eitaa logo
انباز
271 دنبال‌کننده
402 عکس
80 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
مدیر قطب فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین ، در گفت‌وگو با : در طول تاریخ سه دیدگاه کلی در باب سرشت وحی بوده است. 1. دیدگاه گزاره‌ای: از قدیم میان فلاسفه مسلمان و در قرون وسطا میان فلاسفه مسیحی نیز مطرح بوده است که پیامبر از نظر روحی ارتقائی یافته، صعود انجام می‌دهد و طی این مراحل در عالم بالا حقایقی را دریافت و در اختیار بشر قرار می‌دهد. این دیدگاه در آثار فارابی، ابن سینا و بسیاری از متکلمان مسلمان دیده می‌شود. از نظر ایشان وحی لزوماً صورت زبانی ندارد و پیامبر (ص) یک سری ادراکات را از عالم بالا می‌گیرد. 2. دیدگاه تجربه دینی: این دیدگاه متأثر از الهیات پروتستان بوده و در آثار کسانی چون «شلایرماخر»، «ویلیام جیمز» و «رودلف اتو» دیده می‌شود، شاید رودلف اتو بیش از دیگران به این دیدگاه پرداخته باشد. او در اثر مشهورش، کتاب «امر قدسی» به تحلیل تجربه پیامبران می‌پردازد. 3. دیدگاه افعال گفتاری و التفات وجودی: این نظر که در قرن بیستم مطرح شده مبتنی بر این است که وحی، «افعال گفتاریِ» خدا بوده و انفتاح غیب برای پیامبر (ص) صورت می‌گیرد. یعنی پیامبر (ص) با افعال گفتاری خداوند مواجه می‌شود. بنده در نوشته‌های خود، با جرح و تعدیل مناسبی، به شدت از این دیدگاه دفاع کرده‌ام و البته همواره نیز با سوء برداشت‌ها و سوء فهم‌ها مواجه شده‌ام. این در حالی است که این نظریه همخوانی بسیار والایی با متون دینی دارد. ادعای این دیدگاه آن است که پیامبر با تمام وجودش با وحی درگیر شده است که در اصطلاح فلسفی به آن «التفات وجودی» می‌گویند. یعنی وجود پیامبر درگیر وحی شده است و نوعی انفتاح غیب و باز شدن عالم غیب به روی پیامبر صورت گرفته است. پیامبر اکرم (ص) هم، به واسطه آن استعدادی که داشته خود را در معرض کلام الهی قرار داده و در معرض افعال گفتاری خداوند قرار گرفته است. به این معنا در واقع وحی سرشت زبانی دارد و نوعی انفتاح غیب و حیثیت التفاتی وجودی existential intentionality است که وجود پیامبر با وحی درگیر شده است و تنها این نبوده است که گوش دادن ساده باشد. https://b2n.ir/273525
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
8.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | «مجانی ببخش!» ✅ آیت الله مصباح یزدی از مرحوم آیت الله میرزا عبدالعلی تهرانی (ره) در شب ۲۳ ۹۸/۰۷/۲۳ 🖥 مشاهده فایل با کیفیت در آپارات: 🌐 https://www.aparat.com/v/fVgil 🌙 @mesbahyazdi_ir
💢 نسخهٔ اندرویدی جامع‌الاحادیث 💢 ✅ نرم‌افزار جامع‌الاحادیث که تا کنون چند نسخه از آن با امکاناتی ارزشمند از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی عرضه شده و در قالب پایگاهی اینترنتی ارتقا یافته بود، در قالب اپلیکیشن اندرویدی نیز در اختیار عموم قرار گرفت. 🔺در این علاوه بر عرضۀ مجموعه روایات موجود در ۱۹۹ عنوان از منابع حدیثی شیعه و ترجمه‌ها و شروح نگاشته شده بر آنها، احادیث مرتبط و اطلاعات مربوط به اسناد روایات نیز ارائه شده است. 📊 همچنین امکانات متنوع پژوهشی از قبیل جستجوی مناسب، انتخاب و دسته‌بندی احادیث دلخواه، ایجاد قفسهٔ کتاب، درج نمایه بر احادیث و .... فراهم آمده و کاربران می‌توانند به‌صورت آفلاین از اطلاعات ذخیره‌شدهٔ آن استفاده کنند. ⬅️ دریافت رایگان: ➡️ https://b2n.ir/992434 کانال تلگرامی: ⭕️ @hamidhossaini
دنیا پر از ستم است یک علامتش منم ای دستگیر ستمدیدگان مرا از چنگالم برهان
اهل ولا، چو روی به سوی خدا کنند اول به جان گمشده خود، دعا کنند ای یوسف زمانه! خدا را برون خرام تا با نظاره، درد دل خود دوا کنند شد عالمی اسیر ولای تو، رخ نما تا عاشقانه، سیر جمال خدا کنند روی تو را ندیده، خریدار بوده‌اند تا آن زمان که پرده بر افتد، چه‌ها کنند؟ مپسند بی بهار رخت، غنچه‌های باغ نشکفته، سر به جیب محن آشنا کنند آهسته چون نسیم، گذر کن در این چمن تا غنچه‌ها به شوق تو آغوش وا کنند با بوسه، مُهر کن لب شوریدگان ز مِهر ترسم که راز عشق تو را برملا کنند از ما جمال خویش مپوشان که گفته‌اند اهل نظر، معامله با آشنا کنند خوبان، اگر در آینه بینند روی خویش خود را چو ما، برای ابد مبتلا کنند سوخت ز آتش هجران، ولی نگفت شاهان، کم التفات به حال گدا کنند محمدعلی مجاهدی (پروانه)
دفتر آیت الله سیستانی: یکشنبه است و دوشنبه .
نظر آیت الله سیستانی درباره کارت‌به‌کارت کردن زکات فطریه البته اگر خود پول را به فقیر بدهیم، لازم نیست به او بگوییم "به عنوان فطریه است".
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 | خاطره‌ای درس‌آموز از آیت الله مکارم شیرازی🔸 خدا رحمت کند مرحوم آقای شیخ محمد علی موحد را. ایشان استاد [و مدیر مدرسه علمیۀ ما] بودند و گاهی به ما نصیحت می‌کردند. آقای مکارم هم از شاگردان مرحوم آقای موحد بودند و سطوح حوزه را تا آخر پیش ایشان خوانده بودند. [آقای موحد] گفت یک روزی به ناصر آقا (با همین تعبیر) گفتم: برو به فلانی بگو که ماندن تو در این حجره، خلاف شرع است. به او تذکر بده که این حجره را معطل نگذارد. برود تا طلبۀ دیگری را بفرستیم به این حجره. ناصر آقا از من پرسید: من از چه باب این حرف را به او بگویم؟ از باب امر به معروف بگویم؟ از باب نهی از منکر بگویم؟ از باب نصح مستشیر بگویم؟ از باب ارشاد جاهل بگویم؟ از باب تنبیه غافل بگویم؟ بابش را برای من معین کن! من از چه دری وارد شوم؟ این کدام وظیفه من است؟ مرحوم آیت الله موحد می‌گفت: خوشم آمد که با اینکه آقای مکارم بچه‌سال بود، اما وقتی استادش به او می‌گوید برو به فلانی بگو، نمی‌گوید خوب من می‌روم و به او می‌گویم. بلکه از من پرسید این حرف را از چه بابی بگویم؟ می‌گوید من مسلمانم. مسلمان هر حرفی بزند، باید در یکی از این ابواب [فقهی] بگنجد. این یعنی: «حرکت بر اساس ». انسان سیری که می‌خواهد بکند علی الامیال نباشد؛ لاحجت را نگیرد، متشابهات را مستند قضایا نگیرد. کما اینکه اداری‌ها هر وقت بخواهند چیزی بنویسند ماده یا تبصره قانونی‌اش را مشخص می‌کنند. اگر رئیس اداره می‌خواهد یک تصمیم بگیرد که بر اساس هیچ کدام مواد قانونی نیست، کارمند انجامش نمی‌دهد. شما اگر یک ریال را هم بخواهید خرج کنید، باید طبق یکی از ضوابط و یکی از بندهای قانون خرج کنید. یعنی نسبت به آن کار باید وجود داشته باشد. آن امر است که کارتان را قانونی و «اطاعت» می‌کند. @haerishirazi
💢 اسلام یعنی حق‌جویی 💢 ❇️ مرحوم علامهٔ طباطبایی در تفسیر إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏ در آیهٔ ۱۹ سورهٔ آل عمران : 🔸در سابق معناى اسلام از نظر لغت بيان شد، گويا همان معناى لغوى در اينجا مراد باشد ... در نتيجه معناى جملهٔ مورد بحث چنين مى‌‏شود كه ‏دين نزد خداى سبحان يكى است و اختلافى در آن نيست و بندگان خود را امر نكرده مگر به پيروى از همان دين و بر انبياى خود هيچ كتابى نازل ننموده مگر در بارهٔ همان دين، و هيچ آيت و معجزه‌‏اى به‌پا نكرده مگر براى همان دين كه آن دين عبارت است از اسلام، يعنى تسليم حق شدن، و به‌عقيده‏‌هاى حق معتقد گشتن، و اعمال حق انجام دادن‏. 📚 ترجمهٔ تفسير الميزان، ج ۳، ص ۱۸۸. کانال تلگرامی: ⭕️ @hamidhossaini
انباز
💢 اسلام یعنی حق‌جویی 💢 ❇️ مرحوم علامهٔ طباطبایی در تفسیر إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏
واحد و متعدد 🌹 ، یعنی شدن و دین خدا، بیش از یک چیز نیست: "". اما شرایع و روش‌های زندگی متنوع‌اند، و البته، شرایع الهی، حکیمانه و متناسب با شرایط زمانه‌اند. کسی که نحوه‌ای از زندگی، موضع‌گیری، تصمیم، رفتار و گفتار را حق بداند اما تسلیم آن نشود و مسیر دیگری را طی کند، دینش مسلمانی نیست و بر دین خدا نیست، هر چند خود را تابع شریعت اسلام بداند. الهی کسی است که را هر کجا یافت، از آن دنباله‌روی کند، هر چند از نظر ما از درک حقانیت اسلام، قاصر باشد. إِنَّ ٱلدِّینَ عِندَ ٱللهِ ٱلۡإِسۡلَـٰمُۗ وَمَا ٱخۡتَلَفَ ٱلَّذِینَ أُوتُوا۟ ٱلۡكِتَـٰبَ إِلَّا مِنۢ بَعۡدِ مَا جَاۤءَهُمُ ٱلۡعِلۡمُ بَغۡیَۢا بَیۡنَهُمۡۗ وَمَن یَكۡفُرۡ بِـَٔایَـٰتِ ٱللهِ فَإِنَّ ٱللهَ سَرِیعُ ٱلۡحِسَابِ (آل عمران ۱۹) ... وَ اعْلَمُوا أَنَّ اَلْإِسْلاَمَ هُوَ اَلتَّسْلِيمُ وَ التَّسْلِيمَ هُوَ الْإِسْلاَمُ فَمَنْ سَلَّمَ فَقَدْ أَسْلَمَ وَ مَنْ لَمْ يُسَلِّمْ فَلَا إِسْلاَمَ لَهُ ... (کافی، ج ۸، ص ۲) وَأَنزَلۡنَاۤ إِلَیۡكَ ٱلۡكِتَـٰبَ بِٱلۡحَقِّ مُصَدِّقࣰا لِّمَا بَیۡنَ یَدَیۡهِ مِنَ ٱلۡكِتَـٰبِ وَمُهَیۡمِنًا عَلَیۡهِۖ فَٱحۡكُم بَیۡنَهُم بِمَاۤ أَنزَلَ ٱللهُۖ وَلَا تَتَّبِعۡ أَهۡوَاۤءَهُمۡ عَمَّا جَاۤءَكَ مِنَ ٱلۡحَقِّۚ لِكُلࣲّ جَعَلۡنَا مِنكُمۡ شِرۡعَةࣰ وَمِنۡهَاجࣰاۚ وَلَوۡ شَاۤءَ ٱللهُ لَجَعَلَكُمۡ أُمَّةࣰ وَ ٰ⁠حِدَةࣰ وَلَـٰكِن لِّیَبۡلُوَكُمۡ فِی مَاۤ ءَاتَـٰكُمۡۖ فَٱسۡتَبِقُوا۟ ٱلۡخَیۡرَ ٰ⁠تِۚ إِلَى ٱللهِ مَرۡجِعُكُمۡ جَمِیعࣰا فَیُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمۡ فِیهِ تَخۡتَلِفُونَ (مائده ۴۸) 🌷 کانال ایتا و تلگرام: @anbaz1360 🌹
هدایت شده از چشمه جاری
📢فرصتی فوق العاده برای فراگیری و مباحث تربیت دینی 📜شرایط اولیه ثبت نام: 🔹از طلاب برادر حوزه علمیه قم 🔹سابقه و تجربه فعالیت های فرهنگی و تربیتی 🔹اتمام مقدمات برای مدرک لیسانس و اتمام سطح برای مدرک دیپلم و سیکل 🔹حداقل سن 25و حداکثر 30سال(متولدین 68تا 73) 🔹یکسال مدت زمان دوره 📝ثبت نام نمایید: https://mesbahh.ir/index.php/reg