eitaa logo
اندیشانه
48 دنبال‌کننده
666 عکس
134 ویدیو
297 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
(ع) 🔹صحيفه سجاديه كه به آن «زبور آل محمد(ص)» يا «انجيل اهل بيت(ع)» يا «اخت القرآن» لقب داده اند، كتابى است كه در آن دعاهاى امام سجّاد(ع) در زمينه هاى مختلف آمده است و از آنجا كه دعا از عرصه هاى سنت است، صحيفه سجّاديه را مى توان به عنوان يك نگاشته حديثى قلمداد كرد. البته بايد توجه داشت كه گرچه صحيفه مجموعه اى از دعاهاست، اما در لابلاى دعاها و در قالب راز و نيازها، درس ها و آموزه هاى مهمّى در زمينه هاى مختلف معارف دينى آمده است. 🔹با صرف نظر از سند آنچه كه صدور اين صحيفه از امام سجّاد(ع) را قطعى مى سازد، محتواى بسيار عالى و غنى آن و الفاظ زيبا و رساى آن در عرصه مناجات و گفت و گو با خداوند است، كه از هيچ كس به جز حجّت هاى الهى كه در عالى ترين سطح معرفت الهى قرار داشته و با راه و رسم رازگويى با ساحت حق آشنايند، ساخته نيست. 🔹علامه سيد محسن جبل عاملى در اين باره مى نويسد: «بلاغت و فصاحت بى پايان صحيفه، معانى و مضامين بسيار عالى، محتواى عميق و بى نظير آن در تبيين تذلل و فروتنى در پيشگاه خداوند و ستايش او و شيوه هاى شگفت آور در طلب عفو و رحمت الهى و توسل به ذات حق، كه در صحيفه موج مى زند، از قوى ترين شواهد صحت انتساب صحيفه به امام سجّاد(ع) است». 🔹به استناد مقدمه كتاب، صحيفه داراى 75 دعاست كه از اين تعداد 54 دعا در صحيفه آمده است. برخى از محدثان با بررسى ساير منابع روايى و گردآورى ساير دعاهاى نقل شده از امام سجّاد (ع) صحيفه هاى ديگرى فراهم آورده اند كه از آن ميان مى توان به الصحيفه السجّاديه الثانيه از شيخ حر عاملى؛ الصحيفه السجّاديه الثالثة از ميرزا عبدالله افندى؛ الصحيفه السجّاديه الرابعة از محدث نورى و الصحيفه السجّاديه الخامسة از سيد محسن جبل عاملى اشاره كرد. مرحوم شيخ آقا بزرگ تهرانى حدود پنجاه شرح بر صحيفه را برشمرده است. 🔹کسی که در نگاه نخستین صحیفه سجادیه را درمی نگرد، آن را مجموعه ای از دعا و مناجات با خداوند می یابد، ولی آن گاه در معارف و آموزه های بلند آن تامل و درنگ می کند، درمی یابد که درون مایه این کتاب مجموعه ای غنی از معارف ناب الهی را در خود جای داده است. 🔹در یک دسته بندی جامع دعاهای صحیفه سجادیه را می توان به آموزه‏های بینشی و آموزه های اخلاقی تقسیم کرد. از نمونه های آموزه های بینشی دعاى اول با عنوان ستایش عزوجل، دعاى هشتم با عنوان در پناه جستن به خدا، دعاى شماره دهم با عنوان در التجاء به خداى تعالى و دعاى سوم با عنوان درود بر فرشتگان عرش را می توان برشمرد. از نمونه های آموزه های اخلاقی دعاى شانزدهم با عنوان طلب عفو از گناهان، دعاى بیست و چهارم با عنوان درباره پدر و مادر، دعاى شماره بیست و پنجم با عنوان درباره اولاد، دعاى پنجم با عنوان درباره خود و دوستانش، دعاى بیست و ششم با عنوان درباره همسایگان و دوستان و دعاى بیست و هفتم درباره نگهبانان مرزها می توان یاد کرد. ✍برگرفته از کتاب "درآمدی بر علوم حدیث" اثر استاد علی نصیری 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
15_Saoud_Tartil_S087_www.RASEKHOON.net.mp3
248.5K
🔊 #فایل #صوتی ✳️ #تلاوت_ترتیل ✳️ #سوره_اعلی 👤 #احمد_سعود
🔰 زمینه سازان و حاملان 🔺 🔸 میرزا فتحعلی فرزند میرزا محمدتقی است که در شهر نوخه یا شکی، در جمهوری آذربایجان کنونی به سال ۱۱۹۱ش زاده شد و در تاریخ ۱۲۵۷ش در ۶۷ سالگی درگذشت. آرامگاه او نیز همان­جاست. 🔸 آخوندزاده معروف به آخوندوف در شهرهای نوخه، خامنه، مشکین­ شهر، گنجه و تفلیس زندگی کرد و آثاری همچون «سرگذشت یک مرد خسیس» و «تمثیلات یا شش نمایشنامه کمدی» از خود بر جای گذاشت. 🔸 شهر نوخه تا زمان قرارداد ترکمن چای در ۱۸۲۸م، ۱۲۰۶ش متعلق به ایران بود. در این زمان، میرزا فتحعلی شانزده سال داشت. وی در ۲۳ سالگی به تفلیس رفت و مترجم بارون روزن، فرماندار گرجستان شد. 🔸 پس از آشنایی با تئاتر در گرجستان، خود نیز به نمایش ­نویسی روی آورد. آخوندزاده در آثار خود به موضوع آزادی و مشکلات زنان ایران می‌پردازد و با تمجید از و ، به هجو و طرد سنت می­‌پردازد. 🔺 اصلاح دینی و 🔸 آخوندزاده با اثرپذیری از فلسفه تجربی غربی، پی بررسی سیر اندیشه­‌های دینی در ظرف تاریخی و محک آنها به واسطه تجربه و آزمون بر آمد و دیدگاه او درنهایت، به تجدیدنظرطلبی در اسلام و پیشنهاد «اصلاح دینی و پروتستانتیسم» منتهی شد. 🔸 او که به مبارزه علیه روحانیت به پا خاسته بود، خود را ایران می­‌دانست؛ اما از آنجا که معمولا التقاط پلی به سوی ارتداد است، آخوندزاده در نهایت پی حذف اساس اسلام و هدم آن بر آمد. 🔸 او مبلّغ اومانیسم، لیبرالیسم، مشروطه خواهی و ملی‌گرایی بود. آخوندزاده آنچنان شیفته غرب بود که به مردم آسیا توصیه می­‌کرد همیشه مطيع امر و نهی بزرگ خود یعنی غرب باشند؛ آنجا که می­­‌گوید: 🔹 «مردم آسیا حریت کامله را یکبارگی گم کرده‌اند و از لذت مساوات و نعمت حقوق بشریت کلا محروم‌اند… بر شما لازم است که بزرگ خود (یعنی غرب) را بشناسید … همیشه به امرونهی او مطیع باشید و رسوم بندگی و آداب انسانیت را یاد بگیرید.» 🔸 آخوندزاده با طرح ایدۀ «ملیت­‌خواهی و » در پی مقابله با فرهنگ دینی-عربی جامعه ایران است و بازگشت به دوره ایران باستان را توصیه می­‌کند و در واقع، آن را راهکاری برای هویت بخشی به جامعه ایران می­داند که در مقابل پیشرفت دیگر ملل، احساس فقر و حقارت می­‌کند. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
🌹 زیارت حضرت صاحب الزمان (عج) در روز جمعه ♦️ جمعه روز حضرت صاحب الزّمان (عج) و به نام آن حضرت است و‌‌ همان روزى است که ایشان در آن روز ظهور خواهد فرمود... بگو: ♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللهِ فِی أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَیْنَ اللهِ فِی خَلْقِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللهِ الَّذِی یَهْتَدِی بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ یُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ ♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخَائِفُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْوَلِیُّ النَّاصِحُ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سَفِینَةَ النَّجَاةِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَیْنَ الْحَیَاةِ السَّلامُ عَلَیْکَ صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِکَ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ ♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ عَجَّلَ اللهُ لَکَ مَا وَعَدَکَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلایَ أَنَا مَوْلاکَ عَارِفٌ بِأُولاکَ وَ أُخْرَاکَ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللهِ تَعَالَى بِکَ وَ بِآلِ بَیْتِکَ وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَکَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَى یَدَیْکَ، ♦️ وَ أَسْأَلُ اللهَ أَنْ یُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ یَجْعَلَنِی مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ لَکَ وَ التَّابِعِینَ وَ النَّاصِرِینَ لَکَ عَلَى أَعْدَائِکَ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْکَ فِی جُمْلَةِ أَوْلِیَائِکَ ♦️ یَا مَوْلایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْکَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِکَ هَذَا یَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ یَوْمُکَ الْمُتَوَقَّعُ فِیهِ ظُهُورُکَ وَ الْفَرَجُ فِیهِ لِلْمُؤْمِنِینَ عَلَى یَدَیْکَ وَ قَتْلُ الْکَافِرِینَ بِسَیْفِکَ ♦️وَ أَنَا یَا مَوْلایَ فِیهِ ضَیْفُکَ وَ جَارُکَ وَ أَنْتَ یَا مَوْلایَ کَرِیمٌ مِنْ أَوْلادِ الْکِرَامِ وَ مَأْمُورٌ بِالضِّیَافَةِ وَ الْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِی وَ أَجِرْنِی صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْکَ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِکَ الطَّاهِرِینَ. https://eitaa.com/gharar_at
#دل_آرامم_حسین_ع🌹🍃 خواب‌دیدم ڪہ شدم #زائر بین‌الحرمین صبح‌گفتم بہ‌خودم هرچہ صلاح اسٺ حسین آرزوے #حرمٺ ڪرد مرا دیوانہ انٺ‌َمولاو انا..!هرچہ صلاح اسٺ حسین
فانوس شب.mp3
4.85M
🎧 سرود فانوس شب ❤️ویژه ی ایام #اربعین
✍ چرا ائمه اطهار از قدرت غيبي و کراماتشون براي نابودي دشمنان (بني اميه و بني عباس) استفاده نکردند؟ 🔹هر چند امامان(ع) از امدادهاي الهي برخوردار بوده اند، اما جز به ضرورت از آن استفاده نمي كردند و بنابراين بوده كه به صورت عالي و طبيعي، امور را حل و فصل نمايند، 🔹به عنوان نمونه ومثال در جريان واقعة كربلا با وجود اعلام آمادگي فرشتگان و جنيان، حضرت به خاطر مصالحي آن را نپذيرفتند. امام صادق(ع) مي فرمايد: چهار هزار فرشته به زمين آمدند تا همراه با امام حسين(ع) جهاد كنند اما حضرت به آنها اجازة جنگ نداد.[1] 🔹دليل عدم پذيرش حضرت از امدادهاي غيبي، گشودن باب امتحان بين مردم و اتمام حجت و درس شهادت و ايثار به شيعيان و بيمه كردن اسلام براي هميشه بوده. 🔹اگر صحنه عاشورا به وقوع نمي پيوست، چهرة افرادي چون شمر و يزيد و عمر سعد پديدار نمي گرديد، از طرفي جوهرة شخصيتي افرادي چون: حبيب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه بر ملا نمي شد. 🔹تقدير الهي بر اين تعلق گرفته بود كه آيين محمدي(ص) با خون حسين و يارانش جاودانه گردد و باقي بماند: حسين مني و أنا مِن حسين ناظر به اين معني است و امام حسين(ع) راضي به قضا و قدر الهي و تسليم امر پروردگار است و همان را در جريان كربلا به فعليت در آورد. 🔹بايد توجه داشت قدرت وِلايي حضرت كم تر از نيروي فرشتگان و جنيان نيست. حضرت مي توانست با اذن پروردگار و با يك اشاره و با استفاده از ولايت تكويني، به آساني بر دشمن پيروز گردد، اما تقدير چيز ديگر بود. 🔹امام صادق(ع) فرمود: وقتي امام حسين(ع) از مدينه بيرون رفت، بسياري از ملائكه با وسائل جنگي خدمت حضرت آمدند و سلام كردند و گفتند: اي حجت خدا بر جميع خلايق، بعد از جدّ و پدر و برادر خود. حق تعالي توسط ما جدّ تو را در موارد بسيار ياري كرد. اكنون ما را به ياري تو فرستاده است. حضرت فرمود: وعده گاه ما و شما موضعي است كه حق تعالي براي شهادت و دفن من مقرر فرموده و آن كربلا است. 🔹در ادامه در روايت آمده است: جنيان به خدمت حضرت رسيدند و گفتند: اي سيد و بزرگ ما، ما شيعيان و ياروان توييم. آن چه خواهي بفرما تا اطاعت كنيم و اگر بفرمايي،جميع دشمنان تو را در همين ساعت هلاك كنيم، بي آن كه متحمل رنج شوي. 🔹حضرت با اشاره به آيه اي از قرآن كه مسئلة مرگ و حتمي بودن آن را مطرح كرده فرمود: اگر توقف نمايم و بيرون نروم، خداوند اين خلق را به چه چيز امتحان خواهد كرد؟ جنيان گفتند: اي حبيب خدا، اگر نه آن بود كه اطاعت امر تو واجب و مخالفت تو حرام است، جميع دشمنانت را پيش از آن كه به تو برسند مي كشتيم. حضرت فرمود: به خدا سوگند،قدرت ما بر ايشان از قدرت شما بيشتر است، ولي مي خواهيم حجت خدا را بر خلق تمام كنيم.[2] 🔹امام حسين(ع) در پاسخ به پيشنهاد عبدالله بن جعفر در انصراف از هجرت به عراق فرمود: در رؤيا پيامبر خدا را ديده ام و به من فرمان داده همين كار را انجام دهم. شايسته همين است كه بروم.[3] [1]بحارالانوار، ج 45، ص 220. [2]بحارالانوار، ج 44، ص 331؛ منتهي الامال، ص 300. [3]ابومخنف، وقعه الطف، ص 156. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
✍پیاده روی برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) در چه دلیلی دارد؟ 🔻تولي و تبري(دوستی با دوستان خدا و بیزاری از دشمنانش) يکي از فروع دين ما است و زيارت -- آن هم از نوع پياده که احترام و ارادت کامل زائر به امامش را می رساند-- از مصاديق تولي و محبت به اهل بیت است که سبب کمال معنوي انسان مي شود. 🔻روايات متعددي در خصوص زيارت امام حسين ع با پاي پياده رسیده که اجر و ثواب معنوي زيادي دارد. به عنوان نمونه، به حديثي از امام صادق(ع) در اهميت زيارت امام حسين(ع) با پاي پياده اشاره مي‌شود: 🔻قَالَ أَبُو عَبْدِاللَّهِ ع: «يَا حُسَيْنُ مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ يُرِيدُ زِيَارَةَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ص إِنْ کَانَ مَاشِياً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَيِّئَةً حَتَّى إِذَا صَارَ فِي الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِينَ الْمُنْتَجَبِينَ [الْمُفْلِحينَ الْمُنْجِحِينَ] حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِينَ حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص يُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ يَقُولُ لَکَ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى»؛ 🔻کسى که از منزلش بيرون آيد و قصدش زيارت قبر حضرت حسين ابن على(ع) باشد، اگر پياده رود خداوند منّان به هر قدمى که برمى‌دارد يک حسنه برايش نوشته و يک گناه از او محو مى‌فرمايد تا زمانى که به حائر برسد و پس از رسيدن به آن مکان شريف، حق تعالى او را از رستگاران قرار مى‌دهد تا وقتى که مراسم و اعمال زيارت را به پايان برساند که در اين هنگام او را از فائزين محسوب مى‌کند تا زمانى که بازگردد، در اين وقت فرشته‌اى نزد او آمده و مى‌گويد: رسول خدا(ص) سلام رسانده و به تو مى‌فرمايد: از ابتدا عمل را شروع کن، تمام گناهان گذشته‌ات آمرزيده شد. 🔻 افزون بر این در زیارت اربعین جلوه های نابی از عشق و دلدادگی ارادتمندان به ساحت اباعبدالله رقم می خورد که باعث معرفت بیشتر در حق امام شهیدمان می گردد. منبع حدیث: کامل الزيارات/ ترجمه ذهنى تهرانى/ ص۴۳۲ 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
🔴 اسلام رحمانی در ایران و اسلام آناتولی در ترکیه 💠 تفکر گولن در ایران 🔸 برخی می‌پندارند که جنبش گولن در ایران فعالیت ندارد، ولی به نظر می‌رسد چنین نباشد و این جنبش در ایران نیز به صورت چراغ خاموش فعالیت داشته باشد. نمونه‌ای از نفوذ این تفکر را در ایران، می‌توان در چند زمینه مشاهده کرد: 1️⃣ ترجمه کتاب‌های گولن به زبان فارسی 2️⃣ پخش سریال‌های تلویزیونی شبکه گولن از تلویزیون جمهوری اسلامی 🔸 شبکه سه تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، اقدام به پخش سریال کلید اسرار کرد. این سریال محصول شبکه stv است که نام اصلی آن سامان یولو (راه رستگاری) و مربوط به فتح‌الله گولن یا همان جریان نورجی‌ها است. 🔸 گرچه این سریال، به ظاهر مضمونی اخلاقی داشت، اما نوعی جبرگرایی را تبلیغ می‌کرد؛ چون در «کلید اسرار» به شکل اغراق‌آمیزی، ماجراها طوری ختم به خیر می‌شود که گویی همه چیز از عهده انسان خارج بوده و انسان هیچ اختیاری از خود نداشته و خیر و نیکی هم به دست او نیست. 🔸 طراحی ماجراها در‌ این سریال، به گونه‌ای است که گویی انسان راهی جز تسلیم در برابر سرنوشت ندارد و عنصر عقل و اراده هم جایگاهی در زندگی او ندارند. علاوه بر‌ این، ترویج تفکر سکولار و جدایی دین از سیاست، نیز در همه بخش‌های این سریال اشراب شده است. ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh