خبر حرکت این کاروان را به خلیفه وقت(مأمون) دادند. وی ترسید که اگر چنین جمعیتی از بنی هاشم و دوستداران و فدائیان آن ها به طوس برسند، اسباب تزلزل مقام خلافت گردد. لذا امریّه ای صادر نمود به تمام حکام بلاد که در هر کجا قافله بنی هاشم رسیدند، مانع از حرکت شوید و آن ها را به سمت مدینه برگردانید. به هرکجا این حکم رسید قافله حرکت کرده بود مگر شیراز.
حاکم شیراز مردی به نام «قتلغ خان» بود. وی با چهل هزار لشکر جرّار، در «خان زنیان» در هشت فرسخی شیراز اردو زد و همین که قافله بنی هاشم رسیدند، پیغام داد که حسب الامر خلیفه، آقایان از همین جا باید برگردید. حضرت سید احمد(س) فرمود: «ما قصدی از این مسافرت نداریم، جز دیدار برادر بزرگوارمان». اما لشکر قتلغ خان راه را بستند و جنگ شدید خونینی شروع شد اما لشکر در اثر فشار و شجاعت بنی هاشم پراکنده شدند.
لشکر شکست خورده، تدبیری اندیشیدند. بالای بلندی ها فریاد زدند: «الان خبر رسید که ولیعهد(امام هشتم علیه السلام) وفات کرد»! این خبر مانند برق، ارکان وجود مردمان سست عنصر را تکان داده، از اطراف امام زادگان متفرق شدند. جناب سید احمد(س) شبانه با برادران و اقارب از بیراهه به شیراز رهسپار گردیدند و با لباس مبدّل پراکنده شدند.
شهادت
حضرت احمد بن موسی(س) برای امان از گزند حکومت، به همراه برادر خود مخفیانه به شیراز رهسپار شد. سید احمد در شهر شیراز در منزل یکی از شیعیان در منطقه «سردزک» که مرقد ایشان در این منطقه واقع است، سکنی گزید و در خانه این شخص مخفی گشت و شب و روز را به عبادت می گذرانید.
«قتلغ خان» که جاسوسانی را برای شناسایی و دستگیر نمودن سادات که از مناطق خود فرار نموده بودند قرار داده بود، مکان ایشان را بعد از یک سال یافت و او و همراهانش را محاصره نمودند و نبردی بین آنها و مأموران حکومت در گرفت و سید احمد با شهامت و شجاعت هاشمی خود به دفاع از خود و همراهان خود پرداخت.
هنگامی که «قتلغ» دانست که از طریق ستیز مسلحانه، قدرت از میان بردن آنان را ندارد؛ از طریق خانه همسایه او شدند و از طریق شکافی که در خانه همسایه درست کردند وارد خانه ای که سید أحمد در آن پناه برده بود، شدند و زمانی که او برای استراحت و تجدید قوا، پس از نبردی طولانی به خانه رفته بود، هنگام خروج، با شمشیری بر سر او ضربه ای وارد کردند. سپس به دستور «قتلغ خان» خانه را بر روی آن بدن شریف خراب کردند و زیر آوار باقی گذاردند.
با توجه به تبلیغ گسترده حکومت و مأموران بر علیه تشیع و اهل بیت(ع) تعداد زیادی از مردم که از مخالفین تشیع بودند، حرمت بدن شریف نوه پیامبر را نگاه نداشتند و آن را در زیر آوار نگاه داشته و به خاک نسپردند.
سالگرد شهادت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) اسوه ایثار، وفاداری و شجاعت بر کلیه عاشقان آن حضرت تسلیت باد…
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
🆔️کانال آموزش حفظ قرآن ویژه ی کودکان
https://eitaa.com/amoozshhefzqorankodakan
🆔اکنون شما هم به کانال
✨«#آموزش_تجوید_و_حفظ_قرآن»
✨بپيونديد:
👉@amozeshtajvidhefzquran👈
🙈🎅 #فریب_خوردن_آدم 🎅🙈
🔹در آیات ۳۶ بقره / ۲۰ تا ۲۲ و ۲۷ اعراف / و ۱۲۰ و ۱۲۱ طه / آمده است که آدم و حوّا با وسوسه، فریب و گمراهسازى ابلیس، از درخت ممنوع خوردند یا چشیدند
و بىدرنگ لباس * هایشان فروریخت و در نتیجه، شرم گاهشان آشکار و از بهشت اخراج شدند .
🔸از تعبیرهای
* فوسوسَ لهما الشّیطان * ( اعراف / ۲۰ )
* فدلهما بغرور ( اعراف / ۲۲ )
* فازلهما الشیطان * ( بقره / ۳۶ )
بر می آید که ابتدا وسوسه شیطان بعد فریب خوردن آدم و حوا و در پی آن لغزش و اخراج آن دو از بهشت صورت گرفته است .
🔹مفسران در چگونگی دسترس ابلیس به آدم و حوا ( با اینکه ابلیس از بهشت رانده شده بود ) وجوهی گفته اند ، مانند ابلیس به آسمان نزدیک می شد و با آدم سخن میگفت .
🔸 ابلیس به درِ بهشت نزدیک شده ، آدم را صدا می زد و از آنجا با او سخن می گفت .
🔹ابلیس از زمین به آدم پیام می فرستاد و با او سخن میگفت .
🔸از ظاهر این توجیه ها برمی آید که بهشت آدم را بهشت موعود دانستهاند که ابلیس نمی تواند وارد آن شود ؛ در حالی که ظاهر آیات قرآن با این سخن سازگار نیست و دلیل محکمی برای پذیرش آن وجود ندارد .
🔹 به گفته علامه طباطبایی از آیات مربوط استفاده می شود که آدم و حوا شیطان را دیده و شناخته اند و مانعی ندارد که شیطان وارد بهشت شده باشد ؛ چرا که در بهشت جاوید جایی برای شیطان نیست .
نه بهشته آدم ، از این رو همگی بعد از آن اخراج شدند .
🔸در آیه ۲۰ اعراف درباره اثر وسوسه شیطان آمده است که شیطان آن دو را فریفت تا شرمگاهشان آشکار شود * فوسوس لهما الشیطان لیبدیَ لهما ماوریَ عنهما من سوءاتهما * در باره لام * لیبدی * دو قول وجود دارد :
🔹نخست اینکه برای عاقبت باشد ، یعنی وسوسه شیطان به پدیدار شدن شرمگاهشان انجامید و شیطان در ابتدا از این سرانجام آگاه نبود .
🔸دیگر اینکه لام غرض باشد به این شکل که گفته شود ؛ پدیدار گشتن شرمگاه کنایه از سقوط حرمت و زوال مقام است ، بنابراین قصد شیطان از وسوسه آن دو زوال حرمت و از میان بردن مقام آنان بوده است یا بگوییم : شیطان در لوح محفوظ دیده یا از برخی فرشتگان شنیده بود که اگر آدم از آن درخت بخورد شرمگاهش پدیدار میشود و این نهایت زیان و سقوط را می رساند لذا برای حصول این غرض وسوسه کرد .
🔹 ابلیس برای نفوذ بیشتر در آدم و حوا خود را خیرخواه و دلسوز نمایاند و به آنان وعده داد که با خوردن از درخت ممنوع ، مانند فرشتگان جاودانه در بهشت زندگی خواهند کرد .
🔸* قال ما نهکما ربّکما عن هذه الشجره الّا ان تکونا ملکین او تکونا من الخالدین * و قاسمهما انّی لکما لمن الناصحین * ( اعراف / ۲۰ و ۲۱ )
🔹 از آنجا که آدم و حوا ابلیس را چندان نمی شناختند تحت تاثیر سوگندهای دروغ او فریب خوردند .
🔸ابلیس در سوگند خویش به گونهای عمل کرد که آدم علیه السلام احتمال نمیداد او در کار خود دروغ گو باشد .
🔹 طبرسی میگوید او هنگام وسوسه امور مربوط به قیامت را سبک و بی قدر می نمایاند و چنین وانمود کرد که در آن جا محاسبهی نخواهد بود اما امور دنیایی را بزرگ و زیبا جلوه داد
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
🆔️کانال آموزش حفظ قرآن ویژه ی کودکان
https://eitaa.com/amoozshhefzqorankodakan
🆔اکنون شما هم به کانال
✨«#آموزش_تجوید_و_حفظ_قرآن»
✨بپيونديد:
👉@amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_ترجمه
#هر_روز_یک_کلمه_از_قرآن_کریم
#کَلِمَةُ_الیَوم
#رَقم_94
🍒 سَارِب 🍒
سَارِب :ذَاهِب عَلَی وَجهِهِ فِی الأَرض.
سَارِب :از مادّه ی سَرَب در اصل به معنی آب جاری است وسپس به انسانی که به دنبال کاری در حرکت است گفته می شود.
📖 سَوَاءٌ مِنكُم مَنْ أَسَرَّ الْقَوْلَ وَمَن جَهَرَ بِهِ وَمَنْ هُوَ مُستَخْفٍ بِاللَّيْلِ وَسَارِبٌ بِالنَّهَارِ /الرعد:١٠
کسانى از شما که به طور پنهان سخن بگویند یا آشکار براى او یکسان است. و (نیز) کسانى که شبانگاه به طور مخفیانه حرکت مى کنند یا در روشنایى روز.
#استاد_عبدالکاظم_چلداوی
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
🆔️کانال آموزش حفظ قرآن ویژه ی کودکان
https://eitaa.com/amoozshhefzqorankodakan
🆔اکنون شما هم به کانال
✨«#آموزش_تجوید_و_حفظ_قرآن»
✨بپيونديد:
👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ ۚ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا ۚ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ ﴿۱۷۸﴾
🔸 آنان که به راه کفر رفتند گمان نکنند که مهلتی که ما به آنها میدهیم به حال آنان بهتر خواهد بود، بلکه آنها را (برای امتحان) مهلت میدهیم تا بر گناه و سرکشی خود بیفزایند، و آنان را عذابی خوارکننده است.
💭 سوره: آل عمران
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
🆔️کانال آموزش حفظ قرآن ویژه ی کودکان
https://eitaa.com/amoozshhefzqorankodakan
🆔اکنون شما هم به کانال
✨«#آموزش_تجوید_و_حفظ_قرآن»
✨بپيونديد:
👉@amozeshtajvidhefzquran👈
👊دشمن ستیزی در قرآن(۲)👊
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂
1⃣بیگانگان را محرم اسرار نکنید⛔️
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِّن دُونِكُمْ
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﺯ ﻏﻴﺮ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﻣﺤﺮم ﺭﺍﺯ ﻧﮕﻴﺮﻳﺪ.(آل عمران١١٨)
2⃣عدم اعتماد به عهد و پیمانهای کفار⛔️
لَا يَرْقُبُونَ فِي مُؤْمِنٍ إِلًّا وَلَا ذِمَّةً وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُعْتَدُونَ
ﺩﺭ ﺣﻖّ ﻫﻴﭻ ﻣﺆﻣﻨﻲ ﺭﻋﺎﻳﺖِ [ ﭘﻴﻮﻧﺪِ ]ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﻱ ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻛﺎﺭﺍﻧﻨﺪ.(توبه١٠)
3⃣نهایت دشمنی کفار با مسلمانان⛔️
وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ
ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﺩﻳﺪﺍﺭ ﻛﻨﻨﺪ ، ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ . ﻭ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺧﻠﻮﺕ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﺧﺸﻤﻰ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪ ، ﺳﺮ ﺍﻧﮕﺸﺘﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮔﺰﻧﺪ.(آل عمران١١٩)
4⃣عدم دوستی با دشمنان خدا⛔️
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻣﻦ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﮕﻴﺮﻳﺪ.(ممتحنه١)
#دشمن_ستیزی #سیاسی
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
🆔️کانال آموزش حفظ قرآن ویژه ی کودکان
https://eitaa.com/amoozshhefzqorankodakan
🆔اکنون شما هم به کانال
✨«#آموزش_تجوید_و_حفظ_قرآن»
✨بپيونديد:
👉@amozeshtajvidhefzquran👈
#ماخذ_نامگذاری_سُوَر_قرآن
سوره#مجادله: به معنی گفتگو است
در این سوره،موضوع گفتگوی زنی با پیامبر درباره شوهرش بیان شده است
مأخذ نامگذاری، آیه اول سوره است
منبع: کتاب دانستنیهای قرآن از مجید
محسنی
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
🆔️کانال آموزش حفظ قرآن ویژه ی کودکان
https://eitaa.com/amoozshhefzqorankodakan
🆔اکنون شما هم به کانال
✨«#آموزش_تجوید_و_حفظ_قرآن»
✨بپيونديد:
👉@amozeshtajvidhefzquran👈
#ضرب_المثل_های_قرآنی
🍃نرود میخ آهنین در سنگ
إنَّ الَّذينَ كَفَروا سَواءٌ علَيهِم ءَأنذرتَهُم أم
لَم تُنذِرهُم لايؤمِنون
کسانی که کافر شده اند،برای آنان تفاوت نمیکندکه آنان را(از عذاب الهی)بترسانی
یا نترسانی ایمان نخواهند آورد.
(سوره ی مبارکه بقره، آیه ی 6)
👈چه خوب است که حافظان قرآن در
👈گفتگوهای روزمره خود هم از آیات
👈قرآن استفاده کنند☺️
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
🆔اکنون شما هم به کانال
✨«#آموزش_تجوید_و_حفظ_قرآن»
✨بپيونديد:
👉@amozeshtajvidhefzquran👈