و «لم یولد» را نیز در بر میگیرد.
یعنی: هیچکس برای خداوند همتایی نمی زاید و چنین همتایی زاده نشده است و هیچ گاه همتایی برای او نبوده است و نخواهد بود.
مطالعات قرآنی در سیرۀ نبوی، 89