eitaa logo
اندیشانه
56 دنبال‌کننده
664 عکس
132 ویدیو
287 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
، استراتژیست و مشاور یهودی‌الاصل رئیس‌جمهور سابق :، غرب را با بحران جدی برنامه‌ریزی مواجه کرد، تصمیمات او آن‌چنان رعدآسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامه‌ریزی را از سیاستمداران و نظریه‌پردازان سیاسی می‌گرفت. هیچ‌کس نمی‌توانست تصمیمات او را از قبل پیش بینی کند.
عناوين بخشی از رساله های دکتری که در طی بيست سال گذشته در موضوع تشیع و امامت در فرانسه دفاع شده اينجا را ببينيد: https://www.theses.fr/fr/031959105 اين سايت مفيد و کاملی است. هر کسی را که در طی چند دهه گذشته در دانشگاه های فرانسه در علوم انسانی رساله دکتری اش را دفاع کرده باشد عنوان، موضوع و مشخصات رساله اش را می توانيد اينجا پيدا کنيد. https://t.me/azbarresihayetarikhi نقل از کانال حسن انصاری
. 🌗«اعتقادات رضوی»! 🎙دکتر مهدی غلامعلی 1️⃣ اگر احادیث شیعه را یک بدنه حساب کنیم که هر امامی در این بدنه نقش ویژه‌ای دارد؛ فقه شیعه، فقه جعفری است، که غالبا بر مبنای احادیث امام باقر(ع) و امام صادق‌(ع) است، و اعتقادات ما رضوی است چون بیشتر احادیث اعتقادی و کلامی ما از روایت شده است. 2️⃣ سن امام رضا(ع) ۵۵ سال است. ۲۰ سال دوره امامت ایشان(از سال ۱۸۳ تا ۲۰۳ ق) و ۳۵ سال به عنوان محدث و راوی و استاد حدیث بوده است. اتفاقی در دوران امامت حضرت رخ داد که غالب احادیث ایشان احادیث اعتقادی شد؛ و آن اینکه امام رضا(ع) در ۲ سال و ۵ ماهی که به مقام ولایت عهدی رسیدند، اصحاب رسانه در اختیار داشتند. کاتبانی از طرف خلیفه مامور نوشتن سخنان امام بودند. این امر باعث شد که احادیث امام رضا(ع) از سه امام بعدی(امام جواد، امام هادی و امام عسکری علیهم السلام) بیشتر باشد؛ با اینکه امامت آن سه امام همام بیشتر از ۵۰ سال بود. 3️⃣ کاتبان در دو برهه زمانی یعنی دوره امام علی و امام رضا(ع) از بقیه دوره‌ها بیشتر بودند لذا روایات زیادی از این دو امام علیهما‌السلام داریم؛ و صادقین علیهما‌السلام نیز چون شاگردان زیادی داشتند در نقش روات عمل کرده و روایات زیادی از آن بزرگواران نیز به ما رسیده است. 4️⃣ در زمان امام رضا(ع) دو رخداد مهم درون مذهبی و فرامذهبی رخ داد که بیشتر احادیث امام اعتقادی شد: ▫️ الف: ظهور فرقه واقفه اتفاق اول که درون مذهبی است ظهور یک گروه منحرف به نام واقفه در بدنه شیعه بود که امامت امام رضا(ع) را انکار کردند. امام رضا علیه‌السلام ۲۰ سال با واقفه بحث و مبارزه کرد. ▫️ ب: گسترش گروه‌های علمی اتفاق دوم که فرامذهبی بود گسترش گروه‌های علمی و کلامی بود. در دوران امام رضا(ع) نهضت ترجمه رخ داد و آثار باستانی زیادی از جمله آثار هند باستان، ایران باستان، اروپا و … ترجمه شده بود که نگاه آنها در مورد خدا و قیامت با نگاه و اعتقادات اسلام متفاوت بود، ... علیه‌السلام 📚جایگاه و تأثیر امام رضا علیه‌السلام بر احادیث شیعه/ مهدی غلامعلی شیعه 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
گزراش.pdf
20.13M
✍گزارش متنی‌تصویری عملکرد 🔹با مدیریت حجت‌الاسلام 🔸تحت اشراف نماینده محترم ولی‌فقیه در استان‌ همدان، حجت‌الاسلام و المسلمین
‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هیچ‌ کس در این دنیا، کامل و پاک نیست ... اگر از مردم ... بخاطر اشتباهات کوچکشان، دوری کنی، همیشه تنها خواهی بود ... پس کمتر قضاوت کن و بیشتر عشق بورز ...
کتاب نگین آفرینش.pdf
2.02M
🔸 کتاب نگین آفرینش 🔅دوره ای عمومی پیرامون ✍ جمعی از نویسندگان حوزه مهدویت 🔻 این کتاب برای دوره های عمومی معرفت افزایی مهدویت مناسب است!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا رب این شاخه گل از شش جهتش دار نگاه این دعا کردم و از شش جهت آمین آمد... @BisimchiMedia
امروالقیس چقدر عاشق بوده که گفته: " خدایا اگر در او برای من خیری هست، او را نصیب من کن؛ ‏و اگر در او خیری برای من نیست، در او برای من خیری قرار بده و او را نصیب من کن " خدایا اگر برا مسیرت مفید نیستم مرا در مسیر خودت مفید بگردان اگر موجب رضای ولی‌ات نیستم تو قادری طوری قرارم بده که شاد کننده دل مبارک او باشم🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نماز صبح و شبت سلام.... واگویه دلتنگی با امام زمان(عج) @rozaneebefarda
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
🔹توهین نماد ضعف گفتمانی ✍ جعفر علی‌نقی یکی از لوازم گسترش ارتباطات، ارتقاء فرهنگ و سطح شعور مردم جامعه به تناسب آن است. در غیر این صورت آسیب‌ها و چالش‌های متعددی دامن‌گیر کاربران و دست اندرکاران مدیریت فکری و‌ فرهنگی آن جامعه خواهد شد و ضد فرهنگ جایگاه فرهنگ‌ را خواهد ربود‌. توهین و ناسزا که در شمار این آسیب‌ها و‌ چالش‌ها است، در هیچ فرهنگ و‌ تمدن پیشرفته‌ای ستوده نشده و بیشتر از اینکه تنزل دهنده جایگاه توهین شونده باشد حاکی از سطح بسیار نازل شعور فرهنگی و‌ تمدنی شخص توهین‌کننده است که در عصر کنونی به تناسب امکانات و ارتباطات پیش نرفته و در سطحی نامطلوب جا مانده است. در این روزگار، افزون بر بروز ظرفیت‌ها و داشته‌ها، ناداشته‌ها و اختلالات فکری و ذهنی افراد نیز ظهور و بروز بیشتری دارد که بی‌شخصیتی توهین‌کننده از جمله این ناداشته‌ها است ‌و به جهت انتقال سریع داده‌ها، خیلی زود اذهان آحاد جامعه با سنجش سریع او را قضاوت خواهند نمود. از این‌رو توهین، نسبت به شخص موهن خودشکن و تنزل دهنده فرهنگ وی و نشان دهنده ضعف قدرت گفتمانی او است که بی‌هیچ توضیح و تعارفی مخاطب آن را می‌فهمد و درک می‌کند. بنابراین، اگر شاهد سکوت و‌ ناکنش‌گری بسیاری از اقشار فرهیخته در مواجهه با شخص توهین‌کننده هستیم، دلیلش مواردی است که ذکر گردید و نباید نگران خاموشی آنان شد؛ چرا که همین سکوت نشانه‌ای از واقعیت پیش گفته و‌ به نوعی گویای آن است که ارزش ندارد وقت شریف را صرف ناشریف نمود. @HOWZAVIAN
هدایت شده از حافظه تاریخی ایرانی
36.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۳۳ دقیقه طوفانی درباره میرزا جواد خان ظریف الدوله؛ نماینده تفکر قاجار در قرن ۲۱ حرفهایی که غربگرایان داخلی دوست ندارند یادآوری شود و پاسخی هم برایش ندارند +معرفی کتابی مهم درباره مبانی فکری روحانی_ظریف برای پایین آوردن حجم فیلم، مجبور شدیم کیفیت آن را کم کنیم اما اگر خواستید فیلم را با کیفیت اصلی ببینید از اینجا اقدام کنید 👇 https://youtu.be/hTAhYCR1QQM برای تهیه کتابی هم که در این قسمت معرفی شده از اینجا اقدام کنید 👇 https://eitaa.com/joinchat/2622488763C2bf91fff0c 🔻برای مشاهده قسمت های قبلی برنامه نیز از اینجا عضو کانال شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/2551251115C119f214b32
💥تعطيلي روز شنبه‌ توطئه یا تسهیل؟ ✍دکتر رمضان‌ نرگس 🔶مسئلۀ تعطیلی روزهای ، از زمان آقای هاشمی مطرح شد. در توجیه این مسئله گفته شد: در تعامل با دنیا، از هفت روز هفته دو روز ما تعطیل هستیم دو روز هم باقی کشورها. پس عملا سه روز بیشتر نمی‌توانیم کار کنیم. ♨️ اما واقعیت چیست؟ تعطیلی یکشنبه و شنبه، یک مسئله جدید نیست! بلکه از دورۀ مطرح بود. تقریبا در تمام کشورهای دست‌نشاندۀ (حتی افغانستان) روز تعطیلی به شنبه و یکشنبه منتقل شد. 🔴 این یکی از اسباب هویتی مملکت است که حتی تعطیلی دینی‌شان هم دستخوش تغییرات شود. ⁉️ چه لزومی دارد این مسئله در تمام کشور اجرا بشود؟ شما می‌خواهید با دنیا رابطه داشته باشید؟ به وزارت خارجه ابلاغ کنید. مگر سفارت‌خانه های ما در ایران هستند؟ ❌ رضاخان با آنهمه ادعای خودش نتوانسته بود چنین کند! 🔶 علمای ما دربرابر چند چیز مثل تغییر تاریخ ملی، تغییر خط و از جمله «تغییر روز تعطیلی» بسیار مقابله کردند.
*سهراب سپهری*🌸🍃 صبح امروز کسی گفت به من؛ تو چقدر تنهایی! گفتمش در پاسخ: تو چقدر حساسی... تن من گر تنهاست، دل من با دلهاست، دوستانی دارم🌸🍃 بهتر از برگ درخت که دعایم گویند و دعاشان گویم، یادشان دردل من، قلبشان منزل من...! صافى آب مرا ياد تو انداخت، رفيق! تو دلت سبز، لبت سرخ، چراغت روشن! چرخ روزيت هميشه چرخان! نفست داغ، تنت گرم، دعايت با من!🌸🍃
هر که پرسید چه دارد مگر از دار جهان؟ همۀ دار و ندارم بنویسید اباعبدالله... ‌
[WWW.SARALLAH-ZN.IR]ma0108262.mp3
22.68M
شب جمعه ست و دلم کرب و بلا میخواهد... @Sabeti
🌗 دیپلماسی علمی ما تقریبا تعطیل است 🎤حجت‌الاسلام دکتر حبیب الله بابایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سومین نشست تخصصی «آینده‌ علوم انسانی» با موضوع «آینده مطالعات تمدنی»: 🔻 بنده به پنج نکته در موضوع آینده مطالعات تمدنی اشاره می‌کنم: 1️⃣مورد اول درباره زبان در جهان اسلام و مراکز علمی است؛ چون واقعیت این است که زبان هژمون، راه را برای عقلانیت مشترک می‌بندد و ما را دچار نوعی از گفت‌وگوی یک طرفه با دنیای مدرن کرده است. ذیل مسئله زبان لازم است به فقدان زبان رایتینگ و رواج زبان ریدینگ اشاره کنم؛ چون تعادلی بین این دو زبان یا دو مهارت وجود ندارد و ما نوعا دریافت کننده هستیم تا اینکه بخواهیم مطلبی را ارائه و گفت‌وگو را دو طرفه کنیم. بنابراین آینده مطالعات تمدنی مقداری نگران‌کننده و سویه‌های آن مبهم شده است. 2️⃣نکته دوم فکر کردن در مورد آینده ترجمه در فضای علوم انسانی به صورت عام و در مطالعات تمدنی به صورت خاص است. موضوع ترجمه در مطالعات تمدنی، از این جهت تبدیل به مسئله شده که ما اساسا به نقل معنا و نقل علوم بسنده کرده‌ایم و وارد حوزه نقد و خلق معنا نشده‌ایم و آنجایی هم که دانش را انتقال می‌دهیم، این انتقال دانش در فرآیند ترجمه، سویه‌های ایدئولوژیک پیدا کرده است. به نظرم انقلاب اسلامی که در رسالت تمدنی خود امت‌سازی را در نظر گرفته است اما هنوز ترجمه خودش به زبان‌های دیگر را پیگیری نکرده است و تا زمانی که ما وارد فضای گفت‌وگوهای جهانی از مسیر ترجمه نشده‌ایم عملاً آینده شکوفایی مطالعات تمدنی دچار ابهام می‌شود. 3️⃣نکته سوم در زمینه گفت‌وگو است؛ در اینجا گفت‌وگوی ایران با جهان اسلام و غرب اهمیت دارد. متأسفانه دیپلماسی علمی ما تقریبا تعطیل است و وقتی دیپلماسی علمی فعال نیست در نتیجه عقلانیت متراکم عملا هیچ وقت به آستانه‌های تمدنی نمی‌رسد. در اینجا فقدان تفکر انتقادی را هم شاهد هستیم. بنده تفکر انتقادی را لزوما به آزادی بیان گره نمی‌زنم چون آزادی بیان در جامعه ما مقداری دست خورده و سوء تفاهم‌های زیادی پیدا کرده است بلکه تأکید بنده بر فقدان صراحت و صداقت در بیان است. اساسا آنقدر سایه ملاحظات اخلاقی بر ما سنگین شده که ما به خوبی همدیگر را نقد نمی‌کنیم و در نتیجه دچار گفت‌وگو نمی‌شویم. 4️⃣نکته چهارم درباره مسئله محوری است؛ بدین معنا که مطالعات تمدنی به رسالت پاسخگویی گره خورده است اما الان چنین پاسخگویی را شاهد نیستیم. مطالعات تمدنی بیشتر در الهیات نظریِ تمدن و فلسفه نظریِ تمدن توقف کرده است و این عملا ما را از آنچه در کف میدان همانند محیط زیست، مهاجرت، جمعیت، سلامتی و ... اتفاق می‌افتد جدا کرده است و وقتی تمدن‌های موجود راهکاری برای این مسائل مسلمان معاصر و جهان معاصر ندارند، بنابراین مطالعات تمدنی به محاق می‌رود و عملا توسعه‌ای در این زمینه نخواهیم داشت بلکه صرفاً ویترینی با عنوان مطالعات تمدنی درست کرده‌ایم که پاسخگوی نیازهای ما هم نیست. 5️⃣ پنجمین مورد، عنصر سرعت در تحولات اجتماعی و تمدنی از یک سو و سرعت در تحولات فکری و اندیشه‌ای از سوی دیگر است. امروزه وضعیت دنیا آنچنان شتاب گرفته که این تحولات سریع تفکری، ما که در حوزه یا دانشگاه‌های علوم انسانی ایران نشسته‌ایم را مغلوب خود کرده است به گونه‌ای که در علوم انسانی به صورت کلی و مطالعات تمدنی به صورت خاص، نرم افزار تولید سریع اندیشه در واکنش به تحولات جدیدی که از نیمه قرن بیستم به ما هجوم آورده را در اختیار نداریم. در نتیجه برای مثال به شکل بسیار آشکاری مشاهده می‌کنیم که حوزه‌های علمیه ما و همچنین دانشگاه‌های علوم انسانی در موضوع کرونا، کما بیش تعطیل بودند و آنها که در میدان عملیات انجام می‌دادند، پزشکان ما بودند. واقعیت این است که نرم افزار واکنش سریع در برابر چالش‌ها و پاندمی‌های فرهنگی و جهانی در اختیار نداریم و نداشتن این نرم‌افزار، در آینده ما را دچار بحران می‌کند. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
[1] جریان‌شناسی فکری مکاتب غیر الهی 🔹مکان: همدان، خ شهدا سالن‌جلسات کتابخانه حوزه علمیه‌ همدان 🔹زمان: ۱۱ الی ۲۱ تیر ماه ساعت ۸ الی ۱۱:۱۵ 🔺مهلت ثبت‌نام: ۵ الی ۸ تیر
1_5449229634.pdf
702.1K
💢پیام رهبر انقلاب به حجاج بیت‌الله الحرام؛ «حج، آئین زندگی بخش جهانی بر پایه معنویت و اخلاق» ✍معتقدم اگر کسی پیام‌ها و سخنان رهبری را به طور مداوم دنبال کند به منظومه‌ای بودن افکار وی و نظام‌مند، نظام‌ساز و تمدن‌ساز بودن اندیشه‌های وی پی خواهد برد. پس از بیش از ۲۰ سال تحصیل و‌ تدریس علوم دینی و‌ کنکاش در اندیشه‌های دین‌پژوهان به این نتیجه رسیده‌ام که هیچ تفکری در عصر حاضر به اندازه اندیشه رهبری امتداد اجتماعی و‌ تمدنی ندارد و پیشرو و‌ پیشگام نیست.
1_5431458597.pdf
1.82M
. 🕌 متن دعای عرفه تنظیم شده به صورت جمله‌جمله با ترجمه روان و قلم درشت التماس دعا 🔺برای دیدن یادداشت‌های حمید رسایی عضو کانال شوید🔻 Rubika.ir/rasaee eitaa.com/rasaee T.me/www_rasaee_ir twitter.com/hamidrasaee
🔸اهانت جنون‌بار ✍ علی‌رضا مکتب‌دار بر اساس آمارهای معتبر جهانی، دین مقدس اسلام و تعالیم نورانی قرآن کریم، روز به روز حصار مغزها و قلب‌ها را می‌شکند و تا عمیق‌ترین لایه‌های اندیشه و جان افراد آگاه و حقیقت‌جو، رسوخ می‌یابد. قرآن کریم خورشیدی تابناک است که جز شب‌پرگان جزم‌اندیش، پنجه بر چهره آن نمی‌افکنند. تعالیم حیات‌بخش قرآن کریم، چون جویباری پاک و زلال، در رگ رگِ درخت اندیشه انسان جاری می‌شود و بر شاخسار آن میوه‌های گوارا و شیرین می‌رویاند. هر کس جرعه‌ای از این جویبار بنوشد، پنجره‌هایی از نور و روشنایی به‌سویش گشوده می‌شود و هر کس خود را در جاری آن افکند، از هر چه آلودگی است، پالوده می‌گردد و تمام وجودش صبغه ملکوت می‌گیرد. این کتاب حیات‌بخش، هر چند در طول تاریخ –گاه و بی‌گاه- در معرض خوارداشت سُفلگان و بدسرشتان قرار گرفته است اما به‌رغم تلاش نافرجام آنان، پرتو انوارش چشم دل بسیاری از مردمان را روشنایی بخشیده و آنان را به گواهی دادن به عظمت این کتاب مقدس و کُرنش در برابر شکوهش واداشته است. به آتش کشیدن این کتاب مقدس و یا سبک‌شمردن آن از سوی بدخواهان، تاریخی دراز دارد. این کار همواره واکنشی از سر استیصال و درماندگی بوده است و امروزه در غرب متمدن، به بهانه آزادی بیان صورت می‌گیرد در حالی‌که این دست اقدامات درست بر عکس، عین سلب آزادی بیان از دیگران است. تلاش بدخواهان همواره دستاوردی معکوس برای آنان به همراه داشته است و انسان‌های آزاده را به سمت پژوهش بیشتر درباره قرآن سوق داده است.