اصول جلسه 226- 21 شهریور 1400.docx
51.7K
📄تقریر درس خارج اصول
🔰انسداد(تتمه بحث سال گذشته)
🔰جلسۀ 226
#️⃣#خارج_اصول_1398_1399
🆔@andalibhamedani
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
اول مهر امسال بیست و دومین سالگرد رحلت
والد معظم( قدس سره) هست.
چون در آستانهٔ اربعین حسینی قرار داریم توضیحی را با استفاده از فرمایش آن عالم بزرگوار در بارهٔ دو عبارت زیارت اربعین می آورم :
✔️«السَّلامُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ»
✔️«وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ»
اینکه در این زیارت و نیز روایات دیگر آن حضرت را «قتیل العبرات» می نامد هرگز به این معنا نیست آن بزرگوار شهید شدند تا ما گریه کنیم.
یعنی نباید تصور کنیم که گریهٔ ما علت غائی و نتیجه ای است که امام (علیه السلام) در نظر داشته و محرک اصلی در تصمیم گیری ایشان است.
بلکه قتیل العبرات حاکی از آثار قهری شهادت اوست، اشک و سرشکی که ناشی از معرفت و محبت فطری هر مومن به اوست،زیرا که:
«إِنَّ لِلْحُسَيْنِ فِي بَوَاطِنِ الْمُؤْمِنِينَ مَعْرِفَةً مَكْتُومَة»
علت غائی و هدف ایشان در عبارت دیگر زیارت آمده که او خون مقدس خود را به خدا بذل کرد تا مردم از جهالت , ضلالت و حیرت نجات پیدا کنند.
«وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ»
«اللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِى وَ لِوالِدَىَّ وَارْحَمْهُما كَما رَبَّيانِى صَغِيراً، اجْزِهِما بِالْإِحْسانِ إِحْساناً وَبِالسَّيِّئاتِ غُفْراناً»
محمد عندلیب همدانی
🆔@andalibhamedani
🔘نوشتاری در بارهٔ تاریخ ورود مجدد آل الله(علیهم السلام)به کربلا و حوادثی که در اربعین سال ۶۱ رخ داده است.
☑️در این کتاب که در ذیل کتاب « ثارالله » به طبع رسیده است به پرسشها و اشکالات پاسخ داده شده و ثابت شده است که اسیران آزاده در همان اربعین اول وارد کربلا شدهاند.👇👇👇
🆔@andalibhamedani
تحقیقی درباره اربعین حسینی.pdf
7.28M
📄تحقیقی دربارۀ اربعین حسینی
🆔@andalibhamedani
ِبسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
پنج دیدگاه درباره آیت الله حسن زاده
از آنجا که بزرگان حوزوی و بزرگواران دانشگاهی در مصیبت رحلت مرحوم آیت الله #حسن_زاده_آملی( قدس سره) اطلاعیههای جامعی صادر فرمودهاند، دیگر ضرورتی برای صدور بیانیۀ این طلبهٔ حقیر نبود، علاوه بر اینکه سوگوارانه من افتخار شاگردی ایشان را هم نداشتم تا به این وسیله حق استادی ایشان را ادا کرده باشم. اما چون در این چند روز پس از درگذشت آن عالم راحل با مواضع نامناسبی روبرو شدیم که البته ریشه در گذشته داشت، لازم دیدم عرائضی را تقدیم دارم.
در بارهٔ شخصیت این محقق کم نظیر با پنج دیدگاه و موضعگیری متفاوت مواجه بودیم:
۱/ افرادی که معتدلانه و منصفانه ایشان را دانشمندی بزرگ و جامع معقول و منقول شمرده و علم و حکمت واخلاق و معنویت وی را ستودند.
این گروه طبیعتا آن مرحوم را فوق نقد نمیدانند و معتقدند بعضی از نظرات علمی و یا برخی از مواضع سیاسی و اجتماعی ایشان قابل تأمل و اشکال است و البته وجود این اشکالات (بر فرض ورود و تمامیت) هرگز از مقام علمی و عظمت روحی او چیزی نمیکاهد.
۲/ هستند کسانی که غالیانه آن عزیز را قرآن مجسم میشمرند و یا کراماتی که ویژهٔ معصومین (علیهم السلام) است برای او قائل هستند به گونهای که گویا اساسا نمیتوان سیرهٔ علمی و یا عملی آن مرحوم را نقد عالمانه و منصفانه کرد. برخی از اینان از جعل و دروغ هم ابایی ندارند. مسلم است که با چنین دیدگاهی نمیتوان موافقت داشت.
۳/ کسانی که به بهانهٔ نقد برخی مواضع و سخنان سیاسی آن بزرگوار ، ادب لازم را رعایت نکرده و خواسته یا ناخواسته جسارت کردند، در حالی که حساب نقد از جسارت جداست.آیا نمیتوان حسن زاده را خبرهٔ حکمت و دانش دینی دانست ولی خبیر در سیاست ندانست؟ البته در اینجا نیز نباید یک طرفه قضاوت کرد بلکه باید به تمام جوانب توجه داشت.
۴/تعدادی به دلیل تعلق خاطر مرحوم حسن زاده به هیئت و حکمت و ریاضیات قدیم او را و کتابهای او را فاقد یا کم ارزش میشمرند، در حالی که این سخن نیز قابل پذیرش نیست؛ زیرا به اقتضای انصاف علمی باید مورد به مورد سخنان و سطر به سطر کتابهای او را دید و بررسی کرد و نمیتوان به دلیل وجود برخی از آراء فرضا منسوخه، خود را از تراث علمی گرانقدر گذشتگان و شرح عالمانهٔ آن توسط متخصصی چون ایشان محروم کرد.
۵/گروهی از حوزویان محترم که مخالف فلسفه و عرفان هستند با مشاهدهٔ مشی عرفانی مرحوم آیت الله حسن زاده و با استناد به برخی از عبارات ایشان در زمینههای گوناگون اعتقادی، برخورد و موضع بسيار تند گرفته و سوگوارانه فرصت را برای هتاکان بیادب فراهم کرده تا حدی که نعوذ بالله کار به لعن و تکفیر هم کشیده شده است ‼️
در حالی که :
اولا/ باید من که در حکمت و عرفان پیادهام، در فهم امثال این عبارات متشابه از متخصصان منصف بهره بگیرم و مسلما اکتفا به ظواهر در این مباحث رهزن من خواهد بود.
ثانیا/اختلاف نظرهای کلامی در مورد اساسیترین مباحث اعتقادی از دیر باز بین روات و علما بوده و هست و این امر مبارکی است، آنچه نامبارک بوده و هست توهین، تفسیق و تکفیر مومنان راستین است.
«رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالإِيمَانِ وَلا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلاً لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ»
محمد عندلیب همدانی
هفتم مهر ۱۴۰۰
🆔@andalibhamedani
▪️«و مَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ ٱلرُّسُلُ ۚ أَفَإِيْن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ ٱنقَلَبْتُمْ عَلَىٰٓ أَعْقَٰبِكُمْ ۚ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ ٱللَّهَ شَيْـًٔا ۗ وَسَيَجْزِى ٱللَّهُ ٱلشَّكِرِينَ» (آل عمران/ ۱۴۴)
▪️«ما كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلَٰكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا» (احزاب /۳۳)
چندی قبل چهار جلسه به صورت مجازی توسط مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد برگزار شد تحت عنوان«نگاهی نو به مسألۀ خاتمیت»
اینک به مناسبت ایام (((شهادت ))) جانسوز حضرت رسول الله خاتم الأنبیاء محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) صوت این چهار جلسه تقدیم میشود. گفتنی است قبلا سلسه مباحثی پیرامون خاتمیت در سایت و کانال تلگرام استاد قرار گرفته بود که این چهار جلسه تکمیل، توضیح و تنظیم تازهای از همان مطالب است.
👇👇
01.mp3
7.75M
🎙صوت سخنرانی استاد عندلیب همدانی
🔰نگاهی نو به مسألۀ خاتمیت (1)
🗓26 تیرماه 1400
🆔@andalibhamedani
02.mp3
8.66M
🎙صوت سخنرانی استاد عندلیب همدانی
🔰نگاهی نو به مسألۀ خاتمیت (2)
🗓26 تیرماه 1400
🆔@andalibhamedani
03.mp3
8.34M
🎙صوت سخنرانی استاد عندلیب همدانی
🔰نگاهی نو به مسألۀ خاتمیت (3)
🗓27 تیرماه 1400
🆔@andalibhamedani
04.mp3
7.44M
🎙صوت سخنرانی استاد عندلیب همدانی
🔰نگاهی نو به مسألۀ خاتمیت (4)
🗓27 تیرماه 1400
🆔@andalibhamedani
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
📌مظلومترین پیامبر
◾️ محمد مصطفی رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) رسول رهایی انسانها از غل و زنجیر جهل و خرافه و پیام آور توحید، عدالت، عزت، حریت و کرامت انسان بود. آن بزرگوار برای هدایت خلق دلسوزترین بود.
▪️اما این دلسوزترین هادیان چه در زمان حیات و چه پس از شهادت، مظلومترین رسولان الهی است.
▪️آن حضرت تحت فشار شدید و شکنجه و اذیت مشرکان ، کافران، منافقان و اصحاب زر و زور بود و علاوه بر گروههای یادشده، منافقین ناشناخته و نیز مسلمین سست عنصر او را بسیار آزردند.
▪️ اما پس از شهادت، انحراف در مسئلهٔ خلافت که ریشهٔ همهٔ ظلمها و مفاسد بعدی است، ظلم سنگینی به آن رهبر الهی بود.
▪️مهجور ماندن و نادیده گرفته شدن کتاب کریم توسط مسلمین و نیز همهٔ ظلمهای بسیار فراوانی که به خاندان پاک او (علیهم السلام) توسط حاکمان جائر ( به ظاهر مسلمان ) صورت گرفت، جور و ستم به خود پیامبر(صلی الله علیه و آله) است.
▪️مظلومیت مولا امیرالمؤمنین (علیه السلام)، حضرت صدیقه (سلام الله علیها)، امام حسن مجتبی(سلام الله علیه)، سید الشهداء حسین (علیه السلام ) و فرزندان معصوم او ( سلام الله علیهم) سند مظلومیت رسول الله (صلی اللهعلیه وآله و سلم) است.
▪️آیا تحریف آئین رحمانی اسلام ، و استبداد و خودکامگی نسبت به مسلمین، ستم به آن فرستادهٔ الهی نیست؟
▪️آیا ستم به انسان و انسانیت و ایجاد جو ترور و وحشت به نام قرآن مجید و رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) نشان از مظلومیت پیامبر در عصر و زمان ما ندارد؟
▪️آیا شیوع بلای توهین، تحقیر، تفسیق و تکفیر در بین مسلمین روح لطیف و آگاه او را آزار نمیدهد؟
▪️آیا گفتار و رفتار عقل ستیزان بیمنطق، مرتجعان سبک مغز و آدمکشان بیرحم ،ظلم به روش و منش نبی رحمت نیست؟
▪️چه ظلمی زشتتر از اینکه مدعیان پیروی از پیامبر، به نام او اساسیترین قواعد و حقوق انسانی و عقلانی را زیر پا بگذارند؟
▪️ظلمت ظلم وقتی مضاعف میشود که ظالم خود را و قدرت و حکومت غاصبانه و ظالمانهٔ خود را مقدس و الهی بشمرد و خود را تابع آن عزیز بداند!
▪️نباید فراموش کرد که برخی از مورخین و سیره نگاران مغرض و یا غافل سهم عمدهای در ارائهٔ سیمایی سوء از سیره و سنت او دارند.
▪️اما ظالمترین ظالمان را به رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) باید آن دسته از دانشمندان دینی ضال و مضل دانست که در طول تاریخ به جای ستمستیزی و دفاع از کتاب و سنت و عترت، مزورانه همدست و همداستان صاحبان زر و زور شده و در نتیجه چهرهٔ زیبای دین را زشت و کریه نشان داده و میدهند. اینان توجیهگر قدرتمندانِ قلدر بوده و هستند و حکومت ستمگران را مقدس جلوه میدهند.
▪️آری او مظلومانه زندگی کرد، ولی دلسوزانه و با جدیت وصفناپذیر دست از دعوت و هدایت برنداشت و مظلومانه هم به شهادت رسید.
▪️حال مباد من به جای تأسی از آن الگوی زیبای رفتار، جزء ظالمانی باشم که آن حضرت در روز جزا از آنها شکایتها دارد.
محمد عندلیب همدانی
🆔@andalibhamedani
🔰با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ حوزه علمیه قم، دروس خارج فقه التعامل و اصول استاد عندلیب همدانی از تاریخ شنبه ۱۷ مهرماه از سر گرفته میشود.
🔸 خارج فقه التعامل(ادامۀ بحث در قاعدۀ الزام) از ساعت ۸ تا ۹ صبح
🔸خارج اصول(ادامۀ بحث تعادل و تراجیح) از ساعت ۹ تا ۱۰ صبح برگزار میگردد.
فعلا به صورت مجازی از طریق :
https://join.skype.com/LOH6sFIIs1KF
🔹 ضمنا می توانید دروس خارج و مباحث دیگر را به صورت آفلاین از طریق همین کانال ایتا و تلگرام دنبال نمایید.
🆔@andalibhamedani
094 (2).mp3
4.45M
🎙صوت درس خارج فقه التعامل
🔰قاعدۀ الزام (جلسۀ 94)
🔰جلسۀ 1 سال تحصیلی 1400-1401
#️⃣#فقه_التعامل_1400_1401
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
🎙صوت درس خارج فقه التعامل 🔰قاعدۀ الزام 🔰جلسۀ 93 #️⃣#فقه_التعامل_1399_1400 🆔@andalibhamedani
فقه جلسه 94-17 مهر 1400.docx
50.8K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل
🔰قاعدۀ الزام(جلسۀ 94)
🔰جلسۀ 1 سال تحصیلی 1400-1401
#️⃣#فقه_التعامل_1400_1401
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
🎙صوت درس خارج اصول 🔰تخالف الحجج 🔰جلسۀ 93 #️⃣#اصول_1399_1400 🆔@andalibhamedani
094.mp3
5.33M
🎙صوت درس خارج اصول
🔰تخالف الحجج(جلسۀ 94)
🔰جلسۀ 1 سال تحصیلی 1400-1401
#️⃣#اصول_1400_1401
🆔@andalibhamedani
اصول جلسه 94-17 مهر 1400.docx
47K
📄تقریر درس خارج اصول
🔰تخالف الحجج(جلسۀ 94)
🔰جلسۀ 1 سال تحصیلی 1400-1401
#️⃣#اصول_1400_1401
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
🎙صوت درس خارج فقه التعامل 🔰قاعدۀ الزام (جلسۀ 94) 🔰جلسۀ 1 سال تحصیلی 1400-1401 #️⃣#فقه_التعامل_1400_1
095.mp3
4.54M
🎙صوت درس خارج فقه التعامل
🔰قاعدۀ الزام (جلسۀ 95)
🔰جلسۀ 2 سال تحصیلی 1400-1401
#️⃣#فقه_التعامل_1400_1401
🆔@andalibhamedani
فقه جلسه 95-18 مهر 1400.docx
51K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل
🔰قاعدۀ الزام(جلسۀ 95)
🔰جلسۀ 2 سال تحصیلی 1400-1401
#️⃣#فقه_التعامل_1400_1401
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
🎙صوت درس خارج اصول 🔰تخالف الحجج(جلسۀ 94) 🔰جلسۀ 1 سال تحصیلی 1400-1401 #️⃣#اصول_1400_1401 🆔@andalibh
095 (2).mp3
3.69M
🎙صوت درس خارج اصول
🔰تخالف الحجج(جلسۀ 95)
🔰جلسۀ 2 سال تحصیلی 1400-1401
#️⃣#اصول_1400_1401
🆔@andalibhamedani
اصول جلسه 95-18 مهر 1400.docx
45.2K
📄تقریر درس خارج اصول
🔰تخالف الحجج(جلسۀ 95)
🔰جلسۀ 2 سال تحصیلی 1400-1401
#️⃣#اصول_1400_1401
🆔@andalibhamedani