eitaa logo
انباز
273 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
حجت الاسلام ایازی: مشکل اساسی تفسیر تنزیلی این است که مبتنی بر پایه لرزان است؛ زیرا سه جریان تاریخ‌گذاری بر مبنای روایات، متن و مباحث ریاضی را در این بحث داریم و هیچ‌کدام از این‌ها نمی‌توانند مطمئن باشند. یعنی آیا می‌توانیم ترتیبی از ساختار آیات را ارائه کنیم که به آن کاملاً مطمئن باشیم؟ وی افزود: این قدر میان ترتیب سوره‌ها اختلاف وجود دارد که نمی‌تواند مبنای تفسیر تنزیلی قرار گیرد؛ ابتدا باید مسلّم کنیم که جای این سوره در فلان جا و ترتیب است و بعد از آن نظریه و موضوعی را استنتاج کنیم، در غیر این صورت قابل استناد نیست. بنده به نویسنده تفسیر تنزیلی، حجت‌الاسلام بهجت‌پور عرض کردم که بگویید ما ۵ مطلب براساس ترتیب نزول استفاده کرده‌ایم که در تفسیر ترتیبی قابل استفاده نیست.
حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور، نویسنده تفسیر تنزیلی «همگام با وحی»: سخنان فاضل ارجمند جناب آقای ایازی را در نقد تفسیر تنزیلی که در ایکنا منتشر شد دیدم. به همین مناسبت لازم است ضمن تشکر و قدردانی از ابراز نظر ایشان، سه نکته را به عرض رسانم. 1️⃣ نکته اول: مخاطب قرآن به فرموده برادر ارجمند، «مخاطب قرآن انسان است نه مؤمن و نه مخاطب زمان نزول». در نقد این نکته باید گفت: در این که خداوند برای هدایت انسان با او سخن می‌گوید، تردیدی نیست؛ «هُدًى لِلنَّاسِ»، اما این واقعیت بدان معنا نیست که مخاطب قرآن را به طور کلی انسان به شرط «لا» فرض کنیم، در حالی که آنچه در قرآن مشاهده می‌شود، خطاب انسان بشرط «شیء» است. در حقیقت نادیده گرفتن شرایط انسان مخاطب قرآن، به معنای ساده‌سازی تفسیر قرآن و گذر از بسیاری جزئیات موجود در آیات قرآن است. قرآن همیشه با انسان، بسیط و ابتدایی سخن نگفته، بلکه گاه برای هدایت انسانی که مراحلی از هدایت را گذرانده و مثلاً با ایمان و پرهیزگار شده سخن می‌گوید: «هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ»، «هُدًى لِلْمُتَّقِينَ». حتی خود پیامبر(ص) با همه کمالات، در هر مرحله‌ای از انجام وظیفه، سخنی متناسب با این همان مرحله را دریافت کرده است: «وَ لا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْناكَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسِيراً». از جهت دیگر قرآن در عین حالی که با انسان با مراتب مختلف سخن می‌گوید، با انسان با شرایط محیطی مختلف و موقعیت‌های مختلف نیز سخن گفته است. مثلاً انسانی که در مکه است، فرد یهودی که در مدینه است، منافقی که در مدینه موضع خاصی می‌گیرد و ... مدنظر قرآن بوده است. با توجه به شرایط محیطی، هدایت‌های قرآن را به مخاطب منتقل می‌کنیم. از همین جاست که سرّ پدیده مهم جری و تطبیق قرآن مطرح می‌شود. اصطلاح مهم جری و تطبیق به معنای خروج آیه از شرایط محیطی تنزیلی و تطبیق پیام فطری آن بر شرایط محیطی جدید، با ویژگی‌های جدید است. پدیده جری و تطبیق، یکی از فواید مهم رویکرد تنزیلی در تفسیر قرآن را روشن می‌کند، چراکه با ترسیم شرایط محیطی نزولی، زمینه برای جدا کردن پیام آیه از آن شرایط و تطبیق بر شرایطی مشابه، فراهم می‌شود. خلاصه اینکه، مخاطب قرآن، همیشه انسان بما هو انسان نیست.
2⃣ نکته دوم: روش کشف ترتیب نزول سوره‌ها جناب استاد ایازی اشکالی را بر مبنای تفسیر تنزیلی مطرح کرده و آن را متزلزل خوانده‌اند. ظاهراً برادر عزیزم آشنایی با مبانی حقیر در تفسیر تنزیلی ندارند؛ اینجانب در کتاب «تفسیر تنزیلی، مبانی، اصول، قواعد و فواید» که در سال ۹۲ منتشر شده به این سؤالات پاسخ داده‌ام. به اختصار اشاره می‌شود که اصلاً اعتقادی به تاریخ‌گذاری به معنای ثبت تاریخ نزول سوره‌ها ندارم، چه به شکل استفاده از روایت، چه از متن، و چه نظام ریاضی. بلکه در تفسیر تنزیلی تنها باید به دنبال سیر تحول محتوای مطرح شده در قرآن باشیم، چون نظام تغییر و تحول در قرآن بر اساس تغییر احوال است: «انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم». اما اینکه این تغییرات در سال اول بعثت رخ داده یا سال دوم یا سوم، آن گونه که در تحقیقات مستشرقان مشاهده می‌کنیم، اهمیت ویژه‌ای ندارد. مسئله بنده تاریخ و تاریخ‌گذاری نیست، مسئله در تفسیر تنزیلی، سیر مراحل تحول است. روش اینجانب در کشف ترتیب نزول بدین قرار بوده که پس از تتبعی جامع، چند روایت مسند و قابل اعتماد به دست آوردم. در کنار آن، روایات متعدد غیرمسندی نیز مشاهده شد که تأییدکننده روایات مسند بود. از جهت دیگر، بررسی‌ها نشان داد که اغلب دانشمندان تفسیر و علوم قرآن در طول تاریخ، بر این گزارش‌ها صحه گذاشته‌اند. وقتی همه گزارش‌های ترتیب نزولی در منابع مختلف، در کنار یکدیگر قرار گرفته و مقایسه شوند، این مجموعه می‌تواند ضعف موجود در آحاد آن‌ها را برطرف کند. این مقایسه نشان می‌دهد که همه گزارش‌ها همنوا بوده و حتی در بیش از ۷۰% کاملاً هماهنگ هستند. در ۳۰% باقیمانده نیز غالب اختلافات، کاملاً جزئی است. مثلاً در یک گزارش نام یک سوره افتاده یا تنها یک شماره با گزارش دیگر اختلاف دارد. مجموع این گزارش‌ها، ساختار سیاق محتوایی قابل اعتمادی از سوره‌ها را به دست می‌دهد که می‌تواند خلأهای محدود باقی مانده را بر طرف کند. آیا این مراحل پژوهش برای کشف نظام نزولی سوره‌ها کفایت نمی‌کند؟ آیا وجود اختلاف و ابهام در منابع حوزه‌های مختلف دانش، اعم از اعتقادات، تفسیر، فقه و ... مسائل مرتبط با آن حوزه را متزلزل می‌کند؟ دانشمندان در این گونه موارد، از بین گزارش‌های گوناگون، متقن‌ترین روایت را انتخاب و با کمک قرائن داخلی و خارجی آن را تقویت می‌نمایند تا به حد قابل قبولی از اعتبار دست یابد. در مباحثی چون مکی و مدنی، جمع قرآن، اسباب نزول، لغت، تفسیر و تطبیق و ... که از همان مشکلات روایات ترتیب نزول رنج برده آیا به صرف وجود این مشکلات می‌توان تحقیقات برآمده در این عرصه‌ها را به کلی متزلزل خواند؟ تزلزل هنگامی است که راه حلی برای حل اختلافات و مشکلات نداشته باشیم. در حالی که همیشه برای حل این مسائل راه حل‌های اصولی و معتبر علمی وجود دارد.
3⃣ نکته سوم: فواید تفسیر تنزیلی برادر ارجمند از نبودن فایده‌ای در تفسیر تنزیلی سخن گفته‌اند. بسی جای تعجب است که آن پژوهشگر ارجمند، در چنین مسئله بدیهی‌ای تردید روا داشته است؛ حقیر در کتاب «تفسیر تنزیلی» فصلی را به بیان فواید این سبک اختصاص داده‌ام، که حد اقل در چهارده حوزه، اعم از حوزه مهندسی فرهنگی و حوزه افزایش و تدقیق برداشت‌های تفسیری، با ذکر مثال، فواید این سبک را تشریح کرده‌ام. کما اینکه در تفسیر ترتیبی تنزیلی شش جلدی منتشر شده از این جانب، با عنوان «همگام با وحی» فوایدی مثل ترسیم فضای نزول بر اساس ارتباط سوره‌ها، تحلیل صحیح روایات فضیلت، و ... بیان شده است. کافی است تفسیر سوره علق در تفسیر همگام با وحی با سایر تفاسیر غیر تنزیلی مقایسه شده تا فواید این سبک مشخص شود. همچنین فایده تفسیر تنزیلی در شناخت منظومه مفاهیم اسلامی استخراج شده از قرآن در کتاب‌های «سیر فرهنگ‌سازی پوشش اسلامی» و «فرایند پاکدامنی در قرآن» نشان داده شده است. حقیر در قالب چند مقاله علمی پژوهشی با عناوین: بررسی سیر تنزیلی آیات تحدی، ترسیم صورت‌بندی تطورات گفتمانی قرآن، نقش تفسیر تنزیلی در پیشرفت، روش کشف الگوی مهندسی فرهنگی کشور، تحلیلی بر سیر نزولی آیات الاحکام و ... نمونه‌های متعددی از فایده‌مندی تفسیر تنزیلی را تنقیح کرده‌ام. آیا برای فایده‌مندی بس نیست که مشهور مفسرین در مسئله استخراج سیر حرمت خمر یا ترتیب تحدی، از قرآن، یا تحلیل صحیح ناسخ و منسوخ و ...، از همین روش تنزیلی بهره گرفته‌اند؟ آیا روش دیگری برای حل این مسائل سراغ دارید؟ شاطبی چه خوب ضرورت مسئله را درک کرده که تصریح می‌کند فهم کامل هیچ سوره‌ای بدون توجه به سوره نازل شده پیش از آن میسور نیست.  اینجانب مشتاقانه منتظر دریافت نظرات آن پژوهشگر ارجمند و سایر محققین هستم تا پس از مطالعه آثار حقیر، اگر ابهام یا شبهه‌ای باقی مانده باشد، پاسخگو باشم.
هدایت شده از طلاب و فضلای ارومیه
🏴 بسمه تعالی 🏴 🔹اطلاعیه: در راستای ارج نهادن به جایگاه رفیع علم وتقوی و تکریم و تجلیل از مقام علماء و خادمان دین مبین اسلام و در پی درگذشت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدعلی ملکی لک و حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج امیرعلی لطفی(طاب ثراهما)مجلس بزرگداشتی برگزار خواهد شد: 🔺زمان: جمعه 98/9/8 از ساعت 15 تا 16:30 🔺مکان:صفائیه.نبش کوچه33.مسجدرفعت 🔹سخنران:حضرت حجت الاسلام والمسلمین استاد محرر ▪️مجلس زنانه نیز هم زمان در حسینیه همان مسجد منعقد خواهد شد. 🔸حضور سروران ارجمند تجلیل از مقام شامخ خادمین اهل بیت(علیهم السلام)و موجب تسلی خاطر بازماندگان خواهدبود. 🌲(ازطرف جمعی از طلاب و فضلای ارومیه)🎄 🔺باتشکر.لطفا اطلاع رسانی حداکثری شود.🏴🎄🏴🎄🏴🎄🏴🎄🏴
دوره تربیت پژوهشگر (خواهران و برادران) @mtamhid hamgambavahy.ir
🔻 از دانشگاه تا اوین رشته توییت 🔹 فردای این توییت (صبح ١٦ آذر) از وزارت اطلاعات تماس گرفتند که چرا به جای شکایت، موضوع رو رسانه ای کردی؟ گفتم پیشتر چه در بازجویی های پلیس امنیت و واجا و چه بازپرسی، شرح مفصل برخوردهای ناروایی که شده رو مکتوب کردم اما تا به حال هیچ رسیدگی ای نشده. گفتند ریاست قوه قضاییه دستور داده معاون دادستان در دادسرای اوین به صورت ویژه به این موضوع رسیدگی کنه. فقط من دیگه این موضوع رو رسانه ای نکنم و در دانشگاه هم اون روز حضور پیدا نکنم. قرار شد برای شکایت و تحقیقات تماس بگیرند. من از این سرعت عمل در پیگیری و احقاق حق متعجب و امیدوار شدم و اون روز جناب رییسی هم با خوبی و خوشی در برنامه پرسش و پاسخ بسیج دانشگاه تهران شرکت کردند و عکس یادگاریشون هم گرفتند. 🔹 دو سه هفته گذشت و نه تنها هیچ پیگیری مجددی در این رابطه نشده بلکه امروز در دادسرای اوین مطلع شدم، درخواست منع تعقیب و تبرئه ای که بازپرس برام صادر کرده بود توسط همان معاون دادستان رد شده و پرونده ام واگذار شده به دادگاه انقلاب و قاضی صلواتی... کانال تلگرامی مکتوبات: @maktubmed
انباز
🔻 از دانشگاه تا اوین رشته توییت #علی_نانوایی 🔹 فردای این توییت (صبح ١٦ آذر) از وزارت اطلاعات تماس
دلیل نگرانی‌ها از پشت پرده اقدامات مثبت و امیدوارکننده‌ی قوه قضائیه در دوره آقای این است که بیش از برنامه‌های روشن و دارای ضمانت اجرائی و نمونه‌های موفق و اثرگذار، شاهد نمایش‌های تبلیغاتی هستیم. @anbaz60
☑️تصویری متفاوت از دو امام جمعه 🔸 تصویری از حجت‌الاسلام موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز و حجت‌الاسلام ابراهیمی، امام جمعه آبادان در حال خدمت‌رسانی به مردم کانال تلگرامی خبر فوری قم 👇 💢https://t.me/joinchat/AAAAADxFk6IVr7JU95-xsw
انباز
☑️تصویری متفاوت از دو امام جمعه 🔸 تصویری از حجت‌الاسلام موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز و حجت‌الاسلام اب
اینکه برخی از (هر چند اندک)، چنین حضور گرم و امیدوارکننده‌ای در میان دارند و با ، همراه و همدردند و برای کم شدن آلام‌شان تلاش می‌کنند، بسیار و درخور تحسین و تقدیر است، و وظیفه دینی ما دعای خیر برای ایشان است؛ اما این نیست. کدام ، با مبانی علمی موجّه و متقن، یک روشن و قابل پیگیری و را برای بهبود ساختارهای حاکمیتی منطقه خودش ارائه کرده است؟ کدام امام جمعه گروهی از منطقه خود (یا مناطق دیگر) را برای طراحی چنین برنامه‌ای بسیج کرده؟ کدام امام جمعه یک برای تحقق چنین ایده‌ای داده؟
هدایت شده از مجتبی وافی
فقه تربیت اصطلاحی جدید است كه از تعامل میان فقه و تربیت پدید آمده است؛ این علم نوپدید از یك سو نسبتی با علم فقه دارد و در ردیف انبوه فقه‌های مضاف - مانند فقه فرهنگ، فقه اقتصاد، فقه سیاست، فقه هنر، فقه اخلاق، فقه مدیریت، فقه رسانه، فقه امنیت، فقه فن‌آوری‌های نوین، فقه خانواده، و ... - قرار می‌گیرد و از سوی دیگر نسبتی با علم تربیت دارد و در ردیف شاخه‌های دیگر تربیت مانند فلسفۀ تعلیم و تربیت، روانشناسی تربیتی، حقوق تربیتی و ... قرار می‌گیرد. انجمن تعلیم و تربیت اسلامی بر آن است تا با برگزاری سلسله نشست هایی، تصویری جامع از ابعاد دانش فقه تربیت و چارچوب كلان آن ارائه نماید. نشست اول این سلسله نشست ها به "معنای فقه تربیت" اختصاص یافته و درصدد است به پرسش های زیر جواب دهد: ✅ معنای فقه در ترکیب «فقه تربیت» چیست؟ ✅ معنای تربیت در ترکیب «فقه تربیت» چیست؟ ✅ نسبت فقه تربیت با فقه و تربیت چیست؟ ✅ آیا فقه تربیت یکی از ابواب علم فقه و در ردیف فقه الطهارات و فقه المعاملات است یا قلمروی فراتر دارد؟ ⬅️ ارائه کنندگان نشست اول؛ حجج اسلام آقایان لونی الیگودرزی، غنوی و طرقی می باشند. ⬅️ دبیر علمی نشست نیز حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری می باشند. ⏪ زمان: سه شنبه اول بهمن ماه 1398 ساعت 18:15 ⏪ مکان: بلوار جمهوری کوچه 2 سمت چپ فرعی اول ساختمان انجمن های علمی حوزه
هدایت شده از وحید جلیلی
⭕️ بازداشت و انتخابات؛ نسبت کاندیداها با نظام شما فرض کنید امشب، تعدادی نیروی مثلا امنیتی با لباس غیر رسمی و شخصی، به ستاد مرکزی شورای ائتلاف اصولگرایان وارد شده و پس از یکی دو ساعت جر و بحث، هر چه تراکت در محل بوده را بار بزنند و دو نفر از فعالان ستاد بعلاوه محمدباقر قالیباف و سید رضا تقوی را بازداشت کنند. یا اینکه فرداشب یک نیروی امنیتی و لباس شخصی، وارد ستاد مرکزی شعسا شود و هر چه کاغذ برای معرفی خود یا شمارش میزان حملات به دین و نظام اسلامی در ستاد بوده را به همراه مجید انصاری و شهیندخت ملاوردی را با خود ببرند. در اتفاق احتمالی امشب، تا دو اسفند تیتر تسنیم و فارس و توئیتری های متصل را پوشش میداد؛ و در اتفاق احتمالی فرداشب، تا ۱۴۰۰ گزارش ویژه های بی بی سی و صدای آمریکا !!! اما داستان فوق، همین دیشب کاملاً واقعی برای یک جریان انتخاباتی پیش آمده و علاوه بر دو دانشجوی فعال در ستاد، دو کاندید نیز بازداشت شده اند. امروز صبح اما به جای مظلوم نمایی و دسته اول و و تخریب دسته دوم، کاندید بازداشت شده نوشته است: «... با فشارها و برخوردها و سانسورها، نه از رو میرویم و تسلیم میشویم؛ نه قهر و لج میکنیم و از نظام بیرون میرویم. برای تغییر وضع موجود مبارزه میکنیم.» ▫️این دوستان تا همینجا هم، اند چه چندماه دیگر روی صندلی مجلس باشند چه همچنان در حال آموزش انقلابی گری و اصلاح برای مدعیان ✍ محمد حسین صبوری 🆔 @jalili_vahid
انباز
مهم‌ترین انقلاب یا بزرگ‌ترین دست‌آورد انقلاب ✅ شاید مهمترین دست‌آورد انقلاب ایران در 40 سالگی، یک‌ص
۲۲ بهمن سال گذشته نوشتم "شاید مهمترین دست‌آورد انقلاب ایران در 40 سالگی، یک‌صدا شدن عدالت‌طلبان و بلندتر و علنی‌تر شدن فریاد و تجمع‌شان باشد." و نوشتم "این بزرگ‌ترین دست‌آورد انقلاب، بزرگ‌ترین انقلاب لازم در عرصۀ مدیریت جامعه است. به امید روزی که به ثمر نشیند." اما پس از یک سال، مشکلات درونی افراد و جریان‌های موسوم به عدالتخواهی، تردید مرا درباره آینده افزود و امید به اصلاح اساسی را کاست. اما امید به آینده را در سه جهت ارزیابی می‌کنم: ۱. امید به افراد، جریان‌ها و نهادهای موجود در متن جامعه چندان قوی نیست. ۲. امید به این دارم که اگر در هر مقطعی، متناسب با امکانات و شرایط‌مان، به وظیفه خود عمل کنیم، خدای حکیم، اثر مطلوب را در زمان مناسب بر آنها بار خواهد کرد. ۳. امید به ظهور منجی حقیقی و حقیقت‌نما که تکیه‌گاه همه امیدهاست. تعارف نداریم، نمی‌توان از دیگران توقع داشت؛ هر چند باید شاکر بود. و گشایش‌گر حقیقی امور، فقط خداست. "افضلُ اعمالِ امّتی انتظارُ الفرَجِ" ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
مهربانا! از تو انتظاری جز رحمت، و امیدی جز کرم نداریم. بیماران را شفا، و گرفتاران را رهایی عنایت کن! سختی‌های کوچک را کفاره‌ی گناهان بزرگ‌مان قرار ده! و زبان مهربانان و خوبان درگاهت را به دعای خیر در حق ما بگشا! و گدایی ما را هم در حق بندگانت بپذیر! و خیرت را به همه‌ی کسانی برسان، که با رحمتت، دوست داری مهرت به ایشان برسد!
بارالها! ما را در رنج‌ها صَبور، و در خوشی‌ها شَکور کن! در گرفتاری‌ها رهای‌مان نکن که لطف عظیمت را نادیده بگیریم، و در آسایش‌ها سرخوش نکن که شکرت را فروگذاریم!
حکیما! حجت بالغه و حکمت رَسایَت، صاحب زمان، امام ما و برادر دلسوز و پدر نگران‌مان را دعاگوی ما، و ما را دلسوخته حضرتش بفرما! الهی! گفته‌اند "بهشت را از نور حسینت آفریده‌ای"؛ به حقش، با پرتوی از نورش، دردها را بستان و امیدها را برسان! يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ! مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُّزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَيْنَا إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقِينَ (سوره یوسف آیه ۸۸) ۱۵ اسفند ۹۸
ای ناظر قادر! و ای خانه‌نشین دل‌های شکسته! قلب ما را همواره شکسته نگه دار! و خود، دست و پا و چشم و زبان و فؤاد ما باش! و آنجا که نیستیم، خود، جانشین ما باش که تو بهترین جای‌ده و جای‌نشینی!
انا لله و انا الیه راجعون استاد بزرگوار، عزیز و لطیف ما حجت الاسلام اکبر دهقان (رحمة الله علیه) از اساتید و مروجان تفسیر قرآن کریم الهی که با قرآن و اهل بیت علیهم السلام محشور شوند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمودار مقایسۀ مرگ و میر ناشی از با چند بیماری خطرناک دیگر در طول زمان: خط آبی کم‌رنگ: کووید 19 خط قرمز: ویروس سارس (از خانواده کرونا) خط سبز: بیماری ویروسی اِبولا خط بنفش: ویروس مِرس (از خانواده کرونا) خط صورتی: سواین فلو (آنفلوآنزای خوکی)
برای این روزای تعطیلی، خیلی از بزرگان کتابهای خوبی رو معرفی می‌کنن. من ناچیز هم به تأسی ازشون دو تا کتاب معرفی می‌کنم. امیدوارم براتون مفید باشه. یک. «ترجمۀ قرآن بر اساس المیزان، همراه با توضیحات و نکات تفسیری» اثر استاد عزیز و بزرگوار، حجت الاسلام «سید محمدرضا صفوی» دو. «ترجمۀ خواندنی قرآن» اثر حجت الاسلام «علی ملکی» با این دو کتاب کم و بیش، با نظرات تفسیر علامه طباطبایی آشنا می‌شیم، و خیلی از جاها از قرآن خوندن لذت می‌بریم. پیشنهادم اینه که اگه کتاب اول براتون سخت بود، برید سراغ کتاب دوم.
نظر آیت الله درباره : همه انواع الکل‌ها پاک‌اند، اما خوردن آنها جایز نیست. https://www.sistani.org/persian/qa/0799/
برای انتقال تجربه دربارۀ بیماری کرونا چند نکته رو که تقدیم می کنم: 1. بیماری پسرم آقا محمدهادی از سرفه شَدید و سردرد در ایام سرما شروع شد. اولین بار 21 دی 98 بردمش دکتر. بار دوم (و شاید سوم) 11 بهمن بردمش درمانگاه محله‌مون، پزشک عمومی. نوبت بعدی، 14 بهمن بردمش درمانگاه قرآن و عترت. پزشک اونجا تبش رو گرفت و گفت 40 درجه تب داره. البته با تب‌بر، تا صبح حالش بهتر شد. 11 بهمن که محمدهادی زیر سرم بود، توی درمانگاه احساس کردم یه زخم افتاد درست وسط سینه‌م. بعد از سه-چهار روز تبدیل شد به سرفه‌های خشک و بعد از پنج-شش روز سرفه‌های خلط‌دار خیلی شدید داشتم. اولین بار روز 18 بهمن رفتم پزشک عمومی و روز 18 اسفند (13 رجب)، برای من و خانواده‌م کرونا تشخیص داده شد. تو این مدت پیش یه متخصص عفونی (29 بهمن) و یه متخصص ریه‌وآسم (7 اسفند) و حداقل 3 پزشک عمومی، از جمله پزشک‌های مستقر در بیمارستان کامکار (2 اسفند) و فرقانی (10 اسفند) رفتم، اما هیچ کدوم تشخیص کرونا نداشتند. شاید علت بیشترشون این بود که هنوز فکر می‌کردند کرونا به ایران نیومده. ظاهرا حتی مسئولان و پزشکانی که مستقیما درگیر بودند، تا مدتی نسبتا طولانی نمی‌دونستن کرونا وارد ایران شده. علتش چی بوده نمیدونم. ولی یه منبع موثق (به نقل از یکی از اعضای یه سازمان پزشکی ویروس‌شناسی در تهران) می‌گفت آزمایشها از مدتها قبل انجام می‌شده، اما جواب همه، منفی بوده. 2. توی بیمارستانها چند مشکل جدی وجود داره: آلودگی شدید محیط‌های بیمارستانی که باعث تشدید بیماری مراجعه‌کننده میشه، کمبود تخت و امکانات بیمارستانی، ترس و نگرانی بعضی از اعضای کادر پزشکی از بیمار شدن خودشون (که حقیقتا هم جای نگرانی داره)، به‌روزنبودن اطلاعات بعضی از اعضای کادر پزشکی دربارۀ بیماری. همه پزشکانی که من دیدم و باهاشون صحبت کردم تأکید می‌کنند تا مشکل تنگی‌ِنفس جدی پیش نیاد نباید به بیمارستانها بریم. 3. تا وقتی من به بیمارستان مراجعه کرده بودم، توی قم اینطور بود که اگر شخصی علائم اورژانسی (مثل تنگی نفس و تهوع و ...) نداشته باشه، بستری نمیشه و تا بستری نشه، نه تست کرونا میگیرن و نه سی‌تی‌اسکن؛ حتی حاضر نبودند با اصرار خودم، سی‌تی‌اسکن توی دفترچه‌م بنویسن که برم یه جای دیگه سی‌تی بگیرم. از طرفی هم در اکثر قریب به اتفاق موارد، تا زمانی که این دو روش (خصوصا سی‌تی‌اسکن) نباشه، نه می‌تونن تشخیص بدن و نه می‌تونن درمان مناسب و لازم رو شروع کنن. اینکه کیت تست کرونا کجاها هست، نمیدونم. 4. انتقال ویروس از طریق تماس با افراد و سطوح، کاملا جدیه. ماسک و دستکش یکبارمصرف و رعایت فاصله و پرهیز از تجمعات حتی دونفره و ضدعفونی کردن سطوح رو خیلی جدی بگیرید. البته ماسک پارچه‌ای که زودزود شسته و اتو بشه هم خوبه و شاید از ماسکهای معمولی بهتر باشه. 5. تو این مدت تا جایی که ممکنه آشغالهامون رو بندازیم تو سطلهایی که با ماشین تخلیه میشن تا پاکبانهای عزیز در تماس مستقیم با آلودگی و عفونت نباشند. 6. درمان این بیماری در غالب موارد بسیار آسان است. اما به شرط اینکه سریع تشخیصش بدن و درمان ضد ویروس توسط متخصص، شروع بشه. 7. من اینه که اگر خدای نکرده کسی از اطرافیانتون سرفه‌های خفیف ولی چندروزه یا سرفه‌های نسبتا شدید داشت، هر چه سریعتر ببریدش مطب فوق تخصص ریه، یا پزشکی که میدونید توی تشخیص بیماری‌های عفونی، خیلی حاذقه. توی قم (دورشهر 10) و دکتر نظری (روبروی مصلا) افرادی هستند که میدونم پزشکان خوبی هستند. اولی حتی روزهای تعطیل هم کار میکنه. دومی تو ایام عادی فقط شنبه و یکشنبه قم هست. الآن اطلاعی از برنامه‌ش ندارم. اگر کسی می‌خواد بره، پیام بده تا توضیح بدم چطور میتونه ازشون نوبت بگیره. 8. ظاهرا یکی از درمانها و پیشگیریها، بخور گرمه. اگر دستگاه بخور دارید بهتره، و الا توی قابلمه آب و مقداری مایع بخور آویشن یا اوکالیپتوس و ... (که داروخانه‌ها دارند) بریزید. 9. در تمام مراحل، دعا کار اصلی رو می‌کنه. همه کارها به دست خدا است. هم خدا رو صدا کنیم و هم حاجتمونو ازش بخواهیم. خصوصا دعاهای صحیفۀ مبارکۀ سجادیه (سلام الله علیه)، خصوصا دعای پانزدهم برای بیماران، و دعای هفتم برای همگان. الهی که عافیت دنیا و آخرت نصیب همه‌تون و خانواده‌ها و دوستانتون باشه 🌺
غسل و دفن اموات 🖤 ✅ دیروز برای نوبت دوم رفتم مطب دکتر مظفری (فوق تخصص ریه). یکی (که احتمالا خبرنگار بود) به صورت تلفنی سؤالاتی را دربارۀ کرونا می‌پرسید؛ از جمله دربارۀ غسل و دفن اموات. دکتر قاطعانه جواب داد: «غسل اموات مبتلا به کرونا هیچ اشکالی ندارد، خصوصا اگر با دستکش و لباس محافظ باشد. حتی اگر دست شخص هم بخورد، فقط باید بعد از آن، دستش را بشوید. ویروس از موجود زنده منتقل می‌شود نه مُرده، و یکی دو روز بعد از مرگ، همه ویروس‌ها به جز چند مورد خاص (مثل هپاتیت و ...) می‌میرند. خصوصا اگر از وفات بیمار، 7 روز بگذرد، اصلا ویروسی وجود ندارد که نگران انتقالش باشید. آهک ریختن در قبر هم اصلا لزومی ندارد و کار درستی نیست.» به نظرم ایشان علاوه بر نظر تخصصی، مؤلفه‌های فرهنگی جامعه دینی را هم در نظر داشتند. ❌ همانجا بیماری بود که می‌گفت: «آدم مرده، مرده و تموم شده دیگه؛ بذارید آهک بریزن روش بره. چرا گیر میدید؟ فلان جا مرده‌ها رو سوزوندن و تموم شد».
🖤 استاد از دنیای رنج‌ها رفت، امید که به عالم گنج‌ها پر کشیده باشد. 🔹 اهل اندیشه و گفتگو بود. 🔹 منتقد وضعیت موجود و طالب وضعیت مطلوب بود؛ چه دربارۀ خودش، و چه پیرامونش. به همین دلیل (به قول خودش)، به دگردیسی رسیده بود. 🔹 مردم‌اندیش و رنجور از رنج دیگران و همدرد ایشان بود، حتی با مخالفان فکری‌اش. 🔹 هر چند واقعیات را همسان نمی‌دیدیم، اما به دنبال تشخیص خوب و بد بود. 🔹 اولین بار مدت کمی سر درس مثنوی از بیان شیوایش بهره بردم و بیشتر در مطالب کانال تلگرامی‌اش (یادداشت‌ها) تأمل می‌کردم. 🔹 گاهی سؤالات ادبیاتی و ... را از محضرش می‌پرسیدم و گاه نقدهایی به نوشته‌هایش داشتم و برایش می‌فرستادم. عموما با حوصله پاسخ می‌داد و بحث می‌کرد. 🔹 آنگونه که فهمیدم، نسبت به سن و شرایط فکری و زندگی و جایگاه اجتماعی، در مباحثه، بسیار باحوصله‌تر از من بود، در حالی که من شاگردی بسیار کوچک برای او بودم، و او استادی در میانۀ خیل علاقه‌مندانش. 🔹 یک عصرِ ماه رمضان با هم گفتگوی تلگرامی داشتیم. نزدیک افطار که شد، فرستاد «ببخشید. من دیگر میرم سراغ کمک به خانواده برای درست کردن افطاری؛ اگر اجازه بفرمایید». 🔹 پس از بیماری‌اش و در ایام اعتراض‌های بنزینی، به همراه رفیقی شفیق، به عیادتش رفتیم. باز هم تأکید می‌کرد که «صدای مردم باشید؛ دین صدا و تبلیغ نمی‌خواهد». البته آنجا مجال گفتگو نبود، که «دین هم صدای مردم و برای مردم است». البته برای او گفتن نداشت. 🔹 هر چند من بیش از یک سال، مجال مباحثه با ایشان را از دست دادم، اما او مدتی طولانی در این دنیا، مجال سکوت یافت؛ و چه نعمتی است، .
رهبری بر فراز قرون- شهید صدر.pdf
1.04M
رهبری بر فراز قرون متن حاضر ترجمه کتاب بحث حول المهدی آیت الله شهید سید محمدباقر صدر است که با مقدمه وتحقیق آقای دکتر عبدالجبار شراره منتشر شده است. شهید صدر در کتاب مزبور به روش عقلی به شبهات و پرسشهایی که درباره شخصیت مهدی موعود علیه السلام و قیام جهانی آن حضرت مطرح می‌شود، پاسخ داده اند. و شاید بتوان گفت که از این نظر کتاب یاد شده حائز اهمیت بسیار بوده و بنیانگذار شیوه ای نو در موضوع مهدویت و منجی گرایی است. ما را در کانال اطلاع رسانی مبشران دنبال کنید: 🆔https://eitaa.com/mobasheran_org 🌐آدرس تارنمای مبشران www.mobasheran.org