eitaa logo
آموزش تخصصی تجوید و حفظ و قرائت قرآن کریم
6هزار دنبال‌کننده
19.7هزار عکس
7.1هزار ویدیو
415 فایل
✨﷽✨ 📖 رسول اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : ✨حاملان وحافظان قرآن مشمول رحمت خاص خداوند هستند.✨ 📣ادمین و پشتیبانی کانال آموزش حفظ قرآن↩️ @meftah68 گروه حفظ ترتیبی https://eitaa.com/joinchat/3090940015C72c3166202
مشاهده در ایتا
دانلود
آیه ی 124 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002124.mp3
454.4K
وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي ۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ ﴿١٢٤﴾ و [یاد کنید] هنگامی که ابراهیم را پروردگارش به اموری [دشوار و سخت] آزمایش کرد، پس او همه را به طور کامل به انجام رسانید، پروردگارش [به خاطر شایستگی ولیاقت او] فرمود: من تو را برای همه مردم پیشوا و امام قرار دادم. ابراهیم گفت: و از دودمانم [نیز پیشوایانی برگزین]. [پروردگار] فرمود: پیمان من [که امامت و پیشوایی است] به ستمکاران نمی رسد. (۱۲۴ ) 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي ۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ ﴿١٢٤﴾ و [یاد کنید] هنگامی که ابراهیم را پروردگارش به اموری [دشوار و سخت] آزمایش کرد، پس او همه را به طور کامل به انجام رسانید، پروردگارش [به خاطر شایستگی ولیاقت او] فرمود: من تو را برای همه مردم پیشوا و امام قرار دادم. ابراهیم گفت: و از دودمانم [نیز پیشوایانی برگزین]. [پروردگار] فرمود: پیمان من [که امامت و پیشوایی است] به ستمکاران نمی رسد. (۱۲۴) وَإِذِ = و زمانی که ابْتَلَىٰ = امتحان‌کرد إِبْرَاهِيمَ = ابراهیم را رَبُّهُ = پروردگارش بِكَلِمَاتٍ = با کلمات فَأَتَمَّهُنَّ = پس تمام‌کرد انها را قَالَ = گفت ( خداوند ) إِنِّي = همانا من جَاعِلُكَ = قرار دهنده ام تو را لِلنَّاسِ = برای مردم إِمَامًا = امام قَالَ = گفت ( ابراهیم ) وَمِنْ = و از ذُرِّيَّتِي = فرزندان من ؟ قَالَ = گفت ( خداوند ) لَا يَنَالُ = نمی رسد عَهْدِي = پیمان و عهد من الظَّالِمِينَ = ستمکاران 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٢٤) - «امامت» اوج افتخار ابراهيم (ع) . از اين آيات به بعد سخن از ابراهيم قهرمان توحيد و بناى خانۀ كعبه و اهميّت اين كانون توحيد و عبادت است كه ضمن هيجده آيه اين مسائل را بر شمرده است. هدف از اين آيات در واقع سه چيز است: نخست اين كه مقدمه‌اى براى مسألۀ تغيير قبله است، و ديگر اين كه يهود و نصارى ادعا مى‌كردند ما وارثان ابراهيم و آيين او هستيم و اين آيات مشخص مى‌سازد كه آنها تا چه حد از آيين ابراهيم بيگانه‌اند. سوم اين كه مشركان عرب نيز پيوند ناگسستنى ميان خود و ابراهيم قائل بودند، بايد به آنها نيز فهمانده شود كه برنامۀ شما هيچ ارتباطى با برنامۀ اين پيامبر بزرگ بت شكن ندارد. در اين آيه به مهمترين فرازهاى زندگى ابراهيم (ع) اشاره كرده، مى‌گويد: «به خاطر بياوريد هنگامى را كه خداوند ابراهيم را با وسايل گوناگون آزمود و او را عهدۀ آزمايش به خوبى بر آمد» (وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ) . خداوند مى‌بايد جايزه‌اى به او بدهد «فرمود: من تو را امام و رهبر و پيشواى مردم قرار دادم» (قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنّاسِ إِماماً) . «ابراهيم تقاضا كرد كه از دودمان من نيز امامانى قرار ده» تا اين رشتۀ نبوّت و امامت قطع نشود و قائم به شخص من نباشد (قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي) . اما خداوند در پاسخ او «فرمود: پيمان من، يعنى مقام امامت، به ظالمان هرگز نخواهد رسيد» (قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظّالِمِينَ) . تقاضاى تو را پذيرفتيم، ولى تنها آن دسته از ذريّۀ تو كه پاك و معصوم باشند شايستۀ اين مقامند! از آيۀ فوق اجمالا چنين استفاده مى‌شود: مقام امامتى كه به ابراهيم بعد از پيروزى در همۀ اين آزمونها بخشيده شد. فوق مقام نبوّت و رسالت بود. اين حقيقت اجمالا در حديث پر معنى و جالبى از امام صادق عليه السّلام نقل شده، آنجا كه مى‌فرمايد: «خداوند ابراهيم را بندۀ خاصّ خود قرار داد پيش از آن كه پيامبرش قرار دهد، و خداوند او را به عنوان نبى انتخاب كرد پيش از آن كه او را رسول خود سازد، و او را رسول خود انتخاب كرد پيش از آن كه او را به عنوان خليل خود برگزيند، و او را خليل خود قرار داد پيش از آن كه او را امام قرار دهد، هنگامى كه همۀ اين مقامات را جمع كرد فرمود: من تو را امام مردم قرار دادم، اين مقام به قدرى در نظر ابراهيم بزرگ جلوه كرد كه عرض نمود: خداوندا! از دودمان من نيز امامانى انتخاب كن، فرمود: پيمان من به ستمكاران آنها نمى‌رسد. . . يعنى شخص سفيه هرگز امام افراد با تقوا نخواهد شد» . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 119 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
نكته‌ها: ١-منظور از «كلمات» چيست؟ از بررسى آيات قرآن چنين استفاده مى‌شود كه مقصود از «كلمات» (جمله‌هايى كه خداوند ابراهيم را به آن آزمود) يك سلسله وظايف سنگين و مشكل بوده كه خدا بر دوش ابراهيم گذارده بود. اين دستورات عبارت بودند از: بردن فرزند به قربانگاه و آمادگى جدّى براى قربانى او به فرمان خدا! بردن زن و فرزند و گذاشتن آنها در سرزمين خشك و بى‌آب و گياه مكّه! قيام در برابر بت‌پرستان بابل و شكستن بتها و دفاع بسيار شجاعانه در آن محاكمۀ تاريخى و قرار گرفتن در دل آتش! مهاجرت از سرزمين بت‌پرستان و پشت پا زدن به زندگى خود، و مانند اينها كه هر يك آزمايشى بسيار سنگين بود، اما او با قدرت و نيروى ايمان از عهدۀ همۀ آنها برآمد و اثبات كرد شايستگى مقام «امامت» را دارد. ٢-فرق نبوت و امامت و رسالت: بطورى كه از آيات و احاديث بر مى‌آيد كسانى كه از طرف خدا مأموريت داشتند داراى مقامات مختلفى بودند: مقام نبوت- يعنى دريافت وحى از خداوند، بنابراين «نبى» كسى است كه وحى بر او نازل مى‌شود. مقام رسالت- يعنى مقام ابلاغ وحى و تبليغ و نشر احكام خداوند و تربيت نفوس از طريق تعليم و آگاهى بخشيدن، بنابراين رسول كسى است كه موظف است در حوزۀ مأموريت خود به تلاش و كوشش برخيزد، و براى يك انقلاب فرهنگى و فكرى و عقيدتى تلاش نمايد. مقام امامت- يعنى رهبرى و پيشوايى خلق، در واقع امام كسى است كه با تشكيل يك حكومت الهى سعى مى‌كند احكام خدا را عملا اجرا و پياده نمايد. به عبارت ديگر وظيفۀ امام اجراى دستورات الهى است در حالى كه وظيفۀ رسول ابلاغ اين دستورات مى‌باشد. ٣-امامت يا آخرين سير تكاملى ابراهيم- مقام امامت، مقامى است بالاتر و حتى برتر از نبوت و رسالت، اين مقام نيازمند شايستگى فراوان در جميع جهات است كه ابراهيم پس از امتحان شايستگى از طرف خداوند دريافت داشت و اين آخرين حلقۀ سير تكاملى ابراهيم بود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 120 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید و سپس وصل کنید به آیه ی قبل مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَإِذِ ابْتَلى‏ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَاماً قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتي قَالَ لاَ يَنَالُ عَهْدِى الظَّالِمِينَ ‏ 🍀ترجمه:و هنگامى كه پروردگارِ ابراهیم، او را با کلمات(حوادث گوناگونى) امتحان كرد و او به خوبى از عهده امتحان برآمد.خداوند فرمود: من تو را امام مردم قرار دادم. ابراهیم گفت: از فرزندان من نیز (امامانى قرار بده)، خداوند فرمود: پیمان من به ستمكاران نمى‏ رسد. 🌺 میوه ای بر روی شاخه درخت بود و در اوج بود بر روی زمین افتاد به دست طفلی رسید میوه را خورد و دانه را انداخت یک فرد باغبانی که ارزش این دانه را می دانست برداشت و دانه را در دل خاک کاشت این دانه تحت فشار زیادی در دل خاک قرار داده شد و سختی های زیادی کشید و خداوند بارانی فرستاد و هر روز نور آفتاب بر او تابیده می شد و این دانه روز به روز به سختی از زیر خاک کمی قد کشید و سبز شد و روز به روز رشد کرد تا سرانجام تبدیل به درخت شد و از خودش میوه های زیادی تولید کرد اگر آن زمان که بر روی شاخه درخت در اوج بود و بر روی زمین افتاد به این خاطر بود که هم بخشی را نثار مردم کند و هم خودش درخت شود و میوه های زیادی تولید شود.قرآن کریم به این سختی ها و و تحت فشار قرار گرفتن با واژه ابتلا یاد می کند. ابتلا یعنی حقیقت چیزی را شکوفا کردن و حقیقت آدمی هم با سختی ها شکل می گیرد و شکوفا می شود. 🌺 بیشترین شکوفایی را اولیای خدا دارند( و إذ ابتلی إبراهيم ربه بکلمات: و هنگامی که پروردگار ابراهیم، او را با کلماتی امتحان کرد) چقدر لطیف از اولیای خود یاد می کند نمی گوید خداوند امتحان کرد بلکه واژه ابراهیم ربه (پروردگار ابراهیم) به کار می برد. یعنی کسی که پرورش می دهد و مراقبت می کند دقیقا مثال آن دانه را دارد که در زیر خاک و تحت فشار پرورش داده شد. 🌺 :جمع کلمه است ، کلمه یعنی هر چیزی که معنایی دارد و حقیقتی را نشان می دهد. (فأتمهن:يعنى إبراهيم به خوبى از عهده امتحان بر آمد)آزمایش ابراهیم در سوره های دیگر و آیه های بعدی بیان شده و کم و بیش با این امتحانات آشنا هستیم از جمله این امتحانات:مبارزه با انحراف و و بت پرستی به دستور خدا ، ماجرای قرار دادن همسر و بچه اش در بیابان بی آب به دستور خدا ،ماجرای ذبح فرزندش اسماعیل به دستور خدا. این سربلندی از امتحان ها سبب شد بعد از نبوت نهایتا به مقام امامت برسد(إنى جاعلك للناس اماما:خداوند فرمود من تو را امام مردم قرار دادم)( قال و من ذریتی قال لا ینال عهد الظالمین:ابراهیم گفت از فرزندان من نیز امامانی قرار بده، خدا فرمود:پیمان من به ستمکاران نمی رسد.)ابراهیم درخواست مقام امامت برای نسل خود خواست اما این مقام عهدی است الهی که به هرکسی لایق باشد عطا می شود(ذریه یعنی فرزندان و نوادگان) 🔹 پيام های آیه 124 سوره بقره 🔹 ✅ هدف از امتحان الهی شکوفا شدن انسان است. ✅ نیز مورد آزمایش الهى قرار مى‏ گیرند. «واذ ابتلى ابراهیم» ✅ براى منصوب كردن افراد به مقامات، گزینش وآزمایش لازم است. ✅ منشأ وراثت نیست، لیاقت است كه با پیروزى در امتحانات الهى ثابت مى‏ گردد. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 •┈┈••✾❀❀✾••┈┈•   امام کاظم علیه السلام : 🍄 افْضَلُ ما يَتَقَرَّبُ بِهِ الْعَبْدُ اِلَى اللّه ِ بَعْدَ المَعْرِفَةِ بِهِ الَصَّلاةُ وِ بِرُّ الْوالِدَيْنِ وَ تَرْكُ الْحَسَدِ وَالُعْجبِ وَالفَخْرِ ؛ 🍄 پس از خداشناسى، برترين كارى كه بنده به وسيله آن به خداوند نزديك مى شود عبارت است از: نماز، نيكى به پدر و مادر، و ترك حسد و خودپسندى و فخرفروشى. 📚 تحف العقول، ص 391 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈 ☘☘☘☘☘🍂🍂☘☘☘☘☘
🌐💠🌐💠 💠🌐💠 🌐💠 💠 🔉 💠 به کار حفظی شما معنا می‌بخشد. ✍ حافظ عزیز! همانطور که بارها گفته ایم از ، انس مداوم و ایجاد زمینه مناسب برای عمل به آن است.💫 ❓حالا اگر و آیات را ندانیم چطور می‌توانیم کنیم 🤔 ⬅️ پس از همین لحظه دور حفظ بدون معنا یک خط قرمز بکشید و هرگز سراغش نروید.❌😊 🔷 مطالعه و کمک می‌کند کار حفظ شما ، و انجام شود.✅ 🔺همه این را ثابت می‌کنند که وقتی معنای متنی را می‌فهمیم بسیار و و دقیقتر آن را به خاطر می‌سپاریم.🧠💯 🔰🔰🔰 🔸بعد از کل صفحه در مرحله دوم از انجام حفظ جدید، یکبار مختصر صفحه را مطالعه کنید تا با آن آشنا شود.🧠 🔹حین حفظ هر ، ترجمه دقیق آن را کنید، و را مشخص کنید و معنای هریک را به بسپارید و مفاهیم و نکات مختصر تفسیری مربوط به آیه را کنید.📖 🌀مراقب باشید را تنها بر پایه بنا نکنید.❗️ 🔸تمام مراحل حفظ را با و انجام دهید و و را تکرار کنید و به بسپارید.☺️ 🔸ترجمه، یک کمک کننده برای یادآوری است نباید به یادآوری ترجمه وابسته باشد.🚫 🔸حین مرور هر آیه باید آن را هم در ذهن بیاورید.🧠 🔹یادآوری حین مرور، به صورت مفهوم و ترجمه کلی هر عبارت کافی است نه کلمه به کلمه و تحت اللفظی.✅ 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈 🌐💠🌐💠 💠🌐💠 🌐💠 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🔺 تصویربرداری ذهنی از موقعیت جایگذاری موارد مشابه ✍یکی از در یادآوری و ارائه محفوظات، است.✅ 🔸قطعاً در رابطه با حفظ قرآن، خصوصا کمک شایانی میکند.👌 🔹تصویربرداری ذهنی به این نحو است که حافظ از جایگذاری آیات در جزء، سوره و صفحه تصویر ذهنی داشته باشد😊 👈یعنی اینکه بداند نظر در کدام جزء، در کدام سوره و کدام صفحه، و در صفحه از محل آیه (ابتدا، وسط یا انتهای صفحه) اطلاع داشته باشد که این با نگاه دقیق و مستمر به آیت و بر روی تکتک و قرآن به وجود میاید. 👉 🔹اهمیت به خاطر داشتن محل دقیق آیات (تصویر ذهنی) در آیات مشابه بیشتر میشود؛ زیرا به حافظان کمک میکند تا در مشابه کمتر دچار خطا و اشتباه و تردید شوند. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐💠🌐💠 💠🌐💠 🌐💠 💠 💎 ✍💫مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می‌فرمایند: 💫 👤مردم مسلمان ایران باید را جدّی بگیرند و آن را به عنوان بزرگ در زندگی خویش به کار گیرند.👌🌹 👈این است که آیات الهی برای همیشه در شما ماندگار باشد، ما به نیاز داریم.»📖🙂 🎤 در دیدار با جمعی از 💫 💫 کشور،🌹 📘1390/5/11✍ 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈 🌐💠🌐💠 💠🌐💠 🌐💠 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ع) يكى ديگر از پيامبران اليسع است كه نامش دو بار در قرآن در رديف پيامبران و نيكان و برجستگان آمده است.(671)تعبير قرآن نشان مى‌دهد كه او از پيامبران بزرگ الهى بود. طبق روايت قبل، او از شاگردان و وصى حضرت الياس عليه‌السلام بود. پس از مقام پيامبرى به سوى قوم الياس (مردم بعلبك) فرستاده شد، و مردم آن جا را به سوى توحيد دعوت كرد، آن‏ها از او اطاعت كردند و مقدمش را گرامى داشتند. او از پيامبران بنى اسرائيل بود و در زبان عبرى اليسع بن شافات خوانده مى‌شد . اليسع به معنى ناجى (نجاتبخش) است و شافات به معنى قاضى است.(672) او مردم را به شريعت حضرت موسى عليه‌السلام دعوت مى‏ كرد. معجزاتى مانند شفا دادن بيماران، زنده كردن مردگان از او ظاهر شد، و موجب رونق كار او گرديد. (673) در كتاب حبيب السير آمده: سلسله نسب اليسع به افرائيم بن يوسف مى‏ رسد. او بعد از غيبت الياس عليه‌السلام به مقام نبوت رسيد، و به هدايت قوم بنى اسرائيل پرداخت، و پشتوانه محكمى براى حفظ بنى اسرائيل از گزند دشمنان و طاغوتيان بود. هرگاه كفار قصد حمله به بنى اسرائيل را داشتند، او كه از پنهانى‏ ها آگاه بود، به بنى اسرائيل خبر مى‏ داد، تا خود را براى دفاع آماده سازند. يكى از شاهان جبار آن زمان كه با بنى اسرائيل دشمنى داشت و همواره با آن‏ها مى‏ جنگيد، دريافت كه اخبار جنگ، قبل از حمله به بنى اسرائيل، به آن‏ها مى‌رسد . به اطرافيان خود گفت: چه كسى اسرار ما را به بنى اسرائيل خبر مى‌دهد ؟ گفتند: شخصى به نام اليسع اين اخبار را به بنى اسرائيل مى‏ رساند، شاه نسبت به اليسع خشمگين شد و دستور دستگيرى او را صادر كرد. مأموران خشن او براى دستگيرى اليسع بسيج شدند و او را دستگير كردند، ولى او در پرتو دعا، به طور معجزه آسايى از دست آن‏ها گريخت و نجات يافت. حتى نفرين او باعث شد كه عده‌اى از مأموران شاه، بينايى خود را از دست دادند. اليسع عليه‌السلام سرانجام، از گروهى از يهود (به خاطر آزارشان) دورى نمود، و همچنان به وظايف پيامبرى ادامه مى‌داد تا از دنيا رفت، به گفته بعضى او ذوالكفل را وصى و جانشين خود قرار داد.(674) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا