حجت الاسلام ایازی:
مشکل اساسی تفسیر تنزیلی این است که مبتنی بر پایه لرزان است؛ زیرا سه جریان تاریخگذاری بر مبنای روایات، متن و مباحث ریاضی را در این بحث داریم و هیچکدام از اینها نمیتوانند مطمئن باشند.
یعنی آیا میتوانیم ترتیبی از ساختار آیات را ارائه کنیم که به آن کاملاً مطمئن باشیم؟
وی افزود: این قدر میان ترتیب سورهها اختلاف وجود دارد که نمیتواند مبنای تفسیر تنزیلی قرار گیرد؛ ابتدا باید مسلّم کنیم که جای این سوره در فلان جا و ترتیب است و بعد از آن نظریه و موضوعی را استنتاج کنیم، در غیر این صورت قابل استناد نیست.
بنده به نویسنده تفسیر تنزیلی، حجتالاسلام بهجتپور عرض کردم که بگویید ما ۵ مطلب براساس ترتیب نزول استفاده کردهایم که در تفسیر ترتیبی قابل استفاده نیست.
حجتالاسلام عبدالکریم بهجتپور، نویسنده تفسیر تنزیلی «همگام با وحی»:
سخنان فاضل ارجمند جناب آقای ایازی را در نقد تفسیر تنزیلی که در ایکنا منتشر شد دیدم. به همین مناسبت لازم است ضمن تشکر و قدردانی از ابراز نظر ایشان، سه نکته را به عرض رسانم.
1️⃣ نکته اول: مخاطب قرآن
به فرموده برادر ارجمند، «مخاطب قرآن انسان است نه مؤمن و نه مخاطب زمان نزول».
در نقد این نکته باید گفت: در این که خداوند برای هدایت انسان با او سخن میگوید، تردیدی نیست؛ «هُدًى لِلنَّاسِ»، اما این واقعیت بدان معنا نیست که مخاطب قرآن را به طور کلی انسان به شرط «لا» فرض کنیم، در حالی که آنچه در قرآن مشاهده میشود، خطاب انسان بشرط «شیء» است.
در حقیقت نادیده گرفتن شرایط انسان مخاطب قرآن، به معنای سادهسازی تفسیر قرآن و گذر از بسیاری جزئیات موجود در آیات قرآن است. قرآن همیشه با انسان، بسیط و ابتدایی سخن نگفته، بلکه گاه برای هدایت انسانی که مراحلی از هدایت را گذرانده و مثلاً با ایمان و پرهیزگار شده سخن میگوید: «هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ»، «هُدًى لِلْمُتَّقِينَ». حتی خود پیامبر(ص) با همه کمالات، در هر مرحلهای از انجام وظیفه، سخنی متناسب با این همان مرحله را دریافت کرده است: «وَ لا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْناكَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسِيراً».
از جهت دیگر قرآن در عین حالی که با انسان با مراتب مختلف سخن میگوید، با انسان با شرایط محیطی مختلف و موقعیتهای مختلف نیز سخن گفته است. مثلاً انسانی که در مکه است، فرد یهودی که در مدینه است، منافقی که در مدینه موضع خاصی میگیرد و ... مدنظر قرآن بوده است. با توجه به شرایط محیطی، هدایتهای قرآن را به مخاطب منتقل میکنیم. از همین جاست که سرّ پدیده مهم جری و تطبیق قرآن مطرح میشود.
اصطلاح مهم جری و تطبیق به معنای خروج آیه از شرایط محیطی تنزیلی و تطبیق پیام فطری آن بر شرایط محیطی جدید، با ویژگیهای جدید است. پدیده جری و تطبیق، یکی از فواید مهم رویکرد تنزیلی در تفسیر قرآن را روشن میکند، چراکه با ترسیم شرایط محیطی نزولی، زمینه برای جدا کردن پیام آیه از آن شرایط و تطبیق بر شرایطی مشابه، فراهم میشود.
خلاصه اینکه، مخاطب قرآن، همیشه انسان بما هو انسان نیست.
2⃣ نکته دوم: روش کشف ترتیب نزول سورهها
جناب استاد ایازی اشکالی را بر مبنای تفسیر تنزیلی مطرح کرده و آن را متزلزل خواندهاند.
ظاهراً برادر عزیزم آشنایی با مبانی حقیر در تفسیر تنزیلی ندارند؛ اینجانب در کتاب «تفسیر تنزیلی، مبانی، اصول، قواعد و فواید» که در سال ۹۲ منتشر شده به این سؤالات پاسخ دادهام.
به اختصار اشاره میشود که اصلاً اعتقادی به تاریخگذاری به معنای ثبت تاریخ نزول سورهها ندارم، چه به شکل استفاده از روایت، چه از متن، و چه نظام ریاضی. بلکه در تفسیر تنزیلی تنها باید به دنبال سیر تحول محتوای مطرح شده در قرآن باشیم، چون نظام تغییر و تحول در قرآن بر اساس تغییر احوال است: «انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم». اما اینکه این تغییرات در سال اول بعثت رخ داده یا سال دوم یا سوم، آن گونه که در تحقیقات مستشرقان مشاهده میکنیم، اهمیت ویژهای ندارد. مسئله بنده تاریخ و تاریخگذاری نیست، مسئله در تفسیر تنزیلی، سیر مراحل تحول است.
روش اینجانب در کشف ترتیب نزول بدین قرار بوده که پس از تتبعی جامع، چند روایت مسند و قابل اعتماد به دست آوردم. در کنار آن، روایات متعدد غیرمسندی نیز مشاهده شد که تأییدکننده روایات مسند بود. از جهت دیگر، بررسیها نشان داد که اغلب دانشمندان تفسیر و علوم قرآن در طول تاریخ، بر این گزارشها صحه گذاشتهاند.
وقتی همه گزارشهای ترتیب نزولی در منابع مختلف، در کنار یکدیگر قرار گرفته و مقایسه شوند، این مجموعه میتواند ضعف موجود در آحاد آنها را برطرف کند.
این مقایسه نشان میدهد که همه گزارشها همنوا بوده و حتی در بیش از ۷۰% کاملاً هماهنگ هستند. در ۳۰% باقیمانده نیز غالب اختلافات، کاملاً جزئی است. مثلاً در یک گزارش نام یک سوره افتاده یا تنها یک شماره با گزارش دیگر اختلاف دارد. مجموع این گزارشها، ساختار سیاق محتوایی قابل اعتمادی از سورهها را به دست میدهد که میتواند خلأهای محدود باقی مانده را بر طرف کند.
آیا این مراحل پژوهش برای کشف نظام نزولی سورهها کفایت نمیکند؟
آیا وجود اختلاف و ابهام در منابع حوزههای مختلف دانش، اعم از اعتقادات، تفسیر، فقه و ... مسائل مرتبط با آن حوزه را متزلزل میکند؟ دانشمندان در این گونه موارد، از بین گزارشهای گوناگون، متقنترین روایت را انتخاب و با کمک قرائن داخلی و خارجی آن را تقویت مینمایند تا به حد قابل قبولی از اعتبار دست یابد.
در مباحثی چون مکی و مدنی، جمع قرآن، اسباب نزول، لغت، تفسیر و تطبیق و ... که از همان مشکلات روایات ترتیب نزول رنج برده آیا به صرف وجود این مشکلات میتوان تحقیقات برآمده در این عرصهها را به کلی متزلزل خواند؟
تزلزل هنگامی است که راه حلی برای حل اختلافات و مشکلات نداشته باشیم. در حالی که همیشه برای حل این مسائل راه حلهای اصولی و معتبر علمی وجود دارد.
3⃣ نکته سوم: فواید تفسیر تنزیلی
برادر ارجمند از نبودن فایدهای در تفسیر تنزیلی سخن گفتهاند. بسی جای تعجب است که آن پژوهشگر ارجمند، در چنین مسئله بدیهیای تردید روا داشته است؛ حقیر در کتاب «تفسیر تنزیلی» فصلی را به بیان فواید این سبک اختصاص دادهام، که حد اقل در چهارده حوزه، اعم از حوزه مهندسی فرهنگی و حوزه افزایش و تدقیق برداشتهای تفسیری، با ذکر مثال، فواید این سبک را تشریح کردهام.
کما اینکه در تفسیر ترتیبی تنزیلی شش جلدی منتشر شده از این جانب، با عنوان «همگام با وحی» فوایدی مثل ترسیم فضای نزول بر اساس ارتباط سورهها، تحلیل صحیح روایات فضیلت، و ... بیان شده است.
کافی است تفسیر سوره علق در تفسیر همگام با وحی با سایر تفاسیر غیر تنزیلی مقایسه شده تا فواید این سبک مشخص شود.
همچنین فایده تفسیر تنزیلی در شناخت منظومه مفاهیم اسلامی استخراج شده از قرآن در کتابهای «سیر فرهنگسازی پوشش اسلامی» و «فرایند پاکدامنی در قرآن» نشان داده شده است.
حقیر در قالب چند مقاله علمی پژوهشی با عناوین: بررسی سیر تنزیلی آیات تحدی، ترسیم صورتبندی تطورات گفتمانی قرآن، نقش تفسیر تنزیلی در پیشرفت، روش کشف الگوی مهندسی فرهنگی کشور، تحلیلی بر سیر نزولی آیات الاحکام و ... نمونههای متعددی از فایدهمندی تفسیر تنزیلی را تنقیح کردهام.
آیا برای فایدهمندی بس نیست که مشهور مفسرین در مسئله استخراج سیر حرمت خمر یا ترتیب تحدی، از قرآن، یا تحلیل صحیح ناسخ و منسوخ و ...، از همین روش تنزیلی بهره گرفتهاند؟ آیا روش دیگری برای حل این مسائل سراغ دارید؟
شاطبی چه خوب ضرورت مسئله را درک کرده که تصریح میکند فهم کامل هیچ سورهای بدون توجه به سوره نازل شده پیش از آن میسور نیست.
اینجانب مشتاقانه منتظر دریافت نظرات آن پژوهشگر ارجمند و سایر محققین هستم تا پس از مطالعه آثار حقیر، اگر ابهام یا شبههای باقی مانده باشد، پاسخگو باشم.
هدایت شده از طلاب و فضلای ارومیه
🏴 بسمه تعالی 🏴
🔹اطلاعیه:
در راستای ارج نهادن به جایگاه رفیع علم وتقوی و تکریم و تجلیل از مقام علماء و خادمان دین مبین اسلام و در پی درگذشت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدعلی ملکی لک و حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج امیرعلی لطفی(طاب ثراهما)مجلس بزرگداشتی برگزار خواهد شد:
🔺زمان: جمعه 98/9/8 از ساعت 15 تا 16:30
🔺مکان:صفائیه.نبش کوچه33.مسجدرفعت
🔹سخنران:حضرت حجت الاسلام والمسلمین استاد محرر
▪️مجلس زنانه نیز هم زمان در حسینیه همان مسجد منعقد خواهد شد.
🔸حضور سروران ارجمند تجلیل از مقام شامخ خادمین اهل بیت(علیهم السلام)و موجب تسلی خاطر بازماندگان خواهدبود.
🌲(ازطرف جمعی از طلاب و فضلای ارومیه)🎄
🔺باتشکر.لطفا اطلاع رسانی حداکثری شود.🏴🎄🏴🎄🏴🎄🏴🎄🏴
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
🔻 از دانشگاه تا اوین
رشته توییت #علی_نانوایی
🔹 فردای این توییت (صبح ١٦ آذر) از وزارت اطلاعات تماس گرفتند که چرا به جای شکایت، موضوع رو رسانه ای کردی؟
گفتم پیشتر چه در بازجویی های پلیس امنیت و واجا و چه بازپرسی، شرح مفصل برخوردهای ناروایی که شده رو مکتوب کردم اما تا به حال هیچ رسیدگی ای نشده.
گفتند ریاست قوه قضاییه دستور داده معاون دادستان در دادسرای اوین به صورت ویژه به این موضوع رسیدگی کنه. فقط من دیگه این موضوع رو رسانه ای نکنم و در دانشگاه هم اون روز حضور پیدا نکنم. قرار شد برای شکایت و تحقیقات تماس بگیرند.
من از این سرعت عمل در پیگیری و احقاق حق متعجب و امیدوار شدم و اون روز جناب رییسی هم با خوبی و خوشی در برنامه پرسش و پاسخ بسیج دانشگاه تهران شرکت کردند و عکس یادگاریشون هم گرفتند.
🔹 دو سه هفته گذشت و نه تنها هیچ پیگیری مجددی در این رابطه نشده بلکه امروز در دادسرای اوین مطلع شدم، درخواست منع تعقیب و تبرئه ای که بازپرس برام صادر کرده بود توسط همان معاون دادستان رد شده و پرونده ام واگذار شده به دادگاه انقلاب و قاضی صلواتی...
کانال تلگرامی مکتوبات:
@maktubmed
انباز
🔻 از دانشگاه تا اوین رشته توییت #علی_نانوایی 🔹 فردای این توییت (صبح ١٦ آذر) از وزارت اطلاعات تماس
☑️تصویری متفاوت از دو امام جمعه
🔸 تصویری از حجتالاسلام موسویفرد، امام جمعه اهواز و حجتالاسلام ابراهیمی، امام جمعه آبادان در حال خدمترسانی به مردم
کانال تلگرامی خبر فوری قم 👇
💢https://t.me/joinchat/AAAAADxFk6IVr7JU95-xsw
انباز
☑️تصویری متفاوت از دو امام جمعه 🔸 تصویری از حجتالاسلام موسویفرد، امام جمعه اهواز و حجتالاسلام اب
اینکه برخی از #ائمه_جمعه (هر چند اندک)، چنین حضور گرم و امیدوارکنندهای در میان #مردم دارند و با #مشکلات_مردم، همراه و همدردند و برای کم شدن آلامشان تلاش میکنند، بسیار #لازم و درخور تحسین و تقدیر است، و وظیفه دینی ما دعای خیر برای ایشان است؛ اما این #کافی نیست.
کدام #امام_جمعه، با مبانی علمی موجّه و متقن، یک #برنامه روشن و قابل پیگیری و #ارزیابی را برای بهبود ساختارهای حاکمیتی منطقه خودش ارائه کرده است؟
کدام امام جمعه گروهی از #صاحبنظران منطقه خود (یا مناطق دیگر) را برای طراحی چنین برنامهای بسیج کرده؟
کدام امام جمعه یک #فراخوان برای تحقق چنین ایدهای داده؟
هدایت شده از مجتبی وافی
فقه تربیت اصطلاحی جدید است كه از تعامل میان فقه و تربیت پدید آمده است؛ این علم نوپدید از یك سو نسبتی با علم فقه دارد و در ردیف انبوه فقههای مضاف - مانند فقه فرهنگ، فقه اقتصاد، فقه سیاست، فقه هنر، فقه اخلاق، فقه مدیریت، فقه رسانه، فقه امنیت، فقه فنآوریهای نوین، فقه خانواده، و ... - قرار میگیرد و از سوی دیگر نسبتی با علم تربیت دارد و در ردیف شاخههای دیگر تربیت مانند فلسفۀ تعلیم و تربیت، روانشناسی تربیتی، حقوق تربیتی و ... قرار میگیرد.
انجمن تعلیم و تربیت اسلامی بر آن است تا با برگزاری سلسله نشست هایی، تصویری جامع از ابعاد دانش فقه تربیت و چارچوب كلان آن ارائه نماید. نشست اول این سلسله نشست ها به "معنای فقه تربیت" اختصاص یافته و درصدد است به پرسش های زیر جواب دهد:
✅ معنای فقه در ترکیب «فقه تربیت» چیست؟
✅ معنای تربیت در ترکیب «فقه تربیت» چیست؟
✅ نسبت فقه تربیت با فقه و تربیت چیست؟
✅ آیا فقه تربیت یکی از ابواب علم فقه و در ردیف فقه الطهارات و فقه المعاملات است یا قلمروی فراتر دارد؟
⬅️ ارائه کنندگان نشست اول؛ حجج اسلام آقایان لونی الیگودرزی، غنوی و طرقی می باشند.
⬅️ دبیر علمی نشست نیز حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری می باشند.
⏪ زمان: سه شنبه اول بهمن ماه 1398 ساعت 18:15
⏪ مکان: بلوار جمهوری کوچه 2 سمت چپ فرعی اول ساختمان انجمن های علمی حوزه
هدایت شده از وحید جلیلی
⭕️ بازداشت و انتخابات؛ نسبت کاندیداها با نظام
شما فرض کنید امشب، تعدادی نیروی مثلا امنیتی با لباس غیر رسمی و شخصی، به ستاد مرکزی شورای ائتلاف اصولگرایان وارد شده و پس از یکی دو ساعت جر و بحث، هر چه تراکت در محل بوده را بار بزنند و دو نفر از فعالان ستاد بعلاوه محمدباقر قالیباف و سید رضا تقوی را بازداشت کنند.
یا اینکه فرداشب یک نیروی امنیتی و لباس شخصی، وارد ستاد مرکزی شعسا شود و هر چه کاغذ برای معرفی خود یا شمارش میزان حملات به دین و نظام اسلامی در ستاد بوده را به همراه مجید انصاری و شهیندخت ملاوردی را با خود ببرند.
در اتفاق احتمالی امشب، تا دو اسفند تیتر تسنیم و فارس و توئیتری های متصل را پوشش میداد؛
و در اتفاق احتمالی فرداشب، تا ۱۴۰۰ گزارش ویژه های بی بی سی و صدای آمریکا !!!
اما داستان فوق، همین دیشب کاملاً واقعی برای یک جریان انتخاباتی پیش آمده و علاوه بر دو دانشجوی فعال در ستاد، دو کاندید نیز بازداشت شده اند.
امروز صبح اما به جای مظلوم نمایی و #شومن_بازی دسته اول و #سیاهنمایی و تخریب دسته دوم، کاندید بازداشت شده نوشته است:
«... با فشارها و برخوردها و سانسورها، نه از رو میرویم و تسلیم میشویم؛ نه قهر و لج میکنیم و از نظام بیرون میرویم. برای تغییر وضع موجود مبارزه میکنیم.»
▫️این دوستان تا همینجا هم، #برنده اند
چه چندماه دیگر روی صندلی مجلس باشند
چه همچنان در حال آموزش انقلابی گری و اصلاح برای مدعیان
✍ محمد حسین صبوری
🆔 @jalili_vahid