eitaa logo
انباز
272 دنبال‌کننده
412 عکس
81 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️دعوت پیامبر از آغاز آشکار بوده است 🔹در بیشتر کتاب‌های تاریخ اسلام شیعه و سنی دو عنوان «دعوت پنهانی» و «دعوت علنی» به چشم می‌خورد. دیدگاه مشهور مورخان تاریخ اسلام درباره روش دعوت پیامبر چنین است که ایشان پس از بعثت مأمور به دعوت همگان نبود و از این رو تا سه سال دل‌های آمادۀ پذیرش حق را پنهانی و خصوصی به اسلام دعوت می‌کرد. سپس در مرحلۀ دوم رسالت خویش با نزول آیۀ 94 سورۀ حجر مأمور به دعوت عمومی شد. 🔹این نظریۀ مشهور بر اخبار تاریخی و روایات تفسیری استوار است، اما ابهامات فراوانی را در پی دارد و با سیاق آیات، غرض سوره‌های مرتبط و سیر نزول قرآن سازگار نیست. 🔹اگر در واکاوی این نظریه مبتنی بر سه اصل عرضۀ روایات بر قرآن، روش تفسیر تنزیلی و لغت‌شناسی آیات و روایات راه بپیماییم، خواهیم دید پیامبر از ابتدا به تبلیغ توحید پرداخته و بعد از گذشت حدود شش سال از بعثت به تثبیت جایگاه اجتماعی رسالت و اعلام رسمی تشکل مسلمانان مأمور شده است. 🔹این پژوهش نشان می‌دهد دعوت پیامبر از آغاز رسالت ایشان علنی بوده و تقسیم‌بندی دعوت پنهان و آشکار درست نیست. 🔗برای مطالعۀ این مقاله رجوع کنید به: «واکاوی نظر مشهور در خصوص دعوت مخفیانۀ پیامبر (ص) از نگاه قرآن کریم»، نوشتۀ محمدهادی یوسفی غروی و صادقۀ یوسفی، فصل‌نامۀ علمی تخصصی علوم قرآن و حدیث. 🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️ @chsiqs
جنس مقدس یکی از صداهایی که از بچگی در گوشم مانده است، صدای دوره‌گردی است که با دوچرخه‌ای که جعبهٔ چوبی پشتش سوار کرده بود در کوچه‌ها می‌گشت و با صدایی که از ته گلویش درمی‌آورد و شبیه چهرهٔ سبزه و براقش بود به ترکی می‌خواند: غذا رنگی، مربا رنگی، قورو لومی، لومو جوهری، لاواشا، آغ یاپیشقان، ادووا و... بیشتر ادویه می‌فروخت و عطاری سیار بود. بساط و کالا و زمزمهٔ مرد دوره‌گرد در همهٔ سال‌‌ها تغییر نکرد. کاری نداشت که اقدس خانم سرما خورده یا زینب خانم فلفلش تمام شده؛ جنس خودش را می‌فروخت. یک رابطهٔ یک‌سویه از عطار تا خانه. نمی‌دانم! شاید اگر این رابطه دوسویه می‌شد و جنسش‌هایش را با نیازها می‌چید، چند سال بعد مغازه‌ای برای خود دست‌وپا می‌کرد. به زندگی و زمانهٔ خودمان هم که نگاه می‌کنم، بیشتر شبیه همان مرد دوره‌گردیم. به جنس‌هایی که داریم، ایمان داریم. کاری نداریم که دردها و زخم‌ها چه هستند تا بگردیم و برای آنها جنس جور کنیم. گویا پیش‌فرض ماست که درد‌ها باید خاضعانه خود را با درمان‌هایی که ما در بساط داریم وفق دهند. گویا داشته‌ها و جنس‌هایمان را مقدس می‌دانیم یا در عمل مقدس می‌انگاریمشان. تا زمانی که داشته‌هایمان اصالت دارند و مقدس‌ و مستقل‌اند، تا روزی که دردها اعتباری‌اند و تابع، همچنان باید با دوچرخه‌ای پیر و جعبه‌ای چوبی، در کوچه‌ها دنبال مشتری بگردیم و بخوانیم: غذا رنگی، مربا رنگی، قورو لومی، لومو جوهری، لاواشا، آغ یاپیشقان، ادووا و... https://t.me/Mestabe/73
✍ حجت الاسلام حسن مرادی: تو که بودم، با چند تا مجموعه جوان و نوجوان از نوع مذهبی جلسه و هم‌نشینی داشتم. جالب بود سوال خصوصی مشترک غالب آنها، در مورد نحوه بود. یک نکته همیشه تو ذهنم هست، که این نحوه مواجهه‌ی ما با شهوت نه دینی است و نه غربی. غربی‌ها و بی‌دین‌ها، قایل به آزادی در روابط و اطفاء شهوت از طرق ممکن هستند دین هم به ما میگه از زمان بلوغ ازدواج مستحب است و اگر خوف به گناه افتادن باشد واجب می‌شود. اما این چیزی که ما داریم که به سکوت می‌گذرانیم و نه امکان ازدواج را فراهم می‌کنیم و نه گناه را می‌توانیم توصیه کنیم، در نوع خود بی‌نظیر و عجیب‌ترین روش مواجهه با یک نیاز غریزی است. ای کاش درک می‌کردیم، ریشه خیلی از دین‌گریزی‌ها و انحرافات فکری و اعتقادی در این نیاز سرکوب شده است. ای کاش همه بسیج می‌شدیم و برای این مشکل راه حلی می‌اندیشیدیم. اگر من خیّر و پول‌دار بودم، فقط پولم را در راه و صرف می‌کردم. اگر مسئولیتی در کشور داشتم، تمام تلاشم را صرف حل این مشکل می‌کردم. ای کاش جوانان‌مان را در مقابل حملات سخت شیطان تنها و بی‌پناه رها نمی‌کردیم. پدر و مادرها! شما حداقل به فکر بچه‌هایتان باشید... https://eitaa.com/hasanemoradi/1560
پیشنهادهایی برای روایت پیشرفت 🇮🇷 فاضل ارجمند، حجت الاسلام حامد تقدیری، در تاریخ 13 اسفند 1401 توسط رئیس جمهور به «ریاست ستاد ملی روایت پیشرفت» منصوب شد. وی بعد از گذشت نزدیک به یک سال از مسئولیتش و در روز ملّیِ 22 بهمن، صوتی به مدت 1 ساعت و 37 دقیقه منتشر کرده است که در آن آقای حامد ملک‌زاده، معاون فرهنگیِ معاون اول دولت، روایتی از رویکردها و پیشرفت‌های دو-سه ساله ارائه می‌دهد. این صوت دست کم از دو جهت مهم است: ✅ ارائۀ منظم مطالبی متراکم از اقدامات مسئولان دولتی، در قلمرو مرتبط با اقدامات آقایان مخبر دزفولی و ملک‌زاده، ✅ عدم انکار کاستی‌ها و مشکلات. به گمانم این ارائه، برای همۀ علاقه‌مندان به پیشرفت ایران جذاب و مفید است. ناظر به اهمیت این مطالب و نیاز شدید جامعه به آشنایی کافی و پردازش صحیح آنها، چند پیشنهاد تقدیم می‌کنم: 1️⃣ تشکیل جلسات مشابه با مسئولان بخش‌های مختلف و انتشار خروجی آنها لازم است که رویکرد این جلسات و گفتگوها جامع باشد؛ یعنی: 📌 هم اقدامات و نتایجِ مثبت بیان شوند، 📌 و هم مشکلات و کمبودها. 2️⃣ انجام مصاحبه‌های حرفه‌ای با مسئولان باید فرصت مناسبی در اختیار مدیران مرتبط با هر مسئله قرار گیرد تا اقدامات اصلاحی و مشکلات پیش پای خود را بیان کرده، نسبت به ضعف‌ها و اشتباهات‌شان پاسخگو باشند. خصوصا گفتگو با مسئولان دولت و و سایر مسئولانی که با رأی مستقیم مردمی انتخاب می‌شوند، حائز اهمیت ویژه‌ای است. انتظار می‌رود مصاحبه‌ها به گونه‌ای باشند که سهم افراد و نهادها در پیشرفت یا عقب‌ماندگی منطقه و کشور تا حد مطلوبی معلوم شود. 3️⃣ پیگیریِ خروجی جلسات طبیعتا محتوای چنین جلساتی بسیار متراکم و متنوع است. به عنوان یک روش عملیاتی، می‌توان این محتواها را به چندین کلیپ صوتی و تصویری تبدیل، و مصاحبه‌های مناسبی را برای هر بخش طراحی کرد. این مصاحبه‌ها باید دو هدف اصلی داشته باشند (البته ممکن، و شاید بهتر است همۀ مصاحبه‌ها واجد هر دو رویکرد باشند): اول، راستی‌آزماییِ مردمی: صرفا به عنوان مثال، آقای ملک‌زاده در دقیقۀ 61 از فایل صوتی می‌گوید: «از ابتدای سال 1402 تا دی ماه 256 نقطۀ حادثه‌خیز جادّه‌ای در سراسر کشور به طور کامل ترمیم شده است». ستاد روایت پیشرفت می‌تواند یک گروه گزارش‌گر قوی به این 256 نقطۀ کشور بفرستد تا با رانندگان پرتردد و اهالی آن محل مصاحبه کنند. در این صورت میزان صحت و سقم این مطالب (دست کم برای خود مسئولان) روشن خواهد شد. دوم، اقناع افکار عمومی: برای این هدف لازم است که مصاحبه‌ها به صورت صادقانه در رسانه‌ها منتشر شوند، اعم از رسانه ملی و فجازی و مکتوب و حتی رسانه‌های بین المللی. طبعا چنین کاری نیازمند تیم رسانه‌ای توانمندی است که در طرح سؤالات و پردازش اطلاعات به‌دست‌آمده و تدوین آنها برای فضاهای متنوع رسانه‌ای، درست عمل کنند. 4️⃣ شناسایی و زدودنِ موانع باورپذیریِ چنین گزارش‌هایی منظور از موانع، خصوص تبلیغات طرف منازع با دولت یا حکومت جمهوری اسلامی نیست (که با عناوینی همچون دشمن، بیگانه، معاند، آن ور آبی، فریب‌خورده و ... یاد می‌شوند)؛ بلکه عمده این است که رفتارها و گفتارهایی از مسئولان (در هر رده‌ای) رصد شوند که افکار عمومی را از همدلی با حکومت و دولت دور می‌کنند و باعث نادیده‌گرفته‌شدن مزیت نسبی و نفسی حکومت می‌شوند. شناسایی و رفع و دفع این موارد، مصداق بیان زیبای مثنوی مولوی است: اول ای جان دفع شر موش کن وانگهان در جمع گندم کوش کن (البته این اولیت در اینجا، تقدم زمانی نیست، بلکه باید هم زمانی داشته باشند.) در این راستا ذکر گذرای دو موضوع کلانِ بسیار اثرگذار در افکار عمومی خالی از فایده نیست: یکم: عدالت و احساس وجود عدالت، و دوم: مطالب و اقداماتی که شاید به نیت اصلاح فرهنگ دینی انجام می‌شوند، اما ضریب بسیار بالایی در فروکاستن هم‌بستگی ملی و حتی هم‌آوایی دینی دارند. صدالبته در کنار این اقدام، می‌توان و باید برای گفتگوی سازنده و حتی تعامل با طرف‌های مخالف حکومت و دولت نیز تلاش کرد. به‌گمانم فوائد عمل به این پیشنهادها پوشیده نیست. کانال انباز در ایتا و تلگرام: https://eitaa.com/anbaz60/1477 https://t.me/anbaz60/1119
هدایت شده از کلک خیال انگیز
"خوبرویان" را به بیتی خواند شاعر "بی‌وفا" کاش قدری حضرت را هم می‌شناخت... @Glorious_poem السّلام علیک یا ابالفضل میلادش مبارک 🌹
اگر حرفشونو تأیید و لایک کنی میگن "آفرین، چقدر عاقلی! چقد خوبه که نمیذاری حق تنها بمونه". اما اگه یه اشکال به حرف‌شون بگیری میگن "چرا هیچ‌کسی غیر از خودتو رو قبول نداری؟ چرا به همه‌چی إن‌قلت میاری؟ چرا فکر میکنی تو درست میفهمی و بقیه یا بزرگان نمیفهمند؟ اصلا چرا نظر میدی؟ کی به تو گفته حقی رو که میفهمی بگی؟". اینم مهم نیست که کی درسشو خونده و فکرشو کرده، مهم اینه که قدرت دست کیه و زور کی بیشتره.
محتوای اینجا در کانال انباز تلگرام هم بارگذاری می‌شود: https://t.me/anbaz60 و امکان گفتگو درباره پیام‌ها نیز فراهم شده است: https://t.me/anbaz140211 🌺
کتابخانه فقاهت https://lib.eshia.ir/
انباز
اگر حرفشونو تأیید و لایک کنی میگن "آفرین، چقدر عاقلی! چقد خوبه که نمیذاری حق تنها بمونه". اما اگه یه
خودمونم کاملا در معرض این اشتباه بزرگیم. یعنی دقیقا ماهایی که این نقد رو به دیگران داریم و این هشدار رو میدیم. قاعده زرین اخلاق: آنچه برای دیگران نمی‌پسندی برای خودت هم نپسند. راه حلش هم محاسبه نفس است.
حجت الاسلام میرزامحمدی: تمام ۱۴ بند دعای "اللهم ادخل علی اهل القبور السرور ..." منشور حکومت مهدوی است که در روایات اهل بیت آمده است. ۱۲ شعبان ۱۴۴۵ ۳ اسفند ۱۴۰۲
🔹همسان‌سازی مخالفت با توهین ✍مهدی مسائلی طبع انسانی از مخالفت  و مخالف خوشش نمی‌آید و سعی می‌کند اگر توانست مخالفت را، وگرنه مخالف را حذف کند. معمولا افراد برای حذف مخالف توجیهاتی را به کار می‌بندند تا تقصیر حذف او را بر گردن خودش بیاندازند و با طبع عدالت‌طلب و آزادی‌خواه جامعه تقابلی نداشته باشند. حمل مخالفت بر توهین یکی از توجیهاتی است که برای حذف مخالف به کار گرفته می‌شود. البته این موضوع پیچیدگی‌هایی نیز دارد. افراد معمولا برای عقایدشان هاله‌ای از قداست در نظر می‌گیرند که خواه‌ناخواه نفی عقایدشان توهین جلوه می‌کند. در این نگاه هرچه بیان مخالفت صریح‌تر و تضادش بیشتر باشد، توهین نیز قوی‌تر به نظر می‌رسد. بحث درباره توهین مفصل است ولی باید دانست که توهین دو رکن مهم دارد: ۱. گوینده قصد توهین داشته باشد. ۲. سخن او در بردارنده الفاظ و تعابیری باشد که عُرفاً مصداق توهین است. برای زمینه‌سازی حذف مخالف، شاید انگیزه مخالفت او را با قصد توهین همسان‌سازی کنند و امر مشتبه شود ولی الفاظ و تعابیر دال بر توهین وضوح خارجی دارند و نمی‌توان هر سخنی را توهین قلمداد کرد. کلام مختصرم را به حکایتی از برخورد امام علی(ع) با مخالفین ختم کنم. نقل شده است روزی امام علی(ع) در مسجد کوفه مشغول سخنرانی بود یکی از خوارج شعار «لا حکم الا لله» را با صدای بلند سر داد. امام(ع) فرمود: «اللهُ أكبر كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ إن سَكَتُوا عَمَمناهُم وإن تَكَلمُوا حَجَجناهُم وَإن خَرجُوا عَلَينا قاتلناهُم؛ بزرگ است خدا، سخن حقی است که آنها مقصود باطلی از آن دارند، اگر آنان سکوت کنند با آنان مانند دیگران رفتار می‌کنیم و اگر سخن بگویند، پاسخ می‌گوییم و اگر شورش کنند با آنها نبرد می‌کنیم»(تاريخ الطبری، ج۴، ص۵۳.) در کتاب عدالت در عداوت گزارش‌های متعددی از سیره امام علی(ع) در این‌باره آورده‌ام. ...... @azadpajooh
مهمترین نعمت خدا به انسان عقل است، یعنی قدرت فهم و درک حقائق و تمییز و جداسازی آنها از امور باطل. از مهمترین نشانه‌های عقلانی و عقلائی بودن یک معرفت آن است که دلیل روشنی بر باورمان داشته باشیم. هم وجود و یگانگی خدا و حقانیت ادعای انبیا را با دلیل می‌فهمیم، و هم بسیاری از موارد درستی و ناراستی سبک زندگی را. اگر کسی بخواهد عقل‌مان را کنار بگذاریم، در واقع از ما خواسته است که خودش را کنار بگذاریم. مطابق روایت زیر، یکی از مهمترین جلوه‌های هماهنگی عقل و دین در ظهور حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) پدید خواهد آمد: «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللهُ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ؛ زمانی که قائم ما اهل بیت قیام کند، خدا دست رحمت و هدایتش را بر سر بندگان می‌نهد، و خِرَد آنها را با دستش گِردمی‌آورد، و اندیشۀ آنها با این کار، پخته می‌شود.»1⃣ برخلاف تصوری رایج (چه در میان دینداران و چه بی‌دینان)، بهره‌مندی لازم و کافی از محضر امام معصوم، در گرو به‌کارگیریِ عقل و تفکر است، اما بسیاری خیال می‌کنند که اگر به امام برسیم، باید عقل خود را کناری نهاده، فقط گوش باشیم. اگر امروز، باورهای خود را با نور خِرَد و اندیشه روشن نکنیم، چه ضمانتی است که فردا گنجایش عقل ناب مهدوی را داشته باشیم؟ ____ 1⃣ کافی (اسلامیه)، ج ۱، ص ۲۵، حدیث ۲۱ کمال الدین و تمام النعمة، ج ۲، ص ۶۷۵، حدیث ۳۱ https://eitaa.com/anbaz60/1485